Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pop-Up Fan/CD-rom/floppie

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT forum!
dit is mijn eerste post hier, ik lees dit forum al een tijdje, en dacht dat ik nu maar eens moest registreren.

Ik ben van plan een houten case te maken, [rml][ CiP] Houten kast zelfbouw (i-PC)[/rml] dit topic heeft mij vooral geïnspireerd.

nu wou ik mischien een fan aan de bovenkant om hete lucht af te voeren, en me drives stealthe, en me floppy lezer slim wegwerken, aangezien ik die amper gebruik.

het leek me leuk om de floppie lezer omhoog te laten komen met een motortje of luchtdruk ofzo. uit de bovenkant. dit kan ook met een druk knop en een veertje mischien. zoals sommige lades werken.
dit wou ik mischien ook wel met een CD-rom drive doen, maar dan dus 1 schakelaar zodat hij omhoog komt, en dan gewoon met je hand het open/close knopje bedienen.
of de fan controller die omhoog komt zou ook erg cool zijn.

weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, luchtdruk lijkt mij het beste, maar hier weet ik echt niks vanaf. ik kan ook een heel rek met alles (floppie, cd-drives, fan controller etc) er uit laten komen, maar dit is denk te zwaar en niet meer stevig.

wat ik helemaal leuk zou vinden is dus een fan aan de bovenkant, die omhoog laten schijven, en hem dan aan kunnen zetten. en dicht en weer uit. dit ziet er zo uit:

...... ______
<<.......^.......>>>
___......^....._____
.....|...Fan..|
(woops, edit, teveel spaties worden weg gehaald, punten zijn dus lege plekken)
de pijltjes geven de lucht verplaatsing aan.
het zou nog veel mooier zijn als dit geregeld was met een temp. sensor. als de kast te warm word gaat deze fan aan (en omhoog/open), en anders dicht. maar dit kan ik later er nog bij bouwen als ik wat beter ben met modden. want ik heb nog niks gedaan. wat ledjes gesoldeerd en een drive gestealth. verder niet erg veel. voeding vervangen enzo.

heeft er iemand nuttige tips? alvast erg bedankt!

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:55
Je zou gewoon een tandwieletje aan de kast kunnen maken die rond kan draaien, en dan een tand-baan of hoe je zoiets:
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

dan ook noemt, vast kunnen maken aan de CD drive en dan met een beetje elektronica (niet mijn sterkste kant, dus daar laat ik anderen over verzinnen) met een knopje het motortje precies lang genoeg laten draaien om de CD drive omhoog te laten komen.

Een andere mogelijkheid (veel makkelijker imo):

Met behulp van een (lego) pompje en een beetje hydraulica een systeem maken dat de CDdrive of floppy drive met behulp van lucht omhoog pompt. Dit hele systeem kan zelfs gewoon van Lego gemaakt worden.

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
josvg schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 17:12:
hoe je zoiets:
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\

dan ook noemt
Een tandheugel ;)

BTW je zou dit tandheugel gewoon kunnen laten schuiven met een tandwieltje aan een motortje, bijv. uit een oude cd-drive.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dit lijkt me inderdaad handig. met zon tandheugel.
een motortje uit een CD speler, is die sterk genoeg?
hoe stuur ik zo'n motor aan? molex? hoeveel volt? en hoe kan ik het zo doen dat hij niet te lang draait.

ik heb een pompje met tank en 1 cilinder (zo heet dat toch, dat ding wat op en neer beweegt op luchtdruk?)
die kan ik, als ik een paar keer pomp, een paar keer omhoog en omlaag bewegen met een hendeltje. van technisch lego. maar ik denk niet dat dit erg zal werken, het is er maar 1, je moet handmatig pompen, en handmatig het hendeltje omzetten.

bedankt voor de reacties zover.

Verwijderd

LoOoOoL,
ik ben ook best een electronica noob, ik wil ook niet lastig doen, maar zo kom je er wel nooit denk ik, zeker geen Lego Technic gebruiken als het dat is dat je bedoelt, dit kan nooit sterk genoeg zijn, en wel een beetje onprof. vind ik :D,
Volgens mij sloop je best een motortje uit een oude Cd-rom, steel je het circuit'tje, of neem je gewoon de hele print en dan neem je een moer, en een bout,
je maakt de bout vast aan het motortje en steekt hem in de moer :p , als het motortje nu draait dan gaat het op en neer, plaats het nu op zo'n hoogte, dat het overeenkomt met de lengte dat je cd-romlade uitschijft, snappie? (8>

Het is maar een idee'tje hoor, maar volgens mij lukt het wel als je het goed uitwerkt, ga eens naar circuitsonline anders, daar vind je wel iets, of google eens een uurtje ;)

Grtz

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://cheetah.roxa.nu/temp/motor.jpg
dit heb ik, de rechter is om de laser op en neer te schijven, en de linker draait de CD, maar ik weet niet of dit ook een motor is ofzo.. maar ik heb het er maar uitgehaald.

heb ik hier wat aan? en hoe moet ik nou weten waar en hoeveel stroom ik er op moet zetten/?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 21:16:
ok, dit lijkt me inderdaad handig. met zon tandheugel.
een motortje uit een CD speler, is die sterk genoeg?
hoe stuur ik zo'n motor aan? molex? hoeveel volt? en hoe kan ik het zo doen dat hij niet te lang draait.

ik heb een pompje met tank en 1 cilinder (zo heet dat toch, dat ding wat op en neer beweegt op luchtdruk?)
bedankt voor de reacties zover.
ok vroeger toen lego technics nog echt technics was had ik zo'n kraanwagen die automatish zijn lucht pompte. Was met een vleugel wiel en daar een pompje aan die dan 5 pompjes bediende en die konden tamelijk veel aan.
en die tandheugel vind je ook wel terug bij die lego technics gewoon zo'n radertje er in bevestigen.
(om eerlijk te zijn ga je nog veel moeten oefenen en ervaring op doen merk ik zo :X )

Verwijderd

Topicstarter
ik hoop wel dat ik veel ervaring ga opdoen ja.
die lego die ik heb gaat niet werken denk, wat denk je van het motortje hierboven?
ik heb ook oude HDD's. daar zitten toch ook motortjes in?
ik kan mischien beter een oude fan nemen, de bladen afzagen, en tandjes in maken?

edit: ow ik heb het motortje van de eject tray gevonden. deze werkt. als ik er een 3 volt batterij op aansluit dan draait hij. hoeveel volt kan ik op zon motortje zetten? hij moet wel sterk genoeg zijn om alles omhoog te tillen.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 22:43 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 22:04:
ik hoop wel dat ik veel ervaring ga opdoen ja.
die lego die ik heb gaat niet werken denk, wat denk je van het motortje hierboven?
ik heb ook oude HDD's. daar zitten toch ook motortjes in?
ik kan mischien beter een oude fan nemen, de bladen afzagen, en tandjes in maken?

edit: ow ik heb het motortje van de eject tray gevonden. deze werkt. als ik er een 3 volt batterij op aansluit dan draait hij. hoeveel volt kan ik op zon motortje zetten? hij moet wel sterk genoeg zijn om alles omhoog te tillen.
2 oude CD rom lades ombouwen ..

kan ook werken en leveren wel wat kracht denk ik :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

2CD rom lades...
voeden met 12V (molex) kan ook via adapter (valt aan te raden)
en pompje op luchtdruk heet ook wel een 'pneumatische' pomp.
dan zie ik dat de CD rom lades dikke 'schijven' hebben die roteren.
zou je daar een tandheug van maken, dan kan dit dmv er stukjes _netjes & voorzichtig_ eruit te halen.
en je kan ook aan het einde van de tandheug een stukje overlaten steken,
dat zodra hij aan het einde is dat die dan blokkeerd.

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Verwijderd

Topicstarter
Dus aan elke kant 1 CD drive motor.die tegelijk aansturen op elk 12 Volt uit een Molex stekker.
de radertjes(tandwielen) ook uit de CD Drive halen. Die er in maken en met schroevjes vast zetten ofzo. en stopt de motor vanzelf als hij boven is? of moet ik iets maken zodat hij precies lang genoeg draait?

heel erg bedankt!.

• Jelte,89
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Zoek eens op GoT.
Met zoiets ben ook bezig. Met een diafragma wat openschuift en met een fan eronder.
+ dat er een control pannel uit de voorkant komt "rollen".
Tis dat ik v'daag ziek ben. Anders haalde ik even een printer op van een maatje :D

Revive the guild!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Enige tijd geleden is hierover een topic geweest waar ook veel suggesties zijn gedaan. Zal hem even voor je opzoeken

Dat was dit topic;
[rml][ CiP] Q.R.P.C.P. (quarter round PC project)[/rml]

Waarin bijvoorbeeld dit voorstel werd gedaan;
Afbeeldingslocatie: http://www.klopt.nl/various/qrpccase.gif

[ Voor 55% gewijzigd door frickY op 23-05-2005 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of een CD drive motortje dat wel aankan..

als ik een vierkant omhoog laat schuiven, heb ik dan 4 motortjes nodig? voor elke hoek? met 1 blijft hij niet in evenwicht denk ik.
dit leek me ook wel leuk:
code:
1
2
3
4
5
            / |
         /     |
      /         |   <--- voorkant CD lade
   /             |
/_________________|

beetje onduidelijk, maar dat hij er dus aan de voorkant uit omhoog komt, en de achterkant niet. maar ik weet dan niet hoe ik de achterkant kan ondersteunen.

weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat de motor stopt als hij boven is? een schakelaar die hij dan indrukt als hij boven is mischien?

ik heb net de motor nog ff getest op een 9 V batterij. dan draait hij aardig goed. hoeveel heeft zon motortje eigenlijk nodig? ik heb de tandwieletjes bewaard, deze heb ik mischien nog nodig een keer.

Verwijderd

Weetje cheatah, écht niet slecht bedoeld ofzo hoor, maar om hier een pro-staaltje werk af te leveren met jouw basiskennis van electronica + het feit dat je iets te weinig zelf zoekt vind ik :X zo kom je er niet OF er moet iemand een standaard schema tekenen.

Maaaarrr gelukkig zijn we er niet om elkaar af te kraken :), ik heb geen eigen idee maar ik weet wel dat je het met een cd-rom lade niet moet proberen. Als het gewicht namelijk iets te groot is of de afstand dan keert de cd-rom lade onmiddelijk terug, ik zou eerder het idee stelen van dat andere topic met die krik, of desnoods zelf een motortje gaan kopen, een hdd slopen is te jammer, zelf al is het een oude |:(

Zo'n motortje heeft 12 volt nodig toch, zo eentje uit 'n cd-rom, kan ook moeilijk anders he , molex is 12 of 5 volt |:(

Ik heb wel een goeie tip, maar die heb ik al eens gepost, ga eens naar circuitsonline.com en kijk daar eens, voor bijv. een timer functie erin te verwerken, of voeg enkele schema's samen en post het dan hier op GOT en er zullen er wel zijn die het eens gaan controleren ofzow, zo kom je veel verder en gaat het een beetje sneller. :9

Veel succes nog ;)

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik ben hetzelfde aan het bouwen voor mijn nieuwe casemod. Het is echter vrij lastig om een goed en geruisloos mechanisme te maken dat dit kan. (2 cd-rom spelers die omhoog moeten). Hiervoor had ik een sterke stappenmotor + 2 tandwielen uit een printer gehaald maar zelfs deze is niet sterk genoeg. Een floppydrive is echter niet zo zwaar dus misschien kan je iets van lego oid maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
peter-jan:
ja, ik ben nogal nieuw op dit gebied. maar het ik heb geen ingewikeld schema nodig, een knopje, een motortje, wat radertjes, en dat is het. ik heb de CD motor voledig gestript, dus de motor keert niet terug ofzo. als ik hem met de hand stop dan stopt hij gewoon, en draait weer verder als ik me hand er af haal. dus dit zou moeten werken, en met genoeg radertjes en/of katrollen meot het wel lukken om het omhoog te krijgen. maar zou 1 of 2 CD drive motortjes (op 12 volt) sterk genoeg zijn om 1 fan en wat hout omhoog te krijgen? dan kan ik het idee van de omhoog blazende extra fan mischein realiseren.
als je wilt kan ik dit nog wel ff tekenen en beter uitleggen. (het staat wel in me biologie schrift getekend op school >:) )
ik heb trouwens op google gezocht, nederlands en engels, en op GoT. maar kon niet bijster veel vinden.
en ik heb 2 of 3 oude HDDs, van een gigabyte ofzo. die gooi ik anders weg. zijn die motors beter?

en als ik een zijwaartse drivebay maak, die uit de zijkant van de kast komt, dan rust het gewicht op de kast, en hoeft de motor alleen te schuiven.

heel erg bedankt voor jullie hulp, steun, tips en alles!

(edit, ik had trouwens op die site gekeken al eerder, van circuitsonline, maar ik kan die dingen toch niet maken, die circuits enzo. dus daar heb ik niks aan, ik houd het liever simpel)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 19:31 ]

Verwijderd

Ik denk dat je nu het idee om je cddrive+floppy omhoog te laten komen aan de kant geschoven hebt?
anders had ik nog wel een ideetje.
Gebruik een contragewicht (zoals een lift heeft).
Door het contragewicht ongeveer even zwaar te maken als het gewicht wat je omhoog wilt brengen heb hoef je je niet zo'n zware motor te gebruiken. omdat de zwaartekracht >> via het contragewicht, de te leveren kracht door het motortje veel kleiner maakt.

Verwijderd

Topicstarter
dat is eigenlijk wel een heel logisch maar goed idee!
bedankt.
ik zat nu dit te bedenken op school:

je hebt de bovenkant van de case, hieruit schuift de bovenaknt omhoog met zon 10 cm daaronder een fan. dit had ik al eens getkend dacht ik:
code:
1
2
3
4
     _________
   <<    ^      >>>
_____    ^    ______
     |  Fan   |

dit leek me ook zwaar, dus bedacht ik dat ik ook alleen de bovekant op 4 pootjes omhoog kan latern schuiven, maar ik wist niet hoe ik dit dan moest oplossen, omdat je dan eigenlijk bij elk pootje een motor nodig hebt. dus had ik een schuif systeem bedacht:
code:
1
2
3
_________          ______________
     --------------
          |__Fan_|

de gestipelde lijn schuift dus over de fan voor dicht, en er af (naar links) voor open.
dit is licht voor de motor en kan ik denk wel zelf maken. alleen ziet het er minder leuk uit dan de omhoog schuivende 'toren'. dus neemt het eigenlijk het leuke effect weg.

trouwens, hoe maak ik dat contra gewicht dan vast, bij een lift zit dat toch aan de bovenkant met kabels vast. dat kan ik niet doen, er mogen geen kabels boven me kast zitten ofzo. van de bovenkant moet het bijna niet te zien zijn behalve de zaag lijn.

Verwijderd

ik zal in tekst even proberen uit te leggen hoe ik dat contragewicht zou gebruiken/plaatsen
Je verbindt het touw waaraan je contragewicht hangt aan het onderste punt van wat je omhoog wilt tillen.
je laat het touw dat aan het contragewicht en je om hoog te brengen materiaal zit, "scharnieren" op het zo hoogst mogelijke punt binnen je kast (zodat je het van buiten niet ziet. en tada een contragewicht wat je niet ziet buiten je kast.

je wilt vier motors gebruiken... waarom?
jals je nog een ander touwtje vast maakt aan dat onderste punt en via het schanierpunt naar beneden laat gaan en aan een motortje verbindt dat het touw oprolt. en klaar is cheeta :P

ik hoop dat het zo enigsinds duidelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
sorry, nee dat begrijp ik niet echt, ik zal het ff tekenen:
(geen zin in photoshop, dus doe het paint style)
Afbeeldingslocatie: http://cheetah.roxa.nu/temp/contra.GIF
zover begrijp ik het uit je post. en nu?
ik zie niet hoe hij dan omhoog gaat, alleen omlaag eigenlijk.. ik kan wel sterke veren gebruiken voor het omhoog gaan, en gewicht + motor voor omlaag?

ik wil juist niet 4 motoren gebruiken, maar als er een vierkant omhoog moet, dat op 4 pilaren staat, kan je hem niet aan 1 pilaar omhoog duwen, moet aan alle 4, anders gaat hij schuin en blijft steken.

bedoel je met scharnieren: een katrol gebruiken en het touw een bocht laten maken, van bv 90 graden.
zoeits:
code:
1
2
3
4
_________
         O|
          |
          |

erg bedankt, maar zou je het nog iets beter kunne uitleggen mischien? ik zou dit idee zo graag in mijn eerste casemod verwerken.

edit:
zoals je ziet, er zit altijd iets boven het voorwerp wat omhoog moet, en dat wil ik niet natuurlijk. zal er niet uit zien zon touwen geval op me case :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ezp.novem.nl/graficos/gen2.gif
ik kan eigenlijk niet veel andere/beter plaatjes vinden.. maar hier is het ook te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 22:21 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/svendecock/katrol.JPG

Als je het nu zo doet zie je niks langs boven.. of wel? :P
Je kan een soort van geleiderails maken door bv 3 of 4 staven (assen uit een printer? :+) loodrecht naar beneden te laten lopen in de case en een paar stukjes maken aan de fan waar de assen door gaan.

Verwijderd

Topicstarter
ziet er goed uit inderdaad, maar lukt dit in de praktijd wel? mischien met 2 motortjes. maar als je nu aan het groene koord trekt, dan gaat de linker kant omhoog, en de rechterkant door de zwaartekracht probeert omlaag te gaan. dan gaat het dus schuin hangen, en ook al heb je geleid rails, deze zullen dan blokeren.
hier moet iets op te verzinnen zijn.. wie weet wat? :) dank u

edit:
ik zou trouwens niet weten hoe ik aan katrollen kom.. techniek/electra winkels? zou ik ff moeten zoeken in de gouden gids ofzo.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 23:18 ]

Verwijderd

Je kan ook het motortje uit een elektrisch bedienbaar raam van een auto gebruiken.
Deze zijn redelijk sterk, dus je kan het hele rek omhoog bewegen.
Gewoon ff langs de plaatselijke schroothoop/autosloper en voor weinig zo'n motortje op de kop tikken.
Ben trouwens wel benieuwd naar het eindresultaat! Veel succes, alvast

Verwijderd

Of het in de praktijk werkt, sjah.. Je kan altijd gebruik maken van bv 4 koordjes,de katrollen wat verdraaien en eventueel 2 katrollen dwars zetten zodat je de 4 koordjes aan elkaar kan knopen aan het eind, maar het is idd geen mechanisch mooie oplossing.Persoonlijk zou ik ook de draadeind-oplossing verkiezen, ik denk dat dit wel mogelijk zou zijn als je goede geleiderails gebruikt i.c.m koperen glijbussen (en daar komen de printeronderdelen weer).
Je kan ook altijd 2 of meer draadeinden koppelen met bv een getande riem...

btw, katrollen, getande riemen, tandwielen... oude videorecorders en bandopnemers zijn je beste vriend :P , en een modelbouwzaak wil ook wel eens wonderen doen.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:47
[rml][ CiP] Q.R.P.C.P. (quarter round PC project)[/rml]

Deze casemod stierf ook een vroege dood volgens mij ;(
Waar deze persoon ook mee zat waren geloof ik een aantal dingen:
-PC aan bays omhoog is niet zo moeilijk
-PC bays moete wel stoppen als ze het hoogste punt hebben bereikt!
-PC uit bays omlaag is lastiger
-CDRom lades moeten wel dicht zijn al de bays wegzakken!

Als je een klein beetje kunt programmeren dan zou je een relais kunnen aansturen via de seriele of paralelle poort om het zakken voor elkaar te krijgen, een andere optie is om te zorgen dat de bays gewoon omhoog blijven zodra er stroom is en zakken zodra de stroom wegvalt (electromagneet) of door een relais stroom van de 5v vsb pakken om de drives te laten zakken (alleen weet ik niet hoeveel je daarmee kunt / mag doen)

Helemaal zeker weten dat je lades dicht zijn is wel lastig lijkt me, maar ik zal laatst een topic over iemand die lades wou openen en sluiten door een scriptje al practical joke, zal zo even kijken of ik het kan vinden, lijkt me wel werkbaar als je dat bij het afsluiten uitvoert.

Wat je natuurlijk ook altijd kunt doen is een knopje op de kast om de bays omhoog of omlaag te laten bewegen, is wel een stukje makkelijker. Met een mooie "flipswitch" oid kun je dat prima regelen.

Voor het mechanisme lijkt me de oplossing van fricky wel erg praktisch. Niet te moeilijk om te maken en het motortje hoeft niet erg sterk te zijn. Boven en onder een schakelaar zodat de beweging stopt en klaar voor gebruik.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
ben nu op school, heb dit ff snel getekend:
ow ow.. ik kan natuurlijk niks uplaoden vanaf hier...
ik beschrijf het ff en teken thuis ngo een keer.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/svendecock/katrol.JPG
eerst dit als begin, dan het utieinde van het touwtje, wat hier aan de drives zit, langer maken en onder de drives door laten lopen, dan vast maken aan de bovenkant van de case aan de rechterkabnt van de drives.
als de kabel nu strak trekt dan gaan de drives omhoog. dit kan denk ik wel werken.

Verwijderd

als je maar 1 ding naar boven wilt krijgen is dit mss ook een optie.
of het praktis gaat moet je wel ff uitzoeken :)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/reindert/drive.jpg

diskettestation onder een plaatje metaal hangen en dit achteraan laten scharnieren
veertje eronder zodat het vanzelf naar boven wil, + een plaatje onderaan zodat het er niet volledig uitkan.
dan een haakje om het beneden te houden, en dat haakje laten wegtrekken door een electromagneetje (en laten terugveren als de magneet niet meer bekrachtigt is)

dan heb je maar ff spanning op die magneet te zetten en "floep" daar is ie, en naar beneden krijgen is er gewoon op duwen.

natuurlijk, CD-rom + diskette + controlepaneetje wor mss wat hoog.

Verwijderd

Topicstarter
dit ziet er ook wel goed uit, maar ik weet niet of het in de praktijk werkt, en hoe ik aan een elketromagneet en zon haakje en on veer kom. maar ik denk dat ik dit systeem wel kan combineren met wat dingen die ik in gedachte had, ik post vanavond wel wat ik bedoel, moet nu naar me werk. bedankt voor de mooie tekening! en de ideen! ik hoop dat deze mod gaat lukken. wel me eerste, dus mooi zal hij niet zijn. ik wil er in de zomervakantie aan beginne. dan heb ik meer tijd ivb school.

Verwijderd

Ik heb zo'n veer en electromagneet uit een oude kassalade gesloopt
de veer was om de kassa open te krijgen en de lade ongrendelde door de magneet en er hing zo'n systeem met haakje aan.
moest je daaraan kunnen geraken moet je nog enkel dat scharniertje proberen fixen.

(edit: slopen van kassa was met toestemming en deze stond niet snachts op een toog in een winkel voor alle duidelijkheid)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ik zou niet weten hoe ik aan een kassa kan komen, maar ik zal eens rondkjiken.
maar met zon veer gaat het denk te snel open. maar ik combineer dit idee denk met een motortje en een contra gewicht, ik zal ff me nederlands schrift er bij pakken, daar had ik een goed idee in getekend.
ik maak zo snel mogelijk een proef model om het eens te proberen, het word een floppy drive met wat usb aansluitingen ofzo ernaast.

Afbeeldingslocatie: http://cheetah.roxa.nu/temp/floppy.gif
zoeits ga ik denk ik maken, ik moet alleen kijken hoe ik het scharnier maak, ik wou het het liefst neit zien van buitenaf. en ik weet niet hoe ik de motor in het touw verwerk.. iemand een idee?
dat grote blok onder de drive is daar zodat de drive echt boven de kast uitkomt, dit is een ruwe schets en heb niks gemeten, maar ik dnek dat je wel ziet wat ik bedoel. vanwege het katrol en het touw.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 20:58 ]

Verwijderd

LoOoL, er wordt zwaar gebrainstormdt :Y)
Die elektromagneet en die veer, dat is écht een goed idee, zo'n haakje maak je trwns ook gemakkelijk uit plexi, en wie heeft er nu geen veer, en een elektromagneet koop je gewoon. (P.S hang aan de onderkant v/h plexi haakje wel metaal 8)7 anders werkt 't wel niet ) Om nog maar eens op cd-romlade terug te komen, als je het tegenhoudt dan gaat hij natuurlijk niet terug maar je moet eens tegenDUWEN dan zal je zien dat hij terugdraait, ben ik honderd procent zeker en dat is ook wat er gebeurt als er gewicht OP LIGT niet als het tegengehouden wordt.
Maar die elektromagneet enz is magisch goed idee _/-\o_ , leuk en simpel. Die veer zal inderdaad rap opspringen maar als je alles mooi afwerkt en met rubber bewerkt dan is dat echt geen probleem dan zal hij er gewoon uitspringen, alles zal dan perfect werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zal er nog eens over denken, zie er simpeler uit dan de ideen met motors en contragewichten en katrollen..
ik zal eens zoeken naar een winkel die deze electromagneten verkoopt.. kan ik het niet maken uit een oude fan of motor, deze werken toch ook met een soort electromagneten?
veer.. nee. heb er zo geen denk ik.. hij moet wel sterk genoeg zijn, maar niet zo sterk dat ik iets beschadig..

dus dan is het:
open: 1 druk op een knop
dicht: handmatig dicht duwen

toch?

bedankt jongens! echt. ik hoop dat ik niet teveel van mezelf verwacht voor me eerste mod.. wat denken jullie? is dit te moeilijk?

ow, btw, in een echte voledige CD drive wel, als je hem tegenhoud enzo gata hij vanzelf dicht. maar dit doet de motor niet uit zichzelf toch. als ik zon motertje eruit heb gesloopt, en ik draai hem de andere kant op ofzo als hij aangesloten is, dan gata hij neit uit zichzelf terug, dit doet denk ik een chipje ofzo in de CD drive. maar toch nie de motor? dat is gewoon 2 draadjes, spoeltjes, behuizing, asje.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 21:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:54:
[afbeelding]

Als je het nu zo doet zie je niks langs boven.. of wel? :P
Je kan een soort van geleiderails maken door bv 3 of 4 staven (assen uit een printer? :+) loodrecht naar beneden te laten lopen in de case en een paar stukjes maken aan de fan waar de assen door gaan.
dit is dus een tekening van wat ik bedoelde een aantal posts terug

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik snap nu wat je bedoelde. een tekening zegt meer dan duizend characters ;)
bedankt voor de hulp. ik denk dat ik er bijna uit ben, nu nog de benodigde materialen zien te vinden..

Verwijderd

als je de veer wil laten vallen is dit mss een alternatief
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/reindert/drive2.JPG

want met touwtjes en katrollen, dat ligt te sligeren en raakt in de war bij verplaatsing van je case, of je moet geleiders gaan maken voor je gewicht.
t is maar een van de ideeen binnen dit gebraistorm

kan wel iets mooi worden denk ik
(magneet kan ook geheel mechanisch vervangen worden met een stangetje, t is natuurlijk minder voor t zicht.
mss zoiets als je soms ziet onderaan een tv zo'n klepje waarop je moet drukken en het gaat open waar knopjes achter zitten.

magneet: ijzeren staafje met wikkeling koperdraad rond (rendement zal wel laag liggen als je dat zelf maakt vrees ik
waar te vinden: modelbouwspoorwissels? kopieermachines, differentieelschakelaars, autotjes op afstandsbedienig (maar ook weer niet in alle en ze zijn niet echt krachtig)
scharnier: mecano? als je dat hebt, das wel zalig gerief

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 00:04 . Reden: fout op de tekening ]

Verwijderd

En een systeem zoals bij een draagbare cdspeler? Als je op de klep drukt komt hij omhoog. Natuurlijk moet je de constructie wel stevig genoeg maken dat je er ook iets aan kan hangen.. ,maar op deze manier hoef je niet met magneten enzo te werken. Misschien is het zelfs mogelijk om uit een oude cdspeler de klep te slopen. Discmans maken er ook gebruik van bedenk ik net (en die kleppen op stofzuigers ook ;) )

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat zou kunnen, maar ik zocht liever iets met electra, dat ik een knopje voor op de kast maak ofzo om hem te openen. of als ik de PC inschakel dat hij open gaat. iets in die richting.
ik vond het handmatig terug duwen al minder. maar wel een stuk praktieser.
de tekening met dat gewicht is erg handig. scheelt mij weer zoeken naar een veer.
nu heb ik alleen nog een electromagneet nodig. en dan kan ik het prototype gaan bouwen!
wish me luck :P

Verwijderd

josvg schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 17:12:
Je zou gewoon een tandwieletje aan de kast kunnen maken die rond kan draaien, en dan een tand-baan of hoe je zoiets:
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
tandwielen zijn zeer moeilijk te maken. daarvoor heb je een aantal frezen nodig + de juist draaing etc.
ga dit gewoon in de winkel kopen

Verwijderd

je mag een veertje en een electromagneet bij mij komen halen als je niet wil zoeken.
de afstand tussen Voorhout (nl) en Waasmunster (be) is wel 180km :)
je krijgt dan wel ff iets te drinken als je hier bent hoor 8)

t kan toch niet zo moeilijk zijn om daarachter te komen, zet het een weekje in je nickname op msn, en je hebt het direct
ik ben zo ook aan een riksja geraakt ;)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/svendecock/servo.bmp

als je nu ipv de veer een servo pakt en het nokje de drive omhoog laat duwen..kan je zo snel of traag gaan als je wil... tis maar een idee

Verwijderd

Topicstarter
lijkt mij dat je dan een sterke motor nodig hebt.. maar zou kunnen werken, maar dan heb je weer een hoop problemen zoals tever en terug etc. met de electromagneet en de veer/gewicht lijkt me tot nu toe het best te realiseren voor mij.
bedankt voor het aanbod voor de magneet en veer, als ik een keer in de buurt ben kom ik zeker langs ;)

Verwijderd

jah, ik zet alvast iets fris voor je.

die servo is idd ook goed idee, (servo is sterke motor hoor, t dient ervoor) maar die sturing lijkt me moeilijker voor jou, hoewel die schematjes zijn kant en klaar te vinden.
je ziet maar, probeer en laat het resultaat zien. :)
na m'n examens steek ik iets soortgelijks in elkaar

Verwijderd

Topicstarter
ow, is dat een speciaal soort motor. dat wist ik niet. weet niet zoveel van motortjes enzo af.
maar ik dacht dat hij gewoon een motortje uit de CD drive bedoelde, en daar zon druppel achtig ding op maak. en dat het dan zo omhoog geduwd word.
ik wil zo min mogelijk dingen er bij kopen behalve fans en kabels enzo. dus liever ook geen servo motor. een elektrische magneet mischien wel. zal ff zoeken. mischien maak ik hem zelf wel als dat lukt. geeft deze geen problemen? straling, aparaten inde buurt, (HDD, CD drive, geheuge, moederbord?)

Verwijderd

En gebruik maken van een veer? Dat doen ze ook bij die oude top-loader cd-spelers. Dan druk je op een hendeltje wat het laadje ontkoppeld en een opgedraaide veer laat het laadje dan omhoog komen. Als het laadje weer dicht moet druk je de lade weer naar benede waardoor de veer weer wat oprolt en valt het bakje weer in het haakje wat aan de hendel zit. En als dit te zwaar is voor zo'n veertje kun je altijd nog een contragewichtje plaatsen in het verlengde van de floppy

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:13
benodigdheden:
Een staalje staal (+- 5cm)
Een stukje elektro pijp(+- 5 cm)
Een paar meter koperdraad
iets om het elektro pijpje mee af te sluiten

men neme: de staaf staal
deze stopt men in de elektronica buis
de pijp sluit men af zodat de staaf er niet uit kan vallen
nu ga je de koperdraad om de pijp wikkelen.
aansluiten op stroom en je heb een magneet
niet aansluiten en je hebt geen magneet

[ Voor 79% gewijzigd door LinuZZ op 28-05-2005 09:18 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
gaaf, ga ik mischien straks ff uitproberen.. meot ik wel ff kijekn of ik koperdraad heb...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 18:28:
ik weet niet of een CD drive motortje dat wel aankan..
Ik ben vrij zeker van wel. Dit vergt vrijwel geen kracht. Alleen snelheid, anders duurd het erg lang.

• Jelte,89
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

Let wel dat een servo redelijk duur is..

Revive the guild!

Verwijderd

Je bent idd wel 10€ kwijt aan een servo, maar tis wel bedrijfszeker en stevig.. moet je ook geen schrik hebben dat bv je kat op de drive springt terwijl ie open staat, servo houd hem toch open, een veer niet.
Een elektromagneet zelf maken zal je trouwens genoeg wikkelingen voor nodig hebben als je veer wat kracht zet op het nokje.Wat je wel kan doen is de magneet pulsen met een spanning van (kzegmaarwat) 80 volt uit een condensator ofzo, alleen ervoor zorgen dat je wikkelingen goed gelijmd zijn dan of ze zouden wel is kunnen losspringen :9

Verwijderd

ik denk opeens aan iets?
een disketje wor dat met magnetisme geschreven en gewist als bij een casette? zoja, moet je je electromagneet wel ergens anders plaatsen.
als magnetisme er geen invloed op heeft is het geen probleem.

hoewel ja, in het motortje voor de diskettedrive zit waarschijnlijk ook een magneet.
TESTEN, zou ik zeggen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 13:48:
ik denk opeens aan iets?
een disketje wor dat met magnetisme geschreven en gewist als bij een casette? zoja, moet je je electromagneet wel ergens anders plaatsen.
als magnetisme er geen invloed op heeft is het geen probleem.

hoewel ja, in het motortje voor de diskettedrive zit waarschijnlijk ook een magneet.
TESTEN, zou ik zeggen ;)
In alle elektromotors zitten magneten. Want door magnetisme wordt van stroom => beweging gemaakt.

Magnetisme heeft wel invloed op een diskette, tapestreamer, (misschien rewritable dvd/cd) afhankelijk van de sterkte van de magneet.
(Een testje: schijf wat bestandjes weg op een diskette >> hou je magneet er tegenaan >> stop je diskette trug in je drive en probeer de bestandjes uit te lezen op de pc.)

Maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je gegevens op je diskette gewist worden.
IK denk namelijk dat het motortje voor meer magnetische storing zorgt dan jou magneetje om de lade open en dicht te doen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Knappe magneet die invloed heeft op de data van een cd of dvd :p

Als je op die manier je floppy gaat testen, zal je zeker je data kwijt zijn. De electromagneten in het motortje zitten meestal goed afgeschermd, hoogstwaarschijnlijk ook in een floppydrive. Als je dat systeempje wilt gaan maken met de magneet en de floppydrive (wat trouwens een goed idee is) dan zou ik de magneet ook gewoon afschermen, met een plaatje metaal oid.

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

brinkdinges schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:20:

Als je op die manier je floppy gaat testen, zal je zeker je data kwijt zijn. De electromagneten in het motortje zitten meestal goed afgeschermd, hoogstwaarschijnlijk ook in een floppydrive. Als je dat systeempje wilt gaan maken met de magneet en de floppydrive (wat trouwens een goed idee is) dan zou ik de magneet ook gewoon afschermen, met een plaatje metaal oid.
Ik weet niet hoe een rewritable dvd/cd werkt. Ik deed maar een gokje :P

Verwijderd

brinkdinges schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:20:

Je zou ook de electromagneet op een grotere afstand kunnen plaatsen, waar hij geen invloed op enig opslagmedium heeft. En hem dan met een staalkabeltje (ofzoiets) aan het haakje (wat de drive tegenhoud) kunnen bevestigen.

Ik heb zelf 4 veertjes uit een klokje, die langzaam draaien. Zodoende zou ik hem langzaam omhoog kunnen brengen. Het is opzich geen slecht idee voor bijvoorbeeld een cardreader of een LCD.

Verwijderd

De kabel is idd geen slecht idee.Wat me net te binnen springt, je kan ipv een elektromagneet ook een motor van een elektrische deurvergrendeling van een auto gebruiken, koop je voor een euro ofzo op een afbraak (of je hebt er toevallig liggen, zoals ik :+ )

Verwijderd

Topicstarter
nee, heb ik niet toevalig liggen.. en zou niet weten waar zon "afbraak" zou zijn..
ik sloop hem wel uit de auto van mijn pa, vind hij vast niet erg ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 22:18:
[...]

Je zou ook de electromagneet op een grotere afstand kunnen plaatsen, waar hij geen invloed op enig opslagmedium heeft. En hem dan met een staalkabeltje (ofzoiets) aan het haakje (wat de drive tegenhoud) kunnen bevestigen.
hmm, maar dan bedoel je dus een gewoon motortje, die een staalkabeltje oprolt, en dus aan het armpje wat de drive tegenhoud trekt, zodat deze verschuift, en de drive omhoog kan?
maar als ik hem omlaag doe zit hij weer dichter bij HDD, CD drive, MoBo etc..

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 21:17 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

offtopic:
Hee hoe groot zijn die deurvergrendelaars eigenlijk?
Ik heb ook gedacht aan dit idee, alleen dan voor mn zijpaneeltjes.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

Daar is ie weer met z'n motortje en oprollende kabeltjes :P als je je vooer niet te sterk maakt of je contergewicht niet teveel zwaarder dan je drive dan moet je magneet mindersterk zijn en dus een mindergroot magnetisch veld creeren...
Als je het op een afstand wil zetten maak het kantelsysteempje van je haakje gewoon wat langer.
Maar k denk niet dat het kwaad kan dat het er een centimeter of 2 - 3 van ligt.

mss is er iemand die meer weet in welke richting en met welke sterkte de veldlijnen rond de magneet liggen. staat wel ergens in m'n cursus electronica in t begin maar dan moet ik die weer zoeken, de afstand testen gaat ook natuurlijk

offtopic: cdr idd niks met magnetisme te maken

Verwijderd

Je kan de veldverstrooiing beperken door de magneet bv rond een moer te wikkelen en er een U-profiel van ijzer of gegalvaniseerd ijzer rond te doen.Zo maak je de magneet ook pakken sterker trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/svendecock/magneet.JPG

Offtopic: deurpompjes zijn nog wel vrij groot.Ik gok zo'n 15 cm op 3 cm breed op 4 cm hoog (hoewel de hoogte snel terugloopt naar een 2,5-tal centimeter).
Als je wil zoek ik m straks even en meet ik het wel op.

Verwijderd

Topicstarter
ah ok, denk dat het wel moet lukken.. ik ben nogsteeds opzoek naar een electromagneet.. maar niet zoveel tijd voor vanwege drukte met school :/

Verwijderd

is er al iets gelukt? ben nieuwsgierig naar n uitwerking...
watvoor n studierichting doe je, mss kan je daar naar een magneet zoeken?

Verwijderd

Topicstarter
HAVO natuur en gezondheid.. maar heb het onwijs druk, nu moet ik hoop opdrachten inleveren, dan heb ik tentamens, dan heb ik denk ik tijd. maar GTA:SA komt ook uit.. dus dat neemt ook een hoop tijd in beslag.
maar ik wil me casemod in deze vakantie gaan maken.
Pagina: 1