Op zaterdag 05 januari 2002 15:28 schreef Fuego het volgende:
[..]
fout, liteon heeft verschillende modellen, en daar zitten dus zowel smartburn als burnproof tussen (dat laatste heb ik zelf)
[..]
Hmm ok ik neem me uitspraak terug, al geld deze natuurlijk wel voor de uitvoering met smartburn

Vreemd ik heb eigelijk nog geen type met burn-proof van lite-on gezien, maar natuurlijk neem ik dat van je aan
Wat ik wel denk dat het geval is is toch wel het feit dat prijverschil vertrouwen wekt. Denk aan mensen die bv. liever een p4 1.8 kopen simpelweg omdat deze duurder is dat een AXP 1800+, het cijfertje is hetzelfde dus zal die andere wel bagger zijn. Ook bij de mensen die wat meer kennis hebben weegt dit min of meer onbewust wel mee. Ook zijn er natuurlijk altijd mensen die net een duron Plextor hebben aangeschaft en bij de buurman vervolgens een 24x lite-on minstens even soepel zien draaien en zich dan goed genaaid voelen

Uitspraken als "Plextor rulez gewoon" blijven dan niet lang uit de lucht. Verder ben ik totaal niet jaloers op mensen met een duurder merk, zelf brand ik weinig cd's en heb nog een Sony 4x4x24 brander die ik destijds voor 550 nlg heb aangeschaft. (ik brand niet vaak dus hij doet zn werk in mijn geval nog prima) Ik ben er overigens nogsteeds extreem tevreden over, zolang je het zelf niet verneukt zal hij dat ook niet doen. (zonder burn-proof

) Prijs/kwaliteits verhouding is dus voor mij een veel belangrijker aspect van een product.
Bij Plextor en andere bekende merken (niet alleen in de it sector) is het voornamelijk de naam die je betaald, dit bied echter geen garantie voor een beter product.
Mijn advies: altijd objectief blijven over merken totdat je een bepaalde indruk hebt gekregen op basis van feiten. Erg belangrijk: bekijk dit _PER PRODUKT_ (zoals vergelijkende tests, en dan niet door de consumentenbond ofzo

)
Neem als voorbeeld bv. ECS die ondanks wat matige reputatie een zeer goed product op de markt heeft gezet met bv. de K7VZA en natuurlijk ook de K7S5A met SiS735 chipset.
In dit geval heb ik over beide branders uitstekende reacties gehoord en nog (zo goed als) geen klachten. De snelheids verschillen zullen niet daverend zijn in de praktijk, maar de prijs wel. Ook staat lite-on er niet bepaald om bekend zooi te leveren wat ze dus over het algemeen ook niet doen. Zoals eerder genoemd gebruiken verschillende producenten vaak hetzelfde, of een net iets ander loopwerk, soms van dezelfde fabriek/fabrikant. In dit geval vind ik de aanschaf van een Plextor het prijsverschil simpelweg niet waard, en zou voor de lite-on gaan.
ps: het is een heel verhaal i know, have phun reading