Stroomkosten PC

Pagina: 1
Acties:
  • 4.981 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 17:20

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Enkele dagen/weken geleden kwam de energierekening binnen (nog net niet per pakketpost). Ik dacht prima, gaat naar mammie toe. Vervolgens kom ik een avondje eten bij mammie, deelt ze me mede dat de energie nota VERDUBBELT is ten opzichte van vorig jaar. *slik*

Schrik niet, totale stroomverbruik (hoog en laag) zo'n 8200 kWh. Tja dat wordt zoeken.
Vervolgens zo'n conrad energiemeter geleend en maar aangesloten op computer, monitor etc etc.

Ik vraag me af of het "computer blijft aanstaan 24 uur per dag" wel zo heel erg verstandig is voor de portomonee. Even voorop gestelt. ik reken een prijs van 20 cent per kWh, dit is een gemiddelde rekening houdende met belastingen, transportkosten en hoog/laag verschil. Als je wilt mag je ook 15 cent nemen, moet je even van alles 75% nemen (logisch he).

Fileserver cellie 667 met 5 IDE schijven. Booten piekt op 180 watt, idle 65 watt en als er wat gebeurt 70watt. Bij het uitgaan van 65 watt kost het. 0.065*24*365*0.20 = 113,88 EUR. Okee vooropgestelt dat ik een weekje per jaar op vakantie ga en een weekje lan per jaar gemiddeld dan is het nog 110 EUR.

Op zich te doen. Vervolgens mijn hoofdsysteem. AMD XP2800+ nvidia 5800 en een enkel schijfje, geen overbodige fans ... 190 watt piek opstart 140 watt idle 160watt normaal gebruik 185 watt gaming (hoewel serious sam 2 nou niet heel erg zwaar is) Bij Idle kost het dus even voor de grap 245 euro op jaarbasis. (of 184 euro als je 15 cent per kWh neemt)

Dan heb ik het nog niet eens over de monitor. Niet gemeten, maar als we uitgaan van de "oude" tabellen, dan kost een monitor ongeveer 80 euro op jaarbasis bij normaal gebruik (dus netjes uitzetten enzo) En laat ik er nou 2 hebben. (ps die tabellen hadden het over 70 euro per jaar voor een modern systeem en 40 voor een oud systeem)

Vervolgens hebben we (of beter gezegt had ik) een (ex)vriendin met een systeem 24 uur per dag aan.
amd XP 2200+, zullen we even uitgaan van 120 watt idle ? Weer 210 euro erbij en nog eens 2 monitoren.

Even een optel sommetje van 3 systemen in dit huis.
fileserver 113 EUR
werkbak: 245 EUR
bak van ex: 210 EUR
monitoren: 80*4 = 320 EUR

Conclusie: Even de computerhobby van 24 uur per dag aan kost mij op jaarbasis 888 EUR (komt wel erg mooi uit dat getal) en als je uitgaat van 15 cent per kWh kost het 666 EUR per jaar (das effies schrikken)

Dan heb ik het niet eens over de router, de switch, een paar testsysteempjes die wat links en rechts doen. Dure hobby hoor, dat computeren. Trouwens ik hoor jullie al denken, en die vakantie dan ? en die lanparties ? Neem mooi 3 weken zou ik zeggen, besparen is het niet. bij 3 weken per jaar en 888 euro levert het een besparing op van wel liefst 52 euro (feest) Jammer genoeg hou ik eens per jaar een lanpartie bij mij thuis en dan staan er 6 energieverslinders extra, dus die 3 weken aftrek zal ik maar vergeten.

En als laatste een hint voor de thuiswonende tweaker. Als je een dezer dagen een draai om de oren krijgt, dan weet je waar dat vandaan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 12:31
We zijn hier met 114 euro's (bijbetalen) omhoog gegaan.

Ik had al zo'n vermoeden dat dit aan mijn systeem lag. Deze is gekocht in januari 2004.

En sinds 6 maanden een 21'inch crt monitor.

Nog een geluk dat ik niet 24/7 draai >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-05 15:54

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit is een van de redenen dat ik over ben gegaan op een laptop :) Uiteraard was het feit dat je zelf je werklocatie kunt uitkiezen en dat het stiller is dan een gewoon systeem de hoofdreden. Tussen de 25 en 35Watt verbuik geeft je het voordeel dat je ouders niet meer kunnen zeuren om de energierekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb mijn server zo zuinig mogelijk gemaakt, de CPU draait nog maar op 66% van de normale snelheid, er zit flink wat geheugen in voor een dikke filecache en de harde schijf schakelt vrij snel uit. Ik heb een keer berekend dat dat ding op z'n hoogst 50 euro per jaar kost, dat is een verschil dat je niet eens merkt op je energierekening

Bij mijn gewone PC heb ik mijn CRT (100W) vervangen door een TFT, meer ruimte op mijn bureau en 60% lager energieverbruik. Ook zit er geen hoogstaande, stroomslurpende, hardware in, dus de kosten daarvan zullen ook best wel mee vallen. Dat ding staat ook niet 24 uur per dag aan, wat het verbruik nog verder beperkt.

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 04-06-2005 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-04 13:11
Hetzelfde hier: pakweg 250 euri meer....
(3 pc's waarvan 2 gemiddeld 5 uur per dag aan en 1 gemiddeld 8 uur) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
He jammer tot nu toe alleen maar de tweakers die hun PC uitzetten.

Ben wel nieuwsgierig naar een tweakers met meerdere PC's 24/7 aan. Wil wel weten hoeveel oor ze nog over hebben, of dat hun vingers gebroken zijn en die PC de komende weken uitstaat omdat ze toch niet meer kunnen tikken op het toetsenplankje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Hmm, mijn servertje is een PII 300 met een 235 watt voeding, fannetjes draaien op 5 volt en voor de rest essentials only aan.
OS Win98SE en Apache 2.0.42, draait meestal meer dan 40 dagen uptime, ik moet em af en toe resetten, maar draait super en verbruikt niet veel daardoor, meestal is ie niet meer dan 20% bezig.
Ik heb dan ook maar 30-40 bezoekers per dag, dus dat vreet niet echt aan mijn 8/1 adsl lijntje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Anoniem: 58690 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:54:
Hmm, mijn servertje is een PII 300 met een 235 watt voeding, fannetjes draaien op 5 volt en voor de rest essentials only aan.
OS Win98SE en Apache 2.0.42, draait meestal meer dan 40 dagen uptime, ik moet em af en toe resetten, maar draait super en verbruikt niet veel daardoor, meestal is ie niet meer dan 20% bezig.
Ik heb dan ook maar 30-40 bezoekers per dag, dus dat vreet niet echt aan mijn 8/1 adsl lijntje ;)
Dan nog, zo'n systeempje neemt al snel 55 watt in idle. Eventjes snel rekenen komt dan al tot een jaarrekening van 96 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47

Initial G

f.k.a. GKLQuake

waarom zou je ze 24h per dag aan laten staan? Die server kan ik nog wel begrijpen, maar 2 systemen standaard aan? 's Nachts aan laten staan heeft geen nut, behalve met downloaden van grote bestanden (bij relatief trage inetverbinding imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:24
Initial G schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:00:
waarom zou je ze 24h per dag aan laten staan? Die server kan ik nog wel begrijpen, maar 2 systemen standaard aan? 's Nachts aan laten staan heeft geen nut, behalve met downloaden van grote bestanden (bij relatief trage inetverbinding imo).
Wij moesten vorig jaar 200 euries bij betalen :O Dat kwam waarschijnlijk doordat mijn systeem erbij is gekomen die 24/7 aanstaat.

Sys
het weerhoud me er echter niet van om hem uit te zetten.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:47

Initial G

f.k.a. GKLQuake

spyros schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:05:
[...]

Wij moesten vorig jaar 200 euries bij betalen :O Dat kwam waarschijnlijk doordat mijn systeem erbij is gekomen die 24/7 aanstaat.

Sys
wat doe je er dan mee, je slaapt/werkt toch ook wel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71895

haha, ga dit reken sommetje eens aan me broer voorschottelen zal hij blij van worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Hier staat alles 24/7 aan, tenzij we voor een lang weekend of weken weg gaan.

En dat zijn 4 pc's (p2 233 linux firewall, cel 633 fileserver met 4 schijven, amd xp 2000+ (vrij kaal systeem, alles onboard, 2 schijven) en een amd xp 2400+ met een radeon 9800 pro en sb live kaart). Verder nog een 6 tal 12 cm ventilatoren op 5 volt geloof ik, kan ook 12 zijn, weet het niet zeker. En natuurlijk de adsl modem, switch en accesspoint. De printer en scanner schakelen zichzelf uit als ze niet gebruikt worden, dus dat is de relatief enige stroombesparing. Verder komt er nog een 5e pc aan, dual p2 400 met 6 SCSI schijven die als webserver & ftp server gaat dienen.
Uiteindelijk gaat er nog een 6e pc bij komen, die als downloadserver gebruikt gaat worden (p2p, bittorrent enzo). Tot die tijd blijven beide pc's aanstaan vanwege 2 redenen: downloads en het gemak van een pc die aan staat als je er achter kruipt. Je hoeft je pc niet aan te zetten, enkel monitor effe aan en gaan met de banaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Nitroglycerine op 04-06-2005 12:29 ]

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort mijn server vervangen door een PIII 866 met alles geintegreerd. Die verbruikt idle slechts 27 watt. Dit terwijl mijn oude server, een PII 350, 47 watt idle gebruikte. Dat scheelt dus bijna de helft!

Verder koop ik binnenkort een TFT, vooral ook vanwege het stroomverbruik van m'n 17 inch CRT, dat zo'n beetje 85 watt bedraagt.

Als ik naar de aankoop van een eventuele nieuwe pc kijk, dan ga ik de volgende keer bewuster kijken naar stroomverbruik. Voor mij dus geen enorme videokaart (spellen doe ik toch al niet vaak), en 8 harddisks in de pc, etc. Ik ga mijn XP 2500 nu niet vervangen, want daarbij heb ik meer kosten dan dat ik zou besparen. Deze pc staat, als ik hem niet gebruik, volledig uit (stekkerblok uit dus), net als alle randapparatuur (scanner, boxen, etc). Als alleen de PC soft-off staat (dus voeding op stroom), dan verbruikt hij al 19 watt!
Downloaden laat ik de server gewoon doen, lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Wat een nerds zeg :D Je pc niet uitzetten, wat een onzin. Voor een server kan ik het begrijpen, anders heb je er geen reet aan, maar je pc komt in een 10 seconden oid uit de slaapstand dus dat gemak hou je dan ook :D
Verschrikkelijk :'( :D :'(

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Heb net de stroommeter voor mijn linux servertje gehangen.
Is een C366@550, met 3x IDE. Geen monitor, kb of niks verder. Doet idle 70W. Is per jaar 87 euri, piek en dal meegerekend (excel sheetje).

Op het werk een DL580 getest, deed 240W idle. Is per jaar 298 euro.
Was van plan om de oude server te vervangen door een DL360 of 380. Had dus gehoopt dat de oude server wat meer verstookte, zodat het niet zo zou opvallen hiero in huis :X ;)
Maar blijkt toch nogal wat verschil in te zitten... '(

Verder atm nog alleen een laptop hier. Workstation staat nog bij schoonouders. Zit sinds kort in een nieuwbouwwoning, en moet alles nog opbouwen. Had dus gedacht aan ESX op een DL380 in een 19" rack, met een 1TB reetje er onder of zo, om alle workstations op te ruimen. Weet nu nog niet wat ik doe. Iemand die even kan meten wat een 5/6 disks raid array doet (SATA)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 15:47

BasilFX

BasilFX

Ik heb 2 weken geleden mijn stroomverbruik even gecontroleerd.

Ik heb een AMD64 3500+, Geforce PCX5750, 2xHD's, 2x15" CRT, 4 Fans in de PC

Idle verbruikt mijn PC net 230 watt (Met Cool 'n Quiet). Onder gaming verbruikt ie max. 345 Watt. Dit is dan met beide beeldschermen aan. Als ik alle fans, en mijn CCFL's aanzet komt er nog eens 25 watt bij.

PC laat ik vaak gewoon aanstaan, maar dan wel beeldschermen uit. Beide beeldschermen verbruiken haast al 150 - 180 Watt!

Ik heb het gemeten dmv het meten van amperage met een multimeter en vervolgens * 230 gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door BasilFX op 04-06-2005 12:44 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
spyros schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:05:
[...]

Sys
Gebruik je wel Cool & quiet?? (Ik hoop van niet) want ik gebruik het wel en heb een vergelijkbaar systeem en bij mij staat hij ook vaak 24/7 aan. :X, Ik haal overigens gewoon de stekker van mijn 15 inch crt er s'nachts uit.
Repeat schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:33:
Wat een nerds zeg :D Je pc niet uitzetten, wat een onzin. Voor een server kan ik het begrijpen, anders heb je er geen reet aan, maar je pc komt in een 10 seconden oid uit de slaapstand dus dat gemak hou je dan ook :D
Verschrikkelijk :'( :D :'(
Je downloads gaan ook gewoon door terwijl hij in slaapstand staat zeker? Of het defragmentren,virusscannen, Files overzetten... :z

[ Voor 39% gewijzigd door Satch op 04-06-2005 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Metal schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:44:
[...]

Gebruik je wel Cool & quiet?? (Ik hoop van niet) want ik gebruik het wel en heb een vergelijkbaar systeem en bij mij staat hij ook vaak 24/7 aan. :X, Ik haal overigens gewoon de stekker van mijn 15 inch crt er s'nachts uit.
De stekker? Ik gebruik altijd mijn aan/uit knop :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Nitroglycerine schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:27:

En dat zijn 4 pc's (p2 233 linux firewall, cel 633 fileserver met 4 schijven, amd xp 2000+ (vrij kaal systeem, alles onboard, 2 schijven) en een amd xp 2400+ met een radeon 9800 pro en sb live kaart). Verder nog een 6 tal 12 cm ventilatoren op 5 volt geloof ik, kan ook 12 zijn, weet het niet zeker. En natuurlijk de adsl modem, switch en accesspoint. De printer en scanner schakelen zichzelf uit als ze niet gebruikt worden, dus dat is de relatief enige stroombesparing. Verder komt er nog een 5e pc aan, dual p2 400 met 6 SCSI schijven die als webserver & ftp server gaat dienen.
Uiteindelijk gaat er nog een 6e pc bij komen, die als downloadserver gebruikt gaat worden (p2p, bittorrent enzo). Tot die tijd blijven beide pc's aanstaan vanwege 2 redenen: downloads en het gemak van een pc die aan staat als je er achter kruipt. Je hoeft je pc niet aan te zetten, enkel monitor effe aan en gaan met de banaan.
Nou als ik dit eventjes optel, dan zit ik grofweg aan 1000 euro per jaar aan stroom (snelle schatting)

Je moet het maar over hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

[...]

[...]

Je downloads gaan ook gewoon door terwijl hij in slaapstand staat zeker? Of het defragmentren,virusscannen, Files overzetten... :z
dat zijn uitzonderingen, alsof je elke dag gaat virusscannen of files overzetten ofzo....

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:24
[...]

[...]

maak idd geen gebruik van QnQ

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
z03m schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:50:
[...]

De stekker? Ik gebruik altijd mijn aan/uit knop :7
Die is kapot bij mij ;)
spyros schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:08:
[...]

maak idd geen gebruik van QnQ
Waarom niet?
Cpu wordt koeler, stuk minder energieverbruik + performance wanneer je het nodig hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Die load vind ik vrij hoog, ik heb een P2 400 teruggeclockt naar 266, 256MB SDRAM, 1 40GB schijfje 1 antieke videokaart, dat ding pakt zo'n 35w als ik een kernel aan het compileren ben en verder is het ding behoorlijk idle:
CPU load:
Afbeeldingslocatie: http://home.atlex.nl/mrtg/cpu-day.png
Deze server is mijn DHCP/NTP/DNS server, en doet met Apache, PHP en MySQL ook flink wat webserver dingen, het OS is Debian.

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 04-06-2005 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 14:17

Mappy

Piramide van Austerlitz

UltraSub schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:38:
Iemand die even kan meten wat een 5/6 disks raid array doet (SATA)?
Celeron 2.4, Intel ICH5 (onboard video), 1Gb, 4*250Gb RAID5 SATA, 1*60Gb systeem ATA.
Piek bij poweron: 290W
Boot sequence: 150W
Idle: 118W
Busy: 123W (disks busy that is, er staat verder niks grafisch op om die videokaart aan 't werk te zetten)

Foto kopen? stuur DM! - If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23
..........
Dus er zijn hier mensen die 5 pc's 24/365 per jaar laten downloaden, defragmenteren, virusscannen en files overzetten?? Je gaat mij niet wijs maken dat je al die pc's de gehele tijd aan het werk laat zijn. (En al helemaal niet met nuttige dingen..)

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 15:22

Night89

Als je alles op een rijtje heb

staat hier een PIII866 met 3 schijven en 512mb als server (24/7)

Dikke P4 3,0ghz 1gb ram 2 schijven ( 24/7)

PII 400 192mb 1schijf 24/7 (meestal, word gewoon verrot om uit te zetten :X)

Amd 64 1gb ram 1 schijf ( meestal minstens 10 u p/dag

denk dat ik maar vast ga schuilen :-X

[ Voor 4% gewijzigd door Night89 op 04-06-2005 13:30 ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Foxfire schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:26:
[...]

Dus er zijn hier mensen die 5 pc's 24/365 per jaar laten downloaden, defragmenteren, virusscannen en files overzetten?? Je gaat mij niet wijs maken dat je al die pc's de gehele tijd aan het werk laat zijn. (En al helemaal niet met nuttige dingen..)
Ik had het over 1 hoofdpc.... En die staat bij veel mensen 24/7 te downloaden hoor. Viruscan en defragmenteren heb ik ook om de dag insteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Positief zien: Zo leer je eens wat milieubewuster worden :).

Ik vind het altijd een jammer als mensen zinloos dingen aan laten staan, zoals pc's en hele series tl balken op school. Of van die mensen die gaaf denken te zijn door 24/7 een koetje te laten draaien, mjah :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 20:36
Wat gebruiken jullie om te meten hoeveel Watt je pc verbruikt?
Wil het zelf namelijk ook wel eens doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Foxfire schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:26:
[...]

Distributed Computing? Iemand?
Dr zijn genoeg mensen die daarom (zelfs meerdere) computers 24/7 laten draaien. Op 100% load, that is. Volgens mij zag ik hier laatst een draadje over in /5.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
spotnie schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:42:
Ik heb 2 weken geleden mijn stroomverbruik even gecontroleerd.

Ik heb een AMD64 3500+, Geforce PCX5750, 2xHD's, 2x15" CRT, 4 Fans in de PC

Idle verbruikt mijn PC net 230 watt (Met Cool 'n Quiet). Onder gaming verbruikt ie max. 345 Watt. Dit is dan met beide beeldschermen aan. Als ik alle fans, en mijn CCFL's aanzet komt er nog eens 25 watt bij.
Als 'ie idle is, gebruikt ie dan 230 watt met beeldschermen aan? Dus die 150-180 watt kun je er nog van aftrekken?

Ik ben dus wel benieuwd naar het energieverbruik van een Athlon 64 processor, met cool'n Quiet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04 08:17
Ik bezit zelf enkele servers en pc's en ik zou mezelf voor gek verklaren om die dingen 24/7 aan te hebben staan 8)7

Ik download zelf ook enorm veel, maar het gaat je gigantisch veel geld schelen om de systemen gewoon netjes uit te zetten als je gaat slapen of weg bent voor een lange tijd en dat je er geen controle meer over hebt.

Niet alleen scheelt het energiekosten, je hebt meteen een preventieve maatregel voor brandgevaar en andere incidenten. Tevens zijn je systemen niet blootgesteld aan onbevoegde toegang (hackgedrag) en is het voor een systeem wel fijn om na tientallen uren downloadsessies even z'n geheugen en andere resources leeg te hebben na een verse reboot.

Weegt dat op om je pc even netjes op te starten i.p.v. alleen je monitor als je systemen continu draaien? :P

[ Voor 26% gewijzigd door pSycho-Y2K op 04-06-2005 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Zijn hier trouwens ook mensen met een barebone in combinatie met een Athlon 64 processor? Ik ben wel benieuwd naar de energiebehoefte van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127468

Wat een onzin dat je als je je computer nodig heb gelijk er achter wil.
Je zet je computer aan, pakt wat drinken en hij staat klaar.

@ Nitroglycerine
5 computer 24/7 en binnenkort nog meer :o
Bestaan ook nog andere dingen in het leven he :P

Trouwnes het is al gevraagt, hoe meten jullie dat allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Mijn hoofdPC staat hier ook 24/7 aan, en dan ook 52 weken per jaar, inclusief als ik op vakantie ben ofzo. (Ok, een enkele reboot / hardwareupgrade van een uurtje niet meegerekend :+)
Specs:
2x Zalman ZM400B-APS (400W voeding)
EPoX EP-4PCA3+
Pentium IV 2.8E (Prescott) + Zalman 7000A-AlCu
2x 512MB
1x Maxtor Diamondmax 10 200GB
3x Seagate Barracuda 7200.8 250GB
2x Maxtor D740x 80GB
GeForce FX 5900XT + Zalman VF700-AlCu
NEC ND3520
3x Coolermaster 12cm fan + 1x Coolermaster 8cm fan

En ik heb het idee dat dit systeempje idle best wat vreet :X Ik heb op het moment geen manier om het op te meten, volgens mij ga ik daar ook van schrikken... Mocht iemand een gokje willen doen, euh, feel free :+

Heeft iemand trouwens een idee wat een HP Laserjet 6P idle trekt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

XanderH schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:12:
Mijn hoofdPC staat hier ook 24/7 aan, en dan ook 52 weken per jaar, inclusief als ik op vakantie ben ofzo. (Ok, een enkele reboot / hardwareupgrade van een uurtje niet meegerekend :+)
Specs:
2x Zalman ZM400B-APS (400W voeding)
EPoX EP-4PCA3+
Pentium IV 2.8E (Prescott) + Zalman 7000A-AlCu
2x 512MB
1x Maxtor Diamondmax 10 200GB
3x Seagate Barracuda 7200.8 250GB
2x Maxtor D740x 80GB
GeForce FX 5900XT + Zalman VF700-AlCu
NEC ND3520
3x Coolermaster 12cm fan + 1x Coolermaster 8cm fan

En ik heb het idee dat dit systeempje idle best wat vreet :X Ik heb op het moment geen manier om het op te meten, volgens mij ga ik daar ook van schrikken... Mocht iemand een gokje willen doen, euh, feel free :+

Heeft iemand trouwens een idee wat een HP Laserjet 6P idle trekt?
het nerd niveau blijft maar stijgen, aan laten staan in je vakantie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Repeat schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:19:
[...]

het nerd niveau blijft maar stijgen, aan laten staan in je vakantie 8)7
Ik had van jou verwacht dat je wat minder snel een conclusie zou trekken?

Mijn nerdniveau is de laatste tijd gedaald anders hoor, maar het is ook echt niet zo dat mijn PC niets staat te doen. Hij draait een http server (100 hits per dag misschien, hij kan iig niet 3 weken gemist worden), mailserver (en mijn fallback mailserver houdt het een uurtje bij, niet langer).

Geloof me, als hij uit kón ging hij uit. En ja, ik heb er over nagedacht om een wat simpelere P3 bak te gebruiken als server, maar het komt er dan op neer dat ik deze PC ook nog 8 uur per dag erbij aan heb staan... Ik dan zou ik in totaal op dagbasis "32 uur" een PC aan hebben staan, nu 24...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

XanderH schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:29:
[...]

Ik had van jou verwacht dat je wat minder snel een conclusie zou trekken?

Mijn nerdniveau is de laatste tijd gedaald anders hoor, maar het is ook echt niet zo dat mijn PC niets staat te doen. Hij draait een http server (100 hits per dag misschien, hij kan iig niet 3 weken gemist worden), mailserver (en mijn fallback mailserver houdt het een uurtje bij, niet langer).

Geloof me, als hij uit kón ging hij uit. En ja, ik heb er over nagedacht om een wat simpelere P3 bak te gebruiken als server, maar het komt er dan op neer dat ik deze PC ook nog 8 uur per dag erbij aan heb staan... Ik dan zou ik in totaal op dagbasis "32 uur" een PC aan hebben staan, nu 24...
ok ok, je vertelde er niet bij dat het je "server" was. Om servers die websites en mail hosten ed aan te laten staan, dat is begrijpelijk. Maar mensen die gewoon hun "internetpc" oid altijd laten aanstaan, die verklaar ik voor gek.

Het spijt me zeer dat ik zo snel was met mn conclusie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Repeat schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:36:
[...]

ok ok, je vertelde er niet bij dat het je "server" was. Om servers die websites en mail hosten ed aan te laten staan, dat is begrijpelijk. Maar mensen die gewoon hun "internetpc" oid altijd laten aanstaan, die verklaar ik voor gek.

Het spijt me zeer dat ik zo snel was met mn conclusie :>
Ik zou ook zweren dat ik de taken er in eerste instantie bij gezet had, kennelijk niet :+ :X

En mja, al was dit alleen mijn internetpc... in vakanties zou hij dan niet aan blijven staan, goed, maar ik denk dat ik hem normaal toch wel aan zou laten staan hoor... Zeker omdat ik vrijwel altijd aan het downloaden ben, vaak 's ochtends net ff 1 minuutje overhou en daarin mail wil checken (dat red ik niet om hem dan nog te booten), etc... Maargoed, met het huidige gebruik van mijn PC is het kennelijk nog gerechtvaardigd ook ;) Woei! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

Zijn jullie nou tweakers.. tssk :P
wij hadden afgelopen jaar 17000kwh verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71895

Consumenten bond/miluea-defentie zou hier eens wat meer aandacht aan moeten besteden,een huis tuin en keuken computer heeft echt geen P4 3,6 nodig die 100w trek pftt, dit word toch maar wel laptop je kopen binnen kort;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:45:
Zijn jullie nou tweakers.. tssk :P
wij hadden afgelopen jaar 17000kwh verbruikt...
Met wat dan allemaal?
ZO zegt het nog weinig IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 15:22
Assuming the ENERGY STAR specific usage pattern for personal computers (four hours “on” mode per day, 76% turned on daily, 264 days in use per year) an Athlon 64 with Cool'n'Quiet and other energy efficient technology will save 26-32 kWh/year when compared to comparable Energy Star compliant PCs not supporting this technology.

http://www.amd.com/us-en/...ets/AMDProcessorPower.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door wouter37 op 04-06-2005 15:00 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Mijn pa is ook zo iemand die de elekttra nota lekker bijhoud.

Af en toe een lanparty tje hier in huis:

stroomverbruik vrijdag, zaterdag, zondag = meer dan 1 week totaal met 10 personen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 12:49
Met wat dan allemaal?
computertje en een koelkast uit de jaren 50 met wat lekstroom ;)

Ik heb overigens een laptop dus maak me om dit soort dingen helaal geen druk :)

[ Voor 20% gewijzigd door lowfi op 04-06-2005 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ik wil mijn geluidsinstallatie hierbij ook nog wel rekenen...
dan schiet je echt uit je sloffen ... niet normaal :) gelukkig weten ze dat niet in deze hut :p

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hier draait een Compaq P3 500 als web/ftp server die standaard 50 W verstookt. Echter als die in de standby stand gaat is het nog maar 25 W (gemeten met een energiemeter van Conrad). Als het systeem dan wordt aangeroepen vanaf het netwerk is die er binnen 3 seconden weer terug, dus daar maak ik wel gebruik van.

Voor de totale kosten ben ik uitgegaan van een normaal draaiend systeem (50 W). Ik maak hier gebruik van het avond tarief. Per week draait die dan 88 uur op laag tarief en 80 uur op hoog tarief (ik hou dus ook geen rekening met feestdagen, waarbij het lage tarief ook overdag geld). Per jaar is het dan 4576 uur op laag tarief en 4160 op hoog tarief. Verbruik is dus 50 W, dat is dus 0.05 kWh. Per jaar dus 228,8 Kwh op laag tarief en 208,0 kWh op hoog tarief.

Als ik dan bij de NUON site eerst bepaal wat ik betaal voor mijn gemiddelde gebruik van de afgelopen jaren (2000 kWh op zowel hoog als laag tarief) en daarna met dit extra gebruik, dan kom ik uit op een meerprijs per maand van 6,55 euro. Dus per jaar kost deze server 78.6 euro.

Let wel, dit is het verbruik als die 24/7 en 365 dagen per jaar vol continue draait. In de praktijk zal de server een groot gedeelte van de dag in de standby staan, waarmee het verbruik dus halveerd voor die periode.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 02-05 13:55

TommyGun

Stik er maar in!

Zelfde probleem hier. Pa moet in totaal 300 euro per maand meer betalen. Waarvan 150 euro voor stroom is. (Weet geen exacte getallen maar ik zit er hooguit een paar tientjes vanaf.) Dus ik was ook al van plan om zo'n energie checker te bestellen maar ik kijk eerst nog ff bij de Gamma of ze die daar ook niet een hebben. Scheeld weer 10 euro aan verzendkosten. Maar ligt niet alleen aan computers hoor. Wat dacht je van boiler, diepvrieskist, oude koelkasten, wasdroger die elke dag draait. Zuipt ook allemaal erg veel.

[ Voor 19% gewijzigd door TommyGun op 04-06-2005 16:26 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Voor diegenen die vroegen hoe je het kunt meten...
Zoek ff bij Conrad op "vermogensmeter" of "energiemeter"..

Edit: Oh ja, mijn koelkast (lees: bierkast), doet 0.9-1 kw per dag gemiddeld, vorige week nog gemeten. Ook een aardig verbruikertje dus.

[ Voor 45% gewijzigd door UltraSub op 04-06-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:11
Ik snap het niet, iedereen maakt wel zorgen over de pc, maar bijvoorbeeld verlichting als je dat vervangt door spaarlampen bespaart je een hoop euro's. En wat dacht je van alle apperatuur wat standby staat, dat vreet echt :(. En reken ook nog eff de routers, hubs, modems is zo 30 Watt.
Aan de andere kant, dingen als cool en quiet zijn daarom juist wel handig :), scheelt toch weer iets want ik heb zelf ook een home-made cnq op me bak en je merkt toch dat je 90 % van de tijd het verschil niet merkt tussen 800 Mhz en 1800 Mhz :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Termi schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 19:48:
Ik snap het niet, iedereen maakt wel zorgen over de pc, maar bijvoorbeeld verlichting als je dat vervangt door spaarlampen bespaart je een hoop euro's. En wat dacht je van alle apperatuur wat standby staat, dat vreet echt :(. En reken ook nog eff de routers, hubs, modems is zo 30 Watt.
Aan de andere kant, dingen als cool en quiet zijn daarom juist wel handig :), scheelt toch weer iets want ik heb zelf ook een home-made cnq op me bak en je merkt toch dat je 90 % van de tijd het verschil niet merkt tussen 800 Mhz en 1800 Mhz :P.
Klopt inderdaad. Sinds een aantal weken een nieuwe Dell laptop van de baas gekregen :P met Intel Centrino. Je merkt bij normaal gebruik niet dat die telkens op 800 MHz gaat lopen. alleen bij belasting schakeld die naar de 2 GHz en verhoogd die het voltage voor de processor

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Laatst online: 06:39
Ik heb hier de volgende monitoren staan.

En 17"crt van een jaar of 5 oud en een 17" tft een week oud.

Kan iemand me vertellen wat ze verbruiken? wil het graag weten en ga binnenkort ook z'n energie metertje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 15:52
Ook vorige maand jaarafrekening gehad. Moest 450 euro bijbetalen. Maarja ik heb dan ook 8 pc's thuis staan.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eltinio schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:28:
Ik heb hier de volgende monitoren staan.

En 17"crt van een jaar of 5 oud en een 17" tft een week oud.

Kan iemand me vertellen wat ze verbruiken? wil het graag weten en ga binnenkort ook z'n energie metertje halen.
Staat erop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Termi schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 19:48:
Goed punt. Ook adapters zijn leuke sluipverbruikers (meestal hand-warm), ook al staat de apparatuur erachter uit. Bijvoorbeeld voor je printer, telefoonlader, speakers enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54152

denk je als er geen stroom loopt hoe wil je dan verbuiken met een adapter.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 54152 op 04-06-2005 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
wwillem schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:44:
[...]

Goed punt. Ook adapters zijn leuke sluipverbruikers (meestal hand-warm), ook al staat de apparatuur erachter uit. Bijvoorbeeld voor je printer, telefoonlader, speakers enz.
Gelukkig heb je tegenwoordig ook elektronische adapters; zijn kleiner, en als de apparatuur niets nodig heeft (bv. telefoon is opgeladen) verbruiken ze zelf ook niets meer. Dat is bij die oude lompe stekkeradapters wel anders.
Elektronische adapters zijn echter wel een stuk duurder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
UltraSub schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:52:
Voor diegenen die vroegen hoe je het kunt meten...
Zoek ff bij Conrad op "vermogensmeter" of "energiemeter"..

Edit: Oh ja, mijn koelkast (lees: bierkast), doet 0.9-1 kw per dag gemiddeld, vorige week nog gemeten. Ook een aardig verbruikertje dus.
"Prijs slechts 331,24 EUR". Slechts? :X
[...]

Inderdaad ja. Eens per maand gebruik ik mijn PC speakers, de rest van de tijd staat het standby of uit met de stekker erin. Ookal stond hij uit, dat ding werd wel warm. Op jaarbasis zal dat heus wel wat euro's kosten. :o
Ik vind het jammer en eigenlijk ook slecht dat met dit onderwerp totaal geen rekening wordt gehouden in reviews of berichten in de Consumentengids. Je denkt 10 euro op een product te besparen, maar hebt niet door dat het 100 euro per jaar aan extra vaste kosten heeft. :{

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2024
Hmm, ik wil het niet weten denk ik met af en toe een athlon 2000+ en 3500+ @ full load :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Datafeest schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:56:
[...]

"Prijs slechts 331,24 EUR". Slechts? :X

[...]

I
energy-check 3000 voor 20 euro lijkt me iets slimmer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Satch op 04-06-2005 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Goed punt! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
[quote:
[...]

Goed punt. Ook adapters zijn leuke sluipverbruikers (meestal hand-warm), ook al staat de apparatuur erachter uit. Bijvoorbeeld voor je printer, telefoonlader, speakers enz.]
------------
Wat ik gedaan heb om dat aan te pakken is alle adapters in 1 stekkerdoos te doen met een schakelaar erin , als ik nu de pc uit zet , zet ik daarna ook de stekkerdoos uit , dus geen standby power use meer ( ik heb ook om het weer iets handiger te maken in de bios de instelling bij "power loss" op "on" gezet ,als ik dan de stekkerdoos aanzet gaat ook meteen de pc aan)

Nadat ik zo`n verbruikmeter heb gebruikt kwam ik er namelijk achter dat mijn pc speakers in use 15watt gebruiken maar in uitstand nog steeds 10watt.

Bij server pc`s kan ook nog overwogen worden om de videokaart er uit te halen , levert zomaar 10 tot 40 watt op.

[ Voor 11% gewijzigd door enchion op 04-06-2005 22:19 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-05 14:52

BTU_Natas

Superior dutchie

4pc's in dit huis

de mijne...

460 watt enermax voeding
xp3200
9800pro
3 x 200 gig
7 case fans
2 zalman coolers (vga en cpu
dvd brander en cd-rom speler

Dat hierboven zal nog wel meevallen kwa gebruik
Maar me eizo T960 21 inch.. 170 watt constant
en dan oo nog een logitech z5500.. ik wil niet eens weten wat dat verbruikt!

Me vader heeft zijn pc ongeveer 12 uren dag aan.. en ook daar op een dikke 21inch crt staan
me Moeder heeft 2x 17inch beide op een andere pc.. en ook dat ding draait 12 uren perdag
En mijn pc gaat nooit uit.. en nee ik draai geen server.. Om de 4 a 5 dgn een herstart en verder rammen.. en in de vakantie..Gaat ie gewoon 3 wkn door.. en met remote mule. kan ik over de helewereld linkjes toevoegen _/-\o_

Ik betaal me ouder 80 euro in de maand om me slaapkamer van prik te voorzien 8)7

we zitten rond de 12000kwh.. met et gezinnetje hier.. van 3 personen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Vorig jaar een aardig tijdje met een Prometeia gedraaid icm een XP tegen de 3GHz.. was ff schrikken toen de nota kwam..

M'n P3 933 server heb ik vervangen door een duron 1600 @ 1333MHz 1.1V en de prometeia gebruik ik alleen om te tweaken ipv de hele dag aan te laten.

Het is leuk enzo..die PC's lekker aanlaten, maar als je die shit moet betalen aan het einde dan is dat toch weer een mooi VGA kaartje waard :P (850XT ofzo).. Nee ik zet em wel uit voortaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114270

Anoniem: 127468 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:54:
[...]

Met wat dan allemaal?
Dat weten we zelf ook niet. We zijn wel met 6 personen, en natuurlijk wel allemaal pc 24/7 aan... zeg 8 pc's, niet al te zuinig in energiekosten, etc.
Daarbij denken we dat er iets verkeerd is aangesloten ergens, waardoor de meterstand wortel(3) verkeerd meet in ons nadeel.. vraag me niet naar de details...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja een aantal pc hardware kost nog wat, maar goed elke hobby is duur
kosten zijn:
aanschaf apparatuur
kosten auto+ vervoer voor beurs/lanparty
stroomverbruik

ik heb zelf
2 laptops ( 1 p200mmx en een p3 800mhz)
2 17" crt's (waarvan 1 nog los gekoppeld is)
1 desktop pc met 3 HD's
1x exeterne USB HD
4.1 soundsetje
2x switches
1 file server (5 HD's) (wel met slaapstand en wake on lan)

voor de rest schaf ik wat compaq SFF-jes aan ze hebben een lage stroomverbruik (115Watt voeding) en staat uiterraard bijna allemaal op dan op spaar stand, 19" tft's staan ook op de verlangenlijst
en mijn TV wordt ook TFT

het enige wat hier constant zal draaien is een compag SFF FreeBSD ADSL/VPN gateway en een windows Domain controller omdat tja uit slaapstand en weer terug omdat hij constant aangesproken word (dit vanwege netwerk meuk) lijkt het me niet handig om slaapstand daarop te enabelen

maar ja als ik mijn verlang lijstje kijk vraag ik me af of het inderdaad wel handig is om over te stappen naar energie bespaarende apparatuur immers een tft (goeie) kost denk ik 400 euro
als ik op jaar basis ? 20 euro bespaar dan vraag ik het me af of het de moeite loont om de overstap te wagen.

ik kreeg laast een telefoontje van www.xxio.nl of ik mijn stroom verbruik via hun wil laten doen en dus de prijs voor 3 jaar wil vast zetten m.a.w 3 jaar lang hetzelfde tarief .. (oxxio is volgens hun hetzelfde als KPN + tele2 dus iemand die gebruikt maakt van de host net om eigen dienst(en) te leveren)

wat is voordeliger ? oxxio ? zuinigere (en slaapstand gebruiken van apparatuur versus
actief gebruik) tuurlijk vreet slaap/sluimerstand meer maar goed .. een vritrine kast voor mijn nieuwe pc koop ik niet eveneens een nieuwe auto om naast de weg neer te zetten ik wil het natuurlijk wel gebruiken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 20:36
Metal schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:00:
[...]

energy-check 3000 voor 20 euro lijkt me iets slimmer ;)
Liefst koop ik hem gelijk maarja vind het zo zonde van die onnodige verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

VerkerkSander schreef op zondag 05 juni 2005 @ 02:17:
[...]

Liefst koop ik hem gelijk maarja vind het zo zonde van die onnodige verzendkosten
Idd kom op 31 Euro uit met Rembours :/

Haal wel 2 Euro ding bij de Gamma (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb ook lang precies het zelfde gedacht. Uiteindelijk toch maar gewoon bij Conrad besteld, want het kwam er maar niet van. Ben het ding nog nooit tegen gekomen bij de bouwmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

enchion schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:16:
ik heb ook om het weer iets handiger te maken in de bios de instelling bij "power loss" op "on" gezet ,als ik dan de stekkerdoos aanzet gaat ook meteen de pc aan
die setting deed ik vroeger ook, maar dat is volgens mij niet gezond om dagelijks te doen. ik denk dat eht me een paar HD's gekost heeft...

je hebt namelijk schakeldender in je schakelaar en ook een piekstroom omdat alles tegelijk aangaat.
geen van beide is gezond voor je componentjes...

verder draaien bij ons thuis 2 servertjes:
AMD Athlon 750, 1HD, GF2GTS (router met alles erop en eraan)
P4 1.8, 3HD's, (win2K3 server met DB, 24/7 eMule, en nog enkele dingetjes + Folding @Home (stomme broer van me weeral) ) dit samen met nog 2 switches 1 hardware router, Wireless access point en nog wat PC's die toch wel samen luttele uurtjes aanstaan (ze gaan wel uit snachts)

ik heb me ouders nog niet horen klagen, maar dat is denk'k omdat onze verwarming ook op electriciteit loopt en het dus moeilijk is om het verschil er zomaar uit te halen...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Heeft iemand enig idee wat een pc in standby verbruikt? Het enige wat ik hier hoor uitgaan is mijn schijf, maar gaat er nog meer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
HIGHGuY schreef op zondag 05 juni 2005 @ 10:09:
ik heb me ouders nog niet horen klagen, maar dat is denk'k omdat onze verwarming ook op electriciteit loopt en het dus moeilijk is om het verschil er zomaar uit te halen...
Ik heb op mijn kamer ook nooit verwarming nodig, mijn PC houdt mijn kamer (5.5x3.5m ofzo, maximaal) best goed warm nog :+
Zelfs zo warm dat ik overweeg om een Airco te kopen, ok dat gebruikt weer wel meer stroom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

8200kwh is extreem veel, ook veel hoger dan een gemiddeld gezin verbruikt (3500kwh)en wordt echt niet veroorzaakt door jouw pcgebruik. Let eens op de meterstanden die op de nota staan, en of de vorige jaren wel de juiste standen zijn gebruikt. Je ma zal niet de eerste zijn waarbij de standen worden geschat waardoor er in voorgaande jaren veel minder in rekening is gebracht. Veel stroomverbruik ligt aan zwaardere apparatuur zoals wasmachine/tuinverlichting/pompen/vriezer e.d. Vermogensmeter is ideaal, maar denk eens aan het volgende: meterstanden noteren met en zonder dat je pc aanstaat zeg maar. En let er ook op dat niet beide telwerken tegelijk draaien :P

Mijn vader zei ook dat mn pc veel verbruikt omdat ie veel aan staat, toen heb ik em verteld dat ie zn tuinzooi dan maar uit moest zetten, in plaats van mijn 70watt laptop en 200watt shuttle de schuld te geven..pfrrt :/

Electrische kachels zitten zo op 1200-2000watt..daar zit een behoorlijke kostenpost. Gaskacheltje is veel cheaper.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 05-06-2005 13:59 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-04 11:44

Metten

ik hou het graag simpel

Nitroglycerine schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:27:

1. P2-233, linux firewall
2. Cel-633, fileserver
3. XP2000, internetpc?
4. XP2400, gamepc
5. P2-400, web/ftpserver
6. ???, downloadserver

die 2 pc's kan ik nog inkomen (zeker als er meerdere mensen gebruik van maken), maar waarom heb je in godesnaam vier servers nodig :? Lijkt me echt totale overkill |:(
Zet er dan een krachtige server neer die alle functies tegelijk waarneemt...

desktops 24/7 aan laten staan vind ik ook onzinnig, dat downloaden gaat toch wel door en ik kan best een minuutje geduld opbrengen om het ding te laten booten.

[ Voor 9% gewijzigd door Metten op 05-06-2005 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Metten schreef op zondag 05 juni 2005 @ 14:30:
[...]

1. P2-233, linux firewall
2. Cel-633, fileserver
3. XP2000, internetpc?
4. XP2400, gamepc
5. P2-400, web/ftpserver
6. ???, downloadserver

die 2 pc's kan ik nog inkomen (zeker als er meerdere mensen gebruik van maken), maar waarom heb je in godesnaam vier servers nodig :? Lijkt me echt totale overkill |:(
Zet er dan een krachtige server neer die alle functies tegelijk waarneemt...

desktops 24/7 aan laten staan vind ik ook onzinnig, dat downloaden gaat toch wel door en ik kan best een minuutje geduld opbrengen om het ding te laten booten.
4 servers ? hoewel ik niet de poster ben heb ik een vergelijkbare situatie
no 3 + 4 oke die niet niet uitzetten na gebruik vind ik ook beetje overkill maar de rest onderbrengen op 1 pc is niet altijd mogelijk c.q gewenst je wilt wel bepaalde dingen scheiden. In linux bv is het mogelijk om d.m.v Jails c.q processen goed te scheiden maar onder windows is dat helaas (nog) niet mogelijk (geef ze tijd, ze copieren het vanzelf) en met het oog op veiligheid c.q bugs wil je niet eens alles in windows op 1 fysieke machine onderbrengen.

wat wel kan is bv een super zware pc (nu ja zwaar in het feit van veel RAM en veel CPU power)
kan je onder een linux/bsd systeem wel meerdere VM ware machienes draaien en op deze vmware machines dan je windows meuk draaien (via Remote desktop te beheren) maar wil je dat ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04-2024

sHELL

VR "connoisseur"

Iedereen heeft het nu over processors en monitoren...

Ik heb mijn idee bij iets anders, hoe zit het met de voeding?

Ik las namelijk ergens (waar... ghuuh op tweakers geloof ik :+ ) dat goedkope/buget voedingen minder efficient zijn kwa omzetting waardoor dus meer stroom verbuiken dan de duurdere modellen ([pimpmode]die 480 watt ultra deluxe goldplated 180mm fan gevallen[/pimpmode])

Klopt dat dus? Met andere woorden, kan ik beter gaan voor een extreme voeding met hoog tweakers gehaalte? En zijn er voedingen die hier in gespecialiceerd zijn? (dat wil dus zeggen, minmaal verbuik, maximaal output)

[ Voor 5% gewijzigd door sHELL op 05-06-2005 20:45 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12-2024
^^ Dat heet gewoon rendement en het kan inderdaad best wel kloppen dat goedkopere voedingen een minder goed rendement hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

50euro meer betaal je voor zo'n voeding.
Ben je ong. 10 jaar verder wil je het geld eruit hebben ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Tegenwoordig slurpen grafische kaarten ook wel aardig wat power. Heeft iemand enig idee wat de huidige kaarten aan watts slurpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik betaalde al sinds jaar en dag +- 40 Euro p/m aan stroom omdat ik dat al voorzien had :)

Nu niet meer, omdat alle zware stroomverbruikers niet meer aan staan en alles is vervangen door een eenvoudige WL500G + de toch al aanwezige Alcatel SpeedTouch. Maar ja idd het is een zeg maar bekend probleem :(

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 02-05 11:37
Wat ik met dan wel afvraag. Het gaat bij ons ook wel eens zo. Maar ik heb niet meer de computer aan. Ik krijg altijd op m'n donder als we moeten bij betalen. Ik heb geen extra computer, ook al een tijdje geen nieuwe(dus geen verschil). Nu af ten toe dual monitor(erg gemakklijk met de simulatiebordjes bij programmeren voor school). Dus ik vind altijd dat bijbetalen zo verschrikkelijk erg, dat ik daar de schuld van krijg. Ja, het zal best duur zijn. Maar het wordt niet ineens meer.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
kevinp schreef op zondag 05 juni 2005 @ 20:51:
Dus ik vind altijd dat bijbetalen zo verschrikkelijk erg, dat ik daar de schuld van krijg. Ja, het zal best duur zijn. Maar het wordt niet ineens meer.
Tis heel simpel. Haal zo'n energiemeter, meet het stroomverbruik van je pc, en betaal je ouders wat het kost. Einde gezeik, rest is voor hun :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-04-2024

sHELL

VR "connoisseur"

Dupje schreef op zondag 05 juni 2005 @ 20:46:
^^ Dat heet gewoon rendement en het kan inderdaad best wel kloppen dat goedkopere voedingen een minder goed rendement hebben :)
Mjah... sorry, ben al meer dan 30 uur wakker en ik klok straks meer dan 20 werkuren 8)7

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:56
sHELL schreef op zondag 05 juni 2005 @ 20:43:
Iedereen heeft het nu over processors en monitoren...

Ik heb mijn idee bij iets anders, hoe zit het met de voeding?

Ik las namelijk ergens (waar... ghuuh op tweakers geloof ik :+ ) dat goedkope/buget voedingen minder efficient zijn kwa omzetting waardoor dus meer stroom verbuiken dan de duurdere modellen ([pimpmode]die 480 watt ultra deluxe goldplated 180mm fan gevallen[/pimpmode])

Klopt dat dus? Met andere woorden, kan ik beter gaan voor een extreme voeding met hoog tweakers gehaalte? En zijn er voedingen die hier in gespecialiceerd zijn? (dat wil dus zeggen, minmaal verbuik, maximaal output)
Ja, maar beter nog dan een extra dure voeding welke een enorm hoge efficiency heeft is een voeding welke qua Watts perfect op je hardware aansluit :) Zo zal een superdure en ultra efficiente 550W PSU minder efficient zijn in combinatie met een simpel P!!! systeempje met één disk en simpele VGA kaart dan een vééél goedkopere 230W voeding.

Tip, als je thuis een digitale elektra meter in de meterkast hebt kun je zien hoeveel je op _dit_ moment verbruikt. Zet dus je pc aan en uit en kijk beide keren (doe een cross reference met een apparaat waarvan je exact weet hoeveel Watt 't verbruikt). Zo ben ik ook achter het verbruik van mijn pc gekomen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Laatst online: 25-11-2024
koelkast schreef op zondag 05 juni 2005 @ 20:50:
Tegenwoordig slurpen grafische kaarten ook wel aardig wat power. Heeft iemand enig idee wat de huidige kaarten aan watts slurpen?
Klik op deze link daar kan je je max wattage van je pc berekenen. Nu zal je dat in de practijk niet zo snel halen omdat niet elk component in je pc tegelijk op 100% draaid. Maar daar kan je ook een videokaart selecteren en daar staat achter hoeveel watt die verbruikt onder 100% load.

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Mad Marty schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:44:
[...]

Distributed Computing? Iemand?
Dr zijn genoeg mensen die daarom (zelfs meerdere) computers 24/7 laten draaien. Op 100% load, that is. Volgens mij zag ik hier laatst een draadje over in /5.
Hier een Distributed.net }:O iemand.

Een jaar geleden had ik ook nog 3 PC's 24/7 (1 dual P3, 1 dual P4 en laptop) draaien voor eigenlijk alleen de }:O client.
En door de 100% CPU ging het lekker hard met het stroomverbruik. Na voor het tweede jaar achter elkaar weer een hogere stroomrekeninggehad te hebben ben ik gaan snoeien in de PC's.

Nu nog maar een laptop die gewoon uitgaat 's avonds, 1 19" CRT vervangen voor een TFT, en nog maar een P4 die wel 24/7 aanstaat maar met alles onboard.

Dit jaar een behoorlijk lagere stroomrekening gehad :)

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89946

Metertjes besteld en ik ga uitrekenen hoeveel het scheeld met mijn ondergeclockte server 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik ga bij mijn volgende aankoop nu beter letten op stroomverbruik, da''s wel duidelijk. Alleen moet je wel kijken naar wat je ervoor betaald. Een mobiele processor (en moederbord) is meestal een stuk duurder in aanschaf, maar zuiniger in verbruik. Dat wordt dus rekenen...
Nog meer mensen met metingen? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

ik heb 3 via epia 800 servers. (hebben zelfde configuratie: 1 * 18gb hdd 1*120gb hdd; cdrom) en ze gebruiken per stuk gemiddeld rond de 23 watt

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hmm volgens mij klopt er hier iets niet met de stroom. wij verbruiken ongeveer 9000kwh
en we hebben gaspitten. een vriezer en een koelkast.
2pc's meestal aan op een dag ieders 5 uur ongeveer per dag.

dat zijn:
pentium 4 2,0 ghz 1 hdtje verders niks
een amd64 3200+ met 3hd's en c&q ingeschakeld.

verder eigenlijk niets speciaals
Pagina: 1