[gebruikerservaringen] Blackboard ELO, is het wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 22:32
Heey Tweakers!

Sinds een enige tijd ben ik bezig als parttime systeem beheerder op een school, wat allemaal prima bevalt.

Nu is het zo dat we langzaam aan over gaan stappen op een electronische leer omgeving (ELO). Dit is een website waar bijvoorbeeld lesinformatie, testtoetsen, belangrijke studieinformatie en meer vandaan te plukken is door de leerlingen.

Van hoger hand is besloten te werken met BlackBoard, misschien voor enkelen van jullie wel bekend. Nu is het voor mij dus compleet nieuw, ik ben al een aantal weken aan het stoeien met het programma, maar ik vind toch dat het niet helemaal voeldoet aan mijn wensen...

Wie weet er meer over, en wil zijn positieve en negatieve ervaringen delen?

Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

* kickoff:

Mijn negatieve ervarigen:

- alles is (nog) in het engels
- "discussion board" laat de berichten niet onder elkaar zien, maar op verschillende pagina's (op te lossen door de "collect" functie te gebruiken

[ Voor 14% gewijzigd door Nik op 03-02-2005 20:50 ]

Verwijderd

Hoi,

Blackboard is HET standaard voor elo voor wat betreft hogescholen en mbo's. Tegenwoordig heeft zelfs kennisnet een eigen server voor middelbare scholen. Ik ben zelf zoals je ziet en student en docent. In beide gevallen zijn er voors en tegens.
Zo heb ik als student te maken met een engels systeem, iets wat voor de taal zwakke leerling moeite kost. Verder zijn veel functies toegesneden op het amerikaans leersysteem.
Groot voordeel heeft het ook:

Webbased, alle documenten gestructreerd aanbieden, elke leerling is in een eigen course geplaatst.

Nadeel: veel zoeken, sommige dingen lastig te vinden en niet alle functies werken optimaal.

in de nieuwe versie van Blackboard kan jezelf de knoppen in een andere taal zetten en kan je steeds meer in het Nederlands installeren.

Als je een eigengebakken systeem hebt en je moet kiezen tussen Blackboard of eigen............Blackboard.

• Flaterik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik denk dat ik voor bijna iedere stundent spreek als ik zeg dat blackboard kut is :)

Digital Nomad, frequent flyer en minimalist...https://erikvandermeulen.nl

Verwijderd

Blackboard is idd DE standaard onder (ook) universiteiten, hogescholen en andere instellingen.. Het is misschien even wennen in het begin, maar het zit goed in elkaar en je kunt per Course de info aanbieden, wat het overzicht ten goede komt..

Verwijderd

Flaterik schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:58:
Ik denk dat ik voor bijna iedere stundent spreek als ik zeg dat blackboard kut is :)
Niet voor mij, maar ik zou graag de onderbouwing zien...

(niet dat er geen verbeterpunten zouden zijn...)

• Nik
Tja, ik zie de voordelen maar ook de nadelen, vooral de taalinstelling is een ramp. Zelf heb ik er totaal geen moeite mee, maar leerlingen die niet eens een voldoende halen voor hun leesvaardigheid op MBO nivo, tja, rot voor die mensen, maar nog rotter dat Bb in het engels is.

Ik vraag me dan ook af of dit wel aan gaat slaan, je kunt leerlingen wel gaan dwingen het te gebruiken (argument: anders mis je belangrijke informatie), maar is dat wel de goede manier?

Het liefste zou ik bijvoorbeeld alleen de "knopjes" al van taal willen veranderen - helaas heb ik geen toegang tot de server waar deze bestanden op staan. Ik heb namelijk geen of weinig invloed op wat er daar zich afspeeld.

Ook valt het me op dat sommige dingen dubbel staan, zeer onduidelijk zijn, of dat je je afvraagt wat je er mee moet. Zo staat er 2x de knop "discussion board", zowel links in het menu zelf, als onder "communications". Gelukkig is dit simpel aan te passen, maar het zijn toch wel schoonheidsfoutjes. Ook het aanmaken van menu's duurt lang, voordat ik een knopje "toets" kon maken, moest ik een half uur spelen met Bb voordat het werkte!

Gebruiksvriendelijk is het in ieder geval _niet_, maar bruikbaar is het zeker _wel_. Inmiddels zitten we bij versie 6, maar ik vraag me af wat de ontwerpers doen - uit hun neus peuteren en een nieuw versie nummer uitbrengen?

Hopelijk krijg ik wat meer onderbouwde reacties, en misschien van mensen die er dagelijks mee werken vanuit "tutor" positie, aangezien die ervaring hebben met het opbouwen van Bb.

[ Voor 8% gewijzigd door Nik op 03-02-2005 21:10 ]

Verwijderd

Het is wel bruikbaar, zelf leerlingen van het VMBO kunnen er nmee omgaan. Dit is gewoon een kwestie van wennen.
Verder kan ik mij levendig voorstellen dat veel studenten het systeem niets vinden. Dit heeft in veel gevallen niets te maken met BB maar meer met de docent of instructor. die moet nl. er voor zorgen dat de informatie overzichtelijk blijft. geen 10 courses draaien en iedereen toegang geven in alle mappen. Ook de mappen die je niet of weinig gebruikt zou ik gewoon weglaten om het geheel transparant te houden. Het is de gebruiker die het onoverzichtelijk maakt.

P.s. Proller, lees je e-mail even.

Verwijderd

Hier spreekt een student 8)

ja blackboard is inderdaad niet ideaal, eerder gewoon weg k*t,
op mijn vorige school gebruikte ze het ook, ik vond het erg onoverzichtelijk en naar de loop van tijd waren de leraren te lam om het te gaan gebruiken... zodat er geen info op kwam of gewoon weg veel te laat.

Ik zo echt overwegen als school zijnde of ik het wel zou gaan gebruiken O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:21:
Hier spreekt een student 8)

ja blackboard is inderdaad niet ideaal, eerder gewoon weg k*t,
op mijn vorige school gebruikte ze het ook, ik vond het erg onoverzichtelijk en naar de loop van tijd waren de leraren te lam om het te gaan gebruiken... zodat er geen info op kwam of gewoon weg veel te laat.

Ik zo echt overwegen als school zijnde of ik het wel zou gaan gebruiken O-)
Hierboven een typisch voorbeeld van verkeerd gebruik. Juist de docent moet er voor zorgen dat leerlingen het nodig hebben. Dat is de gezonde druk die iemand nodig heeft om veranderingen serieus door te voeren. Argument van niets in mijn optiek!

Verwijderd

Het blackboard werkt inderdaad alleen als de docenten er goed mee om gaan. Als ze dat doen vind ik het een prachtig systeem. Bij ons op de TUD hoor ik heel weinig klachten over BB.
Wij kunnen helaas geen gebruik maken van discussionboard :'(

Verwijderd

Het is wennen, maar ik kan er redelijk mee uit de voeten.

Ik gebruik het zelf op de TH en een hoop van mijn medestudenten vinden het ver van ideaal, maar icm e-mail en skype kan je er toch wel een heel end komen.
Het enige nadeel is dat systeem beheer bij ons de fileruimte voor onze projectgroep vrij klein heeft gehouden. Dit waarschijnlijk omdat er niet genoeg ruimte op de server vrij is.

Nadelig is idd het punt dat alles in het engels is.

Een voordeel is dat je (als je het een keertje een beetje door heb) heel makkelijk dingen kan regelen via BB en dat je verschlagen naar mede studenten kan sturen...

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:04
wat veel kan schelen in de frustraties van studenten ten gevolgen van het niet goed instellen van de docenten zijn de standaarden.

Zo sta ik nog ingeschreven bij een vak van een paar jaar geleden omdat de docent mij niet uitschrijft en leerlingen niet de optie geeft om zichzelf af te melden,
Ook is het handig als je bij een vak kan kijken wat er staat zonder je te hoeven enrollen,
Het is dus handig om de privieuw standaart aan te zetten

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Blackboard is KUT!!! Helaas hebben alle odnerwijsinstellingen in Nl collectief besloten erop over te gaan... Blijkbaar hebben ze van te voren het niet goed getest...

Maar veel zal je er niet aan kunnen doen als je school besluit ernaar over te stappen, het is een soort kuddebeweging die zich daar afspeelt!!!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:04
Iemand ervaring met N@tschool van Threeships?

http://www.threeships.nl

Zelf vind ik het systeem zuigen...

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

AJ1815 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:34:
Blackboard is KUT!!! Helaas hebben alle odnerwijsinstellingen in Nl collectief besloten erop over te gaan... Blijkbaar hebben ze van te voren het niet goed getest...

Maar veel zal je er niet aan kunnen doen als je school besluit ernaar over te stappen, het is een soort kuddebeweging die zich daar afspeelt!!!
Alle onderwijsinstellingen? Ik ken er anders een aantal die zeer gecharmeerd zijn van Class Server en consorten van Microsoft ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

ik vind BB ook vrij brak..erg omslachtig. Het werkt en is wel OK maar goed is anders.
In mijn studie werd het op zich wel goed gebruikt. (BB stond centraal)

Maar goed...geen student meer dus: boeie :D

[ Voor 44% gewijzigd door Max|Burn op 03-02-2005 21:44 ]

ma ma ma ma ma macron one

Verwijderd

Ik als student (TU Delft) vind het prima werken. Ik check er mijn cijfers, algemene mededelingen, en download bv oude tentamens. Maar eigenlijk hangt het bijna volledig van de docent van het vak af hoe goed je BB kan gebruiken. Als de docent een beetje zijn best doet om veel info erop te zetten en het overzichtelijk te houden werkt het erg makkelijk. Alle info over 1 vak simpel op 1 plek te vinden: je hoeft niet te zoeken. Maar aan de andere kant, als de docent er niks mee doet of er een zooitje van maakt, dan heb je er niet veel aan. Maar BB heeft dus zeker wel het potentieel om een heel goed systeem te zijn.

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik heb er op school ook mee gewerkt en vond het vrij aardig werken. Het is wel ff wennen, maar daarna werkt het erg goed.

Je moet als student wel even weten waar je wat kan vinden, maar het werkt veel beter/stabieler dan andere programma's die ik op Avans Hogeschool heb moeten gebruiken in het verleden (bijv. Cats/Info... huilen met de pet op)

Verwijderd

Ricardo87 schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:37:
Iemand ervaring met N@tschool van Threeships?

http://www.threeships.nl

Zelf vind ik het systeem zuigen...
Ja. 1 pot ellende.
1) Achterlijk beveiligingslek (je kan andermans huiswerk lezen met een klein dom omweggetje...)
2) Het loopt alleen op Internet Explorer, ook de webversie
3) Onoverzichtelijk is zwak uitgedrukt
4) Bestanden worden in een soort eigen venstertje geopend, dat werkt niet altijd goed, zeker met office documenten werkt dat ruk
5) alles wordt pas geladen zodra je ergens op klikt, dus in 1e instantie lijkt een map leeg
6) Chatfunctie slaat nergens op, iemand krijgt namelijk alleen een uitnodiging als hij/zij ook het chatmenu voor zich heeft

Geef mij maar de good old manier van werken (dat is; leraar heeft een website waar hij leermiddelen op plaatst), en dat zeg ik als student Technische Informatica.
Zo'n programma heeft potentie, maar voorlopig is 't pure frustratie.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad BB is prut. Zelf alleen als het nodig erop kijken. Laat het liever links liggen!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:30

Boss

+1 Overgewaardeerd

BB werkt prima, maar alleen als de implementatie goed is. Al heb je nog zo'n uber-systeem, als de docenten niet voor content zorgen is het waardeloos.

Wat mij eigenlijk tegenvalt van Blackboard is dat het niet interactief genoeg is. Ik kan alleen maar informatie raadplegen en verder niets.

Wat ik bedoel? Simpel:
- Er zit een agenda mogelijkheid in BB. Waarom worden niet al mijn colleges ingeroosterd als ik me aanmeld voor een course?
- Waarom moet ik me nog steeds (op de TUD notabene!) op weer een ander systeem aanmelden als ik een tentamen van een vak wil doen? Denken ze dat ik een course volg om vervolgens het tentamen te skippen?
- Waarom is er geen mogelijkheid om BB met mn PDA te synchroniseren?

en zo ken ik nog wel wat dingen.

BB is een mooi systeem, maar er is nog genoeg aan te ontwikkelen! (en schrik als beheerder ook vooral niet van de systeemeisen! Die zijn nogal pittig!)

[ Voor 6% gewijzigd door Boss op 03-02-2005 22:19 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 19:16

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Op Universiteit Twente gebruiken wij TeleTop. Zeer fijn systeem, mits goed gebruikt door de docent. Ik kan dus niet geheel mee praten over BB, maar de opmerking "mits goed gebruikt" geld gewoon voor al deze systemen. Ook al is het systeem nog zo goed, als het verkeerd wordt ingericht door de docent, dan is de leerervaring al erg snel verknalt.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:09

Verwijderd

Op de VU amsterdam hebben we ook BB, ikzelf vind het geen prettig systeem.

maar het leuke is:
Ik heb samen met een colllega/vriend een bedrijfje opgestart en we hebben zelf zo'n systeem ontwikkeld. We zijn nog niet klaar ofzo hoor, maar het schiet al op. Voordeel is dat we zelf kunnen bepalen wat er moet komen en door de omgeving te vragen wat ze willen kunnen we daarop afstemming. Mooi punt is: taal is ook nederlands! :9 Verder zijn er veel punten die overeen komen met BB maar we zijn ook bezig met nieuwe dingen zoals digitale werkplekken(denk aan werkgroepen enzo).

Nadeel is wel dat we niet zo heel snel zijn met ontwikkelen, maar we hopen binnenkort samen met een middelbare school proef te draaien.

Wat begon met een leuk project blijkt nu toch serieus te gaan worden. Nouja serieus, laten we hopen dat het aanslaat hè ;)

Maar idd BB zuigt

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-07 14:04

Sosabowski

nerd

Geen directe ervaring met BlackBoard maar verhalen dat je andermans werk kan zien e.d. hoor ik wel van dichtbij. Zelf alleen ervaring met teletop welk mij goed bevalt. (uit student oogpunt)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Nik
Het valt me op dat velen zeggen dat het wel oke is, maar het moet wel goed gebruikt worden.

Ik denk dat dat best een probleem kan zijn op deze school, voor zover ik de docenten ken, hebben ze geen of weinig verstand van computers. Dat zou geen probleem moeten zijn (alles is te leren), maar de vraag is, hoe lang gaat het duren voordat ze het spelletje door hebben? En dan met name denkend aan de content die dan toch door "hen" geplaatst moet gaat worden.

Ik zelf heb al moeite met het vinden van bepaalde functies, laat staan dat een docent met weinig ervaring het voor elkaar krijgt om iedere dag nieuwe content toe te voegen.

Langzaam zal het een zooitje worden, zal er veel opgeruimd moeten worden. Opzich geen probleem, daar ben ik voor, maar als ik iedere week alles aan moet gaan passen, dan werkt het systeem ook niet optimaal.

Wat me nog makkelijker lijkt, is gewoon een forum opzetten, daarin verschillende categoriën aanmaken op klas naam, en iedereen kan er grbuik van maken. Want Bb is eigenlijk een forum, met allemaal "add-ons". Of zie ik dat zo verkeerd? Ik denk zelfs dat een forum nog overzichtelijker kan werken dan Bb.

Dan zit je wel met het probleem: de functies die Bb rijk is (toetsen afnemen, statistieken verzamelen), die zul je niet kunnen gebruiken op een willekeurig forum.

Ik ga eens even kijken of het me lukt een forum op te zetten, die hetzelfde kan bieden als Bb :)

Ondertussen geniet ik van de reacties hier, hoe wel ik me toch sterk afvraag af het nu aan de leerling of de docenten ligt - immers, leerlingen hoor ik hier klagen én positief zijn. Het moet dus wel zo zijn dat het afhankelijk is van de docent of school instelling.

Wat ik vooral ga proberen, is eenheid te krijgen in het systeem, alle docenten moeten hetzelfde te werk gaan, om zo de leerlingen niet te laten zoeken naar de juiste informatie.

Ook wil ik plantenbak-dolf bedanken voor zijn nuttige info :)

edit: ondertussen ben ik (per ongeluk) aan Moodle gekomen, ik ga daar ook eens mee aan de slag (is Open Source!) Eens kijken wat ik daar mee kan, in ieder geval: gratis, makkelijk aan te passen, én in het nederlands beschikbaar!

[ Voor 10% gewijzigd door Nik op 04-02-2005 13:03 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

BB zelf heb ik nooit willen gebruiken toen ik studeerde, maar al als ik mijn broertjes (HBO student) bezig zie bevalt het me niet :X
Verwijderd schreef op vrijdag 04 februari 2005 @ 00:32:
Op de VU amsterdam hebben we ook BB, ikzelf vind het geen prettig systeem.
Op de VU hebben decentraal ook andere ELO's gedraaid, zoals het op de VU ontwikkelde Net.Learning. Ging (gaat?) er IIRC uit om naar 1 grote ELO te gaan. Bedenk dat alleen al de grootte van BB iets is wat het moeilijk maakt om er tegen in te gaan.

Ook zie je zoals hier al gezegd universiteiten naar collaboratie via een portal gaan, of een opensource ELO.
Nadeel is wel dat we niet zo heel snel zijn met ontwikkelen, maar we hopen binnenkort samen met een middelbare school proef te draaien.
offtopic:
Spannend, succes :)
Bedenk trouwens wel dat de vereisten voor een middelbare school waarschijnlijk erg anders zijn dan een universiteit of ook HBO.
mindcrash schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:42:
Alle onderwijsinstellingen? Ik ken er anders een aantal die zeer gecharmeerd zijn van Class Server en consorten van Microsoft ;)
Oh ja, is die er al voor de NL markt en / of hoger onderwijs?

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 04-02-2005 19:29 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Nik
Hmm, ondertussen gewerkt met Moodle, zeer pretting programma, al werkt het nu nog niet met "groepen", oftewel, je moet personen aan een "vak" toe gaan wijzen. Deze vakken heb ik onderverdeeld in klassen, met daar weer vakken eronder.Misschien wat raar, maar het werkt (voorlopig) wel. De mogelijkheden zijn wat minder als bij Bb (voor zover ik heb kunnen testen), maar Bb is weer veel moeilijker te gebruiken. Lastige kwestie nietwaar?

Ondertussen zijn meer gebruikerservarigen welkom, vooral van docenten zou ik eens wat meer willen horen, misschien dat die me wat kunnen vertelleen over hoe zij tegen het gebruik van Bb OF Moodle aankijken.

Des te meer ervarigen, des te beter wij het door kunnen voeren. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 21:54:
Ik als student (TU Delft) vind het prima werken. Ik check er mijn cijfers, algemene mededelingen, en download bv oude tentamens. Maar eigenlijk hangt het bijna volledig van de docent van het vak af hoe goed je BB kan gebruiken. Als de docent een beetje zijn best doet om veel info erop te zetten en het overzichtelijk te houden werkt het erg makkelijk. Alle info over 1 vak simpel op 1 plek te vinden: je hoeft niet te zoeken. Maar aan de andere kant, als de docent er niks mee doet of er een zooitje van maakt, dan heb je er niet veel aan. Maar BB heeft dus zeker wel het potentieel om een heel goed systeem te zijn.
Het nut van BB hangt erg af van de docent. Ook vind ik BB ook erg buggy. Na software updates worden oude berichten weer weergegeven en ook de cijferlijsten werken niet helemaal oke. Verder zijn de grouppages erg handig voor het versturen van bestanden tussen groepleden. Wat ook nog wel is een bron van ergenis is dat er 2 verschillende mail systemen inzitten. Een echt mailssyteem wat aan de gebruiker zijn email is verbonden en een sooort van direct message systeem wat niemand checkt maar in blackboard ook email heet.

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik heb persoonlijk nooit met blackboard gewerkt.
Hier op de universiteit Utrecht is er een tweedeling in gebruikte ELO's.

Een aantal faculteiten gebruikt Bb en doen dit al jaren zonder grote problemen.
En een groot aantal faculteiten (waaronder die van mij) werken met WEBCT (Vista).

Maar voor alle systemen geldt dat de manier waarop docenten hier mee omgaan het gebruik ervan kunnen bepalen. Als het alleen gebruikt wordt om simpel je collegesheets online te zetten dan zijn er betere, goedkopere manieren. Maar als je docenten weet te motiveren om het echt te gaan gebruiken heb je aan webct in iedere geval (Bb misschien ook wel) een leuk pakket met veel mogelijkheden. Je kunt er allerlei interactieve dingetjes mee doen zoals Chats, quizen, discussiefora, enz.

Maar zoals ik al melde valt of staat zoiets met de inbreng van de docent. Ik merk hier het verschil met docenten die er veel tijd in steken en degene die er dom powerpoints op online plempen.

Verwijderd

Flaterik schreef op donderdag 03 februari 2005 @ 20:58:
idd wat een troep, en dan wel niet het gebruik ervan, maar de lameheid van de leraren om het up te daten, of om onze groepen aan te maken, duuurt eerst 3 maanden voordat we erop kunnen, we hebben nu zelf met onze groep gewoon een phpbb forum en een DMS aangemaakt, en werkt tien keer prettiger

Verwijderd

Zoal een docent volledig gebruik maakt van Blackboard is het voor een student mogelijk om er behoorlijk wat profijt uit te halen. Alle informatie in dan gecentreert tot een punt. Als een docent dan ook zijn pp-presentaties bijvoorbeeld op blackboard zet dan hoeft een student eigelijk geen eens naar de lessen.

Wat wel duidelijk is is dat de leraren eigelijk de bottleneck zijn. Zolang deze goed ginformeerd zijn over blackboard zal blackboard ook goed gebruikt worden door studenten.

Ik ben als student zeker wel te spreken over blackboard.

Verwijderd

Hier HanzeHogeSchool student die BlackBoard kut vind, en in z'n vooropleiding gewerkt heeft met N@Tschool, van treeships, wat ook bést kut is. Ook ervaring met betaalde versie VIADESK, wat ook niet alles is.

Wat ik vervelend vind aan BB is dat het overzicht ver te zoeken is, tenminste met de hanze instellingen. Je kan je enrollen in courses, en het courses opzoeken opzich is te doen, alleen probeer maar eens in de goede te enrollen. Ik had me toen per ongeluk geenrolled voor project hartmonitor elektro techniek in plaats technische informatica. Nu naar bedrijfskundige informatica overgestapt, en helaas kan ik niet un-enrollen uit courses, op een of andere manier.

Verder vind ik het een gebrek dat er niet zoiets is als een RSS tracker, ik heb d'r een schijthekel aan elke keer naar die site moeten te gaan en inlogstappen moeten doorlopen. En daarnaast is de file exchange ook nog eens behoorlijk onoverzichtelijk, dat hadden ze ook wat meer conform standaarden (zoals FTP, of andere vormen van mountable filesystems), zodat ik niet na een hele dag studielandschap, wéér naar zo'n klote webpagina moet gaan, en een dikke database van 16MB moet uploaden via een halfgare webinterface.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2005 09:40 ]

• Nik
Het is mij nu vrij duidelijk dat een ELO valt of staat met de inbreng van leraren. Maar is dat niet te koppelen aan het gebruiksgemak? Ik als systeem beheerder / Bb enthousiast heb er zelf al moeite mee, met bepaalde dingen die op een vreemde plek staan, of puur de onoverzichtelijkheid. Je moet té veel zoeken voordat het werkt. En nu is het vanuit een leerlingen positie nog vrij eenvoudig (klik en klaar). Maar voor een docent valt het niet mee om een toets toe te voegen, lessen aan te maken. En vooral, wat wordt er nu werkelijk bedoeld met de modules?

Zo vind ik de "announcements" knop hardstikke leuk, maar je kunt er zo weinig mee! ook dingen als "Assessment" zeggen mij zelf gewoon weinig als je niet weet wat je er mee kan.

Zoals spatje al zegt boven mij, een standaard forum omtoveren tot ELO lijkt me veel makkelijker! Dan kun je ook precies alles indelen zoals ik wil. Deze week heb ik kennis gemaakt met Moodle, het gratis Open Source ELO, dat al vrij veel gebruikt wordt op verschillende scholen. Moodle heeft zo veel voordelen, makkelijk aan te passen, duidelijk wat er nu bedoeld wordt met een fuctie, het is in het Nederlands, je ziet de foto van degene die een bericht plaatst (zelfs in de chat!). Dat is natuurlijk ideaal als iedereen zijn eigen foto zou uploaden, dat weet je altijd met wie je aan het chatten bent, of wie er reageerd op jouw bericht. Een gezicht kan soms meer zeggen dan een willekeurige naam. Nu is deze school vrij klein, dus dat is het probleem niet. Wel kan het helpen bij nieuwe leerlingen, ze worden sneller herkend (docent ziet foto + naam). Dit alles maakt Moodle gewoon erg prettig om mee te werken. Nu moet ik nog de mensen "boven mij" zien te overtuigen.

Ik ga proberen beide ELO's naast elkaar te draaien, en dan proberen het verschil goed duidelijk te maken. Op basis daarvaan kunnen we dan een keuze maken. Dit lijkt me het beste om te doen.

• Nik
Oke, ondertussen aardig wat verder, inmiddels heb ik het voor elkaar gekregen om zowel Blackboard als Moodle naast elkaar te laten draaien.

Wat me erg dwars zit, is dat Moodle gewoon veel lekkerder werkt dan Blackboard, vooral door de directe WYSIWYG editor. Het is gewoon erg fijn om géén vast "instellingen" menu te hebben, maar gewoon te klikken op een knop waar je wat aan wilt passen. Dit lijkt me dan ook stukken makkelijker werken voor de docenten hier.

Waar ik dan wel weer mee zit, hoe gaat Moodle lopen in de toekomst? Hoe veilig is dat Open Source nu eigenlijk? Zal het upgraden in de toekomst makkelijk gaan? Krijg ik geen problemen met belangrijke gegevens? Blackboard geeft een meer vertrouwd gevoel, omdat vele scholen het al gebruiken. Het is en blijft een lastige kwestie.

Vandaar mijn deelvraag: Heeft er ook iemand ervaring met Moodle? EN toevallig ook nog eens iemand die met beide systemen gewerkt heeft? Ik weet het, ik ben wat lastig, maar de toekomst van deze school ligt in mijn handen, en ik maak liever geen fouten... ookal kun je er wel van leren.

Ook heb ik dit interessante stukje gevonden: http://elearning.surf.nl/...rtikelen/2626/printversie

Verwijderd

proller schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 09:15:
Waar ik dan wel weer mee zit, hoe gaat Moodle lopen in de toekomst? Hoe veilig is dat Open Source nu eigenlijk? Zal het upgraden in de toekomst makkelijk gaan? Krijg ik geen problemen met belangrijke gegevens? Blackboard geeft een meer vertrouwd gevoel, omdat vele scholen het al gebruiken. Het is en blijft een lastige kwestie.
Daar zit je dus altijd mee met OS, daarom wil het niet heel erg doorbreken in het bedrijfsleven volgens mij :) Je kan niemand verantwoordelijk stellen voor eventuele fouten en ze een schop onder de kont geven om ze het te laten herstellen. Aan de andere kant is het dus wel OS, dus je kan het zelf aanpassen mits je de kennis is huis hebt.

Voor wat betreft BlackBoard: het werkt aardig, maar that's it. De discussion boards werken nl. gewoon klote. IK zal straks een screenshotje posten hoe klote het werkt.

• Nik
Daar heb je een goed punt, bij Bb kunnen we Bb verantwoordelijk stellen voor fouten, al hoe wel, ze zullen zichzelf ook op een zekere manier ingedekt hebben.

Maar bij Moodle is het helemaal moeilijk om hulp te krijgen, zelfs al zijn er veel Nederlandse communities. Gelukkig heb ik zelf een behoorlijke kennis aan boord om Moodle aan te kunnen passen en te verbeteren naar mijn wens. Bij Bb is het heel lastig om iets aan te passen, ik heb nergens de broncode, geen toegang tot de server waar het op geïnstalleerd staat (Moodle heb ik tijdelijk op mijn eigen server gezet). Mijn persoonlijke voorkeur gaat gewoon uit naar Moodle, wat betreft gebruikersgemak, functionaliteit, terwijl Bb me meer aanspreekt om dat het veiliger is (lijkt?).

Ik weet dat de discussie boards zeker niet fijn werken, ik heb het al eens geprobeerd, en Moodle is wat dat betreft een behoorlijke stap vooruit, maar dat vind ik met veel dingen. Ik snap eigenlijk niet waarom Bb zoveel gebruikt wordt, het is duur, niet makkelijk aan te passen, en al zeker niet makkelijk in gebruik...

Verwijderd

Ik vind blackboard als student ook niet fijn werken. Als ik gewoon wil zien of mijn mede projectgenoten al iets op de file transfer hebben gezet moet ik meer knoppen indrukken dan de gemiddelde MS wizard. Onder groups krijg ik een enorme lijst met groepen, waarvan ik maar ik 1 kan kijken. Helaas is er geen optie om rechtstreeks naar die ene group te gaan waar ik bij mag.
Het fatsoenlijk ordenen van ale mogelijkheden binnen het BB zou de gemiddelde student een paar minuten per dag schelen. Ook zou het handig zijn als je standaard een berichtje zou krijgen als er wat onder course documents zou verschijnen. Hier mogen wij dan ook elke dag beetje gaan kijken of er nog wat nieuws bij staat.
Ook het unrollen in Courses is beroerd. Zijn zoo vaak problemen mee.

Zoals het volgens mij nu is: Te onoverzichtelijk, niet aan persoonlijke wensen aan te passen, en teveel opties die je nooit gebruikt.

Verwijderd

Ik zelf ken de andere ELO's niet, sommige wel eens van gehoord. Maar op mijn opleiding maken ze gebruik van Lotus Learning Space als ELO en dat werkt naar mijn menig opzich wel prettig. Dus misschien een tip om ook eens naar te kijken.

• Nik
Lotus Learning Space is niet gratis (voor zover ik heb kunnen onderzoeken), en dat is dan ook het grote probleem, Blackbaord ís al aangeschaft, en kost al een vermogen, ik was dus meer op zoek naar Open Source, aangezien ik dit project buiten om het Albeda College probeer te krijgen...
Pagina: 1