[Discussie] De prijs van spellen op Next-Gen consoles *

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, datzelfde geldt als je hem koopt bij een online aanbieder in Nederland: Een winkel op een goede locatie heeft nu eenmaal veel meer kosten dan een internetshopje ergens bij iemand in de huiskamer. Heeft verder niet zoveel met het belastingklimaat in Nederland te maken. Die 19 pct btw maakt zowiezo al niet veel uit op de prijs, zeker niet in europees verband ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReCreator schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 19:13:
Als een game echt goed is leggen de meeste wel 100 euro neer hoor :P Daar zijn ze niet bang voor bij MS en Sony... Daar zullen ze ook vast wel over nagedacht hebben...

En de muziekindustrie commercieler? Vind ik niet zo vreemd.. ze moeten het geld toch ergens vandaan halen als veel mensen muziek downloaden?

Ik denk dat ze in games gewoon ook maar meer reclame moeten doen.. het is realistischer en ze verdienen er nog een leuk centje aan... misschien kunnen die prijzen ook nog wat droppen...
100 euro??? nou dan mag het wel een enorm goed spel zijn wat ook heeeel lang is.

Veel mensen muziek downloaden? ja dat heb je als je 20+ euro voor een cd neertelt. En als je al die crap muziekantjes ziet hebben ze het echt niet slecht hoor.

Yeah fijn reclame in games, mag je 15 minuten spelen en dan 5 minuten naar reclame kijken. In fifa ofzo kan je wel reclame borden stoppen maar ik hoef in een action/adventure/rpg echt geen reclame te zien.

Games moeten gewoon 50 a 60 euro zijn. Dat kan makkelijk. Maar bedrijven als EA willen de consument helemaal uitzuigen met hun jah het ontwikkelen is zo duur. Yeah sure denk het ook die EA spellen stellen echt geen reet voor. Zie liegen dat ze barsten, hl2 heeft valve 40miljoen dollar gekost om te ontwikkelen en daar zit 1000x meer werk in dan een EA game en EA beweert dat het voor hun nog meer kost? sure...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 13:34:
[...]

100 euro??? nou dan mag het wel een enorm goed spel zijn wat ook heeeel lang is.

Veel mensen muziek downloaden? ja dat heb je als je 20+ euro voor een cd neertelt. En als je al die crap muziekantjes ziet hebben ze het echt niet slecht hoor.

Yeah fijn reclame in games, mag je 15 minuten spelen en dan 5 minuten naar reclame kijken. In fifa ofzo kan je wel reclame borden stoppen maar ik hoef in een action/adventure/rpg echt geen reclame te zien.

Games moeten gewoon 50 a 60 euro zijn. Dat kan makkelijk. Maar bedrijven als EA willen de consument helemaal uitzuigen met hun jah het ontwikkelen is zo duur. Yeah sure denk het ook die EA spellen stellen echt geen reet voor. Zie liegen dat ze barsten, hl2 heeft valve 40miljoen dollar gekost om te ontwikkelen en daar zit 1000x meer werk in dan een EA game en EA beweert dat het voor hun nog meer kost? sure...
Een CD is inderdaad duur, maar ik bedoelde met commercieler eigenlijk dat ook goede artiesten het commercieel gaan zoeken.. crap hou je altijd.. en blijft crap, en download niemand :P

En reclame in games is inderdaad niet echt geschikt voor rpg's, maar zoal EA al doet in sportspellen vind ik het wel wat hebben... zo een motorola speeltje ofzo...

En EA maakt echt spellen aan de lopende band... volgens mij hebben hun gewoon een grote blokkendoos voor sportspellen...
Ze maken ook wel goede spellen hoor.. Burnout 3 bijvoorbeeld.. Maar hun schudden echt de spellen met bosjes uit hun mouw... Nu zijn deze niet allemaal orgineel (alle sporten hebben undergroud, street etc....)... volgens mij zijn hun inderdaad minder kwijt dan bijv. Valve, Blizzard.. etc.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Zaterdag was ik in de Intertoys om eens te kijken wat er allemaal in de budget bakken ligt. Ik heb sinds kort eindelijk een laptop waar ik mee kan spelen.

Sta ik bij het rek, staan er 2 jongens van een jaar of 20 naast me. Geen arme jongens, gewoon netjes, nieuwe kleren, dure schoenen etc.

Het letterlijke (korte) gesprek:

[A] Hé C&C Generals deluxe kost hier 14,99
[B] Die heb ik al, hij is echt goed. Kunnen we ook over internet tegen elkaar spelen
[A] Mooi zo, dat scheelt weer, ik kom wel even een kopie trekken van de week

|:(

Ik kan daar erg slecht tegen. 14,99, en het nog verdommen om te kopen. Het staat een beetje los van deze discussie, maar misschien toch ook niet. Als MS of Sony spellen i.p.v. 59,99, 45,99 maken scheelt het hen volgens mij niets. De mensen die spellen kopen, kopen ze toch wel, de mensen die kopieëren blijven dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:40
Zo zie ik het ook inderdaad. Er zal misschien iets meer verkocht worden, maar veel maakt het denk ik niet uit als ze de prijs wat verlagen. Ik koop sowieso geen games waarvan ik van tevoren weet dat ik ze niet echt leuk vind, dus die ga ik ook niet kopen als de prijzen omlaag gaan (behalve als ze 5,99 kosten, maar dat gebeurt toch niet). De games die ik echt wil koop ik gewoon, en dat blijf ik ook doen. Behalve als ze echt een stuk duurder zouden worden, dan hou ik het misschien wel voor gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Als hij on-line wilt spelen heeft hij hoogstwaarschijnlijk een CD-key nodig.

Ik hoor alleen kreten als: 19% BTW, maar voor CD/DVD/Games zijn er meer heffingen dan die 19% BTW alleen. Als je een auto koopt betaal je bovenop die 19% BTW ook een extra heffing.
Ik weet alleen niet meer hoeveel dat precies is voor CD/DVD/games, want het is alweer een tijdje geleden dat ik ben afgestudeerd. En het zal ook niet meer actueel zijn.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GoT schreef op maandag 23 mei 2005 @ 11:43:
Als hij on-line wilt spelen heeft hij hoogstwaarschijnlijk een CD-key nodig.

Ik hoor alleen kreten als: 19% BTW, maar voor CD/DVD/Games zijn er meer heffingen dan die 19% BTW alleen. Als je een auto koopt betaal je bovenop die 19% BTW ook een extra heffing.
Ik weet alleen niet meer hoeveel dat precies is voor CD/DVD/games, want het is alweer een tijdje geleden dat ik ben afgestudeerd. En het zal ook niet meer actueel zijn.
Voor bestaande CD/DVD's, af fabrikant geleverd, bedrukt en geperst, betaal je alleen het 19% tarief. Voor lege media betaal je tegenwoordig extra een bepaald bedrag voor een zogenaamde kopieer-heffing. Alsof 100% van de lege media wordt gebruikt voor kopieren?? 8)7

We hebben het nu al een aantal pagina's over de prijzen, maar heeft iemand de prijzen al afgezet tegen de kwaliteit? Afgelopen weekend een aantal 11mbit/s films gezien van de XBOX360-games. Nou ben ik niet heel erg verwend, maar de rolling demo's zagen er zwaar goed uit en dan ben ik al sneller geneigd om een tientje ofzo meer neer te leggen voor een game. En aangezien een aantal games toch sequels zijn van bestaande games, weet je toch al wel of je het wel/niet leuk gaat vinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25
PWM schreef op maandag 23 mei 2005 @ 10:55:
Ik kan daar erg slecht tegen. 14,99, en het nog verdommen om te kopen.
Voor dat soort prijzen koop ik bijna alles :P Maar 50 euro is gewoon te duur. Dan kopieer ik de boel ook. Af en toe (= 1 x in de 2 jaar) lijkt me een game de volle mep wel waard, maar normaal gesproken is 30 euro het maximum wat ik uitgeef (en vind ik <20 een goede prijs).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laten we even niet vergeten dat het niet alleen de spelletjesfabrikanten zijn die de prijzen bepalen. Ook de winkels doen er een aardig stukje bovenop.

Als voorbeeld, de Nintendo DS. Nintendo heeft gezegd dat de prijzen van de spellen hiervoor ONDER de prijzen van de GBA spellen zullen komen te liggen, en in principe zijn ze dat ook. Maar liggen ze ook voor die lage prijzen hier in de winkel ? Nee ! De gemiddelde winkel denkt hier van : "Een nieuw apparaat, en de prijzen van de spelletjes zijn lager dan die van de voorganger ? Dan kunnen we lekker wat extra op de prijs gooien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 12:44:
Laten we even niet vergeten dat het niet alleen de spelletjesfabrikanten zijn die de prijzen bepalen. Ook de winkels doen er een aardig stukje bovenop.

Als voorbeeld, de Nintendo DS. Nintendo heeft gezegd dat de prijzen van de spellen hiervoor ONDER de prijzen van de GBA spellen zullen komen te liggen, en in principe zijn ze dat ook. Maar liggen ze ook voor die lage prijzen hier in de winkel ? Nee ! De gemiddelde winkel denkt hier van : "Een nieuw apparaat, en de prijzen van de spelletjes zijn lager dan die van de voorganger ? Dan kunnen we lekker wat extra op de prijs gooien"
offtopic:
Iemand zin in inkoop-acties opzetten voor nieuwe/populaire games dan maar?

Je hebt trouwens helemaal gelijk. De grote kanalen in Nederland verdienen per spelletje ergens tussen de 2 en 5 euro extra op hun normale marge wat ik inderdaad aanzienlijk veel vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ReCreator schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:15:
[...]

Een CD is inderdaad duur, maar ik bedoelde met commercieler eigenlijk dat ook goede artiesten het commercieel gaan zoeken.. crap hou je altijd.. en blijft crap, en download niemand :P

En reclame in games is inderdaad niet echt geschikt voor rpg's, maar zoal EA al doet in sportspellen vind ik het wel wat hebben... zo een motorola speeltje ofzo...

En EA maakt echt spellen aan de lopende band... volgens mij hebben hun gewoon een grote blokkendoos voor sportspellen...
Ze maken ook wel goede spellen hoor.. Burnout 3 bijvoorbeeld.. Maar hun schudden echt de spellen met bosjes uit hun mouw... Nu zijn deze niet allemaal orgineel (alle sporten hebben undergroud, street etc....)... volgens mij zijn hun inderdaad minder kwijt dan bijv. Valve, Blizzard.. etc.
Hierbij dan de jaarcijfers van EA over hun financiele jaar 2004. Deze cijfers zijn gewoon van hun site te halen; alles is weergegeven in 1000-dollar-eenheden. Hieruit kan je dus opmaken dat het draaiend houden van EA wereldwijd dus dik een miljard dollar per jaar kost waarvan dik de helft (500 miljoen dollar) aan research en development.

Marketing and sales => 370.468
General and administrative => 184.825
Research and development => 510.858
Amortization of intangibles (1) => 2.735
Restructuring charges => 9.708

En volgens hun jaarverslag hebben de 27 platinum titels verkocht (meer dan 1 miljoen exemplaren over de toonbank) waarvan de 5 meer dan 5 miljoen keer zijn verkocht. Nou ben ik niet helemaal op de hoogte, maar met alleen al 40 miljoen PS2's wereldwijd, zijn het dus niet echt schokkende verkoop-cijfers dus in deze context vind ik de prijzen van een EA-game wel redelijk gerechtvaardigd.

-edit-
Dit zijn dus redelijk vaste cijfers en op een totale omzet van 3 miljard, zou je kunnen beredeneren dat 33% van je verwachte omzet terugvloeit naar de kosten van het jaar erop een redelijke gok is. Leveren ze 3 of 4 slechte spellen, lopen de 3 (spellen) x 1 miljoen (platinum) x €45.- (verkoopprijs) = €135 miljoen mis, dus hun investeringen in research en development zijn dus echt essentieel en niet te onderschatten. Andersom gekeken; koop je een spel van EA, betaal je dus 25-33% van je spel aan ontwikkelingskosten.
-end edit-

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 23-05-2005 13:49 . Reden: Conclusie enzo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

*kickje*

Aangezien we nu de eerste Next-Gen Console in handen hebben, zijn de prijzen eigenlijk het zelfde gebleven en misschien iets omhoog gegaan. Enkele xbox360games gaan tegen (soms) tegen de 70euro weg, terwijl dezelfde games soms wel voor 10~15euro goedkoper kan krijgen. M.a.w. het is infeite nog steeds 60euro.

Leuk om de reacties te zien, van mensen die eerst dachten dat de NextGan games misschien wel 80~90euro zouden gaan kosten. Gelukkig is het hier niet van gekomen.

Sony hoopt ergens volgendjaar hun PS3 te launcheren en Nintendo hun Rev. Wat denken jullie nu over een nieuwe prijzen oorlog? voor zover je het een oorlog kan noemen ;)

Ik denk dat (ook) Nintendo dezelfde prijs voor hun games zal houden (50~60euro) en misschien zelfs eronder. Maar ik gok dat Sony daarom de prijs juist weer omhoog schroeft. Het schijnt dat het erg duur zal worden om games te maken voor de PS3 wat dus zal resulteren in een duurdere game. Gok, games vanaf 70~80euro.

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 11:54
Consoles hebben zowieso mijn interesse niet, maar ik weiger pertinent >€50 uit te geven voor welke game dan ook, dus dan is elke console nutteloos voor mij aangezien consolegames (bij release) allemaal wel >€50 zijn.

€50 vind ik eigenlijk nog gewoon te veel dus daar koop ik echt bij hoge uitzondering een game voor (een game met een hoge replaywaarde waar je honderden uren aan kwijt bent, zoals Football Manager). Andere games die me wel erg leuk lijken download ik gewoon (fps vooral), speel het uit in een paar uur en gooi het daarna weer weg. Daar ga je natuurlijk geen €50 euro aan uitgeven. Als het een goed spel is die ik graag later nog een keer wil spelen, koop ik hem tegen die tijd wel voor een budgetprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die prijs dat noemen ze vraag en aanbod. Met behuld van deze cijfers wordt heel wat marketing onderzoek gedaan naar welke prijs de hoogste winst/omzet kan opleveren. Hieronder heb ik effe een klein voorbeeld gemaakt voor diegenen die dit niet kennen.

Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/3668/va8fx.png
Pagina: 1 2 Laatste