Toon posts:

GBIT en 100mbit door elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb thuis een bestaand 100mbit netwerk
op mijn kamer komt 1 netwerkkabel binnen. en ik heb 2 pc's tussen deze 2 pc's wil ik graag een gbit verbinding. ik heb het met paint even proberen uit te tekenen :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=42227&format=full&ext=.jpg

het blauwe moet gbit voorstellen
dus 1pc met een 100mbit netwerkkaart en 1 met een gbit netwerkkaart en 1 pc met 1 gbit netwerkkaart.

de verbinding tussen deze 2 pc's is nou met een 100mbit gedaan door een sitecom crosskabel deze is een CAT 5 kan ik deze niet gewoon blijven gebruiken inplaats om een nieuwe CAT 5e kabel te kopen. wat kan er dan dan foutgaan?

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:05
Moa moet kunnen je hebt meen ik ook Cat6 voor gbit

Verwijderd

Topicstarter
kwas net eff bij ons in de garage wezen kijken ik daar hadden we nog 300meter netwerkabel liggen. ik dacht dat het gewoon cat5 was(ligt er al 2 jaar) nou ik op de kabel kijk staat er mooi cat5e opgeprint en op de doos staat het ook. dus het is opgelost maak ik gewoon daar een crosscable van. nou het andere nog

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 22:23 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

en dan wel een goede crosscable maken he.. :)
een 100mbit crosscable is anders dan een gbit crosscable.
maar dat kan je in de faq ook vinden.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:35
doetet super hoor, alleen je moet wel proxy hebbe op pc1 wil ej dat pc2 wil internette

Verwijderd

Topicstarter
op een ander plek met gewoon 100mbit had ik bij pc1 gewoon een verbindingsbrug(wizard van xp) gemaakt en bij de pc2 gewoon de wizard gevolgt. dat werkte gewoon werkt dat gewoon hetzelfde bij gbit
ik zag net inderdaag de faq ja is maar goed ook anders had ik het op de 100mbit manier gedaan.

of moet die proxy om de 2 snelheden apart te houden?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:36
cat6? kd8 dat gbit cat5e was

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Gbit kan met

Cat5e
Cat6
Cat7

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
en met cat5, officieel pas met certificering, maar 95+ % van de installaties komt daar doorheen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Beter maak je een gewone kabel-- alle (mij bekende) 1000mbit nics doen auto mdi/mdix. Kun je daar geen fouten mee maken :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
in de pc1 komt een Sitecom PCI fast ethernet kaart
en in pc2 zit een onboard netwerkkaart een marvell van een k8n-e deluxe moederbord
kunnen die auto mdi/mdix het staat er in ieder geval niet bij

• FatalError
Voor zover ik weet kan die marvell dat. Als 1 van de kaarten Auto-MDI kan is het al voldoende.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
maar is zo'n proxy prece nodig want daar weet ik nu niks van.
als het echt nodig is ga ik het wel opzoeken

Verwijderd

Topicstarter
toch even een kickje ik denk misschien de volgende situatie te gaan maken zodat ik toch onafhankelijk internet heb tussen de 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=42623&format=full&ext=.jpg

nou is dus weer de grote vraag: kan dit eigenlijk wel een dubbele verbinding.
dan wil ik bij pc1 en bij p2 een verbindingsbrug maken tussen de 100mbit en 1000mbit netwerkkaarten die functie die in windows xp zit ingebakken

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Dubbele verbinding kan wel ja, alleen moet je windows op de een of andere manier vertellen dat de verbinding tussen pc1 en pc2 via gbit moet..
Maarre.. Waarom Router > Hub > Switch?

• FatalError
Je moet GEEN brug maken, want dan ga je problemen krijgen (tenzij zowel de switch als de bridgefucntie het STP protocol ondersteunen).
Neem voor het gigabit deel n ander subnet en gebruik dat subnet als je op gigabit snelheid bestanden uit wilt wisselen.

Verwijderd

Topicstarter
uhm nou ga echt even uit mijn kennis :)

dat router hub switch verhaal is dat de hub en router vol zitten en het verschil naar andere kamers

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kan je niet gewoon een gigabit switch nemen en die pc's met maar 1 netwerk kaart uitrusten ?

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 11:36
Zet dan wel de volgorde waarin netwerkservices toegangkelijk zijn op eerst 1000mbit, en daarna 100mbt. Anders pakt hij vaak de 100mbit als je aan het leechen ben.

Overigens, een Sitecom 1000mbit is trager/hoge cpuusage/onstabieler als een goede 100mbit kaart imho. Gewoon een kloterig realtec chipje. Zelfs de 100mbit realtecs leveren geen stabiele lijn, en leveren wel een hoog cpu usage. Terwijl mijn Intels gewoon een strakke lijn geven :)

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 21:11:
uhm nou ga echt even uit mijn kennis :)

dat router hub switch verhaal is dat de hub en router vol zitten en het verschil naar andere kamers
FatalError bedoelt gewoon dat je het als volgt zou moeten doen met je IP adressen.

- voor je 100Mbit kan je gewoon b.v. 192.168.0.x reeks nemen (voor je router, switch je andere 100mbit kaart in je andere pc etc.)
- voor je 1000Mbit verbinding neem je dan gewoon de 192.168.1.x reeks.

Wat krijg je dan:

Als je van PC1 (192.168.1.1) naar PC2 gaat (192.168.1.2) je gewoon het IP van PC2 opgeeft. (je kan eventueel je LMHOSTS file (etc.) aanpassen zodat voor PC2 altijd 192.168.1.2 wordt gebruikt)

Zo krijg je dus dat al het traffic wat naar 192.168.1.2 moet over je gbit link gaat en niet over je 100Mbit link.

Snappez?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
FatalError schreef op 05 oktober 2004 @ 20:51:
Je moet GEEN brug maken, want dan ga je problemen krijgen (tenzij zowel de switch als de bridgefucntie het STP protocol ondersteunen).
Neem voor het gigabit deel n ander subnet en gebruik dat subnet als je op gigabit snelheid bestanden uit wilt wisselen.
Dan zijn er 2 paden naar de andere pc. Beste kun je dan in je hosts-file het ip-via-gigabit van de andere pc zetten, zodat je zeker weet dat hij niet over de 100mbit verbinding gaat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• FatalError
Dat klopt ja.
Als je 3 bridges hebt in n lus dan krijg je n loop, en dat wil je ook niet hebben..
2 subnetten met evt n aanpassing in de hosts file lijkt me prima werken :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er niet zo'n last van hoge cpu usage en met een 100mbit lijn heb ik ongeveer 85% van de snelheid. met gbit hoop ik 25mb/s te halen

en over die gbit switch.
een gewone 5 poort switch kost 19 euro een 1gbit 5 poorts switch 99 euro dat schilt ook nogal he

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat scheelt zeker wel, maar die hub die je nu hebt vertraagt je netwerk zowiezo al enorm.

En als je toch al gbit wilt zou ik toch voor die gbit switch gaan, ben je meteen helemaal klaar en kan je netwerk er weer stevig tegenaan :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
die hub mag nie weg van m'n pa hij is inmiddels al 4 jaar oud.
de snelheid zie ik dan nog wel. en ik denk dat ik morgen even ga proberen het netwerk zo werken te krijgen. maar valt het dan wel te maken dat ik bij netwerklocaties op pc2 pc1 kan zien en als ik daar iets heen kopieer dat het dan met gbit snelheid gaat

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Hm... En mag die hub ook niet weg als je je pa vertelt dat het netwerk dan tig keer sneller wordt? En waarom mag de hub niet weg? :P
Vervanging van hub door een switch hier scheelde al vreselijk veel, zelfs op dezelfde snelheid.
Maar goed, het slimste zou idd zijn die hub te vervangen door een switch.. Kost wat, maar dan heb je ook wat B)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga die ene netwerk kabel opsplitsen naar 2 en die steek ik gewoon in de hub en dan haal ik geen switch. en ik ga het gewoon proberen te maken en als het niet lukt post ik hier wel weer :)
maar kan het dan wel gemaakt worden dat de computer bij mijn netwerklocaties over de gbit lijn gaat en niet over de 100mbit

• Paul
Gigabit over koper heeft iig alle 4 de aderparen nodig, dus een netwerkkabel opsplitsen om er 2x ethernet overheen te jaen gaat niet werken bij 100base-T (gigabit koper).

Wat is nu de reden dat je een netwerkkabel gaan splitsen? Omdat PC2 nu nog geen verbinding heeft met de hub?

Om te zorgen dat je pc's over de gigabitlijn met elkaar praten moet je zorgen dat beide netwerkkaarten in een pc een ip uit een andere range hebben, en je moet (dmv je hosts-bestand) aangeven welk IP er gebruikt moet worden voor de andere pc :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 20:40:
toch even een kickje ik denk misschien de volgende situatie te gaan maken zodat ik toch onafhankelijk internet heb tussen de 2:
[afbeelding]

nou is dus weer de grote vraag: kan dit eigenlijk wel een dubbele verbinding.
dan wil ik bij pc1 en bij p2 een verbindingsbrug maken tussen de 100mbit en 1000mbit netwerkkaarten die functie die in windows xp zit ingebakken
Ik heb een identieke situatie draaien :) alleen met 2 keer win2k. Je moet alleen zorgen dat de 2 Gbit nics in een andere iprange draaien dan de andere 2.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
die kabel die van de hub naar de 2 pc's lopen (dus de 100mbit lijn) wil ik op gaan splitsen
en wat is een hos bestand (ben al aan het zoeken)

• Paul
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts ;) Staat genoeg uitleg/commentaar in :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
even een kick.

ik heb nou pas tijd gehad om hier aan te beginnen :)

De situatie is nou dus als volgt geworden:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp?FotoAlbumID=42623&format=full&ext=.jpg

De ip's worden automatisch toegewezen door de router met een DHCP Server
Ik heb al handmatige IP's geprobeerd maar op 1 of andere manier gaat dan niet werken. en ook houd ik het graag bij dynamische ip's in mijn netwerk.

voor alle 100mbit netwerkkaarten gebruik ik de 192.168.2.x reeks waar ook mijn router opzit.
Voor de gbit kaarten gebruik ik de 192.168.3.x reeks dit werkt allemaal wel.

maar het lukt me niet om in te stellen dat de 2 pc's automatich de gbit verbinding pakken. nou pakken ze iedere keer de 100mbit verbinding

• Paul
Ik neem aan dat je op computernaam verbind ( op IP is het je eigen schuld :+ ). Je moet dan dus zorgen dat die pc's het gigabit-adres krijgen als ze de naam om willen zetten naar een IP. Het makkelijkste gaat dat door middel van je hosts bestand.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het lmhost doorgelezen maar ik kom er nog niet echt wijs uit hoe ik dat dan moet maken. De verbinding tussen de 2 gbit kaarten gebeurd wel met een vast ip.

ze verbinden nou met de naam

dus ik type bijvoorbeeld in de adress balk

//computer-GBIT dan komt ie bij de andere maar dan loopt ie via de 100mbit en niet via de 1000mbit

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 21:22 ]

• Paul
En toch zit het in lmhosts en hosts :)

Er zitten zelfs voorbeelden bij, hoeveel makkelijker moet het worden? Per regel 1 computer, en dan ip-adres spatie (of tab) computernaam 8)7
Alleen bij lmhosts kun je er nog wat dingen bij zetten, maar die staan uitgelegd in die lap tekst die al in lmhosts.sam staat :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alleen maar lmhosts.sam staan dus niet de andere file waar je het kan installen

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 21:46:
ik heb alleen maar lmhosts.sam staan dus niet de andere file waar je het kan installen
Dan moet je aanzetten dat je hidden- en system files kan zien.
Ik weet niet welke windows je hebt (vast over heen gelezen) maar je kan het vinden als je gewoon een explorer venster open hebt onder:

(vanuit het engels)
toosl --> folder options --> tab "view"

(Nederlands gok ik, sorry)
extra --> map opties --> tab "weergave" (of zoiets)

Daar moet je ff kijken naar hidden folders en die op weergeven zetten. Dan zie je waarschijnlijk je hosts bestand wel staan.
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 06 oktober 2004 @ 22:12:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts ;) Staat genoeg uitleg/commentaar in :)
Je kan ook (zoals ^^ al zei) die complete regel in run onder de start knop (of uitvoeren) dumpen en dan "enter"of oke.

[ Voor 22% gewijzigd door MarcoL op 17-02-2005 22:35 ]

Don't worry people, i`m a professional idiot

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

je hosts file ziet er ongeveer zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc>type hosts
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP fo
r Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermeld
ing
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom t
e worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam
dienen
# gescheiden te zijn door ten minste ÚÚn spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # bronserver
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x clienthost

127.0.0.1       localhost

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc>

en als je 'm aan gaat passen moet ie ongeveer zo uit zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc>type hosts
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP fo
r Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermeld
ing
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom t
e worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam
dienen
# gescheiden te zijn door ten minste ÚÚn spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # bronserver
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x clienthost

127.0.0.1       localhost
192.168.3.1   pc1-gbit
192.168.3.2   pc2-gbit

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc>

om bij het hosts bestand te komen... Windowstoets+R (start->uitvoeren) en het volgende opdrachtregel typen:

code:
1
notepad c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
ik had de bestanden wel. maar ik dacht dat je een nieuw bestand moest maken niet dat je het er zo makkelijk bij kon typen

heel erg bedankt

EDIT:
het werkt _/-\o_
maar nou haal ik maar bij beide (100mbit en 1gbit) 3mb/s

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 12:44 ]

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 11:34

PJKs

Young, Free and Single

Laat me nou met precies hetzelfde bezig zijn, en ik loop gedeeltelijk tegen hetzelfde op.

Maar het eerste probleem dat ik op wil lossen is dat ik mijn twee GBit-netwerkkaarten verbonden heb met een crosscable. In eerste instantie had ik het schema voor GBit uit de FAQ gebruikt, maar die werkte niet: twee meldingen 'network cable unplugged'.

Nu een kabel geknepen met dit schema:

http://www.lanshack.com/make-cat5E.asp

568-B aan de ene en 568-a aan de andere kant. Nu krijg ik wel een verbinding tussen de twee kaarten, maar slechts op 100 mbit (!?)

Het kan zijn dat ik het schema uit de FAQ hiero op GoT precies verkeerd om heb geknepen. Ik rraak namelijk in de war van het voorkant-achterkant verhaal, het staat er onduidelijk, op FAQ - Network Troubleshooting

Kan het aan de wiring liggen dat ze maar op 100mbit locken?

EDIT: Nog maar eens geknepen op de GOT-FAQ methode en nu locken ze maar op 10 MBit :(

[ Voor 6% gewijzigd door PJKs op 18-02-2005 13:25 ]

ja, graag!

• Paul
Ja, als je alleen oranje met groen kruis (en dus niet blauw met bruin) dan ziet je netwerkkaart dat als 100mbit crosslink, voor gigabit moeten ze alle 4 gekruisd worden.

Echter, vrijwel alle gigabit netwerkkaarten doen aan auto MDI/MDX. Hier heb je dus GEEN crosscable meer bij nodig :) Wat gebeurt er als je er een straight cable tussen hangt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 11:34

PJKs

Young, Free and Single

Paul Nieuwkamp schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 13:27:
Echter, vrijwel alle gigabit netwerkkaarten doen aan auto MDI/MDX. Hier heb je dus GEEN crosscable meer bij nodig :) Wat gebeurt er als je er een straight cable tussen hangt?
Briljant! Nou doet hij het wel op 1 Gbps!

Had dat FF eerder gezegd ;) dan had ik er niet 5 RJ-45 stekkertjes aan gewaagd.
Maar nu moet ik alsnog gaan knijpen, want de kabel die ik wil gebruiken is door een muur getrokken...

ja, graag!

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
PJK schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 13:38:
[...]

Briljant! Nou doet hij het wel op 1 Gbps!

Had dat FF eerder gezegd ;) dan had ik er niet 5 RJ-45 stekkertjes aan gewaagd.
Maar nu moet ik alsnog gaan knijpen, want de kabel die ik wil gebruiken is door een muur getrokken...
Kweenie hoor, maaruh
CyBeR schreef op woensdag 29 september 2004 @ 23:29:
Beter maak je een gewone kabel-- alle (mij bekende) 1000mbit nics doen auto mdi/mdix. Kun je daar geen fouten mee maken :)
;)
Pagina: 1