Toon posts:

512 Mb -> 1024, PC Crasht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zit met een probleem.
Ik had altijd 512 Mb DDR400 geheugen in mijn PC (1 bank). Nu wilde ik dit opvoeren tot 1024 Mb,
dus ik heb er een reepje 512 Mb bijgeprikt.

Maar nu crasht mijn PC steeds zodra ik in een 3D omgeving kom, bijvoorbeeld in een spel, maar ook zelfs al in de ATI Control Centre als de Preview aanstaat. (Dat rode race-autootje).

Het eerste wat ik dacht was dat het geheugen defect was, dus ik geheugen omruilen, voor de zekerheid ook meteen een reepje van een ander merk erin gezet.

Tot mijn verbasing hetzelfde resultaat... Zodra ik met 512 Mb draai is mijn systeem weer helemaal stabiel... het maakt ook niet uit of ik er dan het nieuwe bankje, of het oude bankje geheugen inzet.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

EDIT: Ik heb mijn systeem helemaal opnieuw geinstalleerd, probleem blijft. Ook van alle drivers de laatste versies gedownload (chipset, Ati, etc.), en die laatste BIOS.

EDIT2: Fast-Write aan of uit zetten maakt ook niks uit, AGP Aperture Size veranderen helpt ook niet.

Mijn specs:

Windows XP Pro SP2
AMD Athlon XP 3200+
512 / 1024 Mb DDR400
Asus A7N8X-X mainboard
ATI 9800XT 128 Mb videokaart
Enermax 365 Watt voeding

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 18:24 ]

Verwijderd

memtest draaien ?

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-04 16:06
Nieuwst chipset drivers al geinstalleerd?
Bios geflashed?
Lees ook even goed in het boekje in welk geheugenbankje je het geheugen moet drukken. Laatst was ik zelf lang bezig met rare problemen verhelpen omdat ik er niet op had gelet dat het geheugen in bankje 1 en 3 moest ipv in 1 en 2.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Verwijderd

Topicstarter
En dan? Zoals je hierboven kunt lezen is mijn systeem stabiel als ik er maar 1 reepje in prik, ongeacht of het de nieuwe is, of het reepje die er altijd al inzat.

Verwijderd

Topicstarter
Johny58 schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:10:
Lees ook even goed in het boekje in welk geheugenbankje je het geheugen moet drukken. Laatst was ik zelf lang bezig met rare problemen verhelpen omdat ik er niet op had gelet dat het geheugen in bankje 1 en 3 moest ipv in 1 en 2.
He, dat wist ik niet. Ik ga het meteen proberen. maar ik denk dat het niet uitmaakt, omdat het geen dual-channel moederbordje is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 18:13 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:43

Ankh

.Howdy

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:10:
[...]

En dan? Zoals je hierboven kunt lezen is mijn systeem stabiel als ik er maar 1 reepje in prik, ongeacht of het de nieuwe is, of het reepje die er altijd al inzat.
kan je zien of je geheugen gaar is ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:10:
[...]

Het kan ook zijn dat beide geheugen modules niet goed kunnen samen werken.
Dus een memtest runnen is geen overbodige luxe.

Verder heb je wel geheugen met dezelfde cas etc?
En heb je de geheugentimmings laten bepalen door spd?

Verwijderd

Topicstarter
@Johny85: Het maakt niet uit of ik slot 1 en 2 of 1 en 3 gebruik.
SCaRaBaeuS schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:15:
[...]

kan je zien of je geheugen gaar is ;)
Ik zal zodrekt dan toch memtest draaien.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 18:20:
[...]

Het kan ook zijn dat beide geheugen modules niet goed kunnen samen werken.
Dus een memtest runnen is geen overbodige luxe.

Verder heb je wel geheugen met dezelfde cas etc?
En heb je de geheugentimmings laten bepalen door spd?
Ja, CAS timings zijn gelijk.
Nee, ik heb de timings in mijn BIOS op AUTO staan, ik zal ze even op SPD proberen.

EDIT: Sorry, het probleem is er nog steeds... (ik dacht dat het opgelost was)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke... Daar ben ik helaas weer :(

Ik dacht dat het opgelost was, maar het probleem bestaat nog steeds...

Verwijderd

misschien is je bank kapot, niet je geheugenreepje: probeer het geheugen eens in bank 2 (512 dus)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:22:
misschien is je bank kapot, niet je geheugenreepje: probeer het geheugen eens in bank 2 (512 dus)
Zoals in de post hierboven staat is dat al geprobeerd.

Verwijderd

Maar heb je memtest al gedraaid met beide geheugens geinstalleerd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:22:
[...]

Zoals in de post hierboven staat is dat al geprobeerd.
O, er staat met 2 modules geprobeerd, ik dacht, misschien met 1 module in bank 2

Verwijderd

Topicstarter
Pfffff! Nou daar ben ik weer :P Ik heb net alles ge-memtest.
Met beide modules kreeg ik idd. errors! Toen heb ik alleen de nieuwe module erin gedaan, en tot mijn verbasing gaf dat geen error.

Daarna alleen de module erin gedaan die ik al had, ook die gaf geen error.

Ik krijg dus alleen errors in memtest als ik beide modules erin zet...

Komt dit omdat de 2 reepjes op de één of andere manier niet met elkaar overweg kunnen? Ik heb nu 2 verschillende merken geprobeerd.

Verwijderd

probeer eens 1 1 GB module te kopen misschien helpt dat wel! :)
(wel een dure oplossing)
of koop een nieuw moederbord!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 20:16:
probeer eens 1 1 GB module te kopen misschien helpt dat wel! :)
(wel een dure oplossing)
of koop een nieuw moederbord!
Ja, maar ik heb liever 2x 512 Mb En verder ben ik heel erg tevreden over dit moederbord...

Bovendien zou het natuurlijk gewoon moeten werken. Ik ga het maandag of dinsdag nog eens proberen met 2 identieke reepjes geheugen, als dat ook niet werkt dan meldt ik mij hier weer ;)

Tot zover bedankt iedereen!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 20:24 ]

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 11:25

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Het heeft waarschijnlijk te maken met jouw moederbord, welke niet met de geheugenmodule (de oude of de nieuwe) overweg kan. het is met een asus bordt altijd aan te raden een geheugemodule te kopen, welk door asus aangeraden wordt.

Ik heb het zelf gehad met een p4p800-DL bord welke alleen met één reepje Kingston Hyper-X PC3500 wilde draaien. Ik heb de aangeraden Kingston geheugen gekocht, en nu helemaal geen probleem meer ermee.
Het is ook beter om twee identieke (in de zin van aantal chips op de reep) geheuge te kopen om gebruik te kunnen maken van de Dual Channel technologie ( zie de RAM FAQ ).

Zie HIER op de ASUS website onder het kopje "Memory QVL TABLE" (onderaan de pagina), welke modules zeker geen problemen gaan geven.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33
Heb zelfde probleem gehad ( ook asus a7n8-x-x) alleen rare ervan is na 2 de keer format geprobeert gedaan te hebben blijkt mijn probleem weg te zijn draai nu al 3 maanden stabiel.

Maar denk ook dat mobo niet lekker omgaat met 2 keer 512 ddr

Verwijderd

Topicstarter
De_Paashaas schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 20:25:
Het heeft waarschijnlijk te maken met jouw moederbord, welke niet met de geheugenmodule (de oude of de nieuwe) overweg kan. het is met een asus bordt altijd aan te raden een geheugemodule te kopen, welk door asus aangeraden wordt.

Ik heb het zelf gehad met een p4p800-DL bord welke alleen met één reepje Kingston Hyper-X PC3500 wilde draaien. Ik heb de aangeraden Kingston geheugen gekocht, en nu helemaal geen probleem meer ermee.
Het is ook beter om twee identieke (in de zin van aantal chips op de reep) geheuge te kopen om gebruik te kunnen maken van de Dual Channel technologie ( zie de RAM FAQ ).

Zie HIER op de ASUS website onder het kopje "Memory QVL TABLE" (onderaan de pagina), welke modules zeker geen problemen gaan geven.
Dit is niet waar, want zoals ik al zei werken beide modules perfect samen met het bord, zolang ik ze er maar niet allebei tegelijk inprik...

De opmerking over dual-channel die je maakt is niet van toepassing, omdat mijn moederbord helemaal geen dual-channel ondersteund :)

Toch bedankt voor het meedenken :)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

FulmeN schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 20:29:
Heb zelfde probleem gehad ( ook asus a7n8-x-x) alleen rare ervan is na 2 de keer format geprobeert gedaan te hebben blijkt mijn probleem weg te zijn draai nu al 3 maanden stabiel.

Maar denk ook dat mobo niet lekker omgaat met 2 keer 512 ddr
Ondersteunt ie wel 2x512 met DDR400 geheugen?
De A7V8X-X kan maar maximaal 1 reepje DDr400 aan door beperkingen in de chipset.

K, ik het hier nog een boekje van een a7n8x-x liggen en er wordt idd geen woord over gesproken dat het niet zou kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 30-04-2005 20:42 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 11:25

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 20:31:Dit is niet waar, want zoals ik al zei werken beide modules perfect samen met het bord, zolang ik ze er maar niet allebei tegelijk inprik...
Dit was precies ook mijn probleem, ik heb het opgelost, door een door de asus aangerade modues te kopen en er in te prikken (zit nu2 x 512 in en systeem is nu stabiel)

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Een Asus A7N8X-X ondersteund geen dual-channel, dus daar zal het probleem niet liggen. Bovendien draai ik hier met dat mobo (ook de X versie) 2 x 512mb Crucial pc3200, en dat werkt perfect, dus dat het bord 2x512 niet ondersteund is tevens onzin.

Ik denk dat de geheugenreepjes gewoon niet goed kunnen samenwerken. Jij hebt een een XP3200+ die op een FSB van 2x200=400 loopt, waardoor dit nog ietsjes moeilijker wordt voor dat bord (zie de tabel van ondersteunde pc3200 geheugenreepjes op de Asus site).

Hmmm, kzie net dat de Asus site is vernieuwd en nu staat dat lijstje er niet meer op :(, hoewel mijn Crucial er ook niet op stond naar mijn weten. Echter draai ik het wel op een bus van 2x133=266 (XP2400+).

Misschien lost een biosupdate het wel op.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zet het geheugen eens op 333 ipv 400 en kijk of hij dan wel stabiel is.
Pagina: 1