E-learning software informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cliff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Hallo,

Binnenkort moet ik een E learning omgeving gaan installeren op 5 (V)MBO's. Ik ben nu een beetje aan het rondkijken wat er allemaal mogelijk is.

Mijn vraag is:

Welke E learning software gebruikt jouw school? Bevalt het?

Andere vragen:

Wat wil je graag zien op de website van je school? Wat vind je er leuk aan en wat mis je?

Ik ben ook op zoek naar scholen die een goede website hebben. Ik wil daar wel eens langsgaan om te praten over het beheer en of de gebruikers tevreden zijn.

Als iemand mij informatie kan geven dan hoor ik het graag. Ik heb zelf al een beetje rondgeneusd op blackboard.com en it's: Learning.

Bij voorbaat dank voor de info,

Cliff.

[ Voor 3% gewijzigd door Cliff op 29-04-2005 14:34 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 22:32

Nik

Blackboard is standaard, maar kost een hoop geld, en werkt niet helemaal ideaal.

Een aanrader is Moodle, gratis (open source), makkelijk te onderhouden, en goede support.

Kijk eerst maar eens naar Moodle iig :) Heb je vragen, stel ze me, ik doe systeembeheer en ben op dit moment ook beheerder van Blackboard op een school...

[ Voor 37% gewijzigd door Nik op 27-04-2005 19:23 ]

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-06 16:24
Er was vroeger een italiaans project met de naam 'spaghetti' e-learning, deze was fantastisch en ook in andere talen in te stellen. Ze zijn onlangs van naam veranderd maar je kan het met deze informatie ongetwijfeld vinden. Ze hadden zelfs plannen voor video conferencing en chat met leraren.

Gevonden: http://www.docebolms.org/...hangelang&newLang=english
Ik zie deze website voor het eerst en ziet er vrij italiaans uit :) Je kon vroeger alles ook in EN taal instellen en de language files zijn modulair bijgeveleverd, oftewel: een middagje heb je alles vertaalt naar nederlands als niemand dat nog gedaan heeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Pwigle op 27-04-2005 19:27 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Moodle is inderdaad "up and comming", maar vraag je wel evenw af wat je precies zoekt. Voornamelijk een CMS, collaboratietools, online maken van proefwerken, een leerlingvolgsysteem, iets anders?

Ik gooi hier wat raakvlakken door elkaar maar toch wat zaken die me te binnen schieten: Blackboard, Dokeos, Fronter, Lotus Learningspace, Moodle, NetLearning/Learningplaza, Sakai, Teletop, Threeships, WebCT, etc.

Check http://elearning.surf.nl/e-learning/ en http://e-learning.pagina.nl even voor namen. En bedenk dat e-learning voor een universiteit != voor een school. Ik zal me dan ook buiten een discussie houden over eisen voor een middelbare school ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cliff
Bedankt voor de reacties en NEE, niet buiten de discussie houden :)

Ik begin pas 17 mei in mijn nieuwe functie en weet niet in hoeverre er gedegen onderzoek is gedaan naar de noodzaak en vraag hiervan. Volgens mij wordt er op dit moment nagenoeg NIETS gedaan met de website van 5 scholen, en dat is toch zonde. Ik wil iets gaan bedenken waardoor de websites wél interessant worden. Ik zal ook veel gaan communiceren met de leerlingen in de hoop een website te maken die ze graag bezoeken. Maar misschien ben ik te optimistisch.

Dat er een educatief onderdeel op de website komt lijkt me logisch voor een school. E learning is een 'eis' van de Raad van Bestuur volgens mij. Althans, zover ik weet (en mijn informatie is nog beperkt) willen ze veel: klasseboek, lesrooster, afwezigheidsgegevens, leergegevens, etc etc. allemaal online via Intranet en Internet.

• Cliff
EH.. foutje: geen middelbare scholen maar voortgezette scholen. (V)MBO, leeftijd 15-20 jaar ongeveer)

:o

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Cliff schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:27:
EH.. foutje: geen middelbare scholen maar voortgezette scholen. (V)MBO, leeftijd 15-20 jaar ongeveer)

:o
Pas dat dan even aan in je topicstart door middel van de edit-button? :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

firstclass is ook een fijn systeem,maar mischien wat te hoog gegrepen voor wat er moet gebeuren en de prijs (school is no money :P )

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 22:32

Nik

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
idd, zoals hierboven al verteld, gebruik geen blackboard. is voor zowel de leraar als de leerling een ramp.

ik zou zelf als ik tijd genoeg had een eigen systeem maken, maar ik weet niet of dat een optie is.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Middelbare school: inderdfaad even aanpassen in de topicstart zodat het duidelijk is voor iedereen. Weten waar je gaat werken is op zich trouwens wel handig ;)
Maar ik voel me nog steeds te oud en te ver weg staan van VMBO om iets te zeggen over wat gebruikers willen, daarvoor wil je reacties van anderen hebben.

http://www.obhe.ac.uk/cgi-bin/keyresource.pl?resid=24 is een handige link voor je. Net als www.surf.nl/themas / http://e-learning.surf.nl (bij die laatste zie je ook een lijst wie wat draait, zodat je evt. kan bellen. Maar let op het verschil (v)MBO <-> HBO/universitair).

Check ook bijv. http://osc.vub.ac.be/docu...board_naar_PointCarre.pdf en natuurlijk het redelijk recente topic [rml][ gebruikerservaringen] Blackboard ELO, is het wat?[/rml]
edit:

Zegt spuit11. proller :w

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 29-04-2005 11:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 16:09

markvt

Peppi Cola

Op de hro gebruiken ze " Threeships n@tschool! "

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Cliff
Er is inderdaad een groot verschil tussen VMBO en Universiteit. Het gaat wel deels om technische scholen, ik mag toch hopen dat de leerlingen een beetje wegwijs kunnen op de computer.

Zelf heb ik ook geen enkele ervaring met de combinatie school/computer. Toen ik nog op school zat heb ik een half jaar één uurtje in de week op een BBC computer moeten werken, en de les heette 'computerkunde' gegeven door een natuurkundeleraar van 63 jaar.

Wat krijgt en huidige jeugd eigenlijk mee op school? Volgens mij zijn de meesten autodidactisch en kunnen ze in ieder geval Internetten, MSN-en en Emailen. Oh en gamen.

Ik moet echt met de doelgroep rond de tafel merk ik wel. :) Misschien zijn er ook VMBO-forums op Internet waar ik eens kan rondvragen... ik zal eens zoeken. Bedankt in ieder geval dat jullie mee willen brainstormen!

(bericht in eerste post is aangepast)

Verwijderd

Wat krijgt de jeugd mee... goeie vraag, het is zeer selectief en per school verschillend. In het verleden heb ik weleens een training aan de jeugd (10 - 14 jaar) gegeven en het valt me op dat deze kinderen zeer veel zaken niet weten. Met name is dat terug te voeren op de ouders en school, hoe gaan die ermee om en zijn ze er zelf mee bekend? Feit is wel dat ze snel kunnen MSN-en en chatten :P

Voor je in de e-learningwereld duikt zou ik eerst even helder alle wensen op een rij zetten. Denken de leraren er ook zo over? Want zonder hun steun zal het niet gaan werken! Welke informatie wil je ten altijd beschikbaar hebben en moet dat online of in een netwerk? Uiteraard kost meer informatie meer geld en inspanning en de kans dat de leraren afhaken neemt toe!

Zelf hebben wij ook een tool ontwikkeld ter ondersteuning van online leren. Mocht het puur gaan om online oefenen of maken van (proef)examens, dan kan je eens kijken op www.remindo.nl.

R!P

Verwijderd

Kijk eens op http://www.opensourcecms.com/, staan verschillende open-source cms-systemen . Onder het kopje e-learning staan degene die voor jou interessant zijn, bovendien kan je hier ook een demo van het sms uitproberen.

• AngryAngel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-04 22:42

AngryAngel

Veni Vidi Vici

Ik ben zelf ook bezig in het onderzoek naar een juiste e-learning systeem voor de school waar ik werk. Maar het is heel moelijk, er is zoveel over geschreven dat het moeilijk is een eenduidig antwoord te vinden.

even een schets over de school waar ik werk.

Het is een private opleidings instituut voor beveiligers bodyguards etc.
Ze hebben dag opleidingen en zaterdag opleidingen. gemiddeld duur is 3 - 6 mnd voor een opleiding.

Ik ben hiervoor ook opzoek naar een e-learning systeem. Mij lijkt blackboard te groot en te duur. maar echt concrete ideeen heb ik nog niet. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen / nuttige tips heeft.

Never argue with a fool, he'll take you down to his level and beat you with experience...

Verwijderd

Er is ook nog Lectora van Xaurum.

Na wat onderzoek van vrienden van mij is gebleken dat lectora zo lek als een mandje is.

Je kan namelijk in de cache de antwoorden ophalen, zitten gewoon in een XML file.

Zo kan je dus een score halen van altijd 100%

Veel grote bedrijven gebruiken Lectora via Xaurum zoals:
Clifford Chance
Ministerie van Sociale Zaken
Ministerie van justitie
Rabobank Opleidingen en Rabobank International
Rabobank International
Fortis
UWV
Gemeente Rotterdam
BMW België
Spinoza University
Ministerie van de Vlaamsche Gemeenschap
Hogeschool Amsterdam/Pro education
Novak
Parity solutions

Dus lectora zou ik liever links laten liggen.
Pagina: 1