[Debian & Grub] Zonder floppydrive een floppy-bootdisk maken

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:13
Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik wil een floppy-bootdisk maken, zonder een floppydrive. Het zit namelijk zo: Mijn computer wil niet van SCSI opstarten wanneer er een floppydrive of ide-hd inzit. Nu had ik dus bedacht dat ik de computer natuurlijk vanaf een floppy kan laten opstarten, ipv. rechtstreeks van de SCSI schijven. Het probleem is alleen het maken van de bootdisk. Je moet namelijk ook een MBR naar de floppydisk schrijven. En mijn config is volgens mij niet echt bepaald normale. Ik heb namelijk een gemengde RAID-config op mijn hd's (RAID 0 en RAID 1 door mekaar).

Dit is bijvoorbeeld mijn menu.lst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
default     0

timeout     5

color cyan/blue white/blue

title       Debian GNU/Linux, kernel 2.6.8-2-386 
root        (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.8-2-386 root=/dev/md0 ro 
initrd      /boot/initrd.img-2.6.8-2-386
savedefault
boot

title       Debian GNU/Linux, kernel 2.6.8-2-386 (recovery mode)
root        (hd0,0)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.8-2-386 root=/dev/md0 ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.8-2-386
savedefault
boot

Nu weet ik dat er verscheidene bootdisks op internet te vinden zijn, maar kan ik dan gewoon door mijn menu.lst te vervangen linux te laten booten via een diskette?

Ik had bijvoorbeeld via deze site een bootdisk gedownload, waar ik als 'Menu File Location' in had gevuld: "(fd0)/menu.lst" en toen heb ik de menu.lst file in de / van de floppy gezet. Maar dat werkte niet. Maar weet iemand hoe ik het het beste wel kan doen?

_@/'

• Steephh
Kick... :P

_@/'

Verwijderd

Waarom schrijf je niet gewoon een MBR naar de floppy?
Vanaf een console "grub" starten en dan:

- "root (hd0,0)"
en
- "setup (fd0)"

en "quit".

Zou moeten werken volgens mij.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 19:12 ]

• Steephh
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:11:

- "root (hd0,0)"
en
- "setup (fd0)"

en "quit".

Dat is nu net het probleem, dat gaat niet. Want mijn server (lees: mijn scsikaart) wil niet opstarten, zodra er een diskettestation inzit. Wanneer ik er een bootable diskette in doe, die mijn server opstart, dat werkt wel, maar die kan ik dus nu niet maken. Want ik kan waarschijnlijk nog wel m'n schijven aan, alleen start hij er niet van op, zodra hij andere apparaten (mijn hd, mijn fdd) ziet.

_@/'

Verwijderd

BMRS schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:25:
[...]

Dat is nu net het probleem, dat gaat niet. Want mijn server (lees: mijn scsikaart) wil niet opstarten, zodra er een diskettestation inzit. Wanneer ik er een bootable diskette in doe, die mijn server opstart, dat werkt wel, maar die kan ik dus nu niet maken. Want ik kan waarschijnlijk nog wel m'n schijven aan, alleen start hij er niet van op, zodra hij andere apparaten (mijn hd, mijn fdd) ziet.
Je kan er niet effe een cdrom met een livecd aanhangen?
En waarom start hij niet?
Dat lijkt me niet de bedoeling van de fabrikant, iets in de BIOS niet goed ingesteld?
BIOS van je SCSI kaart effe updaten?

• Steephh
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:31:
[...]

Je kan er niet effe een cdrom met een livecd aanhangen?
En waarom start hij niet?
Dat lijkt me niet de bedoeling van de fabrikant, iets in de BIOS niet goed ingesteld?
BIOS van je SCSI kaart effe updaten?
Livecd kan eigenlijk wel. :) Dat trekt hij makkelijk. Kan ik dan gewoon dezelfde commando's gebruiken, ook al heb ik SCSI kaarten, en maakt het hem dan niets uit dat ik Software RAID heb?

Waarom dat hij dan niet start, snap ik niet. In de bios staat alles goed, en de bios van m'n SCSI kaart is de nieuwste. Maar het lijkt alsof m'n moederbord niet zo goed met SCSI kaartjes om kan gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Steephh op 07-05-2005 19:35 ]

_@/'

Verwijderd

BMRS schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:34:
[...]

Livecd kan eigenlijk wel. :) Dat trekt hij makkelijk. Kan ik dan gewoon dezelfde commando's gebruiken, ook al heb ik SCSI kaarten, en maakt het hem dan niets uit dat ik Software RAID heb?

Waarom dat hij dan niet start, snap ik niet. In de bios staat alles goed, en de bios van m'n SCSI kaart is de nieuwste. Maar het lijkt alsof m'n moederbord niet zo goed met SCSI kaartjes om kan gaan.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het nog nooit geprobeerd heb, maar het lijkt me dat het gewoon moet werken.
De MBR is niets anders dan een soort snelkoppeling naar de eigenlijke kernel.

• Steephh
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 19:11:

- "root (hd0,0)"
en
- "setup (fd0)"

en "quit".

root (hd0,0) werkt niet :( ook iets als sda of sdb werkt ook niet

ik heb raid 1 op 2 scsi disks, moet ik dan een ander commando gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door Steephh op 12-05-2005 20:54 ]

_@/'

Verwijderd

BMRS schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 20:47:
[...]

root (hd0,0) werkt niet :( ook iets als sda of sdb werkt ook niet

ik heb raid 1 op 2 scsi disks, moet ik dan een ander commando gebruiken?
Ja, kijk in je device.map voor de schijfnamen. hd0 moet dus verwijzen naar je raid partitie.

• Steephh
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 00:31:
[...]

Ja, kijk in je device.map voor de schijfnamen. hd0 moet dus verwijzen naar je raid partitie.
Ik kan device.map nergens vinden in knoppix. Maar ik weet uit mijn hoofd dat de verwijzing naar mijn raid partitie md0 is. Maar wanneer ik md0 invul, ipv. hd0 dan werkt hij niet. Knoppix maakt overigens ook geen raid partitie aan, ik zie gewoon 3 schijven (sd1, sdb5 en sdb6) zouden er eigenlijk 4 moeten zijn. Nu heb ik eens hier gekeken, maar wat hier beschreven wordt werkt ook niet: http://www.linuxsa.org.au/mailing-list/2003-07/1270.html

Nu denk ik dat ik dit maar eens ga uitproberen: lilo, of grub+bootdisk. Eerst even alles backupen...

_@/'

Verwijderd

BMRS schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:45:
[...]

Ik kan device.map nergens vinden in knoppix. Maar ik weet uit mijn hoofd dat de verwijzing naar mijn raid partitie md0 is. Maar wanneer ik md0 invul, ipv. hd0 dan werkt hij niet. Knoppix maakt overigens ook geen raid partitie aan, ik zie gewoon 3 schijven (sd1, sdb5 en sdb6) zouden er eigenlijk 4 moeten zijn. Nu heb ik eens hier gekeken, maar wat hier beschreven wordt werkt ook niet: http://www.linuxsa.org.au/mailing-list/2003-07/1270.html

Nu denk ik dat ik dit maar eens ga uitproberen: lilo, of grub+bootdisk. Eerst even alles backupen...
device.map moet in dezelfde dir staan als je menu.lst/grub.conf.
In device.map staat zoiets als "hd0 /dev/md0".
Pagina: 1