Toon posts:

[XP] Performance Issue 256MB + nieuwe HD of 512MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje met een dillema, het gaat om een Intel Pentium III 866Mhz, ik wil hier weer een, zo snel als mogelijk, windows systeem van maken voor mijn zusje. Er zit nu een 15GB Quantum Fireball harddisk in, als ik deze benchmark met HDTach dan kom ik op een average read van 16,7MB/sec.

Er is natuurlijk maar een bepaald budget beschikbaar, ik zit nu te twijfelen. OF 512MB PC2100 erin en met dezelfde harddisk. Of 256MB PC2100 erin en een Maxtor Diamond Max 9 80GB 7200rpm 8mb cache.

Kunnen jullie mij vertellen wat in dit geval het prettigste systeem op gaat leveren? Opslag ruimte speelt geen rol, 15GB is ook al genoeg, het gaat hier puur om "performance", het betreft een standaard Windows XP Pro - SP2 installatie.

Applicaties: Office XP & Firefox & MSN 7 + webcam (jah idd een typisch "zusje" profiel) :)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou voor het RAM geheugen gaan. Dan zal ales traag opstarten, maar eens het opgestart is draait het vlotter en daar gaat het immers om :)

Verwijderd

Hoeveel geheugen heb ik nodig?
Zie in windows taakbeheer of je "totaal geheugengebruik" (cijfer B in de afbeelding) meer is dan "totaal fysiek geheugen" (cijfer A in de afbeelding), met het draaien van een relatief groot maar nog wel normaal aantal applicaties. Als dit het geval is, adviseer ik je om er geheugen bij te prikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 11:22 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Zover ik weet, kan er geen PC2100 geheugen op een Pentium III moederbord. Zeer waarschijnlijk bedoel je PC133.
Voorderrest, sluit ik me helemaal bij XTerm aan.

Verwijderd

Topicstarter
Nou zo zie je maar, leer je altijd weer wat, VIA Pro266 chipset op het volgende MSI bordje:

http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=18

Feit is dat er nu maar even 128mb sdram inzit, en dat ding helemaal installeren met alle applicaties is nogal even werk met 128mb...

Er zijn hier toch wel wat mensen die uit ervaring kunnen vertellen wat Windows liever heeft, een snelle HD ~40mb/sec en 256mb geheugen ipv HD ~16.5 mb/sec en 512mb geheugen. Wat gaat de grootste overall speedup geven?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 11:33 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat voor Fireball is dat? LCT? LM+ ? Kan nogal schelen. LCT is ongeveer de traagste schijf van zijn generatie en de LM+ juist weer de snelste. (Ik denk met de snelste 7200 RPM IDE seek times tot nu toe, daarna zijn ze meer op geluid gaan focussen.)

Een LCT vind ik zo kansloos dat ik die sowieso zou vervangen, en dan ook nog 256MB er bij. LM+ of KA+ zou ik lekker laten zitten, en dan ook 256MB er bij.

Edit: Laat ik duidelijk zijn, een nieuwe HDD is veel sneller dan een LM+, alleen de LM+ is nog niet dermate antiek dat ik hem af zou schrijven.

[ Voor 36% gewijzigd door smvs op 16-05-2005 11:47 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-04 21:17
PC2100 gaat er trouwens zowieso niet in passen he... In zo'n bord zit meestal PC133.

En waarom niet gewoon een 2e hands 40gb 7200rpm hd en 2x 128mb pc133 mem erin drukken? Dit soort onderdelen kosten niet zoveel.

Die 15gb fireball is overgens wel een behoorlijk trage hd in vergelijking met een standaard 40gb hdd die nu als goedkoopste dingen over de toonbank gaan. Ik zou zowieso niet investeren in een 80gb schijf, die krijgt ze toch niet vol en het verschil in snelheid met een 40gb merk je op zo'n systeem ook niet. Verschil in snelheid met die 15gb merk je wel :) En dan qua mem, 512 is ook een beetje overkill maar zet er iig 256 in, met minder is xp niet blij als je alle sp's ook hebt geinstalleerd. Dit is uit ervaring met een dell optiplex gx110 met een p3-866 aan boord. Daar zat dus 128mb in en dat werkt best ruk. 256mb erbij gestopt en nu gaat het lekker.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik hier boven al poste, er gaat dus wel PC2100 in, volg maar fijn die link :). De HD is een LCT, dus ik kan het beste gaan voor een nieuwe HD, idd misschien is een 40GB diamond max 8 nog wel ergens op de kop te tikken. En 256MB werkgeheugen totaal dan.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06
Op zich kan 256 mb maar dan moet je wel een een snelle hdd hebben en je kan lekker goedkoop ddr ram kan gebuiken. Wat betreft een hd 40GB = 45,- 80GB=55,- ik zou het wel weten .

Bij mijn vorige pc'tje celeron 466 ging ik van een maxtor 6,8 naar een 60GB 7200rpm en dat maakte de compu echt veel sneller.

Maar wat is je budget?

[ Voor 34% gewijzigd door wortelsoft op 16-05-2005 12:16 . Reden: gezien dat er ddr ram gebruikt wordt ipv sdr ]

Verwijderd

Windows consumeert erg veel geheugen.
Ik raad je toch echt aan om wat extra geheugen erin te stoppen.
Anders krijg je erg veel performance verlies omdat windows steeds zit te swappen.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, met een snellere harddisk gaat het swappen ook 2x zo snel toch? De vraag is dus of 2x zo snel swappen de voorkeur heeft over wat groter geheugen en minder swappen. Er zal dus met 256mb extra geheugen (dus verdubbeling van het geheugen) 2x minder geswapt moeten worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een snellere HD op het moment.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06
Ik denk dat jouw voorkeur inderdaad het beste is. 256MB voor XP is krap maar gaat, mijn macine gebruikt nu 227MB Met msn skype en wat browsers open, dus gelijk aan jouw doelgroep. De meeste wachtijd in deze situatie komt dus van de hd.
Pagina: 1