[Adaptec 2940UW SCSI Adapter] accepteert geen IDE-HD/Floppy

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 04:13
Ik heb hier een computer staan, met een Adaptec 2940UW SCSI contoller. Deze bezit de 2.57.2 bios versie. Hij werkt verder goed, mits er geen andere devices zoals IDE harddisks en floppy drives zijn aangesloten. Vreemd genoeg vindt hij een Samsung SM-348B IDE DVD/CD-RW drive wel lief. O+ Dus wanneer ik alle devices in de bios van het moederbord uitzet, herkent hij de CD-ROM speler wel. Hij vindt het dus niet erg om met al die apparaten op het moederbord te zitten, wel als de bios ze herkent (muv. van CD-Drive).

Wat er precies gebeurd als ik de HD en Floppy aanzet:
code:
1
2
3
Not found any [active partition] in HDD
Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

De opstartvolgorde in de bios is:
code:
1
SCSI, A, C

Mijn config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PII 350 MHz
390MB Geheugen (PC133 (1 simm is ECC)
Bxplus mobo
Onboard VGA
Onboard Sound
Adaptec AHA-2940UW
IBM DDRS-34560 (4,5GB)
IBM DDRS-34560 (4,5GB)
Samsung SV1824D <-- die zorgt er dus voor dat de computer niet verder opstart
Samsung SM-348
Floppydrive 1,44MB <-- die zorgt daar dus ook voor
Realtek 8139C 10/100 Mbit
HFC-PCI

Een klein beetje verglijkbaar topic, maar bij mij start hij wel op, als ik IDE en FLOPPY in de BIOS uitzet:

Adpatec 2910b bootprobleem

Mijn gevonden resultaten.

Een mogelijke oplossing, maar ik zou niet weten waar dat te vinden is. Naar mijn weten is die optie nergens in mijn bios te vinden. Of kijk ik dan zo verkeerd?
>----
>Not found any [active partition] in HDD
>DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK ...
>----

I think some BIOS can mark partitions as active/inactive, and one cannot
boot from inactive ones. You may look in your BIOS setup menu if there is
such an option.
Het vorige topic, en als je het leest, helemaal lezen, anders krijg je verkeerde info.

[ Voor 58% gewijzigd door Steephh op 04-05-2005 16:38 ]

_@/'

Verwijderd

Bij onze huidige Clusterhoofd (algemene server :P) van de KCC hebben we er geen probs mee, zelfs met nog een extra SATA-kaartje.. Misschien ligt het wel niet aan de SCSI, maar aan de ATA-controller (of zelfs de floppycontroller). Probeer eens een extern S/PATA kaartje ipv de onboard, dat wil naar mijn ervaring nog wel eens helpen, aangezien het bios zeer waarschijnlijk het externe ATA-kaartje ook als SCSI-controller ziet. Maar dan zit je weer met ATAPI devices...

• Steephh
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 19:31:
Bij onze huidige Clusterhoofd (algemene server :P) van de KCC hebben we er geen probs mee, zelfs met nog een extra SATA-kaartje.. Misschien ligt het wel niet aan de SCSI, maar aan de ATA-controller (of zelfs de floppycontroller). Probeer eens een extern S/PATA kaartje ipv de onboard, dat wil naar mijn ervaring nog wel eens helpen, aangezien het bios zeer waarschijnlijk het externe ATA-kaartje ook als SCSI-controller ziet. Maar dan zit je weer met ATAPI devices...
ATAPI devices vindt mijn SCSI-controller wel lief. O+ Dus dat is het probleem niet. Maar wel dat al mijn pci poorten al bezet zijn. Dus ik kan er geen extra IDE-controller bijplaatsen En verder vindt ik nergens op internet enige informatie over hetzelfde probleem als ik heb. Ik denk nu zelf dat het aan de combinatie van moederbord en SCSI controller ligt? Zou dat kunnen. Ik heb volgens mij een vrij exotisch moederbord, iig de merknaam is nergens op het mobo te vinden, en ook het biosnummer geeft geen uitkomst in google. Dus ik weet niet of ik mijn bios kan updaten. Het liefst heb ik dat het gewoon zo werkt.

En ja, dan ga ik toch weer denken waarom de cd-rom speler wel werkt en de hd niet. Ik dacht misschien aan iets met de DMA-instellingen. Dat de floppy drive niet werkt, is op zich niet zo een probleem. Nu ja, ik zou natuurlijk ook een opstartdiskette voor mijn Debian installatie kunnen maken. Eens kijken of dat lukt, gewoon een diskette met GRUB erop.

Update... Damn, dat lukt dus niet, want mijn scsi doet het niet zodra ik mijn diskettestation in de bios activeer... |:(

Ik heb het hiermee geprobeerd: http://os.inf.tu-dresden.de/~fm3/grub.html
Nu zit stage1 en stage2 en menu.lst in de root van de diskette. Maar hij loopt dan vast. Ik wordt er echt helemaal gek van.

[ Voor 19% gewijzigd door Steephh op 04-05-2005 22:48 ]

_@/'

Verwijderd

Het zal dan idd wel aan het mobo liggen. Je kunt IMO het beste toch maar een ander (2e hands, refurb?) mobo nemen, dan ben je zeer waarschijnlijk van de ellende af... Maar probeer het eerst eens met aan ander rondliggend mobo, dan weet je zeker waar het aan ligt :)

• Steephh
Eerst nog eventjes kijken of er nog meer GOT'ers zijn met dit probleem. (KICK :P ) In de tussentijd even sparen voor een nieuw mobo. Iets als 'Dual PIII of Dual MP of Single XP'.

Waarschijnlijk ligt het aan de bootvolgorde. Maar ook al staat hij op op een keuze waar ook "SCSI" bijstaat, dan nog boot hij niet. Ben nu maar alle combinaties aan het uitproberen. :P

Dit zijn alle combinaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A,C,SCSI
C,A,SCSI
C,CDROM,A
CDROM,C,A
D,A,SCSI
E,A,SCSI
F,A,SCSI
SCSI,A,C
SCSI,C,A
C only
LS/ZIP,C

[ Voor 69% gewijzigd door Steephh op 05-05-2005 20:32 ]

_@/'

Verwijderd

en in een ander pci-slot ???

• Steephh
Ook al geprobeerd. De SCSI kaart werkt wel, behalve als ik de IDE-HD en/of Floppy-Drive in de bios aanzet.

_@/'

Pagina: 1