Toon posts:

beste keus iBook vs x86-laptop*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kijken wat voor computer ik wil hebben voor mijn opleiding, Het is al wel vrij duidelijk dat ik graag een laptop wil. Omdat ik dan altijd mijn eigen computer bij me kan hebben.

Nu heb ik zitten kijkken naar de i-books, de goedkoopste val aardig binnen mijn prijs klasse, wel neem ik dan een upgrade naar 512 MB, alleen als ik naar de verderre spec kijk van de i-book vraag ik me af hoe vlot deze werkt. de belangrijkste punten zijn
133 Mhz Bus
4200 rpm

Daarbij komt ook nog dat de scherm resolutie een max van 1024x768 heeft.

Dus dit zijn een beetje mijn twijfels, want voor het zelfde geld kun je wel een laptop kopen met minsten een 5200 rpm hardeschijf een een hogere bus snelheid. Plus dat ik me afvraag of de resolutie van de laptop geen belemering is, om lekker te werken (heb nogal graag veel ruimte op men scherm ;-))

Ik hoor graag jullie ervaringen met de i-book vooral in vergelijking met een laptop

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
De verwachting is dat de iBooks binnenkort een upgrade krijgen; waaruit die bestaat is nog onduidelijk maar even afwachten is wel goed advies denk ik.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

De eerste vraag die ik zou willen stellen: Wat is die opleiding. Voor het typen van een rapportje hoef je geen overkill laptop te hebben, maar andersom is een iBook 1,2 GHz denk ik wel te weinig om serieus te 3D'en als een grafische opleiding wil gaan volgen.

En oh ja, dat ding heet iBook, niet i-book

[ Voor 10% gewijzigd door AntiChris op 02-05-2005 12:10 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik zou je trouwens wel aan willen raden om eerst eens door dit topic heen te bladeren, aangezien daar zo'n beetje alles al staat dat je mogelijk zou willen weten :P

Verder heel belangrijk: Wat wil je er mee?

Tot slot: voor het geld van een 12" iBook heb je geen vergelijkbare 12" x86 laptop. Om de een of andere reden is het bij Apple net andersom gesteld met prijzen: Kleiner is goedkoper.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 11:43:
[knip]
Daarbij komt ook nog dat de scherm resolutie een max van 1024x768 heeft.

Dus dit zijn een beetje mijn twijfels, want voor het zelfde geld kun je wel een laptop kopen met minsten een 5200 rpm hardeschijf een een hogere bus snelheid. Plus dat ik me afvraag of de resolutie van de laptop geen belemering is, om lekker te werken (heb nogal graag veel ruimte op men scherm ;-))

Ik hoor graag jullie ervaringen met de i-book vooral in vergelijking met een laptop
Als je die 1024x768 te weinig vind dat kun je het met jou budget wel schudden denk ik..de 14" iBook heeft namelijk ook die resolutie, en pas de 15" PowerBook heeft een hogere resolutie van 1280x854, maar die is zo goed als twee keer zo duur als de goedkoopste iBook.

Maar verder denk ik dat 1024x768 op zich wel prettig genoeg is om mee te werken. Maar again, zoals AntiChrist hier boven al zei, ligt dat ook vooral aan wat voor doeleind je ervoor hebt. Als je af en toe een verslagje moet typen is die resolutie en snelheid prima...
Op welke resolutie werk je nu (Windows?).. Mijn eigen ervaringen zijn, dat OS X net iets minder ruimte efficient is dan Windows, met name door de grote Dock. Als je nu dus op 1024x768 werkt en je vind dat te weinig..dan is het misschien de twijfel waard.

Wat je het beste kan doen is gewoon een keer een Apple Centre binnenlopen, om eens een keer met zo'n ding te spelen. Ik denk dat je al vrij snel doorhebt of je het prettig vind of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil theatertechniek gaan doen, dus het is vooral voor teksverwerking beetje surfen. Ik heb op http://www.appleinsider.com/article.php?id=973 de updates gezien. Alleen de dingen die ik belangrijk vind worden niet geupdate (bus snelheid, snellere hardeschijf). Ik geloof namelijk dat je op deze gebieden meer snelheidswinst haalt dan een snellere proc.

Het zo ook we fijn zijn al virtuel PC enigzins redelijk draait.

Ik ga direct even dat anderre forum bekijken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf een iBook 12" gekocht ter vervanging van mijn 15" PB.

Zeker als je een goede accuduur belangrijk vind is een iBook geen slechte keuze, ding gaat met gemak 5 uur mee op de accu.
OSX is kwa ruimte gebruik op je scherm wat inefficienter dan windows is, gezien de iconen die ver van elkaar afstaan op je desktop (nog geen manier gevonden om dat aan te passen) en de dock (hoewel je die klein kunt zetten en dan magnifying aanzetten).

En geheugen moet je gewoon zelf upgraden, shceelt je bakken met geld :)

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De dock kan je op verbergen zetten, en heel klein maken dus da's een beetje een onzinargument.

De Windows startbalk is ook te klein als 'ie 1 unit hoog is (bij mij althans), maar op automatisch verbergen kan je 'm wel lekker groot maken. Als je 'm altijd in beeld hebt heb je altijd 40~100 pix. wat van je applicaties afgaat.

Daarnaast kan ik nog heel wat meer ruimte-inefficiente Windowsprogramma's noemen tov OS X apps, met name IE met z'n enorme knoppen en balken.

Ik heb zelf een 12" iBook gehad, maar ik kon er prima op Photoshoppen bijvoorbeeld. Je moet niet vergeten dat een portable medium altijd iets meer concessies met zich meebrengt.
Het grote voordeel is de portability, de 12" weegt niks en stop je overal in, en een dagje school trekt 'ie ook prima op een acculading.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 02-05-2005 13:01 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar eens afwachten wat de veranderingen worden, opzich is de prijs wel ok (ik kom zo rond de 1100 euro uit inclusief studente korting). Maar die harde schijf, heeft niemand er last van dat die wat traag is?

Verwijderd

4200 rpm is toch heel normaal voor laptop hardeschijven?

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 12:20:
Ik wil theatertechniek gaan doen, dus het is vooral voor teksverwerking beetje surfen. Ik heb op http://www.appleinsider.com/article.php?id=973 de updates gezien. Alleen de dingen die ik belangrijk vind worden niet geupdate (bus snelheid, snellere hardeschijf). Ik geloof namelijk dat je op deze gebieden meer snelheidswinst haalt dan een snellere proc.

Het zo ook we fijn zijn al virtuel PC enigzins redelijk draait.

Ik ga direct even dat anderre forum bekijken
Zelf heb ik ook een iBook gehad, maar die is naar mijn broertje gegaan. Ik kon er goed op werken.

Over de bussnelheid: de G4 kan op dit moment geen hogere bussnelheid aan dan 167 Mhz. Dat is de bussnelheid die een PowerBook heeft en ook de (oude) PowerMac G4 machines en de eMac en Mac mini. Voor de meeste handelingen zal die bussnelheid prima volstaan. Op mijn G4 kan ik ook best nog redelijk spellen (Halo, Warcraft 3, WoW) spelen. Volgens mij heeft Apple het bussnelheid probleem gedeeltelijk opgelost bij de G4 door er extra veel cache op te zetten (mijn G4 heeft bijv. 1 MB level 3 cache), wat best groot is voor een PC uit 2003. Over de bussnelheid zou ik dus niet zo in zitten.

De trage schijf zorgt er voor dat het iets langer kan duren voordat Mac OS X is opgestart, maar zolang je niet met idioot grote bestanden werkt (bijv. digitale video), dan denk ik dat je daar ook niet veel problemen mee zal hebben.

EDIT: Het is trouwens wel positief dat bij de G5 de bussnelheid inmiddels is opgetild tot 1,35 Ghz per processor bij het 2,7 Ghz dual proc model. De G5 kan een bussnelheid aan van maximaal de 1/2 processorsnelheid. Bij de iMac G5 wordt de bussnelheid om de één of andere reden gezet op 1/3 processorsnelheid.

[ Voor 11% gewijzigd door MacWolf op 02-05-2005 14:58 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:44:
Toch maar eens afwachten wat de veranderingen worden, opzich is de prijs wel ok (ik kom zo rond de 1100 euro uit inclusief studente korting). Maar die harde schijf, heeft niemand er last van dat die wat traag is?
je moet niet vergeten dat een 5400rpmer weer warmer wordt met als gevolg dat je ibook de hitte niet goed kwijt kan.

En nee, traag kan ik het niet noemen.

Maar wat voor config zit je nu aan te denken dan? voor 1100 euro heb je waarschijnlijk wel alles erop en eraan zitten (60 of 80GB hdd, BT en meer geheugen??).

Verwijderd

Als 4200rpm voor een laptop hdd te traag voor je is, dan moet je toch serieus nadenken over wat je allemaal met die laptop wilt gaan doen. Als ie alleen voor je studie is (waarbij er geen video-editing aan te pas komt, of andere programma's die gebruik maken van grote files) zou een iBook (12 of 14 inch) aan je eisen moeten voldoen.

Mijn 12" iBook doet prima zijn werk als ik met Photoshop en/of Illustrator werk. (Hangt wel aan een 19" crt)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 15:14 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

MacWolf schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:54:
[...]
De trage schijf zorgt er voor dat het iets langer kan duren voordat Mac OS X is opgestart, maar zolang je niet met idioot grote bestanden werkt (bijv. digitale video), dan denk ik dat je daar ook niet veel problemen mee zal hebben.
Ach ja, hoe vaak start je nu helemaal Mac OS X op he :)

Bij mij is dat een keer in de zo veel weken, als er weer eens een belangrijke update is, waarvoor dat nodig is. Verder is het sleep all the way :)

Bijna alle problemen die een trage schijf kan veroorzaken los je op met een flinke sloot RAM, behalve dan het kopiëren van achterlijk grote files, maar dat doe je eigenlijk toch nooit op een laptop :P

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
Mijn config is
12" IBook
512 MBRam
60 Gb schijf
Bluetooth

Dus wel met wat extra opties. Nog een vraagje, zit er ook een uitgang op voor een externe monitor. Ik zou dan namelijk zon IBook kunnen aanschaffen. En als ik dan thuis werk kan ik er een beeldscherm op aansluiten met een hogerre resolutie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:16:
Mijn config is
12" IBook
512 MBRam
60 Gb schijf
Bluetooth

Dus wel met wat extra opties. Nog een vraagje, zit er ook een uitgang op voor een externe monitor. Ik zou dan namelijk zon IBook kunnen aanschaffen. En als ik dan thuis werk kan ik er een beeldscherm op aansluiten met een hogerre resolutie.
Ik zou voor minimaal 768 mb ram gaan (512mb erbij prikken dus), dit vooral in combinatie met Tiger dat meer ram slurpt. Daarnaast is een externe monitor goed mogelijk mits je gebruik maakt van de zgn. "screen spanning hack". Helaas is deze hack op dit moment nog niet compatible met tiger (alleen als je een upgrade doet vanuit een Panther install waar het al op draaide blijft het werken)

Verwijderd

Topicstarter
ik wacht zowiezo nog ff, want ik ben hem pas rond augustus nodig, denk dat hij voor die tijd al wel weer een update heeft gehad.

Verwijderd

Als je nog tijd hebt, kan je misschien nog even doorsparen voor een powerbook. Snellere hd, meer ram, snellere cpu, betere gpu, en standaard support voor een externe monitor. De 12" versie is zo'n 300-400 euro duurder, maar daar krijg je ook wel iets voor terug.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 16:36 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:35:
Als je nog tijd hebt, kan je misschien nog even doorsparen voor een powerbook. Snellere hd, meer ram, snellere cpu, betere gpu, en standaard support voor een externe monitor. De 12" versie is zo'n 300-400 euro duurder, maar daar krijg je ook wel iets voor terug.
Zeg maar gerust 500 euro, en dat is een verhoging van 50% dus dat is echt niet zo marginaal als jij aandoet. Inderdaad als de TS werkelijk zo'n power-user is als hij denkt te zijn, is het een goede keuze..maar naar mijn mening kan hij ook goed uit de voeten met een iBook, "vooral voor teksverwerking beetje surfen".

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

dawuss schreef op maandag 02 mei 2005 @ 12:14:
Tot slot: voor het geld van een 12" iBook heb je geen vergelijkbare 12" x86 laptop. Om de een of andere reden is het bij Apple net andersom gesteld met prijzen: Kleiner is goedkoper.
Dat komt omdat het scherm van een 12" iBook een res van 1024x768 heeft. Daar zit hun winst in. Wil je bijvoorbeeld een Sony Vaio met een klein scherm uit een serie die wel een normale resolutie heeft.. dan ben je meer knaken kwijt inderdaad.

Dus de reden voor dat prijsbeleid voor jou gevoel is gewoon een matig scherm. Prima scherm, maar suffe resolutie. En dat is nou net de reden dat bv een Vaio van Sony duurder is. Ik heb nu al tijden een PB 15" en zit nu te kijken naar een wat kleiner en mobieler (ook lichtere) laptop. Een 12" PB zou geen gekke keuze zijn geweest ware het niet dat die het ook met 1024x768 moet doen. Dus ik zit nu te denken aan een 13.1" Sony met 1280x800 uit mijn hoofd.. en een stuk lichter. Maar qua prijs ben je dan weer een stuk beroerder uit.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

OzBoz schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:34:
Dus ik zit nu te denken aan een 13.1" Sony met 1280x800 uit mijn hoofd.. en een stuk lichter. Maar qua prijs ben je dan weer een stuk beroerder uit.
En het is geen mac... :) Ik heb nu een VAIO met een 10,6 inch scherm die een resolutie van 1280 x 1024 heeft, werkt erg goed moet ik zeggen (al was deze vrij prijzig), maar het is geen OSX helaas...
Ik ben dus nog steeds opzoek naar een goede 2e laptop, nog maar even wachten op de updates..

Eigenlijk zou Apple de resolutie van de schermen moeten aanpassen.. Hoe vinden jullie de schermen van de ibooks en powerbooks? Ik heb het scherm van een 12" ibook een keer gezien maar vergeleken met het XBRITE scherm van mijn VAIO viel dat toch wel een beetje tegen, het lijkt net alsof het scherm een waas heeft, het ziet er althans wat softer uit, of heb ik gewoon te snel gekeken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 19:35 ]

Verwijderd

Voordeel van de 12 inch is de handzaamheid, maar het is inderdaad erg jammer dat de max beeldresolutie 1024x768 is. Hopelijk gaat dat eruit bij een upgrade, dan wordt zo'n iBook wel erg leuk. Wees eerlijk, een iBook is toch een stuk stijlvoller dan een windowslaptop.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ga achter zo'n iBook zitten en kijk of zo'n ding lekker werkt. Maak je niet druk om specs als 133 mhz bus of 5400 toeren schijfjes. Vergelijk en bepaal of je het verschil merkt en zo ja, of dat een meerprijs waard is.

Voor een beetje mailen en surfen + verslagjes maken is een iBook ideaal. Zeker wat formaat en batterijduur betreft.

Wat de resolutie betreft: de balk bovenaan bij een mac zit vast. Daar komt het dock dan nog bij. Bij windows is er alleen de startbalk en die kun je net zoals de dock hiden. Zo hou je iets meer ruimte over. Dat is echter niet iets waar ik mij druk over maak.

De vraag is: waarom wil je eigenlijk een iBook en niet een pc laptop?

Verwijderd

Ik wil een apple notebook omdat deze compacter zijn dan windowsnotebooks. Daarnaast is een 12 of 13 inch notebook voor windows *duurder* dan een iBook.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken aan een iBook, omdat ik windows zat ben, en linux ook wel redelijk heb gezien. Ik wil gewoon iets hebben wat lekker werkt, en er goed uitziet. En longhorn duurt veel te lang om te kijkken of dat een goed operating system zou zijn geweest. En KDE 4.0 laat ook nog wel even op zig wachten (gnome werkt wel fijn, maar het ziet er gewoon zou ouderwets uit)

En wees eerlijk, een apple is gewoon cool ;-) toch?

• Q

Q

Ja, ik vind Apple een stuk koeler, maar uiteindelijk gaat het ook om inhoud en dat is voor mij de doorslaggevende factor geweest: OS X.

Ik weet niet precies wat Jbroeders nu met het ding wilde doen, maar volgens mij kan jij, bedge, er waarschijnlijk prima mee uit de voeten. Toch zou ik wel even in de winkel met zo'n ding spelen om echt voor jezelf uit te maken of zo'n ding is wat je wilt.

Verwijderd

Tikken, internetten (de standaardzaken) en daarnaast MP3's afspelen en mixen. Photoshop en eenvoudig webdesign dienen ook een plaats te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ,moet tegen die tijd dat er een update is geweest maar eens in een winkel gaan kijkken, maar voor zover ik weet is geem MAC winkel hier in Zwolle.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Klopt, in Zwolle zit niks. Dichtstbijzijnde is Arnhem of Enschede.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:10:
Klopt, in Zwolle zit niks. Dichtstbijzijnde is Arnhem of Enschede.
Hengelo is nog net iets dichter bij ;)

micheljansen.org

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dixons Zwolle in de Weeshuisstraat (dat overkapte stuk waar ook de V&D en C&A zitten) heeft zo nu en dan wel eens wat Apple spul. Wel een erg magere voorraad en aanvoer altijd hoor. Laatste keer dat ik er na vroeg zou het een maand duren voordat ze weer meer spul zouden krijgen.

Dus ik zou idd maar buiten Zwolle gaan kijken :)

• Q

Q

@Jbroeders: ook voor jou lijkt mij een ibook prima geschikt. Als je echt bruut aan het photoshoppen wilt dan is een wat hogere res denk ik wel prettiger. Nu schijnt met tiker de screenspaning hack voor ibooks niet meer te werken, maar als dat weer okee is, dan zou je dat kunnen oplossen door een externe monitor op een hogere res te draaien. Wat eenvoudige bewerkingen op 8 megapixel foto's is toch wel wat zwaar voor mijn 800 mhz ibookje, maar die nieuwe dingen zijn al 1.5 x zo snel.

@Bedge, dat is ruk, ook niets in de omgeving? In Amsterdam zit er 1 vlakbij het centraal station, 1 vlakbij de dam en dan kun je er nog 1 op de weteringschans vinden. Alle hardware is daar wel te vinden, ik zou wel er een keer heengaan als het kan om er wat ervaring mee op te doen.

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25
dawuss schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:13:
[...]

Hengelo is nog net iets dichter bij ;)
Volgens mij is dat alleen maar een service centrum, maar daar kan ik me in vergissen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:16:
Mijn config is
12" IBook
512 MBRam
60 Gb schijf
Bluetooth

Laat die mem upgrade eruit en koop zelf gewoon een dimmetje, scheelt je echt veel geld.
pricewatch: 512MB PC2700 SODIMM CL2.5 (OCZ, OCZ333512VSO) dit dimmetje is even duur als de 256MB upgrade via apple terwijl je 2x zoveel hebt.
Daarnaast is het upgraden van mem echt supermakkelijk. keyboardje eruit, airport los, 4 schroefjes los en mem inprikken.

Verder heb je zo'n zelfde setup als mij, maar heb ik BT eruit gelaten (ga dat toch nooit gebruiken).

• 1Mark
  • Laatst online: 20:24
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 19:34:
[...]
Ik heb het scherm van een 12" ibook een keer gezien maar vergeleken met het XBRITE scherm van mijn VAIO viel dat toch wel een beetje tegen, het lijkt net alsof het scherm een waas heeft, het ziet er althans wat softer uit, of heb ik gewoon te snel gekeken?
mijn ervaring is dat veel lcd schermen op hun standaarcalibratie veels te blauw zijn. Dat ziet er mooi kristalhelder uit in de winkel, maar eigenlijk kloppen de kleuren dan helemaal niet. Wit hoort een beetje mat eruit te zien, zoals een normaal vel wit papier.

Ik erger me nu dood aan mijn veel te blauwe samsung lcd. Mooi scherm hoor, maar met de hand issie niet te calibreren. Zou ik toch eens een keer een spyder moeten lenen van iemand.

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Je kan in OS X gewoon zelf een kleurprofiel maken hoor, probeer dat eens.

Pagina: 1