Ik heb de demo gespeeld, en zoals ik eerder vermeldde: ik vind de game wel meevallen eigenlijk.
En wie kijkt er nu naar animaties als ze uitgezoomd met een rts bezig zijn. (beetje miere*** hoor) De animaties zijn wat mij betreft prima. Als die clockwork men stilstaan zie je ze met hun 'gear' prutsen (aan hun armen). En zo zijn er nog wel kleine aardigheidjes van animaties bij stilstand en bewegen.
Vroeger speelde ik nauwelijks fantasy games, maar de laatste tijd ben ik dit soort games gaan appreciëren, oa omwille van de creatieve settings en de vele mogelijkheden en 'coole'

features die anders niet tot nauwelijks mogelijk zijn.
Het is heel fijn om vliegende draken, robots, spinnen ea te maken. Het spel wijst ook helemaal zichzelf uit. Gewoon op intuïtie en 'feeling' ben je meteen vertrokken. Moeilijkheidsgraad ligt bij normal niet hoog. Er is logica in gebouwens en units en waar je welke upgrades kan doen.
Door uw steden zo te clusteren onstaat en een heel apart 'industrieel' sfeertje bij de vinci en een heel 'organische' structuur bij die alin. Ik vind het wel meevallen, het draagt bij tot de sfeer van het spel. En steden op vaste locaties doet denken aan BFME I , maar hier kan je gelukkig alle andere gebouwen wél plaatsen waar je maar wil. Steden op vaste locaties is ook positief voor gameplay, meer gericht op verovering en aanval en verdediging. (en niet dat iemand ergens op een hoekje van de map nog een basis heeft staan die je niet ziet enz enz...)
Het gebruik van één resource, maximum 2 zoals hier is echt wel de toekomst van rts. (zie BFME I/II) en voor wie dit niet bevalt, tja, spijtig dan. Voor casual rts'ers als mezelf is het veel fijner spelen. Ik wil battlen en niet settlers spelen.
De opbouw van de mappen is ook heel apart (en nog weinig vertoond in rts) zoals die diepe dalen en kloven waar je wel overkan met je vliegende units, maar je naar de andere kant moet vechten over die bruggen. Ook de hoogteverschillen zijn leuk. Met je leger een klimmende aanval doen? Of een bestorming downhill, het kan allemaal (voegt waarschijnlijk niets toe aan de gameplay, maar het is wel afwisselend om te zien)
Laatste opmerking, het gebruik van inheemse stammen die je bij je leger kan voegen. Nog meer diversiteit en leuke units. Die je door upgrades dan nog meestal continu en gratis kan laten aanvullen. (beserkers dacht ik bvb?) Of gewone klassieke cavalery van de sultan. Enz... In de demo campaign heb ik echt heel grote en diverse legers gemaakt.
En het feit dat je al troepen krijgt door gewoon te spelen en uit te bouwen. Soms heb ik al een klein legertje zonder ook maar een barrack geplaatst te hebben. Dat levert hele andere gameplay dynamics op. En voor minder ervaren rts spelers als mezelf een kans om eerste rushes te overleven en toch te kunnen meespelen. Ik ben meestal heel traag in het voorbereiden van troepen, omdat ik eerst vanalles uitbouw. In een 'klassieke' rts wordt ik dan keihard getrashed omdat ik daar met enkele mannetjes sta te verdedigen. Ook dat troepen schade ondervinden door in een vijandig gebied te lopen maakt de game meer fun voor normale gamers. Al met al zorgt dit voor een ongelooflijk goede balans, ook voor beginners, zoals alleen de 'rise of ..' serie biedt. De balans in rise of nations was ook stukken beter dan in gelijk welke andere game uit die periode.
Al met al is het gewoon leuk spelen met rise of legends. Een leuke verademing tov games die alleen maar showcases zijn en waarbij ik geen plezier beleef tijdens het gamen.
En aan die Xanderdrake, Breepee heeft meer dan gelijk. Overal werd aangekondigd dat ze een totaal ander game willen maken in een fantasy genre, wat ik wel kan begrijpen: eens iets anders doen, nieuwe uitdagingen. En dan nóg ga je de game spelen en mekkeren over de fantasy setting. Het is een keuze van de devs, dat wist je op voorhand. Bevalt het je niet, ga dan vooral AoEIII spelen.
Ik ga toch ook niet reclameren wanneer ik besef dat mijn broodrooster geen soep kan opwarmen?
Een minpuntje, door de omvang van de legers en de grote diversiteit bemerk je dat je troepen niet optimaal gebruikt en aan micromanagen doet bij het aanvallen. Opeens wordt het te veel en dan maak je gewoon een grote rechthoek over je map, en klik je ergens op de vijand

. Misschien wel wat jammer.
Wat mij betreft toch zeker 86-90% voor deze game, omwille van de gameplay.