Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
MOBO 37 Graden
A8N SLI DEL met zalman koelblok.
Amd 3000+ @ Stock, draait op 1.1Volt, scheelt 6/8 graden idle. Voor de rest geen overige casefans.
[ Voor 11% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-05-2005 18:32 ]
Van vorig jaar was deze (en dit jaar ook nog... weet eigenlijk niet
[cooling]Het hoe bereiden jullie je voor voor de zomer topic
Ja weet het, zoveelste zomer topic
[ Voor 12% gewijzigd door peddro op 27-05-2005 18:37 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

De ThermalRight SI-97, superding!
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
eh 45 graden met een kamer temp van 27 graden is echt niet slecht hoorlemming_nl schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:12:
Mijn WC wil nog niet echt vaart lopen. Nu 27 graden in kamer en cpu wordt 45 graden. Ik denk dat ik eens een andere pomp moet hebben. (Zie post in het grote WC topic)
het is geen phasechange hoor
na dat ik je cpu blok heb gezien denk ik eerder dat het daar door komt. je blok heeft over het gehele vlak een water flow wat niet echt tengoede komt van de temps. je had beter over de core de koude flow laten gaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Shunt op 27-05-2005 19:26 ]
Game PC
Zie ik daar een ECS K7S5A (SiS 735 chip) die hier linksonder me ook staat te zoemen?Datafeest schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:04:
[afbeelding]
[afbeelding]
De harde schijf werd erg heet (~60 graden), achteraf las ik ergens dat dat normaal is voor Liquid Bearing schijven.Met deze goedkope houtjetoutje oplossing werd de schijf stabiel 20 graden koeler.Voor de rest geen speciale dingen...
ontopic: Bij mij wordt de boel ook goed warm. Hd's in de 40C range. Niet leuk. case temp = 35C en de kamer = 30C - 31C.
Ook het modem en de switch worden nogal hot hier, met name het arme ADSL modem. Als hij raar gaat doen zet ik er wel weer net als vorig jaar ff een fannetje op.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik denk dat dat blok wel meevalt. Het is een koperen blok en koper geleid best goed warmte. De bodem is 5mm dik dus het hele blok wordt warm en niet alleen het midden. De pomp daarin tegen is zoals je misschien gelezen hebt een sicce micro welke 400/h (dacht ik) rond kan pompen maar met de 3 meter slang (don't ask) die nu in mijn systeem zit pompt ie maar 200 ofzo. Ik ga eens kijken of ik een pomp van iemand kan lenen om te testen of dat uit maakt.Shunt schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:21:
[...]
eh 45 graden met een kamer temp van 27 graden is echt niet slecht hoor
het is geen phasechange hooreen pomp heeft bijna niets met temps te maken. je zal meer aan een betere airflow door je rad hebben.
edit:
na dat ik je cpu blok heb gezien denk ik eerder dat het daar door komt. je blok heeft over het gehele vlak een water flow wat niet echt tengoede komt van de temps. je had beter over de core de koude flow laten gaan.
dat zou ik inderdaad maar eens doen.lemming_nl schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:29:
[...]
Ik denk dat dat blok wel meevalt. Het is een koperen blok en koper geleid best goed warmte. De bodem is 5mm dik dus het hele blok wordt warm en niet alleen het midden. De pomp daarin tegen is zoals je misschien gelezen hebt een sicce micro welke 400/h (dacht ik) rond kan pompen maar met de 3 meter slang (don't ask) die nu in mijn systeem zit pompt ie maar 200 ofzo. Ik ga eens kijken of ik een pomp van iemand kan lenen om te testen of dat uit maakt.
mare echt water moet simpelweg gewoon EERST over de core heen anders koelt hij gewoon stukken minder effectief. anders zouden alle blokken wel zo gemaakt zijn he. maar als je naar ontwerpen van dangerden kijkt dan zie je in het midden van het blok de water intake zitten en aan de andere kant de outake
[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 27-05-2005 19:33 ]
Game PC
Die prof blokken hebben heel erg veel turbulentie wat goed koelt maar ik niet goed kan maken. Koper geleid heeeeel veel beter dan water dus hoe dikker de bodem hoe beter eigenlijk. En na een klein rekensommetje ben ik erachter gekomen dat een bodem van 5mm genoeg warmte van de core weg zou moeten halen om het redelijk te laten presteren. Maar eerst een betere pomp zoeken voordat we conclusies trekkenShunt schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:32:
[...]
dat zou ik inderdaad maar eens doen.
mare echt water moet simpelweg gewoon EERST over de core heen (of inieders geval er zeer dicht langs he anders gaat je cpu dood) anders koelt hij gewoon stukken minder effectief. anders zouden alle blokken wel zo gemaakt zijn he. maar als je naar ontwerpen van dangerden kijkt dan zie je in het midden van het blok de water intake zitten en aan de andere kant de outake
Laten we deze discussie trouwens naar het grote WC topic verplaatsen omdat dit niet echt hier hoort.
[ Voor 7% gewijzigd door lemming_nl op 27-05-2005 19:36 ]
Verwijderd
P4 2.53 Met dit weer idle 50 en load 55-58 ongeveer
512ddr geen idee hoe warm ie word.
Gf4 Ti 4200 128bm met Zalman vf-700Cu
Seagate 111Gb hd. met dit weertje idle +/- 48 en load +/- 55
250 watt voeding. ook geen idee hoe warm.
Maar omdat ik mn trouwe Seagate wel een beetje warm vond worden heb ik ff een Revoltec hd cooler gekocht. Dus ik wou em ff monteren en ik wou et kapje dr af schroeven.... WTF??? wat zijn dat nou weer voor gare schroefjes.
Mijn Gpu op 48 o 4500 RPM.
Hd;s geen flauw idee.
Maar het zal daar ook alles behalve koel zijn.
Ze zitten zo in het rekje
Maxtor 80GB
--
WDC raptor 10k rpm
Maxtor 160 GB
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Hds kan je uitlezen met speedfan. Ik zou er wel even naar kijken want ze worden snel warm.spyros schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:41:
Mijn Cpu staat nu op 45o idle ~ 3600 RPM.
Mijn Gpu op 48 o 4500 RPM.
Hd;s geen flauw idee.
Maar het zal daar ook alles behalve koel zijn.
Ze zitten zo in het rekje
Maxtor 80GB
--
WDC raptor 10k rpm
Maxtor 160 GB
/Zijn notebook hardeschijven een stuk koeler?
Temps Hd;s :
80GB 40o
Raptor 44o
160 GB 47o
[ Voor 13% gewijzigd door FDMK op 27-05-2005 19:51 ]
P4 2,4Ghz (C model, zegt genoeg hoop ik) met Zalman CNPS 7000B Al/CU led word de cpu 40 graadjes idle, en 51 stressed.
Mijn andere main PC (2 main pc's dus) staat beneden waar het relatief koel is. Dat is een P3 Coppermine-T 1Ghz met een cheap-ass Qtek socket A koeler, en die word idle een graad of 34, en stressed 44 a 45 graden.
Misschien dat ik me P4 beter deze zomer naar beneden kan verhuizen, omdat het in de oven niet uit te houden is.
Verwijderd
icm m'n aircootje zal ik het dit jaar ook wel weer gaan redden

Mcguyver style (tie wraps)
Cpu @ 57 en vga met zalman @ 12V 52
eerst kijken dan zeiken
Mijn PC is niet echt te warm nu, niet eens echt merkbaar warmer dan normaal op de casetemp na.
Maximale gemeten vandaag:
Kamertemp: 27ºC
Casetemp: 33ºC
CPU: 43ºC
GPU: 48ºC
HDD's: 31ºC
Lijkt me voor mijn specs helemaal niet slecht
Overigens, van die HDD temps ben ik niet helemaal zeker, het is de temperatuur van één schijf, aangezien ik de andere 5 niet af kan lezen (hangen aan RAID/SATA controllers enzo).

De temp van die bovenste HDD kan ik aflezen, die is dus 31 graden. Dat is een DiamondMax 10 schijf, temp is dus niet te hoog. Die onderste 3 disks zijn seagate schijfjes die bij mijn weten sowieso niet echt warm worden, zal ook wel loslopen, ik vraag me alleen even af hoe het zit met schijf "2" en "3", dat zijn wat oudere Maxtor D740x schijven die best warm kunnen worden... maar volgens mij zijn ze voldoende gekoeld atm
Hm, ik geloof iig dat ik met mijn huidige temps die imo wel netjes zijn iig wel kan concluderen dat mijn airflow wel in orde is, al zou ik nogsteeds iets aan kabeltjes mogen doen opzich

En ik ga eens kijken of ik nog een losse tempsensor ergens vind om de temp van die onderste 2 maxtor schijfjes op te meten
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Verwijderd
Dit is met zelfbouw waterkoelsetje: homemade blokken, rad van een auto of heftruck ( van de sloop natuurlijk) en een vijverpomp van 1000l/h.
Het mooie van dit alles zullen jullie zeggen?? er komt geen fan aan te pas, tenminste op de waterkoelset.
In mijn kast heb ik naast de 120 mm in de voeding nog een 92mm. and thats it!!
Voor mezelf ff een molex naar buiten de case gehaald, potmeter ertussen en een casefan er aan hangen
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
amd64 3200 34graden idle @1350rpm
asus mobo 30graden
hdd s 23graden elke een eigen 8 fannetje @ 5volt.
x800pro @ xt pe speeds 39graden idle.
vind dat sommige wel hoge temps hebben zeg.. bedoel als ik naar me barebone kijk:
amd athlonxp 2500 62graden @ 1200rpm (amd64 coolertje hehee heerlijk stil, soms grijp speedfan in bij 64 graden om zaakje te koelen maar dan weer koel)
hd 34graden idle
airduct koeler.. 800rpm
Ik teken nergens meer voor
Verwijderd
Hm, ik kan in windows instellen dat schijven in standby mogen vallen, maar dit kan ik niet per schijf aangeven. Daarnaast geloof ik dat het niet werkt voro die disks die ik op mijn SATA controller heb zitten? Anyway, ik heb die functie eigenlijk al heel lang niet gebruikt.... een hele tijd geleden vaak problemen mee gehad (HDD's die in standby gingen, en die er niet meer uit wilden enzo...Noork schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:33:
Dat is een flinke rits met HD's. Kun je er niet een paar uitschakelen? Ik heb 3 schijven, 1 en alleen die met m'n OS draait op het moment. De andere 2 vallen uit wanneer ik ze 30 min niet gebruik. Zo kunnen ze ook niet loeiheet worden.
Maar ik zou er opzich eens naar kunnen kijken natuurlijk. Die SATA schijfjes zou ik in theorie zelfs volledig kunnen loskoppelen. Hm, niet dus, mijn mailserver draait op een van die disks...
Hm, nouja, ik heb net met een externe tempsensor de temperatuur van de buitenkant van die hdd's opgemeten en de warmste was 32 graden (En de binnentemperatuur is sinds vanmiddag - het heetste punt van de dag - nog niet gezakt, dus ik denk niet dat hij veel warmer geworden zijn). Het valt qua temperatuur gewoon mee iig dus
[edit]
Hm, mijn CPU-fan (Zalman CNPS-7000A-AlCu) en GPU fan (Zalman VF700-AlCu) draaien beide trouwens op 5V... rest van mijn casefans draait @ 12V ook al op een vrij laag toerental (geen idee wat precies, die kan ik ook al niet uitlezen
[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 27-05-2005 20:42 ]
en voor de pc heb ik 2x 120mm extra fan's waarop ik in de loop van de zomer een airco op hoop aan te sluiten. Wat heb ik toch veel over voor mijn dikke vriend de pc he
eerst ff wat geld verdienen daarvoor, en genoeg overhouden voor campzone
ik verwacht overigens dat de airco buiten mijn pc de kamer ook wel redelijk koel gaat houden
Moederbord: 36 graden
Processor: 53 graden
hdd1: 31 graden
hdd2: 37 graden
hdd3: 37 graden
Verder heb ik nog geen maatregelen hoeven te nemen. De processor fan draait momenteel op 1500RPM en kan max tot 2300, dus daar heb ik nog zat speling opzitten. Verder draait de fan van de voeding ook nog niet op zijn snelst, dus ook daar is nog wat extra mogelijk. Momenteel draaien alleen de 2 casefans voluit.
Verder twijfel ik of ik nog iets aan koeling ga doen, wellicht wat andere kabels bestellen zoals rounded-ata kabels, zodat ik de airflow beter kan maken, dat is het probleem momenteel wel
Zo'n Maxtor D740x schijf heb ik ook, dat is diegene waar ik het enkele posts hier boven over heb. Als dat ding echt te warm is voel je dat niet alleen maar op één plekje, dat voel je duidelijk door de hele disk heen.XanderH schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:04:
En ik ga eens kijken of ik nog een losse tempsensor ergens vind om de temp van die onderste 2 maxtor schijfjes op te metenDe bovenkant van de bovenste voelt gewoon koud aan, maar tussen die 2 disks kom ik niet met mijn vingers
🌞🍃
Mwja ik heb ff een tempsensortje tussen die 2 disks in gehad, en die topte dus op 32 graden. Valt iig wel mee dus, maargoed er zit ook gewoon een fan voorDatafeest schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 22:07:
[...]
Zo'n Maxtor D740x schijf heb ik ook, dat is diegene waar ik het enkele posts hier boven over heb. Als dat ding echt te warm is voel je dat niet alleen maar op één plekje, dat voel je duidelijk door de hele disk heen.
bedoel je mijn Externe HD??Datafeest schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 22:07:
[...]
Zo'n Maxtor D740x schijf heb ik ook, dat is diegene waar ik het enkele posts hier boven over heb. Als dat ding echt te warm is voel je dat niet alleen maar op één plekje, dat voel je duidelijk door de hele disk heen.
nee hij bedoelde mijn HDD's, hij quote mij ook
Kan me er niet echt druk om maken, ik zat eerst met een 3.0 Northwood en dan schakel je over naar dit. Nou, dan wordt je niet vrolijk van die temperaturen, ik haal nu idle niet eens wat ik toen load had.
Dacht aan waterkoeling voor deze zomer, maar denk dat ik toch liever een regelbare phasechange neem. Eentje die het op 20 graden houd of wat de kamertemperatuur ook is. Koelen onder kamertemperatuur doe ik liever niet denk ik ivm condensatie. Of WCset icm koelkastkoeling in het reservoir. 't Wordt tijd dat ze kant en klare blokjes/sets maken voor videokaarten, etc. met phasechange.
Maar dat komt pas voor m'n volgende systeem, we zien wel.
Temps idle:
CPU: 36 (P4 northwood 3.2 GHz HT)
GPU: 42 (fx5950ultra)
HDD: 34 (raptor 10.000 rpm 74 GB)
Case: 35
Gekoeld door:
CPU: Zalman Reserator
GPU: Zalman Reserator
HDD: 80mm fan @ 7V
Case: Alleen 12cm fan van voeding als outtake.
Volgens mij heeft de computer het nog beter dan mij met die hitte
Goud is geen geld
Werkbak:
P4 3.0@3Ghz gekoeld door een Coolermaster Hyper6 fan op lage snelheid. (39C stressed)
Radeon 9800Pro@XT gekoeld door een ATi Selencer1 (64C stressed)
HDDs (WD120) (37C)
Kast koeling: 6 Thermaltake Fans (3 in en 3 out)
Server:
XP2500 @ 1992Mhz gekoeld door Zalman CNPS6000CU (nu 53C stressed)
HDDs 2x WD080 gekoeld door bracket koelers (39C)
HDD Maxtor 60GB gekoeld door bracket koelers (39C)
Kast koeling: 4x Papst (2 in en 2 out)
Alle kast koelers draaien op 7V.
Temps zijn nu wel goed met een kamer temp van 27 graden.
Server CPU temps kwamen vanmiddag over de 70C heen (OCed @ 2153Mhz), dus heb em maar wat omlaag gezet
-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server
Socket: 41°
Diode/core : 41°
case: 37°
Heel de PC wordt gekoeld door:
op de CPU:
SP97+ 92mm ENERMAX @ full blow ~~55CFM
2x coolermaster 80mm Casefans @full ~~30-35 CFM
1x Papst 120mm @full blow ~~60CFM
en nog steeds die temps
Ik denk een zalmannetje ofzo te kopen, een erg stille fan (of een 80 mm PAPST en die aan de zijkant van men HDD's te monteren want men primairy (seagate) wordt met gemak 50 graden dusja ....
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
Ik had een barton-M @ 2530 nu een Barton-M @ 2373.
Dit allemaal op lucht koelling (Zalman7000 en een paar 120mm @ 7.5V)
Op dit system scheelt wel 0.1 volt en dus een graad of 10.
Ik heb nog wel 3 andere Pc's onder mijn beheer, maar daar heb ik gewoon de fans wat harder gezet
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: typo.
[ Voor 22% gewijzigd door Pouwper op 28-05-2005 04:55 ]
Verwijderd
Mn OC-bak: XP1800@2.4GHz: 45°C full load met SLK947+Enermax 92mm, Enermax 120mm intake, Coolermaster 80mm outtake, en CWT voeding. Maar oh boy wat een geluid
Bl44t
Ik ben gister in paniek een airco gaan kopen.. want het was 40 graden op m`n kamer en 50 graden in m`n PC.
Geloof me.. voor 299.- is m`n kamer nu elke warme zomerdag heerlijk cool én NIET zo vochtig.. heerlijk..
echt wel 299.- waard voor heel de zomer!!!! laat het maar lekker 35 graden worden ik ben er klaar voor
Mijn vaders pc is ook al een graad of 5 warmer dan normaal
[ Voor 11% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 28-05-2005 11:43 ]

Hij kookt
Wat heb ik gedaan? gewoon een paar fans op 12volt gezet - ik vind dat de temps nog vrij aardig zijn, aangezien het hier atm 27°C is
I browse with Vivaldi
northbridge is 41 graden (MSI K8N Neo2)
Voeding weet ik niet maar de lucht erachteruit is ongeveer 45 graden.
Graka is 59 graden (Asus 9800Pro)
Raptor 36 gb is 35 graden
Maxtor 6y200m0 is 44 graden
Maxtor 6y160p0 zijn resp. 40 en 42 graden (2 hdd's boven elkaar.)
ram weet ik niet, maar voelt lauw aan.
Kamertemp is op hetm moment van schrijven bijna 34 graden en ik ga bijna kapot hier
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
Verwijderd
Hardeschijf is wel MEGAHEET maar die staat maar op 46 graden
Wat is TEMP dan nu?
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 12:31 ]
Verwijderd
Ik heb wel een Zalman 7000B Cu en 7700B Cu gezien maar die zij toch wel iets van +/- €45. Weten jullie nog een andere goede koele die niet zo duur is? En welke is beter de 7000B Cu of de 7700b Cu?
[ Voor 10% gewijzigd door DutchTSE op 28-05-2005 12:57 ]
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
hoop niet dat me CPU kapot is want ik heb nog wel garantie op me barton 2500+ maar dan krijg ik straks als vervanger een sempron
Systeem:
AMD Athlon XP 3200+
Asus A7N8X-E Deluxe
1024 mb (2x512 mb) Kingston value ram
Asus V9999TD (6800 non gt/ultra)
200 gb HDD van WD
Nog wat extra prut (dvd-rom etc)
Mezelf hou ik cool met een 12x12 papst fannetje aangesloten op een adapter die van 0 tot 12V te regelen valt
Laatste keer dat ik temps keek was de CPU 43, mobo rond de 35
[ Voor 7% gewijzigd door Yofresh op 28-05-2005 13:22 ]
"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Dat is met kast open btw
Sinds ik mijn Zalman 400W (black) heb is mijn kast veel warmer geworden als met mijn noname 350W, erg jammer.
A7V266 (bios 1011, en nog steeds SCHEVE metingen)
Palomino 1800+ @ 1900+ (doet mobo automatisch
Geforce4 Ti4200 (standaard koeler, VF700 is er deze maandag inclusief memsinks)
Northbridge KT266 (met zo'n klein kutfannetje van 40mm met herrie, maandag NB47J erop)
40GB Hitachi Deskstar 7k250
Dit plaatje is de -idle- temp met kast open, load temp met kast open is niet superveel hoger. Met kast dicht wordt mijn CPU onder load 71 graden, mijn mobo (dat is die bovenste temp toch, de northbridge temp?) 56 graden en mijn hdd 58 graden. Ik ben dus een beetje de lul
Wat ik eraan doe? Mijn kast open houden, er komen twee zalman case fans aan (in and out), andere vga en nb koelers (die VF700 zal wel extra airflow met zich meebrengen). Mijn pc is helaas niet echt zomerbestendig. Het zij zo
(P.S. mag ik even opmerken dat dit topic een beetje schrale replies teweeg brengt. "Ow nee nu wordt mijn proc 50 graden ipv 45" ...
[ Voor 25% gewijzigd door Cassius op 28-05-2005 15:26 ]
De meeste mensen deugen!
Kast dicht, fans op 12v, bureau kastje zit dicht, warme lucht blijft onder 't bureau hangen, word opgeslurpt in een andere amd die overgeklokt is, en daarbij draai ik ook nog eens F@H
Temp: [Case] 37.0°C [CPU] 64.0°C [CPU] 62.0°C
Cpu's maak ik me eik niet druk om, meer me northbridge
(Fan van MSI is zoals bij elke MSI fan die ik ken, overleden
Het grote probleem is dat ik hem onder de 40 graden moet houden omdat ie anders instbiel wordt en ik hoef jullie niet te vertellen dat dat met een cpu die op dat voltage draait niet mee valt.
Ik heb dus in mijn setup het volgende zitten;
P4 willamette 1.5 @2.2Ghz @2.05volt
512 mb corsair
Asus p4b533
radeon 9250
80gb maxtor
enz.
ik heb in de loop van de waterkoeling een extra rad opgenomen 30x30x5 koper (de slangen gaan buitenom) met daarop 4 12cm fans @12 volt.
Ik kan de cpu niet onder de 40 graden houden als ik game de kamertemp is al dik 30 graden dus t valt niet mee.
De enige opties die ik nu nog heb zijn phase change (te duur) of een airco unit aanschaffen.
Van de week nog een nieuw wc blok maken en anders wordt het toch geld uit geven
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Verwijderd
Tis nog allemaal wat "kitch" , der komt nog wat verbetering in.

Komt nog isolatie materiaal op en afdekplaat

Water heeft een temp van +/- 5°

Deze blaast voorlopig koude lucht richting mijn bureau

Der druipt genoeg water af dus zal ik een bakje moeten monteren er onder
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 15:59 ]
Maar wat ik me afvraag --> mijn nieuwe voeding heeft maar 1 fan (die Zalman 400W Black) en trekt dus lucht uit de kast, verder draait mijn CPU koeler die lucht alleen maar rond. Maar als ik dus een goede balans wil houden moet ik eigenlijk alleen een fan -in- laten blazen? Want dan is het 1 naar binnen (casefan) en 1 naar buiten (voeding) of vergis ik me nu?
Verder moet ik hier echt iets aan doen hoor, speelde net UT2k4 met kast dicht, dan valt mijn pc dus uit he (heb mijn mobo op 75 graden op shutdown gezet)
Ik zit er aan te denken een gat aan de bovenkant van mn kast te maken en daar een fan naar boven te laten blazen (de warme lucht verder laten opstijgen), zou dat een idee zijn? Of moet hij dan teveel lucht aanzuigen met maar 1 casefan? Ik zal nog eens even de airflow faq lezen, wat een gedoe die zomer, ik ben een winter mens
De meeste mensen deugen!
Verwijderd
En mijn vga zit een amd 64 3000 boxed met fan @ 5v op, ook koud genoeg.
Dus ik kom de zomer best door
Cpu is btw een a64 3000 @ 1.55 Vcore
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 16:21 ]
Verwijderd
Mijn temps nu:
Intel Active Monitor
CPU 42
MB Zone 1 39
MB Zone 2 39
Speedfan 4.24
HDD 0 38 (WDC Raptor 36GB)
Case: Thermaltake Tsunami VA3000SWA
2 120mm fans @ 5 volt 972 rpm / 1021 rpm
1 90mm fan @ 5 volt rpm ??
Zalman Cu7000B @ 2473 rpm
Systeem: P4 2.53, Intel D845PEBT2, WDC 36 GB raptor en 250GB SE, Gainward Ti4200GS
Alles dus geaircooled bij een kamer temp van 32 graden, gisteren 37, we hebben een plat dak
Ik zou wel eens willen weten wat mijn videokaart doet.
Verwijderd
Gelukkig een lotgenootVerwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 16:45:
....
Alles dus geaircooled bij een kamer temp van 32 graden, gisteren 37, we hebben een plat dak![]()
Ik zou wel eens willen weten wat mijn videokaart doet.
Temps:
- CPU: 56 graden (normaal gebruik) 78 graden (load, shutdown in bios op 80 staan
- NB: 58 graden (normaal gebruik) niet gemeten onder load
- VGA: heeft geen sensor
- HDD: 45 graden (onder load)
Specs:
P4 2,8GH@3,4
Mobo: Epox EP-p4pda-3i
HDD: Samsung SP 200GB
VGA: Matrox M G400 DH
Cooling:
CPU: Zalman 7000B-Cu @ silentmode
NB: Standaard epox bloksel
VGA: standaard blokje
1x intake casefan 120mm@7V
1x outtake casefan 80mm@7V
(1x voeding out)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 18:41 . Reden: Oeps verkeerde temp-log :P ]
Verwijderd

Watertemp 30,6 graden
Hd 44 graden
cooling:
airplex evo 360: 3x 12cm coolermaster@600rpm ( @1200rpm 23db)
case: 1 x 12cm coolermaster@600rpm ( @1200rpm 23db)
Zalman hd koeler
Athlon 64 3200+ @2530 vcore 1,7
Stressed word het nu 48 graden (incl wc radeon 9800 pro)
Nog geen problemen gehad
Voor de hitte.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 19:09 ]
Room temp: 27*
Casetemp: 34*
CPU Temp: 36* (bijna idle)
PSU Temp: 47*
Dit met 3 Sunon casefans en een stock AMD cooler.
Op het moment is m'n case 36 graden en m'n cpu 33. Ik kan dus weer een stukje m'n oc herstellen.
[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 28-05-2005 21:22 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Nu was hier niets mis mee, temperaturen waren uitstekend en heerlijk stil
Uiteindelijk kreeg ik een geweldig idee
Dit werkt echt geweldig, als mijn harde schijven nu te warm beginnen te worden, maakt het bimetaaltje contact en beginnen mijn casefans volop te loeien. De temperaturen in mijn kast zakken dan in een paar minuten behoorlijk in (tot zo'n 35 graden, terwijl de omgevingstemperatuur op zo'n 30 graden ligt) en dan wordt alles weer lekker stil. Een klein kwartier later, als de temperatuur in mijn kast weer zo'n 40 graden is geworden en mijn harde schijf zo'n 45 graden, herhaalt dit zich weer. Nu het weer koeler begint te worden blijft alles weer vanouds stil
Too many people, making too many problems
LeX-333 schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:19:
Uiteindelijk kreeg ik een geweldig ideeen heb ik een kortsluit-beveiliging van een oude voeding gepakt. Deze bestaat uit een bimetaaltje met een draadje er omheen, als er te veel stroom door het draadje loopt (bij kortsluiting) dan wordt die heet en trekt het bimetaaltje krom en verbreekt de verbinding van een schakelaar. Ik heb dat bimetaaltje omgedraaid zodat die contact maakt zodra het te warm wordt. Nu heb ik dit geheel parallel met een weerstand gezet zodat als het te warm wordt de weerstand overbrugt wordt en alle casefans de volle 12 volt krijgen, hierdoor wordt het draadje om het bimetaaltje iets warmer zodat het niet gaat oscilleren. Het geheel heb ik bovenop mijn bovenste harde schijf gelegd.
Dit werkt echt geweldig, als mijn harde schijven nu te warm beginnen te worden, maakt het bimetaaltje contact en beginnen mijn casefans volop te loeien. De temperaturen in mijn kast zakken dan in een paar minuten behoorlijk in (tot zo'n 35 graden, terwijl de omgevingstemperatuur op zo'n 30 graden ligt) en dan wordt alles weer lekker stil. Een klein kwartier later, als de temperatuur in mijn kast weer zo'n 40 graden is geworden en mijn harde schijf zo'n 45 graden, herhaalt dit zich weer. Nu het weer koeler begint te worden blijft alles weer vanouds stil.
Ik heb in mijn vorige PC ook dit soort dingen gehad, dan met elektronische temperatuurregeling enzo, maar dit is toch wel de meest geniale en simpelste oplossing die ik ooit gezien heb... het scheelt je weer een fancontroller
bij de hornbach heb je al een airco voor 189 euro......Predje schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 11:30:
Ik heb de oplossing!!!
Ik ben gister in paniek een airco gaan kopen.. want het was 40 graden op m`n kamer en 50 graden in m`n PC.
Geloof me.. voor 299.- is m`n kamer nu elke warme zomerdag heerlijk cool én NIET zo vochtig.. heerlijk..
echt wel 299.- waard voor heel de zomer!!!! laat het maar lekker 35 graden worden ik ben er klaar voor.
Pc gamer
Boor zijn mooie aankoop maar gelijk de grond in...zuipman schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 23:05:
[...]
bij de hornbach heb je al een airco voor 189 euro......
Verwijderd
en ik lul niet uit mijn nek! en btw m`n pc word lekker stil gekoeld daar de stilste papstjes
Verwijderd
Asus A8N SLI Deluxe 47graden idle
Amd 3500 (stock) 47 graadjes idle ( heb gister om hem ff wat te torturen prime95 laten draaien voor 2 uur hij kwam niet boven de 62 graden uit
Met een goede outtake fan moet dit denk ik wel een graad of 5 minder worden
maar hoe houd je de tweaker koel
ik zweet me te pletter
It ain't stupid if it works!
enne bubbelbad is warm tenminste wat ik tot nu toe gezien heb.....
airco mag niet want het moet goedkoop zijn
ik hou het bij raam open en alleen boxer aan
It ain't stupid if it works!
Verder wel cool (<--) bedacht heh.
Ik wil een p133 als server in het hok op zolder zetten, ik ontdekte daar een enorme tocht vorige week. Ben toch benieuwd of ie dat uithoudt. Ik heb een fannetje voor de hd's, gelukkig, de rest is allemaal passief gekoeld (de voeding heeft wel een fan, die alleen gaat draaien als het nodig is *hoop ik*)
Toch maar ff kijken of die oude computers al temperatuur sensoren hebben
Wat ook nog kan is dat ding bij zo'n tochtgat zetten en ff een fannetje met zuigkoker modden, moet geen probleem wezen
[ Voor 12% gewijzigd door stefan001 op 29-05-2005 00:23 ]

Temp 3 is mijn processor
Temp 1 is mijn northbridge of voeding
HD1 is een maxtor 120gb
HD0 is een maxtor 200gb sata (systeem schijf)
HD2 is een maxtor 120gb
Temp 2 is hetzelfde verhaal als Temp 1
[ Voor 24% gewijzigd door lemming_nl op 29-05-2005 13:06 ]
edit: En zo slecht is mn aitflow niet eens. 2 fans voor, en 2 achter. Sinds ik mijn Q-tec voeding niet meer heb is het een stuk warmer in de kast, omdat de fans van de Tagan heel langzaam draaien.
[ Voor 32% gewijzigd door FlyEragon op 29-05-2005 13:18 ]
De meeste mensen deugen!
Mijn hd is (full usage na een uur ) 34 graden
Case na aantal uren spellen 28
Processor P4 560 idle 35 stressed 44
Dit alles bij kamertemperatuur van 26 graden (ondertussen is het weer koeler gelukkig dus temps nog naar beneden)
Koeling, 12 cm fan originele van voeding, 8 cm casefan, hd koeler en processor koeler (stock) met standaard pijp naar buiten (origineel kast)
[ Voor 23% gewijzigd door asfaloth_arwen op 29-05-2005 15:36 ]
Eerlijk gezegd geloof ik niets van die processor temps met stock koeler. 35graden idle is wel heel erg koud. Weet je zeker dat je sensors de goede tempratuur weergeven?asfaloth_arwen schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:33:
Het valt hier wel mee,
Mijn hd is (full usage na een uur ) 34 graden
Case na aantal uren spellen 28
Processor Pentium 560 idle 35 stressed 44
Dit alles bij kamertemperatuur van 26 graden (ondertussen is het weer koeler gelukkig dus temps nog naar beneden)
Koeling, 12 cm fan originele van voeding, 8 cm casefan, hd koeler en processor koeler (stock) met standaard pijp naar buiten (origineel kast)
Ik heb ze software matig verschillende manieren uitgelezen en heb een fancontroller met temp sensor, deze zit wel klein stukje ervanaf (zodichtbij als ik hem kon krijgen) maar zit dan ook ongeveer 3 graden lager dan softwarematig.lemming_nl schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:36:
[...]
Eerlijk gezegd geloof ik niets van die processor temps met stock koeler. 35graden idle is wel heel erg koud. Weet je zeker dat je sensors de goede tempratuur weergeven?
Hij staat niet aanVerwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:03:
Nah, bijna blaar toen ik m'n northbridge aanraakte (of southbridge, weet veel welke het is)
Toen maar ff wat koeling erop gehangen![]()
[afbeelding]
Klik voor vergroting
Hij staat volgens mij wel aan. Maar met korte sluitertijd lijkt de fan stil te staan.DesertShooter schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:09:
[...]
Hij staat niet aan, zo is je northbridge nogsteeds heet.
mijn server draait nu al 10weken en die houd zichzelf netjes onder de 35° laagste was 28°lemming_nl schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:36:
[...]
Eerlijk gezegd geloof ik niets van die processor temps met stock koeler. 35graden idle is wel heel erg koud. Weet je zeker dat je sensors de goede tempratuur weergeven?
het is een P4 2.8 prescot met 1gig ram....
het is dus wel mogelijk
www.weefab.com
Verwijderd
Foto is genomen in 1/30 seconde, dus dan lijkt het idd of ie stil staat.DesertShooter schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:09:
[...]
Hij staat niet aan, zo is je northbridge nogsteeds heet.
Nee, dit is een fan die ik ooit ergens heb gekregen maar hij maakt evenveel lawaai als een gemiddelde PC case fan (hij draait op 2200 rpm)lemming_nl schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:07:
Maakt dat niet f*cking veel herrie?
Verwijderd
HAHAHA met dit weer hebben al die exstra fan's en andere koel konstrukties lkkr geen zin meer.
Gisteren waren mn HDs 26o
Wat een ventilator 310*310 al niet kan doen.
Verwijderd

Edit: plaatje doet et niet maar er stond:
Moederbord 31 graden
Cpu 50 graden
Hd 50 graden
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 21:35 ]
GPU (XFX GeForce 6800LE) @ 16,6 idle 59 Graden (beeetje heet
Mobo (Asus K8N) 35 graden
Western Digital 160 Gb SATA 37 Graden
maar gister lagen de temps toch wel een stukkie hoger... ik maak me best ongerust
[ Voor 1% gewijzigd door sMoKeFiSh op 29-05-2005 22:02 . Reden: typo ]
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Verwijderd
Nadat ik XP er op had gezet + alle software waren dit de temps:
Mobo: 42 graden
CPU: 51 graden
Daarna meteen een filmpje geconverteerd zodat het op een DVD gaat, toen gingen de temps weer wat omhoog:
Mobo: 43 graden
CPU: 53 graden
Nu is het weer afgekoeld naar:
Mobo: 39 graden
CPU: 46 graden.
Voordat ik de PC veel ging gebruiken waren dit de temps:
Mobo: 36 graden
CPU: 41 graden
Kamertemp is rond de 25-27 graden.
PC blijft best wel cool, ook al ben ik al het hele weekend bezig met videobewerking en MPEG encoding / decoding... Mijn PC is genoeg gekoeld, alleen hij warmt mijn kamer zo veel op...
Temperaturen
Moederbord 30 °C (86 °F)
CPU 46 °C (115 °F)
Maxtor 6Y060L0 34 °C (93 °F)
Maxtor 6Y120P0 25 °C (77 °F)
Dit is idle...
Temperaturen
Moederbord 30 °C (86 °F)
CPU 52 °C (120 °F)
Maxtor 6Y060L0 35 °C (95 °F)
Maxtor 6Y120P0 24 °C (75 °F)
En dit stress
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Verwijderd
AMD Athlon 2600+ barton (2200 mhz)
abit nfroce2 ultra 400
gefroce fx 5200
Maxtor 40 gb
Fans:
2x intake 2400 rpm
2x outtake 2500 rpm
Temperaturen:
case: 29 (normaal 23)
cpu: 48 (temperatuur wat ik eigenlijk tijdens gamen heb) (normaal 38)
hdd: 33 (normaal 28)
nb: 35 (altijd 35)
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 00:11 ]
Temperaturen
Moederbord 31 °C (88 °F)
CPU 41 °C (106 °F)
Maxtor 6Y060L0 34 °C (93 °F)
Maxtor 6Y120P0 22 °C (72 °F)
Idle
Temperaturen
Moederbord 32 °C (90 °F)
CPU 47 °C (117 °F)
Maxtor 6Y060L0 31 °C (88 °F)
Maxtor 6Y120P0 25 °C (77 °F)
Stress
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Je compjoeter heeft zich maar uitgekleedt?
Overigens, de zijkanten zijn eraf met het idee dat hij koeler blijft? Volgens mij klopt je airflow dan sowieso niet echt, het idee is toch juist dat er stroming ontstaat van voor naar achteren ofzo?
+ balkon deur staat open en die blaast lekker koele lucht recht de kast in : )
Normaal
cpu 40
gpu 37
mobo 31
bij een kamertemp van rond de 20 graden
Temps nu
cpu 56
mobo 42
gpu 43
bij een kamertemp van 39,5 graden
SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022
Verwijderd
Inderdaad, bij mij is de airflow zelfs zo goed dat de boel warmer wordt als ik het zijpaneel eraf haal.XanderH schreef op maandag 20 juni 2005 @ 18:22:
[...]Overigens, de zijkanten zijn eraf met het idee dat hij koeler blijft? Volgens mij klopt je airflow dan sowieso niet echt, het idee is toch juist dat er stroming ontstaat van voor naar achteren ofzo?Zonder zijkant kunnen de fans aan de achterkant net zo makkelijk koele lucht van buiten door de zijkant aanzuigen en direct weer uitblazen...
Maar m'n pjoeter word lekker warm met dit weer, gemiddeld 62 graden voor de CPU's, stressed. OK, het zijn wel twee Athlon MP 2600+jes die een paar cm van elkaar hun werk doen, maar toch... Ze zitten onder 2 CoolerMaster X-Dreams, die op hun laagste stand staan. (En nee, ik zet ze niet hoger, ik moet naast m'n PC slapen...
Ik zit erover te denken om zo'n crossflow fan te gaan kopen, om de airflow nog beter op gang te helpen. Over airflow heb ik weinig te klagen, maar het nadeel is dat ik 6 Maxtor Atlasjes heb hangen die de inkomende lucht nogal opwarmen...
Oh, hier ookVerwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:45:
[...]
Inderdaad, bij mij is de airflow zelfs zo goed dat de boel warmer wordt als ik het zijpaneel eraf haal.
Mijn proc heeft vandaag de 60 graden ook gehaald; maar heeft er misschien ook mee te maken dat ik al 3 dagen constant MPEG2 aan het coderen ben.Maar m'n pjoeter word lekker warm met dit weer, gemiddeld 62 graden voor de CPU's, stressed. OK, het zijn wel twee Athlon MP 2600+jes die een paar cm van elkaar hun werk doen, maar toch... Ze zitten onder 2 CoolerMaster X-Dreams, die op hun laagste stand staan. (En nee, ik zet ze niet hoger, ik moet naast m'n PC slapen...)
Met een Zalman CNPS-7000AlCu op de laagste stand trouwens, die ook niet harder gaat hier om dezelfde redenen
Dat zou hier ook wel wat helpen denk ik jaIk zit erover te denken om zo'n crossflow fan te gaan kopen, om de airflow nog beter op gang te helpen. Over airflow heb ik weinig te klagen, maar het nadeel is dat ik 6 Maxtor Atlasjes heb hangen die de inkomende lucht nogal opwarmen...
Maar die Crossflow fan maakt meteen ook weer zoveel geluid...