Kunnen deze speakers hierop?

Pagina: 1
Acties:

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Topicstarter
Ik wou graag weten of het mogelijk is om de speakers van deze surroundset:

Panasonic SC-HT870

Ook te kunnen aansluiten op een andere reciever? Ik weet namelijk niet percies hoe het werkt met het aantal watt etc. Alleen de speakers dus niet de subwoofer.

[ Voor 18% gewijzigd door schnumi op 04-06-2005 14:51 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

Je moet kijken naar de Impedance van zowel de receiver als van de speakers. Deze waarde wordt uitgedrukt in Ohm en kan varieren van 4-16 Ohm. Gangbaar voor speakers is 6 of 8.

In principe moet de impedantie van de speakers in de range van die van de receiver vallen. Dus als er op je receiver dit staat: Impedance 4 ~ 16 Ohm. Kun je veilig je speakertjes van 8 Ohm aansluiten.

Naast dit verhaal komt het vermogen van de speakers en de receiver om de hoek kijken. Sluit bij voorkeur geen 50 Watt speakers aan op een 6x 100 Watt receiver, gaat vrijwel zekere fout als je hem een keertje nét ietsjes te hard zet. Zorg ervoor dat je een klein beetje overcapaciteit hebt aan de kant van je speakers.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 15:00 ]

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Topicstarter
Ok dit is al een stuk duidelijker. Dus als ik zeg maar speakers heb van 130 watt dan kun je die veilig aansluiten op een reciever van 100watt bijvoorbeeld.

Is daar nog een grens voor? Of valt gewoon de overcapaciteit van de speakers dan zeg maar gewoon weg?

En als je zeg maar speakers hebt van 6 ohm en die sluit je aan op een reciever van 8ohm dan is dat schadelijk of knapt de boel dan?

Geld dit ook als je ze dan bijv op een 4ohm reciever aansluit?

[ Voor 28% gewijzigd door schnumi op 04-06-2005 15:16 ]

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Verwijderd

Veilig is in misschien een groot woord als je van plan bent om die speakers tot het uiterste te drijven.
Iets goedkopere speakers kunnen niet goed omgaan met hoge stromen, waardoor je alsnog je speakers opblaast. Ook is het zo, dat je versterker moeilijk kan gaan doen als je speakers teveel stroom vragen. Het tekort eraan zal een versterker gaan compenseren met het geven van gelijkstroom. Iets waar speakers niet zo dol op zijn. Als je niet zeker bent van de kwaliteit van 1 van de componenten moet je dus maar niet al te hard willen met je set, de opgegeven specs. van veel systemen klopt namelijk vaak niet.

Zo kan een speaker bijvoorbeeld 80 Watt continu vermogen veroberberen, terwijl de specificatie zegt dat het vermogen van de speaker 150 Watt is. Het gaat dus vaak om uiterste normen die opgegeven worden. Om dit lange saaie verhaal kort te maken:

Don't push it!

Zoek rustig de grenzen van je systeem op en ga daar vooral niet continu op zitten, het gevolg is anders zéker een opgeblazen systeem.

Wat betreft die impedance, niet mee gaan experimenteren! Als je je hier niet houdt aan de specs, leidt het in eerste instantie tot een verschrikkelijk vervormd geluid, en uiteindelijk een kapotte set.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 21:07
130W speakers op een 100W versterker gaat prima, op de vermogens moet je niet zoveel letten onder normale omstandigheden (dus geen 2W pc speaker op een PA versterker aansluiten en dan voluit zetten). Een 6 ohm speaker werkt ook prima op een 8 ohm versterker. De impedantie is variabel met de frequentie dus het springt toch wel heen en weer. Een 4 ohm speaker werkt ook nog wel best. Doe gewoon geen extreme dingen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• schnumi
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Topicstarter
Ok zo te horen moet je het dus gewoon rustig aan doen. Overigens zet ik mijn speakers nooit helemaal voluit etc.

Ik denk dat ik er nu wel uitkom. Bedankt voor jullie hulp, nu ga ik eens rustig rondkijken naar een goede subwoofer + reciever maar dat gaat wel lukken. :)

Pagina: 1