Zoals beloofd even een foto van het hele pakket:

Zoals gezegd werd de camera aangeboden voor €479 inclusief een tasje (Jeep) en een tafelstatief die veel steviger oogt en meer kan (in alle richtingen swivelen) dan ander tafel-tripod-spul. De tas heb ik echter voor € 25 ge-update naar een Samsonite "Trekking". De Sandisk Sd 1 GB Ultra II kreeg ik mee voor € 99 i.p.v. € 119. Bij elkaar bedroeg de rekening dus € 603. Al met al een mooie prijs voor al dat moois...

Direct natuurlijk de 12x Optische zoom met IS (shoot only) uitgeprobeerd...
En omdat dat niet veel zegt wanneer je de 1x zoom niet hebt gezien volgt onderstaand de 1x zoom:

Alles geschoten door een vliegenhor!!! (dus ook die 12x zoom!!!...it's amazing...)
De foto's zijn geresized (1e ook gecropped), auto stand, zonder flits.
Ik vond ze nog niet de moeite waard om ze op full size te laten zien.
Dat doe ik wel zodra ik mooiere foto's heb.
Ik merk dat de camera in principe wel veel kan, maar dat ik de boel nog wel onder de knie moet krijgen. Ik heb een hoop foto's indoor zonder flits genomen onder moeilijke lichtomstandigheden, maar er zitten nog geen echt denderende foto's bij... Ik denk dat geen enkele camera in dat soort omstandigheden er zomaar mooie foto's uit kan persen, maar ik heb het vertrouwen dat de S2 met de IS tot meer in staat is dan onze oude Coolpix 880... (al kreeg ik in de eerste instantie toch vooral schampere opmerkingen van het vrouwtje te verstouwen over de kwaliteit van de eerste batch S2 foto's...). Ik denk dat het vooral even wennen is aan de Canon menu's i.p.v. de Nikon waar we zo vertrowud mee zijn.
Ik merk dat de Tv, Av en de M stand erg makkelijk te bedienen zijn dankzij de multikeuze toets. Het instellen van de aperture en de sluitertijden gaat in de M-stand erg gemakkelijk door up-down, left-right te drukken.
De camera start echt verschrikkelijk snel op. Bijna direct nadat je de cam aanschakelt is het al gereed voor de eerste foto.
Het handmatig op- en neerklapen van de flitser vind ik superhandig. Geen gedoe meer met knopjes. Neer is altijd zonder. Op is kiezen tussen aan of auto. De scherpste foto's maak ik tot nu toe met de auto stand en flits aan. Maar dat zijn er nog niet zo veel omdat ik vooral de boel uitprobeer met de flitser uit.
Het veelbesproken lenskapje zit idd losjes, maar weer minder los dan ik had gevreesd (dank zij de voorinfo...anders was het misschien weer erg tegengevallen). Het is in ieder geval zo dat ik me geen zorgen meer hoef te maken dat de lens kapot gaat omdat ik de cam inschakel voordat het kapje is verwijderd. De lens duwt het kapje er zonder problemen af.
Ik kan nu al niet meer zonder de swivel-LCD...elke volgende camera moet er voor mij een hebben...anders koop ik hem niet...
De S2 schakelt zichzelf automatisch uit na 2 minuten (lens trekt zich dan ook terug). Ik weet niet of ik dat kan veranderen (ik bedoel dat uitschakelen...niet de 2 minuten). Op zich is het geen ramp omdat hij weer zo snel opstart, maar toch... (ik lees zojuist in de handleiding dat het een energiebesparingsfunctie is die ik als het goed is kan uitschakelen)
De filmpjes zijn echt heel erg goed. Direct al de grootste plezier gehad met de kids. Vooral de mogelijkheid om tijdens het filmen ook foto's te maken is erg handig. Wel direct de filmpjes met Virtual Dub omgezet naar Xvid...scheelt zo weer een factor 10...
Tot zover de eerste praktijkervaringen van The_Sukkel met de S2
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450