Toon posts:

[VirtualDub] stuk uit avi (XviD) geknipt;maar nog wel geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een DivX film (XviD codec) waar ik het laatste stukje af wilde halen. Gisteren had ik al problemen met kwaliteitsverlies, nu een ander probleem. Ik ben niet zo bekend met VirtualDub en zo dus heb ik hiervoor de tutorial gevolgd op http://www.videohelp.com/virtualdubedit.htm.

Bij het openen van de film krijg ik een foutmelding zoals ook in de tutorial staat en daarom heb ik VirutalDub-MP3 gebruikt zodat ik dit probleem niet heb. Ik heb het deel dus geselecteerd wat ik wilde hebben en heb dit opgeslagen met [Save as AVI...]. Nu is het echter zo dat hij alleen het beeld eraf heeft gehaald, het geluid loopt nog vrolijk verder :?

Wat doe ik fout? Ik heb VirtualDub-MP3 1.4b, film is XviD/MP3 en krijg bij openen van film geen foutmeldingen (tenzij ik dus in VirutalDub open), bovendien staan audio en video op Direct Stream Copy ingesteld. GSpot geeft geen fouten in de film aan en zegt dat het bestand 'correct' is.

edit
Even voor de duidelijkheid: GSpot geeft een tijd van 1:12:23 aan, dit is van het videogedeelte. Als ik hem open in Windows Media Player dan stopt het beeld dus op 1:12:23 en de audio loopt door tot 1:12:43 (dit is wel korter dan de lengte van het 'oude' bestand, maar dus niet kort genoeg).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 10:52 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-02 09:59

CaDje

Framedrops for life

misschien moet je een ander programma gebruiken. Misschien kun je 'm wel in windows movie maker openen en dan het laatste stuk eraf knippen. Premiere misschien (niet goedkoop iig)

maar volgens mij zijn er nog wel andere share, freeware progjes waarmee je dit kunt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even kijken naar een ander programma, NanDub maakt iig precies dezelfde fout. En met Adobe Premier gaat het niet goed, maar dat zal wel door de codec komen, krijg het niet voor elkaar daar een XviD te openen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 11:15 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17

Caveman

whahoehaha

Wat voor foutmelding geeft virtualdub dan ? Ik denk dat het een variabele bitrate mp3 is .... dan gaat het knippen meestal niet goed (in de meeste programma's niet) Je kunt dan nog eens virtualdubMOD proberen. Anders zit er niets anders op dan het geheel te demuxen en apart knippen en daarna weer te muxen... Ik weet niet precies wat je wilt, maar als je bv die avi wilt omvormen naar mpeg ofzo zou je kunnen overwegen om naderhand pas te knippen..

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de foutmelding die ook in de tutorial staat:
Afbeeldingslocatie: http://www.videohelp.com/images/virtualdubedit2.png
Ze geven hier dus aan dat je dan VirtualDub-MP3 of NanDub moet gebruiken, echter bij beide dus hetzelfde probleem. Het enige wat ik er mee wil doen is de laatste paar seconden eraf halen (dus het moet gewoon XviD blijven).

Ben niet zo bekend met het editten met VirtualDub, maar zal kijken of ik audio en video even kan scheiden en vervolgens weer kan samenvoegen. Bedankt voor de tip.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 12:25 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-02 09:59

CaDje

Framedrops for life

nu weet je wel waar je 21 sec extra audio vandaan komen. Ik denk dat je eens moet proberen te doen wat daar staat. Alleen de Audio stream wegschrijven naar wav en dan opniew encoden en er opnieuw onder zetten.

Verwijderd

Topicstarter
CaDje schreef op zondag 29 mei 2005 @ 23:53:
nu weet je wel waar je 21 sec extra audio vandaan komen. Ik denk dat je eens moet proberen te doen wat daar staat. Alleen de Audio stream wegschrijven naar wav en dan opniew encoden en er opnieuw onder zetten.
Omdat ik die foutmelding kreeg heb ik VirtualDub dus niet gebruikt maar VirtualDub-mp3 waarmee het wel goed zou moeten gaan. Maar achteraf toch niet dus en ik kreeg niet eens een foutmelding daar. Maar goed, ik moet het nog eens uitzoeken hoe ik het moet doen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
He, als ik die error krijg kan ik kiezen of hij de header moet rewriten. Ik kies dan altijd voor nee, en dan blijft alles mooi synchroon (ook bij het wegknippen van reclames). Ik gebruik de nieuwste versie van virtualdubmod. Misschien een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door stefan001 op 30-05-2005 09:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 09:20:
He, als ik die error krijg kan ik kiezen of hij de header moet rewriten. Ik kies dan altijd voor nee, en dan blijft alles mooi synchroon (ook bij het wegknippen van reclames). Ik gebruik de nieuwste versie van virtualdubmod. Misschien een idee?
Dan zal ik VirtualDubMod eens gaan checken :)

geprobeerd, maar als ik kies om de header niet opnieuw te schrijven dan loopt hij bij het opslaan van de AVI (nadat ik het deel wat ik wil hebben geselecteerd heb) niet helemaal lekker. Hij gaat wel opslaan maar na 3 minuten weet hij nog steeds niet hoe lang het proces gaat duren; dan druk ik op Abort en dan zegt'ie dat hij de audio niet kan lezen :?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 10:16 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:04
het is een vbr mp3 en wat hij wilt is dat jij daar een wav van maakt das al.....

dus wat moet ej doen rip de mp3 vbr stream maak er wav van en zet hem terug :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu in NanDub geopend (waar ik dus geen foutmelding kreeg bij het openen) en hier heb ik de audio en video (zonder audio) uit gehaald zodat ik nu een wav en een avi heb. Nu moet ik ze alleen nog even multiplexen en dan hoop ik maar dat het goed is.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:45
Volgens mij kun je alles in de gewone virtual dub voor elkaar krijgen in 2 stappen.
1.Video instellen op direct stream copy.
2. Geluid -> full processing mode, compression: no compression PCM 44.1Khz. Sampling rate, precision en channels : no change
Resultaat hiervan is een avi met xvid video en pcm geluid. Deze file opnieuw openen in VD en het stuk selecteren wat je wilt bewaren. Video weer instellen op direct stream copy en audio MP3 CBR coderen. Er is dus geen noodzaak video en audio in aparte files op te slaan.

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:12:
Volgens mij kun je alles in de gewone virtual dub voor elkaar krijgen in 2 stappen.
1.Video instellen op direct stream copy.
2. Geluid -> full processing mode, compression: no compression PCM 44.1Khz. Sampling rate, precision en channels : no change
Resultaat hiervan is een avi met xvid video en pcm geluid. Deze file opnieuw openen in VD en het stuk selecteren wat je wilt bewaren. Video weer instellen op direct stream copy en audio MP3 CBR coderen. Er is dus geen noodzaak video en audio in aparte files op te slaan.
Maar als ik dat doe dan loopt het geluid niet meer synchroon met het beeld door het rewriten van de header (dat doet VirtualDub automatisch, hij geeft deze melding bij het openenen). Daarom moet ik volgensmij wel eerst demuxen, dan knippen en dan weer samenvoegen om het juiste deel van het beeld en het juiste deel van het geluid te hebben.

• stefan001
Het rewriten van de header kun je in virtualdubmod voorkomen, zie mijn eerdere post ;)

Probeer dezelfde truc daar eens mee.

Verwijderd

Topicstarter
Vast een hele domme vraag, maar waar zitten de audio-instellingen in VirtualDubMod? Ik heb dat hele audiomenu niet :?

• stefan001
Streams -> stream list en daar staat ie :)

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 13:55:
Streams -> stream list en daar staat ie :)
Ja ok, maar de instellingen voor die stream (compression etc) :)

ohw wacht, rechtermuisknop >:)

Als ik dat doe krijg ik bij het opslaan direct een error: 'ACM reported error on audio decompress(b)' :?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 14:09 ]

• stefan001
Om je de waaarheid te zeggen: geen idee, probeer google. Misschien wat andere tweakers? Misschien dat Virtualdubmod niet met een dergelijk formaat overweg kan, probeer dan een ander programma om de audio te rippen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de audio dus geript met NanDub. Nu heb ik dus, zoals ik eerder ook al had, een wav-file en een xvid zonder geluid (video is nu op maat, geluid niet). Echter, in Adobe Audition kan ik de wav niet openen om deze te bewerken 8)7 Windows Media Player speelt hem wel gewoon af, ik zal het nog eens uitzoeken. In ieder geval lijkt me dit de makkelijkste manier, samenvoegen zal geen probleem zijn.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik zou de video en geluid niet apart knippen, dat krijg je anders nooit meer synchroon met elkaar. Wat je zou kunnen doen is de video en audio los van elkaar halen, zodat je wav en een video hebt. Op dat moment kun je alvast controlleren of de audio en video nog even lang zijn. Daarna kun je de video openen met virtualdubmod ofzo en dan bij audio bij streams met add de wave toevoegen. Je kunt dan gelijk de audio ook weer naar mp3 encoden. Daarna kun je gaan knippen in je video.

Je kunt ook met avisynth gaan werken. Dan moet je avisynth installeren en even een scriptje maken. Dit is een file met de extensie .avs en er moet dan het volgende inkomen::
code:
1
DirectShowSource("test.avi")

Daarna kun je de .avs gewoon openen met virtualdub. Je moet dan echter wel de audio ook opnieuw encoden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply.
cool_zero schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 16:49:
Ik zou de video en geluid niet apart knippen, dat krijg je anders nooit meer synchroon met elkaar. Wat je zou kunnen doen is de video en audio los van elkaar halen, zodat je wav en een video hebt.
Dat komt gewoon op hetzelfde neer, want ik haal het laatste stuk van de film af :)
Op dat moment kun je alvast controlleren of de audio en video nog even lang zijn.
Ze zijn niet even lang en zoals ik al zei moet ik de audio nog inkorten maar de wav wordt niet ingelezen door Adobe Audition :?
Daarna kun je de video openen met virtualdubmod ofzo en dan bij audio bij streams met add de wave toevoegen. Je kunt dan gelijk de audio ook weer naar mp3 encoden. Daarna kun je gaan knippen in je video.
De video heb ik al op juiste lengte geknipt, het probleem waar ik mee zit en waarom ik dit topic dus ook heb geopend is dat hij alleen de video knipt en de audio niet (waardoor die dus te lang wordt en wordt afgespeeld zonder beeld).

Voor alle duidelijkheid: ik heb dus nu een videobestand zonder geluid op juiste lengte en het enige wat ik dus eigenlijk moet weten is waarom de wav niet in Adobe Audition wordt geopend, ik zal hem toch echter moeten inkorten :P Vervolgens hoef ik hem alleen nog samen te voegen in bijv VirtualDub en dan heb ik het als het goed is :)

edit
Adobe Audition leest overigens wel keurig het formaat van de wav uit en dat klopt ook, maar na openen bestand doet hij dus helemaal niets (alsof het een geluidsbestand van 0 sec is).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2005 17:18 ]

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Als je de audio eruit hebt gehaald met direct stream kan het zijn dat het de extensie .mp3 moet hebben i.p.v. .wav. Maar als je zegt dat het audition inderdaad aangeeft dat het een wav is dan zal dat wel niet het geval zijn. De kans is trouwens erg groot dat het met avisynth wel gewoon goed gaat.
Pagina: 1