[DIY] Degelijke kabels/interlinks maken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 19:22
Ik heb sinds enige tijd een DVD-speler. Deze heb ik op een TV (natuurlijk) en een stereo-toren aangesloten. Het is een klein, degelijk TV-tje, maar het heeft een nadeel: het is voorzien van maar één SCART-aansluiting. Zodoende kan die niet meer op de stereo-toren aangesloten worden, terwijl de DVD-speler eraan zit.
Om toch beide te kunnen heb ik een kabel nodig die uitloopt in losse stekkers. Zoals je uit het bovenstaande op kunt maken, kan dit geen reguliere kabel zijn. Helemaal met het oog op de (nabije) toekomst, waarin ik van plan ben een A/V-receiver te kopen, die een paar meter verderop moet staan. Ik wou dus zelf wat (proberen te) maken.

Ik heb inmiddels, via een inkoopactie, een leuk stukje audio/microfoon kabel en een aantal RCA (tulp) stekkers in huis. De stekkers kan je op onderstaande foto zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/rca.jpg

Voor de bevestiging van de signaaldraad is een mooie uitsparing gemaakt. De vraag is alleen hoe ik de nul/gronddraad vast maak. Ik kan deze om het meest linker vergulde stukje vouwen en het geheel stevig aandrukken. Of kan ik beter een uitslaring maken in het witte isolatiemateriaal en de draad vast solderen?

De audio kabel heeft trouwens twee aders en een afscherming. Kan ik nu het beste één van de aders als nul- en één als signaaldraad gebruiken, zoals in deze tutorial is gedaan. Of heeft iemand beter ervaring met de manier waarop deepspace het gedaan heeft: de afscherming als nul en twee signaaldraden?

Dan komen we bij de video kabel. Dit moet composite zijn omdat de TV niet anders ondersteund. Ik ben er inmiddels achter, vooral na het lezen van dit artikel, dat ik hiervoor het beste COAX met een impendantie van 75 Ohm kan gebruiken. In het zelfde stuk wordt gezegt dat er geen RCA-connectoren met die impendatie zijn, en dat je met een dure stekker alleen maar in de buurt kunt komen. De vraag is dus of ik dan toch achter een bijzondere kabel, zoals de Belden 1505A, aan moet, of dat ik net zo goed een gewone merk kabel of zelfs een goedkoop RG59 kabeltje kan kopen. De stekkers lijken immers de bottleneck.
En als ik dan toch dat stuk COAX in huis heb, is dat dan ook geschikt voor een digitale audio verbinding?

Als we dat achter de rug hebben, komen we bij de SCART-stekker aan. Hier heb ik het volgende schema van kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/scart.gif

De pinouts die ik op het net heb gevonden kwamen echter niet met elkaar overeen. Ik weet dus niet waar ik de gronddraad van de video aan moet sluiten: op pin 17 of pin 18?

Ik weet dat het veel vragen in één keer zijn, maar ik denk dat er een leuk topic uit voort kan vloeien. Ik zal daarom ook de oplossingen (voorzover die er zijn) in deze post zetten.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OKeej de antwoorden op een rijtje

De kabel moet je solderen!

Afscherming is afscherming dus niet voor nul gebruiken! (wel bij coax)

Je moet gewoon coax kabel hebben van 75 ohm de connectors maakt niks uit want die hebben veel minder weerstand dan de kabel! over de kabel staat een weerstand van 75 ohm dus ook over de connectors

en ik gebruik gewoon coax met twee tulpjes voor mijn Pc ---> spdif in van de receiver!

Ik hoop dat je hier iets mee kan

edit/ dat van die scart weet ik zo 1 2 3 niet

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:04
Als die scartaansluiting op de TV als ingang én uitgang kan functioneren heb je daar gewone kabels voor bij de electra boer (scart -> scart met extra audio tulp uit, of scart -> 3xtulp in & 3xtulp uit). Of anders conrad of electronica-online ofzo. Het gaat er dus om dat geluid van de DVD speler naar de stereotoren kan en ook van de TV zelf zonder kabels te moeten wisselen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 00:04:Je moet gewoon coax kabel hebben van 75 ohm de connectors maakt niks uit want die hebben veel minder weerstand dan de kabel! over de kabel staat een weerstand van 75 ohm dus ook over de connectors
Het is een ingewikkeld onderwerp, maar dit klopt iig echt niet. Die 75 Ohm is de karakteristieke impedantie, heeft niets met de weerstand van een kabel te maken (de weerstand van een kabel is slechts tienden van een Ohm of nog minder).

Overigens zou je situatie een stuk makkelijker worden als je een av receiver hebt. Dan sluit je al videobronnen daar op aan en heb je één kabel van je receiver naar je tv lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die stekkertjes heb ik ook. Alleen wel een een elektronica winkel gekocht hier in de stad. Best wel duur. Het ligt aan de soort kabel die je wil maken of je de mantel wilt bevestigen of niet. Ik heb een kabel gemaakt waarbij ik dat wel heb gedaan en daarvoor heb ik een uitsparing gemaakt in het witte plastic. Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel je hebt moeten betalen voor 1 connector en waar die IA was.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Als ik het me goed herinner op Inkoopacties.net

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Volgens mij wil je gewoon een Scart naar 3x tulp met in/output selectie, zou er niet meer dan 5 euro op bieden, is bij elke redelijke zaak te krijgen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-08 14:20
DeeD2k2 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:51:
Voor de bevestiging van de signaaldraad is een mooie uitsparing gemaakt. De vraag is alleen hoe ik de nul/gronddraad vast maak. Ik kan deze om het meest linker vergulde stukje vouwen en het geheel stevig aandrukken. Of kan ik beter een uitslaring maken in het witte isolatiemateriaal en de draad vast solderen?
Nul/gronddraad klem je tussen de kabel en het achterste vergulde busje in de connector. Als ik me niet vergis doe je eerst het achterste deel van het buitenhuis (het stukje met de schroefdraad) over de kabel. Dan strip je de buitenkabel op voldoende lengte. Dit is even proberen wat de juiste lengte is. De afscherming vouw je dan terug over de buitenmantel van de kabel. Dan het achterste vergulde busje over de kabel met teruggevouwen afscherming, dan soldeer je de middelste pin vast. Vervolgens het voorste busje erover (nu zie je pas wat de goede afstrip-lengte had moeten zijn), en het voorste stuk van het buitenhuis erover. Als je de schroefdraad aandraait, klemt het 'achterste' vergulde busje om de afscherming heen, en maakt zo massa-contact.

Ik ben ook bezig dergelijke kabels te maken. De kabel van de IA lijkt wat aan de dunne kant, waardoor het klemmen beter lijkt te gaan als je er een stukje krimpkous omheen doet (tussen de buitenmantel en de teruggevouwen afscherming dus). Dus: Kabel op lengte strippen, krimpkousje om het uiteinde van de buitenste isolatie, afscherming terugvouwen, etc etc.
De audio kabel heeft trouwens twee aders en een afscherming. Kan ik nu het beste één van de aders als nul- en één als signaaldraad gebruiken, zoals in deze tutorial is gedaan. Of heeft iemand beter ervaring met de manier waarop deepspace het gedaan heeft: de afscherming als nul en twee signaaldraden?
De algemene consensus is de kabels 'symmetrisch' te gebruiken, dwz een signaaldraad, een nul-draad en de afscherming. De afscherming mag dan geen stroom voeren, en mag dan ook maar aan een kant aangsloten worden. Uitgaande ban bovengenoemde pluggen, betekent dat dat je aan een kant de nuldraad tussen samen met de afscherming mee moet klemmen, en aan de andere kant de afscherming wegknippen, krimpkousje (dat je toch al nodig had) om de uiteindes van de afscherming te isoleren, eromheen, de nulgeleider terugvouwen over dat krimpkousje, en dan bij het opschuiven van het klembusje opletten dat die nulgeleider er wel goed onder zit.

De oplettende lezer heeft nu vast geconcludeerd dat de pluggen van die IA eigenlijk helemaal niet bedoeld waren voor 'symmetrische' kabels, maar voor kabels met een binnengeleider (signaal) en de afscherming als nuldraad. Dit mag dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Jag schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:46:
Overigens zou je situatie een stuk makkelijker worden als je een av receiver hebt. Dan sluit je al videobronnen daar op aan en heb je één kabel van je receiver naar je tv lopen.
Ook @ S.O.M.
Wat het punt in dit geval is, is dat ik ook het geluid van mijn TV via de receiver/stereotoren wil kunnen laten lopen. Gezien een receiver, binnen de prijsklasse waarin ik zoek, niet over een SCART, maar enkel over tulp aansluitmogelijkheden beschikt, moet ik een kabel hebben met uitgaande audio. Om ook het beeld van de DVD-speler op mijn TV te kunnen krijgen, moet, de zelfde kabel, beschikken over een ingaande video. Dát kan je, voor zover ik weet, niet, betaalbaar, in één kabel krijgen. Helemaal niet als het minimaal 5 meter lang moet zijn...
Voor de duidelijkheid nog in een schema hoe het zou moeten:

Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/weg.gif

De gele pijl staat voor het video signaal en de rode voor de geluidssignalen. Indien ik een receiver heb, kan ik het beeld via de onderbroken gele pijlen laten lopen. Let dus op: er zit niet meer dan één SCART-aansluiting in de TV.

@kiddyl
Het ging inderdaad via IA.net. De connectoern waren 1.30 per stuk...

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
misschien loze opmerking:

benodigdheid: • een 3 x scart blokkendoosje

die dingen geven volgens mij het complete signaal van de scartaansluiting door aan 3 scarts afzonderlijk.
zodra je 2 apparaten aanzet erop gaat het altijd storen.
als je nu het audio out scartje erbij in het blok steekt, samen met je dvd en deze gewoon op out laat staan zou deze in principe ten alle tijden het geluidssignaal naar je stereo moeten vervoeren. ook als je dvd aanstaat.

zoals gezegd: misschien nutteloos, maar het is geen dure oplossing als het zou werken.

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Ik weet welke dingen je bedoeld, en ik denk dat het zelfs een oplossing is. In dat geval zit je alleen met meerdere overbrengingen en verloopjes (TV - SCART doosje - SCART-tulp verloop - tulp audio kabel) en daar heb ik geen goede ervaringen mee.
Overigens is dit mijn probleem niet. Dat ik zelf een kabel ga maken staat namelijk vast. Niet alleen omdat het een aparte is, maar ook omdat je voor relatief weinig geld een redelijk goede kabel kan maken. Daarnaast kan ik mijn vaardigheden met de soldeerbout er ook weer wat mee opkrikken.
Het probleem is dus hoe ik de dingen vast soldeer (RCA en SCART connectoren) en wat voor kabel ik gebruik voor de video verbinding. Of iemand daar ervaring mee heeft.
Ik geef toe, misschien was de startpost wat omslachtig...

@daniel75:
Bedankt voor je uitleg. Wat was ook wat ik ongeveer in gedachten had. Vastklemmen tussen de ringen en de signaal-, de nul-draad en de afscherming apart gebruiken.
Dat van de afscherming aan maar een kant vast maken, had ik eens eerder gelezen. Hier kon ik uit opmaken dat het dan wél uitmaakt aan welke kant je dat doet. (Uit mijn hoofd moest dat dan aan de kant waar het signaal de kabel binnen komt.) Wat zijn jou bevindingen op dat gebied?

[ Voor 25% gewijzigd door DeeD2k2 op 25-05-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/diyscart.jpg

Na twee avondjes solderen heb ik mijn kabels af, dus(, na een paar vragen in de Huiskamer,) zal ik vertellen hoe ik het uiteindelijk gedaan heb.

De coax-kabel is uiteindelijk een Hirschmann KOKA799 geworden. Deze 75ohms kabel kon ik namelijk bij de zelfde winkel als een aantal andere producten krijgen. De kabel voldoet aan de RG59 specificaties (is dus 6,8 mm dik) maar is daardoor wel erg stug.
Verder moest ik ook een paar andere RCA connectoren hebben (zoals je op de foto kunt zien). De connectoren in de O.P. zijn namelijk de dik om met twee naast elkaar aangesloten te worden.

Het belangrijkste is natuurlijk hóe ik ze gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/rca2.jpg

Op het eerste plaatje zie je hoe de audio-kabel gestripped is. De afscherming is terug gevouwen om zo tussen het klemmetje van de connector te komen en (zonder solderen) contact te maken. De bruine ader is de ground/return en de witte transporteert het signaal. De witte wordt dus aan de pin gesoldeerd. De bruine kan door een gaatje in het lipje waar de klem aan zit zoals je op de tweede foto (misschien :P ) kunt zien. Deze heb ik hier tegen de "onderkant" gesoldeerd.
De connectoren zoals ze in de O.P. staan heb ik nog wel gebruik op de coax kabel voor de digitale-audio en video verbinding. Deze kabel was namelijk de dik voor de andere. Ik heb de mantel inderdaad, zoals hierboven al beschreven is, vast geklemd tussen de twee inwendige, vergulde delen. Dit zit nu zo vast, dat ik ze niet meer los krijg (om er een foto van te maken).
Voor de SCART stekker heb ik de diverse schema's nog eens goed bekenen en zo kwam ik er achter dat ik niet goed gelezen had. (Er zit natuurlijk verschil tussen een in- en out-stekker... |:( ) Ge goede schema is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/scart2.gif

Eenmaal aangesloten had ik eerst gaan goed beeld, maar na goed kijken, bleek dat ik twee pinnetjes om moest wisselen. (Gelukkig niet weer solderen in deze hitte ;) .) En toen werkte alles.
Tot mijn grote verbazing, leek het erop dat ik een matig goede S-Video kabel had gemaakt. Wat een kwaliteit kan er nog over composite! Geen vegen meer in beeld, overal strakke lijnen en heldere kleuren. Het was dan niet het doel, maar dit is heel mooi meegenomen. Een (slechte) impressie:

Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/tv1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.deed2k2.nl.tt/tv2.jpg
oud - nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Best net resultaat :) feli!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Ziet er best ok uit. Beetje jammer dat de foto's gefocussed zijn op de achtergrond en niet op hetgeen waar het om gaat :P. En wat geven de plaatjes precies weer?

Ik zou trouwens nog zoveel mogelijk de coax kabels bij elkaar tie-wrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Jag schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 00:13:
Ziet er best ok uit. Beetje jammer dat de foto's gefocussed zijn op de achtergrond en niet op hetgeen waar het om gaat :P.
Das waar, ik heb ze snel en laat gemaakt. Ik was wat gehaast, maar wou toch proberen snel wat vast te leggen.
En wat geven de plaatjes precies weer?
Die laatste twee zijn het infoschermpje van een Philips DVD speler als er geen schijfje in de lade ligt. Ik zal nog eens wat fatsoenlijke proberen te maken...
Ik zou trouwens nog zoveel mogelijk de coax kabels bij elkaar tie-wrappen.
Dat ga ik juist niet doen. Zoals ik al zei, is de Coax-kabel erg stug. Bij elkaar binden zou dus een stug geheel geven. De microfoonkabel is dat zeker niet, die kan ik dus veel makkelijker weg leggen, als ik ze niet bij elkaar bind.

[ Voor 4% gewijzigd door DeeD2k2 op 24-06-2005 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb ooit een composiet kabel gemaakt van 7 meter met RG-58 (ja de verkeerde kabel, dit is namelijk 50 Ohm), maar super strak beeld, beter dan de meeste sVHS kabels doen.

Verder is jou probleem mij helemaal bekent, alleen zit ik met 1 scart en 3 bronnen.

@daniel75
Jou verhaal over symetrisch is complete onzin (sorry dat ik het zo hard uitdrukt). Symetrisch houdt in dat je een positieve en een negatieve variant van je audio signaal stuurt. Deze worden bij de ontvangende kant van elkaar afgetrokken en zou 0 moeten opleveren. Echter is elke storing direct zichtbaar, en deze wordt als correctie op het + signaal los gelaten. Het effect is dat storing ontstaan in de kabel wordt opgeheven. Voor symetrische signaal overdracht is een speciale schakeling nodig, die met name aan de ontvangende kant complex kan zijn (zendende kant doet eigenlijk niks meer dan een fase draaiïng van 180 graden uitvoeren).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Het verhaal van deepbass over symetrisch aansluiten klopt. Zoals DeeD2k2 zijn kabels heeft gemaakt heeft dus niets met symetrie te maken. Er is ook geen verschil tussen ground en 0 in audio.

De impedantie van zijn kabels klopt nu niet: de impedantie wordt o.a. bepaald door de afstand tussen de binnengeleider en de buitengeleider, en aangezien 1 van de signaalkabels nu als 0 wordt gebruikt, is de impedantie nu te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

aatos schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 20:29:
Het verhaal van deepbass over symetrisch aansluiten klopt. Zoals DeeD2k2 zijn kabels heeft gemaakt heeft dus niets met symetrie te maken. Er is ook geen verschil tussen ground en 0 in audio.

De impedantie van zijn kabels klopt nu niet: de impedantie wordt o.a. bepaald door de afstand tussen de binnengeleider en de buitengeleider, en aangezien 1 van de signaalkabels nu als 0 wordt gebruikt, is de impedantie nu te laag.
Je hebt niet helemaal goed gelezen, de microfoon kabel die hij gebruikt, gebruikt hij voor audio - niet voor video. Impedantie is hier dus niet aan de orde.
Overigens zou ik de mantel van de mic-kabel gewoon gnd maken, 1 signaal ader gebruiken voor signaal en de andere wegknippen.

deepbass909 heeft helemaal gelijk, met als toevoeging dat de ontvangende kant net zo simpel werkt als de verzendende kant.
Gewoon een verschil verscherker (simpel gezegd een opamp met + en - inputje) bevat alles wat je nodig hebt om een symmetrisch aangeleverd signaal weel a-symmetrisch te maken en (belangrijk) zonder een enkele storingsbron.
Het mooie van symmetrisch aansluiten (wat voor de duidelijkheid NOOIT kan met cinch pluggen) is dat je zelfs lange stukken kabel kan maken, zonder afscherming en toch zonder storing van buitenaf audio op line-formaat kant transporteren. Maar dit laatste terzijde.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
deepbass909 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:47:
Verder is jou probleem mij helemaal bekent, alleen zit ik met 1 scart en 3 bronnen.
offtopic:
Ik heb, vlak voor ik de kabels heb gemaakt, een A/V-receiver gekocht. Zo'n ding is, ook voor dat soort problemen, een enorme uitkomst. Maar ook daar moet je maar net geld voor hebben...

Bij die symmetrische kabels, komt het er dus op neer dat je er twee gebruikt voor eens signaal? En dat je daar in je apparatuurkeuze rekening mee moet houden?
Dat is bij mij zeker niet het geval. Ik heb de afscherming maar aan een kant vast gemaakt zodat er geen stroompjes door kunnen lopen die in he signaal meegenomen kunnen worden. Een tweede reden is gemakszucht. Twee maal zo'n bundel draadjes aan één pinnetje van de SCART-stekker solderen, is geen doen.
remco_k schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 01:38:
Overigens zou ik de mantel van de mic-kabel gewoon gnd maken, 1 signaal ader gebruiken voor signaal en de andere wegknippen.
Waarom? Jou voorkeur gaat dus naar Coax boven microfoonkabel voor de audio? Zoals ik al zei, zou (in het geval van microfoonkabel) ook op een praktisch probleem stuiten. Met die hoeveelheid draad waar de mantel uit bestaat, is niet fatsoenlijk te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DeeD2k2 schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 15:46:
[...]Bij die symmetrische kabels, komt het er dus op neer dat je er twee gebruikt voor eens signaal? En dat je daar in je apparatuurkeuze rekening mee moet houden?
Dan moet je profi-apparatuur kopen met een profi prijs. Er bestaan vrijwel geen huis-tuin-keuken spullen die gebalanceerde (dus symmetrische) aansluitingen hebben
[...]
Dat is bij mij zeker niet het geval. Ik heb de afscherming maar aan een kant vast gemaakt zodat er geen stroompjes door kunnen lopen die in he signaal meegenomen kunnen worden. Een tweede reden is gemakszucht. Twee maal zo'n bundel draadjes aan één pinnetje van de SCART-stekker solderen, is geen doen.
Da's niet slim, ergens moet de gnd de 2 te gebruiken apparaten met elkaar verbinden, immers heb je aan enkel de signaal ader niet genoeg, de andere kant moet een 0-referentie hebben en da's de afscherming. Dat het bij jouw wel werkt kan komen omdat deze via bijv. de HF-coax kabel nu verbinding maakt. (of via de composiet coax)
[...]
Waarom? Jou voorkeur gaat dus naar Coax boven microfoonkabel voor de audio? Zoals ik al zei, zou (in het geval van microfoonkabel) ook op een praktisch probleem stuiten. Met die hoeveelheid draad waar de mantel uit bestaat, is niet fatsoenlijk te solderen.
Als je maar een ader gebruikt is het niet plotseling coax kabel.
Microfoon kabel is altijd coaxiale kabel, net als elke andere audio of video kabel.
Als je de afscherming niet wilt gebruiken, fine with me, dan vraag je om storingen van buitenaf.
Die afscherming moet gewoon minstens aan 1 kant goed aan de gnd, massa of min of hoe je het ook wilt noemen zitten. Beter is aan 2 kanten. Krijg je dan een aardlus, dan ga je experimenterend op zoek naar de oplossing. Vooraf gnd los laten hangen omdat je bang bent voor storingen... Tja, ik doe het andersom, ik maak het eerst zoals het hoort en pas bij problemen pas ik de boel met desnoods amplimo TM-8 trafo's op.

Btw: die hoeveelheid draad van de afscherming valt prima mee te werken - ik snap dat probleem niet echt. Een beetje geduld en handigheid en je kan die afscherming goed vastmaken.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 25-06-2005 19:36 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
remco_k schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 19:34:
Da's niet slim, ergens moet de gnd de 2 te gebruiken apparaten met elkaar verbinden, immers heb je aan enkel de signaal ader niet genoeg, de andere kant moet een 0-referentie hebben en da's de afscherming. Dat het bij jouw wel werkt kan komen omdat deze via bijv. de HF-coax kabel nu verbinding maakt. (of via de composiet coax)
Ik heb ook in alle gevallen twee gebruikt. In de microfoonkabel zitten echter drie "draden": signaal, return/gnd en afscherming. Alleen die laatste heb ik dus niet aan twee kanten vast gezet.
Als je maar een ader gebruikt is het niet plotseling coax kabel.
Microfoon kabel is altijd coaxiale kabel, net als elke andere audio of video kabel.
Hier spreek je jezelf tegen... :P Maar goed, ik heb me inderdaad wat kort door de bocht uitgedrukt.
Als je de afscherming niet wilt gebruiken, fine with me, dan vraag je om storingen van buitenaf.
Die afscherming moet gewoon minstens aan 1 kant goed aan de gnd, massa of min of hoe je het ook wilt noemen zitten. Beter is aan 2 kanten. Krijg je dan een aardlus, dan ga je experimenterend op zoek naar de oplossing. Vooraf gnd los laten hangen omdat je bang bent voor storingen... Tja, ik doe het andersom, ik maak het eerst zoals het hoort en pas bij problemen pas ik de boel met desnoods amplimo TM-8 trafo's op.
Zover ben ik dus niet gekomen. Ik heb de vraag(en) in de O.P. niet voor niets gesteld. Maar dit topic was vrij snel weggezakt. Ik heb gezocht en gedaan wat het meest gebruikt wordt en waar ik heb beste gevoel bij had. Ik heb geen ervaring met elektronica, dus de van achterliggende theorie weet ik niet voldoende...
Overigens heb ik geen top speakers, dus het verschil kan ik niet hoorbaar maken. Zodra ik ze wel heb, kan ik eens verder experimenteren. (Dat er zo'n vooruitgang in het beeld is, vind ik al heel wat. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-08 14:20
deepbass909 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:47:
@daniel75
Jou verhaal over symetrisch is complete onzin (sorry dat ik het zo hard uitdrukt). Symetrisch houdt in dat je een positieve en een negatieve variant van je audio signaal stuurt. Deze worden bij de ontvangende kant van elkaar afgetrokken en zou 0 moeten opleveren. Echter is elke storing direct zichtbaar, en deze wordt als correctie op het + signaal los gelaten. Het effect is dat storing ontstaan in de kabel wordt opgeheven. Voor symetrische signaal overdracht is een speciale schakeling nodig, die met name aan de ontvangende kant complex kan zijn (zendende kant doet eigenlijk niks meer dan een fase draaiïng van 180 graden uitvoeren).
'Symmetrisch' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Als je bron idd niet symmetrisch is, heb je er niks aan dat je kabel dat wel is. Het ging er meer om om aan te geven hoe de afscherming aan te sluiten, door afscherming en retour feitelijk door twee verschillende geleiders te laten gebeuren. Door de afscherming slechts aan een kant aan te sluiten, vermijd je dat hier signaal doorheen loopt. Dit is over het algemeen de manier waarop symmetrische kabels bij asymmetrische signalen aangesloten worden. En meteen ook de reden waarom op sommige commerciele interlinks een 'signaalrichting' aangegeven staat. Dat heeft te maken met de kant waar de afscherming aangesloten wordt.

Verder klopt jouw verhaal ook niet helemaal. Bij symmetrische signaaloverdracht wordt inderdaad een verschilversterker aan de ingang gebruikt. Het verschil tussen beide signalen is echter niet nul zoals jij zegt, maar de dubbele amplitude van de originele signalen. 1 - (-1) = 2.
Waar het signaal in tegenfase op beide signaaldraden staat, zal een verstoring in fase op beide geleiders staan. Gelijke signalen, in gelijke fase op een verschilversterker, betekent dat dit signaal niet verder versterkt wordt.

Dus voordat je het over 'onzin' in andermans post hebt, zorg dan dat je eigen verhaal wel klopt.
Pagina: 1