Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ATA100 kabel repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een kapotte ATA100 kabel liggen. De middelste connector is het enige wat kapot is aan die kabel. Nu zou ik graag die kabel willen repareren. Het schijnt dat het kan. De kabels zijn immers ook zelf te maken. De reden waarom ik dit wil doen is niet omdat er geen wil kopen. Ik had nog een ATA66 liggen dus die gebruik ik nu in die computer. Reden dat ik dit wil is dat ik benieuwd ben hoe zoiets moet. Het schijnt niet moeilijk te zijn. Kan ik gewoon die middelste connector eraf trekken? En hoe dan verder? Ik heb het idee dat de middelste connector beetje losgetrokken is van de flatkabel, waardoor er misschien niet meer genoeg contact wordt gemaakt. Ik heb gegoold en ik heb op dit forum gezocht, maar kon geen antwoord vinden. Hoewel er wel wat te vinden was over het maken van die kabels. Maar dit was te globaal voor mij. En bovendien is er niks te vinden over repareren, waardoor ik dus niet weet of ik zomaar die middelste connector eraf mag trekken.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Ata66 kabels zijn exact hetzelfde als ata100 of ata133 kabels hoor. Zijn allemaal 80 aderig.
Dus waarom wil je die andere kabel dan maken?

[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 31-05-2005 23:58 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Tis vrij simpel, maar je moet wel goed oppassen.
Die connectortjes gaan wel erg snel stuk.

Het komt erop neer dat je eerst de bovenkant moet losklikken met een puntig voorwerp, (clipjes aan de zijkant)
Je ziet dan dat er allemaal pennetjes door de kabel heen gestoken zijn.
Trek de andere kant van de connector eraf en je connector is los.
Een andere kun je er gewoon in drukken, op dezelfde manier als dat je de ene eraf getrokken hebt.
Clipje erop en klaar.

Ze breken echt snel, dus kijk uit.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Brakke bekabeling kan je de devices kosten die eraan hangen. Alleen daarom zou ik al niet het risico willen lopen en voor een paar euro een kabel gaan kopen...

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Sorry voor de offtopic:
Hoe maak je zo'n IDE kabels zelf? Heb net zitten zoeken naar HowTo's op het forum en het net maar een kale reis :s

Ik zou nl. graag costum ATA133 kabels maken...

"If it works, don't fix it"

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zorg dat de aders elkaar niet raken!

anders is het brokken ....

ik weet niet hoe dat zit met ata kabels, maar een kennis van me met SCA (ja die zijn 35E minimaal per kabel) heeft dat ook gedaan, met een dode schijf en controller als gevolg.

Weet dus wat je doet!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

maak de afweging:

- hoeveel kost het vervangen van die kapotte kabel
- hoeveel kost het vervangen van een kapot mobo/hdd('s) als je gerepareerde kabel brak bleek te zijn...

en besluit gewoon even een ritje langs een shop te maken :) wel zo veilig ;)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
jwbagger schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 00:52:
maak de afweging:

- hoeveel kost het vervangen van die kapotte kabel
- hoeveel kost het vervangen van een kapot mobo/hdd('s) als je gerepareerde kabel brak bleek te zijn...

en besluit gewoon even een ritje langs een shop te maken :) wel zo veilig ;)
Psies.
Als je bij ons zou binnenlopen kreeg je er meteen 1 mee zonder rare blikken. Tssssk, ik had nog geen 3 seconden over "repareren" getwijfeld..

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 01-06-2005 00:57 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:35
hehe vertrouw me een ide kabel wil je niet repareren. ik ook een keer gedaan..mooi gesondeerd krimpkous eroverheen..na een maand of 2 brak het soldeer van 3 kabeltjes en maakte contact :X
*FLITS* POEF* hardeschijf+mobo dood.

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
ik snap niet warom je moeite wil doen om em te repareren als een nieuw kabeltje ongeveer 5 euri kost en een round kable 7.50

Voor die prijs zou ik het niet zelf willen proberen te maken/repareren.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Lol..die kabels geef ik vaak gratis mee aan klanten :/ De computershop om de hoek heeft er vast nog wel ergens één liggen hoor :)

Default blanke hetero

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wijze les, doormij geleerd uit ervaring: stunt niet met IDE kabels :(

Ik ritselde bij mijn vader op het werk een keer een wel erg lange IDE-kabel, 90 cm ofzo. Aangesloten op mijn CDrom en op de sec. IDE. Mijn PC heeft als ik me niet vergis toen nog twee keer opgestart, daarna was het over. BIOS naar de klote, en voor de rest was het mobo ook niet echt lekker meer :(

Viel (nadat ik de zaak weer in de oude staat had teruggezet) gelukkig nog onder garantie :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Volgens mij geeft deze jongen netjes aan waarom hij dat zelf wil doen......lees dat nou ook es, i.p.v. alleen maar over schade en paniek te roepen.

Het is blijkbaar af te raden, maar gaat inderdaad zoals Oshiro schreef. Misschien kun je de oude connector nog gebruiken, maar ik denk het eigenlijk niet. Een nieuwe kopen en die weer op een vrij stuk (niet waar de ander zat) erdoorheen drukken, en dan de rug er weer inzetten: kabel weer van 2 kanten geklemd.

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
Seesar schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:18:
Volgens mij geeft deze jongen netjes aan waarom hij dat zelf wil doen......lees dat nou ook es, i.p.v. alleen maar over schade en paniek te roepen.

Het is blijkbaar af te raden, maar gaat inderdaad zoals Oshiro schreef. Misschien kun je de oude connector nog gebruiken, maar ik denk het eigenlijk niet. Een nieuwe kopen en die weer op een vrij stuk (niet waar de ander zat) erdoorheen drukken, en dan de rug er weer inzetten: kabel weer van 2 kanten geklemd.
Precies. Ik zou er normaal ook niet zomaar aan beginnen hoor. Maar nu omdat ik toch toevallig een defecte kabel heb, had ik zoiets van ik zou weleens willen weten hoe die kabels opgebouwd zijn. Zoals ik als zei heb ik de kapotte kabel al vervangen voor een ATA66. En dat laat ik ook zo. Ik koop wel 'n keer een ATA100 of 133. Verder zei iemand nog in deze topic dat ATA66 en 100 hetzelfde zijn. Qua adering is dat wel zo natuurlijk, maar qua snelheid niet.

Verder was ik gister bezig met een computer van iemand. Die persoon had er een ATA33 kabel inzitten, die was aangesloten op een brander. Het viel mijn op dat de bovenkant van een van de IDE-connectoren (kleinste deel van de connector bedoel ik) gedeeltelijk was afgebroken. De flatkabel zelf leek voor mij oog nog wel goed was te zitten aan het andere deel. Is dit al een reden om de kabel te vervangen, vinden jullie? Of is dat wat overdreven?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
deleenheir schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 00:23:
Sorry voor de offtopic:
Hoe maak je zo'n IDE kabels zelf? Heb net zitten zoeken naar HowTo's op het forum en het net maar een kale reis :s

Ik zou nl. graag costum ATA133 kabels maken...
Kan niet. Je hebt zo snel last van interfentie e.d. dat je er maar niet aan moet beginnen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:04:
Verder was ik gister bezig met een computer van iemand. Die persoon had er een ATA33 kabel inzitten, die was aangesloten op een brander. Het viel mijn op dat de bovenkant van een van de IDE-connectoren (kleinste deel van de connector bedoel ik) gedeeltelijk was afgebroken. De flatkabel zelf leek voor mij oog nog wel goed was te zitten aan het andere deel. Is dit al een reden om de kabel te vervangen, vinden jullie? Of is dat wat overdreven?
Het beugeltje wat over de 'prikkertjes' van de connector heenvalt bedoel je? Dus dat je die metalen puntjes door de flatcable ziet steken.. mocht je toevallig een kabel hebben dan zou ik hem vervangen, maar ik denk niet dat het de moeite waard is om er speciaal voor naar een winkel te fietsen. Niet heel belangrijk dus..(tenzij er een groot risico is dat er iets van metaal tegenaan stoot, want dat kost je wellicht je brander..)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Xander
  • Laatst online: 23:24
[...]

Precies. Ik zou er normaal ook niet zomaar aan beginnen hoor. Maar nu omdat ik toch toevallig een defecte kabel heb, had ik zoiets van ik zou weleens willen weten hoe die kabels opgebouwd zijn. Zoals ik als zei heb ik de kapotte kabel al vervangen voor een ATA66. En dat laat ik ook zo. Ik koop wel 'n keer een ATA100 of 133. Verder zei iemand nog in deze topic dat ATA66 en 100 hetzelfde zijn. Qua adering is dat wel zo natuurlijk, maar qua snelheid niet.
Eh? Een ATA66/100/133 kabel is ook qua snelheid gewoon hetzelfde stukje kapen hoor. Ja, ATA133 is sneller dan ATA66, maar dat geldt voor de interface, niet voor de kabel. Het kenmerk voor een ATA66/100/133 kabel is dat ze 80-aderig zijn. Het verschil tussen een "ATA133" kabel en een "ATA66" kabel ga je ook echt niet merken hoor, ook niet in snelheid... :P

Overigens, dat punt dat ik hier boven noem... zo'n kabel is 80-aderig. Er lopen aparte adertjes van de moederbord connector naar de slave connector én aparate adertjes van de moderbord connector naar de master connector, toch? Volgens mij is het veel lastiger om zo'n kabel te maken / repareren dan het was in de tijd van ATA33 kabels (40-aderig), destijds kon je ook connectors verplaatsen enzo, het lijkt mij dat dat nu veel lastiger gaat :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Verder zei iemand nog in deze topic dat ATA66 en 100 hetzelfde zijn. Qua adering is dat wel zo natuurlijk, maar qua snelheid niet.
Kabel zijn het zelfde en snelheid ook. ATA33/66/100/133 schijven gebruiken allemaal 40 aders voor data transport. Allen hebben ze vanaf ATA66 en hoger een ader er tussen gedaan zodat er minder last is van overspraak.

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:40:
[...]

Eh? Een ATA66/100/133 kabel is ook qua snelheid gewoon hetzelfde stukje kapen hoor. Ja, ATA133 is sneller dan ATA66, maar dat geldt voor de interface, niet voor de kabel. Het kenmerk voor een ATA66/100/133 kabel is dat ze 80-aderig zijn. Het verschil tussen een "ATA133" kabel en een "ATA66" kabel ga je ook echt niet merken hoor, ook niet in snelheid... :P
Ja oke, dat je er niet zoveel van zult merken kan ik je zeker wel gelijk in geven. Maar dat ATA66, 100 en 133 eigenlijk gewoon dezelfde kabel is, is voor mij verassend. Nooit geweten. Met interface bedoel jij in dit geval de aansluiting op de HD en IDE connector van mobo toch? Ik vraag me dan ook af waarom er 3 namen voor bedacht zijn? Dit zal dan wel voor commercieël belang zijn. En ik vraag me het volgende af. Een van de drie kabels, geloof de ATA133 variant. Die heeft een gaatje ergens in de kabel zitten. Dus dan ga je denken dat het toch om een andere kabel draait dan de 2 andere varianten. Hoe verklaar jij dat dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 18:17 ]

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:22

Guldan

Thee-Nerd

Euh jongens ik wil niet lullig doen maar een standaard ATA kabel zelf maken is een pokkewerk. De kabel knippen is wel te doen maar die connectoren erop zetten is gewoon een ramp. En dat is dus sowieso duurder (kabel en connectoren) dan een nieuwe kabel. Plus.. op een nieuwe kabel zitten de connectoren tenminste beter vast en dan weet je zeker dat je geen kortsluiting krijgt. Maarja je zou het voor de gein eens kunnen proberen. Door ze los te klikken etc. Maar ik zou het niet in een nieuw systeem bouwen. Een oud systeem waar wel wat kapot mag gaan is dan een betere optie.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:12:
[...]

Ja oke, dat je er niet zoveel van zult merken kan ik je zeker wel gelijk in geven.
Euh, je zult er gewoon NIETS van merken, niet "niet zoveel".
Maar dat ATA66, 100 en 133 eigenlijk gewoon dezelfde kabel is, is voor mij verassend. Nooit geweten. Ik vraag me dan ook af waarom er 3 namen voor bedacht zijn? Dit zal dan wel voor commercieël belang zijn. En ik vraag me het volgende af. Een van de drie kabels, geloof de ATA133 variant. Die heeft een gaatje ergens in de kabel zitten. Dus dan ga je denken dat het toch om een andere kabel draait dan de 2 andere varianten. Hoe verklaar jij dat dan?
ATA66, ATA100 en ATA133 zijn drie wezenlijk verschillende termen, dat natuurlijk wel! De overdracht met ATA133 gaat wel sneller dan met ATA66 natuurlijk... maar de gebruikte overdrachtsmode (ATA66/100/133) is afhankelijk van je controller en je disk, niet echt van de kabel er tussen. Je hebt 2 soorten IDE (uh ja als je het bij P-ATA houdt dan): Met 40 aders en met 80 aders. Die met 40 aders ondersteund maar tot ATA33, die met 80 aders ondersteund alles tot ATA133. Er bestaan gewoon simpelweg geen kabels die wél met ATA66 overweg kunnen en niet met ATA133 oid...
De term "ATA66 kabel" is iig een beetje achterhaald... die stamt nog uit het tijdperk dat er toch niets hogers was dan ATA66, maar diezelfde kabels werken prima op ATA133 hoor... ;)
Misschien dat de term "80 conductor cable" wat minder verwarrend is dan de term ATA66/100/133 kabel... :)

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:33:
[...]
Het beugeltje wat over de 'prikkertjes' van de connector heenvalt bedoel je? Dus dat je die metalen puntjes door de flatcable ziet steken.. mocht je toevallig een kabel hebben dan zou ik hem vervangen, maar ik denk niet dat het de moeite waard is om er speciaal voor naar een winkel te fietsen. Niet heel belangrijk dus..(tenzij er een groot risico is dat er iets van metaal tegenaan stoot, want dat kost je wellicht je brander..)
Ik ga ff proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik bedoel het beugeltje (ff uitgaand van de system en master connector) waar de kabel doorheen loopt en zijn weg vind naar de slave connector. Bij de slave connector loopt tussen dat beugeltje geen IDE kabel, maar daar hangt in dit geval een kaartje aanvast. Met de opdruk Ulta ATA cable. Er zijn dus geen uitsteekende metalen pinnetjes. Maar zonder beugeltje is de kabel minder stevig denk ik. En als een van de aderen geen contact meer maakt met het apparaat, kan dat schade opleveren?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk wijk ik beetje teveel van het eigenlijk onderwerp af. Maar als ik b.v. een mobo en een hd heb met ATA133. En ik sluit dit aan met een ATA66. Dan zegt mijn mobo toch "heey er wordt een ATA66 kabel gebruikt", dus de overdracht wordt ingesteld op 66 MB/s. Ik vraag dit niet om ik nu nog steeds overweeg om een snellere kabel te kopen hoor. Maar omdat we het nu toch over de techniek erachter hebben, wil ik dat weleens weten.

Verwijderd

ff een vraagje tussendoor.
een IDE kabel is toch hetzelfde als ata-133?? of ben ik nu weer stom?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:32:
IDE-kabel = flatcable voor HD's en CD/DVD spelers/schrijvers.
En die heb je in verschillende varianten: ATA33, ATA66, ATA100 en ATA133.

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:31:
Eigenlijk wijk ik beetje teveel van het eigenlijk onderwerp af. Maar als ik b.v. een mobo en een hd heb met ATA133. En ik sluit dit aan met een ATA66. Dan zegt mijn mobo toch "heey er wordt een ATA66 kabel gebruikt", dus de overdracht wordt ingesteld op 66 MB/s. Ik vraag dit niet om ik nu nog steeds overweeg om een snellere kabel te kopen hoor. Maar omdat we het nu toch over de techniek erachter hebben, wil ik dat weleens weten.
Dat is dan toch erg maf... dat hij dat uberhaupt aan kan geven dan...

Stukje uit de OM FAQ:
Kabels
Gebruik je 80 polige kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 polige kabels is de snelheid gelimiteerd op UDMA33.
Dat je PC aan geeft dat je geen 80 conductor kabel gebruikt bij ATA66/100/133 apparaten begrijp ik, dat is niet zo bijzonder... maar verder zou ie echt niet mogen aangeven bij een ATA133 apparaat dat het op ATA66 snelheid werkt, begrenst door de kabel :?
Of ik moet er gigantisch naastzitten...

Verwijderd

volgens mij zegt ie dat alleen als je een ata 33 kabel der tussen zet of je bekabeling is niet "zuiver"genoeg om hogere snelheden te halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 18:40 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:32:
Een 'gewone' IDE-kabel heeft 40 aders. Een kabel voor ATA66 en hoger heeft 80 aders, naast elk van de 40 aders die ook aanwezig zijn bij de gewone kabel, zit een ader die met de massa van het systeem verbonden is, zodat overspraak opgevangen wordt. Hierdoor is er minder kans op storing bij hoge snelheden. Ook is er een van de gaatjes in de connector (ergens in het midden) dicht gemaakt, dat is volgens mij ook niet bij een gewone kabel.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Xander ik bedoel niet dat computersystemen dat aangeven in POST of software. Ik dacht dat het technische zo werkte snap je. Sorry voor de onduidelijheid dus. Demoniac heb je mijn reactie van dat beugeltje nog gelezen?

• Xander
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 19:09:
Xander ik bedoel niet dat computersystemen dat aangeven in POST of software. Ik dacht dat het technische zo werkte snap je. Sorry voor de onduidelijheid dus. Demoniac heb je mijn reactie van dat beugeltje nog gelezen?
Oh, als je het zo bedoelt...

Je mobo zegt dus met een "ATA66" kabel (mocht die bestaan) en een ATA133 hardeschijf niet "heey er wordt een ATA66 kabel gebruikt", hij zegt hooguit "Hey mooi ik heb een 80 aderige kabel, mooi! :D "

En meer verschillen gaat ie echt niet "zien".

Verwijderd

Topicstarter
En ik altijd maar onderscheidt maken tussen tussen al die kabels. Terwijl b.v. een ATA66 kabel gewoon een domme kabel is. En dus geen 66 MB/s kan verzorgen. Omdat daar alleen de schijven en controllers voor zorgen. Alleen wel vewarrend van die makers van die kabels dat ze een drietal namen ervoor gaan verzinnen. Terwijl het gewoon dezelfde 80 aderige kabel is. Maarja ze zullen daar wel meer geld mee verdienen.

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:55:
En ik altijd maar onderscheidt maken tussen tussen al die kabels. Terwijl b.v. een ATA66 kabel gewoon een domme kabel is. En dus geen 66 MB/s kan verzorgen. Omdat daar alleen de schijven en controllers voor zorgen. Alleen wel vewarrend van die makers van die kabels dat ze een drietal namen ervoor gaan verzinnen. Terwijl het gewoon dezelfde 80 aderige kabel is. Maarja ze zullen daar wel meer geld mee verdienen.
Tja, productnamen...

Wilde je trouwens je "ATA100 kabel" ook nog gaan repareren, om maar even on topic te gaan? :)

Verwijderd

Topicstarter
hahaha..... ik wil hem iig niet repareren met de bedoeling om hem weer te gebruiken. Maar omdat ik toch een kapotte kabel heb was ik gewoon benieuwd of zoiets makkelijk te maken is. Ik vind het nu eenmaal leuk om beetje te klussen met computers etc. Dus tja.... als ik ff niks te doen heb sloop ik die connector er wel ff af, en dan zien we wel weer verder >:).

Verwijderd

tipje
Een ATA stekker recht aanpersen gaat redelijk goed in een simpele bankschroef

verder hebben ATA66 kabels 40 aders en die andere hebben er 80

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit 40 pins kabels IDE gehad met 1,5 meter. 5 aansluitingen en ja wat moet je daarmee? Precies dat had ik dus ook. Maar wel makkelijk toen ooit in mijn bigtower en kon makkelijk alles aansluiten. Ik had onderaan een Promise IDE 66 controllertje in een PCI slot en bovenaan 2 x Maxtor harde schijven en dan is 150cm echt een pre.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
itsalex schreef op maandag 06 juni 2005 @ 00:17:
Ik heb ooit 40 pins kabels IDE gehad met 1,5 meter. 5 aansluitingen en ja wat moet je daarmee? Precies dat had ik dus ook. Maar wel makkelijk toen ooit in mijn bigtower en kon makkelijk alles aansluiten. Ik had onderaan een Promise IDE 66 controllertje in een PCI slot en bovenaan 2 x Maxtor harde schijven en dan is 150cm echt een pre.
5 aansluitingen klinkt als een SCSI kabel... Een IDE kabel mag naar mijn weten altijd nog maar 2 aansluitingen hebben/gebruiken omdat de IDE kanalen gewoon niet meer devices ondersteunen...

Verwijderd

Dat je PC aan geeft dat je geen 80 conductor kabel gebruikt bij ATA66/100/133 apparaten begrijp ik, dat is niet zo bijzonder... maar verder zou ie echt niet mogen aangeven bij een ATA133 apparaat dat het op ATA66 snelheid werkt, begrenst door de kabel.

das ook normaal als je de cabel verkeerd om aansluit. op een goede cabel staat hoe je hem moet aansluiten.
Pagina: 1