Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Externe stroomvoorziening laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 11:13

mees

Duuuussss...

Topicstarter
[UPDATE]
Het resultaat is inmiddels hier te downloaden
[/UPDATE]

Zaterdagavond wordt er hier bij Zoetermeer een brug over de A12 geplaatst, en daar wilde ik met een vriend van me wat foto's van te schieten. Het idee was om een time-lapse opname te maken, dus elke 15 sec een foto. Dit moet dan uiteraard met een laptop, voor de opslag van de foto's. Het probleem is alleen, het plaatsen van de brug gaat zo'n 8 uur duren. Dat gaat de laptop natuurlijk nooit trekken qua stroom.

Een oplossing zou zijn, een auto-lader voor de laptop. Ware het niet, dat er met geen mogelijkheid een goede plek is te vinden, waar de camera alles goed in beeld heeft, en waar óók de auto neergezet kan worden. Het enige wat ik me dan nog kan bedenken, is een externe stroomvoorziening. Na een beetje speuren op internet, kom ik alleen maar bij de diesel-agregaten, en dat is een beetje overdone voor een laptop.

Nu schoot er nog een idee te binnen. Een auto-accu (12V), daar een stekkertje op aansluiten, en op de laptop aansluiten. Nou weet ik dat een laptop (afhankelijk van merk/type) een hoger voltage nodig heeft (vaak rond 17V).

Mijn vragen:
Zou de laptop wel kunnen draaien op die 12V auto-accu?
Zo ja, hoe lang zou ie dat volhouden?
En anders, hebben jullie nog ideën voor externe stroomvoorziening?

[ Voor 10% gewijzigd door mees op 24-05-2005 15:38 ]

8 bitterballen = 1 byterbal

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
Toevallig gister 1 getest, compaq armada E500, had via de externe adapter aansluiten 18.5V nodig
maar blijkt perfect te draaien op 12V op de externe aansluiting (moet ik wel bijzeggen dat ik geen accu in de laptop zelf heb zitten)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 22:49
auto accu (12V) + dc-dc converter voor je laptop (om naar 18v te komen)?
of auto accu (12V) + dc-ac converter (220v) + je gewone laptop adapter?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
WVL_KsZeN schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:00:
auto accu (12V) + dc-dc converter voor je laptop (om naar 18v te komen)?
of auto accu (12V) + dc-ac converter (220v) + je gewone laptop adapter?
Hmm... kan ook natuurlijk....
Dan zou de eerste oplossing het het langst uithouden lijkt me?

Maargoed, een laptop op 12V zou dus kunnen werken.... Maar de vraag is dan: voor hoe lang?

[ Voor 12% gewijzigd door mees op 19-05-2005 12:03 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik gok op 'lang genoeg', als je bedenkt dat de koplampen van een auto 55 watt per stuk doen en je autolampen nog vrij lang blijven branden... Een beetje zuinige laptop zit heus wel onder de 55 watt hoor :)
Wel je scherm dichtklappen (geen backlight), geen programma's draaien die veel cpu vreten en andere stroombesparende dingen aanzetten.

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:41
Een UPS?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
En ook dáár heb ik aan gedacht. Maar ook daarbij komen er enkele vragen naar boven.
- Een UPS die 10 minuten 230V kan leveren, hoe lang kan die UPS dan 17V leveren
- Waar kan ik een UPS huren? (aangezien aanschaf voor éénmalig gebruik overbodig is)

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Zolang je al een speciale autolader hebt voor jouw type laptop dan is er toch geen probleem? Sigarettenaanstekeraansluiting (Scrabble!) op de autoaccu, autolader erin en dat is alles.
Of is jouw vraag eerder: "Ik heb een autoaccu en een laptop, moet ik op zoek gaan naar een speciale dure autolader, of kan het ook gewoon zonder?"

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
mees schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:51:
Een oplossing zou zijn, een auto-lader voor de laptop.
Autolader op losse auto-accu zou dan toch ook moeten willen ?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Dat zou moeten werken. Maar nogmaals: Voor hoe lang? Dat ik niet na de halve nacht de laptop hoor piepen over lage accuspanning...

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 14:51
misschien zou je eerst het stroomverbruik is moeten meten, dan kun je ook een veel beter idee krijgen hoelang je het eventueel zou kunnen volhouden

accu uit je laptop slopen op lichtnet aansluiten en een meter der tussen douwen

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

- Je neemt twee accu's + een autolader, de ene gebruik je en de andere laad je op met je auto.
- je huurt een aggregaat
- je gebruikt een verlengsnoer vanuit je sigarettenaansteker naar een auto lader voor je laptop (die kun je volgens mij voor niet zo duur bij o.a. de handyman krijgen (http://hape.nl/batterijen/av64.html) ).

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Je zou het aantal Ah (mits bij gelijke spanning) van de autoaccu kunnen vergelijken met het aantal Ah van je laptopaccu. Dat geeft niet heel veel zekerheid, maar ik denk dat een autoaccu bij 12V wel minstens drie keer zoveel Ah heeft als jouw laptopaccu bij 18V. Dat komt neer op twee keer zoveel capaciteit (Ah*V=Wh? of l*l ik nu uit mn nek :? ). Als je bedenkt dat een laptop op volle accu zo'n 4 uur werkt (Centrino), dan zou je met die autoaccu+laptopaccu tot 12 uur lang kunnen werken.

[ Voor 1% gewijzigd door netvor op 19-05-2005 12:24 . Reden: zpelyng ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Dan neem je 2 accu's mee :) Kan je er ook 1 terug in de auto hangen om hem even bij te laden :)
OVerigens inderdaad zoveel mogelijk stroom besparende maatregelen nemen.
- Geen accu in de laptop. De auto-accu wordt dan misbruikt om deze bij te laden
- Zoveel mogelijk processen (en ingeval van NT engine ook services) afsluiten. Misschien booten in veilige modus een simpele methode?
- Scherm uitschakelen. Eventueel door stroom besparende functie, of door klep dicht te doen
- Geen PCMCIA kaartjes ed.

Overigens heb je toch ook speciale apparaatjes hiervoor? Een foto-container ofzo? Om voor 1malig gebruik aan ts schaffen niet echt handig natuurlijk, maar kan ook een uitkomst zijn op vakantie. Dom.. dat is bedoeld om je memory-card naar te legen. Niet als stroomvoorziening.

Vind het wel een leuk idee trouwens. Maak er een animated GIF van als je klaar bent en post die hier :P

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 19-05-2005 12:59 ]

• WVL_KsZeN
wat is de capaciteit van de accu? in Ah? (ampère uur?)

een accu met x ampère uur levert x uur lang 12 watt (1 ampere * 12 volt).

stel je hebt 40 watt nodig (ik denk minder!), dan heb je voor 12 uur een accu nodig met een capaciteit van 40(watt)/12(watt) * 12 uur = 40 Ah..

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
frickY schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:26:
Dan neem je 2 accu's mee :) Kan je er ook 1 terug in de auto hangen om hem even bij te laden :)
Daar hebben we ook aan gedacht, maar voor de laptop die we hebben, is moeilijk aan een accu te komen. Daarbij ga ik die niet vóór morgenavond in huis hebben...

Vind het wel een leuk idee trouwens. Maak er een animated GIF van als je klaar bent en post die hier :P[/quote]

Komt helemaal goed.. Het wordt een AVI en een SWF trouwens. Ik heb ook al de plaatsing van de Nootdorpboog gefilmt (met videocamera)... Daar zal ik ook eens filmpjes van posten. Helaas gaf dit te lage kwaliteit, dus vandaar dat we voor time-lapse hebben gekozen...
WVL_KsZeN schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:27:
wat is de capaciteit van de accu? in Ah? (ampère uur?)

een accu met x ampère uur levert x uur lang 12 watt (1 ampere * 12 volt).

stel je hebt 40 watt nodig (ik denk minder!), dan heb je voor 12 uur een accu nodig met een capaciteit van 40(watt)/12(watt) * 12 uur = 40 Ah..
Ik hoop dat je gelijk hebt, dan zou ik inderdaad een een auto-accu genoeg hebben.. Dan nog ff een Hapé universele lader halen ofzo, ik neem aan dat dat wat veiliger is dan direct op de accu aansluiten.. Ik zal zo eens kijken hoeveel Ah de accu is die ik heb staan..

[ Voor 3% gewijzigd door mees op 19-05-2005 12:51 ]

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:41
mees schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:11:
[...]
En ook dáár heb ik aan gedacht. Maar ook daarbij komen er enkele vragen naar boven.
- Een UPS die 10 minuten 230V kan leveren, hoe lang kan die UPS dan 17V leveren
- Waar kan ik een UPS huren? (aangezien aanschaf voor éénmalig gebruik overbodig is)
Ik denk dat je uit moet gaan van kWh, huren zal wel lastig zijn, misschien marktplaats oid en daarna weer verkopen?, een google levert er al een op voor EUR 75,-

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Ik krijg net te horen dat we misschien een Acer Aspire 1364 kunnen lenen van iemand. Maar als ik in de specificaties kijk, is het enige wattage wat ik kan vinden 90W. Reden tot zorgen, of kijk ik verkeerd?

Verwijderd

Vaak in de aanbieding bij bouwmarkten. Kleine generators. Benzine erin en draaien maar :)

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:25
maddog_rvo schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:59:
Toevallig gister 1 getest, compaq armada E500, had via de externe adapter aansluiten 18.5V nodig
maar blijkt perfect te draaien op 12V op de externe aansluiting (moet ik wel bijzeggen dat ik geen accu in de laptop zelf heb zitten)
op de accu van mijn e500 staat toch echt 11.1v en 4.8

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
Mijn laptop gaat met normaal gebruik (internet, wifi etc) met zijn 2e accu zo'n 9 uur mee. Als ik het scherm dicht klap komt daar nog eens een aantal uur bij. Wellicht kan je van iemand een centrino lenen welke een 2e accu heeft?

• frickY
mees schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:48:
[...]

Daar hebben we ook aan gedacht, maar voor de laptop die we hebben, is moeilijk aan een accu te komen. Daarbij ga ik die niet vóór morgenavond in huis hebben...
Ik bedoelde een 2de auto-accu mee te nemen :)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:26:
OVerigens inderdaad zoveel mogelijk stroom besparende maatregelen nemen.
- Zoveel mogelijk processen (en ingeval van NT engine ook services) afsluiten. Misschien booten in veilige modus een simpele methode?
Nee, in veilige modus zijn juist alle standaard stroombesparende dingen uitgeschakeld. Bovendien zal je USB niet werken :-)
mees schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:53:
Ik krijg net te horen dat we misschien een Acer Aspire 1364 kunnen lenen van iemand. Maar als ik in de specificaties kijk, is het enige wattage wat ik kan vinden 90W. Reden tot zorgen, of kijk ik verkeerd?
Nou:
- 63Wh Li-Ion battery pack
- 3-hour battery life (actual battery life might vary, depending on usage and configuration);
De accu kan 1 uur lang 63 watt leveren, en met 3 uur 'leven' trekt de acculaptop dus gemiddeld 21 watt. Dan even berekenen wat je auto-accu kan leveren (waarschijnlijk Ah, dan 12*Ah = Wh) en dit delen door 21 watt. Of liever 30 watt, omdat de omvormer ook energieverlies geeft. Dan heb je het aantal uur dat je laptop zou moeten werken. Bedenk wel dat je een autoaccu niet helemaal leeg moet trekken, daar kunnen ze niet tegen. Deel dus nog maar eens door 2. Ik gok dat je dan nog boven de 8 uur zit trouwens.

Verwijderd

Gebruik een auto-start-hulp. Een portable accu met accuklemmen maar ook vaak met een sigarettenaanstekeraansluiting. Vervolgens heb je alleen nog een caradapter nodig. Of een 12V->220Vconverter en je normale laptop voeding. Wij draaien op een dergelijk systeem een laptop 40 uren alvorens de starthulp leeg is. (35Ah)

Succes met je timelaps. Wel een linkje plaatsen hoor!

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:05:
Gebruik een auto-start-hulp. Een portable accu met accuklemmen maar ook vaak met een sigarettenaanstekeraansluiting. Vervolgens heb je alleen nog een caradapter nodig. Of een 12V->220Vconverter en je normale laptop voeding. Wij draaien op een dergelijk systeem een laptop 40 uren alvorens de starthulp leeg is. (35Ah)

Succes met je timelaps. Wel een linkje plaatsen hoor!
Ook daar heb ik aan gedacht, maar er is mij verteld dat deze stroomvoorzieningen bij lange na niet zo lang stroom kunnen leveren als een normale auto-accu...

Hier doel jij op waarschijnlijk?
Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/images/product%20catalog/normal/207824.jpg

Verwijderd

en hoe hou je je fototoestel zo lang aan?
zelf flitsen zal je nu wel niet gaan doen volgens mij vanwege de afstand :)
ben benieuwd naar t resultaat

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Fotocamera's kunnen bijna altijd stroom via usb trekken of adapter, dus dat is geen probleem.

Ik zou gewoon naar een sloop/autohandelaa gaan, verzamel een stapeltje auto-accu's, laad ze allemaal op, hang ze parralel, auto-laptop adapter ertussen, en je kan een dag of 4/5 erop werken...

Eventueel nog een apparte stroombron voor je camera zoeken als dat niet via usb gaat.

Je kan natuurlijk ook altijd nog een 12-230 v converter regelen en daar gewoon alles aanhangen...

Verwijderd

Ja, dat is er eentje. En daar zit plenty Ah's in om je laptop een paar uur te laten draaien.
Wij gebruiken deze starthulp tevens in combinatie met een 12V DC ->220V AC converter van 120W,
waarop een versterker draait van 100W. Gaat ook rustig een paar uur mee met de volumeknop
op 95%. Hij is er niet voor gemaakt, maar het werkt wel. En het is snel te realiseren.

• Meelobee
  • Laatst online: 00:27

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ik weet niet hoe de situatie daar precies is, maar kan je niet gewoon de kabel tussen de stekker voor in de sigaretten aansteker en de laptop verlengen?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
Fried schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:55:
[...]

op de accu van mijn e500 staat toch echt 11.1v en 4.8
op de accu idd wel, maar op de adapter staat 18.5V, ik heb hem via de adapter aansluiting aangesloten

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
accu's parallel zetten, of gaat dat niet zo goed?

(spanning blijft gelijk, alleen is er dan stroom te trekken uit 2 of meerdere accu's)

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

LiquidSmoke schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 16:27:
accu's parallel zetten, of gaat dat niet zo goed?

(spanning blijft gelijk, alleen is er dan stroom te trekken uit 2 of meerdere accu's)
Je kan het idd gewoon parallel aan elkaar zetten. en er is dan idd stroom uit te trekken, je kan toch ook gewoone en baterij parallel schakkelen ?

No signature required.

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En als je nou gewoon een lekker groot geheugenkaartje in die camera propt en pas als die vol is de laptop aan zetten en foto's kopieren en dan weer afsluiten tot de camera weer vol is?
Ik neem dan aan dat je zelf die foto's gaat maken of iig erbij blijft zitten.
Wat reservebatterijen voor de camera en klaar.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Farmerwood, ga jij 's rekenen ;)

Foto van goede vamera is rond de 1,5 mb groot...
Elke 15 sec een foto is dus 4 foto's per minuut.
En dus 60x4 = 240 foto's per uur.
Dat 8 uur lang komt uit op 1920 foto's...
1,5 meg per stuk is dus in totaal bijna 3 gigabyte....

Weet niet of er uberhaupt geheugenkaartjes zo groot zijn, en als ze er zijn is dat ff gigantisch duur.

• Icey
  • Laatst online: 23-11 09:20
Als jij een simpel 512mb kaartje heb (standaard) kan je er iets van 340 fotos op kwijt. Dat is meer dan een uur. Als je dus 1x per uur het kaartje verwisseld ben je er ook. Dan hoef je niks moeilijk te gaan doen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Icey schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 19:54:
Als jij een simpel 512mb kaartje heb (standaard) kan je er iets van 340 fotos op kwijt. Dat is meer dan een uur. Als je dus 1x per uur het kaartje verwisseld ben je er ook. Dan hoef je niks moeilijk te gaan doen.
Dan moet je nog wel een stroombron voor je camera hebben, want geen camera die 340 * 8 foto's kan maken op een setje batterijen ;)
Bovendien lijkt me dit behoorlijk irritant, elk uur kaartje verwisselen. Daarnaast moet je wel 2 kaartjes van 512 mb hebben. Zelf knutselen met accu's is ook gewoon leuk natuurlijk :)

Edit: Ik neem aan dat het om een webcam gaat? Dan zou je al sowieso een laptop nodig hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door brinkdinges op 19-05-2005 20:09 ]

Casemod: Cubeleon

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoe doe je dat eigenlijk met bewaking? Ga je er 8 uur bij zitten om te hopen dat je laptop niet gejat wordt?

Andere optie is om zelf een voedingkje in elkaar te knutselen... Neem een 7815 stabilisator, een zener in de massa van 2.7V (dan zit je op 17.7V uitgangsspanning, heel acceptabel dus) en een 2N3055 + koelblokkie. Dan kun je prima een ampere of 3-4 trekken, wat ruim voldoende is voor laptop. Wel idd zo energie mogelijk laten draaien. hdd NIET uit, moet telkens wegschrijven. Wel: speedstep (oid) op zo laag mogelijk Mhz zetten, desnoods een sloot geheugen erbij (lenen) om m rustig te houden, en scherm uit.

Kwa voeding leen je bij een willekeurig (vrachtwagen of boeren)bedrijf een 24V accu. Een beetje accu van dat kaliber is snel 100Ah. Dan heb je zeker geen spanningsproblemen meer ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Valt mee dat de accu + Hapé AV-64 nog niet voorbij gekomen is.

Desnoods een paar goed opgeladen accu's parallel zetten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Met 1 auto accu moet je het toch wel redden .. die dingen doen iets van 45 - 55 Ah

Repareren doe je zo.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

@ resistor: ik bedoel dus met een autolader een hape av-64: 1 accu in de auto om op te laden, 1 accu aan je laptop om te gebruiken.
Cassettebandje schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:23:
..
- Je neemt twee accu's + een autolader, de ene gebruik je en de andere laad je op met je auto.
..
.

[ Voor 13% gewijzigd door Cassettebandje op 19-05-2005 21:37 ]

• djluc
  • Laatst online: 16:33
Misschien: 2 laptops? Dan hoef je geen accu te kopen. Je verwisselt gewoon na 4 uur de laptop. Die kan je vast wel ergens lenen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een armada e500 met 3 batterij-en, daarmee trek ik 12uur dat is dus 4 uur per batterij :)
voordeel van de compaq is dat je de batterij-en kan kaliberen + je kan er 3 in kwijt
1 inde normale accu slot, 1 ter vervanging van de diskette en 1 ter vervanging van de CD-rom unit

zoiets zou ideaal wezen voor je

Tja vanalles

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

djluc schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:14:
Misschien: 2 laptops? Dan hoef je geen accu te kopen. Je verwisselt gewoon na 4 uur de laptop. Die kan je vast wel ergens lenen.
Ik weet niet hoe lang de momenten tussen de foto's zijn, maar het lijkt mij zonde om halverwege een frame te missen omdat je de laptop omwisselde en de software wilde niet helemaal mee werken...

Het moet volgens mij dus een 100% zekere stroomvoorziening zijn, zodat er niet van computer gewisseld hoeft te worden.

Even los van de stroom moet kunnen (laptop heeft een accu ;) ), maar laptop omwisselen lijkt mij iets te ver gaan.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

sigarettenaansteker is tog 12v ?

zoja, dan pak je de carlader (die heb je wel) op 2 paralelle accu's en klaar imo.

evt een 12 > 220 v om een adapter te gebruiken voor je camera.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Geheuhgenkaartjes wisselen is geen optie. Het is een timelapse, en daar moet het beeld (bijna op de milimeter) stil blijven staan. Als je het kaartje gaat wisselen beweeg je de camera altijd wel wat, en dat ga je echt wel zien in de uiteindelijke film. Daarnaast gaan we schieten op 1600x1200, en zit een geheugenkaartje zo vol.

Iedereen die suggereert om het "gewoon op de auto aan te sluiten", nodig ik van harte uit om eens te komen kijken, aangezien je minimaal een Range Rover 4x4 nodig hebt om die heuvel op te komen..

Ik heb ondertussen wel wat kunnen regelen. Als het goed is staat er morgen een UPS bij mij thuis (te leen), die 4,5 uur 230V kan geven. Lijkt mij dat dat ding die 17V ook wel kan hebben :)

Als backup hebben we een Jumpstarter van de Halfords, om de laptop op aan te sluiten als de UPS zou moeten laden. De camera houdt het iets meer dan 4 uur vol op 1 accu (aangezien het LCD'tje automatisch uitgaat zodra de USB aangesloten wordt), en we hebben een extra accuutje bij ons, met een lader in de auto. De camera komt op een verzwaard statief (met uiteraard het accu-klepje vrij). Aan het statief zit een paraplu gemonteerd. USB kabel in de camera, verlengd tot 4 meter. De laptop staat uiteraard ook onder een paraplu. Verder zullen er nog 2 klapstoeltjes te vinden zijn, waar 2 wazige figuren op zullen zitten, vergezeld door 4 grote thermoskannen koffie.

Zin om langs te komen? Prima :)
We gaan om 19:00 alles opstellen, om om 20:00 te kunnen beginnen met de opname. We zullen er tot een uurtje of 7:00 zitten.

Waar?
Afbeeldingslocatie: http://www.pccwebmedia.nl/a12.gif

Bij deze iedereen bedankt voor de info & tips :)

[ Voor 9% gewijzigd door mees op 20-05-2005 09:56 ]

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
[quote]noksiejus schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:42:
sigarettenaansteker is tog 12v ?

zoja, dan pak je de carlader (die heb je wel) op 2 paralelle accu's en klaar imo.

evt een 12 > 220 v om een adapter te gebruiken voor je camera.[/quote}

Wat hij net zei

Ach ja..........

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Jammer dat je alsnog de batterij van de camera moet vervangen, kan je dan niet beter de adapter eraan hangen (je hebt toch een ups en die geeft 230, kan ie gewoon op).

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 09:53:
Jammer dat je alsnog de batterij van de camera moet vervangen, kan je dan niet beter de adapter eraan hangen (je hebt toch een ups en die geeft 230, kan ie gewoon op).
Dat wilden we in eerste instantie ook, ware het niet dat we werken met een Ixus. Ofertwijl, een externe accu lader, en geen mogelijkheid tot aansluiten van een adapter. We zijn al een het experimenteren met een dummy-accu.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Accu's parralel aansluiten :)

Dummy accu's werken ook altijd goed, als je de spanning kan vinden...

Geen agregaat kunnen vinden ipv ups?, lijkt me stukken makkelijker...

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:04:
Accu's parralel aansluiten :)

Dummy accu's werken ook altijd goed, als je de spanning kan vinden...

Geen agregaat kunnen vinden ipv ups?, lijkt me stukken makkelijker...
Wel kunnen vinden, maar de UPS hebben we te leen. Das altijd goedkoper dan huren :)
Daarbij zou dat agregaat ook de heuvel op moeten, en dat gaat met een UPS nét wat makkelijker gok ik :)

• djluc
  • Laatst online: 16:33
Aggregaten maken altijd zo'n herrie. Dat lijkt me niet prettig om de gehele nacht aan te moeten horen. Wat gaan jullie verder nog voor leuks doen behalve koffie drinken?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, qua gewicht maakt het niet veel uit hoor, een klein agregaat is ongeveer net zo zwaar als een sterke ups. (En een klein agregaat is genoeg ervoor)

Agregaten maken herrie idd, maar als je zet op 10 meter afstand zet merk je er niet zoveel van (wen je erg snel aan)

Trouwens, zit niet in de buurt (50-100 meter afstand) een huis ofzo?

[ Voor 22% gewijzigd door SA007 op 20-05-2005 10:12 ]

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:11:
...
Trouwens, zit niet in de buurt (50-100 meter afstand) een huis ofzo?
Nope. Dichtsbijzijnde gelegenheid om te parkeren is zo'n 150 meter verder. Dichtsbijzijnde huis is ietsje verder. (kijk maar op het kaartje een paar posts hierboven).
djluc schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:10:
...
Wat gaan jullie verder nog voor leuks doen behalve koffie drinken?
Geen idee... We gaan proberen de nacht door te komen he..
Is voor ons ook de eerste keer dat we zo lang zitten. Plaatsen van de Nootdorpboog was in 3 uurtjes gebeurd.. Suggesties anders? :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Agregaat huren, meer laptops meenemen en een lanparty houden?

150 meter is trouwens nog prima te doen met haspels (als ik hier thuis kijk hebben we wel 75-80 meter aan verlengsnoeren liggen, nog even langs de buren en dan haal je de 150 makkelijk ;))

• DJSmiley
mees schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:01:
[...]

Dat wilden we in eerste instantie ook, ware het niet dat we werken met een Ixus. Ofertwijl, een externe accu lader, en geen mogelijkheid tot aansluiten van een adapter. We zijn al een het experimenteren met een dummy-accu.
Dummy-accu lijkt me wel t handigst. Als je geen geheugen wilt wisselen ivm bewegingen van de cam, hoe wou je dat dan met accu doen??

Dummy accu kun je vrij eenvoudig maken: Pak een balkje vurenhout en een goede vijl/rasp/dremel, dan heb je m snel genoeg in de juiste vorm. Alleen een paar gaatjes erin boren, schroefje (met vlakke bovenkant) als contactpunt, kabeltje eraan, en in de camera en dmv een stukje tape vergrendelen. Let alleen op of je cam niet toevallig een sensor in z'n batterij-klepje heeft, mogelijk moet je die ff een handje helpen ;)

En monteer je 't statief enz aan een ups of sla je een paal in de grond waar je 'm op vergrendeld?

Enne, monteer die paraplu op EEN ANDER STATIEF oid. Paraplu is een windvanger, gegarandeerd dat je cam beweegt bij een beetje wind.
Dan kun je beter die paraplu afzonderlijk monteren, dan kan ie tenminste meezwiepen met de wind zonder dat je cam beweegd

edit: neem een richtantenne mee, met een beetje geluk kun je dan hier blijven doorposten via wifi ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 20-05-2005 10:31 ]

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Hmm scherp!
Had ik inderdaad niet over nagedacht.... Inderdaad eens wat gaan knutselen met die paraplu..

We moeten het klepje van de accu inderdaad wat helpen, maar dat is geregeld. Het klepje kan nu open blijven staan, en met 1 druk op t knopje valt de accu eruit, en kan de ander erin. Dit kan vrijwel schokvrij (hebben we getest).

Richtantenne kan, maar dat vreet weer stroom he..

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
trouwens, houd je er rekening mee dat als je de accu uit je camera gooit hij op de laptop ook uitvalt, dus moet hij opnieuw gedetecteerd worden, eventueel programma herladen...

Weet niet of 15 sec dan zat is om de accu te vervangen....

• frickY
Zowel een Fuji als een Sony camera welke ik in mijn handen heb gehad konden geen foto's maken als de USB kabel was aangesloten.

Een digitale videocamera was misschien handiger geweest. Op de foto-stand doet die best lang met een digi-tapeje.. alleen is vaak wel weer van mindere kwaliteit.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:08:
trouwens, houd je er rekening mee dat als je de accu uit je camera gooit hij op de laptop ook uitvalt, dus moet hij opnieuw gedetecteerd worden, eventueel programma herladen...

Weet niet of 15 sec dan zat is om de accu te vervangen....
We hebben het getest, het lukt ons in 9 seconden...
frickY schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:16:
Zowel een Fuji als een Sony camera welke ik in mijn handen heb gehad konden geen foto's maken als de USB kabel was aangesloten.

Een digitale videocamera was misschien handiger geweest. Op de foto-stand doet die best lang met een digi-tapeje.. alleen is vaak wel weer van mindere kwaliteit.
Canon ixus kan het wel, in combinatie met het programma PSRemote.. Hierin kun je _alle_ opties van de camera instellen, en ook een time-lapse instellen.. Probeer het maar eens, is echt leuke software..

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
zo, dat is wel tof hey, succes man!

Ik wist dat ik nog iets gemist had om uit te proberen met mijn camera.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• Yoram
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ik vind dit ech lache. Als je nu bedenkt dat ze daar nu zitten. Ik hoop dat het allemaal goed verloopt succses (eigenlijk te laat, maar ja). ;)

Hallo!

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Nee morgenavond gaat het pas gebeuren :)

• Nox

Nox

Noxiuz

ah mooi tijd om een flatcable te kopen en je cam te modden !

flatcable om een zooi stroom paralel te gooien met je batterijen :)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DJSmiley
Hoe ga je t eigenlijk doen met belichting?

Laat je de cam zelf diafragma en sluitertijd bepalen, per shot (met kans op wisselingen tussen de schots zodat t eindresultaat enigszins flikkerig wordt) of ga je met vaste instellingen werken die je langzaam wijzigd als t donker/lichter wordt?

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Ook gedacht aan de accutijd van de fotocamera? Ook niet onbelangrijk denk ik :).

TweakBlog

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn Centrino laptop haalt 4 (labo/school) uren gemakkelijk en als ik de kap dichtdoet om alleen muziek in Winamp af te spelen, dan gaat de laptop 6 à 7 uren mee. De gewone 4 uren kan je uitbreiden met een extra-batterijpack, dan moet je wel eerst de dvd-drive eruit trekken en de batterijpack daarin steken. Daarmee kan je richting 7 tot 9 gewone uren gaan en richting 12 uren met de kap dicht.

Andere mogelijkheid is een auto-adapter voor jouw laptop (bij de fabrikant dus) halen en geladen autoaccu's meeslepen?

• Yoram
mees schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 23:38:
Nee morgenavond gaat het pas gebeuren :)
oh verkeerd gelezen 8)7

Hallo!

• yowen
nu zitten ze er wel ;)

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• WVL_KsZeN
hoe is het afgelopen? :-)

ik zat net naar het (regionaal) nieuws te kijken en zag het viaduct voorbij komen, dus direkt in het topic gekeken ;) update? :) een een gif anim graag ;)

• Yoram
ja ik ben benieuwd of als alles gelukt is enzo

Hallo!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Geckoo

Good news, everyone!

bel em wel ff

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• yowen
Hehe, kan niet wachten om er een filmpje van te zien. GIF lijkt me erg groot worden, ik meen te hebben gelezen dat het swf en/of avi wordt.

Systeem Specs

• Nox

Nox

Noxiuz

wil ook wel wat zien ±P

kwam ook op het nieuws tegen, jammer genoeg niet iemand ofzo met een flaptop daar zien staan

• yowen
http://www.google.com/sea...rmeer+brug+laptop+A12&lr=

ook dit even geprobeerd, maar helaas :P

Systeem Specs

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Grote teleurstelling vrees ik....

We zijn om 19:00 begonnen, maar om 1 of andere duistere reden zijn de foto's pas vanaf 2:00 opgeslagen... We hebben dus alleen het laatste moment..

De film wordt op dit moment in elkaar geflanst. Binnenkort hier te downloaden

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter

• yowen
Nou... Wat je wel hebt is erg tof geworden!

Geinig met die wolken en de treinen enzo.

Toch heeft de camera wel een klein beetje bewogen. Niet echt storend ofzo.

[ Voor 31% gewijzigd door yowen op 24-05-2005 15:19 ]

Systeem Specs

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Klopt... er stond erg harde wind, waar zelfs ons verzwaarde statief niet tegenop kon...

• Nox

Nox

Noxiuz

soms stond je in de schaduw en weer niet, maar dit is zeker weten een stukje topwerk !

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Geckoo

Good news, everyone!

gewelidge muziek ook weer gekozen :)
en het ressultaat is nog best te doen eigenlijk.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• yowen
Ik heb het net een beetje uitgeprobeerd met mijn camera, maar het is een samsung en voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om hem om de zoveel seconden een foto te laten maken. Dus ik zat gewoon op dat knoppie te raggen :P

[ Voor 12% gewijzigd door yowen op 24-05-2005 19:49 ]

Systeem Specs

Pagina: 1