Toon posts:

[Zelfbouw] Nog de moeite?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer 3 jaar geleden besloot ik mijn PC zelf samen te stellen. Hoe ik het ook draaide of keerde, zelfbouw bleek de ideale manier te zijn om goedkoop aan een goede PC te geraken. Voordelen van zelfbouw is;
- Geen werkuren van anderen betalen
- Weten wat er in je PC kast zit
- Eigen voorkeuren qua hardware

enzovoort; enkele jaren geleden volop voordelen met zelfbouw.

Maar tegenwoordig heb je grote fabriekanten zoals; Dell, IBM en HP. Op hun website's kun je min of meer je eigen pc of laptop samenstellen. Vaak met extra kortingen op hardware die het systeem nog completer maken dan het al is.

Nu valt me op dat je tegenwoordig een Dell, compleet met printer, flatscreen en windows installatie al voor ongeveer zo'n 700 euries kunt kopen. Voordeel hiervan is dat je merkmateriaal in je kast hebt, scherpe prijzen en pick-up en return garantie.

Kortom, is het nog wel de moeite om zelf je PC in elkaar te steken, voor hetzelfde geld heb je een complete set voor dezelfde of goedkopere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 07:44
Het is voornamelijk een persoonlijke mening, ik ben niet echt gecharmeerd van het feit dat *overal* Dell op staat (keyboard, muis, speakers e.d.) en dat je bijv. je BIOS updates bij Dell moet halen.

En daarbij als je slim shopt ben je goedkoper uit, laatst een Dell systeem, 1099 euro... in de pricewatch 920 euro voor hetzelfde :)

[ Voor 26% gewijzigd door Spixo op 26-04-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:16
Toch gelden de 3 redenen die je noemt nog steeds. En dan is er ook nog eens zoiets als hobby :P

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:13:
Het is voornamelijk een persoonlijke mening, ik ben niet echt gecharmeerd van het feit dat *overal* Dell op staat (keyboard, muis, speakers e.d.) en dat je bijv. je BIOS updates bij Dell moet halen.

En daarbij als je slim shopt ben je goedkoper uit, laatst een Dell systeem, 1099 euro... in de pricewatch 920 euro voor hetzelfde :)
Opzich zou ik me niet zo schamen voor een merk, je weet dat je altijd en overal updates kunt downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De grootste reden waarom ik nog een PC bouw is simpelweg omdat ik het gewoon leuk vind :)
Een tweede punt is dat ik wil weten wat er in mijn PC zit, en dat het ook uitbreidbaar is met normale componenten over 3 jaar.

En de volgende reden is dat een dual machine nieuw echt stukke duurder is dan wanneer je hem bouwt uit 2e hands onderdelen :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Je vergeet trouwens nog een voordeel:

* Tijdverdrijf, ik vind het altijd hartstikke leuk om op een vrije middag mijn nieuw gekochte spulletjes in elkaar te schroeven en er fijn mee te spelen

;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 10:42

decramy

root@birdie:~#

Ricardo87 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:13:

En je hebt gewoon 1 plek waar je alle updates kunt downloaden...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

ga maar eens samenstellen bij dell dan, bij sommige systemen heb je "maarlieftst" keuze uit 1 video kaart. Bovendien ben je verplicht windows er bij te nemen. en dan heb ik het nog niet eens over de 80 euro verzendkosten. oh ja, een amd er in bij dell lukt ook niet...
volgens mij moet de vraag omgedraaid worden, zijn er wel voordelen van zo'n kant en klare pc?

Ik hou het lekker bij zelf samenstellen, bovendien kan je bij de betere winkels ook gewoon zelf samenstellen, en dan voor 30 euro in elkaar laten zetten. Dan heb je dus ook collect & return garantie, waarschijnlijk beter dan die van dell. Verder ben je een stuk goedkoper uit, weet je exact wat je in je pc heb zitten en heb je in de meeste gevallen meer uitbreidingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 13:01

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:14:
[...]
Opzich zou ik me niet zo schamen voor een merk, je weet dat je altijd en overal updates kunt downloaden.
Updates van wat? Veel merk-eigen driver en firmware updates komen weken, zo niet maanden later dan exact dezelfde hardware waar niet dat merk logo op zit. Als ze al komen. Ooit een HP pc opnieuw proberen op te bouwen met alleen een windows cd'tje? Gaat je niet lukken omdat er allemaal vreemd gemaakte hardware in zit, waardoor windows het net niet herkent. Dan kan je op zoek bij die ene fabrikant om ergens in een download sectie je driver te zoeken die inmiddels niet echt meer recent is.

Nee dank je wel. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Volgens mij is zelfbouw zeker de moeite, je kunt overal wat vandaan plukken, desnoods tweedehands.

En als je je pc bij mycom bestelt kun je altijd terugkomen voor evt hulp, eerste 15 min service zijn gratis.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Eye
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 15:47

Eagle Eye

Proud to be a Bricklayer

Het ligt er maar net aan wat jij zelf wilt, als jij zoals ikzelf het nieuwste van het nieuwste wil hebben als hij een pc gaat kopen dan ben je slecht af bij zo'n dell of IBM..de keuze daar is wat mij betreft redelijk beperkt.

Anderhalf jaar geleden heb ik zelf voor het eerst m'n pc besteld in elkaar gezet maar nu pas komen fabrikanten zoals dell met systeempjes die een beetje op de mijne lijken kwa proc dan..de rest ligt nog ver op achter van dell ten opzichte van mij.

Daarnaast mocht je ooit eens denken laat ik wat veranderen aan m'n hardware, dan kan je dat waarschijnlijk wel vergeten

En zeg nou zelf ben je nou tweaker of niet, het is toch veel leuker om zelf je eigen pc in elkaar te zetten???
Dan weet je meteen hoe alles werkt en wat je in je kast hebt...
Zo'n complete dell of ibm, vind ik dat dat voor de pc leek is, of zeg ik nou iets compleet verkeerds?

Ignorance Is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pogostokje schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:19:
[...]

Updates van wat? Veel merk-eigen driver en firmware updates komen weken, zo niet maanden later dan exact dezelfde hardware waar niet dat merk logo op zit. Als ze al komen. Ooit een HP pc opnieuw proberen op te bouwen met alleen een windows cd'tje? Gaat je niet lukken omdat er allemaal vreemd gemaakte hardware in zit, waardoor windows het net niet herkent. Dan kan je op zoek bij die ene fabrikant om ergens in een download sectie je driver te zoeken die inmiddels niet echt meer recent is.

Nee dank je wel. :)
Drivercd's van de fabrikant zijn zo makkelijk _/-\o_
Ik denk net dat het veel eenvoudiger is om een Merkpc van scratch te installeren, natuurlijk met de drivercd's van de fabrikant erbij. Wel geef ik je gelijk in de updates van de drivers, deze zijn meestal om te janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:11:
Ongeveer 3 jaar geleden besloot ik mijn PC zelf samen te stellen. Hoe ik het ook draaide of keerde, zelfbouw bleek de ideale manier te zijn om goedkoop aan een goede PC te geraken. Voordelen van zelfbouw is;
- Geen werkuren van anderen betalen
- Weten wat er in je PC kast zit
- Eigen voorkeuren qua hardware

enzovoort; enkele jaren geleden volop voordelen met zelfbouw.

Maar tegenwoordig heb je grote fabriekanten zoals; Dell, IBM en HP. Op hun website's kun je min of meer je eigen pc of laptop samenstellen. Vaak met extra kortingen op hardware die het systeem nog completer maken dan het al is.

Nu valt me op dat je tegenwoordig een Dell, compleet met printer, flatscreen en windows installatie al voor ongeveer zo'n 700 euries kunt kopen. Voordeel hiervan is dat je merkmateriaal in je kast hebt, scherpe prijzen en pick-up en return garantie.

Kortom, is het nog wel de moeite om zelf je PC in elkaar te steken, voor hetzelfde geld heb je een complete set voor dezelfde of goedkopere prijs.
Die grote merken zijn er al tientallen jaren, dus dat is imho niets nieuws onder de zon.
Persoonlijk zou ik nooit een OEM bak kopen, zelf bouwen is nog steeds fijner als je zelf wil kiezen welke onderdelen je in je systeem wil hebben.
Ik weet zeker dat een bak zoals ik die nu draaiend heb bij geen enkele OEM samen te stellen is.

In dat opzicht is zelfbouw zeker de moeite, zeker als je ook nog eens een niet dertien in een dozijn kast wil hebben.

En merkmateriaal in een Dell? ik zie niet in wat voor meer merk dat zou zijn dan in mijn eigen bak op 1 ding na. En dat is incompatibiliteit met die bakken. Biossen zijn over het algemeen een stuk beperkter bij OEM bakken dan bij een retail plank.
Al met al, genoeg redenen om lekker zelf je bakken te blijven bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
meestal is zelf bouwen nog goedkoper.
en je hebt echte merk spullen. niet die 2de ranges spullend waar een dell/hp/packerbell stikker op is geplakt.
zeker bij moederborden vind ik dat erg belangrijk.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 13:46
Zelfbouw is leuker, kan goedkoper zijn (maar dan vaak wel bij verschillende shops bestellen), en je kan hardware zelf kiezen.
merk pc's zijn tegenwoordig bij merken als Dell en HP toch wel erg goed en stabiel en je kan redelijk alle kanten op uitbreiden. Maar niet alles (AMD kan dus niet bij Dell...), maar dit zorgt wel voor stabieler systeem, omdat ze de configuraties die je kan kiezen uitgebreid getest hebben daarop (tuurlijk kan er altijd een "fout systeem" tussen zitten)
Qua garantie en service is het halen van een merk pc ook wel handig natuurlijk.
En echt duurder is het niet meer opzich.

Maar zelfbouw blijft het leukst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:22:
[...]

Drivercd's van de fabrikant zijn zo makkelijk _/-\o_
Ik denk net dat het veel eenvoudiger is om een Merkpc van scratch te installeren, natuurlijk met de drivercd's van de fabrikant erbij. Wel geef ik je gelijk in de updates van de drivers, deze zijn meestal om te janken.
Drivercds van de fabrikant zijn imho helemaal niet fijn. Je zit vast aan bepaalde dingen die de OEM je geeft, niet waar je zelf voor kunt kiezen. En als tweaker is dat iets wat je zeker niet wil hebben.
GS2K1 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:23:
Zelfbouw is leuker, kan goedkoper zijn (maar dan vaak wel bij verschillende shops bestellen), en je kan hardware zelf kiezen.
merk pc's zijn tegenwoordig bij merken als Dell en HP toch wel erg goed en stabiel en je kan redelijk alle kanten op uitbreiden. Maar niet alles (AMD kan dus niet bij Dell...), maar dit zorgt wel voor stabieler systeem, omdat ze de configuraties die je kan kiezen uitgebreid getest hebben daarop (tuurlijk kan er altijd een "fout systeem" tussen zitten)
Qua garantie en service is het halen van een merk pc ook wel handig natuurlijk.
En echt duurder is het niet meer opzich.

Maar zelfbouw blijft het leukst :)
Garantie en service is bij retail spul denk ik beter. Als je vidkaartje dood is hoef je niet je hele bak te missen maar retourneer je enkel de videokaart. bij een OEM ben je dus je hele bak kwijt...

[ Voor 45% gewijzigd door TERW_DAN op 26-04-2005 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:14:
[...]

Valt tegen. Updates voor de OS waar het mee geleverd is wel ja, maar als je iets anders ermee wilt doen, uitbreiden, met name als je een andere voeding of moederbord wilt plaatsen, dan is het ranzig - Dell heeft de neiging andere pinouts voor hun 'ATX'stekkers te gebruiken dan standaard is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 05-10 22:58
Ik bouw al 9 jaar zelf pc's, en deze zijn altijd beter & goedkoper geweest dan kant en klare pc's.

hoe je het ook draait of keert, met wat zoekwerk kom je altijd tot een betere en/of goedkopere pc, de goedkope merk pc presteerd nauwelijks, en heeft budget budget budget onderdelen. Terwijl je zelf deze pc goedkoper kan nabouwen, en dus voor dezelfde prijs een betere kan maken.

Dit blijft ook altijd zo, is inherent aan Webshops, wij kunnen goedkoop inkopen hebben geen -extra- 5% marge nodig op de machine (ja, 5% maken ze er maar op, 5% is zelfs al royaal (gewerkt bij Packard Bell, en onderzoek gedaan voor HP)), die 5% bespaar je sowizo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik leg me erbij neer; vanaf een de tweakers-kant bekeken is het zelfbouwen nog steeds de leukste, beste en de manier met de meeste mogelijkheden om het hartje van een Tweaker sneller te laten kloppen.

Langs de andere kant, voor een leek, bedrijf of gezinnetje zijn de merkcomputers wel ultra interessant. Snel, safe en simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:25:
OK, ik leg me erbij neer; vanaf een de tweakers-kant bekeken is het zelfbouwen nog steeds de leukste, beste en de manier met de meeste mogelijkheden om het hartje van een Tweaker sneller te laten kloppen.

Langs de andere kant, voor een leek, bedrijf of gezinnetje zijn de merkcomputers wel ultra interessant. Snel, safe en simpel.
Vaak heeft de lokale computerboer ook kant en klare systemen die ze zelf hebben samengesteld. Dit zou ik eerder kopen dan een Dell.. waarom?

- Normale BIOS updates, driver updates e.d.
- Geen vage ATX-pin outs
- Je kan vast en zeker zonder Windows, Norton whatever de pc kopen
- Zit om de hoek, dus snel hulp bij problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

dat is zeker waar, vooral voor bedrijven is het erg makkelijk om 100 exact de zelfde bakken aan te schaffen. Voor bedrijven hebben ze geloof ik ook mooie aanbiedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:25:

Dat is altijd al zo geweest.
Dus wat dat betreft is er niet echt een verandering geweest.

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 26-04-2005 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:28:
[...]

Vaak heeft de lokale computerboer ook kant en klare systemen die ze zelf hebben samengesteld. Dit zou ik eerder kopen dan een Dell.. waarom?

- Normale BIOS updates, driver updates e.d.
- Geen vage ATX-pin outs
- Je kan vast en zeker zonder Windows, Norton whatever de pc kopen
- Zit om de hoek, dus snel hulp bij problemen
De meeste computerboeren hier in de buurt naaien mensen bij de vleet. Lokale computerboeren hebben vaak de neiging om voor een kapotte voeding kapot geheugen aan te rekenen. Hmmm nee, niet zo'n fan van de lokale computerboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:31:
[...]

De meeste computerboeren hier in de buurt naaien mensen bij de vleet. Lokale computerboeren hebben vaak de neiging om voor een kapotte voeding kapot geheugen aan te rekenen. Hmmm nee, niet zo'n fan van de lokale computerboer.
inderdaad, liever de wat grotere computerboeren in dat geval, zoals informatique,mycom,salland, etc
of check de shopsurvey :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je je Dell prijs "compleet geconfigureerd" hebt bepaald.
Heel vaak bieden ze computer X waarbij 0,0 niks geen opties in zitten. Als je klaar bent met die opties toevoegen zou je zeggen dat HP misschien zelfs goedkoper was geweest.

Tip: ik heb eens een Dimension 3000 gekocht, en geen flatscreen update. De flatscreen heb ik los gekocht, omdat dat goedkoper was. De CRT heb ik ook nog voor een paar euri weten te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat ik tegenwoordig wel zou kijken zijn die gekke ALDI/LIDL/Trekpleister/enz. PC's => Effe paar dingetjes zelf in gooien en je hebt een goedkope PC met normale hardware :)

/EDIT : Wel effe duidelijk maken : Ik blijf natuurlijk zelfbouw doen enzo, maar als je dat niet aandurft dan zou ik zeggen : Zie andere optie.

[ Voor 32% gewijzigd door nero355 op 26-04-2005 21:38 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mjah, het is maar net hoe je hier tegen aankijkt.

Als ik het vanuit mijn eigen ogen bekijk, dan ben ik zeker niet favoriet van "klant-en-klare" configuraties. Je weet immers niet wat voor onderdelen erin komen te zitten of bevatten, oké - je mag dan wel misschien kiezen voor specifieke hardware, maar echt diep gaan de specificaties van de onderdelen niet.

Wat me hierbij opvalt is bijvoorbeeld dat Medion (ala Microstar etc) veelal alleen maar merkonderdelen in hun pre-config. pc stoppen, kijk ik naar Packard Bell of HP/Compaq dan is het meestal maar gokwerk van wat erin zit, of qua upgrade mogelijkheden.
De prijzen mogen dan misschien wel heel scherp zijn, en de acties liegen er meestal ook niet om - maar als ik terug val op het bovenstaande, dan betaal ik bijv. liever € 200,- meer voor een zelfbouw pc. (uitgaande van dezelfde specificaties)

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar zelfbouw zoals we lezen in het bovenstaande getypte stukje; waarom? omdat ik dan precies aan de hand van mijn budget een pracht systeem kan samenstellen, en mocht er dan iets zijn dat buiten je budget valt, dan pas je gewoon de onderdelen aan - bijv kleinere HD of iets van een andere fabrikant. En betreft het upgraden van de machine; je weet wat je moederbord bijvoorbeeld ondersteund, lijkt me toch handiger :)

Wat helemaal irritant is, zijn die "Recovery cd's" :X
-veel onnodige software erbij terwijl je die echt niet (lees:never) nodig hebt, denk hierbij aan Antivirus software van 90dagen etc. :/

Agh jah ieder zijn eigen meuk :P

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf bouw rulez. Iig had ik wel 1 1/2 jaar geleden bij een pc boer dat het laten bouwen goedkoper!!! was dan zelf bouwen :D ! Nou toen heb ik het maar laten doen (pc voor me pa met dure videokaart etc.) Maar vlak daarna een eigen pc gebouwd. Wel zelf gebouwd :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
x86-based schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 21:36:

Wat helemaal irritant is, zijn die "Recovery cd's" :X
-veel onnodige software erbij terwijl je die echt niet (lees:never) nodig hebt, denk hierbij aan Antivirus software van 90dagen etc. :/

Agh jah ieder zijn eigen meuk :P
Hier heb je zoveel gelijk in :Y) Recovery Cd's en verborgen recovery partities zoals bij IBM zijn echt zwaar kl*t*. Ook de standaard software die wordt meegeleverd is een doorn in het oog, bijvoorbeeld van Compuserve enzo. Merkpc's zijn op dat gebied een beetje te opdringerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij is dell net zoiets als een Lada.
Leuk voor iemand die een computer will zonder een personnlijke tint.

Geef mij maar een eigen bouwsel kan er dan lekker lang over doen om het in mekaar te zetten en langer 's vonds laat in het weekend installeren todat de zon opkomt en dan voldaan gaan slapen.
Pagina: 1