[Adaptec SCSI] Kan geen actieve partitie vinden

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 04:13
Lees eerst dit:

Even vooraf, het probleem is vanaf nu (13:00 uur) dat m'n scsi controller het niet accepteert dat er nog een IDE hd aan mijn computer zit, en hij start wel gewoon op als ik alle hd's uitzet in de bios. Alleen mijn IDE cd rom speler vindt hij lief. O+ Voor overige informatie lees de rest van het topic

Ik heb hier een systeempje draaien, wat tot een paar uur geleden goed liep. Toen zette ik er een extra hd in, en daarna wilde hij niet meer opstarten. Ik krijg nu steeds deze melding:

code:
1
2
3
Not found any [active partition] in HDD
Not found any [active partition] in HDD
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Alles in de bios staat goed, zoals het hoort te staan, en ook in de bios van mijn SCSI controller staat alles goed. Mijn config:

PII 350 MHz
390MB Geheugen (PC133 (1 simm is ECC)
Bxplus mobo
Onboard VGA
Onboard Sound
Adaptec AHA-2940UW
IBM DDRS-34560 (4,5GB)
IBM DDRS-34560 (4,5GB)
Samsung SM-348
Realtek 8139C 10/100 Mbit
HFC-PCI

De schijf die ik erbij heb geplaatst is een samsung schijf van 18 gb, met het type nummer:

Samsung SV1824D

Op de scsi disks staat een Debian 3.1 Sarge (2.6 kernel) installatie. De schijven zijn als volgt gepartitioneerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk0:

1x 4,2 GB
1x 300 MB

Disk 1:

1x 4,2 GB
1x 300 MB

De eerste partities van Disk 0 en 1 staan in een RAID 1, de tweede partities van Disk 0 en 1 staan in RAID 0. Dit heeft altijd perfect gewerkt. (al denk ik dat het niet veel nut zal hebben, als er één schijf uitvalt).

Wat ik wel een keer mee heb gemaakt, is dezelfde melding, toen ik een aantal biosinstellingen had veranderd (ik had S.M.A.R.T. aangezet, en "Report no FFD for WIN95" uitgezet en "Floppy drive seek" uitgezet).

Update: Oja, als ik nu de harddisk los haal, dan blijft die melding komen. De volgorde van opstarten is SCSI/A/C. Dus dat klopt.

Update: Net ook nog maar eens "Load Setup Defaults gedaan".

Update: Wat ik op google heb gevonden... Maar hier heb ik niet veel aan, want dat is dus NIET mijn probleem.

Update: ff voor de duidelijkheid, hij heeft altijd gewerkt, dus het kan niet zo zijn dat oppeens mijn ext3 partitie non-bootable is gemaakt (doordat er een andere schijf in is geplaatst).

Update: ojah, nog zoiets: ik heb een paar dimmetjes verwisseld, voordat die melding kwam, en de fan in mijn voeding vervangen, maar daar kan het ook niet aanliggen. en mijn schijven herkent de scsi bios wel gewoon.

Update: ok, DMA is uitgeschakeld, maar dat helpt ook niets.

[ Voor 58% gewijzigd door Steephh op 04-05-2005 15:17 ]

_@/'

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Ik zou de oorzaak bij de SCSI adapter zoeken. De melding geeft aan dat de BOIS routine geen startpunt kan vinden voor een OS.
Ik heb een redelijke tijd terug ook flink zitten stoeien met Adaptec SCSI kaarten, bijv. als er te weinig kracht uit de voeding geleverd wordt, herkent de SCSI kaart de schijven wel, maar de BIOS denkt dat er geen schijven zijn. Kan dus misschien wel met je voeding te maken hebben.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 04:13
Ik zal eens kijken. Het enige wat ik in de voeding gedaan had, was een andere fan erin gezet. Er zat eerst een 1,6 watt fan in, ik heb er een 1,2 watt fan ingezet. Ik heb ook een paar dimmetjes verzet, maar dan lijkt het me sterk dat hij dan oppeens minder trekt. Nja, ik probeer het nu eventjes uit (cdrom en hd los).

Update: Ik heb het net geprobeerd, en wat ik heb geprobeerd ook eraf gelaten:
  1. cdrom en ide hd eraf gegooid
  2. 2 simmetjes eraf gegooid, nu heb ik nog maar één simm van 128 mb
  3. de terminator eraf gehaalt (hij herkent nog steeds de schijven)
En ik weet bijna 100% zeker dat er een mbr in de hd zit. Ik weet alleen niet hoe ik het kan controleren, want met de bootable cd van de installatie, krijg je zo'n vage shell, waarin geen één commando werkt.

Update: alles weer normaal aangesloten, nu ook maar eens de bios instellingen van m'n scsi controller naar default terug gezet. Weet iemand of het te maken kan hebben met mijn gewone bios instellingen? Want toen ik een keer S.M.A.R.T. aan had gezet (een tijd terug), herkende hij ook geen [active partition] meer. Toen heb ik zelfs linux opnieuw geïnstalleerd, maar nog herkende hij de [active partition] niet. Dus de schijven zijn wel toegankelijk.

Update: m'n gewone bios is iig. nu optimaal ingesteld. en net maar eens één schijf eruit gerukt, en dan zegt m'n controller nog steeds Not found any [active partition] in HDD. Maar hij geeft die melding wel dubbel, terwijl er toch maar echt één schijf in zit. Ik ben maar eens de Adaptec FAQ's aant doornemen....

Update: hoihoihoi, hij doet het... wat ik had gedaan was de herkenning van ide harde schijven, en de floppy drive support uitgezet. maar daar zou het toch niet aan mogen liggen?

Update: er is me iets typisch opgevalen, want als hij niet een active partition vindt, dan noemt hij

scsi id 0 -> harddisk 1
en
scsi id 1 -> harddisk 2

Wanneer hij wel opstart, noemt hij

scsi id 0 -> harddisk 0
en
scsi id 1 -> harddisk 1

Blijkbaar kan mijn scsi controller er niet tegen als er een andere hd (IDE) in zijn grondgebied komt. Toch best jammer. Maar ja, nu maar eens testen of ik die fout eruit kan krijgen...

Update: Volgens mij heeft het hier mee te maken:
System Boot (Int 19h) Controlled by Host Adapter

By default this setting is Enabled. On restart and bootup some older systems send a command to system interrupt 19h only, which assumes that the boot device will be an IDE type floppy or fixed hard disk drive. This effectively disables any non IDE drives as boot devices.

The host adapter intercepts the message and routes it to interrupt 13h, the more up to date, non device dependent way to order a system reset. Most of today's PC's call interrupt 13h from 19h for system reset, so enabling or disabling this option will not effect most computers. The user may disable this option if the system uses interrupt 13h for system reset. As long as this option is enabled, the host adapter will detect the system's interrupt and will manage booting.
Update: ik heb nu ook de bios versie geupdate. Er zit nu een 2.2 versie in. Van het moederbord weet ik bijna helemaal niets alleen dat het een bxplus moederbord is, en dit zegt het opstart screen: 692-596-8671-2a6lgc3ac Owjah, hij wil nu weer niet opstarten, maar kweet zo niet waar het aan ligt, dit had ik weer voordat ik de nieuwe bios eropzette.

[ Voor 129% gewijzigd door Steephh op 04-05-2005 15:08 ]

_@/'

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 18:18
Op verzoek van de topicstarter zelf verplaats ik dit naar Opslagmedia & I/O Controllers, aangezien dit inderdaad niet echt direct iets met Linux te maken lijkt te hebben.