Toon posts:

vragen over programma's compatible met Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
welke programma's kan ik alsnog gebruiken als ik linux heb geinstalleerd naast mn winxp [dualboot]? k heb een pakket van adobe, macromedia enzovoorts.
en als ik een dual boot wil, moest ik dan ook nog een extra partitie hebben? k heb er nu één > C:

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 17:55

TweakBoy

---

linux werkt helemaal niet met winapps... het is een totaal ander systeem die hele andere libraries vereist en niet op wincode kan werken..

er is wel een programma dat windows omgeving emuleert: Wine. daarmee zou je sommige programma's toch laten draaien op linux..

---

Verwijderd

Je moet naast je C nog 3 of meer partities hebben: /boot, swap en /
Afhankelijk van je distro zal ie ze zelf maken of moet jij ervoor zorgen.

Programma's als Dreamweaver, Flash en Photoshop draaien enkel onder Linux als je ze installeert met Crossover Office of Cedega (meer voor games).

Er zijn wel alternatieven voorhande: Quanta <-> Dreamweaver, The Gimp <-> Photoshop etc

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 17:22
Het probleem is dat Linux geen Windows is en Windows programma's niet zonder extra programma's in 1x onder Linux kunnen werken.
Je zou het kunnen proberen op 3 manieren:
1. Wine
Gebruik maken van Wine (winehq.org, als ik me niet vergis), dit is een programma dat het mogelijk maakt (beperkt) Windows programma's onder Linux te draaien.
2. Virtual computer
Maak gebruik van een programma als VMWare om een virtuele windows machine te draaien, al is dit natuurlijk niet nodig als je al een dualboot hebt.
3. Gebruik maken van native Linux programma's
Voor Linux is een grote hoeveelheid programma's beschikbaar, kijk bijvoorbeeld eens op sourceforge of op freshmeat.net. Voor veel pakketten zijn alternatieven beschikbaar onder Linux.

De vraag blijft dan als je zoveel Windows nodig hebt, of het verstandig is om van Windows naar Linux over te stappen.

Linux maakt gebruik van een aantal partities.
Veel voorkomend de laatste tijd is een indeling als deze:
/dev/hda1 Windows XP
/dev/hda2 / partitie Linux
/dev/hda3 swap partitie Linux
/dev/hda bootsector --> afhandeling door Grub of Lilo

Kort samengevat zit je bij een dualboot altijd aan 3 partities vast, minimaal. Linux heeft er namelijk 2 nodig meestal.
Je moet naast je C nog 3 of meer partities hebben: /boot, swap en /
Was het niet zo dat je tegenwoordig de /boot niet altijd meer nodig hebt ? - Of leef ik nu in een eigen wereldje ?

[ Voor 9% gewijzigd door Icheb op 14-05-2005 11:51 . Reden: Ik type traag, reactie op eerdere reply ]

sebsoft.nl

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik ergens een theme vandaan halen voor mandriva?? op google gezocht, maar kan niets concreets vinden.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 12:23:
waar kan ik ergens een theme vandaan halen voor mandriva?? op google gezocht, maar kan niets concreets vinden.
Misschien moet je dan wat beter zoeken, zie bijvoorbeeld themes.org, en ik wil je er even op wijzen dat dit forum niet bedoeld is om topics te maken waar je al je kleine vraagjes dumpt zoals je nu aan het doen bent, zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/faq en NOS policy - updated 22/09/2004 .
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.