[HDTV]High-Definition Television. Wat het precies is topic

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.490 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-08 15:37
Matched: hdtv
ik zit te kijken naar de jvc HV-32P40B die al vaker voorbij is gekomen, deze tv ondersteunt sowieso een HDTV invoer, maar wat voor resolutie laat ie op het scherm zien?

tx.

[ Voor 16% gewijzigd door tabakje op 12-07-2005 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Bedenk je wel dat deze tv geen digitale ingang heeft! Je moet je dus afvragen hoeveel hd je ook kunt gaan ontvangen via de component, wellicht dat alles via digitale ingang met hdcp gaat, maar je kunt natuurlijk ook dat risico lopen, is je eigen keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 12:19:
[...]
Ik zou voor een lcd gaan, de resolutie is hoger dan de goedkoopste hd-ready plasma (de 42p500 is zo'n 3000 euro via het internet) en dat is 1024x768, en ik vind persoonlijk het beeld van dvd's mooier op lcd's dan op plasma's (wel met een beetje goede dvd en kabel verbinden).
toch apart dat mensen kleuren reproductie en ghosting geen issue vinden. met een andere kabel en "beetje goede dvd" word volgens mij je beeld niet beter....denk eerder aan progressive. en wil je het beste uit je lcd gaan halen dan ga je ook een upscaler nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ghosting heb je geen last meer van op de nieuwe generatie lcd's, kleuren vind ik persoonlijk erg mooi. En ik bedoelde natuurlijk met mijn beetje dvd-speler en kabels dat het wat beter dan no-name dvd-speler van 30 euro bij een pak waspoeder moet zijn: dus inderdaad progressive (ik heb nog geen upscaling dvd-speler dus weet niet hoeveel beter dat is) en een redelijke ixos component kabel ofzo... niet zoveel zout op de slakken leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 23:10:
(ik heb nog geen upscaling dvd-speler dus weet niet hoeveel beter dat is) en een redelijke ixos component kabel ofzo... niet zoveel zout op de slakken leggen :)
je kunt wel een fantastisch mooie resolutie hebben qua scherm maar als je geen beeld hebt wat je in dat formaat kan aanleveren dan heb je er geen r**t aan, daar heb je dus een upscaler voor nodig, of voeden vanuit je pc met een HD signaal of een Xbox in HD mode ;)

Dat ghosting niet meer te zien is ben ik niet met je eens, dat je het misschien in de winkel niet hebt gezien is wat anders (dat heet opzet), ik heb het in genoeg winkels bekeken waar er wat actie op het scherm was te zien en ghosting was er bij. Qua kleuren kan je iig niet tegen een plasma op, die gaan over de meerdere miljarden.

Ik vond ook nog een aardig stukje over kleuren;
8-Bit vs. 6-Bit

Now color depth was previous referred to by the total number of colors that the screen can render, but when referring to LCD panels the number of levels that each color can render is used instead. This can make things difficult to understand, but to demonstrate, we will look at the mathematics of it. For example, 24-bit or true color is comprised of three colors each with 8-bits of color.
Mathematically, this is represented as:

2^8 x 2^8 x 2^8 = 256 x 256 x 256 = 16,777,216

High-speed LCD monitors typically reduce the number of bits for each color to 6 instead of the standard 8. This 6-bit color will generate far fewer colors than 8-bit as we see when we do the math:

2^6 x 2^6 x 2^6 = 64 x 64 x 64 = 262,144

This is far fewer than the true color display such that it would be noticeable to the human eye. To get around this problem, the manufacturers employ a technique referred to as dithering. This is an effect where nearby pixels use slightly varying shades or color that trick the human eye into perceiving the desired color even though it isn't truly that color. A color newspaper photo is a good way to see this effect in practice. (In print the effect is called half-tones.) By using this technique, the manufacturers claim to achieve a color depth close to that of the true color displays.

How to Tell if an LCD is 8-Bit or 6-Bit

This is the biggest problem for individuals who are looking at purchasing an LCD monitor. Most manufacturers do not list the color depth of their display. Even fewer will list the actual per-color depth. If the manufacturer lists the color as 16.7 million colors, it should be assumed that the display is 8-bit per-color. If the colors are listed as being 16.2 million or 16 million, consumers should assume that it uses a 6-bit per-color depth. If no color depth is listed, it should be assumed that monitors of 12ms or faster will be 6-bit and the 20ms and slower panels are 8-bit.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2005 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:02:
[...]
je kunt wel een fantastisch mooie resolutie hebben qua scherm maar als je geen beeld hebt wat je in dat formaat kan aanleveren dan heb je er geen r**t aan, daar heb je dus een upscaler voor nodig, of voeden vanuit je pc met een HD signaal of een Xbox in HD mode ;)

Dat ghosting niet meer te zien is ben ik niet met je eens, dat je het misschien in de winkel niet hebt gezien is wat anders (dat heet opzet), ik heb het in genoeg winkels bekeken waar er wat actie op het scherm was te zien en ghosting was er bij. Qua kleuren kan je iig niet tegen een plasma op, die gaan over de meerdere miljarden.

Ik vond ook nog een aardig stukje over kleuren;
[...]
Ik heb een lcd thuis (lt-32s60), dus ik kijk er sinds 5 dagen zelf naar, en ben enorm kritisch qua beeld, en ik heb nog nul komma nul vertraging gezien. Eén van de beste scenes om dat de testen is zwerkbal bij harry potter 2, en daar zie je echt niks, geen smearing, geen ghosting. Wellicht dat de allersnelste spellen nog problemen hebben, maar dat zal minimaal zijn. Het aantal kleuren zegt mij maar weinig, het uiteindelijke beeld is voor mij belangrijker, en dat vind ik mooier bij dvd's dan via de plasma die ik een week had (de panasonic pa50). Zwartwaardes zijn met de laatste generatie inmiddels ook niet meer grijs, dus das mooi meegenomen, nog steeds niet pikzwart, maar wel iets dat er tenminste op lijkt!

Het verschil tussen een upconverting dvd-speler ala samsung 950 (720p) en mijn yamaha 550 die 576p via component weergeeft is redelijk minimaal. Vrijwel alle mensen die van een progressive scan dvd-speler naar een upconverting dvd-speler zijn gegaan geven aan dat er vrijwel geen verschil te zien is (als we dus in dezelfde prijsklasse blijven). Als je je bedenkt dat het beeld "verzonnen" moet worden door de spelers is dit ook wel redelijk logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Geen matches
[...]

Waarom zou je een 480p signaal willen upconverten naar 720p of 1080i? Volgens mij heeft dit namelijk geen enkel nut, net als dat je een 1024x768 digitale foto fullscreen gaat bekijken op een pc monitor met een resolutie van 1600x1200. Het resultaat is een korreliger beeld of een interpolatie van het beeld. Ik kijk juist het liefste alles in de "native" resolutie waarin het is opgenomen/gemaakt.
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:39:
[...]

Ik heb een lcd thuis (lt-32s60), dus ik kijk er sinds 5 dagen zelf naar, en ben enorm kritisch qua beeld, en ik heb nog nul komma nul vertraging gezien.
JVC LCD tvs hebben dan ook een responsetijd van 7ms tov 14ms of trager voor de meeste andere merken. Voor mij was dat iig ook de reden om een JVC te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 13-07-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:39:
[...]
Het verschil tussen een upconverting dvd-speler ala samsung 950 (720p) en mijn yamaha 550 die 576p via component weergeeft is redelijk minimaal. Vrijwel alle mensen die van een progressive scan dvd-speler naar een upconverting dvd-speler zijn gegaan geven aan dat er vrijwel geen verschil te zien is (als we dus in dezelfde prijsklasse blijven). Als je je bedenkt dat het beeld "verzonnen" moet worden door de spelers is dit ook wel redelijk logisch.
true, een echte 720p input gaat het echte verschil laten zien, dan word het ook echt pas leuk. Al geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Schweino schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:53:
[...]
Waarom zou je een 480p signaal willen upconverten naar 720p of 1080i? Volgens mij heeft dit namelijk geen enkel nut, net als dat je een 1024x768 digitale foto fullscreen gaat bekijken op een pc monitor met een resolutie van 1600x1200. Het resultaat is een korreliger beeld of een interpolatie van het beeld. Ik kijk juist het liefste alles in de "native" resolutie waarin het is opgenomen/gemaakt.
zoals ik hierboven al zei; een native 720p source is uiteindelijk het doel van de resolutie die je beschikbaar hebt, met een goede scaler word je beeld echter niet slechter als je hem upscaled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Geen matches
Maar ook niet beter, dus is het zinloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 11:58:
[...]

true, een echte 720p input gaat het echte verschil laten zien, dan word het ook echt pas leuk. Al geprobeerd ?
Nee, jammer genoeg niet :(

Ik zal binnenkort anders eens mijn pc meezeulen naar de tv om een paar hd-filmpjes weer te geven, als ik die op mijn lcd monitor op 1280x1024 weergeef is het resultaat echt verbluffend bij de echt goede hd-filmpjes, dus op de computer zal het wel helemaal geweldig zijn, ben echt benieuwd naar de xbox 360, ik denk dat je dan niet meer bij je lcd bent weg te slaan. De volgende generatie lcd's zal wel weer een stuk beter zijn, ze maken onwijs grote sprongen, een half jaar geleden had ik liever geen lcd gekocht (behalve dan de philips 9986 serie)...nu zijn zelfs de goedkopere schermen steeds beter, en met die resolutie kijk ik liever 720p op een lcd dan op plasma voorlopig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-08 11:17
Zijn erook breedbeeld tv's die HDTV aansluiting hebben ( dus geen lcd of plasma )
Zoja welke zijn dit ?

Use my referral link https://platinum.crypto.com/r/d6feas9zfq to sign up for Crypto.com and we both get $50 USD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terrestra schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 22:19:
Zijn erook breedbeeld tv's die HDTV aansluiting hebben ( dus geen lcd of plasma )
Zoja welke zijn dit ?
Een aantal uit de Plano reeks van Samsung hebben hdmi/dvi/vga aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Het valt me op dat er steeds vaker in de huin, tuin & keuken folders die in de brievenbus liggen bij schermen dingen staan als "HD ready", "geschikt voor high definition", etc.

Maar volgens de fabrikanten is Europa toch helemaal niet geinteresseerd in HD? De gewone consument -kan- toch helemaal niet weten wat HD is? (gemiddeld gezien).

Waarom wordt dit dan toch de laatste tijd zo vaak in de folders gezet? Wat doen de BCCs en Experts in de kleinere steden nou als de consument vraagt om dan eens wat van dat HD te laten zien? Dat kan toch helemaal niet?

Ik zag dat de media market in Amsterdam een blu-ray speler heeft staan met wat demo filmpjes, en de mega BCC bij de Amsterdamse poort heeft een computer staan die HD afspeelt, maar daar houdt het dan ook we bij op.

Of vergis ik me en staat in elke gehucht tegenwoordig een HD demo model bij de plaatselijke electronica winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:23:
Waarom wordt dit dan toch de laatste tijd zo vaak in de folders gezet? Wat doen de BCCs en Experts in de kleinere steden nou als de consument vraagt om dan eens wat van dat HD te laten zien? Dat kan toch helemaal niet?
Laatst nog bij de Expert geweest in mijn woonplaats, en die heeft een sat ontvanger staan met wat HD zenders. Daarnaast is een computer met de HD demo's van o.a. Microsoft's WMV HD Showcase ook nog een optie.

Maar de toepassingen voor de gemiddelde consument zelf zijn erg schaars. Er zijn een paar betaalbare DVD spelers die upscalen naar HD, je kan zelf een sat ontvanger installeren met een paar HD zenders, maar that's it.

Straks met de next gen consoles wordt het pas echt interessant en zullen er betere demo mogelijkheden zijn, lijkt me.

Zelf ben ik geinteresseerd in een HD scherm omdat dit voorbereid is op de toekomst, en ik een aantal HD bronnen heb die ik dan graag op dit scherm via mijn PC wil afspelen. Een goede PC weergave op de TV is dan noodzakelijk (via DVI/HDMI of VGA).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 21:16
Geen matches
Schweino schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 12:59:
Maar ook niet beter, dus is het zinloos ;)
neetje onzinnige reaktie? Wanneer je een externe scaler gebruikt om je TV aan te sturen heeft het zin zolang de scaler het schalen naar native resolutie beter doet dan de TV zelf. De scaler in het bericht waarop jij reageert doet dat beter dan de meeste TV's en is beter te tweaken dan welke TV dan ook en is daarom niet zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Weet iemand of er een site bestaat die een overzicht geeft van HDTV-ready schermen? Ik zoek me een bult, maar kan geen duidelijke informatie vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rene59 schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 15:51:
Weet iemand of er een site bestaat die een overzicht geeft van HDTV-ready schermen? Ik zoek me een bult, maar kan geen duidelijke informatie vinden. :/
Geen duidelijke informatie :?
Hen je dit topic gelezen?
Waarschijnlijk niet...

Officieel is een TV HD-ready als ie 720p (al dan niet gescaled) kan weergeven en een DVI of HDMI aansluiting heeft.

toch :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/raadjeplaatje2t-0308.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/raadjeplaatje3t-0308.jpg

Leuke plaatjes uit The fast and the furious :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 04-08-2005 17:04 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Geen matches
Trasos schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:02:
[...]

Geen duidelijke informatie :?
Hen je dit topic gelezen?
Waarschijnlijk niet...
Ik vraag me alleen af of er toevallig een site is met een handig overzicht, voordat ik een heel topic door ga spitten. Snapte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Zien er goed uit!
Van een eigen reencoded xvid versie (van 1080i naar 1024x576 zodat ie ook op de xbox met xbmc afspeelt): Final Fantasy en LOTR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-09 15:48
Geen matches
bestaan er ook HD tft's voor pc's? zodat
ik mn toekomstige console(s) op mn tft
kan aansluiten. tv kijken doe ik niet zo
vaak. Of is die resolutie al hoog genoeg?

[ Voor 17% gewijzigd door superpolm op 04-08-2005 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geen matches
superpolm schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 19:02:
bestaan er ook HD tft's voor pc's? zodat
ik mn toekomstige console(s) op mn tft
kan aansluiten. tv kijken doe ik niet zo
vaak. Of is die resolutie al hoog genoeg?
Had je makkelijk zelf kunnen vinden maargoed:
[rml][ 24" TFT]Dell 2405FPW ervaringen Deel 4[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gezien het bericht op de FP van deze week dat hd-dvd en blu-ray spelers mogelijk alleen via HDCP beeld mogen verzenden, is het maar de vraag of dit scherm geschikt zal zijn. Technisch kan ie het zeker aan, maar deze demonische beveiliging kan nog wel eens roet in het eten gaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 20:49
Geen matches
ok ik heb dus een heel raar probleem, als ik 1080i of 1080p wil afspelen doet ie dat heel erg slecht, ik heb hem al door Gspot gehaald en die zei dat ik alle codecs had.
Specs:
Ati Radeon X800 Pro
AMD 64 3000+ 2400 mhz
1 GB geheugen
Asus A8V deluxe
IIyama 1600x1200 res.
5.1 surroundset...
bvd jimmy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
Ja.. En?

Wat voor formaat video? Welke codecs gebruik je om het te decoden? Welke player? Welk OS überhaupt? Wat is "slecht"?

Ik heb geen glazen bol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Geen matches
srry dat ik zo wazig heb gepost, maar ik heb het al gevonden... ik heb PowerDVD geinstalleerd want dat is het enigste progje :S .. waarmee ik hardware acceleration aan kon zetten.. dus geen hulp nodig... toevallig net gevonden na weken uitproberen... :+
ok en nu doet ie het weer niet.. :/ ik heb deze players geprobeerd media player classic, BSplayer, media player, powerDVD kheb Windows Xp. Mijn codec is K-lite mega codec 1,34 daarvan gebruik ik FFdShow maar eerlijk gezegt snap ik dat niet echt..... volgens mij heeft het met het geluid te maken... :? want voor een tijdje doet ie het goed maar dan gaat ie stotteren.. als iemand mij even wilt helpen met het installeren van de codecs.. _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door jimbojansen op 06-08-2005 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:18

mace

Sapere Aude

Geen matches
jimbojansen90 schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 20:29:
srry dat ik zo wazig heb gepost, maar ik heb het al gevonden... ik heb PowerDVD geinstalleerd want dat is het enigste progje :S .. waarmee ik hardware acceleration aan kon zetten.. dus geen hulp nodig... toevallig net gevonden na weken uitproberen... :+
ok en nu doet ie het weer niet.. :/ ik heb deze players geprobeerd media player classic, BSplayer, media player, powerDVD kheb Windows Xp. Mijn codec is K-lite mega codec 1,34 daarvan gebruik ik FFdShow maar eerlijk gezegt snap ik dat niet echt..... volgens mij heeft het met het geluid te maken... :? want voor een tijdje doet ie het goed maar dan gaat ie stotteren.. als iemand mij even wilt helpen met het installeren van de codecs.. _/-\o_
sorry hoor, maar je post is nog steeds wazig, post anders ff een screenshotje van gspot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Geen matches
Op mijn amd xp 2000+ lukt het mij alleen met vlc media player om een 1080 HD-DVD goed te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Geen matches
cool_zero schreef op zondag 07 augustus 2005 @ 23:19:
Op mijn amd xp 2000+ lukt het mij alleen met vlc media player om een 1080 HD-DVD goed te bekijken.
Weet iemand eigenlijk wat je minimaal moet voor een PowerPC CPU om 1080 en 720 HD goed af te spelen? (met VLC) Alle minimum requirements staan altijd alleen voor de Pentium (bv P4 3.06Ghz or equivalent). Maar ja, wat is de equivalent. Een G4 1.25Ghz vast niet, maar een 1.4? Of gaat het pas vanaf de G5?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schobbejak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02-2023
het hangt niet enkel af van de processor of hdtv vloeiend kan worden afgespeeld; zo heb ik een p4 2.0 ghz met ati 9500 pro die hdtv (zelfs 1080i) met maar 60% cpu belasting afspeelt, en een amd64 3200+ met 6800 ultra die 1280p zelfs niet zonder haperen afspeelt.
Dit komt omdat de 9500 pro "All-format DTV/HDTV decoding" heeft - hij speelt het vloeiend af met wm9/xvid/divx/enz. De 6800 ultra heeft dat niet. Zoek dus vooral op of je grafische kaart dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
_schobbejak schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:19:
het hangt niet enkel af van de processor of hdtv vloeiend kan worden afgespeeld; zo heb ik een p4 2.0 ghz met ati 9500 pro die hdtv (zelfs 1080i) met maar 60% cpu belasting afspeelt, en een amd64 3200+ met 6800 ultra die 1280p zelfs niet zonder haperen afspeelt.
Dit komt omdat de 9500 pro "All-format DTV/HDTV decoding" heeft - hij speelt het vloeiend af met wm9/xvid/divx/enz. De 6800 ultra heeft dat niet. Zoek dus vooral op of je grafische kaart dat ondersteunt.
ik denk niet dat dat mijn probleem is aangezien ik een Radeon X800 Pro heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, en een ATI 9200? Zou die een beetje meekunnen in HDTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een ATi 9200 is dacht niks anders dan een Radeon 8500 die overweg kan gaan met DirectX9-instructies. HDTV-films zijn meer processorafhankelijk en vergen een vrij krachtige CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aardig bezig met HDTV content en constateer:

Captured RAW .TS (29.997fps = de helft van pure HDTV content, welke oorspronkelijk van 50 or 60fps afkomen) lopen op mijn pc niet goed, maar als ik ze door HDTV2MPEG2 heen gooi en hier MPEG2 van laat maken, lopen ze wel altijd goed, dit geld voor beide formaten (1080i en 720p, maar ook 1080p).
Encode ik ze naar XviD, dan lopen ze ook altijd goed, maar het verschil zit hem dan ook in de bitrates, .TS zit tussen de 15-30Mbps en m'n XviD's op 4Mbps. Waarom de .TSsen niet goed lopen is me een raadsel, maar converten naar mpeg is voor mij standaard kost, duurt een paar minuten.

Er zitten grote verschillen in afspeelcapability tussen de verschillende codec's, als je een H264 te pakken hebt dan is de kans zeer groot dat je PC op z'n knieeen gaat met HD content, terwijl gewoon XviD geen probleem is (zonder QPel & GMC). WMV9HD is bijvoorbeeld aanzienlijk zwaarder voor je PC dan XviD of normale DivX ;-) 3/5

Ik heb een P4 3.2, 1gig mem, X800 Pro tweaked naar 16pl's.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2005 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:01:
Ik ben aardig bezig met HDTV content en constateer:

Captured RAW .TS (29.997fps = de helft van pure HDTV content, welke oorspronkelijk van 50 or 60fps afkomen)
Is het niet zo dat alleen 1080i 60 fields per second is? 1080p zou als ik het goed heb niks anders zijn dan 1080i waarbij de 2 fields niet in tijd verschillen (en dus perfect tot 1 frame/picture samengevoegd kunnen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Geen matches
De i stond volgens mij voor interlaced, wat inhoud dat ieeigenlijk telkens een half beeldje verstuurt.
1080i is dan dus 60 halve beeldjes per seconde(alleen even of oneven lijnen), en 1080p is gewoon 60 beeldjes per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
XiN schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:21:
De i stond volgens mij voor interlaced, wat inhoud dat ieeigenlijk telkens een half beeldje verstuurt.
1080i is dan dus 60 halve beeldjes per seconde(alleen even of oneven lijnen), en 1080p is gewoon 60 beeldjes per seconde.
Niet noodzakelijk.. Je kan best 1080p met 25/30fps maken (720p ook trouwens).

720p is iig wel tot 60fps. Knap zinloos overigens.. De reden dat 1080p er niet is gekomen is dat het teveel bandbreedte zou kosten. Echter, aan 25/30fps had het prima gekunt. Ik had dan ook gewilt dat ze dat hadden gedaan. Waarom is er in vredesnaam meer dan 25/30fps nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:38:
[...]
720p is iig wel tot 60fps. Knap zinloos overigens.. De reden dat 1080p er niet is gekomen is dat het teveel bandbreedte zou kosten. Echter, aan 25/30fps had het prima gekunt. Ik had dan ook gewilt dat ze dat hadden gedaan. Waarom is er in vredesnaam meer dan 25/30fps nodig?
Het schijnt toch niet zo zinloos te zijn. ESPN bijvoorbeeld koos voor 720p omdat er bij sporten vaak met hoge snelheden word gewerkt (honkbal etc) met 60fps gaat een bal 2x zo vloeiend over het scherm. De toekomst word misschien nog veel bizarder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 07:36:
[...]

Het schijnt toch niet zo zinloos te zijn. ESPN bijvoorbeeld koos voor 720p omdat er bij sporten vaak met hoge snelheden word gewerkt (honkbal etc) met 60fps gaat een bal 2x zo vloeiend over het scherm. De toekomst word misschien nog veel bizarder ;)
Voor films, met hoeveel actie dan ook, heb ik nog nooit het gevoel gehad FPS tekort te komen.

Misschien is sport een uitzondering (ik kijk er nooit naar, kan het niet zeggen), maar volgens mij is het gewoon een urban legend.

1080p met 25/30FPS was mooier geweest dan wat 1080i nu is. Besides, wat doet iedere moderne LCD HDTV met 1080i? Jawel, deinterlacen tot 25/30 full frames..

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 09-08-2005 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Geen matches
FF voor de startpost. Daar zeg je dat er bij een normale tv-uitzending maar 480 beeldlijnen beschikbaar zijn. Daar we hier in Nederland PAL hebben, klopt die uitspraak niet. PAL maakt gebruik van 576 zichtbare beeldlijnen. Bij CRT's worden daar vaak wat lijnen vanaf geknipt, maar dat is afhankelijk van je tv, niet van de beschikbaarheid van lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 15:38:
[...]

Voor films, met hoeveel actie dan ook, heb ik nog nooit het gevoel gehad FPS tekort te komen.
nee, totdat je het verschil ziet.
1080p met 25/30FPS was mooier geweest dan wat 1080i nu is. Besides, wat doet iedere moderne LCD HDTV met 1080i? Jawel, deinterlacen tot 25/30 full frames..
je LCD deintelaced helemaal niets hij laat de even en odd frames beide zien waarbij de ene later komt dan de ander (=niet geschikt voor sport).
Het is ook geen "urban legend" je ogen kunnen wel degelijk onderscheid maken tussen 25/30 en 50/60fps. (kijk maar eens naar een CRT op 60Hz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 16:47:
[...]

nee, totdat je het verschil ziet.
Ik heb 720p 60FPS filmpjes waar je geen enkel verschil ziet, waarschijnlijk is er zelfs een frame doubler oid gebruikt..

Verder heb ik ook ooit al eens interlaced video gedeinterlaced en er 50FPS van gemaakt. Leuk, wel vloeiender, maar verre van een noodzaak om te genieten van video. Een hogere resolutie is veel leuker. Zo groot is 't verschil niet.
[...]

je LCD deintelaced helemaal niets hij laat de even en odd frames beide zien waarbij de ene later komt dan de ander (=niet geschikt voor sport).
En dan rekt ie het beeld op om de "missende" beeldlijnen te vullen?

Dan heb je maar de halve resolutie.. Schiet je ook niks mee op. De enige manier om interlaced materiaal weer te geven zoals het bedoelt is is afaik nog steeds een CRT. En die gaan er nou juist grotendeels uit met HDTV.
Het is ook geen "urban legend" je ogen kunnen wel degelijk onderscheid maken tussen 25/30 en 50/60fps. (kijk maar eens naar een CRT op 60Hz.)
Vertel mij wat : ik zie het verschil tussen 60FPS en 120FPS nog. Het punt is of het nut heeft voor het kijkplezier. En dan zeg ik, nee, die extra frames wissel ik veel liever in voor extra resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:29:
[...]
Ik heb 720p 60FPS filmpjes waar je geen enkel verschil ziet, waarschijnlijk is er zelfs een frame doubler oid gebruikt..
dat is geen "true HD content" en het vergelijken niet waard want dat heeft m.i. geen nut.
Verder heb ik ook ooit al eens interlaced video gedeinterlaced en er 50FPS van gemaakt. Leuk, wel vloeiender, maar verre van een noodzaak om te genieten van video. Een hogere resolutie is veel leuker. Zo groot is 't verschil niet.
Liever beide (1080p dan maar ;) )
En dan rekt ie het beeld op om de "missende" beeldlijnen te vullen?

Dan heb je maar de halve resolutie.. Schiet je ook niks mee op. De enige manier om interlaced materiaal weer te geven zoals het bedoelt is is afaik nog steeds een CRT. En die gaan er nou juist grotendeels uit met HDTV.
Dat is ook het punt en de keuze: 1080i = interlaced video, halve resolutie.
In de States zijn er overigens aardig wat rear projection CRT's te vinden (nog maar de vraag hoelang dat zo blijft natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:31:
[...]

dat is geen "true HD content" en het vergelijken niet waard want dat heeft m.i. geen nut.
Qua resolutie zeker wel hoor. Qua framerate niet. Maar dat gaat dus voor afaik veruit de meeste films op. Herego, no improvement.
[...]

Liever beide (1080p dan maar ;) )
En dát kan de gemiddelde moderne computer dan weer niet goed aan. Wat dat betreft dus liever 1080p@25/30fps. Nog liever @23,976FPS trouwens.
[...]

Dat is ook het punt en de keuze: 1080i = interlaced video, halve resolutie.
In de States zijn er overigens aardig wat rear projection CRT's te vinden (nog maar de vraag hoelang dat zo blijft natuurlijk)
LCD is mijns inziens toch de toekomst.. En dan bestaat "true" interlaced niet meer. LCD's zijn nu eenmaal progressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 18:37:
[...]
En dát kan de gemiddelde moderne computer dan weer niet goed aan. Wat dat betreft dus liever 1080p@25/30fps. Nog liever @23,976FPS trouwens.
Dat is zeker waar, het vereist veel power. Ik reencode en deinterlace 1080i source naar xvids @ 23.976 (in 1024x576 omdat m'n xbox het anders niet trekt ;) ) en dat ziet er al fantastisch uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:03
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 19:23:
[...]

Dat is zeker waar, het vereist veel power. Ik reencode en deinterlace 1080i source naar xvids @ 23.976 (in 1024x576 omdat m'n xbox het anders niet trekt ;) ) en dat ziet er al fantastisch uit :D
ff offtopic, excuses. Maar wat voor programma gebruik jij daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
6killer schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:05:
ff offtopic, excuses. Maar wat voor programma gebruik jij daarvoor?
Dat gaat niet met 1 programma. Dit werkt dmv avisynth en virtualdubmod. Deze guide kan je verder helpen. Ik doe 1-pass encoding op 4000kbps. Muxen doe ik niet met avisynth. Ik stop het resultaat in een matroska container (mkv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 22:05

Xenan

Tree-of-life

Geen matches
Dat bestaat: het formaat 1080p @24fps. Het heeft het alleen niet tot TV formaat gehaald.

1080p @24fps is door Sony ontwikkeld voor HD bioscoop formaat. Digitale bioscopen werken op 24 FPS. Ik denk dat alle Sony HD camera's op zowel 1080i@50/60Hz als op 1080p@24Hz kunnen opnemen (maar weet het niet zeker).

Films als Vidocq en Star Wars III zijn geheel in 1080p@24Hz gemaakt.

Waarom zou je 23,976FPS willen hebben? Totaal overbodig. Deze framerate is door de Amerikanen bedacht om NTSC TV compatibel met film te maken. Heeft geen nut voor HD content.

[ Voor 7% gewijzigd door Xenan op 16-08-2005 15:07 ]

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
Oh, ik dacht dat 23,976 juist film was. 24 dus. I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
LCD is mijns inziens toch de toekomst.. En dan bestaat "true" interlaced niet meer. LCD's zijn nu eenmaal progressive.
Nog even ter aanvulling waarom LCDs eigenlijk niet interlaced kunnen werken:

Bij LCDs staan alle puntjes tegelijk uit of aan. Interlaced werkt grotendeels door het feit dat fosfor elementjes een bepaalde nagloei tijd hebben. Op het moment dat het oneven field komt is het even net aan het wegdoven. Bij LCDs werkt dit niet natuurlijk.Pixels blijven hun laatst ontvangen kleur uitzenden. Interlace werkt juist dmv timing signalen: bijvoorbeeld in het oneven field spring je van lijn 1 direct naar lijn 3 waardoor op een CRT een natuurlijk naar zwart gaande scanline ontstaat. Als je dit bij een LCD doet zal lijn 2 gewoon de laatste (in dit geval) even lijn blijven weergeven. Er ontstaat dan een directe weave effect. Verschillen de 2 fields in tijd, dan krijg je heel erg lelijke "kam-effecten".

Je zult dus -of- expliciet een zwarte lijn 2 moeten opnemen in je signaal, maar dan heb je geen interlaced meer (kwa bandbreedte maakt het niks uit of lijn 2 zwarte of gekleurde pixel bevat), of de LCD zou een CRT-interlace simulator moeten hebben. Het zou dan interlace moeten moeten herkenne, en tijdens het opbouwen van het oneven field vanuit zichzelf een langzame fading voor de even lijnen moeten versturen. Als de normale opbouw van het beeld 60hz is, dan zal die fading dus tijden het opbouwen moeten plaatsvinden, dat wil zeggen als je slechts 4 fading steps hebt, je al omgerekend op 240hz zit.

Dit laatste werkt dus ook niet omdat LCD pixel elementen niet zo snel kunnen schakelen, en zeker niet zo nauwkeurig in kleine stapjes.

m.a.w. interlaced is k*t. interlaced + lcd is dubbel k*t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 13:38
Geen matches
Gasten wie weet er van een CRT TV die in Nederland beschikbaar is met een HDCP aansluiting?!? Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik vind hem echt nergens. HDCP gaan we zeker nodig hebben voor HD content, zie o.a. http://hardware.slashdot....2/1639259&tid=196&tid=190 (of de originele post).

En kom AUB niet aan met LCD of Plasma, die vind ik te duur/slechte weergave van zwarten hebben/slechte contrast/slechte duurzaamheid/noem maar op ik hoef ze niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Geen matches
phusg schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:16:
Gasten wie weet er van een CRT TV die in Nederland beschikbaar is met een HDCP aansluiting?!? Het zou niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik vind hem echt nergens. HDCP gaan we zeker nodig hebben voor HD content, zie o.a. http://hardware.slashdot....2/1639259&tid=196&tid=190 (of de originele post).

En kom AUB niet aan met LCD of Plasma, die vind ik te duur/slechte weergave van zwarten hebben/slechte contrast/slechte duurzaamheid/noem maar op ik hoef ze niet!
Maar waarom zou je een HDCP aansluiting op een CRT nodig hebben. Je hebt helemaal geen CRT TV's die een hoge resolutie ondersteunen. Ik zie sowieso niet de plus van een CRT met HD beelden. Een CRT is nu eenmaal niet zo scherp als een LCD (en is juist veel beter op lage resoluties).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
Hoedje schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:22:
[...]
Maar waarom zou je een HDCP aansluiting op een CRT nodig hebben. Je hebt helemaal geen CRT TV's die een hoge resolutie ondersteunen. Ik zie sowieso niet de plus van een CRT met HD beelden. Een CRT is nu eenmaal niet zo scherp als een LCD (en is juist veel beter op lage resoluties).
Dat denken een hoop Nederlanders en juist daarom is er geen markt en dus ook geen aanbod denk ik. Maar je hebt wel degelijk HELE goede HD CRT TVs. In America hebben ze de Sony XBR960 [zie http://reviews.cnet.com/S...4514-6481_7-30787600.html], deze CRT TV heeft maar liefst 1400 horizontale regels en wordt door CNet gebruikt als reference HDTV voor onder de 40inch, ook versus platteschermen. Alleen deze TV wordt in Nederland alleen verkocht met 4 SCART aansluitingen. Vandaar mijn vraag.

Anyone else?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
_schobbejak schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 00:19:
Dus elke kaart van Ati met All-format DTV/HDTV decoding neemt een groot deel van de processor over? Ik heb hier een amd 2400 + geforce 4600 en uiteraard speelt deze 1080p helemaal niet af 720 en 1080i gaan eigelijk net niet. Maar als ik het goed begrijp kan ik een ati kaart met die functie/chip dus een groot deel over laten nemen waardoor ik wel af kan spelen?

En met 1080i content, wordt het deinterlacen (Adaptive de-interlacing and frame rate conversion) er nog beter op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

phusg schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 15:50:
[...]

Dat denken een hoop Nederlanders en juist daarom is er geen markt en dus ook geen aanbod denk ik. Maar je hebt wel degelijk HELE goede HD CRT TVs. In America hebben ze de Sony XBR960 [zie http://reviews.cnet.com/S...4514-6481_7-30787600.html], deze CRT TV heeft maar liefst 1400 horizontale regels en wordt door CNet gebruikt als reference HDTV voor onder de 40inch, ook versus platteschermen. Alleen deze TV wordt in Nederland alleen verkocht met 4 SCART aansluitingen. Vandaar mijn vraag.

Anyone else?
Er is vast wel een enkele CRT te bedenken die met HD overweg kan, maar in principe is een plasma of LCD een logischere keus. En als je zwartwaarde heel belangrijk vindt, dan ben je waarschijnlijk beter uit met een plasma. Alleen een plasma die hoge reso's aankan is wel vrij prijzig (en gebruik is ook hoog, maar dat is met een even grote CRT misschien nog wel erger).
[...]

Als je een PAL signaal naar een LCD stuurt scaled hij het ook naar zijn eigen resolutie, een LCD kan niet anders. Het enige mogelijk verschil met een losse upscaler gebruiken is dat die upscaler het evt beter kan.
Ik gebruik voor mijn lcd projector gewoon mijn pc, heel makkelijk om dan native panel reso te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Geen matches
Ik heb een ondertitel vraagje.
Hoe krijg ik in TheaterTek ondertitels bij mijn Hidef films?
Ik heb The Matrix in Hidef, en een srt met de zelfde naam er naast staan. DirectVobSub is geinstalled, maar ik zie niks. Ook in WinDVD niet, en bij WMP zie ik wel dat groene pijltje verschijnen maar ik kan geen TS file afspelen met WMP.
Ik wil het graag bij TheaterTek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Boeiend schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 19:57:
Ik heb een ondertitel vraagje.
Hoe krijg ik in TheaterTek ondertitels bij mijn Hidef films?
Ik heb The Matrix in Hidef, en een srt met de zelfde naam er naast staan. DirectVobSub is geinstalled, maar ik zie niks. Ook in WinDVD niet, en bij WMP zie ik wel dat groene pijltje verschijnen maar ik kan geen TS file afspelen met WMP.
Ik wil het graag bij TheaterTek houden.
Probeer Media Player Classic
Ik geloof dat je de subs wel zelf even moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Jag schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 18:40:
[...]
Er is vast wel een enkele CRT te bedenken die met HD overweg kan,
Wel te bedenken? Er zijn er 1000-en!!!

Zelfs mijn oude Nec P750 ondersteund nog (net) HD. Voorderest zo'n beetje elke 19" of groter VGA scherm kan het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbojansen
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:20:
[...]

Zelfs mijn oude Nec P750 ondersteund nog (net) HD. Voorderest zo'n beetje elke 19" of groter VGA scherm kan het aan.
Een CRT-TV geen CRT monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:20:
[...]

Ja, ik bedoel natuurlijk geen computer monitoren :P. Ik heb het over grote 16:9 schermen. Dat er goede CRT computer monitoren zijn die hoge reso's aankunnen weet ik, maar daar heb je niet zoveel aan in de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-08 15:37
Geen matches
Jag schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:37:
[...]
Ja, ik bedoel natuurlijk geen computer monitoren :P. Ik heb het over grote 16:9 schermen. Dat er goede CRT computer monitoren zijn die hoge reso's aankunnen weet ik, maar daar heb je niet zoveel aan in de huiskamer.
ik ben ook al erg lang op zoek naar een HD-CRT tv, maar ik kan er geen enkele vinden, ik heb samsung gemaild, panasonic, philips, maar die hebben er geen. Volgens mij zijn die dingen alleen in amerika te koop.

Verwijderd

Geen matches
tabakje schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:29:
[...]

ik ben ook al erg lang op zoek naar een HD-CRT tv, maar ik kan er geen enkele vinden, ik heb samsung gemaild, panasonic, philips, maar die hebben er geen. Volgens mij zijn die dingen alleen in amerika te koop.
Yup, alles gaat hier over naar flatscreen, daarom investeren ze er niet in.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan een beetje rare vraag zijn : Wat zenden ze eigenlijk uit op onze enige hdtv kanaal ? Kan je daar ergens een programma lijst van vinden ? Want om nu hdtv aanteschaffen om het te hebben en er vervolgens geen enkel fatsoenlijk programma wordt op uitgezonden wordt. Is een beetje vervelend.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

TMF Awards (ieder jaar, idd Nederlands gesproken), Terminator 1 is ooit uitgezonden. DJ Tiësto komt ook nogal eens langs.

De rest was blijkbaar niet boeiend genoeg om te posten, dus ik weet niet wat er verder is :+. En ja, er is een programmalijst, had je echt wel kunnen vinden : http://www.hd-1.tv/defaul.../dynamic/programgrid.aspx.

En ik zie nieuws op euro1080.tv :
HD2, Euro1080’s second HDTV channel, will be launched mid-2005. HD2 will broadcast major live events for different target groups: European households, pubs, restaurants, as well as medium-sized to large venues.

HD5 will be launched mid-2005. HD5 will be Euro1080’s HDTV demo and instruction channel, repeating partially unscrambled one hour of content.

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 04:27

GeJe

Je...

Geen matches
Waarom lees ik zou weinig over dlp projectie-TVs (in Nederland)?

De nieuwe versies zijn maar 20-30 cm diep. Voor $4300 heb je al een HD 1080p van 67(!) inch. De Samsung HL-R6768W bijvoorbeeld. Dat is toch een stuk goedkoper dan een Plasma of LCD die vergelijkbaar zo'n $6000 euro kosten.
En aangezien de productiestraten nog maar net op gang zijn kan dit eind volgend jaar een hele interessante keuze worden.

Heeft iemand er ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: http://product.samsung.com/images/prod/product03/b2c_l_hlr6768.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door GeJe op 25-08-2005 20:38 ]

Vandaag is het feest en morgen ook.

• superpolm
  • Laatst online: 01-09 15:48
Geen matches
GeJe schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 16:58:

De nieuwe versies zijn maar 20-30 cm diep. Voor $4300 heb je al een HD 1090p van 67(!) inch. De Samsung HL-R6768W bijvoorbeeld. Dat is toch een stuk goedkoper dan een Plasma of LCD die vergelijkbaar zo'n $6000 euro kosten.
En aangezien de productiestraten nog maar net op gang zijn kan dit eind volgend jaar een hele interessante keuze worden.

Heeft iemand er ervaring mee?

[afbeelding]
Branden deze tvs niet in als je er een console op aansluit?

• Jag

Jag

Geen matches
Dat lijkt me niet als het DLP projectie is :).

Weet iemand een beetje wat de voor- en nadelen van die dlp rear projection dingen zijn?

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 04:27

GeJe

Je...

Het volgende heb ik even gecopy past van
http://www.cnet.com/4520-7874_1-5108443-4.html?tag=ftnav
Hier staat het hele verhaal,

Microdisplays
Smaller box: Microdisplays are lighter, shorter, and thinner than CRT-based rear-projection HDTVs.A new generation of rear-projection televisions is taking over floor space at the electronics store, and the trend shows no signs of slowing down. These sets are called microdisplays because they essentially consist of a lamp that bounces light off of or through a tiny pixel-filled microchip and onto a big screen. Below is a brief look at how microdisplays differ from standard televisions, as well as a cheat sheet to give you a quick grasp of the many abbreviations and terms in this category. More in-depth explanations of each technology follow.

The lamps inside these sets, which cost $200 and up, must be replaced every 3,000 to 10,000 hours, depending on technology and conditions of use. You can replace most lamp assemblies yourself.
The bulbs take from 20 seconds to a minute to warm up and cool down.
The TVs are generally lighter and slimmer than CRTs, and you almost always need a stand to get them to eye level.
Most can display computer as well as high-def and standard TV and usually look better when fed a digital (DVI, HDMI, or FireWire) rather than an analog connection.
Unlike rear-projection CRT sets, all microdisplays can get quite bright without losing detail, so they're perfectly watchable in brightly lit rooms.
Nadeel is nieuwe lampen kopen en opwarmtijden. Hetzelfde als Beamers dus. Ik heb ze op de CeBit gezien en was er toen helemaal weg van. Alleen ik lees er nooit iets over.

[ Voor 4% gewijzigd door GeJe op 25-08-2005 20:37 ]

Vandaag is het feest en morgen ook.

• brada
  • Laatst online: 22-02 15:28
Geen matches
De eerste goedkope LCD-TV met 1920x1080 resolutie is op de markt: Philips 37pf9830 3275 euro

[ Voor 3% gewijzigd door brada op 25-08-2005 21:18 ]

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen matches
Vlug even een vraagje tussendoor: is het technisch mogelijk om een speler te ontwikkelen die zowel Blu-Ray als HD-DVD schijfjes kan lezen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 18:51
Geen matches
GeJe schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 16:58:
Heb je wel eens een projectie-TV in het echt gezien? Ze zijn per inch inderdaad goedkoop. Maar het beeld is erg donker en ziet er alleen mooi uit als je er recht voor zit. Bovendien hebben die TV's een beperkte levensduur. Daarom zie je ze niet echt veel.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Geen matches
Hacku schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 00:56:
Vlug even een vraagje tussendoor: is het technisch mogelijk om een speler te ontwikkelen die zowel Blu-Ray als HD-DVD schijfjes kan lezen?
36 jaar nadat we mensen op de maan hebben gezet lijkt me het kunnen combineren van HD-DVD en BluRay in één apparaat niet echt een zwaar wetenschappelijke uitdaging ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Geen matches
iets schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 01:17:
[...]

Heb je wel eens een projectie-TV in het echt gezien? Ze zijn per inch inderdaad goedkoop. Maar het beeld is erg donker en ziet er alleen mooi uit als je er recht voor zit. Bovendien hebben die TV's een beperkte levensduur. Daarom zie je ze niet echt veel.
Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat je nog iets vergeet. Nederlands hebben itt Amerikanen over het algemeen geen belachelijk grote TV's staan. De gemiddelde huiskamer is zo klein dat je niet ver genoeg naar achteren kunt zitten om het scherm helemaal te zien :P. Oftewel als er geen vraag is, is er meestal ook geen aanbod.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen matches
Abbadon schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:01:
[...]

36 jaar nadat we mensen op de maan hebben gezet lijkt me het kunnen combineren van HD-DVD en BluRay in één apparaat niet echt een zwaar wetenschappelijke uitdaging ;)
:+
Laat ik het dan anders vragen :p Zullen er zulke spelers op de markt komen? (zowel pc als voor de tv) Dan hoef ik niet meer wakker te liggen dat er 2 verschillende formaten zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
Abbadon schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:01:
[...]

Wel zal er een extra laser nodig zijn. Het zou wel kunnen dat de prijs van een losse HD-DVD drive + Blu-Ray drive bijna net zo hoog (of lager...) is dan een combidrive.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 26-08-2005 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Hoedje schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:23:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat je nog iets vergeet. Nederlands hebben itt Amerikanen over het algemeen geen belachelijk grote TV's staan. De gemiddelde huiskamer is zo klein dat je niet ver genoeg naar achteren kunt zitten om het scherm helemaal te zien :P. Oftewel als er geen vraag is, is er meestal ook geen aanbod.
Dit is een belangrijkere reden dan dat het beeld niet goed zou zijn...ik durf zelfs wel te zeggen dat het beeld beter is dan dat van plasma's...de DLP schermpjes hadden altijd last van rainbow effecten, geen idee of dat nu is opgelost. Maar veel mensen die dat geld er voor over hebben nemen liever een flatscreen in de woonkamer ipv zo'n bakbeest ook esthetisch gezien in nederland...plasma prijzen zijn ook een stuk afgenomen. De meeste mensen nemen als ze zo'n groot scherm willen wel een beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen matches
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:27:
[...]

Wel zal er een extra laser nodig zijn. Het zou wel kunnen dat de prijs van een losse HD-DVD drive + Blu-Ray drive bijna net zo hoog (of lager...) is dan een combidrive.
/edit
Zelf als 2 apparte spelers goedkoper dan een combidrive zouden zijn moet je nog altijd ruimte maken voor 2 spelers.

[ Voor 40% gewijzigd door XWB op 26-08-2005 14:15 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brada
  • Laatst online: 22-02 15:28
Geen matches
Hacku schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:19:
[...]

Laat ik het dan anders vragen :p Zullen er zulke spelers op de markt komen? (zowel pc als voor de tv) Dan hoef ik niet meer wakker te liggen dat er 2 verschillende formaten zijn.
Ik heb hier wel eens iets over gelezen van (volgens mij) philips, die hadden 3 of 2 lasers in een apperaat dus het ondersteunde DVD/HD-DVD/Blu-ray.

Waarom heeft een computer geen versnellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen matches
Heb je daar een link van?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
heb et een beetje doorgelezen over HD allemaal. Ik wil namelijk een nieuwe tv gaan kopen (LCD/plasma), maar wil er eentje die de xbox 360 goed kan weergeven. Volstaat een Plasma TV (de LG 42PX3RV) daarmee, met 852x480 pixels daarmee of niet? Ik zat ook te kijken naar een samsung of jvc lcd met 1366x768 pixels. Ik zag dat die xbox 360 720p beeldlijnen kon uitzenden of 1080i. Maar (apart van dat het me weinig zegt) is mijn vraag: is dat 720p nou dezelfde kwaliteit als 1080i? En kan de JVC LT-32S60 dat aan, die 720p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Met 1366x768 pixels kan je 720p ruim aan.

Wat beter is, sja, 1080i en 720p ontloopt elkaar niet zo superveel, omdat je op ieder modern beeldscherm bij 1080i weer scherpte verliest door het deinterlacen. Over het algemeen vind ik 1080i toch nét even wat gedetailleerder, wat lekkerder. Maar met 720p ben ik ook gelukkig. Zeker als dat min of meer de native reso van je TV is.

Die plasma heeft gewoon een te lage resolutie voor HDTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
Hacku schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:19:
[...]

Totaal off-topic, ik snap niet dat mensen hier in een HDTV topic op ingaan. Stel deze vraag AUB ergens anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
Geen matches
Jag schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:37:
[...]
Nou noem er dan een! Je wint alleen een prijs als je er een kunt noemen die leverbaar is in Nederland en een HDMI poort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 00:00:
[...]

Yup, alles gaat hier over naar flatscreen, daarom investeren ze er niet in.
Dat er niet meer wordt geinvesteerd in CRT R&D snapt iedereen wel, maar dat verklaart niet waarom ze deze uitontwikkelde technologie in HD varianten in Amerika wel leveren maar niet in Europa?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 14:18

Metten

ik hou het graag simpel

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:09:
Met 1366x768 pixels kan je 720p ruim aan.

Wat beter is, sja, 1080i en 720p ontloopt elkaar niet zo superveel, omdat je op ieder modern beeldscherm bij 1080i weer scherpte verliest door het deinterlacen. Over het algemeen vind ik 1080i toch nét even wat gedetailleerder, wat lekkerder. Maar met 720p ben ik ook gelukkig. Zeker als dat min of meer de native reso van je TV is.

Die plasma heeft zelfs een te lage resolutie voor PAL (576 beeldlijnen) :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
Geen matches
tabakje schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:29:
[...]

En ik heb met Sony gemaild. Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Zullen we een inkoopaktie starten?!? Alleen helaas is het goed afstellen van zo'n TV (zelfs voor een tweaker) nauwelijks meer te doen, en wonen alle monteurs dan ook in Amerika. Wel riskant als het om 2.000 euro gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
phusg schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:55:
[...]

Zullen we een inkoopaktie starten?!? Alleen helaas is het goed afstellen van zo'n TV (zelfs voor een tweaker) nauwelijks meer te doen, en wonen alle monteurs dan ook in Amerika. Wel riskant als het om 2.000 euro gaat...
Ik betwijfel hoeveel succes een inkoopactie zou hebben, die dingen werken ook al niet op 230V. Je hebt er hier standaard dus niks aan.

Een PAL TV Tuner (voor SD, want dat heb je hier voorlopig toch nog) zal er ook niet inzitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 30-08-2005 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Laatst online: 12-09 22:33

-d-

Geen matches
phusg schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:55:
[...]

Een TV opsturen vanuit de VS ? Zal FedEx/DHL/UPS blij mee worden !
voorbeeldje : http://www.fedex.com/nl/rates/fifrates.html?link=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:59:
[...]

Ik betwijfel hoeveel succes een inkoopactie zou hebben, die dingen werken ook al niet op 230V. Je hebt er hier standaard dus niks aan.

Een PAL TV Tuner (voor SD, want dat heb je hier voorlopig toch nog) zal er ook niet inzitten.
Niet op 230V? Wat voor voltage/frequentie hebben ze daar dan en wat zou ik er aan kunnen doen?

Pal TV is jammer inderdaad, maar hiervoor kan ik mijn PAL TV kaart in mijn HTPC gebruiken. Is nu op mijn TV aangesloten met SVHS, maar ik zou voor een HDTV natuurlijk een VGA kaart kopen met HDMI uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phusg
-d- schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:20:
[...]

Een TV opsturen vanuit de VS ? Zal FedEx/DHL/UPS blij mee worden !
voorbeeldje : http://www.fedex.com/nl/rates/fifrates.html?link=4
Haha, ja dat is dan ook het voornaamste dat me tegenhoud. De TV die ik wil (de Sony XBR960) weegt 88 kilo!!! Daar gaat je kostenbesparing over een LCD/Plasma TV!!! Wat ik nog steeds niet snap is dat ze zelfs niet in Brittannie of Duitsland dit soort CRT HDTVs leveren, dat zou al schelen, die hebben immers over het algemeen meer m^2 dan wij Nederlanders...

[ Voor 5% gewijzigd door phusg op 30-08-2005 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Geen matches
phusg schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:33:
[...]

Niet op 230V? Wat voor voltage/frequentie hebben ze daar dan en wat zou ik er aan kunnen doen?
Niet de hele wereld draait op 230V nee.. En ik weet niet in hoeverre je een complete TV met een reisstekker aan kan sluiten of wat je anders nodig hebt.
Haha, ja dat is dan ook het voornaamste dat me tegenhoud.
En bij de douane mag je nog eens 19% afkloppen. Een LCD TV is goedkoper denk ik >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39
brada schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:18:
De eerste goedkope LCD-TV met 1920x1080 resolutie is op de markt: Philips 37pf9830 3275 euro
Potverdrie dacht ik eindelijk een leuke tv te hebben gevonden om via mijn pc 1080i en 720p spullen native af te draaien, heeft dat ding in eens een maximale computerresolutie van 1366x768. Waar slaat dat nou ineens weer op ? Weet iemand toevallig nog een methode waarmee ik alsnog gedownload hdtv spul op die scherm kan krijgen ? Zat eerst te denken aan een Xbox maar heb zo het vermoeden dat het Celeron processortje dat niet gaat trekken ;( Had zelfs al een koper voor mijn oude 32' crt gevonden ;(

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 16:09:
En dat is ook zo vreemd aan die 2nd gen plasma's van LG.
Als ik er 1024x576 in stop is het echt véél scherper dan DVD, stop ik er 1280x720 in, dan is dat op zijn beurt veel scherper dan de 1024. Raar maar waar. (ik heb het hier over de PX4RX die ook een resolutie van 852x480 heeft.) Iedereen die hier over de vloer is geweest is hier meer dan van overtuigd.

Men kan er min over blijven praten, maar ik zie de lage resolutie er niet van af, pixels zie je al helemaal niet, tenzij je met je neus op het scherm gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Geen matches
brada schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:18:
PDFje van de philips support site

Wauw, wat een TV, ik moet hem gewoon hebben, ik moet dus even een bank overvallen ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Chocovla schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 10:26:
[...]

Potverdrie dacht ik eindelijk een leuke tv te hebben gevonden om via mijn pc 1080i en 720p spullen native af te draaien, heeft dat ding in eens een maximale computerresolutie van 1366x768. Waar slaat dat nou ineens weer op ? Weet iemand toevallig nog een methode waarmee ik alsnog gedownload hdtv spul op die scherm kan krijgen ? Zat eerst te denken aan een Xbox maar heb zo het vermoeden dat het Celeron processortje dat niet gaat trekken ;( Had zelfs al een koper voor mijn oude 32' crt gevonden ;(
Misschien een videokaart met tv uit die op (component?) aansluiting kan? of eens testen met vga kabel, dvi redt ik ook niet groter dan 1280x768 (720 lukt me niet :s) maar met vga kan die wel.
MaCe1337 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:25:
[...]

PDFje van de philips support site

Wauw, wat een TV, ik moet hem gewoon hebben, ik moet dus even een bank overvallen ofzo :+
Dat is zeker een mooie, alleen een jaar te laat uitgebracht helaas. En de 1080 resolutie haalt die ook niet via dvi dus met computers waar je je hd zooi op heb staan moet je nog een beetje extra moeilijk doen (of een kabel met hdmi denk). En waar is die ethernet aansluitig voor? firmware updates of kan je daar meer mee?

[ Voor 30% gewijzigd door 6killer op 31-08-2005 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Geen matches
6killer schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:35:

Dat is zeker een mooie, alleen een jaar te laat uitgebracht helaas. En de 1080 resolutie haalt die ook niet via dvi dus met computers waar je je hd zooi op heb staan moet je nog een beetje extra moeilijk doen (of een kabel met hdmi denk). En waar is die ethernet aansluitig voor? firmware updates of kan je daar meer mee?
Wat heel mooi zou zijn is dat je HD materiaal kan streamen over ethernet, lijkt me wel gaaf 8)

edit: ik lees ff de handleiding door, en er wordt niks gezegd over de ethernet poort. Wel leggen ze uit met welke XML (!) tags de tv overeweg kan als je een slideshow op USB stick wil maken :9

[ Voor 21% gewijzigd door mace op 31-08-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Geen matches
Dat streamen ?Dan zou er een interne hd speler in de tv moeten zitten. Lijkt me stug eerlijk gezegd. Had eigenlijk al besloten deze tv te gaan kopen (wel even 3 maandjes sparen) maar doordat ik buiten mijn pc verder geen mogelijkheid om hd materiaal die kant op te sturen laat ik het hier toch maar bij. Als je een 1080i capable tv hebt wil ik er ook gebruik van kunnen maken. Dat of er moet een dvd speler komen met ethernet welke hd ondersteunt. Had ik maar nooit HD kwaliteit beelden gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Geen matches
Chocovla schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 11:56:
Dat streamen ?Dan zou er een interne hd speler in de tv moeten zitten.
Hoe bedoel je, HD speler?

Als je harde schijf bedoelt, dan kan dat best hoor, er zitten al best een tijd harde schijven in tv's (niet alle natuurlijk), voor het pauzeren van TV, zoals de duurdere matchlines van een tijd terug konden, en dat was nog voor het plasma tijdperk zelfs al als ik mij niet vergis.

En als je je PC de HD films laat decoderen naar ruwe data, en dat over ethernet transporteert, dan kan het best zijn dat je materiaal kan streamen naar de TV.

Philips kennende kan het niet, maar het is zeker niet onmogelijk. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 31-08-2005 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Ik bedoelde hier een hdtv afspeelapparaat/chip mee. Wat het streamen betreft vrees ik dat dat een utopie is. Zeker aangezien Philips zich in zijn eigen documentatie al behoorlijk tegenspreek. In de vroegere versies van deze folder werd de ethernet poort nl. expliciet genoemd terwijl hij bij de laatste versie niet meer wordt genoemd , alleen nog onderin wordt afgebeeld. Zie ik het goed en heeft de tv ook usb en memory card aansluitingen misschien dat daar iets mee kan worden gedaan.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
** Dit is geen "Is dit een beetje een leuke TV" topic **