Bestaat er een geschikte appel voor mij ?

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 20:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Ik zit me te orienteren op een nieuw desktop systeem, en ik heb ff in de apple store staan kwijlen bij de mooie systeempjes die ze daar hebben staan. Wat me echter op/tegenvalt is het zeer beperkte aanbod, er lijkt geen systeem te zijn dat aan mijn eisen voldoet.

de mini-mac is net niet compleet genoeg, en de G5 powermac's vallen buiten budget en zijn overkill.

Ik zoek een desktop systeem, beetje browsen, mailen, IRC en heel af en toe wat programmeren, verder moet er een SP/DIF uitgang op om de boel aan te sluiten op mijn PC en een DVD fikker zou ook handig zijn. Verder wil ik m'n huidige monitor blijven gebruiken dus geen iMac of eMac.

De mini valt af, geen SP/DIF, te klein en onmogelijk te upgraden. de goedkoopste G5 is te duur en te zwaar voor wat ik er mee wil doen. tussen de mini en de goedkoopste G5 zit 900 euri prijsverschil, hebben ze nu echt niks er tussenin ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02

BCC

Mini met losse SPDIF-out? Wat zou je nl. verder willen upgraden? Alles is in FireWire verkrijgbaar..

[ Voor 60% gewijzigd door BCC op 28-04-2005 14:39 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:37
Alleen maar de laptops.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
ja, die kost dus 99 euri, een SP/DIF kaartje voor de PC kost nog geen 20 euri, en daar heb ik er al een van, kassa!

bovendien mist de mini ook TV-out, iets wat ik eigenlijk ook graag wil.

• TeeDee
  • Laatst online: 20:41

TeeDee

CQB 241

Of kijk eens op 2e hands sites.
Heb je vrij vaak redelijk tot goede systemen voor een acceptable prijs.
En anders wordt het een laptop.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• BCC

BCC

Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:39:
[...]

ja, die kost dus 99 euri, een SP/DIF kaartje voor de PC kost nog geen 20 euri, en daar heb ik er al een van, kassa!

bovendien mist de mini ook TV-out, iets wat ik eigenlijk ook graag wil.
Als je goedkoop uit wil zijn moet je geen Apple kopen :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Ik wil liever geen laptop, ik wil er wel fatsoenlijk op kunnen werken en dan gaat mijn voorkeur uit naar een fatsoenlijk groot scherm (heb een 19" iiyama) en een echt keyboard, bovendien hoeft mijn PC nergens mee naartoe, dus een laptop is wat zinloos.

• BCC

BCC

TVOUT kan altijd trouwens.. DVI naar SVIDEO Convertor:
http://store.apple.com/Ap...16.0.11.1.0.6.25.7.11.4.3

• AntiChris
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

De mini heeft wel TV-out. En aangezien de nieuwe Powerbooks tegenwoordig optioneel leverbaar zijn met SPDIF zal dat bij een upgrade er wel aankomen, even geduld hebben nog dus.

En als een Mac niet aan je eisen voldoet, niet kopen :)

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:40:
[...]

Als je goedkoop uit wil zijn moet je geen Apple kopen :)
Hoeft ook geen apple te zijn, ik wil een PowerPC machine waar OS X op draait, liever een saaie grijze kast dan een design bak waar je niks aan kan verbouwen.

Het hoef ook niet super goedkoop, maar de prijs/prestatie verhouding moet wel in orde zijn, budget is max. een kiloeuro, voor dat geld kan ik een dikke AMD64 halen, die prima aan mijn eisen voldoet (maar weer geen OS X draait). De mini is eigenlijk net iets te beperkt, maar er lijkt geen tussenstap te zijn.

• BCC

BCC

Ik begrijp nog steeds niet goed wat je mist aan een Mini.. maar heb je al eens naar een tweedehands G5 gekeken? http://www.tweedehandsmac.nl/

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Oh, volgens die man van de apple winkel hier kon dat niet.

Daarmee kan ik gewoon m'n TV als 2e monitor aansluiten ? En doet ie dan video die ik afspeel full-screen op de TV gooien ?
En aangezien de nieuwe Powerbooks tegenwoordig optioneel leverbaar zijn met SPDIF zal dat bij een upgrade er wel aankomen, even geduld hebben nog dus.

En als een Mac niet aan je eisen voldoet, niet kopen :)
Grootste bezwaar is de SP/DIF, kleine behuizing valt e.v.t. nog mee te leven.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:46:
maar heb je al eens naar een tweedehands G5 gekeken? http://www.tweedehandsmac.nl/
Voor de prijzen die ik daar zie staan kan je een nieuwe kopen.

• TeeDee
  • Laatst online: 20:41

TeeDee

CQB 241

Dan koop je een G4 DP 1 Ghz voor +/- 1000 €. Alles erop en eraan.

Power Macintosh G4/1000 DP (WT)
Processor: 2 * G4 - 1000 MHz Geheugen: 768 MB Harddisk: 80+160 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA ADC
tweede maxtor 160 Gb/7200 rpm disk-ingebouwde ventilator en voeding update vam Apple zodat hij stiller is dan normaal. OS 10.3.8-keyboard en muis.
Prijs: Euro 950
Naam: Willem hoogenboom
Provincie: NL Noord-Holland

[ Voor 74% gewijzigd door TeeDee op 28-04-2005 14:50 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Onzin.
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/nl/macmini/images/indexports20050111.jpg

Er is wel wat mogelijk met een afzonderlijk verkrijgbare Apple DVI-naar-video-adapter, maar dan is je DVI ding bezet en ben je meer geld kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door sdomburg op 28-04-2005 14:55 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Hmm.. da's inderdaad een optie.

Aan de andere kant vraag ik me dan af of ik geen spijt krijg dat ik niet die laatste paar honderd euri heb bijgelegd voor een G5 :{

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:31:
Ik zit me te orienteren op een nieuw desktop systeem, en ik heb ff in de apple store staan kwijlen bij de mooie systeempjes die ze daar hebben staan. Wat me echter op/tegenvalt is het zeer beperkte aanbod, er lijkt geen systeem te zijn dat aan mijn eisen voldoet.

de mini-mac is net niet compleet genoeg, en de G5 powermac's vallen buiten budget en zijn overkill.

Ik zoek een desktop systeem, beetje browsen, mailen, IRC en heel af en toe wat programmeren, verder moet er een SP/DIF uitgang op om de boel aan te sluiten op mijn PC en een DVD fikker zou ook handig zijn. Verder wil ik m'n huidige monitor blijven gebruiken dus geen iMac of eMac.

De mini valt af, geen SP/DIF, te klein en onmogelijk te upgraden. de goedkoopste G5 is te duur en te zwaar voor wat ik er mee wil doen. tussen de mini en de goedkoopste G5 zit 900 euri prijsverschil, hebben ze nu echt niks er tussenin ?
Eigenlijk zou de iMac uitstekend aan je eisen voldoen, met uitzondering van die monitor.

Kijk maar eens naar de specificaties. Daarnaast zou je natuurlijk ook nog altijd je 2e scherm aan de iMac kunnen aansluiten. Ik geloof dat de iMac standaard alleen mirroring ondersteund, maar dat je dit met een firmware hack kan omzeilen. De kwaliteit van het scherm schijnt ook erg goed te zijn. Als ik jouw was zou ik toch nog serieus het betere 17" model overwegen, of het 20". Beiden hebben standaard een SuperDrive.

Mocht je de iMac overwegen, wacht dan nog even met kopen. Binnenkort komt (als het goed is) een nieuwe versie van de iMac op de markt met een veel betere grafische kaart (ATI 9600 met 128 MB) en standaard meer geheugen (512 MB). Ik verwacht dat de prijs ongeveer hetzelfde blijft.

[ Voor 9% gewijzigd door MacWolf op 28-04-2005 15:15 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:47:
[...]

Oh, volgens die man van de apple winkel hier kon dat niet.

Daarmee kan ik gewoon m'n TV als 2e monitor aansluiten ? En doet ie dan video die ik afspeel full-screen op de TV gooien ?

[...]

Grootste bezwaar is de SP/DIF, kleine behuizing valt e.v.t. nog mee te leven.
USB SP/DIF? is toch niet zo duur?

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
MacWolf schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:13:
[...]

Eigenlijk zou de iMac uitstekend aan je eisen voldoen, met uitzondering van die monitor.
En hij valt lichtelijk buiten budget.
edit: eerst maar eens wachten op m'n vakantiegeld, en dan zien we wel hoeveel rek er in zit.
Kijk maar eens naar de specificaties. Daarnaast zou je natuurlijk ook nog altijd je 2e scherm aan de iMac kunnen aansluiten. Ik geloof dat de iMac standaard alleen mirroring ondersteund, maar dat je dit met een firmware hack kan omzeilen. De kwaliteit van het scherm schijnt ook erg goed te zijn. Als ik jouw was zou ik toch nog serieus het betere 17" model overwegen, of het 20". Beiden hebben standaard een SuperDrive.
Het is een LCD :{
edit: en de contrast ratio is ook niet geweldig.
Mocht je de iMac overwegen, wacht dan nog even met kopen. Binnenkort komt (als het goed is) een nieuwe versie van de iMac op de markt met een veel betere grafische kaart (ATI 9600 met 128 MB) en standaard meer geheugen (512 MB). Ik verwacht dat de prijs ongeveer hetzelfde blijft.
Da's dan wel beters.

[ Voor 9% gewijzigd door Aaargh! op 28-04-2005 15:23 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
j-w schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:14:
[...]

USB SP/DIF? is toch niet zo duur?
100 euri voor een geluids dongle niet duur ?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:19:
[...]

100 euri voor een geluids dongle niet duur ?
kosten alle USB SPDIF devices die Apple compatible zijn 100 euro?

tip:
http://www.google.com/sea...+apple&btnG=Google+Search

[ Voor 15% gewijzigd door j-w op 28-04-2005 15:40 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
j-w schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:38:
[...]

kosten alle USB SPDIF devices die Apple compatible zijn 100 euro?

tip:
http://www.google.com/sea...+apple&btnG=Google+Search
Dat ding kost volgens de pricewatch 82 euri + verzend ...

En waarom zijn al die dingen optisch :?

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 14:07

sjaakaq

It might get loud

Waarom koop je geen eMac/iMac? Je kan er je huidige monitor toch ook mee blijven gebruiken of niet dan?

leoaq.fm // Jeune Loop

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Ik weet niet of je weleens met een laptop werkt? Dit is zeker als je ook nog een extern scherm hebt zeker de overweging waard. Je hebt dan 2 schermen wat echt ideaal werkt. Je kan uiteraard gewoon een toestenbord en muis aansluiten als je denk dat dit nodig is. Ik ben zelf echter verslaafd aan laptop-toetsenborden dus misschien vind je dat ook wel leuk. Dan hoef je alleen maar een USB of Bluetooth muis en je geluidsdongle extra te kopen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
leokennis schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:44:
Waarom koop je geen eMac/iMac? Je kan er je huidige monitor toch ook mee blijven gebruiken of niet dan?
1) geen ruimte voor twee monitoren
2) een iMac heeft een LCD scherm (contrast ratio 1:350) :{
3) iMac is door het geintegreerde scherm niet veel goedkoper dan een G5 powermac.

Verwijderd

Ik weet niet precies welke kwalieteits-eisen je stelt aan de muziek, maar je kunt elke Mac met een Airport extreme kaart uit laten breiden. Dit geeft je een wireless LAN mogelijkheid. Koop je daat dan voor 129 euri een Airport Express basis station bij, dan kun je op die manier draadloos naar je stereo installatie koppelen! (En ook je USB printer).

Hier http://www.apple.com/nl/airportexpress/airtunes.html staat hoe het werkt.

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Als ik naar je eisen kijk, blijf er alleen de PoweMac over. Wellicht ben je nog student, dan krijg korting in de store. Of je kunt ook ADC student lid worden voor $99, krijg je een hoge (20%??) korting geloof ik op je aankoop.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
djluc schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:45:
Ik weet niet of je weleens met een laptop werkt?
Heel af en toe, mijn broertje zweert bij laptops.
Dit is zeker als je ook nog een extern scherm hebt zeker de overweging waard. Je hebt dan 2 schermen wat echt ideaal werkt.
2 schermen is idd ideaal (zit hier @ work naar 2 17" schermen te kijken)
Je kan uiteraard gewoon een toestenbord en muis aansluiten als je denk dat dit nodig is. Ik ben zelf echter verslaafd aan laptop-toetsenborden dus misschien vind je dat ook wel leuk.
Ik heb een gruwelijke hekel aan laptop toetsenborden, verschrikkelijk. geen fatsoenlijke toetsaanslag, te klein, te weinig knoppen.

Doe mij maar m'n IBM Model M.
Dan hoef je alleen maar een USB of Bluetooth muis en je geluidsdongle extra te kopen.
Dan zit je dus nog dicht in de buurt van een Powermac.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:51:
Ik weet niet precies welke kwalieteits-eisen je stelt aan de muziek, maar je kunt elke Mac met een Airport extreme kaart uit laten breiden. Dit geeft je een wireless LAN mogelijkheid. Koop je daat dan voor 129 euri een Airport Express basis station bij, dan kun je op die manier draadloos naar je stereo installatie koppelen! (En ook je USB printer).
De versterker staat NAAST de pc , ongeveer 10 cm afstand. Punt is dat de audio via SP/DIF digitaal naar mijn versterker (Harman/Kardon) moet, want de DAC in mijn versterker is vele malen beter dan die van een geluidskaart (plus dat ie AC3/DTS decoding doet)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
O.D.Smolik schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:52:
Als ik naar je eisen kijk, blijf er alleen de PoweMac over.
Valt waarschijnlijk buiten budget.
Wellicht ben je nog student, dan krijg korting in de store.
Zowel student als medewerker van een hogeschool, scheelt idd 6%

• MacWolf
Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 16:00:
[...]

Valt waarschijnlijk buiten budget.

[...]

Zowel student als medewerker van een hogeschool, scheelt idd 6%
In dat geval kun je een PowerMac overwegen met ADC korting. Op een PowerMac is die korting zeer waarschijnlijk 20%, maar je moet ook eenmalig iets van 80 Euro betalen aan lidmaatschap.

Info: http://developer.apple.com/students/

[ Voor 6% gewijzigd door MacWolf op 28-04-2005 16:10 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Koop een powerbook, met daaraan een afzonderlijk(normaal)toetsenbord, en desnoods je scherm, dan heb je denk ik al je eisen voltooid? Anders zal je moeten bijleggen voor een g5 denk ik...

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 22:57

JaWa

zie hier een icon

Zoals eerder geopperd kan je voor 2ehands gaan. De single 1.6 powermac zal zeker voor 1000 euro beschikbaar zijn. De oude g4 dual 1,25 zijn voor onder de 1000 euro te koop.

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Een normale PC voor weinig geld met *BSD erop kan toch ook ?? Sinds OS X en de BSD achtigen heel veel op elkaar lijken lijkt me dat geen gekke optie !!!

Ik heb dit ooit gehoord/gelezen, kan het mis hebben.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:10:
Een normale PC voor weinig geld met *BSD erop kan toch ook ?? Sinds OS X en de BSD achtigen heel veel op elkaar lijken lijkt me dat geen gekke optie !!!
Ik draai nu al op een PC met Linux. Als het kostentechnisch een beetje mogelijk is wordt deze vervangen door een Mac, anders wordt het een Athlon64 met Linux.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

lama

[ Voor 98% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 28-04-2005 18:54 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:45:
[...]

Hoeft ook geen apple te zijn, ik wil een PowerPC machine waar OS X op draait, liever een saaie grijze kast dan een design bak waar je niks aan kan verbouwen.

Het hoef ook niet super goedkoop, maar de prijs/prestatie verhouding moet wel in orde zijn, budget is max. een kiloeuro, voor dat geld kan ik een dikke AMD64 halen, die prima aan mijn eisen voldoet (maar weer geen OS X draait). De mini is eigenlijk net iets te beperkt, maar er lijkt geen tussenstap te zijn.
Je mag (kan?) geen OS X draaien op PPC pc's die niet door Apple gemaakt zijn. (tenzij je een oldtimer uit de kast haalt: B&W)
Een Apple is prima te modden, hier had ik zelf in het begin ook wat schrik van, maar nu ben ik deftig aan het overwegen om een G3/4 powermac te kopen en te modden.
Apple heeft nog een model dat volgens mij de stap tussen mini en iMac is: de eMac, alleen voldoet die niet aan je eisen, als ik jouw was zou ik een tweedehands G4 powermac kopen (dual). Voor € 1000 heb je een prachtig uitbreidbare dual G4 powermac. (die nog zonder moeite 10.3 kan draaien met voldoende RAM, 10.4 dus waarschijnlijk ook)

[wannabee mod]GebruikAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif in plaats van dubbelposts te maken[/]

</onzin>

• lowfi
  • Laatst online: 16:59
nero355 schreef op donderdag 28 april 2005 @ 17:10:

Ik heb dit ooit gehoord/gelezen, kan het mis hebben.
neh...

geklooi om alles aan elkaar te krijgen enzo "Lekker tweaken"... das juist het mooie van apple doos open mac aan en hij werkt.

• Liegebeest
  • Laatst online: 07:18
De single 1.6 powermac zal zeker voor 1000 euro beschikbaar zijn.
Bovendien is dat nog een aardig systeem ook! Ik heb er zelf thuis ook een staan en ik ben er erg blij mee. Bovendien is dat wel het goedkoopste systeem waarmee je meteen mee surft op de 64-bit golf van Tiger :)

Liege, liege, liegebeest!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Koop of wel, of geen mac.. ik kan je vertellen dat een mac mini meer dan snel genoeg is voor je eisen. Een externe firewire geluidskaart moet je audiofiele behoeften ook enigzins sussen. Voor je TV out kan je een externe tuner kopen maar je moet voor jezelf maar de afweging maken hoeveel je ermee werkt.

Voor de rest zijn er natuurlijk talloze andere configuraties mogelijk maar de keus lijkt me uiteindelijk aan jou.

:Y)

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:23

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

* na het lezen van dit topic denkt peentje dat deze jongen geen mac wil!

Verwijderd

Ik kwam ook een 2ehands Mac tegen met leuke specs.
Powermac G4 - Dual 1250 mhz MDD FW800

Uitgerust met:

- Combo drive
- Superdrive CD-RW/DVD-RW (DVR 108 DL van Pioneer)
- 80 GB Hardeschijf
- 1250 MB werk geheugen
- 64 MB VRAM (ATI)
- USB, Ethernet, modem, audio in/out, FireWire,FireWire 800 ADC, VGA
- Apple pro muis en toetsenboard.
- orgineele cd's en boekjes.
- In orgineele doos.

En als klap op de vuurpijl krijg je een volledige versie van OSX 10.4 (Tiger) bij!!!!!! Nieuw in doos met licentie.

Vraagprijs € 1100,-
Gezien je budget kun je alleen voor een mini gaan met losse geluidskaart. Anders wordt het een PowerMac en dan moet je vanwege het budget voor een G4 gaan. Daarvan zijn er genoeg te vinden.

Ik kwam net nog een iMac G5 tegen: iMac 17" G5 1.8GHz 512MB /80GB SuperDrive/NVIDIA FX5200 M9249N/A (garantie tot oktober 2005) 1399 (incl. btw) (komt van de dealer af)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Peentje schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 16:19:
* na het lezen van dit topic denkt peentje dat deze jongen geen mac wil!
Actually, ik wil heel graag een Mac, alleen bestaat de Mac die ik zoek niet geloof ik.

• RM-rf
  • Laatst online: 01:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Aaargh! schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 17:31:
[...]

Actually, ik wil heel graag een Mac, alleen bestaat de Mac die ik zoek niet geloof ik.
nee, en dus wil je geen mac...

Ik zou ook mac met een PPC5 processor van IBM willen hebben, met OSX daarop en dat voor een prijs van een Aldi Medion PC .. maar die bestaat ook niet...

Apple kent nu eenmaal een distributiesysteem gericht op één aanbieder die zowel OS ontwikkeld en bijbehorende hardware levert in 'out-of-the-box' modellen, liefst nog met geintegreedre beeldschermen ..
de stap naar de iMac als goedkope box-computer zonder beeldscherm is al een hele grote voor apple als bedrijf, dat komt nog het meest in de buurt van wat je zou willen, maar dan moet je accepteren dat men daar ook in het ontwerp concessies heeft gedaan, snelheid van de HDD voor stilte en beperktheid van videokaart en RAM alswel uitbreidmogelijkheden voor grootte..

Wil je densondanks absoluut meer uitbreidmogelijkheden hebben, en meer power, moet je een tower hebben, maar die zijn duurder

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:06
Aaargh! schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 17:31:
[...]

Vooral op de toon waarop je het vraagt lijkt erop dat je alleen erop uit bent om Apple producten af te zeiken.
En als het allemaal zo duur is; dan koop je het toch niet?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

okee, dit gaat in een flame verzanden, niet doen ballebek. Ik voel al weel een sfeertje van mac-religieusiteit opkomen.

Ik heb dit hele topic nog eens doorgenomen. Conclusie.

Als de TS daadwerkelijk graag een mac wil dan is de mini nog steeds de beste keuze, op basis van de wensen die de TS in zijn startpost beschrijft.

Voor TV out zal de TS een extra kabeltje moeten kopen, en voor het kijken van een film zul je kabels moeten wisseln.

Voor dat geluidskaart gedoe: een externe usb dongle. Misschien zijn die dan wel duurder dan voor de pc, maar als je dan die paar euro meer betaald heb je wel een setje wat je wilt.

Met de mini kom je dan, met wat extra geheugen, grotere hd (80 gb ipv 40) en dvd brander op ongeveer 800/900 euro uit, ook inclusief zo'n dongle en kabeltje.

Voor dat zelfde bedrag koop je een PC die veel sneller is. Maar dan mag je lekker "tweaken en rommelen" met linux, of met Windows aan de slag. Als dat geen issue is, so be it.

Waarom wil de TS eigenlijk eventueel een apple computer?

• MacWolf
Ballebek schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 10:48:
[...]

Vooral op de toon waarop je het vraagt lijkt erop dat je alleen erop uit bent om Apple producten af te zeiken.
En als het allemaal zo duur is; dan koop je het toch niet?
Modbreak:Geen flames a.u.b.

Het lijkt me dat aan deze discussie niet veel meer is toe te voegen. Alles wat belangrijk is, is gezegd over Apple's desktop's en laptop's. Het is nu aan Aaargh! om een keuze te maken: koopt hij een Mac, of sluit een PC beter aan bij zijn wensen.

P.S.: Zelf denk ik na bovenstaande verhaal dat je beter voor een PC kan gaan.

EDIT: Q stelt een goede vraag. Bedenk of je een Mac wel daadwerkelijk nodig hebt aan de hand van de applicaties die je wilt gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door MacWolf op 30-04-2005 11:25 ]

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:06
Ben benieuwd :)
Post het ieg! (zie nu pas dat er maar 2 regels staan; had veel meer geschreven :?)

[ Voor 54% gewijzigd door Uberprutser op 01-05-2005 00:32 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat een gezeur weer.. ik begrijp de stelling van de vraagsteller wel dat er geen ideaal systeem verkrijgbaar is op het moment. Zit zelf ook met het probleem dat ik eigenlijk wel een nieuw systeem wil, maar vind de Mac mini wat beperkt gezien de 2,5" HDD en de videokaart, de e + i-Mac vallen af omdat ik al een display heb staan, en als ik voor de G5 ga wil ik minimaal een dual 2Ghz aangezien omdat ik het anders geen slimme investering vind.

De Mac mini is dus te goedkoop voor mijn budget, en de G5 dual is op het moment voor mij te duur (en daarnaast ben ik nog steeds niet helemaal happy met het design van de case)

Een 2ehandse dual G4 is een optie om te overwegen.. Maar dan alleen als je er een kan vinden voor een nette prijs, en absoluut geen windtunnel.

De ideale Mac voor mij zou op het moment een iets grotere versie van de mini zijn met een G5, een 3,5" disk en PCI sloten.

I want one.. but there are none!

• Q

Q

Niet doen.
ik begrijp de stelling van de vraagsteller wel dat er geen ideaal systeem verkrijgbaar is op het moment. Zit zelf ook met het probleem dat ik eigenlijk wel een nieuw systeem wil, maar vind de Mac mini wat beperkt gezien de 2,5" HDD en de videokaart,
Ik weet niet wat je er mee wilt gaan doen, maar een beetje surfen, mailen en chatten -> lijkt me geen probleem. Mijn iBook is qua hd en video vergelijkbaar en qua processor met 800 mhz nog veel trager. Maar ik ben er erg tevreden mee (al meer dan een jaar).
de e + i-Mac vallen af omdat ik al een display heb staan,
Verpats je display of sluit die er met een screenspanning hack op aan als 2e monitor. Als zo'n imac of emac wel eventueel is wat je zou willen hebben, dan toch jammer van de monitor? Verpats 'm gewoon.
en als ik voor de G5 ga wil ik minimaal een dual 2Ghz aangezien omdat ik het anders geen slimme investering vind.
Hoezo?
De Mac mini is dus te goedkoop voor mijn budget, en de G5 dual is op het moment voor mij te duur (en daarnaast ben ik nog steeds niet helemaal happy met het design van de case)
Hoezo?
Een 2ehandse dual G4 is een optie om te overwegen.. Maar dan alleen als je er een kan vinden voor een nette prijs, en absoluut geen windtunnel.
Dat is een idee, als je er echt een wilt.
De ideale Mac voor mij zou op het moment een iets grotere versie van de mini zijn met een G5, een 3,5" disk en PCI sloten.
Waarom -> wat ga je met het ding doen?

Verwijderd

Aaargh! schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:45:
[...]

Enige PowerPC waar OS-X opdraait is een Apple.
Dus je heb geen keuze.

Daarbij vind ik dat als je een apple wil niet moet kijken van, oh dan kan ik een dikke athlon 64 kopen, want zo dik is hij niet hoor.
Na een half jaar mag je hem weer upgraden want dan is hij te traag, of amd veranderd zn socket.

Daarbij vind ik dat als je een apple gaat kopen geen budget vast moet stellen.
Waarom wil je persee OS-X ?
Ooit met OS-X gewerkt? wat zie jij als voordeel tegenover windows?

Al naar een eMac gekeken?
Ik las nog iets van TFT :-/

eMac is CRT.
Is rond de 700a 800 euro.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 04:15:

Dat is natuurlijk onzin... voor iedere aankoop is het goed gewoon af te wegen hoeveel geld je beschikbaar hebt en welke doelen je met dat budget wilt vervullen ...

enkel, het gebeurt nogal eens dat mensen hun 'budget' enkel afstemmen met: 'hoeveel Gigahertz' koop ik per x euro ... dat is onzin.. bij de prijs-prestatieverhouding worden Gigaherzen steeds minder belangrijk, belangrijker worden vragen over hoelang je die PC wilt blijven gebruiken en waarvoor, waaraan dat moet voldoen (welke apps wil je draaien, taken ermee uitvoeren) en waar de bottlenecks in de prestatie liggen.

Natuurlijk zijn er veel situaties waarin een Mac geen voordelige prijs-prestatie verhouding heeft, op andere momenten, in een andere situatie blijkt die echter ineens wel voordelig te liggen ...

desnoods, als je zonodig wilt gaan tweaken, kan het een zeer interessante mogelijkheid zijn om gewoon een beschadigde tweedhands te kopen en deze opnieuw zelf in elkaar te zetten, deze te herplaatsen in een 'grijze case' als je dat toevallig 'mooier' vind (alkhoewel ik dan het idee heb dat je enkel de 'looks' dan veels te belangrijk inschaalt, wat het eigenlijk net is, die worden juist ontworpen om 'minder storend' visueel in de menselijke leefomgeving te passen, juist in tegenstelling tot de vele erge aanwezige hoekige grijsgrauwe PC-kasten.)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• dion_b
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Enige PowerPC waar OS-X opdraait is een Apple.
Dus je heb geen keuze.
Faliekant niet waar, dmv XPostFacto3 kun je Panther draaien op Umax, Daystar en Starmax enz. klonen, mits voorzien van een G3. Als je genoegen neemt met 10.1 of 10.2 kun je het zelfs (traaaaaag) draaien met een 603 of 604.
/offtopic
Ergens verslag gelezen van iemand die in een verveelde bui met PearPC OS X geinstalleerd kreeg op een oude 68K Mac.... :P

Tiger support is er uiteraard nog niet, maar komt er indien technisch mogelijk zsm aan :)
Daarbij vind ik dat als je een apple wil niet moet kijken van, oh dan kan ik een dikke athlon 64 kopen, want zo dik is hij niet hoor.
Na een half jaar mag je hem weer upgraden want dan is hij te traag, of amd veranderd zn socket.
Hier volg ik je totaal niet. Performance- en verouderingsissues spelen net zo voor een Mac als voor een willekeurige PC.
Get real...

Ongeacht wat je koopt stel je een budget vast. Doe je dat niet dan heb je meer geld dan verstand :o
RM-rf schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:25:
[...]

desnoods, als je zonodig wilt gaan tweaken, kan het een zeer interessante mogelijkheid zijn om gewoon een beschadigde tweedhands te kopen en deze opnieuw zelf in elkaar te zetten, deze te herplaatsen in een 'grijze case' als je dat toevallig 'mooier' vind (alkhoewel ik dan het idee heb dat je enkel de 'looks' dan veels te belangrijk inschaalt, wat het eigenlijk net is, die worden juist ontworpen om 'minder storend' visueel in de menselijke leefomgeving te passen, juist in tegenstelling tot de vele erge aanwezige hoekige grijsgrauwe PC-kasten.)
Idd.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar als je niet tevreden bent: we zijn hier op GoT tweakers, doe er zelf wat aan :z

Ik ben zelf bezig met twee Mac projectjes op basis van losse onderdelen die ik voor weinig bij elkaar gesprokkeld heb. Belangrijkste is om met minimaal budget een Mac te bouwen die OS X (minstens Panther) kan draaien. Ik had al een PowerMac 7600/120 - aanvankelijk was ik van plan een G3/4 upgrade te kopen, maar die zijn ranzig duur en je blijft een oude memory architecture houden. Dus toen ik een Beige G3 moederbord, CPU (266MHz) en personality card op eBay voor EUR 10 kon krijgen was ik erg blij :)

Die mobo past fysiek in mijn 7600 kast, maar aansluitingen (voeding! - gelukkig slikt de Beige G3 een gewone ATX :) ) en bijv powerknop verschillen. Het wordt interessant om te zien of ik dit geheel a) werkend en b) min of meer in de 7600 behuizing gepropt krijg. Lukt dat niet, dan gaat het in een (u)ATX behuizing...

Enige wat dan nog nodig is, is een PCI VGA kaart die T&L ondersteunt (evt een PC versie die naar Mac geflashed is...) en Quartz Extreme is ook go :D

Niet dat bovenstaande direct voldoet aan de eisen van de TS, maar hopelijk is het illustratief dat een Apple niet per sé duur hoeft te zijn en dat je er gewoon mee kunt tweaken als met elk ander computer :)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 04-05-2005 04:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

• cavvie
  • Laatst online: 13-05-2022
Met ADC-student membership (kost €99,-) krijg je 20% korting. Het is ff gedoe om uit te zoeken hoe dat werkt, maar het scheelt toch wel weer.

Ben het trouwens met je eens, ik zou ook graag een apple machine met de specificaties van een iMac willen, maar dan zonder beeldscherm (zodat ik zo'n mooi 20" applescherm erbij kan kopen). Dat klinkt wel als een powermac, maar die zijn dan weer zo enorm in size en prijzig.

Tcoh maar even wachten op de G5 minimac.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
In tegenstelling tot de mac, want die kan je helemaal niet upgraden.
Wat een onzin, je hebt nu eenmaal een max. bedrag wat je kan uitgeven, en daarvoor wil je een zo goed mogelijk systeem.
Waarom wil je persee OS-X ?
Omdat het gewoon (technisch) een erg mooi OS is. Microkernel (nouja, iig niet monolithic) BSD, vector based grafisch systeem, etc.
Ooit met OS-X gewerkt? wat zie jij als voordeel tegenover windows?
Yep, er is wel over nagedacht, itt. windows.
Al naar een eMac gekeken?
Ik las nog iets van TFT :-/

eMac is CRT.
Is rond de 700a 800 euro.
Ik wil m'n trouwe 19" Iiyama blijven gebruiken, exit eMac.
RM-rf schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:25:
Natuurlijk zijn er veel situaties waarin een Mac geen voordelige prijs-prestatie verhouding heeft, op andere momenten, in een andere situatie blijkt die echter ineens wel voordelig te liggen ...
Komt voornamelijk door het beperkte aanbod, je kan niet precies de machine kopen die je nodig hebt, dus moet je een uitgebreidere/duurdere aanschaffen.
Het is niet dat ik een probleem heb met de looks, ik vindt de G5's erg mooi, het punt is dat design geld kost en dan heb ik net zo lief een saaie grijze kast en een goedkoper systeem.
Cavvie schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 10:27:
Ben het trouwens met je eens, ik zou ook graag een apple machine met de specificaties van een iMac willen, maar dan zonder beeldscherm (zodat ik zo'n mooi 20" applescherm erbij kan kopen). Dat klinkt wel als een powermac, maar die zijn dan weer zo enorm in size en prijzig.
De iMac maar dan zonder scherm in een tower behuizing zou inderdaad ideaal zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door dawuss op 04-05-2005 12:23 . Reden: van 3 posts 1 gemaakt ]

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Iedereen probeert hier je te helpen, door alternatieven aan te bieden ed.
En dan kom jij elke keer met je specs. en hoe je ideale Mac eruit ziet. Ik denk dat wij er niks aan kunnen doen. Daarvoor zul je toch bij Apple moeten zijn. Anders houdt het Mac verhaal voor jou bijdeze op...

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Aaargh! schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:13:
[...]

Ik wil m'n trouwe 19" Iiyama blijven gebruiken, exit eMac.
Maar dan is het toch heel simpel? Mac Mini of een Powermac. En afhankelijk van je budget koop je't een of't ander :)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Aaargh! schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:16:

Het is niet dat ik een probleem heb met de looks, ik vindt de G5's erg mooi, het punt is dat design geld kost en dan heb ik net zo lief een saaie grijze kast en een goedkoper systeem.
Onzin, dat is _echt_ enkel jouw idee .... dat een 'grijze kast' per definitie 'duurder' is door iets abstract als 'design' wat enkel een 'extra kostenfactor' zou zijn...

vergelijk het eens bij auto's, denk je echt dat een ferrari duurder is omdat het zoveel duurder is die rode kleur uit te kiezen (feit is dat de produktieband om ferrari's te spuiten afwisselend benut wordt voor FIAT tractoren en Ferrari, omdat er niet genoeg ferrari's geproduceerd worden om een eigen 'spuit-installatie' te rechtvaardigen)...? of een volkswagen duurder is omdat hij 'mooier' is dan een Skoda?
Nee, automodellen worden gewoon bewust ge-placeerd op een specifieke marktdeel, ontworpen met een kostprijs in het achterhoofd, de prijs is dan uitgangspunt, en het model erop afgestemd, in plaats van gewoon een aantal onderdelen in elkaar te zetten en dr een winstmarge van 5% of 10% bovenop zetten en dan in de winkels leggen.

Wél is het zo dat binnen het distributiesysteem dat Apple toepast, ze geen prijsconcurrentie aangaan met 'kleine zelfbouw-leveranciertjes', te grote standaardisatie en massa-productie past binnen hun markt-strategie domweg niet, dat is het terrein van de naamloze jongens uit azie...

Zelfs als apple zulke standaard dozen zou leveren, zouden ze nog altijd duurder zouden zijn dan anderen (denk aan de tijd dat UMAx en Astar in licentie Mac-compatible's mochten leveren, en al snel Apple zelf bijna wegconcurreerden doordat ze veel prijs-effectiever konden zijn ... dat _lijkt_ leuk, maar in de marktpositie waar apple zit, snijden ze zich keihard in de vingers als ze 'open' concurrentie aangaan, zoals PC-fabrikanten dan doen, en Microsoft werkt, dat enkel kan bestaan door een enorm marktoverwicht) ...

Kijk naar de minimac, die wordt echt niet veel goedkoper als ze hem in een grijze, grote doos doen, in plaats van het ontworpen model case... ze zouden er wel gigantisch omzet mee verliezen, omdat het specifieke case-model direkt de grootste koop-grond is, namelijk het 'klein' en 'stil'-zijn

Je betaald bij apple gewoon voor hun distributie-model, dat erop gebaseerd is dat ze moeten overleven zonder een marktoverwicht ooit te _kunnen_ behalen, Apple zal nooit makkelijk groter worden dan 8 tot 10% van de computermarkt, en in marktaandeel misschien zelfs eerder dalen.. overigens, voor een hardware-leverancier is dat al een enorm marktaandeel.

Je kunt het hele concept achter apple, dat werkt met zeer herkenbare 'modellen', een 'eigen' OS dat beperkt is tot een specifieke processor, niet zomaar uit elkaar halen ....
Je merkt soms dat standaard-fabrikanten dingen eruit 'pogen' te imiteren, bepaalde fabrikanten die dan opeens andere kunststoffen gaan gebruiken, die bepaalde hardware-integratie overenemen (recentelijk HP, met een iPod-PC), maar juist daarmee lijken ze te bevestigen dat dat niet _werkt_ ...

Serieus, ik ben er absoluut eerlijk in als ik zeg dat de snelle innovatie van de computerwereld van de laatste 10 jaar enkel kon ontstaan door de standaardisatie van de PC en windows, en de integratie van computers in het kantoorleven en bij mensen thuis (maar dan in een afgesloten hobby-hok)...
Dat was nooit gelukt als fabrikanten als Commodore (Amiga), Phillips (spectrum), Atari, deels ook IBM hun hardware-gerelateerde model waren 'trouw' gebleven...

Aan de andere kant, werkelijke innovatie zonder direkt een hardware-basis, is eveneens lastig...
Ik denk dat ook juist veel hardware leveranciers bewuster zullen gaan toewerken op 'vastgelegde' modellen die een bepaald marktsegment bedienen (Sony Vaio, HP).

Design is niet de schuldige, maar gewoonweg marktwerking.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 04-05-2005 12:45 ]

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Q schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 11:20:
Voor dat zelfde bedrag koop je een PC die veel sneller is. Maar dan mag je lekker "tweaken en rommelen" met linux, of met Windows aan de slag. Als dat geen issue is, so be it.

Waarom wil de TS eigenlijk eventueel een apple computer?
Omdat ik eens lekker wil "tweaken en rommelen" met een Mac. En omdat ik ze gewoon technisch gewoon beter in elkaar vindt zitten dan een x86 machine, qua architectuur, software ontwerp, etc.
Q schreef op zondag 01 mei 2005 @ 12:51:
Verpats je display of sluit die er met een screenspanning hack op aan als 2e monitor. Als zo'n imac of emac wel eventueel is wat je zou willen hebben, dan toch jammer van de monitor? Verpats 'm gewoon.
Ik ga toch niet m'n prachtige 19" Iiyama verpatsen voor een brak LCD scherm ? De monitor is een v/d belangrijkste onderdelen van een computer, en het is een van de onderdelen waarop ik absoluut niet wil bezuinigen. LCD's halen het nog lang niet bij CRT schermen, en tot die tijd blijf ik fijn bij m'n Iiyama. Als ik nog geen monitor had zou de iMac misschien het overwegen waard zijn, maar dan nog vallen de specs van de LCD's erg tegen (o.a. contrast ratio)
O.D.Smolik schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:22:
Iedereen probeert hier je te helpen, door alternatieven aan te bieden ed.
En dan kom jij elke keer met je specs. en hoe je ideale Mac eruit ziet. Ik denk dat wij er niks aan kunnen doen. Daarvoor zul je toch bij Apple moeten zijn.
Die reageren niet op mail.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30

Maximus

There is no substitute

Aaargh! ik lees dit topic nu al een tijdje en begin me eigenlijk te storen aan jou gedrag richting andere leden. Zoals ODSmolik al aangeeft zijn andere leden druk bezig mogelijke alternatieven te noemen om je toch in je Apple wens te voorzien. Echter wat we ook proberen aan te dragen je knalt ze gewoon af. Een kort overzicht van wat deels voldoet aan je wensen:

- Mac Mini
- PowerMac

van de mini zeg je dat hij te klein is, kan ik begrijpen, en gewoon niet uit te breiden, hoewel dit quatsh is zeg ik oke. Dan neem je geen Mini. Maar dan heb je dus de powermac over die je te duur vind.
Dus als de mini niet goed is en de powermac ook niet omdat die te duur is dan zijn er twee opties:

- Geen mac willen en windows spul halen
- Doorsparen voor de G5 en plezier hebben met Mac spul

Ik denk dat dit wel een conclusie is van dit topic, en mogelijk heb je hier wat aan.

offtopic:
en tuurlijk reageerd apple niet op die mails, die krijgen per dag 10000-en van die mails :/

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• dion_b
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aaargh! schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:36:
[...]

Omdat ik eens lekker wil "tweaken en rommelen" met een Mac. En omdat ik ze gewoon technisch gewoon beter in elkaar vindt zitten dan een x86 machine, qua architectuur, software ontwerp, etc.
Tja dat van architectureel ontwerp is een kwestie van smaak (of beter gezegd: een kwestie van de -arbitraire- criteria waar je op kiest te oordelen).

Maar waarom zou je niet kunnen "tweaken en rommelen" met een Mac. Als je veel geld hebt: koop nieuw en ga tweaken en rommelen. Is je budget minder ruim: volg het advies van RM-rf - koop een paar defecte Macs en ga puzzelen om die dingen aan de praat te krijgen. Of je dat in originele Mac behuizing, beige ATX of voor mijn part op een houten plank doet bepaal je toch helemaal zelf :z

Oslik blyat! Oslik!

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:32:
[...]

Tja dat van architectureel ontwerp is een kwestie van smaak (of beter gezegd: een kwestie van de -arbitraire- criteria waar je op kiest te oordelen).
Mwah, x86 is een behoorlijke puinhoop, voornamelijk omdat ze steeds op oude spullen bleven voortborduren (real/protected mode is een leuk voorbeeld)

Maar goed, ik denk dat ik eerst maar es uit moet kijken naar een 2e hands dual-G4 torentje ofzo, er lijkt niet echt een alternatief te zijn (los G5 Mobo + CPU kopen is zeker niet te doen ?)

• MacWolf
Aaargh! schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:33:
[...]

Mwah, x86 is een behoorlijke puinhoop, voornamelijk omdat ze steeds op oude spullen bleven voortborduren (real/protected mode is een leuk voorbeeld)

Maar goed, ik denk dat ik eerst maar es uit moet kijken naar een 2e hands dual-G4 torentje ofzo, er lijkt niet echt een alternatief te zijn (los G5 Mobo + CPU kopen is zeker niet te doen ?)
Theoretisch is het wel mogelijk om aan een los G5 mobo te komen. Enige tijd gelden (ik denk een jaar of 2) was er iemand op internet die zelf Mac'jes in elkaar zat te zetten. Hij gebruikte gewoon beige kasten en kocht losse onderdelen op. Op deze manier kon hij goedkoop Mac'jes produceren, maar Apple heeft hem laten stoppen. On-line zijn denk ik wel een stuk of 100 van zulke Mac'jes verkocht.

Voor een dual G4 kan je het beste kijken op de site tweedehandsmac.nl. Er is een groot aanbod en ik denk dat je wel een geschikte dual G4 moet kunnen vinden. Wel altijd eerst kijken/testen voor je tot een aankoop overgaat. Bij mijn G4 doet bijv. Apple audio poort het niet meer (voor Apple's eigen speakertjes), want die is kort na aankoop in rook opgegaan (er kwam letterlijk rook uit mijn Mac). Ik had geen zin om de Mac terug te brengen en de rest van het systeem bleek nog goed te werken, inclusief de normale audio uitgang, dus ben er gewoon vrolijk verder mee gegaan. Nooit meer problemen gehad :P.

EDIT: Besef wel dat sommige G4 Mac'jes best luidruchtig kunnen zijn. Zeker de MDD (mirrored drive door) G4'tjes zoemen flink. Apple heeft een kit uitgebracht waar minder luidruchtige koelers inzaten, dus als je zo'n MDD zou kopen, in elk geval opletten of gebruik is gemaakt van die kit. De MDD G4 machines zijn trouwens de laatste generatie. Andere generaties zijn o.a. de Firewire 800, Quicksilver, Gigabit Ethernet, PCI graphics, AGP graphics. Informatie over de specifieke modellen is hier te vinden.

EDIT 2: Lees dit verhaal ook even door. Je zou een Mac upgrade kaart kunnen gebruiken als basis voor een Mac clone. Er zijn bij mijn weten nog geen G5 upgrades, maar wel zat G4 upgrades, o.a. van Sonnet, Giga Designs en PowerLogix. Als videokaart zou je een geflashte PC kaart kunnen gebruiken. Je kunt dergelijke kaarten vinden op eBay.

[ Voor 27% gewijzigd door MacWolf op 04-05-2005 18:22 ]

• Q

Q

Aaargh! schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:36:
[...]

Okee, helder. Maar dan lijkt mij een 2e hansje een betere keuze. Of nogsteeds die mac mini, voor naast je pc.
Ik ga toch niet m'n prachtige 19" Iiyama verpatsen voor een brak LCD scherm ? De monitor is een v/d belangrijkste onderdelen van een computer, en het is een van de onderdelen waarop ik absoluut niet wil bezuinigen. LCD's halen het nog lang niet bij CRT schermen, en tot die tijd blijf ik fijn bij m'n Iiyama. Als ik nog geen monitor had zou de iMac misschien het overwegen waard zijn, maar dan nog vallen de specs van de LCD's erg tegen (o.a. contrast ratio)
Dat "brak" slaat op die contrastratio, maar heb je er ook wel eens achter gezeten? Zo ja: beviel het scherm niet? Een contrastratio van 1:400 lijkt mij prima. Mac Mini vs. Imac Beste keuze in dit geval?

LCD's halen het nog lang niet bij CRT schermen? Voor wat jij met het ding van plan bent is een LCD prima geschikt. Je gaat niet met DTP aan de slag of moet absolute kleur-echtheid hebben, dus dat kan geen issue zijn. Maar ik begrijp dat je niet van je CRT af wilt, dat kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 04-05-2005 19:11 ]

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16
RM-rf schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 12:43:
[...]
Dat was nooit gelukt als fabrikanten als Commodore (Amiga), Phillips (spectrum), Atari, deels ook IBM hun hardware-gerelateerde model waren 'trouw' gebleven...
Kleine offtopic opmerking terzijde: Philips heeft nooit de Spectrum gevoerd als computer. Eerst hadden ze de P2000, daarna stapte Philips in het MSX-concept, wat een eerste, vroege poging was om een min of meer open standaard voor computers te introduceren. Hardware van Sony paste op een Philips MSX computer, v.v. Qua software had je het zelfs over een echte standaard, MSX software draaide op alle merken MSX computers.

[ Voor 10% gewijzigd door Luke_msx op 04-05-2005 19:49 ]

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16
Aaargh! schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:33:
[...]

Voor de prijs van een Mac mini kun je met een beetje zoeken prima een (Dual) G4 towertje aanschaffen, waar je ook nog lekker mee kunt tweaken. Standaard IDE, standaard SD of DDR RAM, etc. Kun je leuke dingen mee doen.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
MacWolf schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 17:54:
Wel altijd eerst kijken/testen voor je tot een aankoop overgaat. Bij mijn G4 doet bijv. Apple audio poort het niet meer (voor Apple's eigen speakertjes), want die is kort na aankoop in rook opgegaan (er kwam letterlijk rook uit mijn Mac).
Hoe zit het met de audio poorten op zo'n G4 ? Zit daar een digitale (S/P-DIF) uitgang op ? op de G5's zit die wel, maar had de G4 die ook al ? en zo nee, kan ik er gewoon een PCI geluidskaart in douwen ? (SB Live! oid ?)
EDIT: Besef wel dat sommige G4 Mac'jes best luidruchtig kunnen zijn. Zeker de MDD (mirrored drive door) G4'tjes zoemen flink.
Da's niet zo'n probleem, mijn huidige PC zoemt ook flink, en die staat ong. 3 meter van mijn bed, ben er zo aan gewend dat ik niet lekker slaap als ie niet zoemt.
EDIT 2: Lees dit verhaal ook even door. Je zou een Mac upgrade kaart kunnen gebruiken als basis voor een Mac clone. Er zijn bij mijn weten nog geen G5 upgrades, maar wel zat G4 upgrades, o.a. van Sonnet, Giga Designs en PowerLogix. Als videokaart zou je een geflashte PC kaart kunnen gebruiken. Je kunt dergelijke kaarten vinden op eBay.
Hmm.. interesting, thanks.
Q schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 18:58:
LCD's halen het nog lang niet bij CRT schermen? Voor wat jij met het ding van plan bent is een LCD prima geschikt. Je gaat niet met DTP aan de slag of moet absolute kleur-echtheid hebben, dus dat kan geen issue zijn. Maar ik begrijp dat je niet van je CRT af wilt, dat kan.
Een CRT geeft gewoon mooier beeld IMHO, en je kan een CRT tenminste in elke resolutie draaien, bij een LCD zit je vast aan de resolutie van het scherm, en die is me vaak net een stapje te laag (ik draai nu 1600x1200 op een 19")

[ Voor 20% gewijzigd door Aaargh! op 05-05-2005 14:36 ]

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25
Misschien is dit wat voor je:

http://condor.channel-builder.nl/index.php

PowerMac single 1.8 uit verhuur voor € 999,-

• Q

Q

Dat zijn ex-btw prijzen, inclusief scheelt het bijna geen donder met de nieuw prijs. Misschien honderd euro?, T'is maar wat je wilt, de specs zijn ook minimaal (256/80G/etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 15-05-2005 18:42 ]

Verwijderd

Alle apples staan op elke site ex-btw (behalve apple store)... denk je een goedkope te hebben gevonden.. is het ex-btw.. das een domper in mijn ogen.

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:25
Q schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:42:
Dat zijn ex-btw prijzen, inclusief scheelt het bijna geen donder met de nieuw prijs. Misschien honderd euro?, T'is maar wat je wilt, de specs zijn ook minimaal (256/80G/etc).
Hmm, had ik niet gezien; inclusief zal die iets van € 1200,- zijn.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Ik denk dat ik eerst maar voor een Mini ga, de beperkingen werken we wel omheen, ik wil toch echt eens met een ander platform/OS werken, x86 heb ik wel een beetje gezien. Als het bevalt kan ik altijd nog uitkijken naar een krachtiger beestje.

• Q

Q

Leuk, laat als je m hebt weten of het bevalt (of niet) :)

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Q schreef op maandag 16 mei 2005 @ 10:01:
Leuk, laat als je m hebt weten of het bevalt (of niet) :)
Eerst nog ff anderhalve week wachten tot m'n vakantiegeld binnen is :P

Pagina: 1