Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Auto-detectie-alarm, hoe maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet echt een goede opschrijving hoe ik het kan vertellen, maar ik probeer het toch maar.

Ik ken iemand die heeft een groot bedrijf. Daar langs ligt een pad die 10Meter breed is. Hij wil dan een seintje krijgen als er een auto/vrachtwagen over het pad komt. Zodat hij het een beetje kan controleren.

Ik dacht zelf mischien aan het volgende:
* lichtsluis
* bewegings melder.

Alleen een lichtsluis is heel erg duur. En het moet zo goekoop mogenlijk blijven. En een bewegins melder O-) kan denk niet 10Meter iets opvangen.

Iemand heeft mij ooit verteld over kabels die over een grond ligen. Als er dan iets over heen rijd dan gaat er een alarmpje af. Alleen weet ik niet hoe z'n kabels heten, en of ze wel echt bestaan... :X

Ik had al bij conrad een beetje gekeken, maar ik kon niet echt iets moois vinden.
hebben jullie nog een tip. Of hoe heb jij ( als je het hebt ) gedaan.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Das net als met stoplichten zeker met die kabels. Denk dat dat aardig duur zal zijn mocht dat kunnen..

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Je bedoelt waarschijnlijk kabels op de grond, en wanneer er overheen gereden wordt, dan gaat er een belletje rinkelen.

Deze kabels tref je nog wel eens aan bij de zogeheten (tegenwoordig een zeldzaamheid aan het worden) bedieningspompen. dit zijn benzinepompen, waar nog steeds zoals vroeger iemand naar buiten komt om je auto vol te gooien met benzine.

Ach waar is toch die goede oude tijd.

Je zou daar dus eens een kijkje kunnen gaan nemen.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ik heb laatst op de weg ook van die rubberen slangen zien liggen, daar tellen ze volgens mij mee hoe veel mensen over die weg rijden want zie liggen er maastal maar even.

Hallo!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Webcammetje met IR-leds? Even op Google zoeken hoe je sommige webcams gevoelig kunt maken voor IR dor een filtertje te verwijderen. En dan zijn er ook nog wel wat programma'tjes te vinden op het net die een seintje geven als er iets verandert in het beeld van je cam.

Over die kabels: het klinkt niet als prive-terrein dus dan lijkt het niet echt een strak plan :)

[ Voor 19% gewijzigd door Zpottr op 05-05-2005 10:38 ]

Zoef

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 11:05
Een lichtsluis duur? 29,95 bij Conrad (artikel 190978 - 8A).

Die sluit je gewoon aan op b.v. een bel.

edit:
Oops... bereik is maar 4 meter...

[ Voor 20% gewijzigd door jurri@n op 05-05-2005 10:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:28:
Ik weet niet echt een goede opschrijving hoe ik het kan vertellen, maar ik probeer het toch maar.

Ik ken iemand die heeft een groot bedrijf. Daar langs ligt een pad die 10Meter breed is. Hij wil dan een seintje krijgen als er een auto/vrachtwagen over het pad komt. Zodat hij het een beetje kan controleren.

* lichtsluis
* bewegings melder.

Alleen een lichtsluis is heel erg duur. En het moet zo goekoop mogenlijk blijven. En een bewegins melder O-) kan denk niet 10Meter iets opvangen.

Iemand heeft mij ooit verteld over kabels die over een grond ligen. Als er dan iets over heen rijd dan gaat er een alarmpje af. Alleen weet ik niet hoe z'n kabels heten, en of ze wel echt bestaan... :X

Ik had al bij conrad een beetje gekeken, maar ik kon niet echt iets moois vinden.
hebben jullie nog een tip. Of hoe heb jij ( als je het hebt ) gedaan.
Er zijn 3 mogelijkheden:
Een lichtsluis, kwestie van een zender en ontvangertje.
Een bewegings melder, die heb je tot meer dan 20 meter.
Een kabel, zoals je die bij de kleine benziene stations ziet, dit is echter zeer bewerkelijk en prijzig.

Deze materialen zijn te bekijken bij b.v. www.merten.nl voor de bewegings melder.
www.omron.nl of b.v. www. telemecaniqeu.nl voor de licht sensor.
Of op www. draka.nl voor de kabel in de grond.

Succes

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:28:
En een bewegins melder O-) kan denk niet 10Meter iets opvangen.
Ze komen een heel eind denk ik. En anders aan allebei de kanten één melder, een metertje of vijf moeten ze zeker redden, zou je zeggen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou eens kijken. Bedankt allemaal

• Rmg
  • Laatst online: 23:51

Rmg

http://www.vego.nl/kemo/32/32.htm 43 euro voor een lichtsluis die 30meter kan halen niet slecht toch ? :)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kabels in het asfalt voor verkeerslichten e.d. heten/zijn trouwens inductielussen.

Verwijderd

Die kabels werken(volgens mij) doordat er twee geleidende kabels van elkaar worden gehouden door de stijfheid van het rubber. Rij je erover heen dan druk je het rubber samen en gaat er een stroompje lopen. Dit is denk ik niet al te moeilijk zelf te maken, maar dan zit je met duurzaamheid. Ik denk dat voor de duurzaamheid een bewegingsmelder uberhaupt beter is.

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
Je zou ook met een lasertje kunnen werken. Dan neem je bijvoorbeeld een 5mW rode laser en die richt je op de overkant. Daar kun je dan een spiegeltje maken of al gelijk een ontvanger. Als je bijvoorbeeld een muur aan de overkant hebt is een spiegeltje het makkelijkst, omdat je die goed stevig kunt bevestigen. Dan heb je alleen nog een klein schemaatje nodig die een signaaltje geeft als de laser onderbroken wordt. Dat is allemaal wel zelf te maken denk ik :)

Casemod: Cubeleon

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 11:51:
Die kabels werken(volgens mij) doordat er twee geleidende kabels van elkaar worden gehouden door de stijfheid van het rubber. Rij je erover heen dan druk je het rubber samen en gaat er een stroompje lopen. Dit is denk ik niet al te moeilijk zelf te maken, maar dan zit je met duurzaamheid. Ik denk dat voor de duurzaamheid een bewegingsmelder uberhaupt beter is.
close but no cigar: het gaat met luchtdruk :)

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Precies.
Neem een vrij flexibele slang, eentje die zeker weten indeukt als iets er over heen rijdt, maak aan het uiteinde een luchtdruksensor oid en klaar is kees. Als slang zou een tuinslang al moeten voldoen, en voor de sensor valt ook vast wel iets te verzinnen ;)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Weet alleen wel dat dit valt onder privacyschending indien dit pad geen eigen terrein is, en je plannetje dus strafbaar is.

Goedkoopste methode;
Hang een bord op met "Opa 60 jaar! 3x toeteren!!" :+

Verwijderd

Die slangen die je ziet bij tankstations zijn helemaal niet duur. Je moet ze om de paar jaar vervangen omdat ze wel een beetje slijten. Natuurlijk hier bij het tankstation rijden er wel regelmatig auto's over.
Verkrijgbaar bij de betere auto/onderdelen handelaar.

Verwijderd

Weet alleen wel dat dit valt onder privacyschending indien dit pad geen eigen terrein is, en je plannetje dus strafbaar is.
Want?

Verwijderd

Topicstarter
Jah, het is eigen terein. Alleen er rijden de helle tijd vrachtwagens. Want die hebben een transport bedrijf.

Dus het moet sterk, en best lang mee gaan

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Dan zou ik dus niet beginnen met slangetjes of schakelaars of andere dingen met bewegende delen.

Zou voor een lichtsluis met een laser gaan, je hebt dan nl geen fysiek contact met hetgene wat je detecteerd, en je hebt het minste kans op onterechte meldingen.

Je moet alleen wel zorgen dat je spiegel / laser/ detector niet vuil (kunnen) raken, anders werkt het niet zo lang.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik hb je topictitel even in iets veranderd wat de inhoud wat beter dekt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
SA007 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:28:
Dan zou ik dus niet beginnen met slangetjes of schakelaars of andere dingen met bewegende delen.

Zou voor een lichtsluis met een laser gaan, je hebt dan nl geen fysiek contact met hetgene wat je detecteerd, en je hebt het minste kans op onterechte meldingen.

Je moet alleen wel zorgen dat je spiegel / laser/ detector niet vuil (kunnen) raken, anders werkt het niet zo lang.
idd, met een laserstraaltje kom je een heel eind. Schoonhouden lijkt me ook niet zo'n probleem, gewoon een stuk buis ervoor van 30cm. Lichtstraal gaat prima door een stuk pvcbuis en je hebt dan ook minimaal kans op vuil enz. Tevens functioneerd dat ding als zonnekap zodat ie onder alle weersomstandigheden niet spontaan gaat reageren. tenzij 't heeeel mistig is maar zelfs dan komt een laserstraaltje toch nog wel een paar meter)

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 05-05-2005 17:44 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
zwaredruksensor onder de weg? daar zet je een plaat/plank boven op die de hele weg in beslag neemt en dan wat eroverheen en dan zo afstellen dat hij afgaat bij bepaalde druk (auto )

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Flapietoetoe schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 17:55:
zwaredruksensor onder de weg? daar zet je een plaat/plank boven op die de hele weg in beslag neemt en dan wat eroverheen en dan zo afstellen dat hij afgaat bij bepaalde druk (auto )
Plankje van 100x2? Dat zal geen goedkoop geintje worden :P

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 06:29
misschien lees ik niet goed genoeg, maar waarom niet zo'n systeem als winkels hebben? onderbreek een of andere straal met de deur / je benen en klaar...

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

0siris schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 18:05:
misschien lees ik niet goed genoeg, maar waarom niet zo'n systeem als winkels hebben? onderbreek een of andere straal met de deur / je benen en klaar...
* lichtsluis
Daar gaat het hele topic zo'n beetje over dus :) Beter lezen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

en ik zou toch lekker vor de inductie lussen gaan (eigenlijk bouw je dan een groot model metaal detector onder de weg).
Even kabels klussen (als de weg open mag natuurlijk) en een schakelingetje googlen > moet jaren mee kunnen!

Je kan er ook twee achter elkaar maken zodat alleen arriverende vrachtwagen een bel doen gaan

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Megamind
Inductielus stelt niet zoveel voor, leuk zelfbouw projectje. Iets met spoelen en draden :P

• Flapp
Megamind schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 17:59:
[...]

Plankje van 100x2? Dat zal geen goedkoop geintje worden :P
nog altijd goedkoper dan professionele oplossingen en je hebt dan wel een zeer precies meetinstrument omdat je ook in kan stellen dat hij alleen afgaat bij zwaarder dan een bepaald gewicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Flapp op 05-05-2005 19:11 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Flapietoetoe schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:11:
[...]

nog altijd goedkoper dan professionele oplossingen en je hebt dan wel een zeer precies meetinstrument omdat je ook in kan stellen dat hij alleen afgaat bij zwaarder dan een bepaald gewicht.
Een lichtsensor kun je ook zo hoog hangen dat personenauto's eronderdoor rijden. :)

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Ik zou zeggen contacteer Turck eens.

Dit is een bedrijf dat al jaren sensoren maakt voor de industrie.
een voorbeeld:
S186ELDQ
photoelectric sensor laser emitter
max. sensing range 60 m

met bvb een Q23SN6R
photoelectric sensor receiver

Dit is misschien iets duurder dan enkele knutselzaken die ik hier heb gehoord maar wel betrouwbaarder.
En je krijgt bij Turck ook nog goede service (handig voor het kiezen van de juiste sensoren)

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
Weet anders niemand een site waar je goedkoop een lichtsluis kan halen.

Ik had al op circuitonline, gekeken. Maar dat is z'n klein dingetje. Daar gaat het denk ik niet mee.

• Megamind
Verwijderd schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:47:
Weet anders niemand een site waar je goedkoop een lichtsluis kan halen.

Ik had al op circuitonline, gekeken. Maar dat is z'n klein dingetje. Daar gaat het denk ik niet mee.
Sorry maar er zijn al een aantal voorgedragen. Ik heb voor in de winkel een Omron lichtsluis hangen, die werkt tot 10 meter en was 2 tientjes. Wil je er wel geld voor uitgeven? :?

• moser

moser

Een lichtsluis is eenvoudig te maken

de ene kant plaats je een zender en de andere kant een ontvanger.
afhankelijk van het soort ontvanger kan de ontvanger een signaal geven van 10 tot 30V, of zich gedragen als een relais (op 24VDC of 230VAC)
Dit en de manier van aansluiten is allemaal afhankelijk van de het type sensor en staat goed uitgelegd in de manual.

Maar ik contacteer bijna altijd de technische dienst van de leverancier om mijn keuze te laten controleren.

Voor leverancier heb ik al Turck genoemd (goede ervaringen mee)
een verdeler is http://www.aesensors.nl/ maar met hen heb ik geen ervaring (bestel rechtstreeks bij de fabrikantenen)

... No further comment.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

brinkdinges schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:01:
Je zou ook met een lasertje kunnen werken. Dan neem je bijvoorbeeld een 5mW rode laser en die richt je op de overkant. Daar kun je dan een spiegeltje maken of al gelijk een ontvanger. Als je bijvoorbeeld een muur aan de overkant hebt is een spiegeltje het makkelijkst, omdat je die goed stevig kunt bevestigen. Dan heb je alleen nog een klein schemaatje nodig die een signaaltje geeft als de laser onderbroken wordt. Dat is allemaal wel zelf te maken denk ik :)
Leuk als het regent.

Ik heb wel eens iets gemaakt met een tuisslang, aan een kant een 'aanzuig ventiel' en de andere kant een toeter (à la feesttoeter).. slang bleef ongeveer 1,5 jaar goed met zo'n 30 auto's per dag. Werkte erg grappig en goedkoop (tuinslang à 0,50€ per meter, ventiel 2€ bij bouwmarkt en toetertje gratis van mijn kleine neefje gehad)

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 05-05-2005 20:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Ik zit te denken aan dit:
-Infrarood alarm, is relatief goedkoop te maken.
-Lichtsluis
-Druksensor, en dan dmv die bedrading die ze ook op wegen hebben liggen om te tellen hoeveel auto's er over heen rijden, gewoon even een teller inschakelen, en wanneer dr minimaal 4 wielen over heen gaan, het alarm af laten gaan. Tenzij je ook fietsen en voetgangers mee wilt tellen, dan is het verhaal nog makkelijker :)

Alles is relatief makkelijk en goedkoop te maken :9

offtopic:
Ga je ook foto's posten als het klaar is? :9

//EDIT
Mijn 1400e post _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Phyxion op 05-05-2005 20:24 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• moser

moser

Daar heeft een sensor minder last van dan je zou denken
hangt natuurlijk af van de kwaliteit en uitvoering van de ontvanger.

meestal zit er in de ontvanger een timer dat er pas geschakelt wordt als de straal x aantal tijd onderbroken is (van 0.1 sec tot ettelijke uren)
zeer handig want het spaart een tijdsrelais uit

... No further comment.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

FnF schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:07:
gewoon even een teller inschakelen
Dat vind ik altijd zo grappig op GoT, "Gewoon even". Natuurlijk zijn er zat mensen die in een uurtje wat logische IC aan elkaar solderen en dat het perfect werkt. Maar TS is meer gebaat bij een oplossing die goedkoop is, makkelijk te realiseren en door weer en wind betrouwbaar werkt. Even Turck bellen voor een lichtsluis met reflector dus. Deurbel eraan en klaar.

-edit-
En niet aan de telefoon zeggen drie pizza Hawaii en een broodje shoarma, want die is inmiddels oud. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door TheBorg op 05-05-2005 20:48 ]

• moser

moser

even snel een schema gemaakt met de sensoren die ik al genoemd had (er kunnen foutjes in zitten maar het is al laat)

http://users.pandora.be/nazgul/sluis.gif

de ontvanger is een 4draads npn sensor
BN is Brown
BU is Blue
BK is Black
en WH is White

de timer kan ingesteld worden tot 100ms (wat ik ook zou aanraden)

als reciever zal een uit de M18 serie gemakkelijker te monteren zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door moser op 06-05-2005 00:23 ]

... No further comment.

• brinkdinges
  • Laatst online: 14-10 11:03
moser schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:21:
even snel een schema gemaakt met de sensoren die ik al genoemd had (er kunnen foutjes in zitten maar het is al laat)

http://users.pandora.be/nazgul/sluis.gif

de ontvanger is een 4draads npn sensor
BN is Brown
BU is Blue
BK is Black
en WH is White

de timer kan ingesteld worden tot 100ms (wat ik ook zou aanraden)

als reciever zal een uit de M18 serie gemakkelijker te monteren zijn.
100 ms lijkt me wel genoeg voor als het regent. Voor auto's zou zelfs 500 ms waarschijnlijk nog kunnen. Met die 100 kun je waarschijnlijk ook voetgangers nog waarnemen, ik weet niet of dat ook de bedoeling is?

Casemod: Cubeleon

Verwijderd

frickY schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:42:
Goedkoopste methode;
Hang een bord op met "Opa 60 jaar! 3x toeteren!!" :+
ROFL, de buren gaan je dankbaar zijn denk ik })

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 19:53:
[...]

Sorry maar er zijn al een aantal voorgedragen. Ik heb voor in de winkel een Omron lichtsluis hangen, die werkt tot 10 meter en was 2 tientjes. Wil je er wel geld voor uitgeven? :?
waar heb jij die van 2 tientje's gehaald dan? :9

• Megamind
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 19:01:
[...]

waar heb jij die van 2 tientje's gehaald dan? :9
marktplaats O-) , zoek daar maar eens op OMRON, vind je wel leuk speelgoed

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 14:28
Neem 2 palen met daarop Optex IR beams. Zodra deze onderbroken worden stuurt ie een output en die kan je aansluiten op wat jij maar wil. Die dingen werken van 50 tot 150M afstand. Worden gebruikt in de beveiliging. :) Je kan speciale palen kopen waar je ze op kan zetten.

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:58
Even een gedachtespinseltje, wat als er twee vrachtwagens langs elkaar rijden? En daarop de volgende vraag: is het alleen voor inkomend, of ook voor uitgaand vrachtverkeer?

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ist al af?

• ralpje
  • Laatst online: 20:38

ralpje

Deugpopje

TheBorg schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 20:46:
[...]
-edit-
En niet aan de telefoon zeggen drie pizza Hawaii en een broodje shoarma, want die is inmiddels oud. ;)
ROFLMAO _/-\o_ 8)7 :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• moser

moser

hoe vaak moet er eigelijk geschakeld worden?

Want Optex wordt hier genoemd en dat is een bedijf dat eerder thuis is in beveiging en detectiecties hebben maar hun sensoren zijn niet gemaakt met veel te schakelen.

... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
Hij moet bij een vrachtwagen een seintje geven.

Ik ben aan het kijken of ik hem draadloos een seintje binnen kan geven :s mischien met een draadloze deurbel >:)

• Flapp
je kan toch ook zelf inductie lussen maken ? heel simpel het enige probleem is zorgen dat ze alleen afgaan bij eeen bepaald gewicht dus een bepaalde hoeveelheid asfalt er overheen gooien.
ik heb het niet zo op licht... het hoeft maar te hagelen en hij is ontregeld

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

inductie lussen gaan af bij een bepaalde hoeveelheid metaal, niet gewicht :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Megamind
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:10:
Hij moet bij een vrachtwagen een seintje geven.

Ik ben aan het kijken of ik hem draadloos een seintje binnen kan geven :s mischien met een draadloze deurbel >:)
right, je wilt een vrachtwagen over een deurbel laten rijden

• moser

moser

Inductielussen schakelen als er een bepaalde hoeveelheid metaal in de omgeving staat.
Het principe lijkt eenvoudig maar is heel wat lastiger uit te voeren.
je moet de schakelafstanden kennen, je moet een goede plaats vinden (een hek mag bvb niet schakelen), er moeten nieuwe betonplaten komen (bij de meeste transport bedrijven ligt er geen asfalt), het moet berekend zijn op behoorlijk wat gewicht)),...
bij het berekenen van inductie lussen komt er heel wat bij kijken.

voor een weegsysteem komt er nog heel wat meer bij kijken.
er moeten geleiding worden voorzien, de sensoren moeten extreme lasten kunnen opnemen en er wordt best een veiligheidsmechnisme voorzien, het analoog signaal moet omgezet worden naar een digitaal signaal.
hierbij is de bereking eenvoudiger (alles bestaat, maar voor statischere lasten zoals silo's) maar mechanisch is het een hel om te ontwerpen.

ik zou zeggen vervang ik het schema dat ik gepost heb de zoemer door het contact van de drukknop van de bel en je bent er.

Ik weet dat ik bepaalde ideëen behoorlijk aan het afkraken ben.
Dit is niet omdat ik mijn idee superieur vind maar soms worden de wildste ideëen geopperd waar niet over is nagedacht.
En ik spreek ook een stuk uit ervaring.

... No further comment.

Verwijderd

Topicstarter
8)7 Dat schema gaat denk niet echt lukken :(

Ik ben namenlijk een electronica n00b

• moser

moser

een snelle cursus om een schema te maken met een vaste deurbel zonder relais.

je neemt contact op met turck en je vraagt naar een laser emitor en een reciever en dan vermeldt je je eisen en je vraagt wat ze je aanraden.
je plaatst de sensoren op de juiste plaatsen (daarvoor raad ik de M18 reeksen aan omdat je die in een boring kunt klemmen)

voor het schema:
je zoekt een gelijkspanningsbron met een uitgangsspanning van rond de 20VDC (24VDC is een courante waarde)

op de plus draad sluit je aan:
de bruine draad van de zender
de blauwe draad van de ontvanger
en de plus klem van de bel

op de negatieve draad sluit je het volgende aan:
de blauwe draad van de zender
en de bruine draad van de ontvanger

vervolgens verbind je de zwarte draad met de negatieve klem van de bel.

natuurlijk zullen er wat kabeltjes moeten getrokken worden.

de kleurcodes en zo kunnen afwijken naar gelang het type sensor dat je gebruikt.

heir heb je geen electronica kennis voor nodig enkel een beetje kennis van plan lezen
(ken zelf zeer weinig van electronica en heb al een aantal gelijkaardige detecties 'ontworpen' en uitgevoerd)

[ Voor 10% gewijzigd door moser op 08-05-2005 11:34 ]

... No further comment.

• ICW
  • Laatst online: 31-10 19:42

ICW

ik zou gaan voor de lichtsluis of de kabel.

bewegingsmelder wordt je gek van het belletje dan blijft het belletje maar rinkelen en wat dacht je van vogels zon en wind. bewegingsmelder werkt met temperatuur verschillen(zon die achterwolk verdwijnt enz)

The one, the only, the original ICW

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk toch voor de lichtsluis. Alleen ik moet dan draadloos een belletje binnen krijgen :?

• DJSmiley
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:34:
Ik ga denk toch voor de lichtsluis. Alleen ik moet dan draadloos een belletje binnen krijgen :?
Lichtsluis-relais parallel over een draadloze deurbel zetten. Ding-dong zodra relais (via lichtsluis) aantrekt.
Pagina: 1