Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RGB ledje als Power Ledje?

Pagina: 1
Acties:

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-11 18:06

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de huidige RGB ledjes direct aan te sluiten zijn op het kabeltje van de Power led in de computer. Ik weet niets af van electronica, maar het leek mij wel stoer om zo'n RGB ledje als power led in mijn computer te zetten.
Via de search kwam ik erachter dat oudere types RGB ledjes alleen via een hoop electronische zooi aan te sturen was. Maar ik dacht gelezen te hebben dat die nieuwere RGB ledjes al die schakelingen ingebouwd hadden om ze te kunnen laten veranderen van kleur. Is dit ook werkelijk zo en kan ik zo'n ledje dan net gebruiken alsof het een gewoon ledje betreft?

Evolutionair Geneticus

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

Dat ligt er een beetje aan wat je precies wil. Wil je een enkele kleur? Wil je dat ie een mengkleur geeft? Wil je dat hij steeds verandert van kleur? Wil je dattie je ontbijt op bed brengt?

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dat zal niet gaan werken, omdat RGB LED een hoger voltage en stroom nodig hebben dan je normale 'onboard' led :)

Wat je kunt doen is een opto-coupler gebruiken om zo die RGB led aan te sluiten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Wat ik wil van het ledje is dat ie steeds veranderd van kleur. Op www.world-led.com hebben ze het over een ledje: "5mm RGB Diffused Fade", waarvan ik dus had begrepen dat hij een spanning van 3.2 V nodig had om te veranderen van kleur en geen verdere optocouplers enzo. Maar is dit wel zo?

Evolutionair Geneticus

• Necrite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 14:57
Je kan wel automatisch fadende RGB-leds krijgen, maar die zijn wel iets duurder.
Anders moet je zoiets bouwen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je zal het inderdaad kunnen gebruiken.

Hier hebben wij ook blauw aangesloten ipv standaard groen en dat werkt nog steeds naar behoren. Bij de meeste moederboarden zal het dus werken.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Atlas schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 17:07:
Dat zal niet gaan werken, omdat RGB LED een hoger voltage en stroom nodig hebben dan je normale 'onboard' led :)

Wat je kunt doen is een opto-coupler gebruiken om zo die RGB led aan te sluiten :)
De RGB Diffused fade leds van world-led kan je gewoon zo aansluiten hoor (eigen ervaring :))
Het is gewoon het ledje vervangen en het werkt, as easy as that! En het geeft inderdaad een leuk effect!

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Geweldig! Dan ga ik binnenkort eens kijken of ze in Groningen ook die ledjes verkopen... Dan heb ik een RGB led als power led en een UV led voor de HD activiteit 8).

Evolutionair Geneticus

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Nebula M31 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 23:40:
Geweldig! Dan ga ik binnenkort eens kijken of ze in Groningen ook die ledjes verkopen... Dan heb ik een RGB led als power led en een UV led voor de HD activiteit 8).
Uv zelf zie je niet, als je die aan de voorkant doet dan zal je er weinig van merken dat als je er met je arm voor ligt dat je arm wat bruiner word.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Nebula M31 schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 23:40:
Probeer OKAphone in the ebbinge eens...

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
noksiejus schreef op woensdag 27 april 2005 @ 14:20:
[...]

Uv zelf zie je niet, als je die aan de voorkant doet dan zal je er weinig van merken dat als je er met je arm voor ligt dat je arm wat bruiner word.
ik heb nu de UV led als power led en je ziet hem wel degelijk branden... het ziet er een beetje verstrooid paars uit, ik vindt het wel cool staan met een blauw metallic kast

Evolutionair Geneticus

Verwijderd

gewoon op je 12 volt lijn aansluiten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 15:47 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
noksiejus schreef op woensdag 27 april 2005 @ 14:20:
[...]

UV zie je wel degelijk. UV in led's is hetzelfde effect als Blacklight staven. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:31
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 14:28:
[...]

Probeer OKAphone in the ebbinge eens...
Goeie winkel :P
Alleen jammer dat ze minderjarigen niet behandelen als klanten, maar als ongedierte ofzo. :/

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
mijn Aopen kast heeft een RGB led standaard als powerled, maar die werd vervelend en nu is het een laserled

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Clock schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:18:
[...]

Goeie winkel :P
Alleen jammer dat ze minderjarigen niet behandelen als klanten, maar als ongedierte ofzo. :/
offtopic:
Ja idd, vrouwen worden daar ook als ongedierte behandeld... en ik kan het weten...

Maar goed, hopelijk hebben ze daar een RGB led voor niet te veel geld, ben blij nu ik weet dat het heel simpel moet zijn om er een te gebruiken als power led.

[ Voor 29% gewijzigd door Nebula M31 op 27-04-2005 22:26 ]

Evolutionair Geneticus

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Ik heb voor 60 cent die automatisch verkleurende RBG leds eens bij deze Inkoopactie gekocht, maar heb ze nog over. Mail me maar als je interesse hebt.

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
ik heb nu, dank zij -I-Arjan-I-, die RGB ledjes en ik heb hem natuurlijk meteen als powerled aangesloten, maar nu zie ik dat hij rood-groen prima doet, maar zodra hij blauw moet worden gaat hij knipperen en valt uit om daarna weer met rood te beginnen. Ik denk dus dat hij niet genoeg stroom krijgt. Maar als ik hem even test op een 3V batterijtje doet hij het prima... :? Over die stroomdraad van de powerled loopt toch wel 3V?
Andere RGB ledjes gaven hetzelfde probleem, moet ik hem nu aansluiten op een 5V lijn met een weerstand ertussen, of zou hij het gewoon moeten doen? De RGB led is 3.2V.

Evolutionair Geneticus

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

meet met een scope of multimeter eens die voltlijn... meten is weten ;)

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Weet iemand hoe ik een RGB LED kan laten faden doormiddel van een microcontroller?
De software moet wel in JALcc geschreven zijn.

Of gewoon hoe ik een LED kan laten faden van 0 tot 100% doormiddel van JALcc?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
let wel dat de power/hdd LED's lowcurrent LED's zijn. Ze werken dus op een spanning van iets van 1,5 V.

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Kawaii schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 19:52:
let wel dat de power/hdd LED's lowcurrent LED's zijn. Ze werken dus op een spanning van iets van 1,5 V.
Ok, dan is dat de reden, ik dacht dat er wel 3V op die lijn zou staan. Dan moet ik maar eens op internet zoeken, hoe ik de LED dan kan laten werken, ben namelijk een echte n00b in elektronica.

Evolutionair Geneticus

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Nebula M31 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 20:34:
[...]

Ok, dan is dat de reden, ik dacht dat er wel 3V op die lijn zou staan. Dan moet ik maar eens op internet zoeken, hoe ik de LED dan kan laten werken, ben namelijk een echte n00b in elektronica.
Dan kun je toch het beste een optocoupler gebruiken. Dan sluit je de rgb led aan op de 5V en werkt de opto als schakelaar.
atmoz schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 19:38:
Weet iemand hoe ik een RGB LED kan laten faden doormiddel van een microcontroller?
De software moet wel in JALcc geschreven zijn.

Of gewoon hoe ik een LED kan laten faden van 0 tot 100% doormiddel van JALcc?
Bij Bit-tech sluiten ze de led gewoon aan op een binary counter. Het zou goed kunnen dat de schakeling in de 'fading rgb leds' hetzelfde is. Dan sluit je dus gewoon op elke uitgang (1,2 en 4) een kleur led aan. Dat kan makkelijk met een microcontroller.
Ik weet niet of je zoiets wilt of dat je hem op een andere manier wilt laten faden. Voor software moet je niet bij mij zijn ;)

Casemod: Cubeleon

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:52
LED-Maniak schreef op woensdag 27 april 2005 @ 19:29:
[...]

UV zie je wel degelijk. UV in led's is hetzelfde effect als Blacklight staven. :)
Het lijkt er alleen op. het is niet zo. omdat UV (ultra violet) alleen van ccfl's en TL-buizen komen.
Het is dus de kleur van het ledje. en niet het UV zelf.

They who buy the dip, deserves the rip.

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Kan het dan ook dat ik van een molex stekker de rode draad gebruik, er een weerstandje tussen soldeer en hem dan gebruik? Ik heb weerstandjes bij de LEDjes die van 5V naar 3.2V gaan. Tis een beetje een domme vraag, maar ik kan op internet er niets specifieks over vinden en ik wil wel iets meer zekerheid voor ik een molexstekkertje uitelkaar haal. Dan bespaar ik mezelf een optocoupler...
Danjel schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 22:34:
[...]

Het lijkt er alleen op. het is niet zo. omdat UV (ultra violet) alleen van ccfl's en TL-buizen komen.
Het is dus de kleur van het ledje. en niet het UV zelf.
Ik heb het UV ledje uit een geldcontroleer sleutelhangertje gehaald... ik neem aan dat het dan toch UV licht is.

Evolutionair Geneticus

• brinkdinges
Nebula M31 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 01:06:
Kan het dan ook dat ik van een molex stekker de rode draad gebruik, er een weerstandje tussen soldeer en hem dan gebruik? Ik heb weerstandjes bij de LEDjes die van 5V naar 3.2V gaan. Tis een beetje een domme vraag, maar ik kan op internet er niets specifieks over vinden en ik wil wel iets meer zekerheid voor ik een molexstekkertje uitelkaar haal. Dan bespaar ik mezelf een optocoupler...
Kan ook natuurlijk :) Nu reageert ie niet op het mobo, maar op de molex staat toch alleen maar spanning als je pc aan staat :P

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Het is gelukt, heb van een molex stekker die ik niet gebruik (en hopelijk ook nooit ga gebruiken) de rode draad gebruikt en er een weerstandje tussen gezet. Als ik nu de computer aanzet doet hij het prima!
Bedankt iedereen voor de reacties. :)

Edit: zag net toen ik wat langer aan het werken was, dat het blauwe gedeelte van het ledje het weer niet deed... waarschijnlijk werd de weerstand te warm waardoor de weerstand te hoog werd? En in mijn Bios zag ik dat mijn 5V lijn ongeveer 4.97V is, misschien heeft dat er ook mee te maken. Ik heb nu het LEDje direct op de 5V lijn aangesloten en hij doet het (nog :+). Tis in elk geval wel mooi. 8)

edit2: typo

[ Voor 49% gewijzigd door Nebula M31 op 05-05-2005 16:12 ]

Evolutionair Geneticus

• brinkdinges
Nebula M31 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:24:
Het is gelukt, heb van een molex stekker die ik niet gebruik (en hopelijk ook nooit ga gebruiken) de rode draad gebruikt en er een weerstandje tussen gezet. Als ik nu de computer aanzet doet hij het prima!
Bedankt iedereen voor de reacties. :)

Edit: zag net toen ik wat langer aan het werken was, dat het blauwe gedeelte van het ledje het weer niet deed... waarschijnlijk werd de weerstand te warm waardoor de weerstand te hoog werd? En in mijn Bios zag ik dat mijn 5V lijn ongeveer 4.97V is, misschien heeft dat er ook mee te maken. Ik heb nu het LEDje direct op de 5V lijn aangesloten en hij doet het (nog :+). Tis in elk geval wel mooi. 8)

edit2: typo
Die 4,97 maakt niks uit, is juist een mooie spanning :) Mag ik vragen welke waarde die weerstand heeft? Ik organiseerde de IA waar Arjan hem vandaan heeft. Als weerstanden gebruikte ik daar 75 ohm. Het zou kunnen dat dat het door de weerstand komt dat de blauwe het niet doet, maar ik denk dat de blauwe led gewoon kapot is.

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
ik heb de weerstand gebruikt die van de IA meekwamen, dus die waren toch bedoeld om dat LEDje op 5V te kunnen aansluiten? Heb niet zoveel verstand van het uitlezen van die lijntjes, het is paars groen zwart goud. En het blauwe LEDje is niet kapot, want nu zit het LEDje rechtstreeks op de 5V lijn en hij doet het nu prima.

Evolutionair Geneticus

• brinkdinges
Nebula M31 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:23:
ik heb de weerstand gebruikt die van de IA meekwamen, dus die waren toch bedoeld om dat LEDje op 5V te kunnen aansluiten? Heb niet zoveel verstand van het uitlezen van die lijntjes, het is paars groen zwart goud. En het blauwe LEDje is niet kapot, want nu zit het LEDje rechtstreeks op de 5V lijn en hij doet het nu prima.
Dan heb je wel het goede weerstandje, die waren idd bedoeld om de ledjes op 5V te laten lopen. Gelukkig doet de blauwe het nu weer, hij kreeg dus idd een te lage spanning om aan te gaan :)

Verwijderd

Als je dit serieus wilt bouwen, heb je mischien iets aan dit topic: [rml][ HowTo] RGB-led muismod met PIC uit Lone Gunman ledbar topic[/rml]

De RGB led die ze in die muis bouwen verwisseld ook van kleur, al die info over de muis kun je dan negeren, je hoeft alleen te kijken naar hoe hij spanning krijgt...

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Beetje oude kick en
Nebula M31 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:23:
hoe lang deed je ledje het direct op de 5V, hebben die zelffadende leds een interne stroombegrenzer?

[www.ganzz.nl]

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Mijn ledje doet het nog steeds prima op 5V. Ik snap niet hoe het kan maar hij zit echt op de rode lijn (dit is toch 5V?). Ik weet niet of ze een interne stroombegrenzer hebben.

Evolutionair Geneticus

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:51

Ik weet niet waar je het over hebt Atlas, ik heb hier namelijk zelf een RGB Led als power. En ik heb niets geen modifiacties eraan gedaan, gewoon ledje aan de draadjes solderen en inpluggen maar.
Pagina: 1