Ja zeker ik heb ook alleen nog maar een iPod mini maar ben zeker van plan ook of een iBook of een Macmini aan te schaffen. En dat komt dan idd vooral door dit forum waar je gewoon echt heel veel informatie krijgt.
Verwijderd
Ik eigenlijk het zelfde als jouw, ik wil wat nieuws hebben om mee te klooien en macintosh werkt gewoon erg fijnAaargh! schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:54:
Ik wil zeer binnenkort een Mini aanschaffen, de reden hiervoor is niet zozeer dat ik x86 heel slecht vindt (alhoewel het technisch wel iets minder netjes is, maar dat terzijde) en Windows gebruikte ik al niet meer (Linux wel, en dat bevalt ook prima). De voornaamste reden is dat ik toe ben aan nieuw speelgoed. Ik heb nog nooit echt veel met een Mac kunnen prutsen, en daar wil ik nu verandering in brengen.
Verwijderd
Naar aanleiding van dit draadje wat ik enkele weken geleden gestart heb, heb ik besloten de iMac 20" te gaan kopen. Dat ik een Apple wilde kopen stond al wel vast maar de mensen hier op dit forum hebben mij wel geholpen om de voors en tegens van verschillende types beter af te kunnen wegen. De iMac is inmiddels besteld (bij dealer dus duurt nog ff) Bedankt voor de tips.
Ik was op zoek naar een portable media-player. Kwam bij Archos terecht, ik was helemaal verbaasd dat er een gmini400 bestond. Zoveel mogelijkheden met zoveel kleins. Toen zag dat er een AV4xx was waarmee je kon opnemen, handig. En zag ook nog de Archos PMA4xx serie. Leek me leuk alleen een beetje duur. Maarja, zoveel techniek in zo'n klein kastje, hartstikke handig.
En toen gebeurde het, ik raakte verdwaald op GoT en kwam hier terecht. Een iBook? Even gelezen en toen werd het duidelijk, die moest ik hebben. 12" moest ie worden. Lekker klein en giga-veel mogelijkheden.
En sinds afgelopen vrijdag hoor ik nu ook bij de club. Ben hartstikke tevreden ermee. Nu ga ik op zoek naar al die handige extra's die je erbij kunt kopen. Een lampje, een muis, iSight. ff sparen, maar t spul is echt supermooi.
En toen gebeurde het, ik raakte verdwaald op GoT en kwam hier terecht. Een iBook? Even gelezen en toen werd het duidelijk, die moest ik hebben. 12" moest ie worden. Lekker klein en giga-veel mogelijkheden.
En sinds afgelopen vrijdag hoor ik nu ook bij de club. Ben hartstikke tevreden ermee. Nu ga ik op zoek naar al die handige extra's die je erbij kunt kopen. Een lampje, een muis, iSight. ff sparen, maar t spul is echt supermooi.
PSN: djmurcielago
Mede door APL en een aantal sturende mensen in mijn omgeving heb ik besloten een Apple iBook aan te schaffen. Leuk was het de discussies hierover te lezen in APL, dus APL heet wel geholpen in de keuzen 
Nu nog wachten op de iBook upgrades
Nu nog wachten op de iBook upgrades
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Verwijderd
Door Apple-talk word je meer aan Apple blootgesteld, dat vergrootte in mijn geval de interesse in Mac. Waar het in eerste instantie geen overweging was (niet eens aan gedacht) blijkt het na inventarisatie het beste alternatief voor mij. Wel stoor ik me ook aan de genoemde Apple-evangalisten; op het moment dat VirtualPC er aan te pas komt voor een structurele oplossing ben je niet klaar voor Apple en past Apple niet bij jou.
Na aanschaf overigens pas op tweakers.net geregistreerd (voor AT) terwijl ik toch echt wel al veeeel langer lurkte (op heel GoT).
Na aanschaf overigens pas op tweakers.net geregistreerd (voor AT) terwijl ik toch echt wel al veeeel langer lurkte (op heel GoT).
Verwijderd
Ik ben nog de benodigde euro's bij elkaar aan het schrapen 
Maar ik ben de threads hier sinds een week ofzo aan het doorlezen, en heeft me toch wel geholpen. Ik hoop dat ik over niet al te lange tijd ook bij de Apple/Mac community zal horen
Maar ik ben de threads hier sinds een week ofzo aan het doorlezen, en heeft me toch wel geholpen. Ik hoop dat ik over niet al te lange tijd ook bij de Apple/Mac community zal horen
Mede door dit forum en mede door een vriend van mij.
Ik had een paar keer met zijn powermac gespeeld en wist het
toen zeker zo'n apparaat moest er bij mij ook komen.
Nu al een paar maanden erg tevreden over mijn powermac
Ik had een paar keer met zijn powermac gespeeld en wist het
toen zeker zo'n apparaat moest er bij mij ook komen.
Nu al een paar maanden erg tevreden over mijn powermac
G5 2x2.5 2x250Gb 1GigRam G4 cube 450mhz 120gb 1.5gigRam
Ik ben een MCSE 2000/2003 systeembeheerder dus ik werk de hele dag met Windows en als je dan 's avonds ook nog met je firewall en virusscanner moet prutser om je eigen PC stabiel te houden word je dat wel een keer zat.
Toen ik de Mac Mini zag wist ik meteen dat ik hem ging kopen, in het begin viel het me nogal tegen met 256MB maar nu ik er het nodig aan verbouwt heb werkt het erg goed.
Mac OS X is gewoon zoveel beter dan Windows
Voor mn Mac Mini kwam ik zelfs nooit in Appletalk
Toen ik de Mac Mini zag wist ik meteen dat ik hem ging kopen, in het begin viel het me nogal tegen met 256MB maar nu ik er het nodig aan verbouwt heb werkt het erg goed.
Alle proemn in n drek
Verwijderd
Nu ik toch in dit topic zit;
Ik zit te twijfelen tussen de PowerMac van 2x2ghz en 2x 2.3ghz... zit er veel verschil in snelheid tussen die twee bij intensief gebruik? Andere verschil is dat je de 2x 2.3ghz kan uitbreiden naar 8gb ipv 4gb maar goed dat ga ik niet gebruiken. De grotere hdd maakt niet uit, want ik gebruik voor opslag mn fileserver.
Wat ik dus wil weten, is de performance van de 2x 2.3 ghz zo veel beter dat het de 450/500 euro goedmaakt? Zie ik nog verschillen over het hoofd tussen de twee modellen?
Ik zit te twijfelen tussen de PowerMac van 2x2ghz en 2x 2.3ghz... zit er veel verschil in snelheid tussen die twee bij intensief gebruik? Andere verschil is dat je de 2x 2.3ghz kan uitbreiden naar 8gb ipv 4gb maar goed dat ga ik niet gebruiken. De grotere hdd maakt niet uit, want ik gebruik voor opslag mn fileserver.
Wat ik dus wil weten, is de performance van de 2x 2.3 ghz zo veel beter dat het de 450/500 euro goedmaakt? Zie ik nog verschillen over het hoofd tussen de twee modellen?
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2005 13:50 . Reden: Spelfouten.. ]
Hmm. nog nooit naar Apple Talk gekeken eigenlijk... Maar naar aanleiding van dit topic me toch eens aardig gaan verdiepen in de Mac Mini, aangezien er hier in huis een grote behoefte is aan een 2e computer, voor het internetten c.q. mailen... En daar is dat ultiem geschikt voor, het staat ook nog eens leuk in de woonkamer, alleen jammer van die ONTZETTEND dure beeldschermen, daar moet ik dus zelf een alternatief voor zoeken...
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Momenteel heeft Apple in mijn ogen te weinig voordelen (stabiliteit, looks), tegen over te nadeln (prijs, niet compatible met wat de "rest" gebruikt, te weinig games, te weinig ondersteuning mbt drivers, software ed.)
Vooral de prijs is asociaal!!!!
Dan denk ik dat apple lang niet zo modulair zijn dan pc's mbt hardware uitbreiding.
Verder heeft Apple het te hoog in de bol, ze denken dat ze heel wat zijn, maar omdat ze een monopolie lijkt het meer. Gooi eens bedrijf X op de markt die apple compatibles bouwt kijken wat er dan gebeurd.....
Verder is apple lang niet zo superieur meer in photooshop snelheden ed. Dus nog een reden minder (las laast dat sommige windows bakken de mac eruit liepen met photoshop)
Dan denk ik dat apple lang niet zo modulair zijn dan pc's mbt hardware uitbreiding.
Verder heeft Apple het te hoog in de bol, ze denken dat ze heel wat zijn, maar omdat ze een monopolie lijkt het meer. Gooi eens bedrijf X op de markt die apple compatibles bouwt kijken wat er dan gebeurd.....
Verder is apple lang niet zo superieur meer in photooshop snelheden ed. Dus nog een reden minder (las laast dat sommige windows bakken de mac eruit liepen met photoshop)
[ Voor 16% gewijzigd door elgringo op 18-05-2005 14:03 ]
if broken it is, fix it you should
Ik zie veel commentaar maar weinig argumentatie.
1. Stabiliteit ten opzichte van wat?
2. Welke nadelen?
3. Te weinig ondersteuning voor welke drivers? veel USB hardware werkt.
4. Jij vind de prijs asociaal maar je krijgt er heel wat voor terug, namelijk hardware en software die op elkaar afgestemt zijn en daaom is het niet zo modulair, dat is juist een voordeel.
2. Welke nadelen?
4. Jij vind de prijs asociaal maar je krijgt er heel wat voor terug, namelijk hardware en software die op elkaar afgestemt zijn en daaom is het niet zo modulair, dat is juist een voordeel.
Alle proemn in n drek
Zoek maar eens een vergelijkbare x86 laptop van het kleine formaat 12" Powerbook van dezelfde kwaliteit. Dan is die apple toch niet eens zo duur meer, zeker niet gezien het pakket software wat standaard meegeleverd wordt.elgringo schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:01:
Hey, een lotgenoot.Bierkameel schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:36:
Ik ben een MCSE 2000/2003 systeembeheerder dus ik werk de hele dag met Windows en als je dan 's avonds ook nog met je firewall en virusscanner moet prutser om je eigen PC stabiel te houden word je dat wel een keer zat.
Al had Appletalk op GoT er dus niets mee te maken, mijn eerste nieuwe Mac kochtt ik toen Apple nog bijna een vies woord was hier op GoT, ruim drie jaar geleden al weer. Dit alles nadat ik helemaal verliefd was geworden op het formaat en uiterlijk van de Dual USB iBook en ik me via het Internet uitgebreid had georienteerd op de plussen en minnen van het moderne MacOSX, toen nog 10.1...(Want een paar jaar eerder had ik bij een AASP waar ik toen werkte genoeg ellende gezien met classic MacOS (8.x en 9.x) om mezelf voor te houden dat ik NOOIT meer een Mac aan zou raken...tja, het kan verkeren...)
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Verwijderd
Ik ben tweakers.net ongeveer beginnen volgen in de periode naar de aanloop van de hype rond de macmini. (je weet wel, schitterende tijden: hypes, leaks, artist impressions, wat zou het worden, wat zou het niet worden....) En dat vond ik eigenlijk wel behoorlijk spannend. (was ook de eerste keer dat ik 'verstrikt' raakte in de hype en het forum zoeken naar info
) Dus heb ik meteen het AT forum opgezocht en volg het sindsdien dagelijks.
Ik stond bijna op het punt om de mac mini aan te schaffen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan. Dat ik het zou kopen is deels onder invloed van dit subforum en deels op eigen inzicht en inschattingsvermogen (ja dat heb ik ook nog
)
Ik was voordien ook wel op de hoogte van macs en zo, maar de mini heeft echt mijn interesse verder aangescherpt. Ik ben namelijk enorm te vinden voor van die 'specials', in design, in concept, vond ik gewoon schitterend. Daarna heb ik uiteraard elk mac mini topic op de voet gevolgd. En veel bijgelezen in dit forum en veel bijgeleerd uiteraard. Toen de mini dan uiteindelijk gereleased werd: i was blown away, dat gevoel dat in mij naar boven kwam bij het aanschouwen van dit pareltje... om nooit te vergeten (ja ik heb een zwak voor dat soort dingen
, zeker als het het culminatie punt is van een sterke hype gevoed door geruchten, en bij apple wordt alles ook beter achter gesloten schermen gehouden, zodat je echt pas op de keynote de verlossende beelden kreeg, heel mooi. Bij de xbox 360 daarentegen wist je al bijna weken op voorhand hoe die er zou uitzien). Zoals nu met de aanloop naar de drie next gen consoles, vind ik schitterend gewoon
Reden dat ik uiteindelijk de mac mini niet aangeschaft heb is budget (en ik ben student, en dan was die aankoop niet echt te verantwoorden) maar blijft wel een feit dat ik het heel graag eens van nabij zou willen uitzoeken hoe apple werkt.
Verder alleen maar lof over dit forum... Van het fanboy gedoe merk ik niet zo veel iig. Meestal mooi onderbouwd, en als iets goed is mag het gezegd worden, en de meesten zijn ook niet te beroerd om toe te geven dat sommige dingen beter kunnen (de fanboy posts herken je meteen en die laten op mij toch geen blijvende indruk na, dus who cares, zelfde met linux groupies en windows fanboys..., leven en laten leven, het is uiteindelijk allemaal zo slecht nog niet)
Topics die ik met veel aandacht volg: vooral de hardware topics en over de iMac, PowerMac en MacMini. Het grote show je apple computer topic (briljant idee, die prachtige pc's in real life situations, bij iemand thuis, in de woonkamer...)
Als de tijd ooit komt dat ik mijn apple kan aankopen, dan zal ik toch veel info vergaard hebben dankzij tweakers.net en GoT AT en weet ik dat ik hier terecht kan met praktische problemen
Iig: dank voor mooie, goed gemodereerde en netjes in de hand gehouden topics. Altijd fijn om bij te lezen.
Ik stond bijna op het punt om de mac mini aan te schaffen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan. Dat ik het zou kopen is deels onder invloed van dit subforum en deels op eigen inzicht en inschattingsvermogen (ja dat heb ik ook nog
Ik was voordien ook wel op de hoogte van macs en zo, maar de mini heeft echt mijn interesse verder aangescherpt. Ik ben namelijk enorm te vinden voor van die 'specials', in design, in concept, vond ik gewoon schitterend. Daarna heb ik uiteraard elk mac mini topic op de voet gevolgd. En veel bijgelezen in dit forum en veel bijgeleerd uiteraard. Toen de mini dan uiteindelijk gereleased werd: i was blown away, dat gevoel dat in mij naar boven kwam bij het aanschouwen van dit pareltje... om nooit te vergeten (ja ik heb een zwak voor dat soort dingen
Reden dat ik uiteindelijk de mac mini niet aangeschaft heb is budget (en ik ben student, en dan was die aankoop niet echt te verantwoorden) maar blijft wel een feit dat ik het heel graag eens van nabij zou willen uitzoeken hoe apple werkt.
Verder alleen maar lof over dit forum... Van het fanboy gedoe merk ik niet zo veel iig. Meestal mooi onderbouwd, en als iets goed is mag het gezegd worden, en de meesten zijn ook niet te beroerd om toe te geven dat sommige dingen beter kunnen (de fanboy posts herken je meteen en die laten op mij toch geen blijvende indruk na, dus who cares, zelfde met linux groupies en windows fanboys..., leven en laten leven, het is uiteindelijk allemaal zo slecht nog niet)
Topics die ik met veel aandacht volg: vooral de hardware topics en over de iMac, PowerMac en MacMini. Het grote show je apple computer topic (briljant idee, die prachtige pc's in real life situations, bij iemand thuis, in de woonkamer...)
Als de tijd ooit komt dat ik mijn apple kan aankopen, dan zal ik toch veel info vergaard hebben dankzij tweakers.net en GoT AT en weet ik dat ik hier terecht kan met praktische problemen
Iig: dank voor mooie, goed gemodereerde en netjes in de hand gehouden topics. Altijd fijn om bij te lezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 01:56 ]
Microsoft heeft een veel betere marketing en is HELEMAAL van het niks begonnen. Apple heeft niet genoeg geinversteerd in marketing! Daarom vindt ik Microsoft beter als Apple in dit opzicht.matiasjansen schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:51:
[...]
Gozer, je bent nog maar kort lid van GoT, maar ik raad je toch echt aan de Algemene Regels te lezen. Je mening is uiteraard toegestaan, maar onderbouw deze wel. Als jij dit soort commentaar geeft zonder enige vorm van beargumentatie neemt geen mens je serieus.
offtopic:
Met zinnetjes als "Microsoft is slimmer" en "Apple heeft "het" verkeerd aangepakt" vraag ik me toch echt af hoe jij aan je informatie komt/verzint. Mocht je aanmerkingen hebben op "mijn" commentaar kan je me mailen
Sinds de zomer van 2004 ben ik me echt gaan interreseren voor Apple, een collega zwoer bij MacOSX en ik vroeg me toch wel af wat er dan zo geweldig aan was. Nu werk ik fulltime op een Mac en ik moet zeggen dat ik het erg "vriendelijk" vind werken. Ik ben van de luiers uit een Microsoft mens, maar ik heb zonder veel moeite leren werken op MacOSX. Ik ben ook van plan (mede door aanleiding van dit forum) een iBook/PowerBook te gaan kopen als 2e, mobiel werkstation.
Trouwens Microsoft is (imo) veel toegankelijker voor de niet "nerderige
[ Voor 24% gewijzigd door Bolis op 18-05-2005 15:51 ]
Ik heb liever een goed software product dan een bedrijf met een goede marketing
Alle proemn in n drek
Microsoft is een beter software product.... Leg uit dan waarom jij Apple beter vindt? Dat is pas een leuke discussie als beide argumenten elkaar tegen komen!
Nee, geen Mac gekocht naar aanleiding van Appletalk. Kom hier wel regelmatig om gewoon wat posts door te lezen, maar pas nadat ik zelf een Mac had.
Nog niet
Ben van plan een iBook g4 12" aan te schaffen.
Ik ga volgend jaar een HBO opleiding volgen, en wil daar, in tegenstelling tot mijn huidige MBO opleiding, eens wat serieuzer aan de slag
Dus ik wil een laptop om overal te kunnen werken.
Eerder had ik mijn gedachte om een complete desktop vervanger te kopen en mijn deskop pc weg (alleen monitor, muis etc houden), ik zat alleen met een paar dingen:
- je bent zoiezo 1400 euro kwijt voor een kwalitatief goede laptop.
- Wil je betaalbaar en snel uit zijn heb je minimaal een 15" nodig, wat weer nadelig is voor het gewicht en grootte (moet het wel elke dag in me rugzak meenemen).
- Als ie beschadigt/gejat wordt ben je alles gelijk kwijt.
- De snelste notebookschijf loopt qua snelheid nog mijlenver achter bij mijn desktopschijf; de raptor.
- Bijna geen laptop te vinden met dvi, en de meeste daarvan zijn 17".
Dus ik ging kijken naar 12" x86 laptopjes als aanvulling op me desktop, maar de goedkoopste is de topaz van jewel, daarvoor ben je ongeveer 900 euro kwijt. Daar krijg je een celeron M 340, 512mb ram, goedkopie videokaart voor.
Ik had laatst een beetje met mac os gespeeld op de ibook bij de mac dealer. En het ziet er allemaal heel mooi uit, ziet er stevig uit (voelt niet goedkoop aan) en ziet er supergelikt uit
Zowel de iBook en het OS.
Dus de laatste tijd kijk ik veel in dit forum rond om mezelf goed te informeren, en er zijn veel tevreden ibook gebruikers. Ook het nieuwe tiger os ziet er supermooi uit, filmpjes op apple.nl gezien.
Dus waarom niet een iBook 12" ? Krijg ook nog eens 6% studentenkorting, dus das mooi meegenomen.
Maar ik wacht nog met de aanschaf, want volgens macrumors zit er een update aan te komen, en ik moet ook nog op vakantie, dus na de vakantie kan ik mooi de balans opmaken
Ik ga volgend jaar een HBO opleiding volgen, en wil daar, in tegenstelling tot mijn huidige MBO opleiding, eens wat serieuzer aan de slag
Eerder had ik mijn gedachte om een complete desktop vervanger te kopen en mijn deskop pc weg (alleen monitor, muis etc houden), ik zat alleen met een paar dingen:
- je bent zoiezo 1400 euro kwijt voor een kwalitatief goede laptop.
- Wil je betaalbaar en snel uit zijn heb je minimaal een 15" nodig, wat weer nadelig is voor het gewicht en grootte (moet het wel elke dag in me rugzak meenemen).
- Als ie beschadigt/gejat wordt ben je alles gelijk kwijt.
- De snelste notebookschijf loopt qua snelheid nog mijlenver achter bij mijn desktopschijf; de raptor.
- Bijna geen laptop te vinden met dvi, en de meeste daarvan zijn 17".
Dus ik ging kijken naar 12" x86 laptopjes als aanvulling op me desktop, maar de goedkoopste is de topaz van jewel, daarvoor ben je ongeveer 900 euro kwijt. Daar krijg je een celeron M 340, 512mb ram, goedkopie videokaart voor.
Ik had laatst een beetje met mac os gespeeld op de ibook bij de mac dealer. En het ziet er allemaal heel mooi uit, ziet er stevig uit (voelt niet goedkoop aan) en ziet er supergelikt uit
Dus de laatste tijd kijk ik veel in dit forum rond om mezelf goed te informeren, en er zijn veel tevreden ibook gebruikers. Ook het nieuwe tiger os ziet er supermooi uit, filmpjes op apple.nl gezien.
Dus waarom niet een iBook 12" ? Krijg ook nog eens 6% studentenkorting, dus das mooi meegenomen.
Maar ik wacht nog met de aanschaf, want volgens macrumors zit er een update aan te komen, en ik moet ook nog op vakantie, dus na de vakantie kan ik mooi de balans opmaken
Bron? Marketing heeft imho niks te maken met de functionaliteit van een product. Maar geef eens wat voorbeelden dan . Waar is het volgens jou precies "fout" gegaan met Apple.Bolis schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:41:
[...]
Microsoft heeft een veel betere marketing en is HELEMAAL van het niks begonnen. Apple heeft niet genoeg geinversteerd in marketing! Daarom vindt ik Microsoft beter als Apple in dit opzicht.
Apple is ook vanuit niks begonnen. Apple is zelfs als eerste met "de muis" gekomen.
Dat vindt jij makkelijker. Als jij alleen maar met de Apple had gewerkt, zou je die interface makkelijker vinden. Ik moet zeggen dat ik sinds 4 maanden een OS X gebruiker ben en daarvoor er eigenlijk geen ervaring mee had. Het was even wennen, maar eigenlijk sprak alles voor zich. Het zit alleen net even op een andere manier in elkaar.Trouwens Microsoft is (imo) veel toegankelijker voor de niet "nerderige" persoon. De interface is veel makkelijker, een startbalk beneden is veel logischer dan eentje boven
Dat er heel veel programma's niet op een Apple kunnen draaien klopt. Maar andersom gebeurd het ook. Het is maar net wat je van plan bent te gaan doen. Als je een fanatiek gamer bent is het gewoon verstandiger een pc te kopen.+ er zijn heel veel programma's die niet op een Apple kunnen draaien! Met Virtual PC draait het toch niet optimaal!
iid bijde. Kom dan eens met (goede) argumenten en kap met dat geflame.Bolis schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:52:
Microsoft is een beter software product.... Leg uit dan waarom jij Apple beter vindt? Dat is pas een leuke discussie als beide argumenten elkaar tegen komen!
[ Voor 13% gewijzigd door LoeiOrdinair op 18-05-2005 16:14 ]
Ik vind zelf AT wel handig (mede omdat ik pas recent een mac heb en het "wereldje" niet echt ken.
AT heeft me iig niet positief (danwel negatief) beinvloed om een mac aan te schaffen, dat is absoluut de prijs (ibook is een stuk goedkoper dan een vergelijkbare centrino laptop) en vooral mac os x geweest (gebruik op mn pc linux en feitelijk is osx gewoon bsd met een apple xserver, desktop-environment en wat apps)
AT heeft me iig niet positief (danwel negatief) beinvloed om een mac aan te schaffen, dat is absoluut de prijs (ibook is een stuk goedkoper dan een vergelijkbare centrino laptop) en vooral mac os x geweest (gebruik op mn pc linux en feitelijk is osx gewoon bsd met een apple xserver, desktop-environment en wat apps)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Ik supporte (is dat een nederlands woord??) als MacOs 6.x en dergelijke, maar doordat de zaak Mac heeft laten varen een tijdje geen Mac gehad. Uit amerika 3 jaar geleden weer een iBook meegenomen (2e handsje) en met X aan het stoeiren gegaan, beviel me prima.
Daar ik voor mijn werkt gewoon een PC nodig heb (ook thuis) heb ik die ook nog steeds draaien, maar omdat IK mac gewoon lekker vind werken ook nog maar een Mac Mini meegenomen uit Amerika, stukkie goedkoper, 10% korting gehad, dan hier.
Dus heb nu 2 PC's thuis staan + laptop van de zaak + iBook + Mac Mini, en welke gebruik ik het meest? Juist, de beide macs.
Nee APT is niet de reden voor mij geweest om de mini aan te schaffen, en zeker al niet voor de iBook (toen was APT er nog niet eens). Ik ben eigenlijk gewoon altijd al Mac GEIL geweest
Daar ik voor mijn werkt gewoon een PC nodig heb (ook thuis) heb ik die ook nog steeds draaien, maar omdat IK mac gewoon lekker vind werken ook nog maar een Mac Mini meegenomen uit Amerika, stukkie goedkoper, 10% korting gehad, dan hier.
Dus heb nu 2 PC's thuis staan + laptop van de zaak + iBook + Mac Mini, en welke gebruik ik het meest? Juist, de beide macs.
Nee APT is niet de reden voor mij geweest om de mini aan te schaffen, en zeker al niet voor de iBook (toen was APT er nog niet eens). Ik ben eigenlijk gewoon altijd al Mac GEIL geweest
Gewoon spullen
Bolis schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:41:
[...]
Microsoft heeft een veel betere marketing en is HELEMAAL van het niks begonnen. Apple heeft niet genoeg geinversteerd in marketing! Daarom vindt ik Microsoft beter als Apple in dit opzicht.
Trouwens Microsoft is (imo) veel toegankelijker voor de niet "nerderige" persoon. De interface is veel makkelijker, een startbalk beneden is veel logischer dan eentje boven + er zijn heel veel programma's die niet op een Apple kunnen draaien! Met Virtual PC draait het toch niet optimaal!
offtopic:
Je snapt natuurlijk wel dat ik hier echt niet meer op in ga. Voor meer informatie kan je www.apple.com/switch bezoeken
Je snapt natuurlijk wel dat ik hier echt niet meer op in ga. Voor meer informatie kan je www.apple.com/switch bezoeken
Dan word tegen je gezegd dat iemand liever goede software heeft dan goede marketing (Helemaal mee eens trouwens) en dan kom je met dit argument.Bolis schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:41:
[...]
Geen echte goede argumenten dus.Microsoft is een beter software product.
Ik heb met verschillende OS'en gewerkt. Windows (3.1 t/m xp) en verschillende linux distro's met MacOS alleen maar een beetje in de winkel gekloot. (Volgende week heb ik hopelijk wel mijn iMac). En elk OS heeft zo zijn voordelen en nadelen. Windows is niet beter dan MacOS, het is anders! En dat heb je te respecteren.
Omdat je dit zo gewent bent, had MS de balk boven gezet en Apple de balk onder, dan was het omgekeerd. En het is trouwens helemaal niet zo slecht. De menu balk van elke app zit toch ook boven aan?Trouwens Microsoft is (imo) veel toegankelijker voor de niet "nerderige" persoon. De interface is veel makkelijker, een startbalk beneden is veel logischer dan eentje boven
Klopt, maar dat is een kwestie van vraag en aanbod, komen er meer Mac gebruikers, komt er meer software.+ er zijn heel veel programma's die niet op een Apple kunnen draaien! Met Virtual PC draait het toch niet optimaal!
Om de vraag van de TS maar te beantwoorden.
Sinds een tijdje al zitten kijken naar Macs en nu met de nieuwe iMac toch besloten er een te kopen. En nee, Appletalk heeft me niet bij dit besluit geholpen.
Ik kom straks wel een heleboel posts maken, met al mijn Mac vragen
Je bedoelt als je wat instellingen moet veranderen in xp dat je dan meteen in het dos prompt moet springen ? (of in msconfig, of in regedit ...Bolis schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:41:
[...]
Trouwens Microsoft is (imo) veel toegankelijker voor de niet "nerderige" persoon. De interface is veel makkelijker, een startbalk beneden is veel logischer dan eentje boven + er zijn heel veel programma's die niet op een Apple kunnen draaien! Met Virtual PC draait het toch niet optimaal!
Tsja en MS kan wel beter zijn in marketing, maar dat zegt nog niets over het os en de hardware zelf. Unix heeft zich al superieur genoeg boven DOS en windows laten blijken, en OSX is Unix-based..
Begrijp me niet verkeerd ik werk erg lekker op XP en heb nog bijna nooit last van spyware gehad, maar het is wel zo dat de laptop van een vriend van mij (een 333 MHz powerbook) heel wat sneller werkt in osx en photoshop dan mijn leuke pctje (AMD 1000+)
IK (en ja dat is mijn mening
Dus voordat je osx zwartmaakt tov xp, probeer het eerst eens uit, en baseer het niet op vooroordelen (de startbalk zit boven) want dat is niet objectief
En om ff ontopic te blijven : Ja mede door dit forum ben ik voor een powerbook gegaan
Sorry voor deze zeurpost maar ik kan niet tegen mensen die andere dingen altijd zwart maken ...ow, apple is ook met helemaal niets begonnen
OS X is voor mij beter omdat:Bolis schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:52:
- Ik meteen mijn shell heb, ik open mijn terminal en ik kan alles doen zoals ik dat met linux gewend was.
- Als ik 15 verschillende photoshop documenten aan het bewerken ben ik met een korte beweging naar mijn linkerbovenhoek ik ze allemaal netjes langs elkaar kan ordenen en kiezen welke ik wil bewerken.
- Hij binnen notime uit zijn sleep komt zodat ik meteen kan werken.
- Ik mijn cd eruit kan gooien door de cd naar een prullebak te slepen, en ik een programma installeer door het programma naar programma's te slepen.
Verder is de hardware perfect. Mijn powerbook is gewoon een blok, geen fratsen, gewoon een computer die in mijn schooltas past.
Verwijderd
was altijd al apple gebruiker, alleen appletalk is ook een communicatieprotocol onder apple.
vandaar dat denk ik sommige mensen het niet echt volgen
vandaar dat denk ik sommige mensen het niet echt volgen
Sinds vorig jaar zomer heb ik een powerbook. Ik denk dat GoT AppleTalk hier zeker wel iets aan bijgedragen heef. Apple was toch altijd een beetje een onbereikbaar OS. Je zag het nooit bij iemand thuis, soms op een school en had vooral naam als besturingssysteem voor de grafische markt. Door AppleTalk is de afstand kleiner geworden en werd duidelijk dat het ook goed bruikbaar is in de thuissituatie. Ik had wel eens met Mac OS 8 of 9 gewerkt, maar dat vond ik niet heel veel. OS X is echt een uitkomst en wat echt de twijfel wegnam was toen bleek dat OS X unix-based was. Nu de ervaringen makkelijk gedeelt kunnen worden en ook de beschikbare software lijkt toe te nemen ben ik er blij met mijn powerbook en gebruik andere systemen (linux en windows) veel minder. Ik werk nu liever op mijn powerbook (al dan niet gekoppeld aan een 17" monitor als dualhead opstelling).
Een tijdje geleden zat ik in de trein met mijn laptop. Toen realiseerde ik me dat ik al 10 maanden een powerbook had en dat ie nog steeds aanvoelt als nieuw. Ik behandel 'm zelfs nog als nieuw! Dat komt niet alleen door de alu case maar ook omdat het besturingssysteem nog nooit (!) is vastgelopen (wel eens een app, maar dat is op 1 hand te tellen) maar ik heb ook nog het idee dat ie net zo snel is als 10 maanden geleden. Op windows heb ik altijd het idee dat het na 6 maanden tijd is om opnieuw te installeren omdat er overal links staan, bestanden die ik niet ken etc etc. Daarom, ik blijf nog wel even bij Mac.
Een tijdje geleden zat ik in de trein met mijn laptop. Toen realiseerde ik me dat ik al 10 maanden een powerbook had en dat ie nog steeds aanvoelt als nieuw. Ik behandel 'm zelfs nog als nieuw! Dat komt niet alleen door de alu case maar ook omdat het besturingssysteem nog nooit (!) is vastgelopen (wel eens een app, maar dat is op 1 hand te tellen) maar ik heb ook nog het idee dat ie net zo snel is als 10 maanden geleden. Op windows heb ik altijd het idee dat het na 6 maanden tijd is om opnieuw te installeren omdat er overal links staan, bestanden die ik niet ken etc etc. Daarom, ik blijf nog wel even bij Mac.
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Het AppleTalk forum is leuk voor het lezen van de echt specifieke Apple zaken, maar absoluut niet geschikt wanneer het om vergelijkingen gaat met producten van andere fabrikanten.
Er is dan helaas bijna geen enkele objectiviteit (en daarmee ook eigenlijk realisme) te vinden.
Het is te pro-apple.
Nu zit ik ook op het neowin forum alwaar ze ook een apart Apple gedeelte hebben (hardware, software, customization). Ik merk dat die mensen daar erg objectief zijn, die durven rustig te claimen dat ze hun Apple mac machine weer hebben ingeruild omdat het ding storingen vertoond, etc.
Die dingen zie je hier bijna niet.
Voor vergelijkingen draagt het appletalk forum in mijn geval dus totaal niet bij.
Voor de overige Apple-only zaken weer wel, maar dat doet eigenlijk ook wel ieder ander forum.
Het enige voordeel wat ik dus eigenlijk van appletalk zie is hetzelfde als van de andere fora hier: scheiding van onderwerpen zodat het overzichtelijker wordt.
Dat lijkt mij trouwens ook het enige logische, ik mag toch niet hopen dat mensen maar op 1 plek kijken om vervolgens een apparaat van een duizend euro of meer aan te schaffen. Ik hoop dat men wat slimmer is en meer research daarvoor doet, anders snij je jezelf in de vingers imho.
Er is dan helaas bijna geen enkele objectiviteit (en daarmee ook eigenlijk realisme) te vinden.
Het is te pro-apple.
Nu zit ik ook op het neowin forum alwaar ze ook een apart Apple gedeelte hebben (hardware, software, customization). Ik merk dat die mensen daar erg objectief zijn, die durven rustig te claimen dat ze hun Apple mac machine weer hebben ingeruild omdat het ding storingen vertoond, etc.
Voor vergelijkingen draagt het appletalk forum in mijn geval dus totaal niet bij.
Voor de overige Apple-only zaken weer wel, maar dat doet eigenlijk ook wel ieder ander forum.
Het enige voordeel wat ik dus eigenlijk van appletalk zie is hetzelfde als van de andere fora hier: scheiding van onderwerpen zodat het overzichtelijker wordt.
Dat lijkt mij trouwens ook het enige logische, ik mag toch niet hopen dat mensen maar op 1 plek kijken om vervolgens een apparaat van een duizend euro of meer aan te schaffen. Ik hoop dat men wat slimmer is en meer research daarvoor doet, anders snij je jezelf in de vingers imho.
Het is heel erg jammer dat er maar weinig kritiek in Apple Talk geleverd wordt op Apple's producten, op het gebied van software, hardware en bedrijfsvoering. Als er dan toch eens een keertje iemand kritiek levert, is het meestal niet objectief van aard, zoals Bolis hier maar weer eens demonstreert.ppl schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 17:18:
Het AppleTalk forum is leuk voor het lezen van de echt specifieke Apple zaken, maar absoluut niet geschikt wanneer het om vergelijkingen gaat met producten van andere fabrikanten.
Het is te pro-apple.
Apple vs. World discussies worden in dit subforum wel degelijk vaker gevoerd, en er worden regelmatig voor- en nadelen van diverse machines afgewogen, al dan niet door mensen die zelf een Mac hebben.
Ik denk zelf dat Apple Talk wel degelijk kan bijdragen aan de keuze om wel of niet voor een Mac te kiezen. Ik heb zelf niet eens zo heel lang geleden mijn PowerBook besteld, aan de hand van [rml][ Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen[/rml] .
Verdere voorbeelden van topics die je kunnen helpen met het kiezen tussen een Mac of iets anders zijn onder andere Producen op de Mac en Een iBook, waarom niet ? .
Het kan allemaal wel, alleen moeten de critici het verschil tussen argumentatie en flames leren, en de echte "Zealots" zich een beetje inhouden: Dat is in andere discussies niet anders.
Deze discussie hoort in ieder geval niet hier thuis. Dit had een leuk luchtig topic kunnen zijn, maar helaas demonstreert het precies de manier waarop Apple Talk niet zal bijdragen aan het kiezen tussen Mac of x86. Helaas gaat dit topic daarom bij deze ook op slot.
Ik wil een aantal mensen hier aanraden eens terug te lezen wat ze gepost hebben, en zich bij zichzelf af te vragen of ze nu echt zinvol aan het discussiëren denken te zijn, of dat ze onder de eerdergenoemde blinde critici of zealots vallen. Al dan niet onder het genot van een paar weekjes vakantie...
[ Voor 7% gewijzigd door dawuss op 18-05-2005 17:48 ]
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
In overleg heropend.
Laten we de discussie of je wel of niet aan Apple producten moet beginnen niet in dit topic voeren, aangezien het hier gaat over of dit forum jou bij die keuze geholpen heeft
Laten we de discussie of je wel of niet aan Apple producten moet beginnen niet in dit topic voeren, aangezien het hier gaat over of dit forum jou bij die keuze geholpen heeft
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Atlas schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:22:
Mede door APL en een aantal sturende mensen in mijn omgeving heb ik besloten een Apple iBook aan te schaffen. Leuk was het de discussies hierover te lezen in APL, dus APL heet wel geholpen in de keuzen
Nu nog wachten op de iBook upgrades![]()
offtopic:
Vervelend he, dat wachten
Ik/verschillende fora verwacht ze nu eind mei of tijdens de WWDC 
Vervelend he, dat wachten
Ik ben sinds de aanschaf van mijn iPod Mini steeds geïnteresseerder geworden in Macs, en zeker na het lezen in APL heb ik besloten om toch ook maar een iBook aan te gaan schaffen. APL is hierin niet de beslissende factor geweest, maar heeft me toch geholpen om veel informatie over de Macs te verzamelen, en mij doen inzien dat je toch een heleboel kunt doen met die rare Unix-based machines die geen Windowssoftware draaien
Dito. Het was niet zo dat APL de doorslaggevende factor was maar het heeft zeker wel een beetje geholpenAtlas schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:22:
Nu nog wachten op de iBook upgrades![]()
Beter schieten ze daar idd eens mee op, wil het ding nog wel mee kunnen nemen op vakantie
Bierkameel schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:08:
Ik zie veel commentaar maar weinig argumentatie.
2. Welke nadelen?
1. tov wat iedereen gebruikt; de windows pc
2. prijs, niet compatible met wat de "rest" gebruikt, te weinig games, te weinig ondersteuning mbt drivers, software ed.
3. tv kaarten, high videokaart (mbt prestaties), Geluid met EAX, A3D, ed., interfaceborden (wil ik nog wel eens gebruiken om een scope aan me pc te sluiten).
4. Het is gewoon veel, je hebt geen waar voor je geld. zelfde als je in een ferrari gaat rijden. Ik kan voor hetzelfde wat jij aan je Apple uitgeeft een pc bouwen die ook "op elkaar afgestemd is" Maar dit is puur door mijn hardware kennis.
EDIT:
nog ff wat bijdragen:
Al met al heb ik zeker overwogen op een powerbook aan te schaffen, ze zien er ontzettend strak uit. Ik heb het gevoel dat Appletalk een positieve invloed kan hebben, maar dit komt denk ik ook doordat apple gebruikers elkaar de hand boven het hoofd houden. In het kader van wij doen niet mee met de massa, wij staan er buiten. De powerbook blijft interessant, de Apple cultuur echter steeds minder.
En ik heb het gevoel dat door het Appleforum deze versterkt is.
Als ik vraag wat een goede computer/laptop is zuller er vele dingen mee spelen. Die linux freak beveeld me linux aan; de gast die op rekenkracht geild een multiproc computer, de de apple gast een apple. En graag wil ik deze conclusie zelf kunnen trekken.
Tuurlijk laat het forum de nodig dingen aan het licht komen maar heb echt het gevoel dat de apple door de gebruiker opgehemelt wordt tov de pc, en dat ontmoedigd me in de aankoop van een apple
[ Voor 37% gewijzigd door elgringo op 18-05-2005 23:01 ]
Door deze subforum ben ik me wel meer gaan interesseren voor de apple kant. Wil misschien een iBook 12" gaan kopen afhankelijk hoe mijn laptop is. Deze is nu voor reparatie weg (bios flash is mislukt).
If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.
[ Voor 211% gewijzigd door MacWolf op 18-05-2005 23:17 ]
Nee.... want er zijn genoeg andere apple sites. Ik wou dan ook al lang voordat APL bestond een apple enige probleem was geld voor mij omdat ik perse een powerbook wou. Nu heb ik eindelijk een goede baan dus heb ik er maar 1 gekocht.
Als ik weer in NL woon komt er een desktop bij.
Als ik weer in NL woon komt er een desktop bij.
jij bent duidelijk een tweaker... iemand die de godsganse dag met zijn pc bezig wil zijn om hem beter of werkend te krijgen, driver dit bios dat cas3 cas2 blabla. Idd dan is een apple niks voor jou.elgringo schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:53:
[...]
1. tov wat iedereen gebruikt; de windows pc
2. prijs, niet compatible met wat de "rest" gebruikt, te weinig games, te weinig ondersteuning mbt drivers, software ed.
3. tv kaarten, high videokaart (mbt prestaties), Geluid met EAX, A3D, ed., interfaceborden (wil ik nog wel eens gebruiken om een scope aan me pc te sluiten).
4. Het is gewoon veel, je hebt geen waar voor je geld. zelfde als je in een ferrari gaat rijden. Ik kan voor hetzelfde wat jij aan je Apple uitgeeft een pc bouwen die ook "op elkaar afgestemd is" Maar dit is puur door mijn hardware kennis.
EDIT:
nog ff wat bijdragen:
Al met al heb ik zeker overwogen op een powerbook aan te schaffen, ze zien er ontzettend strak uit. Ik heb het gevoel dat Appletalk een positieve invloed kan hebben, maar dit komt denk ik ook doordat apple gebruikers elkaar de hand boven het hoofd houden. In het kader van wij doen niet mee met de massa, wij staan er buiten. De powerbook blijft interessant, de Apple cultuur echter steeds minder.
Als ik vraag wat een goede computer/laptop is zuller er vele dingen mee spelen. Die linux freak beveeld me linux aan; de gast die op rekenkracht geild een multiproc computer, de de apple gast een apple. En graag wil ik deze conclusie zelf kunnen trekken.
Tuurlijk laat het forum de nodig dingen aan het licht komen maar heb echt het gevoel dat de apple door de gebruiker opgehemelt wordt tov de pc, en dat ontmoedigd me in de aankoop van een apple
Bovendien slaat punt 4 nergens op. Of tenminste dat moet iedereen voor zich bepalen. Want ik ken genoeg switchers die weer lol hebben gekregen om met een computer te werken dankzij osx dus kennelijk hebben zij wel waar voor hun geld.
Overigens ben ik het wel mee eens dat sommige apple mensen als echte freaks kunnen over komen. Je kan ze zo kwijt in de categorie die hard star wars fans iig
AppleTalk volgde ik al een poosje sinds ik een iPod gekocht heb. Mede door het topic over de Mini ben ik over de streep getrokken om een Mini aan te schaffen.
Niet alleen AppleTalk heeft hieraan een bijdrage geleverd, ook het forum op www.macosx.nl heeft daaraan meegeholpen.
Ik stoor me niet aan de "freaks". Ik heb geleerd om door de kleine/grote
letters heen te lezen. En om zelf een oordeel over een bepaald onderdeel te vormen. Of dit nu betrekking heeft op een Apple of een ander willekeurig onderwerp.
Niet alleen AppleTalk heeft hieraan een bijdrage geleverd, ook het forum op www.macosx.nl heeft daaraan meegeholpen.
Ik stoor me niet aan de "freaks". Ik heb geleerd om door de kleine/grote
He who controls the Spice, controls the Universe.
Ik hoopte eigenlijk dat we dat wel een beetje konden voorkomen hier. Ik gebruik zelf Apple hardware nu... 19 jaar ongeveer. Ik kan imho wel eerlijk zeggen dat ik het hele spectrum voorbij heb zien komen en weet waar Apple goed, en minder goed, en bar slecht in is.elgringo schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:53:
[...]
Daarbij probeer ik soms een discussie van wat zout te voorzien - veel gebruikers willen niet horen dat hun prijzige aankoop niet voor iedereen de beste is (uit angst dat het voor hun niet de beste was vermoed ik). Dat duidt eerder op het niet goed nadenken voor je iets koopt dan dat je werkelijk vindt dat het "the right tool for the right job" is.
Aan de andere kant is het geziek van de windows gebruikers vaak erg vermoeiend; hoe vaak wordt er niet gezegd dat er niks kan op een Mac, dat er geen drivers zijn - bla bla bla. In de praktijk werken apparaten zonder gedoe in 1x op een mac (zonder drivers installeren), en wordt de PC volgeladen met installatie cd's etc. En ja, er zijn weer zaken die helemaal niet werken - mogelijk zijn er dan nog BSD drivers.
Maar dat is behoorlijk offtopic inmiddels.
Daarom heb ik ook gevraagd dit onderwerp weer te openen; van Bolis hebben we de komende tijd geen last en ik zou graag willen weten hoe de silent majority denkt over APL en wat dat voor beeld geeft.
Ik hoef geen prachtige fata morgana te creeren hier waar alles mooier lijkt dan het is. Maar een juist beeld lijkt me wel zo mooi
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Ik heb zelf lange tijd met Mac OS 9 gewerkt, en dat was niet altijd even fijn. Toendertijd begreep ik niet waarom Mac nu zoveel beter was dan de PC. Waarom het zo duur was, etc.
Toen ik aan m'n studie begon, was de eerste pc er al vrij snel. Het meest ideale van PC hardware vond ik dat ik gespreid (qua financien) een PC kon upgraden e.d. Dat heeft ontzettend veel gescheeld en waardoor ik toch vrij recente hardware had om mee te kunnen draaien met nieuwe spelletjes, programma's e.d.
Nadat ik kennis maakte met MP3 in 1998 was ik helemaal ondersteboven. Als muziek liefhebber zette ik al m'n muziek over m'n minidisc. Ik kocht later een simpele cd mp3 speler voor in m'n auto (299 euro
van JVC) en toen kwam net de eerste iPod uit. Ik bleef altijd de ontwikkelingen volgen en op het werk kwam ik weer in aanraking met OS 9. Ik ben naar een conferentie geweest waar OS X werd gepresenteerd. Prachtig OS dacht ik nog...
Toen ik een iPod kocht raakte alles in stroomversnelling, Apple Talk kwam ter wereld en ik vond toch een plekje binnen GoT waar ik me nog steeds thuis voel. De vele screenshots, software besprekingen e.d. hebben me toch overgehaald om een Powerbook te kopen ipv nieuwe laptop. In die zin heeft Apple Talk wat olie op het vuur gegooid, maar ik was altijd al van plan om ooit een Mac aan te schaffen. Apple Talk heeft dus hier wel een kleine invloed in gehad, met name als catalysator
Toen ik aan m'n studie begon, was de eerste pc er al vrij snel. Het meest ideale van PC hardware vond ik dat ik gespreid (qua financien) een PC kon upgraden e.d. Dat heeft ontzettend veel gescheeld en waardoor ik toch vrij recente hardware had om mee te kunnen draaien met nieuwe spelletjes, programma's e.d.
Nadat ik kennis maakte met MP3 in 1998 was ik helemaal ondersteboven. Als muziek liefhebber zette ik al m'n muziek over m'n minidisc. Ik kocht later een simpele cd mp3 speler voor in m'n auto (299 euro
Toen ik een iPod kocht raakte alles in stroomversnelling, Apple Talk kwam ter wereld en ik vond toch een plekje binnen GoT waar ik me nog steeds thuis voel. De vele screenshots, software besprekingen e.d. hebben me toch overgehaald om een Powerbook te kopen ipv nieuwe laptop. In die zin heeft Apple Talk wat olie op het vuur gegooid, maar ik was altijd al van plan om ooit een Mac aan te schaffen. Apple Talk heeft dus hier wel een kleine invloed in gehad, met name als catalysator
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Nee, ik heb niet naar aanleiding van AppleTalk een Mac gekocht maar ben wel eens gaan stoeien met een MACOS emulator. Daarnaast heb ik even in de verleiding gestaan een mac mini te kopen maar heb daar toch maar vanaf gezien.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Mijn intentie om een Mac aan te schaffen is zeker toegenomen naar aanleiding van dit forum; maar het geld hè.
Ik ook niet, MacOS 9 zouden ze zich echt voor moeten schamen, dat zat qua techniek ongeveer op win3.11 niveau. Gelukkig hebben ze met OS X de boel helemaal vanaf 0 opgebouwd, en dit keer wel goed.Nitai schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 10:38:
Ik heb zelf lange tijd met Mac OS 9 gewerkt, en dat was niet altijd even fijn. Toendertijd begreep ik niet waarom Mac nu zoveel beter was dan de PC. Waarom het zo duur was, etc.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Vreemd, ik heb zelfs met oudere macos versies gewerkt en dat functioneerde toch vaak prima... (grafisch werk in vooral Adobe photoshop/QuarkXpress).
Wie heeft er dan meer functie's nodig dan het stabiel laten draaien van een app
[ Voor 23% gewijzigd door fetcher op 19-05-2005 11:26 ]
Dat is nu juist wat er ontbrak aan OS 9. Geen memory protection, geen pre-emptive multitasking. 1 applicatie die zich misdraagt kan dan het hele systeem neerhalen.fetcher schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:26:
Verwijderd
Ik heb zeker weten wat aan APL gehad, ben nu een aantal jaar constant met apples aan het werk
en ook voor de nieuwe configuratie die nu op het bureau staat flink wat rondgeneust hier.
ervaringen met een nieuwe machine lezen van andere gebruikers helpt al heel goed
en dat is hier wel voldoende te vinden plus dat iedereen erg behulpzaam is !
alleen jammer dat geen apple gebruikers niet altijd snappen waarom je een apple gebruikt
(en vaak ook bang zijn om een apple te proberen, omdat ze verkeerd zijn voorgelicht meestal)
en ook voor de nieuwe configuratie die nu op het bureau staat flink wat rondgeneust hier.
ervaringen met een nieuwe machine lezen van andere gebruikers helpt al heel goed
en dat is hier wel voldoende te vinden plus dat iedereen erg behulpzaam is !
alleen jammer dat geen apple gebruikers niet altijd snappen waarom je een apple gebruikt
(en vaak ook bang zijn om een apple te proberen, omdat ze verkeerd zijn voorgelicht meestal)
In mijn vrije tijd doe ik Mac support voor een grafisch bedrijf. Ze werken nog steeds in OS 9. Tegenwoordig vind ik OS 9 echt een ramp, zeker als je memory protection en multitasking gewend bent. Ik probeer ze over te halen naar OS X te switchen (en nieuwe Mac's te kopen), maar de kosten zijn een probleem. Voor OS X moeten allerlei applicaties opnieuw worden aangeschaft of onder Classic worden gedraaid...Aaargh! schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 11:40:
[...]
Dat is nu juist wat er ontbrak aan OS 9. Geen memory protection, geen pre-emptive multitasking. 1 applicatie die zich misdraagt kan dan het hele systeem neerhalen.
Het kost me ongeveer 1 dag per Mac om ze compleet in orde te maken en dan is het nog maar hopen dat het allemaal een beetje stabiel blijft lopen.
--- --- --- ---
On topic: zelf was ik altijd al Mac gebruiker en zeker aan Mac OS 7 heb ik goede herinneringen. Het systeem was simpel te begrijpen en beheren. Was er iets mis met je systeem, dan moest je gewoon zonder extensies opstarten (shift ingedrukt houden bij opstarten) en alle extensies uit de extensie map halen. Elke keer weer een aantal terug doen, totdat je de extensie had gevonden die het probleem veroorzaakte. Voor de rest heb ik er weinig problemen mee gehad en vooral veel plezier, ook met games als The Lemmings, Prince of Persia 2 en Monkey Island 1 & 2. Daarnaast nog Another World, Hellcats, FA/18 Hornet, Marathon 1, 2 & Infinity etc... Was toen ook een beetje creatief bezig met QuickTime en Photoshop. Met vrienden gingen we bij ons op zolder regelmatig Warcraft 2 netwerken (3 Mac's tegelijkertijd). In die tijd was de Mac wel goed als game PC.
Apple Talk heeft me wel verzekerd van mijn laatste aankoop, een 20" iMac G5 op 2,0 Ghz. Ik liep te twijfelen tussen een Mac mini met 20" Apple monitor, 17" iMac G5 en 20" iMac G5.
--- --- --- ---
Dit topic vind ik overigens erg leuk. Blijkbaar zijn er best wat mensen geswitched naar OS X en zitten vele anderen er over na te denken. Persoonlijk denk ik dat het zealot gehalte wel meevalt in APL. Als je op Amerikaanse sites kijkt is er veel meer sprake van zealots. Ook op sites als de WinSuperSite zie je ze vaak terug (reacties op Paul Thurott e.d.). Zelf was ik vroeger trouwens wel een (bijna religieuze) Apple fanaat, maar na een tijd kwam ik erachter dat dit gedrag averechts werkte.
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Verwijderd
Jazeker, mede dankzij dit forum heb ik een PowerBook 15" gekocht via een ADC lidmaatschap
Ik wil binnenkort een 12" iBook kopen . Ik was opzoek naar een laptop, en vriend/collega wil graag een iBook. Toen ik de site van Apple bekeek en later hier op GoT rond keek, was ik er al weg van! APL is een goede bron van info en voor vragen, en ik denk dat het zekermeehelpt met de "stap" om een Apple aan te schaffen.
AppleTalk is wel van invloed geweest op mijn eeste Apple product.. iPod 20GB.
Op dit moment ben ik eigenlijk aan het kijken voor een grafische opleiding of een cursus tot DTP'er. Ook hier wordt in beschreven dat het examen en opdrachten op ee Mac worden gemaakt en enige kennis wel in je voordeel kan werken.
Op dit moment ben ik me dus aan het oriënteern over wat ik aan moet schaffen. Ik denk gezien het feit dat ik al een Desktop (Windows XP) heb en mijn bureau ruimte helaas geen onuitputtelijke bron is, ik toch voor de mobiliteit wil gaan, waarschijnlijk ga voor een Powerbook 17".
Wanneer ik deze cursus daadwerkelijk ga volgen zal een Powerbok niet lang uitblijven.
Op dit moment gebruik ik AppleTalk puur om het product Mac beter te leren kennen.
Op dit moment ben ik eigenlijk aan het kijken voor een grafische opleiding of een cursus tot DTP'er. Ook hier wordt in beschreven dat het examen en opdrachten op ee Mac worden gemaakt en enige kennis wel in je voordeel kan werken.
Op dit moment ben ik me dus aan het oriënteern over wat ik aan moet schaffen. Ik denk gezien het feit dat ik al een Desktop (Windows XP) heb en mijn bureau ruimte helaas geen onuitputtelijke bron is, ik toch voor de mobiliteit wil gaan, waarschijnlijk ga voor een Powerbook 17".
Wanneer ik deze cursus daadwerkelijk ga volgen zal een Powerbok niet lang uitblijven.
Op dit moment gebruik ik AppleTalk puur om het product Mac beter te leren kennen.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
[ Voor 88% gewijzigd door dawuss op 19-05-2005 15:15 ]
Ik ben trouwens zekers niet anti apple. Ik wil ooit wel eens gaan proeven van een Apple. Het nadeel is echter dat een minimac 400 euro is en dat is veel voor een simpele speledingetje.chem schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 08:15:
[...]
Ik hoopte eigenlijk dat we dat wel een beetje konden voorkomen hier. Ik gebruik zelf Apple hardware nu... 19 jaar ongeveer. Ik kan imho wel eerlijk zeggen dat ik het hele spectrum voorbij heb zien komen en weet waar Apple goed, en minder goed, en bar slecht in is.
Daarbij probeer ik soms een discussie van wat zout te voorzien - veel gebruikers willen niet horen dat hun prijzige aankoop niet voor iedereen de beste is (uit angst dat het voor hun niet de beste was vermoed ik). Dat duidt eerder op het niet goed nadenken voor je iets koopt dan dat je werkelijk vindt dat het "the right tool for the right job" is.
Aan de andere kant is het geziek van de windows gebruikers vaak erg vermoeiend; hoe vaak wordt er niet gezegd dat er niks kan op een Mac, dat er geen drivers zijn - bla bla bla. In de praktijk werken apparaten zonder gedoe in 1x op een mac (zonder drivers installeren), en wordt de PC volgeladen met installatie cd's etc. En ja, er zijn weer zaken die helemaal niet werken - mogelijk zijn er dan nog BSD drivers.
Maar dat is behoorlijk offtopic inmiddels.
Daarom heb ik ook gevraagd dit onderwerp weer te openen; van Bolis hebben we de komende tijd geen last en ik zou graag willen weten hoe de silent majority denkt over APL en wat dat voor beeld geeft.
Ik hoef geen prachtige fata morgana te creeren hier waar alles mooier lijkt dan het is. Maar een juist beeld lijkt me wel zo mooi
Verder heeft het Apple forum me wel meer over een Apple aan het denken gezet (maar dat zou een sun forum ook doen).
Ik wilde eerst een nieuwe laptop omdat mijn Sony Vaio niet meer voldeed. Dit heb ik toen in een privé-forum geplaatst, en daar werd toch gezegd dat ik een iBook moest overwegen. Dat heb ik uiteindelijk gedaan, wat ingelezen over de software en uiteindelijk heb ik een Powerbook (specs in signature, onder intrepid) gehaald. 
Niet dankzij of ondanks dit forum, wel voornamelijk dankzij IRC en een aantal mensen waarvan ik wist dat ze een Mac hebben...
Eerlijk gezegd vind ik dit subforum toch redelijk saai, maar ik lees er steevast een paar topics en klik wat nieuwe aan...
Over die Apple-evangelisten; ik had dat ook al ondervonden... Het is echt té erg soms. En je hebt ze bij elk OS maar de Apple-aanhangers zijn echt niet makkelijk te overtreffen.
Momenteel heb ik OSX4 Tiger, XP Pro SP2 en Debian Sarge dus in alle 3 de kampen heb ik wat te zeuren of bejubelen. Het OS hangt echt af van het doel en niet omdat het zo ultiem goed is. Want ze zijn alle 3 goed voor hun eigen doel. (Toch werk ik veruit het meeste op mijn Powerbook nu, en scheld het meeste op Windows
).
Niet dankzij of ondanks dit forum, wel voornamelijk dankzij IRC en een aantal mensen waarvan ik wist dat ze een Mac hebben...
Eerlijk gezegd vind ik dit subforum toch redelijk saai, maar ik lees er steevast een paar topics en klik wat nieuwe aan...
Over die Apple-evangelisten; ik had dat ook al ondervonden... Het is echt té erg soms. En je hebt ze bij elk OS maar de Apple-aanhangers zijn echt niet makkelijk te overtreffen.
Momenteel heb ik OSX4 Tiger, XP Pro SP2 en Debian Sarge dus in alle 3 de kampen heb ik wat te zeuren of bejubelen. Het OS hangt echt af van het doel en niet omdat het zo ultiem goed is. Want ze zijn alle 3 goed voor hun eigen doel. (Toch werk ik veruit het meeste op mijn Powerbook nu, en scheld het meeste op Windows
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
simpel speeldingetje? t is een volwaardige apple, dus behoorlijk goedkoopelgringo schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:09:
[...]
Ik ben trouwens zekers niet anti apple. Ik wil ooit wel eens gaan proeven van een Apple. Het nadeel is echter dat een minimac 400 euro is en dat is veel voor een simpele speledingetje.
Verder heeft het Apple forum me wel meer over een Apple aan het denken gezet (maar dat zou een sun forum ook doen).
Verwijderd
Rond september 2003 heb ik voor het eerst achter een Apple computer gezeten, zo'n gekleurde iMac die OS9 draaide, op de uni., maar de ervaringen daarmee waren zo slecht (traag, veel vastlopers, niet goed weergeven van websites etc.) dat ik ervan overtuigd was dat ik nooit een Apple zou kopen.
Totdat mijn (Windows-)laptop het steeds meer begon te begeven (slechte batterij etc.) en ik toch wel graag een compacte laptop zou willen die lang met z'n batterij meegaat. Ik had nml. een 15" laptop van 3,5~4 kg ofzo. Terwijl ik op internet hiervoor zocht kwam ik op de site van Apple terecht en zag daar de 12" iBook (klein, licht, lange batterijduur en goedkoop!), maar herinnerde mezelf aan de iMac's op de uni en ging weer verder zoeken naar een andere laptop. Toen ik niet een betaalbaar alternatief kon vinden wat op Windows draait (jah, Jewel Topaz 9600, maar die vind ik lelijk, is duurder en WiFi is slecht) heb ik me toch meer verdiept in Mac OS X en Apple, o.a. via AppleTalk. Vooral de "Gebruikerservaring PowerBook/iBook"-topic heeft me daarmee geholpen.
Nu ben ik van plan om een iBook te gaan kopen, mijn Windows laptop is al verkocht, het wachten is alleen op de nieuwe iBook (hopelijk tijdens WWDC en geen nieuw uiterlijk ofzo, want deze is mooi!). AppleTalk heeft me niet over de streep getrokken ofzo, maar heeft zeker als een goede bron gewerkt tijdens mijn verdieping in Apple-wereld
Totdat mijn (Windows-)laptop het steeds meer begon te begeven (slechte batterij etc.) en ik toch wel graag een compacte laptop zou willen die lang met z'n batterij meegaat. Ik had nml. een 15" laptop van 3,5~4 kg ofzo. Terwijl ik op internet hiervoor zocht kwam ik op de site van Apple terecht en zag daar de 12" iBook (klein, licht, lange batterijduur en goedkoop!), maar herinnerde mezelf aan de iMac's op de uni en ging weer verder zoeken naar een andere laptop. Toen ik niet een betaalbaar alternatief kon vinden wat op Windows draait (jah, Jewel Topaz 9600, maar die vind ik lelijk, is duurder en WiFi is slecht) heb ik me toch meer verdiept in Mac OS X en Apple, o.a. via AppleTalk. Vooral de "Gebruikerservaring PowerBook/iBook"-topic heeft me daarmee geholpen.
Nu ben ik van plan om een iBook te gaan kopen, mijn Windows laptop is al verkocht, het wachten is alleen op de nieuwe iBook (hopelijk tijdens WWDC en geen nieuw uiterlijk ofzo, want deze is mooi!). AppleTalk heeft me niet over de streep getrokken ofzo, maar heeft zeker als een goede bron gewerkt tijdens mijn verdieping in Apple-wereld
Als je 'm als 'probeer' Mac koopt, is 't wel veel geld.djmurcielago schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:31:
[...]
simpel speeldingetje? t is een volwaardige apple, dus behoorlijk goedkoop
Nee, dit APL heeft me niet doen besluiten om een Apple te kopen. Ik werk beroepsmatig al jaren met Apple, maar privé gebruikte ik altijd een pc. Toendertijd voor mij vele malen interessanter omdat ik nogal veel gamede en omdat ik niet echt gecharmeerd was van System 7, 8 en OS 9.
De ommekeer is bij mij gekomen nadat ik om mijn werk OSX ben gaan gebruiken. OS 9 gaf teveel problemen, vandaar dat ik eigenlijk genoodzaakt was om OSX te gaan gebruiken. Toen kwam voor mij de ommekeer, waardoor ik besloot om ook een Apple aan te schaffen. Binnenkort komt er zelfs een nieuwe.
Maar ik gebruik ook nog steeds een pc. Een beetje "Best of both worlds", zeg maar.
Ik lees altijd met veel interesse APL, omdat er soms zaken aan bod komen die ik niet wist en die het leven een stuk makkelijker maken.
De ommekeer is bij mij gekomen nadat ik om mijn werk OSX ben gaan gebruiken. OS 9 gaf teveel problemen, vandaar dat ik eigenlijk genoodzaakt was om OSX te gaan gebruiken. Toen kwam voor mij de ommekeer, waardoor ik besloot om ook een Apple aan te schaffen. Binnenkort komt er zelfs een nieuwe.
Maar ik gebruik ook nog steeds een pc. Een beetje "Best of both worlds", zeg maar.
Ik lees altijd met veel interesse APL, omdat er soms zaken aan bod komen die ik niet wist en die het leven een stuk makkelijker maken.
Obviously you're not a golfer
Verwijderd
Mijn eerste en tot nu toe enige Apple aankoop is mijn 3rd Gen 20 GB iPod, die ik nu ongeveer 1,5 jaar heb. Sinds die tijd volg ik ook het APL forum, eerst als lurker, later ook als lid.Voor mijn studie volgend schooljaar zoek ik een laptop en ik ben er al uit dat het een PowerBook wordt, mede dankzij APL. Ik zit alleen nog te dubben over de grootte en de specs enzo, maar dat komt wel goed
.
Verwijderd
Ik vind dit forum nog steeds een goede toevoeging. Overal op het forum vond je topics over Apple producten en die staan nu mooi bij elkaar. Zo krijg je toch wat een gemeenschaps idee zoals ook bij andere sub-fora het geval is. Ik was al een Apple gebruiker voordat het forum bestond, maar ik vind het leuk om te lezen dat er toch een paar mensen zijn die dankzij dit forum overgestapt zijn.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 16:33 ]
Ik weet niet als het de enige drijfveer was, maar het heeft me iig beinvloed. En daar heb ik nog geen spijt van gehad..
You don't need eyes to see, you need vision
Ik had al een iBook, forum heeft geen invloed gehad. Dit is naast het fotografie forum het enige forum waar ik kom. Wel aardig om mensen te helpen bij de keuze van aanschaf of bij problemen. Wel aardig forum.
Op het gevaar af te flamen zie ik wel 2 a 3 groepen mac-gebruikers hierzo.
1.De zealots: nee een mac is niet altijd de oplossing en niet iedereen heeft een dual g5 met 30" scherm nodig!
2. De unix-nerds die een leuke unix omgeving willen met een fijn grafisch schilletje (moi).
3. De "gewone gebruiker" die een goede machine wil hebben, heeft eventueel ook nog wel een pc er naast.
Op het gevaar af te flamen zie ik wel 2 a 3 groepen mac-gebruikers hierzo.
1.De zealots: nee een mac is niet altijd de oplossing en niet iedereen heeft een dual g5 met 30" scherm nodig!
2. De unix-nerds die een leuke unix omgeving willen met een fijn grafisch schilletje (moi).
3. De "gewone gebruiker" die een goede machine wil hebben, heeft eventueel ook nog wel een pc er naast.
Verwijderd
http://www.anandtech.com/mac/ heeft een paar goeie articels. Ik raad alle pc users het te lezen. Dit is een erg goeie review die een PC gebruiker heeft geschreven.
ontopic:
Ik ben zelf een windows gebruiker. Alhoewel ik op werk wel eens achter een mac zit (met Tiger). En nadat de i-book update uitkom en ik geld heb koop ik me er eentje (Ik zit in the USA dus is wel lekker )
. Dit is wel een goeie subforum maar ik ben op de i-book gestoten toen ik heb besloten om een laptop te kopen. I-book is mijn beste keus maar nu het geld
.
ontopic:
Ik ben zelf een windows gebruiker. Alhoewel ik op werk wel eens achter een mac zit (met Tiger). En nadat de i-book update uitkom en ik geld heb koop ik me er eentje (Ik zit in the USA dus is wel lekker )
Hehe, naast Jezus- nu ook Appelfreak? Dat kan met het verhaal van Adam en Eva in het achterhoofd geen toeval zijn
[ Voor 47% gewijzigd door Q op 19-05-2005 23:22 ]
Appletalk heeft me iig wel wat info gegeven over een Apple.
Ik heb idd een apple gekocht, maar dat was omdat ik een stevig, compact notebookje wilde dat ook nog eens lang meekon op de accu. Vandaar dat het een 12" iBook geworden is.
Als ik met de kennis die ik nu heb weer een notebook zou moeten kopen dan zou het zeker als Appletalk er niet was nooit een apple geworden zijn.
Het gebruik van het ding valt me op sommige punten namelijk erg zwaar tegen (ik heb voor veel software nog geen alternatieven gevonden, zo zoek ik nog steeds een winamp voor de mac, een tekenprogramme met dezelfde functionaliteit als dat paint heeft, een manier om een cardreader te gebruiken op de mac).
Daarnaast valt de snelheid van zo'n bakkie me zwaar tegen. Als ik ermee werk heb ik echt het idee dat mijn 1500Mhz celeron M met shared mem een stuk sneller was (terwijl die dingen nou niet om snelheid bekend staan).
Het zijn met name kleine dingen die ik dus mis (zoals het gebruiken van een keyboard om te navigeren ipv alles met een muis te doen, enter raggen gaat dus niet want dan rename je iets ipv iets openen, F6 kent het ding niet en ik mis mijn DEL knopje).
Ik denk dat als appletalk er niet was geweest ik misschien wat minder enthousiast was geworden over een apple en hem derhalve had blijven vervloeken zoals ik vroeger deed (ten tijde van OS8)
ik kan echter niet zeggen dat ik niet tevreden ben over het ding of dat appletalk me op het verkeerde been heeft gezet. Het is een leuk bakkie voor erbij, maar mijn windows bak zou ik voor geen goud willen missen.
Ik heb idd een apple gekocht, maar dat was omdat ik een stevig, compact notebookje wilde dat ook nog eens lang meekon op de accu. Vandaar dat het een 12" iBook geworden is.
Als ik met de kennis die ik nu heb weer een notebook zou moeten kopen dan zou het zeker als Appletalk er niet was nooit een apple geworden zijn.
Het gebruik van het ding valt me op sommige punten namelijk erg zwaar tegen (ik heb voor veel software nog geen alternatieven gevonden, zo zoek ik nog steeds een winamp voor de mac, een tekenprogramme met dezelfde functionaliteit als dat paint heeft, een manier om een cardreader te gebruiken op de mac).
Daarnaast valt de snelheid van zo'n bakkie me zwaar tegen. Als ik ermee werk heb ik echt het idee dat mijn 1500Mhz celeron M met shared mem een stuk sneller was (terwijl die dingen nou niet om snelheid bekend staan).
Het zijn met name kleine dingen die ik dus mis (zoals het gebruiken van een keyboard om te navigeren ipv alles met een muis te doen, enter raggen gaat dus niet want dan rename je iets ipv iets openen, F6 kent het ding niet en ik mis mijn DEL knopje).
Ik denk dat als appletalk er niet was geweest ik misschien wat minder enthousiast was geworden over een apple en hem derhalve had blijven vervloeken zoals ik vroeger deed (ten tijde van OS8)
ik kan echter niet zeggen dat ik niet tevreden ben over het ding of dat appletalk me op het verkeerde been heeft gezet. Het is een leuk bakkie voor erbij, maar mijn windows bak zou ik voor geen goud willen missen.
openen is cmd+oTerw_Dan schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:33:
deleten is cmd+backspace of delete (moet je ff proberen, weet het niet meer zeker uit mijn hoofd)
Heb zelf vorige week voor het eerst een 15" powerbook besteld, ben al jaren verliefd op mac os. Heb hier veel dingen zien staan als tips, trucs enzo maar AT was niet de reden waarom ik hem bestelde
Nu nog wachten tot hij op Pudong International Airport vertrekt
[ Voor 10% gewijzigd door TomR op 19-05-2005 23:56 ]
FN + backspace heb je de delete toets te pakken, maar imho is dat toch echt niet zo heel handig (maarja, dat is even wennen).TomR schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:52:
[...]
openen is cmd+o
deleten is cmd+backspace of delete (moet je ff proberen, weet het niet meer zeker uit mijn hoofd)
Heb zelf vorige week voor het eerst een 15" powerbook besteld, ben al jaren verliefd op mac os. Heb hier veel dingen zien staan als tips, trucs enzo maar AT was niet de reden waarom ik hem bestelde
Nu nog wachten tot hij op Pudong International Airport vertrekt
het heeft ook voordelen (expose werkt heerlijk bijvoorbeeld).
daarnaast vraag ik me na bijna 2 maand nog af wat de toets doet die tussen mijn applekey en linkse cursor toets zit doet (afaik is het gewoon een enter toets, waarvan ik niet snap dat die erop zit gezien 3 toetsen verder de echte enter zit).
Verwijderd
Apple heeft mij verleidQ schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:21:
Hehe, naast Jezus- nu ook Appelfreak? Dat kan met het verhaal van Adam en Eva in het achterhoofd geen toeval zijn
Open eens een topic, want op al je vragen zijn gewoon oplossingen mogelijkTerw_Dan schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:33:
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Als je een dell voor 250 euro met een monitor kunt kopen:djmurcielago schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:31:
[...]
simpel speeldingetje? t is een volwaardige apple, dus behoorlijk goedkoop
Link naar cheap pc, is 399 voor een mac w/o monitor veel ja
Voor mij is het nog en speledingetje omdat ik nog niet weet hoe het werkt. En blijf het ook zo zien totdat het anders zie. Als ik nml een Apple koop en kan vervolgens alleen patiance erop maak ik dus geen gebruik van de kracht van dat ding. Dus ja, voor mij blijft het een speledingetje; een gadget om het zo maar te zeggen
Edit:
dat is hetzelfde als je nu een dual itanium aanschaft; daar kun je alles ook nog niet mee als je hem net koopt En dus in het begin capaciteit op de computer over hebben en pas als jij hem gebruikt waarvoor je je huidige pc/mac oid gebruikt is het een volwaardige vervangen van je huidige pc en tot die tijd een speledingetje
[ Voor 25% gewijzigd door elgringo op 20-05-2005 09:03 ]
Welke proc heb je in de iBook. De 800mhz, 1ghz of 1,2ghz G4? En hoeveel geheugen?Terw_Dan schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 23:33:
Ik ben ook van plan een iBook te kopen, voor d'r bij uiteraard, denk niet dat ik windows kan missen
Maar de snelheid moet wel een beetje fatsoenlijk zijn, hoef er geen spelletjes op te spelen, maar alles moet wel een beetje vloeiend en vlot gaan
Zonder al te veel offtopic te gaan, klik daarna eens op 'configureer en bestel'? Dan heb je die pc (zonder monitor) voor 380 euro.elgringo schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 08:59:
[...]
Als je een dell voor 250 euro met een monitor kunt kopen:
[url=http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.as
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Waar vind jij dan een Mac voor 399 ?elgringo schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 08:59:
[...]
nouja, dat is jouw meningelgringo schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 08:59:
[...]
Als je een dell voor 250 euro met een monitor kunt kopen:
Voor mij is het nog en speledingetje omdat ik nog niet weet hoe het werkt. En blijf het ook zo zien totdat het anders zie. Als ik nml een Apple koop en kan vervolgens alleen patiance erop maak ik dus geen gebruik van de kracht van dat ding. Dus ja, voor mij blijft het een speledingetje; een gadget om het zo maar te zeggen
Edit:
dat is hetzelfde als je nu een dual itanium aanschaft; daar kun je alles ook nog niet mee als je hem net koopt En dus in het begin capaciteit op de computer over hebben en pas als jij hem gebruikt waarvoor je je huidige pc/mac oid gebruikt is het een volwaardige vervangen van je huidige pc en tot die tijd een speledingetje
maar in principe is dat dan elke mac voor jou?
offtopic:
ik weet niet of er patience op zit, volgens mijn niet
ik weet niet of er patience op zit, volgens mijn niet
Ik ga pas een topic openen als ik er zelf nog meer aandacht aan heb besteed (als in, heb ik nu geen tijd voor en heb een hekel aan topics die binnen 3 seconden te vinden zijnchem schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 08:01:
[...]
Open eens een topic, want op al je vragen zijn gewoon oplossingen mogelijk
Ik heb er een 1,2Ghz cpu inzitten en naast het standaard ram van 256MB heb ik een 512MB dimm geplant (die overigens binnen afzienbare tijd vervangen wordt door een 1GB ding als de prijzen daarvan weer wat naar beneden duikelen).Bartjuh schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 09:20:
[...]
Welke proc heb je in de iBook. De 800mhz, 1ghz of 1,2ghz G4? En hoeveel geheugen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik kwa windows systemen een beetje verwend ben (door mezelf, maar toch). Ik heb op mijn apple vaak net zoveel schermpjes open staan als dat ik op mijn werkstation heb. En dan wordt het ding traag (maar dat is dus niet verwonderlijk de kracht van een 1,2Ghz G4 blijft minder dan de kracht van een set Athlon MP 2600+.Ik ben ook van plan een iBook te kopen, voor d'r bij uiteraard, denk niet dat ik windows kan missen
Maar de snelheid moet wel een beetje fatsoenlijk zijn, hoef er geen spelletjes op te spelen, maar alles moet wel een beetje vloeiend en vlot gaan
Ik werk al erg lang met Apple, zowel prive als in werk situaties (prive vooral audio, werk vooral grafisch)
APL heeft me wat dat betreft dus niet overgehaald.
Waar APL me wel bruikbaar in is geweest is in de beslissing om voor de lol de mini er bij te halen.
Het is erg praktisch weg te "ruimen" en ook mijn dame vond hem erg schattig, al blijft ze het stoïcijns een koektrommel noemen... wat heeft geresulteerd in het feit dat in het netwerk nu een "Koektrommel" voorkomt
En ondanks dat in APL de meningen toch niet per definitie vóór een mini waren en zijn, ben ik er nog steeds blij mee dat ik het heb gedaan
APL heeft me wat dat betreft dus niet overgehaald.
Waar APL me wel bruikbaar in is geweest is in de beslissing om voor de lol de mini er bij te halen.
Het is erg praktisch weg te "ruimen" en ook mijn dame vond hem erg schattig, al blijft ze het stoïcijns een koektrommel noemen... wat heeft geresulteerd in het feit dat in het netwerk nu een "Koektrommel" voorkomt
En ondanks dat in APL de meningen toch niet per definitie vóór een mini waren en zijn, ben ik er nog steeds blij mee dat ik het heb gedaan
Still Cripple as Hell
Heb een week of 3 geleden een PowerBook gekocht. In APL heeft het nuttige software topic voor ik m'n powerbook kocht wel geholpen, wist ik meteen dat de meeste programma's die ik gebruik te vinden waren voor osx
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Het bestaan van AT is een goeie zaak. Voorheen dacht ik dat er helemaal geen Mac gebruikers op GoT rondhingen maar AT heeft m'n gedachten daarover veranderd. Toch heeft het bestaan van AT geen enkele rol gespeeld bij het kopen van m'n Mini.
Ik wilde al heel lang een Mac hebben maar het prijskaartje hield me tegen. Ik had niet de gelegenheid om eerst uitgebreid met een Mac te spelen en als je niet weet of een Mac wel bevalt dan is een iMac of een PowerMac toch wel wat te duur. De Mini kun je gewoon als gadget erbij kopen omdat ie zo betaalbaar is.
Ik heb momenteel dus de Mini naast een paar Windows machines en een FreeBSD bak. De Mini is de machine die ik het meeste gebruik maar dat is hoofdzakelijk omdat ik ermee internet en email. De Windows machines gebruik ik daar zo weinig mogelijk voor. En het leukste aan de Mini is dat ik me opeens weer stukken veiliger voel als ik internet.
Nu twijfel ik alleen wat ik verder ga doen. Ik vind MacOS een prima OS maar niet "veel beter dan Windows" zoals Mac gebruikers vaak beweren. Windows heeft zeker z'n tekortkomingen maar die heeft MacOS ook. Over een jaartje ofzo gaat de Mini me waarschijnlijk wel vervelen en ik weet nog niet of ik dan upgrade naar een snellere Mac of dat ik gewoon weer Windows ga gebruiken.
Ik wilde al heel lang een Mac hebben maar het prijskaartje hield me tegen. Ik had niet de gelegenheid om eerst uitgebreid met een Mac te spelen en als je niet weet of een Mac wel bevalt dan is een iMac of een PowerMac toch wel wat te duur. De Mini kun je gewoon als gadget erbij kopen omdat ie zo betaalbaar is.
Ik heb momenteel dus de Mini naast een paar Windows machines en een FreeBSD bak. De Mini is de machine die ik het meeste gebruik maar dat is hoofdzakelijk omdat ik ermee internet en email. De Windows machines gebruik ik daar zo weinig mogelijk voor. En het leukste aan de Mini is dat ik me opeens weer stukken veiliger voel als ik internet.
Nu twijfel ik alleen wat ik verder ga doen. Ik vind MacOS een prima OS maar niet "veel beter dan Windows" zoals Mac gebruikers vaak beweren. Windows heeft zeker z'n tekortkomingen maar die heeft MacOS ook. Over een jaartje ofzo gaat de Mini me waarschijnlijk wel vervelen en ik weet nog niet of ik dan upgrade naar een snellere Mac of dat ik gewoon weer Windows ga gebruiken.
Verwijderd
APL is niet de directe aanleiding geweest om een apple aan te schaffen, maar ik heb wel een hoop informatie/gebruikerservaringen weten te vinden die mijn keuze beinvloed hebben. Ik ging namelijk eerst voor een iBook 12", dat werd al gauw een 14", maar omdat een PowerBook 12" toch net iets mooier is heb ik gewacht tot ik daar genoeg geld voor had
Nu heb ik een PB 15" combo besteld, die volgende week geleverd wordt 
[edit]
APL heeft wel erg geholpen bij het afsluiten van een ADC membership. Zonder dit forum had ik daar waarschijnlijk niet eens aan gedacht! Scheelt me toch wer 20%
[edit]
APL heeft wel erg geholpen bij het afsluiten van een ADC membership. Zonder dit forum had ik daar waarschijnlijk niet eens aan gedacht! Scheelt me toch wer 20%
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 23:47 ]
APL is niet de directe aanleiding geweest om een mac te kopen(eerste was een g3 ibook) en ook niet voor mn tweede(imac g5) maar het heeft wel lichtelijk geholpen bij de keuze, hoeveel geheugen erin te stoppen etc 
over het algemeen ben ik wel erg tevreden met APL. zitten weinig tot geen rotte appels(ironische woordspeling
) tussen die het voor de rest verzieken en vragen worden altijd redelijk snel beantwoord
over het algemeen ben ik wel erg tevreden met APL. zitten weinig tot geen rotte appels(ironische woordspeling
Verwijderd
Ik ben ook helemaal om.
Door onder andere mijn stage plek (waar ik binnekort een powermac G5 krijg) en door AT en Macosx.nl ben ik serieus gaan nadenken om te switchen.
Dus heb ik de laatste dagen even zitten kijken welke mac voor mij geschikt is. Na wat lezen ben ik eruit dat de iMac G5 20" het beste bij mij past. Ik moet alleen mijn huidige pc zien te verkopen (dual Xeon 2,8ghz) omdat ik anders niet financieel uit kom. Maar als deze verkocht is heb ik ook een Apple in huis.
Door onder andere mijn stage plek (waar ik binnekort een powermac G5 krijg) en door AT en Macosx.nl ben ik serieus gaan nadenken om te switchen.
Dus heb ik de laatste dagen even zitten kijken welke mac voor mij geschikt is. Na wat lezen ben ik eruit dat de iMac G5 20" het beste bij mij past. Ik moet alleen mijn huidige pc zien te verkopen (dual Xeon 2,8ghz) omdat ik anders niet financieel uit kom. Maar als deze verkocht is heb ik ook een Apple in huis.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 18:51 ]
Een vriend van mij was van plan een 2de hands iBook te kopen, daar hebben meerdere mensen, waaronder ik zelf, hem van afgepraat. Een paar dagen later zijn we nog eens gaan kijken in de lokale AppleStore. Ik had Mac OS al een tijdje niet meer gezien, eigenlijk had ik OSX nog nooit aanschouwd, en wat ik zag beviel me eigenlijk wel. Dus toen hebben die vriend en ik maar allebei een 12" PowerBook aangeschaft
Apple Talk was daarbij zeer van belang, we wouden eerst nl helemaal geen PowerBook kopen, aangezien hij te duur was. Maar door Apple Talk kwamen we achter ADC, en dat was de druppel die de emmer deed overlopen > zo werd de PowerBook 300 euro goedkoper, waardoor hij NOG een stuk aantrekkelijker werd !
Daar komt bij dat Apple Talk een leuk sub forum is, want ik zou niet weten waar ik anders met Apple vragen zou heen moeten gaan (de Apple Store's vertrouw ik niet zo helemaal, die lui hebben niet altijd de kennis die je van een Apple Expert zou verwachten ...)
Zal binnenkort wel een foto-tje posten van me hele setup in Het grote show je Apple topic
Mac OSX Tiger is gewoon
Apple Talk was daarbij zeer van belang, we wouden eerst nl helemaal geen PowerBook kopen, aangezien hij te duur was. Maar door Apple Talk kwamen we achter ADC, en dat was de druppel die de emmer deed overlopen > zo werd de PowerBook 300 euro goedkoper, waardoor hij NOG een stuk aantrekkelijker werd !
Daar komt bij dat Apple Talk een leuk sub forum is, want ik zou niet weten waar ik anders met Apple vragen zou heen moeten gaan (de Apple Store's vertrouw ik niet zo helemaal, die lui hebben niet altijd de kennis die je van een Apple Expert zou verwachten ...)
Zal binnenkort wel een foto-tje posten van me hele setup in Het grote show je Apple topic
Mac OSX Tiger is gewoon
Wat jij nu zegt heb ik gisteren gemerkt bij de nieuwe Apple Store in Utrecht. We liepen daar met een paar klasgenoten en gingen ze even testen op kennis. De man achter de balie wist niet of de ipod lader ook voor de shuffle te gebruiken is. (staat op zijkant van de verpakking)BaT schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:34:
(de Apple Store's vertrouw ik niet zo helemaal, die lui hebben niet altijd de kennis die je van een Apple Expert zou verwachten ...)
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
APL is - net zoals bij veel anderen - niet de aanleiding geweest, wel een steun in de rug. Ik wil al jaren over naar de Mac na een aantal keren op een eMac met OS X te hebben geklooid. Ook werd ik het zat om te lezen over mooie video- en muziekprogrammatuur die vervolgens alleen op de mac draaide. Combineer dat met de rampzalige ervaringen met m'n Acer Travelmate en de keuze is daar.
Was echter een beetje huiverig over de ondersteuning, beschikbaarheid van programmatuur en dev-tools. Maar APL en het nodige zoekwerk hebben op vrijwel alle twijfelgevallen antwoord gegeven.
Gisteren dus een 15" powerbook met superdrive besteld + de nodige toebehoren.. kan niet wachten tot het geheel binnenkomt.
Was echter een beetje huiverig over de ondersteuning, beschikbaarheid van programmatuur en dev-tools. Maar APL en het nodige zoekwerk hebben op vrijwel alle twijfelgevallen antwoord gegeven.
Gisteren dus een 15" powerbook met superdrive besteld + de nodige toebehoren.. kan niet wachten tot het geheel binnenkomt.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
APL is voor mij half de aanleiding geweest. Ik werk dagelijks met Oracle software, dus deze zijn vereist voor mij. Daarnaast doe ik nogal eens wat met unix/linux servers, dus een bsd onderlaag spreekt mij zeer aan.
Toen mijn laptop (P4 2.5 Ghz) vrij recent met een dood moederboard kwam te zitten (1 maand buiten de garantie
) ben ik weer opnieuw naar een apple gaan kijken. De keuze was snel gemaakt. Huidige bestelstatus = Send to manufactoring, ETA wordt geschat op een dag of 7. Helaas zit ik dan in de oekraine voor mijn werk
Het gaat me ontzettend frustreren om te weten dat er al een dag of vijf een krachtboekje op me licht te wachten....
Toen mijn laptop (P4 2.5 Ghz) vrij recent met een dood moederboard kwam te zitten (1 maand buiten de garantie
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Ik zat al te twijfelen over de aanschaf.. maar wat rondgelees en de super snelle en complete beantwoording van wat vragen die mij nog van de koop weerhielden, gesteld hier op APL, hebben me definitief overtuigd.
Gisteren iBook 12" besteld, en die schijnt TNT ondertussen al in handen te hebben.. dus ik wacht met smart
Gisteren iBook 12" besteld, en die schijnt TNT ondertussen al in handen te hebben.. dus ik wacht met smart
Ik kan niet zeggen dat het door AT nu achter een PowerBook 12" zit. Ik kende OS X al omdat mijn vriendin een apple heeft.
Omdat ik een laptop wilde waar ik niet mee hoef te gamen, dacht ik al aan een apple. Ik heb de meeste vragen via irc #apple gevraagt omdat weer een "wat moet ik nou kopen" topic een beetje overdreven zou zijn.
m'n PB doet het goed, ik ben tevreden, dus veel dank aan het actieve irc kanaal!
Omdat ik een laptop wilde waar ik niet mee hoef te gamen, dacht ik al aan een apple. Ik heb de meeste vragen via irc #apple gevraagt omdat weer een "wat moet ik nou kopen" topic een beetje overdreven zou zijn.
m'n PB doet het goed, ik ben tevreden, dus veel dank aan het actieve irc kanaal!
Verwijderd
AT heeft mij gedeeltelijk geholpen bij mijn keuze.
Een tijdje terug in Oktober had ik geld teveel en dacht ik dat het toch eens tijd werd dat de oude Compaq Armada 4120 (p120) laptop maar eens met pensoen te laten gaan. Ik wou dat het een zeer kleine laptop werd, niet veel groter dan de oude laptop (11.6"). En datgene waar ik achter kwam is dat een 12" Apple Powerbook bijna €300 goedkoper dan een Sony Vaio 13.3" (precieze model weet ik niet meer maar had wel een dvdbrander).
Alleen zat ik te twijfelen aan OSX, als ik de Vaio kocht werd die toch meteen omgetransformeerd naar een linuxbak. Mede dankzij AT heb ik besloten om deze grote investering te wagen, dit omdat ik veel heb gezocht op problemen van OSX en ik vond zeer weinig over rare trekjes van OSX. Maar ik moet eerlijk zijn, als OSX geen unix/BSD onderlaag had had ik 100% zeker niet voor een apple gekozen, echter als de Airport Extreme een door linux ondersteunde wlan chipset bevatte werd het weer interessanter. Helaas zijn er voor Linux geen N'Vidia PPC drivers.
Kort gehouden heb ik mijn keuze niet alleen op topic in AT gebaseerd maar ook op andere forums, en ook 'gespecialiseerde' Apple forums. Ook heb ik veel gekeken na de mogelijkheden die mogelijk waren met OSX, veel open source programma's die ik ken van linux zouden zonder problemen ook kunnen draaien op OSX.
Een tijdje terug in Oktober had ik geld teveel en dacht ik dat het toch eens tijd werd dat de oude Compaq Armada 4120 (p120) laptop maar eens met pensoen te laten gaan. Ik wou dat het een zeer kleine laptop werd, niet veel groter dan de oude laptop (11.6"). En datgene waar ik achter kwam is dat een 12" Apple Powerbook bijna €300 goedkoper dan een Sony Vaio 13.3" (precieze model weet ik niet meer maar had wel een dvdbrander).
Alleen zat ik te twijfelen aan OSX, als ik de Vaio kocht werd die toch meteen omgetransformeerd naar een linuxbak. Mede dankzij AT heb ik besloten om deze grote investering te wagen, dit omdat ik veel heb gezocht op problemen van OSX en ik vond zeer weinig over rare trekjes van OSX. Maar ik moet eerlijk zijn, als OSX geen unix/BSD onderlaag had had ik 100% zeker niet voor een apple gekozen, echter als de Airport Extreme een door linux ondersteunde wlan chipset bevatte werd het weer interessanter. Helaas zijn er voor Linux geen N'Vidia PPC drivers.
Kort gehouden heb ik mijn keuze niet alleen op topic in AT gebaseerd maar ook op andere forums, en ook 'gespecialiseerde' Apple forums. Ook heb ik veel gekeken na de mogelijkheden die mogelijk waren met OSX, veel open source programma's die ik ken van linux zouden zonder problemen ook kunnen draaien op OSX.
ik denk dat ik zelf nooit een mac zou aanschaffen, ik ben zelf echt helemaal windows gewend en heb nog nooit met een mac gewerkt, het zou best eens net zo fijn of fijner kunnen werken als een windows machine maar ik ben blij genoeg met mijn windows systeem
was laatst bij een maat van me die een ibook had aangeschaft met een printer, en of ik de boel ff kon installeren, dus ik denk dat zou niet zo'n probleem moeten zijn maar daar had ik me toch aardig op verkeken
ik weet er dus helemaal niets van en het lukte me ook niet zomaar ff om de boel aan de praat te krijgen, maar gelukkig was er nog iemand in de buurt die er wel verstand van had
wou ook eens een xvidje kijken op de tv met behulp van de ibook met tv-out, maarja het bleek dus dat het standaard niet kan dus ik ff een codecje downloaden, maarja toen kwam ik er dus achter dat die geen .exe kent, het zou vast wel mogelijk zijn dat twijfel ik niet aan maar ik kreeg het echt niet zo 1,2,3 voor elkaar
helemaal niet lullig bedoelt maar tis voor mij echt helemaal niets
was laatst bij een maat van me die een ibook had aangeschaft met een printer, en of ik de boel ff kon installeren, dus ik denk dat zou niet zo'n probleem moeten zijn maar daar had ik me toch aardig op verkeken
ik weet er dus helemaal niets van en het lukte me ook niet zomaar ff om de boel aan de praat te krijgen, maar gelukkig was er nog iemand in de buurt die er wel verstand van had
wou ook eens een xvidje kijken op de tv met behulp van de ibook met tv-out, maarja het bleek dus dat het standaard niet kan dus ik ff een codecje downloaden, maarja toen kwam ik er dus achter dat die geen .exe kent, het zou vast wel mogelijk zijn dat twijfel ik niet aan maar ik kreeg het echt niet zo 1,2,3 voor elkaar
Ik was eerst ook anti-macintosh , totdat ik OSX aanschouwde. Ik wou een laptop, klein en gamen was niet belangrijk, want dat doet ik wel op een ander systeempjePilatuS schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 16:10:
ik denk dat ik zelf nooit een mac zou aanschaffen, ik ben zelf echt helemaal windows gewend en heb nog nooit met een mac gewerkt, het zou best eens net zo fijn of fijner kunnen werken als een windows machine maar ik ben blij genoeg met mijn windows systeem
bla bla bla
Dus waarom geen Apple ? Ik had OSX alleen nog nooit echt gebruikt... 3 dagen nadat ie geleverd was, was dat al helemaal duidelijk : OSX is duidelijk, er staan alleen i.t.t. windows nuttige opties in. Heb af en toe nu al op me windows bak een gefrustreerde "ALT" + "Q" om een programma te sluiten
Ik kwam achter de conclusie dat voor een laptop, zonder vereiste voor games, je dus helemaaaaaal geen windows nodig hebt en ben daarom dus ook hartstikke blij met me 12" PowerBook.
Als je een .exe op een mac wil starten dan heb je inderdaad geen flauw idee van waar je mee bezig bent en is het misschien helemaal niets voor je.PilatuS schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 16:10:
Een printer installeren of een xvidje kijken is overigens een fluitje van een cent. De meeste printers werken standaar al, en anders moet je net als bij Windows even een installertje draaien van de site/cd. Voor xvidjes heb je VLC of mplayer. Voor tv kijken heb je een speciale kabel nodig, die er niet standaard bij zit.
Ik heb overigens vandaag een 'wat oudere dame' geholpen met haar gloednieuwe ibook + internet aansluiting. Alles werkte als een zonnetje. Haar camera (canon) werkte direct, de scanner vereiste een pittige download van 170 mb en de printer werkte zonder enige installatie programmatuur.
Het was buitengewoon opvallend hoe makkelijk mensen het oppakken met een mac. Ze had zo door hoe ze haar vers gedownloade foto's moest mailen (vette mail knop onderaan...).
Een beetje offtopic, maar dit is de eerste persoon die op mijn advies is overgestapt op een mac, en vooralsnog lijkt alles uitstekend te werken.
//Beetje offtopic:
Weet je wat het is, sommige mensen die diehard beweren dat ze alleen maar aan Windows kunnen wennen, omdat OSX zo raar werkt ... bullshit, die lui hebben nog nooit langer als 5 minuten achter zo'n ding gezeten.
Als je windows volledig beheerst (dwz. je doorziet de structuur van het geheel en beheerst de daarop gebouwde GUI, en dus niet dat je alleen maar weet waar je de meeste dingen moet instellen) is OSX zo aan te leren, want het is behalve een paar venstertjes in mijn ogen kwa user interface bijna identiek (OSX is alleen strakker en heeft duidelijker opties imho). Het verschil aan leren van een Taskbar naar een Dock is ook vrij simpel.... Het is maar waar je je geld aan wil uitgeven.
Zolang gamen op een PC makkelijker gaat als een Mac, blijf ik een PC behouden. Voor laptops heb ik geen Windows nodig, want gamen doe je niet op zo'n ding (ik iig niet).
Weet je wat het is, sommige mensen die diehard beweren dat ze alleen maar aan Windows kunnen wennen, omdat OSX zo raar werkt ... bullshit, die lui hebben nog nooit langer als 5 minuten achter zo'n ding gezeten.
Als je windows volledig beheerst (dwz. je doorziet de structuur van het geheel en beheerst de daarop gebouwde GUI, en dus niet dat je alleen maar weet waar je de meeste dingen moet instellen) is OSX zo aan te leren, want het is behalve een paar venstertjes in mijn ogen kwa user interface bijna identiek (OSX is alleen strakker en heeft duidelijker opties imho). Het verschil aan leren van een Taskbar naar een Dock is ook vrij simpel.... Het is maar waar je je geld aan wil uitgeven.
Zolang gamen op een PC makkelijker gaat als een Mac, blijf ik een PC behouden. Voor laptops heb ik geen Windows nodig, want gamen doe je niet op zo'n ding (ik iig niet).
[ Voor 12% gewijzigd door BaT op 28-05-2005 19:16 ]
Als je niet bereid bent om iets nieuws te leren dan moet je het vooral bij Windows houden. Misschien moet je je gewoon afvragen hoe snel jij indertijd met Windows hebt leren werken. Dat was waarschijnlijk ook niet in een uurtje.PilatuS schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 16:10:
OS X is een prima OS en niks moeilijker of minder logisch dan Windows XP ook al zitten er ook aan OS X best minpuntjes. Ik vind de Dock bijvoorbeeld een zwak punt van het OS, ook al denken de meeste Mac gebruikers daar schijnbaar anders over. Smaken verschillen.
Ik denk niet dat ik zonder Appletalk ooit een Mac aan zou hebben geschaft.
In September van vorig jaar deed ik één van mijn beste aankopen tot op dat moment; een Acer Travelmate. Een centrino laptop, met een krachtige videokaart. Ik had dat ding als verlengstuk van mijn overclock windows bak, waar ik alles mee kon wat ik wilde. Op mijn laptop draaide ik voor school (HBO Mediatechnologie) alle applicaties die ik nodig had (adobe, macromedia, java, etc), en uiteraard werd hij gebruikt voor internet / office. Niets wat een Apple niet kan dus. Ik gebruikte hem echter ook om mee te gamen als ik niet thuis was. Een potje Dawn of War bij vrienden was erg leuk, en op LAN parties werd mijn laptop altijd graag geleend door mensen die geen pc mee konden slepen.
Per toeval zag ik in februari ergens op de frontpage van Tweakers een linkje staan naar de actieve threads op GoT, waaronder ook het iBook / Powerbook ervaringen topic. Uit verveling eens even door gelezen, en op de site van Apple gekeken wat je betaalt voor zo'n ding. Uit de ervaringen en reacties bleek dat ongeveer 90% van de switchers die daar postte erg tevreden was met Apple, dus dat heeft mij aan het denken gezet. Na wat zoeken en kijken heb ik besloten om mijn laptop te koop aan te bieden. Uiteindelijk besloten om hem direct met een mac user te ruilen voor zijn 14" iBook G4 1 GHz, 60GB Airport. (mijn bod: Centrino 1,5, 40 GB, DVD +/-RW, Radeon 9700, wifi, 2,95 Kg)
Mijn klasgenoten vonden het dapper en waren vol lof toen ze het ding in werking zagen. Op school als er mensen mee kijken met wat ik doe hoor ik nog steeds vaak een 'wow' als het om de GUI gaat. Mijn tweakende vrienden konden mij niet begrijpen. "Ik had een gigantische miskoop gedaan, het was een slechte beslissing, ik kon niet meer gamen." Er worden nog steeds grapjes over gemaakt. "Nee Bart, schenk maar voor jezelf drinken in, jij hebt tenslotte een Mac waar je alles mee kunt :P". Op Skype: "Hallo, praat ik tegen je Mac?" Ja! ... *klik*, opgehangen.
Discussies met oprechte Windows fanboys en x86 aanhangers zijn niet te 'winnen'. Men begrijpt niet dat gebruiksgemak een zwaar wegende factor is, en dat het oog ook wat wil. Althans, het mijne wel.
Uiteindelijk ben ik mijn iBook steeds meer gaan gebruiken, want iTunes, iPhoto, Keynote, Pages, etc, werken allemaal erg prettig, en vooral die apps hebben ervoor gezord dat ik steeds meer werk overhevelde naar mijn Mac. Uiteraard ontving ik mijn mail al op mijn iBook, en browste ik met Safari. Er gingen hele dagen voorbij dat mijn pc uitstond, terwijl dat maanden daarvoor nog totaal ondenkbaar was. Hij werd alleen nog opgestart voor gaming. Toen ik ook dat wat minder ging doen, en even de balans opgemaakt welke spellen er ook op de Mac werken heb ik besloten om ook mijn game PC in de verkoop te doen. Nadat dit gelukt was en een mooie bonus van mijn werkgever ontving heb ik een PowerMac G5 2 * 2Ghz besteld. Deze heeft inmiddels het vaste land van Europa bereikt, en ligt op dit moment ergens in een vrachtwagen onderweg naar zijn nieuwe baasje.
Door de positieve gebruikservaringen die ik in AppleTalk las, en de negatieve ervaringen ook overwogen had, heb ik dus uiteindelijk de switch gemaakt. Sinds mijn iBook heeft OS X zichzelf aan mij verkocht, en wil ik niet anders meer. Het zal nog wel even wennen zijn, want windows XP zit er mij mij inmiddels zo goed in dat ik 1001 manieren ken om te doen wat ik wil, dat het ook gewoon soepel werkt, maar gebruiksgemak en design geven toch de doorslag in mijn keuze voor OS X. Uiteraard draaien er voorlopig nog wel twee windows PC's onder mijn beheer, waaronder een file / web / ftp servertje, en een klein bakje om af en toe mee te gamen, voor zover dat niet op mijn Mac kan.
Voor mij even de belangrijkste switch redenen op een rijtje, in willekeurige volgorde:
- iBook is wat zuiniger met de accu.
- Design.
- Gebruiksgemak en eenvoud van een hoop applicaties.
- Moeiteloos wakker worden uit Sleep, en tijdens 8 uur sleep slechts 4% batterij verbruiken.
- Exposé, wat multitasking toch wel prettig maakt, gezien mijn 'venster chaos' die vaak ontstaat.
Ja, AppleTalk heeft bij mij zeker een hoofdrol gespeeld.
In September van vorig jaar deed ik één van mijn beste aankopen tot op dat moment; een Acer Travelmate. Een centrino laptop, met een krachtige videokaart. Ik had dat ding als verlengstuk van mijn overclock windows bak, waar ik alles mee kon wat ik wilde. Op mijn laptop draaide ik voor school (HBO Mediatechnologie) alle applicaties die ik nodig had (adobe, macromedia, java, etc), en uiteraard werd hij gebruikt voor internet / office. Niets wat een Apple niet kan dus. Ik gebruikte hem echter ook om mee te gamen als ik niet thuis was. Een potje Dawn of War bij vrienden was erg leuk, en op LAN parties werd mijn laptop altijd graag geleend door mensen die geen pc mee konden slepen.
Per toeval zag ik in februari ergens op de frontpage van Tweakers een linkje staan naar de actieve threads op GoT, waaronder ook het iBook / Powerbook ervaringen topic. Uit verveling eens even door gelezen, en op de site van Apple gekeken wat je betaalt voor zo'n ding. Uit de ervaringen en reacties bleek dat ongeveer 90% van de switchers die daar postte erg tevreden was met Apple, dus dat heeft mij aan het denken gezet. Na wat zoeken en kijken heb ik besloten om mijn laptop te koop aan te bieden. Uiteindelijk besloten om hem direct met een mac user te ruilen voor zijn 14" iBook G4 1 GHz, 60GB Airport. (mijn bod: Centrino 1,5, 40 GB, DVD +/-RW, Radeon 9700, wifi, 2,95 Kg)
Mijn klasgenoten vonden het dapper en waren vol lof toen ze het ding in werking zagen. Op school als er mensen mee kijken met wat ik doe hoor ik nog steeds vaak een 'wow' als het om de GUI gaat. Mijn tweakende vrienden konden mij niet begrijpen. "Ik had een gigantische miskoop gedaan, het was een slechte beslissing, ik kon niet meer gamen." Er worden nog steeds grapjes over gemaakt. "Nee Bart, schenk maar voor jezelf drinken in, jij hebt tenslotte een Mac waar je alles mee kunt :P". Op Skype: "Hallo, praat ik tegen je Mac?" Ja! ... *klik*, opgehangen.
Discussies met oprechte Windows fanboys en x86 aanhangers zijn niet te 'winnen'. Men begrijpt niet dat gebruiksgemak een zwaar wegende factor is, en dat het oog ook wat wil. Althans, het mijne wel.
Uiteindelijk ben ik mijn iBook steeds meer gaan gebruiken, want iTunes, iPhoto, Keynote, Pages, etc, werken allemaal erg prettig, en vooral die apps hebben ervoor gezord dat ik steeds meer werk overhevelde naar mijn Mac. Uiteraard ontving ik mijn mail al op mijn iBook, en browste ik met Safari. Er gingen hele dagen voorbij dat mijn pc uitstond, terwijl dat maanden daarvoor nog totaal ondenkbaar was. Hij werd alleen nog opgestart voor gaming. Toen ik ook dat wat minder ging doen, en even de balans opgemaakt welke spellen er ook op de Mac werken heb ik besloten om ook mijn game PC in de verkoop te doen. Nadat dit gelukt was en een mooie bonus van mijn werkgever ontving heb ik een PowerMac G5 2 * 2Ghz besteld. Deze heeft inmiddels het vaste land van Europa bereikt, en ligt op dit moment ergens in een vrachtwagen onderweg naar zijn nieuwe baasje.
Door de positieve gebruikservaringen die ik in AppleTalk las, en de negatieve ervaringen ook overwogen had, heb ik dus uiteindelijk de switch gemaakt. Sinds mijn iBook heeft OS X zichzelf aan mij verkocht, en wil ik niet anders meer. Het zal nog wel even wennen zijn, want windows XP zit er mij mij inmiddels zo goed in dat ik 1001 manieren ken om te doen wat ik wil, dat het ook gewoon soepel werkt, maar gebruiksgemak en design geven toch de doorslag in mijn keuze voor OS X. Uiteraard draaien er voorlopig nog wel twee windows PC's onder mijn beheer, waaronder een file / web / ftp servertje, en een klein bakje om af en toe mee te gamen, voor zover dat niet op mijn Mac kan.
Voor mij even de belangrijkste switch redenen op een rijtje, in willekeurige volgorde:
- iBook is wat zuiniger met de accu.
- Design.
- Gebruiksgemak en eenvoud van een hoop applicaties.
- Moeiteloos wakker worden uit Sleep, en tijdens 8 uur sleep slechts 4% batterij verbruiken.
- Exposé, wat multitasking toch wel prettig maakt, gezien mijn 'venster chaos' die vaak ontstaat.
Ja, AppleTalk heeft bij mij zeker een hoofdrol gespeeld.
Verwijderd
Hier nog een reply van een systeembeheerder (Technical Support Engineer bij True), Appels zijn gewoon heerlijke machines. Op werk heb ik een 1.2 Ghz mini met 512 mb geheugen en thuis de 1.4 Ghz met 1 Gb + G5 dual 1.8 met 2 Gb.
De vriendin heeft de minimac gekregen omdat ik het spuugzat was om die PC van haar continue opnieuw te installeren (spyware e.d.). En ik gebruik de G5 lekker. Allebei blije appel gebruikers nu. Ik ben overdag al de hele tijd systeembeheerder, ik heb geen zin om dat in de avond te moeten voortzetten.
Voor mij is de Mac in beeld gekomen na de introductie van OS X, de UNIX onderlaag is perfect voor werk (commando's als host, whois, ssh allemaal ingebouwd). Verder staat er nog photoshop op en dreamweaver voor mijn hobby site projectjes.
Ik zou voor mezelf nooit meer een PC kopen dat staat vast (Spelletjes speel ik wel op de Playstation, toch veel relaxter om op de bank te spelen
)
Wat betreft dit forum, nee dat heeft geen enkele invloed gehad, het werken met de Mac op mijn vorige werk echter wel.
De vriendin heeft de minimac gekregen omdat ik het spuugzat was om die PC van haar continue opnieuw te installeren (spyware e.d.). En ik gebruik de G5 lekker. Allebei blije appel gebruikers nu. Ik ben overdag al de hele tijd systeembeheerder, ik heb geen zin om dat in de avond te moeten voortzetten.
Voor mij is de Mac in beeld gekomen na de introductie van OS X, de UNIX onderlaag is perfect voor werk (commando's als host, whois, ssh allemaal ingebouwd). Verder staat er nog photoshop op en dreamweaver voor mijn hobby site projectjes.
Ik zou voor mezelf nooit meer een PC kopen dat staat vast (Spelletjes speel ik wel op de Playstation, toch veel relaxter om op de bank te spelen
Wat betreft dit forum, nee dat heeft geen enkele invloed gehad, het werken met de Mac op mijn vorige werk echter wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 22:06 ]
het APL forum heeft mij geholpen om mijn gedachtes en wensen te bevestigen. Her en der op andere sites en mensen die ik ken heb ik al wat ervaringen gehoord, zelf heb ik volgend schooljaar voor mijn studie een Apple *Book nodig.
De vraag was enkel: een i of Power- Book? Mede door APL forum ben ik er namelijk achter gekomen dat MacOs door zijn structuur en bouw de programma's in het geheugen houdt totdat je ze daadwerkelijk "killed". Had ik dit niet geweten gekomen, was ik gewoon gegaan voor een iBook/Powerbook met 256/512 mb ram geheugen. Daarnaast waren de meningen over het gewicht van de Book en de kwaliteit van de tftschermen zodanig bepaald voor mijn uiteindelijke conclusie dat ik tot een beslissing ben gekomen om een 15" SD PowerBook aan te schaffen ( met 1GB geheugen. (= +100 meer minus 20% ADC, zelf inprikken is 60 - 70 eur of voor 75 EUR bij macstore a'dam) )
Zelf ben ik al 12 jaar lang dos->win3.1+3.11->95>95gld(4e)->98->98se->mac 7(2wk)->me->xp gebruiker. Dus puur alleen maar Windows gericht.. MCSE 07-097 zelfs doorgespit
in de tussentijd ook met macOS 7 (als ik me goed herinner) mogen kennismaken (was op zaak van goede kennis), ben daarna fanatiek; toen nog draaiend op windows me, een korte overstap gemaakt naar RedHat7 om daar kennis te maken met andere OS.. door de jaren heen zelfs BeOS geprobeerd (troep, ondersteunde bijna niets ).
Waarom toch opeens voor de Mac?
Na jarenlang zwoegen om alles te weten over Windows was het voor mij gewoon een nieuwe uitdaging om iets nieuws te hebben wat ook mij goed ligt (Unix/Linux achtergrond). Door huidige werkzaamheden met servers en opzetten van database gekoppelde sites is een goed Unix-based systeem vereist om snel de taken uit te voeren en vooral daar snelheid en routine in op te bouwen. MacOsX was daarom ook de beste kandidaat naast Linux distro zoals Debian (draai er ook al lang op). Daarnaast dat ik 3 jaar terug als vrijwilliger gewerkt voor jongerensite en daarmee ook alleen maar mogen werken met macs wilde ik terug naar die omgeving.
Wat mac-soft ontwikkelaars veel inbrachten waren de floatingpanels in programma's die je tegenwoordig ook in Paint.Net terug vindt en Macromedia/Adobe softw. Misschien wel een 2e reden waarom ik een mac zo pr8ig vind
Als sysmin, devver en helpdesk zijnde is een goede stabiele werkomgeving een vereiste, dus minimale gezeur en vastlopers op eigen systeem! Dat was eigenlijk de doorslag! (ik blijf ook van windows houden hoor, ben niet voor niets lid bij ms .net developers mag
)
De vraag was enkel: een i of Power- Book? Mede door APL forum ben ik er namelijk achter gekomen dat MacOs door zijn structuur en bouw de programma's in het geheugen houdt totdat je ze daadwerkelijk "killed". Had ik dit niet geweten gekomen, was ik gewoon gegaan voor een iBook/Powerbook met 256/512 mb ram geheugen. Daarnaast waren de meningen over het gewicht van de Book en de kwaliteit van de tftschermen zodanig bepaald voor mijn uiteindelijke conclusie dat ik tot een beslissing ben gekomen om een 15" SD PowerBook aan te schaffen ( met 1GB geheugen. (= +100 meer minus 20% ADC, zelf inprikken is 60 - 70 eur of voor 75 EUR bij macstore a'dam) )
Zelf ben ik al 12 jaar lang dos->win3.1+3.11->95>95gld(4e)->98->98se->mac 7(2wk)->me->xp gebruiker. Dus puur alleen maar Windows gericht.. MCSE 07-097 zelfs doorgespit
in de tussentijd ook met macOS 7 (als ik me goed herinner) mogen kennismaken (was op zaak van goede kennis), ben daarna fanatiek; toen nog draaiend op windows me, een korte overstap gemaakt naar RedHat7 om daar kennis te maken met andere OS.. door de jaren heen zelfs BeOS geprobeerd (troep, ondersteunde bijna niets ).
Waarom toch opeens voor de Mac?
Na jarenlang zwoegen om alles te weten over Windows was het voor mij gewoon een nieuwe uitdaging om iets nieuws te hebben wat ook mij goed ligt (Unix/Linux achtergrond). Door huidige werkzaamheden met servers en opzetten van database gekoppelde sites is een goed Unix-based systeem vereist om snel de taken uit te voeren en vooral daar snelheid en routine in op te bouwen. MacOsX was daarom ook de beste kandidaat naast Linux distro zoals Debian (draai er ook al lang op). Daarnaast dat ik 3 jaar terug als vrijwilliger gewerkt voor jongerensite en daarmee ook alleen maar mogen werken met macs wilde ik terug naar die omgeving.
Wat mac-soft ontwikkelaars veel inbrachten waren de floatingpanels in programma's die je tegenwoordig ook in Paint.Net terug vindt en Macromedia/Adobe softw. Misschien wel een 2e reden waarom ik een mac zo pr8ig vind
Als sysmin, devver en helpdesk zijnde is een goede stabiele werkomgeving een vereiste, dus minimale gezeur en vastlopers op eigen systeem! Dat was eigenlijk de doorslag! (ik blijf ook van windows houden hoor, ben niet voor niets lid bij ms .net developers mag
[ Voor 4% gewijzigd door TweakBoy op 28-05-2005 23:15 ]
---
Ik ben windows gewoon zat. Niet omdat het niet functioneerd of omdat het sloom is of wat voor drogredenen dan ook. Ik ben er gewoon op uitgekeken. Linux was ik bij voorbaat al zat...
Dus, nu maar een iMac gekocht. Niet naar aanleiding van AT, maar het helpt wel.
Ik was van plan een mini te kopen, maar kostentechnisch krijg je, met scherm, toetsenbord en muis en alle uitbreidingen die je er eigenlijk nog bij nodig hebt, een g4 voor bijna hetzelfde bedrag als de g5 die ik nu heb..
Dus, nu maar een iMac gekocht. Niet naar aanleiding van AT, maar het helpt wel.
Ik was van plan een mini te kopen, maar kostentechnisch krijg je, met scherm, toetsenbord en muis en alle uitbreidingen die je er eigenlijk nog bij nodig hebt, een g4 voor bijna hetzelfde bedrag als de g5 die ik nu heb..
ping 127.212.23.124