Populaire merken: crap of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Ik heb een probleem. Ik wil graag andere speakers kopen en ik weet dat je daarvoor vooral veel moet luisteren. Geen probleem tot dusver. Van de week vond ik een stel B&W DM602 S3 heel redelijk klinken (de Monitor Audio Silver 6 waren beter, maar buiten m'n budget :P ), maar er bekroop me toch een naar gevoel bij.

B&W is wel erg... populair. Als je reviews gaat zoeken zijn ze wel allemaal positief, maar... wat voor mensen hebben die speakers dan gekocht? Ik zit een beetje in dubio over twee gedachten:

* Als iets goed is kopen veel mensen het;
* Als iets veel gekocht wordt is dat vast door de massa die het niet zo nauw neemt en het al snel goed genoeg vindt en het meer om het merkje doet.

Ik weet wel dat ik er uiteindelijk zelf naar moet luisteren, maar er zijn zoveel mensen met B&W... en dat staat m'n objectieve beoordelingsvermogen wat in de weg vrees ik :/ ...

Hoe zien jullie dit?

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cliché; koop wat jij het lekkerst vindt klinken. Dat dat voor veel mensen B&W blijkt te zijn.. okee, maar daar zou ik me niet door laten leiden.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Cyphax

Moderator LNX
Tja, ongeveer hetzelfde als jij. Ik ben heel makkelijk beinvloedbaar overigens. :)
Ik zou dan gewoon een goede winkel binnenstappen en eens luisteren overigens. Als je 't goed vind klinken, dan lijkt het mij goed?
Tele schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:56:
Cliché; koop wat jij het lekkerst vindt klinken. Dat dat voor veel mensen B&W blijkt te zijn.. okee, maar daar zou ik me niet door laten leiden.
Nou in zoverre: als zoveel mensen het een goed merk vinden, dan is de kans vrij groot dat jij 't ook mooi vind. Maar dat weet je pas als je 't eens probeert. :)
Dus laat je beslissing er niet vanaf hangen maar je kunt je wel tot op zekere hoogte laten leiden in mijn ogen :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cyphax op 03-06-2005 12:06 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Meest simpele oplossing: Ga naar de winkel, wijs een paar speakers aan die binnen je budget vallen, doe een blinddoek om, en laat de speakers een voor een horen. Zo kies je puur op geluid wat jij het mooitste vind.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ucchan schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 11:54:
Ik heb een probleem. Ik wil graag andere speakers kopen en ik weet dat je daarvoor vooral veel moet luisteren. Geen probleem tot dusver. Van de week vond ik een stel B&W DM602 S3 heel redelijk klinken (de Monitor Audio Silver 6 waren beter, maar buiten m'n budget :P ), maar er bekroop me toch een naar gevoel bij.
Monitor audio is trouwens bezig hun lijn te vernieuwen. De S10 komt totaal te vervallen en word nu op diverse plaatsen gedumpt voor bodemprijzen.

Toch denk ik dat er vrij veel mensen zijn die bv B&W kopen omdat het een bekend merk is, daarbij ook omdat het een merk is dat vrijwel elke shop wel heeft. Zelf neig ik op dit moment meer richting KEF.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 03-06-2005 12:11 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

B&W hebben een heel toegankelijk geluid, dat op het eerste gehoor erg lekker klinkt, maar vooral ook omdat ze redelijk veel bas hebben, waardoor het geluid wat voller is (daarnaast zien ze er ook nog eens super uit). Ik zou echter echt eens een langere periode naar een paar speakers die je aanstaan luisteren. Meestal ontdek je een klein beetje van het werkelijk geluid pas na een kwartier tot half uur luisteren! Ik heb mijn speakers genomen omdat ik absoluut niet luistermoe ervan werd.

• Bananenplant
Bor, waar dumpen ze de s10 dan :D ? (Gaat m'n NAD c320bee die wel trekken :? )

En sja... ik neem idd een keer een vriend en een blinddoek mee :) . (En de Mission 733 die hij straks te koop heeft moet ik ook nog eens meenemen in het plaatje :X )

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Vroeger moest iedereen Bose hebben... iedereen blaat elkaar na dat het goed is... net schapen, ik heb het geluid uit Bose speakers nooit mooi gevonden en volgens mij was het ook feitelijk niet goed.
B&W heet wel goede speakers vind ik, maar je betaald een hoop voordat je echt iets krijgt wat echt lekker klinkt en het hangt natuurlijk wel allemaal af van wat voor muziek jij luistert.
Ik zelf ben al jaren "fan" van Magnat, je krijgt voor weinig geld in mijn oren goed klinkende speakers, mooie strakke laag weergave en helder geluid zoals bij deze duitse speakers bekend is.

Maar er zijn zat mensen die bv BNS e.d. mooi vinden klinken, dure speakers en zo een platte weergave als ik weet niet wat, totaal niet geschikt voor muziek vind ik :?

Maar het blijft een kwestie van smaak... alhoewel ik voor bepaalde zaken gewoon een natuurgetrouwe weergave wil.

• Bor

Bor

In Groningen bij hifi corner (of een winkel daar in de buurt), bij de audio zaak in Zuidlaren, bij Monitor Audio zelf (anders moet je die even mailen). Het is allemaal ver uit de buurt maar wellicht een ridje waard? Ik heb ze geluisterd op een Onkyo 602 en die trok het ook prima. De speakers zijn gewoon altijd veel te duur geweest in vergelijking met de concurrentie imho. Ik vond bijvoorbeeld nog niet zo'n heel groot verschil tussen een Kef Q5 en de S10's terwijl de S10's bijna 2x zo duur zijn!

Verwijderd

Cliche: zelf luisteren.
Onderbouwing: je zult toch moeten luisteren welke speakers het beste matchen met je versterker-cd combo (of desnoods dvd-combo).
In mijn geval ben ik zelfs naar een behoorlijk onbekend merk Master (nederlands product en voor jou hoogst waarschijnlijk ver buiten je budget) gegaan. Ik had deze speakers vergeleken met B&W, KEF en ELAC. Voor mij klonk B&W niet mooi (een HEEL erg slechte match, waarschijnlijk te wijten aan de lichte versterking), de KEF had de neiging fel en 'straight' te zijn, wat ten koste ging van de details en 'body'. De ELAC was een heel goede kandidaat, echter de natuurgetrouwe weergave was (wat) minder bij de houtinstrumenten.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bij geluid is het nogal afhankelijk van je smaak. het is heel persoonlijk wat je beter vindt klinken. Dus er is geen beste :D

• Bor

Bor

Hann1BaL schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 12:54:
Bij geluid is het nogal afhankelijk van je smaak. het is heel persoonlijk wat je beter vindt klinken. Dus er is geen beste :D
"Beste" is inderdaad een persoonlijk iets maar hoeveel mensen zullen bv B&W kopen omdat ze dat word aangeraden door hun lokale (vaste) hifi / electronica zaak? Ik denk dat dat percentage nog vrij hoog ligt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Bor de Wollef schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:02:"Beste" is inderdaad een persoonlijk iets maar hoeveel mensen zullen bv B&W kopen omdat ze dat word aangeraden door hun lokale (vaste) hifi / electronica zaak? Ik denk dat dat percentage nog vrij hoog ligt.
Zie hoeveel mensen Bose kopen ;) Zegt genoeg. Merkplaatjes, prijzen en uiterlijk hebben vaak een verassend grote invloed op de geluidsbeleving van mensen. Maar net als bij vrouwen, gaat het bij speakers ook om de innerlijke waarde (al hoewel, het oog wil natuurlijk ook wat :+ ).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bananenplant
Ow, ik heb geluisterd bij de Corner, die 399/stuk waren dus al dumpprijzen voor de S6 :( . Voor een volgende keer ga ik idd wel vragen of ze er even een NAD aan kunnen hangen :) .

Bij de weg, de volgende keer ga ik vragen of ze de volgende keer even kunnen controleren of de speakers wel in fase staan, het klonk wel erg raar allemaal :( .

[ Voor 32% gewijzigd door Bananenplant op 03-06-2005 14:04 ]

• Bor

Bor

ucchan schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 13:37:
Ow, ik heb geluisterd bij de Corner, die 399/stuk waren dus al dumpprijzen voor de S6 :( . Voor een volgende keer ga ik idd wel vragen of ze er even een NAD aan kunnen hangen :) .

Bij de weg, de volgende keer ga ik vragen of ze de volgende keer even kunnen controleren of de speakers wel in fase staan, het klonk wel erg raar allemaal :( .
Vreemd want die S10 waren niet veel duurder / zaten op ongeveer dezelfde prijs als ik het mij goed herinner.

Even opgezicht: maar 469 voor de S10. Ze raken ze zelfs voor dat bedrag moeilijk kwijt hoor ik. Linkje: http://www.hifihuis.nl/site.php

Ik kan trouwens vrijwel nergens shops vinden die Monitor Audio normaal in het assortiment hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 03-06-2005 14:11 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Geluid is subjectief. Meningen zijn subjectief. Een goed merk is subjectief, aangezien de definitie van "goed" subjectief is. :P

Kortom, luister naar wat jij het fijnst vind klinken, ongeacht wat voor merkje erop plakt. Desnoods HonkieTonkie ltd. :P

Desnoods luister je naar de ultieme speaker (die jij niet kunt betalen ;) ) en die jij het mooist vind klinken, ga dan luisteren naar wat die speaker het beste benadert. :)

Naar de prijs kijken is nodig, maar eigenlijk lastig, omdat ook de prijs een verwachtingspatroon creëert. (Duurder zal wel beter zijn.) net zoals naamsbekendheid dat doet. :)

Aannames zijn fataal.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:24
Als eerste, een beetje tweaker bouwt zelf zijn boxen. Mijn advies is dan ook: ga naar speaker & co, speakerland of iets vergelijkbaars. Mijn ervaring is dat je bij dergelijke zaken een goed advies krijgt, zowiezo een kop koffie, en ongestoord kunt luisteren. Zelfbouw loont zeker, beter geluid voor hetzelfde geld.
Heb je die moeite er niet voor over, dan kan ik alleen maar zeggen, ga af op je eigen oordeel. Niemand kan voor jou bepalen wat voor jou de beste speaker is.

• Bor

Bor

jeronimo2003 schreef op vrijdag 03 juni 2005 @ 23:10:
Als eerste, een beetje tweaker bouwt zelf zijn boxen.
Sorry maar dat vind ik totaal onzin. Ik heb vaak zelfbouw speakers gehoord bij mensen die ik totaal niet vond klinken. Natuurlijk kan het ook andersom maar "een beetje tweaker bouwt zelf" vind ik totaal bull.

[ Voor 14% gewijzigd door Bor op 04-06-2005 11:22 ]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Klein schopje, vond het niet waard om een nieuw topic te openen.

Ik ben van plan over een tijdje nieuwe speakers te halen voor mijn versterker (Technics SU-A707), want nu gebruik ik nog 4 Bose speakers van 10/15 jaar oud.

Nu zit ik te denken aan B&W, omdat je hier alleen maar goede verhalen over leest/hoort, en een kennis van me heeft ook B&W (weet zo niet welke), en die klinken erg mooi. :9

Nu vroeg ik me af of je beter 2 of 4 speakers kan nemen. Als ik er nml. 2 neem, kan ik ook betere pakken dan wanneer ik er 4 neem. En ik neem aan dat 2 speakers wel genoeg is? Ik heb hierover wel wat proberen te zoeken, maar kon nergens een duidelijk antwoord vinden.

Zijn er nog andere merken die het overwegen waard zijn (budget zal rond de €750 liggen).
Ik neig nu sterk naar B&W, vanwege de naam, de klank, en de looks (ook niet onbelangrijk). Ik woon nu nog thuis, maar uitgangspunt is mijn appartement waar ik over een jaartje in kom te zitten. Kamer van 5m bij 5m. :)

Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting kunnen sturen, aangezien ik een onwetende ziel ben op dit gebied. Oh, en ik woon dicht bij Eindhoven, dus het is wenselijk als ik ze daar kan halen (iemand suggesties?). :)

It’s the economy, stupid!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 21:07
Ik zou voor 2 speakers gaan. Liever 2 goeie dan 4 matige. Eigenlijk sowieso liever 2 speakers :+ , meerdere leveren alleen maar meer problemen op qua plaatsing etc.
Wat betreft de merken, dat staat hierboven eigenlijk al een paar keer vermeld. Ga gewoon in een winkel een reeks merken af. In een half uurtje daar leer je meer dan 2 weken op internet zoeken en lezen. Ik heb ook wel eens gehad dat de lelijkste en voor mij onbekende speaker het best klonk voor mij, en die was nog erg degelijk geprijsd ook.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 23:24
Ik heb zelf B&W staan (CDM7NT/CNTen DM303), maar ik zou echt verder luisteren dan B&W. Doe het vooral blind. Met name de 600 serie die overal zo populair is vind ik erg zwak. Dat was hij een paar jaar terug al, maar nu is er helemaal veel spul te krijgen dat beter is. Quads L serie is een lust voor het oor, de goedkopere Mission presteren m.i. ook beter dan de 300 en 600 serie van B&W. Verder is Dali een goede concurrent en KEF uiteraard.

Ik ben het er tot op zekere hoogte mee eens dat hifi heel persoonlijk is, maar soms zijn speakers echt overklast door de competitie. Dat is bij de 600 serie echt het geval; lompe bassen en erg weinig hoog. Een jaar of twee terug was de competitie niet zo sterk, maar de 600 serie is echt verouderd nu.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1