Toon posts:

[XP] Start na installatie van SP2 niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren/dames,

Nadat ik vanmorgen de melding van m'n vader kreeg dat zijn pc erg traag was en volgens hem er virussen, spyware, etc op was gekomen heb ik geprobeerd de pc weer een beetje up-to-date te krijgen. Allereerst Norton Antivirus erop gezet en gescand, tweede stap was Windows updaten naar SP2.

Aanleiding:
Tijdens het installeren ben ik even weggeweest en toen ik weer terug was kreeg ik van pa de melding dat de pc niet meer opstartte. Volgens hem moest hij na de installatie van SP2 het systeem rebooten (wat hij gedaan heeft), maar liep de pc vast na het inloggen "op het moment dat het bureaublad zichtbaar was, echter zonder taakbalk in beeld." Vervolgens is de pc uitgezet door de uitknop lang ingedrukt te halen.

Situatie nu:
Na het opstarten geeft de pc vrijwel direct (na gebruikelijke eerste pc-gegevens) de volgende melding:
Windows kan niet worden gestart omdat volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:

\windows\system32\config\system

Inmiddels heb ik het proberen op te lossen door op te starten in veilige modus ---> zelfde melding en
repareren via Windows CD ---> Blauw scherm met foutmelding "Windows afgesloten om schade te voorkomen".

Kan dit probleem nog worden opgelost zonder Windows opnieuw te installeren? Er staan op de pc namelijk belangrijke mailtjes (niet geback-upt uiteraard) die eigenlijk niet verloren mogen gaan...

Voor de volledigheid de pc-gegevens:
Intel P4 2,4 Ghz;
512MB DDR-RAM
Windows XP Proffesional

De FAQ verwees me naar de repareerfunctie van de Windows-cd of naar de supportsite van Microsoft. Eerste werkt niet en op de tweede kan ik hier niet echt iets op vinden...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 19:14:
De FAQ verwees me naar de repareerfunctie van de Windows-cd of naar de supportsite van Microsoft. Eerste werkt niet en op de tweede kan ik hier niet echt iets op vinden...
De eerste die mij uitlegt hoe je met een Nederlandse XP Prof. de herstelfunctie kan gebruiken moet ik ook nog tegenkomen. Je hebt namelijk als het goed is 2x de mogelijkheid om op 'r' te drukken, de 1e keer krijg je de recovery console, de 2e keer moet hij de oude windows installatie vinden en daar zou je dus ook op 'r' moeten kunnen drukken. Die 2e 'r' heb ik dus nog nooit voorbij zien komen. (nee dit ligt niet aan mij, ik heb het geprobeerd met Win 2k en daarmee lukt het me wel)

Maar goed, wat je kunt doen als je je data niet kwijt wilt, is even een Ghost maken op een andere partitie, of eventueel met BartPE http://www.nu2.nu/pebuilder/ je data benaderen en wegschrijven naar een andere partitie. Als je geen extra partitie hebt kun je altijd nog een Windows naast de huidige installeren zonder een format te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 13-05-2005 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er is idd geen tweede partitie... anyway, het is wellicht een uiterste oplossing, maar aangezien het eigenlijk alleen om mails gaat die bewaard moeten worden wordt dat ook lastig. Als er mensen zijn die een 'echte' oplossing voor dit porbleem weten: graag.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 02:15
Een tweede Windows naast de oude installeren. Data saven en de oude Windows wissen. Heb ik diverse malen gedaan toen ik net begonnen was met computers.....

Je moet aan het eind alleen je boot.ini nog aanpassen om van het opstartkeuze menu af te komen dat vraagt welke van de twee Windos installaties je wilt opstarten.

Het is gebleken dat sommige virussen en sommige spyare de migratie naar SP 2 kunnen verpesten. Ik denk dat je vergeten bent het systeem uitgebreid op spyware te scannen voor de migratie naar SP 2.

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Nadat je windows opnieuw hebt geinstalleerd en je mailtjes hebt overgezet zou ik voordat je nog op internet gaat SP2 erop zetten en een antivirus. Daarna pas je internet verbinding instellen of aansluiten.

Dan weet je eigenlijk dat het het veiligst is en geen last hebt van spyware of virussen ;)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan deze: http://support.microsoft.com/?kbid=307545 methode eens proberen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor, vandaag laat ik het even zitten maar morgen ga ik het zeker proberen. Probleem komt idd overeen. :).

Verwijderd

Topicstarter
Nu bezig met proberen te herstellen door middel van de door elevator opgegeven support-site:
Echter loop ik al heel snel vast. Onderstaande lukt nog wel:
Ga als volgt te werk om deel een uit te voeren: 1. Plaats de Windows XP-opstartdiskette in het diskettestation of plaats de Windows XP-cd-rom in het cd-rom-station en start de computer opnieuw op.
Selecteer eventuele vereiste opties voor het opstarten van de computer vanaf het cd-rom-station, als u hierom wordt gevraagd.
2. Druk vanuit het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
3. Selecteer de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op uw computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
4. Typ desgevraagd het Administrator-wachtwoord. Als het Administator-wachtwoord leeg is, drukt u op ENTER.
Daarna kom ik echter op een blauw scherm terecht beschreven in de startpost. De commando's die ik in een opdrachtregel zou moeten geven kan ik dus niet invoeren:
5. Typ de volgende regels op de opdrachtregel van de herstelconsole en druk na elke regel op ENTER:
md tmp
copy c:\windows\system32\config\system c:\windows\tmp\system.bak
copy c:\windows\system32\config\software c:\windows\tmp\software.bak
copy c:\windows\system32\config\sam c:\windows\tmp\sam.bak
copy c:\windows\system32\config\security c:\windows\tmp\security.bak
copy c:\windows\system32\config\default c:\windows\tmp\default.bak

delete c:\windows\system32\config\system
delete c:\windows\system32\config\software
delete c:\windows\system32\config\sam
delete c:\windows\system32\config\security
delete c:\windows\system32\config\default

copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system
copy c:\windows\repair\software c:\windows\system32\config\software
copy c:\windows\repair\sam c:\windows\system32\config\sam
copy c:\windows\repair\security c:\windows\system32\config\security
copy c:\windows\repair\default c:\windows\system32\config\default

6. Typ exit om de herstelconsole te sluiten. De computer wordt opnieuw opgestart.
Iemand een idee hoe ik om het blauwe error-scherm heen kan komen zodat ik in de herstelconsole kan komen?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 02:15
Wat wordt voorgestelde in het vermelde artikel van Microsoft is om van de volgende files de backup te gebruiken om het beschadigde origineel te herstellen:
system.bak
software.bak
sam.bak
security.bak
default.bak

Let er even op dat de originele bestanden géén extensie hebben.

De *.bak staan allemaal in dezelfde map als het origineel. Je kunt dit onder DOS doen of door de harde schijf in een andere computer te hangen. De laatste methode heb ik vrij recent met succes toepgepast toen de System file corrupt geworden was door een beta driver.
Pagina: 1