Enorm trage harde schijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 14:40
Beste tweakers,

Ik heb het vermoeden dat mijn harde schijf enorm traag is. Ik weet het niet zeker, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Enkele symptomen:

- Als ik iets doe wat intensief voor de harde schijf is, bijvoorbeeld een RAR-set uitpakken van een DVD (meerdere GB's), duurt het eindeloos om bijvoorbeeld mijn browser (of wat dan ook) op te starten terwijl hij bezig is. Op het moment dat ik opdracht geef de browser te openen (terwijl hij druk bezig is met uitpakken), begint de harde schijf een ander geluid te maken. Moeilijk te omschrijven, maar hij ratelt sneller.

- Een groot (enkele GB's) RAR bestand uitpakken gaat bij mij niet sneller dan 11MB/s. Ik heb een AMD Athlon 64 3500+ met 2x 512 Dane Elec geheugen in dual channel mode op een Asus A8V Deluxe moederbord.

In beide bovenstaande gevallen wordt de processor NIET 100% belast (ik gok op 40 a 50 procent ofzo) en toch gaat het enorm traag. Hierdoor kreeg ik het vermoeden dat de harde schijf dus de bottleneck vormt.

Mijn vragen:

- Welke informatie/grafiekjes/benchmarks hebben jullie nodig om een oordeel te kunnen vellen over of het inderdaad mijn harde schijf is? Die zal ik dan maken.

- Welke snelheid halen jullie bij bijvoorbeeld het uitpakken van grote(!) RAR bestanden? Is 11MB/s extreem laag of normaal?

Extra informatie:
AMD Athlon 64 3500+ met C&C.
2x 512MB Dane Elec DDR geheugen in dual channel.
Windows XP SP2.
Maxtor Diamondmax 9, 160GB 7200 RPM IDE.
100% health volgens S.M.A.R.T.
VIA IDE drivers geïnstalleerd maar heeft geen effect.

Harde schijf verdeeld in 2 partities. 20GB voor Windows en programma's. De rest voor de rest ;)

Alvast bedankt voor de hulp. Ik probeer eerst te achterhalen wat de oorzaak is, voordat ik mijn toevlucht zoek in RAID0 en dergelijke.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 22-05-2005 09:50 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Staat DMA aan? Al gedefragmenteerd?

Rail Away!

Verwijderd

Welk moederbord heb je bij dat systeem? Want dan kun je gewoon S-ATA schijfjes erachter hangen.

Ik heb hier ooit een doorvoer gehad die zo traag was als dikke stront omdat de SATA controller onboard naar z'n grootje was. Nieuw mobo via RMA en het werkte weer :/ ( jij hebt een PATA controller maar dan nog :P )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 11:22 ]

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-03 14:40
DMA staat aan, schijf is gedefragmenteerd. Moederbord is Asus A8V Deluxe (S939). Daar kan SATA op ja, maar voordat ik weer allerlei aankopen ga doen, vind ik liever eerst de oorzaak. Of is uitpakken met 10MB/s helemaal niet traag? Processorbelasting wisselt daarbij tussen 30 en 70%.

Verwijderd

No shit, natuurlijk is je harde schijf de bottleneck bij het uitpakken. Je hebt gewoon een standaard IDE-schijfje, een Diamondmax Plus 9. Dan vind ik een decompressiesnelheid van 11 MB/sec al heel aardig, ik zit daar ook niet ver boven met een Diamondmax 10. Je moet niet vergeten dat bij het decomprimeren van een groot bestand (bijv. een DVD-ISO) de kop van de schijf continue heen en weer moet tussen het bronbestand en de bestemming, en vaak ook nog heen en weer naar de swapfile. Verwacht tijdens uitpakken nooit wonderen.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 14:36
ik weet niet hoe snel mijn Maxtor Diamond 9 120 Gig in MB/s het doet maar een dvd uitpakke op de achtergrond duurt ongeveer 8 minuutjes ( 4,30 - 4,40 gig ). En dat is gewoon IDE aansluiting

[ Voor 10% gewijzigd door sjorremans op 22-05-2005 16:36 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:38
9-10 mb/s ben jij...

snelheid van topicstarter is niks mis mee..

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Ik pak altijd uit van de ene schijf naar de andere schijf, gaat veel harder (20 / 30 mb/s) .Als ik uitpak op dezelfde hdd dan gaat het als dikke stront O-)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als benchmarc moet je gewoon de tools gebruiken van je harde schijf fabrikant.
En je zou even kunnen kijken als je logboeken ook foutmeldingen geven (was bij mij het geval :) )

Maar lees dit ook eens door: OM FAQ: Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Daarna zou je eens kunnen kijken naar de temperaturen met Speedfan, en moet je ook even kijken naar S.M.A.R.T

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 22-05-2005 18:19 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Bij het programmaatje Sandra Sisoft heb je de mogelijkheid om je hd te testen en te vergelijken met vele andere schijven.

• dj_tjerk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 09:06
Ik had ooit eens hetzelfde probleem. Het was iets met controle met wat hij wegschrijft. Gaat ie dus allemaal controleren of dat klopt. Defragmenteren ging bij mij super langzaam. Op maxtor site stond daar wel iets over.

EDIT
Hier stond het, onderaan wordt je doorverwezen naar een andere pagina. Na dit gedaan te hebben was de langzaamheid van het schrijven en hoge cpu gebruik weg.

[ Voor 60% gewijzigd door dj_tjerk op 22-05-2005 18:35 ]

Pagina: 1