Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[AT Voeding] hoe deze aanzetten zonder mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
edit:
ik heb nog wat info gevonden enkel begrijp ik niet wat ze er mee bedoelen daarom heb ik er een foto van genomen, misschien dat jullie hier aan uit kunnen?

voeding 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/voeding1.JPG

voeding 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/voeding2.JPG

Ok, dan zullen we nu duidelijker proberen te zijn...
Ik heb een AT voeding met aan/uit knop en 1 zonder aan/uit knop maar welke toch een AT voeding is.
Ik wil deze aankrijgen zonder deze door te lussen naar een ATX voeding (in de FAQ staat hoe je dat kunt doen).
Ik test de spanning dmv een hardeschijf die ik eraan hang.

Als ik aan/uit knop indruk werkt het dus niet, pas als ik het op een AT mobo aansluit gaan de hdd aan.
Nu wil ik dus dat ik hem gewoon altijd aan/uit kan doen ZONDER MOBO en zonder gebruik te maken van een ATX voeding ofzo.

Dus ik wil gewoon een AT voeding zodanig aankrijgen dat hij 12V geeft door die molex dingen zonder mobo.
En nee, enkel aan/uit knop werkt dus niet O-)

pin layout van voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/voeding.jpg

Ik heb al gezocht op google, got en in de CME FAQ (onder voedingen etc) maar wat daar staat werkt of lukt me dus niet!
ahja, ik heb zowat ook geprobeerd om alle mogelijke combinaties te verbinden met draadjes maar dat was geen succes

Hoe krijg je zo'n voeding nu geheel losstaand van alle andere zaken aan? (dus zonder mobo, andere voeding etc etc etc)

Hopelijk deze keer wel goed anders weet ik het echt niet meer hoor...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 15:16 ]

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik ken het ook niet bij atx is het 4 en 6 wat voor voltages geven pinnetje 4 en 6 bij een atx voeding???

ik vind het een hele goeie vraag

1337

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Rood + Oranje en dan op de aan/uit knop drukken lijkt mij zo

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
lemming_nl schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 17:39:
Rood + Oranje en dan op de aan/uit knop drukken lijkt mij zo
Zoiets dacht ik ook. Maar het zou ook kunnen dat de voeding die 5V dan op die oranje lijn levert als de voltages gestabiliseerd zijn en het alles echt kan gaan opstarten.

Sowieso is het niet slim om zomaar alle combinaties te gaan proberen :X

[ Voor 10% gewijzigd door brinkdinges op 13-05-2005 17:48 ]

Casemod: Cubeleon

• lemming_nl
  • Niet online
brinkdinges schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 17:47:
[...]

Zoiets dacht ik ook. Maar het zou ook kunnen dat de voeding die 5V dan op die oranje lijn levert als de voltages gestabiliseerd zijn en het alles echt kan gaan opstarten.
Dan doe je eerst zwart + oranje, als dat niet werkt doe je rood + oranje. Zo kan er volgens mij niets mis gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 13-05-2005 17:49 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
lemming_nl schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 17:48:
[...]

Dan doe je eerst zwart + oranje, als dat niet werkt doe je rood + oranje. Zo kan er volgens mij niets mis gaan.
Dan zou je hem dus alsnog kort kunnen sluiten. Ik hoop dat AT voedingen daar tegen kunnen. Ik denk van wel, anders had hij je dat in rooksignalen al wel duidelijk gemaakt ;)

Casemod: Cubeleon

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat lijkt er meer op.

Het oranje draadje is een draad met een signaal dat van je voeding naar je mobo loopt, ga die dus niet aan een voedingslijn of ground hangen.

Verder: Heb je al geprobeerd om (van de stekker naar het mobo) alle gelijke signalen met elkaar te verbinden? Dus alle grounds bijelkaar, alle 5Vs bij elkaar, ... Het kan zijn dat daar ergens een detectielijntje tussen zit.

Je hebt nou trouwens al 3 keer een topic gestart met een typo erin. Ik heb de naam maar even aangepast.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Ik heb hier ook een aantal AT voedingen en die hebben zo'n lekkere dikke 220 Volt kabel lopen naar de voeding. De schakelaar die erop zit zorgt voor het "aanzetten" van de voeding. Ik zou dus gewoon vermoeden dat je misschien een kabelbreuk hebt daarin ofzo en dat het toevallig werkte met je mobo eraan. Want volgens mij is een AT voeding niets anders dan een transformator. (ja met een schakelaartje om hem aan en uit te zetten).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb hier zelf ook een at voeding zonder at-knop, bij deze zit een extra stekker met 3 polen waarbij je die draden hetzelfde gebruikt als bij atx, maar dit zie je niet veel.

Ik denk dat het een extra kabel aan de voeding is met 4 draden, waar een 220v schakelaar op moet.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik heb hier ook een voeding liggen die het alleen doet als je er een moederbord aan hangt, dus mogelijk is het iig wel... Hoe je het moet verbinden heb ik echter geen idee van, want bij mij hangt ie in mn router :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Een Soft-power-on op AT? Dat bestaat niet volgens mij. Je moet wel een extra schakelaar stekker hebben of je hij gaat direct aan als je de stekker erin steekt...

(Anders soldeer je er toch gewoon een groen kabeltje aan? 8)7 )

U vraagt, wij antwoorden.

• MaD_co
  • Nu online
Is het niet zo dat je harddisk wel gewoon stroomt krijgt maar pas opspint als je hem verbind met het mobo?
Of verbind je hem niet met een ide kabel?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Was het niet zo dat bepaalde AT voedingen alleen draaiden onder een bepaalde belasting, of klopt dat niet. Ik meen namelijk dat er bij het maken van een labvoeding van een AT voeding een weerstand gebruikt moest worden om belasting te simuleren. Of had dat een andere reden? :)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
Klopt, ik heb aan mijn test ATvoeding ook een CDRom drive hangen, anders doet mijn voeding niks.

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 20:36:
Was het niet zo dat bepaalde AT voedingen alleen draaiden onder een bepaalde belasting, of klopt dat niet. Ik meen namelijk dat er bij het maken van een labvoeding van een AT voeding een weerstand gebruikt moest worden om belasting te simuleren. Of had dat een andere reden? :)
daarom heb ik toch die hdd deraan hangen....

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
MeMoRy schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 20:10:
Een Soft-power-on op AT? Dat bestaat niet volgens mij. Je moet wel een extra schakelaar stekker hebben of je hij gaat direct aan als je de stekker erin steekt...

(Anders soldeer je er toch gewoon een groen kabeltje aan? 8)7 )
Wil wel een foto maken als je wil hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik slechts 1 stekkertje (dus geen 2) op het mobo aansluit gaat ie ook aan (maakt niet uit welk stekkertje, zolang zwarte draadjes maar in't midden zitten)
Maar voor de rest springt ie tot nu toe enkel aan op het mobo.
Heb die witte stekker der ook al afgehaald (mobo) maar ik zie nergens verbindingen lopen...

Verwijderd

Topicstarter
anyone?

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
groen en zwart?

Verwijderd

Topicstarter
nope.... (er is niet eens een groene :? ) :(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 22:25 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Volgens mij moet er iets met die orange gebeuren of gaat ie pas aan zodra er stroom wordt getrokken van de at stekker. Ik zou proberen wat er gebeurt als je wel stroom trekt van de at stekker of aan iemand met een at voeding vragen of hij met een multimeter na wil meten wat er gebeurt met het oranje draad als je 'm aan zet.

Verwijderd

laat maar, is eigenlijk niet echt zinnig

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit:
ik heb nog wat info gevonden enkel begrijp ik niet wat ze er mee bedoelen daarom heb ik er een foto van genomen, misschien dat jullie hier aan uit kunnen?

voeding 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/voeding1.JPG

voeding 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/voeding2.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 15:16 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

somige voedingen hebben wel belasting(en) nodig om te functioneren

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op maandag 16 mei 2005 @ 15:17:
somige voedingen hebben wel belasting(en) nodig om te functioneren
zoals 3x gezegd...
er zit een hdd aan om mee uit te testen (dus er is belasting..)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ennuh . stel dat dat nou eens te weinig zou kunnen zijn ?

Iperf

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:41
pleur dr 8 fans op :+

K to the KillaZ

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op maandag 16 mei 2005 @ 15:21:
ennuh . stel dat dat nou eens te weinig zou kunnen zijn ?
lijkt me nogal raar als ie het wel doet wanneer mobo deraan zit want je mobo neemt nu niet echt veel (mobo zelf zit niets op, geen geheugen, cpu etc enkel connector zit derin)

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Geeft dat bovenste plaatje niet gewoon aan dat je er nog een schakelaar aan moet maken die als je erop drukt blauw met bruin verbindt en wit met zwart? AT voedingen hebben volgensmij altijd een externe schakelaar aan de voorkant van de kast zitten, die moet je dus aan die stekker vastzetten.

• BJup
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-11 23:31
Ik heb een voeding gehad, die het met 1 schijfje niet deed, met 1 schijf en nog iets wel..... misschien idd eens 2 schijven aan hangen?

Je zegt dat hij het met 1 van de stkkers op je MoBo wel doet...
Kan het in mijn beperkte visie alleen iets met de ground en de +5V zijn, dat zijn immers de enige die bij beide stekkers aanwezig zijn.

Rest alleen nog de vraag of alle schijven ook 5V snoepen, of misschien alleen 12V?
Maar zoals ik al aangaf: dit is slechts mijn beperkte kijk op de werkelijkheid :)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb 's een voeding gehad die het met 3 schijven nieteens deed...

Maar met 1 cd-rom speler wel...

Fan's eraan is geen goed idee, balast je alleen de 12v mee...

Heb iig nog nooit een voeding gezien die aan 1 cd-rom speler niet genoeg had.
Pagina: 1