Upgrade naar Gbit of niet?

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 17:09
Ik vraag me af of het nuttig voor me zou zijn om een upgrade naar GigaBit te doen voor mijn thuisnetwerkje.
Ik heb een linux-servertje die hoofdzakelijk instaat als NAT en fileserver (software, muziek, foto-album, ...). Ik maak regelmatig een backup op DVD, maar om dit rechtstreeks over het netwerk te doen... Daarom copieer ik eerst terug alles naar mijn Windows-bak. Dit duurt ongeveer 2 uur, met pieken van 8MB/s.

Interne configuratie:
* 3COM 10/100 kaartje in m'n server
* D-link 8-poort 10/100 switch + D-link wireless access point voor m'n portable
* Marvell 10/100/1000 chip geïntegreerd op mijn Asus A8V

Ik heb een D-link DGE-530T kaartje en D-link DGS-1005D switch op het oog. Dus voor minder dan 100EUR ben ik gezet...
Zal de datacopy echt veel sneller gaan mocht ik de 3COM en switch upgraden? Op 100mbit wordt mijn netwerk nog niet ten volle benut, denk ik. Voor grote bestanden zal het zeker nut hebben, maar voor relatief kleine bestandjes (stukjes van soft, foto's, ...)??

• freeco
Niemand die me hier uitsluitsel over kan geven?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:29

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die Marvell chip (Yukon?) haalt max. 30MB/sec. Betere, lees: duurdere, Gbit NIC's kunnen wel 80MB/sec halen, mits je harde schijf(ven) het bij kan houden natuurlijk. Standaard schijven, s-ata of niet, halen doorgaans 60 MB/sec.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 21:45

bakkerl

Let there be light.

En dan alsnog een elcheapo Gb-switchje nemen. Ik denk dat je dan beter afbent met een switch die 100Mb doet, maar met betere performance.

En voor de backup. Is het niet makkelijker om of een dvd brander in je server te zetten als je wil backuppen. Dan hoef je niet meer eerst te kopieren, of een brander nemen met een buffer underrun protectie. Dan kun je gewoon over het netwerk heen branden en blijft het goed gaan, ook al krijg je de data niet snel genoeg.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 16:01

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik zou zelf ook kiezen voor de laatste oplossing: een DVD-brander in je server zetten. Je kan dan later met een scriptje ook automatisch (bijv. elke nacht) backups laten maken van je bestanden, iets dat met je huidige configuratie niet (makkelijk) kan.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• freeco
met 30MB/s zou ik al heel tevreden zijn: dat is al 4x sneller dan wat ik er nu max uithaal

en een dure 100MB switch zal dan toch nog maar max 12MB/s halen (=theoretisch max). OK, die is dan misschien beter onder zware load met veel machines tegelijk, maar ik gebruik nu maar 2 PC's, en de rest zit op wireless.
maar idd: een dvd-brander in mijn servertje zetten is ook een mogelijkheid, maar dat vind ik dan zo'n zonde om die maar om de 1 of 2 maand eens te gebruiken. Het netwerk gebruik ik constant...

edit:
@BOSS: ik doe nu al elke nacht een auto-backup naar een 2de HD :P

[ Voor 9% gewijzigd door freeco op 06-05-2005 12:16 ]

• PJKs
  • Laatst online: 06-05 11:34

PJKs

Young, Free and Single

Voor 2x20 euro zet je in beide machines een Gbit-NIC erbij, dan kun je je gewone netwerk behouden maar voor verbindingen tussen deze twee computers de GBit gebruiken.

(Deze sluit je dan gewoon cros-linked op elkaar aan)
GBIT en 100mbit door elkaar

[ Voor 28% gewijzigd door PJKs op 06-05-2005 12:18 ]

ja, graag!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Die Marvell doet wel meer dan 30 MB/s, ik haal er gewoon 100+ MByte/s mee.
Niet voor niets gebruikt onder andere 3Com deze chip op hun desktop gigabit kaartjes.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Ik gebruik voor achterliggend netwerk de Gbit D-link DGE-550SX kaartjes in combinatie met de DGS-1005D switch op full duplex,dit werkt zeer snel en is daarmee ook afgeschermd van de rest van het netwerk.

• freeco
wat bedoel je met "zeer snel", starpicker? Kan je daar een waarde op plakken (gemiddeld)?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 16:01

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

freeco schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:14:
@BOSS: ik doe nu al elke nacht een auto-backup naar een 2de HD :P
Ok, maar wat is dan de reden dat je wél op een andere PC je backups op DVD wil branden, maar niet op dezelfde PC :? Dat is iets wat ik niet helemaal begrijp, het lijkt me toch best een redelijke optie (voor de bestemming die jij in je topicstart beschrijft).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• freeco
wel, een DVD-brander in mijn linuxbak zal enkel gebruikt worden voor die backups (probeer dat 1x per maand te doen, soms vergeet ik het ook wel eens) en dat vind ik wat weinig. Een netwerkupgrade heb ik wel altijd 'plezier' aan. Vooral bij de backup ondervind ik zware lag, maar tijdens mijn alledaagse activiteiten komt een sneller netwerk toch ook ten goede.
En aangezien beide oplossingen ongeveer hetzelfde kunnen kosten, doe ik dan liever wat aan het netwerk...
edit: en ik heb al een dvd-writer mét buffer-underrun-technologie, maar ik schijf liever backups in 1 continue stroom. Zo'n DVD die met haken en ogen aaneen hangt, ben ik toch nogal sceptisch over...

[ Voor 19% gewijzigd door freeco op 06-05-2005 12:59 ]

Pagina: 1