TV te scherp?

Pagina: 1
Acties:

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10-2025
Ik ben sinds een tijdje in het bezit van de Sony KV-28FQ86 en erger me sindskort aan een detail. Bij sommige logo's of letters zie je aan de randen van deze objecten een soort glow. De buitenrand is wat lichter dan de omgeving en de binnenrand wat donkerder. Het lijkt erop dat het beeld te scherp wordt weergegeven. Veranderen van de settings heeft nauwelijks effect.

Ik heb geprobeerd een plaatje te maken dat het effect nabootst (helaas komt het niet helemaal lekker over):

Afbeeldingslocatie: http://www.zjieb.nl/upload/letter.gif

Voor degenen die begrijpen wat ik bedoel: hoe wordt dit veroorzaakt en wat kan ik er tegen doen?

[ Voor 4% gewijzigd door ZjieB op 13-06-2005 23:51 ]

Verwijderd

Maak je gebruik van een singaal versterker voor de kabel?

• ZjieB
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 00:53:
Maak je gebruik van een singaal versterker voor de kabel?
Nee, vroeger wel, tot een Casema internetmonteur langskwam en me (na wat meetwerk) vertelde dat het signaal sterk genoeg was en een versterker de boel alleen maar zou over-versterken. Anyway: hij doet het ook bij DVD's en divxjes. Dus dat is niet het probleem.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:28
Het is inderdaad de sharpness instelling op de TV of een andere instelling welke hier voor zorgt. Erg lastig als dit niet valt uit te zetten. DVD's hebben ook nog eens hun eigen edge enhancement, zie hier voor meer info: http://www.videophile.info/Guide_EE/Page_01.htm

Mijn Home Cinema in aanbouw

• ZjieB
Kijk eens aan... hier hebben we wat aan! Mijn TV is dus te scherp en mijn DVD-speler maakt het nog eens erger. Dan moet ik toch eens gaan bellen met Sony, want het effect wordt niet opgeheven met het veranderen van de scherpte-instellingen. (Iets mis met de soft-/firmware?) Ook de ruisonderdrukking uitschakelen helpt niet.

Een paar mooie voorbeeldjes van de door ShittyOldMan genoemde site die laten zien wat ik precies bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://www.zjieb.nl/upload/scherpte1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.zjieb.nl/upload/scherpte2.jpg

[EDIT]
De genoemde Edge Enhancement zit ingebakken in de DVD zelf, i.e. het is niet de speler die de randen enhancet.

[ Voor 11% gewijzigd door ZjieB op 22-05-2005 01:13 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:28
Kijk even of het ook zo is bij gewone TV uitzendingen. Als het enkel de DVD's zijn kan het ook aan de DVD's liggen (gezien die nogal vaak EE gebruiken)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Het hoeft niet perse een digitaal probleem te zijn. Het kan ook gewoon de focus instelling zijn van de beeldbuis. Een ouderwetse TV reparateur draaid aan wat stelschroefjes en het is zo weg. Gezien je garantie hebt dus contact opnemen met Sony. :)

• ZjieB
ShittyOldMan schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:32:
Kijk even of het ook zo is bij gewone TV uitzendingen. Als het enkel de DVD's zijn kan het ook aan de DVD's liggen (gezien die nogal vaak EE gebruiken)
De TV geeft altijd dit effect, dus ook bij beeld via de kabel, maar bij DVD's is het bij nader inzien wat erger. Zoals eerder gezegd doet hij het ook bij het afspelen van filmpjes via mijn TV-out.

Als ik het alleen bij het afspelen van DVD's had opgemerkt dan had ik me eerder afgevraagd wat er mis was met mijn DVD-speler i.p.v. mijn TV. ;)
TheBorg schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:35:
Het hoeft niet perse een digitaal probleem te zijn. Het kan ook gewoon de focus instelling zijn van de beeldbuis. Een ouderwetse TV reparateur draaid aan wat stelschroefjes en het is zo weg. Gezien je garantie hebt dus contact opnemen met Sony. :)
Goede opmerking, zal ik zeker meenemen als ik Sony bel.

[EDIT]
Ik ben trouwens ook de enige die het effect opmerkt en zich eraan ergert. Derden verbazen zich alleen over de scherpte van het beeld en vragen zich af waarover ik klaag ;(

[ Voor 41% gewijzigd door ZjieB op 22-05-2005 01:43 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:12
ZjieB schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:38:
Ik ben trouwens ook de enige die het effect opmerkt en zich eraan ergert. Derden verbazen zich alleen over de scherpte van het beeld en vragen zich af waarover ik klaag ;(
Ik ben het, het lijkt of sommige mensen een instelling hebben van hoe scherper hoe beter, of die scherpte nu echt of "artificieel" is zien ze nieteens.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 20:35
ZjieB schreef op zondag 22 mei 2005 @ 01:38:
[...]

De TV geeft altijd dit effect, dus ook bij beeld via de kabel, maar bij DVD's is het bij nader inzien wat erger. Zoals eerder gezegd doet hij het ook bij het afspelen van filmpjes via mijn TV-out.

Als ik het alleen bij het afspelen van DVD's had opgemerkt dan had ik me eerder afgevraagd wat er mis was met mijn DVD-speler i.p.v. mijn TV. ;)

[...]

Goede opmerking, zal ik zeker meenemen als ik Sony bel.

[EDIT]
Wij hebben thuis een Panasonic 100hz tv waar ik me er ook aan stoor... maar ik kan het uitzetten! Als ik de scherpte volledig terugdraai is er amper nog van die glow zichbaar. Maar tegelijk worden minder contrastrijke delen echt onscherp, dus ik heb maar 1/5 van de scherpte ingesteld... de gulden middenweg ;)
Maar ook de oude tv op mijn slaapkamer heeft het... ik kan het nergens instellen... al is het niet heel erg hoor. Maar het blijft storend dat witte vlakken minder wit zijn dan waar ze grenzen met donkere gebieden...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1