Eh, dat vind ik nou net het voordeel van een dSLR

Hoef je niet eens een ander rolletje te kopen als je sneller of zwart/witter wilt schieten

Je hoeft alleen maar voor een specifiek duurder rolletej te betalen en bij een goede fotograaf kan je altijd je foto's gratis laten corrigeren als ze niet goed zijn afgedrukt(En dat telt voor driekwart voor in eerste instantie slechte foto's bij mij, ligt niet aan de fotograaf. Het minilab wordt soms ook gefopt door bepaalde lichtomstandigheden.)
Dat vind ik een vreemd verhaal. Ik bedoel, het is een feit dat sommige afdrukcentrales stelsematig 'vreemde' correcties toepassen, vandaar dat veel mensen de voorkeur geven aan labs die
niet corrigeren. Als jouw foto's er ongecorrigeerd niet goed uitkomen, dan raad ik je aan om een keertje dia's te schieten. Je kunt dan beter zien of je niet toevallig zélf de mist in gaat tijdens het maken van je foto's.
Ik heb laatst ook weer mogen ondervinden dat een SLR nog steeds voordelen biedt boven een DSLR. Het kost wel meer maar laatst ging ik een modeshow zonder flits (niet toegestaan) fotograferen. Ik heb geen snelle lens maar wel vol op 200mm schieten, dus de sluitertijd moest ook redelijk snel zijn. Dan is het toch wel fijn dat je dan effectief op ISO 1600 (Fuji NPZ 800 +1 stopje pushen) kan schieten. Digitaal kan dat alleen een Canon 1Ds Mk II zonder ruis en dat is een duur cameraatje (Zie de site van
www.particksavalle.com bij reportage van "helicopter vlucht bij nacht" oid.

)
Ehm, heb je ooit met een 300D/350D/20D/D70 (oftewel: een moderne dSLR) gewerkt? Want dan zal het je ongetwijfeld zijn opgevallen dat je op ISO1600 véél minder ruis hebt dan je korrel zou hebben met een 1600ASA filmpje (of een 800ASA gepusht naar 1600). Ik heb toch behoorlijk veel low-light geschoten met zowel SLR
1 als dSLR, en qua s/n-ratio presteert een dSLR gewoon veel en veel beter.
Overigens vreemd dat je een
modeshow (met kunstlicht, neem ik aan) gaat schieten op een stukje NPZ wat je vervolgens ook nog eens een stop pusht. Kleurechtheid was niet echt een issue, begrijp ik? Maargoed, dat blijft natuurlijk het probleem van film: met kunstlicht kun je niet met behoud van originele kleuren werken.
1 Canon EOS, meestal 70-200f/4L op TMAX3200 (al of niet gepusht naar 6400) en Superia 1600 (soms gepusht naar 3200)
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot