Toon posts:

80 GIG Maxtor schijf niet volledig te partitioneren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al even gekeken of ik op het forum een post kon vinden met het antwoord, maar dat is me nog niet gelukt. Ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik alles goed doe ;)

Het probleem in het kort:

Ik heb 2 80 GIG Maxtor schijven, en 1 van de 2 schijven kan ik niet voor meer dan 30 GIG partitioneren, laat staan formatteren!

2 schijven RAID 0 geconfigureerd en partitioneren geeft maar 63 GIG in plaats van (2×80) 160 GIG

The story

Ik heb een jaar geleden een systeem aangeschaft, en omdat ik muziek produceer en dus een snel systeem moet hebben heb ik gekozen voor een RAID 0 oplossing (2+0 Stripe) met 2 Maxtor 6Y080P0 (IDE) schijven. Als een zonnetje, 1 partitie van 160 GIG.

Helaas, systemen gaan niet eeuwig mee, en mijn moederbord begon dan ook kuren te vertonen. Een nieuw moederbord besteld, en tijdelijk een leenbordje van de computer shop gekregen, zonder RAID driver. Dus de 2 schijven gebackupped, en gewoon als C: en D: geinstalleerd. MAAR, tijdens het partitioneren, kon ik 1 van mijn 2 80 GIG geen 80 GIG partitie maken! Fdisk zag hier maar 30 GIG van! om precies te zijn van de 81964 MB was nog 33820 MB over!

Een conclusie die ik trok was dat het leenbordje misschien niet in orde was, omdat ik vóór de herinstallatie nooit problemen met m'n schijven had.

Het nieuwe mobo (Asus P4P800 E Deluxe) was binnen, dus alles overgezet, en opnieuw (Promise) RAID 0 (2+0 Stripe) gesetupped. Fasttrack geeft echter 33820 MB als cappaciteit van 1 van de 2 disks! De RAID config geeft desondanks geen klachten, en ondanks het verschil in grootte slikt Promise ze kennelijk wel. Echter, bij het booten van de WIN XP SP2 setup (van CD, de partitionering gaat dan via FDisk als ik het goed heb?) geeft aan dat mijn RAID geconfigureerde disk voor 63 GIG gepartitioneerd kan worden. Waar is mijn overige 100 GIG gebleven??

Maxtor support laat zoals gewoonlijk erg lang op zich wachten, en tijd is iets dat ik op dit moment eigenlijk niet heb, dus wendde ik me (na veel goeie ervaringen) hier _/-\o_
Zoals ik al zei heb ik even snel rondgezocht, maar eigenlijk niet iets specifiek kunnen vinden over mijn probleem. Al ben ik een beginnend gebruiker, en heb ik de search misschien nog niet volledig onder controle.

Hoever ben ik zelf:
Gloednieuw moederbord, functioneert prima, lijkt me sterk dat het daar aan ligt.
Als de schijf kapot zou zijn zou het onlogisch zijn dat hij uberhaupt nog functioneerd. Zou partition magic hiervoor een oplossing kunnen zijn?
MAxtor heeft een bootable diagnostics programmatje: Powermax. Even gedraaid, vind 1 disk (logisch als je RAID config hebt?) en na het draaien van de advanced test word gemeld dat alles ok is, en de volgende specificaties:

Cylinders: 158816
Heads: 16
SPT: 63
Maximum LBA: 160086528

Als Max. LBA staat voor de grootte van de schijf in kilobytes komt dit al dichter in de buurt van de schijfgrootte dan de 62,9 GIG die ik van FDisk krijg, maar hoe zorg ik er dan voor dat ik die ook volledig kan partitioneren?

Ik ben een beetje radeloos, dus ik ben erg benieuwd of GoT wederom met sterke adviezen kan komen.
Glad to be here, en voor audioproblemen: Trek maar aan de bel!

Alvast bedankt!

Guido

Verwijderd

Topicstarter
Na het teruglezen van m'n post bedenk ik me het volgende:

Ik heb de oude partitie nooit officieel verwijdert. Na het ontkoppelen van de oude RAID config heb ik de 2 schijven op een normale IDE poort gezet, en gewoon nieuwe partities aangemaakt. Is het mogenlijk dat er ergens nog een partitie is blijven plakken die FDISK niet kan zien of iets dergelijks?
Zou Partition magic voor een dergelijk probleem een oplossing kunnen bieden?

Of is er een rede om aan te nemen dat dit niet het probleem is?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Jumpers goed staan?
Maxtor 80GB schijven hebben als het goed is een jumper die de capaciteit beperkt tot 30GB

FAQ gelezen?

[ Voor 29% gewijzigd door NBK op 16-05-2005 16:44 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic