Toon posts:

Externe USB HDD wordt slechts als 128GB herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een pc met windows xp inclusief sp2 en alle updates. Bios van moederbord is de laatste. intern 2 hd's van meer dan 200 gig ook xp ziet ze zo. Verder heb ik 1 externe (usb2) schijf van 200 gig ook die wordt gezien. Nu kreeg ik gisteren een externe schijf van maxtor van 250 gig die was geformateerd tot 130 mb dus partitie eraf en via schijfbeheer getracht e.e.a. te herstellen om zo mijn 250 gig te krijgen. Echter partitie kan eraf en als ik een nieuwe partitie aan wil maken kan ik weer niet verder dan die 130 gig. Wie helpt me even op weg het ligt dus niet aan de bios of het OS.

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-03 15:57

NEK

Je kunt in dit geval eventjes beter gebruiken maken van Partition Magic. Dit programma is online te koop.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Nu kreeg ik gisteren een externe schijf van maxtor van 250 gig die was geformateerd tot 130 mb

geformatteerd tot 130 mb?

verwijder eens al je partities op die hd, en wat wil je terughalen?

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-03 15:57

NEK

andreict schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:27:
Nu kreeg ik gisteren een externe schijf van maxtor van 250 gig die was geformateerd tot 130 mb

geformatteerd tot 130 mb?

verwijder eens al je partities op die hd, en wat wil je terughalen?
Je kunt in dit geval eventjes beter gebruiken maken van Partition Magic. Dit programma is online te koop.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 08:18

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij bedoel je niet 130 MB maar 130 GB. Dat is een bekende limiet: OM FAQ / Beleid

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 23:44

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Weet je HEEEEEEL zeker dat het geen 120 / 120 Gb was????

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• andreict
NEK schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:28:
[...]

ben je een verkoper van pq magic ofzo?

waarom kopen als het gratis (legaal) kan?

spammert :9

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Misschien kun nog eens duidelijker omschrijven wat het probleem precies is. Kun je maar tot 130 Gb in totaal gaan, of kun je wel een partitie van 130 en een van 120 Gb aanmaken op die schijf? En heb je andere tools dan die uit Windows XP zelf gebruikt?

Verwijderd

hij heeft schijven groter dan 120 GB en die worden wel herkent, dus dat zal het niet zijn.

tevens zijn er idd gratis oplossing voor partitie beheer, probeer anders eens met fdsik alles te benaderen en geheel te wissen of met een diagnostische tool van je fabrikant "maxtools" geloof ik

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

EXX schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:29:
Volgens mij bedoel je niet 130 MB maar 130 GB. Dat is een bekende limiet: OM FAQ / Beleid
Deze oplossing werkt volgens mij het beste. Bij Maxtor hoort hier het prog Maxblast bij en de Windows big drive Enabler.
Die bigdrive enabler hier dus niet omdat je al grotere partities had op andere disks.

[ Voor 14% gewijzigd door Kixtart op 09-05-2005 12:38 ]

☻/
/▌
/ \

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:34:
tevens zijn er idd gratis oplossing voor partitie beheer, probeer anders eens met fdsik alles te benaderen en geheel te wissen of met een diagnostische tool van je fabrikant "maxtools" geloof ik
Dan is het wel handig de EXTERNE harde schijf even uit de casing te halen en (tijdelijk) intern in te boujwen(zit gewoon een standaard IDE aansluiting op), want veel van die tooltjes werken niet op externe schijven.

Dan kun je ook even nakijken of er niet een jumper zit op de de HD die de grootte beperkt, en of het werkelijk een 250 GB disk is.

En nogmaal <b>wat voor foutmelding krijg je wanneer</>

offtopic:
zeker weten dat je GB & MB in de topic start niet door elkaar hebt gehaald?
.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 09-05-2005 12:40 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg geen foutmelding ik kan gewoon op die externe 250 gig schijf niet meer formateren dan 130 GIG sorrie voor de MB grijns. Hij ziet momenteel ook maar 128 gig en ik weet zeker dat het een 250 gig is. Dus lijkt erop dat de oude partitie gegevens blijven staan en ik geen nieuwe aan kan maken onder schijfbeheer. Als ik kies voor nieuwe partitie dan kan ik maximaal 131 gig aanmaken. Nogmaals alle andere grote schijven zijn gewoon zichtbaar en volledig benaderbaar op mijn systeem.
Het betreft trouwens deze schijf: Maxtor 250Gb 7Y250PO UDMA-133 8MB 7200rpm

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:40
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:53:
Ik krijg geen foutmelding ik kan gewoon op die externe 250 gig schijf niet meer formateren dan 130 GIG sorrie voor de MB grijns. Hij ziet momenteel ook maar 128 gig en ik weet zeker dat het een 250 gig is. Dus lijkt erop dat de oude partitie gegevens blijven staan en ik geen nieuwe aan kan maken onder schijfbeheer. Als ik kies voor nieuwe partitie dan kan ik maximaal 131 gig aanmaken. Nogmaals alle andere grote schijven zijn gewoon zichtbaar en volledig benaderbaar op mijn systeem.
Het betreft trouwens deze schijf: Maxtor 250Gb 7Y250PO UDMA-133 8MB 7200rpm
Kijk hier eens ;) Forum FAQ.
Wat staat daar:
BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Waar heb jij dus last van ;) (volgens mij ligt dat dus aan je driver :?)

Nog een linkje naar de FAQ HddLimiet.

:O :O

[ Voor 3% gewijzigd door IJnte op 09-05-2005 13:01 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

IJnte schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:00:
[...]

Wat staat daar:

[...]

Waar heb jij dus last van ;) (volgens mij ligt dat dus aan je driver :?)

Nog een linkje naar de FAQ HddLimiet.

:O :O
mis ik iets ?
al die andere schijven zijn wel zichtbaar of zeg jij dat juist die ene schijf niet zichtbaar is en dus een bios upgrade nodig is om alleen die ene schijf in zijn geheel te laten zien? terwijl de rest met diezelfde bios en grootte wel zichtbaar is?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ben ik onduidelijk dus nogmaals. Alle andere schijven zijn gewoon te zien, te benaderen en te formateren dus het ligt niet aan drivers, xp en dat soort dingen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

IJnte schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:00:
[...]

Wat staat daar:
het enige relevant wat in de faq staat is
Er zijn gevallen bekend dat grote (>128GB) Maxtor schijven correct in de BIOS worden herkend, maar in Windows slechts als 128GB worden gezien, ook al heb je minimaal Win2K SP3 en WinXP SP1 geïnstalleerd. De exacte oorzaak is vooralsnog onbekend, maar dit probleem is gelukkig wel te oplossen met Maxtor Big Drive Enabler.
Aangezien hij andere schijven heeft die WEL groter zijn dan 128 MB GB

echter een search levert me dit op:
http://episteme.arstechni...0000462731/r/419001962731

de Bridge chip van je external enclosure, wat is die? (zie ook [rml][ Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen[/rml] voor een aantal chips, ben bang dat je moet gaan schroeven om het uit te vinden)

En wellicht kun je een firmware update voor je externe enclosure vinden?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• andreict
heb je niet een hoop ongepartitioneerde ruimte?

controleer eerst dat eens..

• IJnte
Et kan gewoon zijn dat zijn USB bridge et niet ondersteunt. Het lijkt me trouwens wel raar hoor, maar wie weet. Er zit in zo'n externe behuizing gewoon een IDE -> USB converter. Als je drivers daarvoor niet goed geinstalleerd zijn, dan kan ie dus aan dat limiet zitten.

[Edit]
Nog wat info:
http://www.askanowner.com/qa/view.asp?s=1&qid=146265
Maxtor Link

[ Voor 37% gewijzigd door IJnte op 09-05-2005 13:40 . Reden: Linkjes ]

Verwijderd

Topicstarter
Er is verder geen zichtbare ongepartioneerde ruimte.

Drivers? Mijn andere externe case met 200 gig wordt gewoon gezien.

• IJnte
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:38:
Er is verder geen zichtbare ongepartioneerde ruimte.

Drivers? Mijn andere externe case met 200 gig wordt gewoon gezien.
Heb je em al es aan een andere computer gehangen :? Anders lijkt het me dat dat doosje een beetje ziek is of een firmware updat nodig heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Oke er komt duidelijkheid in de schemer. Hij hangt nu direct aan een ide poort in de systeemkast en ziet daar keurig 233 gig die hij nu braaf aan het formateren is zometeen terug zetten in kastje en hopen op 233 gig zo niet dan ist kassie over datum grin. _/-\o_

Firmware update iemand een idee waar je een update vandaan haalt heb geen merk van het kastje wel chipsset info. Dit staat erin:

In-system SD 300A1 0217K3034

Oxford FW911-TQ-A 0246 (deze is waarschijnlijk van de firewire aansluiting)

PDL1394P238D
C80112.2
TS0213C

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 13:52 ]

• andreict
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:49:
Oke er komt duidelijkheid in de schemer. Hij hangt nu direct aan een ide poort in de systeemkast en ziet daar keurig 233 gig die hij nu braaf aan het formateren is zometeen terug zetten in kastje en hopen op 233 gig zo niet dan ist kassie over datum grin. _/-\o_
firmware updaten dan he

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix met o.a. "mb" --> "GB" :+

Verwijderd

Topicstarter
Oke haha maar ja waar haal ik die update vandaan dan zie specs vorige bericht.

Thanks BalusCCC :9 voor aanpassing _/-\o_

• IJnte
IJnte schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:30:
Et kan gewoon zijn dat zijn USB bridge et niet ondersteunt. Het lijkt me trouwens wel raar hoor, maar wie weet. Er zit in zo'n externe behuizing gewoon een IDE -> USB converter. Als je drivers daarvoor niet goed geinstalleerd zijn, dan kan ie dus aan dat limiet zitten.

[Edit]
Nog wat info:
http://www.askanowner.com/qa/view.asp?s=1&qid=146265
Maxtor Link
Zie de eerste Link. Daar staat een mooi linkje naar OxFord Semiconductors!
BeHold

• IJnte
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:07:
[...]

Oke haha maar ja waar haal ik die update vandaan dan zie specs vorige bericht.

Thanks Balus voor aanpassing _/-\o_
offtopic:
Maak er maar gauw BalusC van ;) Anders closed die je topic dadelijk nog :P

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

dit is hem:
http://www.lvr.com/usbchips.htm

ISD-300A1 Mass Storage Fixed-Function Bridge

/edit:
http://www.cypress.com/po...re%20and%20Drivers&next=0
ik heb nog steeds geen firmware gevonden.....of is RMA een optie?

/edit geefop...
kun je hem via firewire e.v.t aansluiten? die oxford 911 chip zou het wel moeten aankunnen als ik het goed lees. Ik geef je niet veel kans als je hem formateerd intern en daarna weer extern aansluit. Goed testen dan he?

[spam] ;)
enne graag je eindervaringen posten in
[rml][ Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen[/rml] topic.
[/spam]

[ Voor 62% gewijzigd door leuk_he op 09-05-2005 14:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke geformateerd direct aan de ide kabel daarna terug in externe case en jawel 250 gig wordt herkent. Weer wat geleerd een ieder bedankt en een slotje mag erop. >:)

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 15:25:
Oke geformateerd direct aan de ide kabel daarna terug in externe case en jawel 250 gig wordt herkent. Weer wat geleerd een ieder bedankt en een slotje mag erop. >:)
Goed testen hoor! Want je partititabel mag wel 250 Gig aangeven, of hij meer schijft (of nog belangrijker, terugleest) dan 128 GB is even nog de vraag.
offtopic:
Enne slotjes komen pas op uit de hand gelopen topics, niet op opgeloste topics.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks zal het doen bedankt allen _/-\o_
Pagina: 1