[XP]Waartoe dient de 7,844MB unallocated diskspace ?

Pagina: 1
Acties:

• Black_Oak
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-02-2023
Dag,

Wanneer je XP installeert vanuit de CD en je werkt met
partities wordt er steevast een klein partitie van 7,844 MB
niet toegewezen diskruimte ongevraagd aangemaakt.

Als je echter met een partitioneer programma zelf de partities
aanmaakt en je plaatst een vooraf aangemaakte dump van
XP dan loopt de PC zonder enig merkbaar verschil .

Vandaar mijn vraag: Waarom maakt de installatie CD die
kleine partitie aan ? Als ze niet toegewezen is kan het
susteem er toch niet op schrijven ? Of toch wel ?

mvg
Black_Oak

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier nog nooit over gehoord. Unallocated betekend "geen partitie", en daar kan idd niet op worden geschreven.

Verwijderd

klopt die ongeveer 8mb waar dan geen partitie van is staat bij mij ook, dit had ik al met W98, nooit verder over nagedacht.

Ik ben dus ook benieuwd wat het is.

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb me dat ook al eens afgevraagd ja. Nooit de moeite genomen om de vraag te stellen omdat het nu niet zo veel ruimte is dat je het mist. Misschien heeft het met de clustergrootte te maken?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
hier heb ik dr gewoon een mooi fat schijfje van gemaakt om vanaf te kunnen flashen in dos :) 7mb op 280GB merk je niet toch? ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Er moet een bepaalde eis zijn waaraan voldaan moet worden; XP doet dit namelijk niet altijd :) Wellicht is dit de reden; Managing Volumes During Windows XP Professional Setup en zit er intern iets niet goed bij het doorgeven van de gewenste grootte van de partitie (=totale grootte van de schijf)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens Google wordt die ruimte vrijgehouden door XP voor een toekomstige conversie van je basic volume naar een Dynamic volume.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Volgens cursus 70-270 ook :)
Deze informatie had je best van internet kunnen halen :P

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Microkid schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 17:07:
Volgens Google wordt die ruimte vrijgehouden door XP voor een toekomstige conversie van je basic volume naar een Dynamic volume.
Ik dacht altijd om daar partitie informatie op te slaan ?? Dat is dan dus alleen bij een Dynamic Volume ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
When you create basic volumes during Setup, Setup reserves 1 MB or one cylinder, whichever is greater, at the end of the disk. Setup reserves the space for the dynamic disk database so that you can convert the disk to dynamic if you want to.
Van dit artikel op microsoft.com

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-02 23:57
Afaik, Windows bij zijn partitionering de eerste cylinder (cilinder 0) overslaat, omdat in deze cilinder het MBR staat en in ieder geval de eerste 63 sectoren gereserveerd dienen te blijven.
Op mijn wdc400BB (37GB) met 4865 cilinders kom je dan uit op 7,8 MB :)

gewaarwordingshorizon

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:18
Voor zover ik weet gebeurt dit alleen als je meerdere schijven hebt.
Bij 1 schijf wordt dus niet die 8MB gereserveerd.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
suspect schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:30:
Voor zover ik weet gebeurt dit alleen als je meerdere schijven hebt.
Bij 1 schijf wordt dus niet die 8MB gereserveerd.
Waarvoor dan? En waarom? En waarom alleen bij 2 schijven? Waarom heb ik het dan ook met maar 1 schijf?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hier: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;293281 wordt niets vermeld over enkel met meerdere disken :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het is inderdaad aantoonbaar altijd hetzelfde geintje; ik heb zojuist nog twee machines voorzien van een installatie (XP en 2k). Nadat je hebt aangeven hoe je wilt formatteren kies je voor annuleren/vorige en dan zie je dat er weer een leeg gedeelte van 8 mb overblijft

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1