Beste mensen
Misschien is dit er eentje voor de FAQ:
Voor iedereen die zit te klooien met het volgende:
Kabelinternet
router 1: Sitecom, zonder AP
5 computers, waaronder 1 laptop met WLAN kaart,
vrienden met laptops met WLAN kaarten,
1 van de 4 computers op router 1 had een 2e netwerkkaart voor de laptop, voor draad netwerk. Met netwerkbrug van windows XP werkte het tot een zekere graad. Echter elke keer dat een van mijn vrienden op het netwerk wilde voor bestandsdeling, of internet, dan moest ik mijn computer opnieuw inregelen. Erg omslachtig.
Na een mycom aankoop:
1 SMC router (router 2) met een AP en 1 extra UTP kabeltje (zat in de doos).
Zie schema voor de computer indeling. mijn computer zou 'comp4' zijn.
even de schema's:
OUDE SITUATIE
{INTERNET}--------[router 1]-------------
___________________|______
comp1, comp2, comp3, comp4--------1 laptop
na de aankoop:
NIEUWE SITUATIE:
{INTERNET}
|
|
[router 1]--------comp1, comp2, comp3
|
|
|
[Router2 + AC]--------comp 4, compN
|
|
|_________(laptop 1 t/m N op WLAN)
De (voor mij niet werkende!!) antwoorden die ik gevonden had door op onderandere tweakers te surfen:
Router 1:
IP: 10.0.0.1 (INSTELLEN NAAR VOORKEUR)
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: Internet modem
IP router 2: 10.0.0.8 (automatische instelling van router 1)
Router 2:
IP: 192.168.2.1
Gateway: 10.0.0.1
Dit was wat ik na een tijdje zoeken kon vinden op het internet. Ook de computer TCP/IP settings zouden bij 'gateway' de 10.0.0.1 IP moeten hebben. Dit is dus de IP naar router 1. Ik had op alle computers internet, maar 'routergroep' 1 kon elkaar zien, maar niet routergroep 2, en vice versa. Na nog wat googelen kwam ik op de simpelste oplossing. Het stap voor stap instellen van een uniform thuisnetwerk met meerdere routers:
in essentie: router 2 werkt nu als een switch, met een AP.
Misschien is dit er eentje voor de FAQ:
Voor iedereen die zit te klooien met het volgende:
- Één (breedband)internet aansluiting op 1 router, met daaraan verschillende computers
- meer computers dan poorten op de eerste router, dus:
- een tweede router erbij voor de aanvullende computers, met of zonder AccesPoint (AP) in de router
- na alles aangesloten te hebben, dat de 2 routers elkaars netwerk niet meer kunnen zien
Kabelinternet
router 1: Sitecom, zonder AP
5 computers, waaronder 1 laptop met WLAN kaart,
vrienden met laptops met WLAN kaarten,
1 van de 4 computers op router 1 had een 2e netwerkkaart voor de laptop, voor draad netwerk. Met netwerkbrug van windows XP werkte het tot een zekere graad. Echter elke keer dat een van mijn vrienden op het netwerk wilde voor bestandsdeling, of internet, dan moest ik mijn computer opnieuw inregelen. Erg omslachtig.
Na een mycom aankoop:
1 SMC router (router 2) met een AP en 1 extra UTP kabeltje (zat in de doos).
Zie schema voor de computer indeling. mijn computer zou 'comp4' zijn.
even de schema's:
OUDE SITUATIE
{INTERNET}--------[router 1]-------------
___________________|______
comp1, comp2, comp3, comp4--------1 laptop
na de aankoop:
NIEUWE SITUATIE:
{INTERNET}
|
|
[router 1]--------comp1, comp2, comp3
|
|
|
[Router2 + AC]--------comp 4, compN
|
|
|_________(laptop 1 t/m N op WLAN)
De (voor mij niet werkende!!) antwoorden die ik gevonden had door op onderandere tweakers te surfen:
Router 1:
IP: 10.0.0.1 (INSTELLEN NAAR VOORKEUR)
Gateway: Internet modem
IP router 2: 10.0.0.8 (automatische instelling van router 1)
Router 2:
IP: 192.168.2.1
Gateway: 10.0.0.1
Dit was wat ik na een tijdje zoeken kon vinden op het internet. Ook de computer TCP/IP settings zouden bij 'gateway' de 10.0.0.1 IP moeten hebben. Dit is dus de IP naar router 1. Ik had op alle computers internet, maar 'routergroep' 1 kon elkaar zien, maar niet routergroep 2, en vice versa. Na nog wat googelen kwam ik op de simpelste oplossing. Het stap voor stap instellen van een uniform thuisnetwerk met meerdere routers:
- Ga naar router 1. (met 10.0.0.1 in internet explorer) Stel deze in als DHCP, zorg dat 'routergroep' 1 internet heeft.
- Duw de UTP vanuit router 1 in de wan poort van router 2. Ga met een computer (bij voorkeur in 'routergroep' 2 naar router 2, met ip 192.168.2.1 (dit is het ip van de router, kan verschillen per router.)
- Meestal heb je na aansluiten al meteen internet, dus dat kan je testen. Laat in router 2 de DHCP nog even aanstaan.
- In het geval van een AP: stel een ssid in, en een versleuteling zoals in de handleiding staat aangegeven. In mijn geval is router 2 van SMC, en een wpa versleuteling werkte daar het beste. Dit is te testen door de WLAN computer (laptop in mijn geval) aan te zetten, WLAN netwerk te zoeken, en te proberen in te loggen op je netwerk onder dezelfde ssid naam als dat je hebt ingesteld router 2. Doe dit een aantal keer met verschillende instellingen in de router totdat je tevreden bent. Je zou na connectie op de WLAN computer wel al internet moeten hebben, maar elkaar nog niet moeten zien.
- Nadat het AP geregeld is, zet in router 2 DHCP uit, en zet de routergroep 2 computers (bij voorkeur) uit. Duw daarna de upt kabel van de WAN poort in 1 van de LAN poorten, oftewel in het switch gedeelte van de router. Daarna, zet de computers in routergroep 2 aan, en deze zouden nu automatisch een ip moeten krijgen in de 'range' 10.0.0.x. Deze is afkomstig uit de DHCP van de eerste router (nogmaals: de 10.0.0.x is een eigen instelling in router 1).
- Stel bij de TCP/IP de settings in die je wilt hebben, met als gateway de 10.0.0.1 IP. Nu zal je ook op router 1 je voorkeursintellingen moeten doen voor routergroep 2, die nu IP's krijgen van router 1.
- test internet uiteraard, en (na enige korte tijd, en het AANZETTEN van computers in routergroep 1) moet iedereen elkaar nu kunnen zien en bestanden delen. Denk erom: wel even de vuurmuurtjes updaten!!
in essentie: router 2 werkt nu als een switch, met een AP.
'I had a thought but it hurt, so i let it go.' Collective Soul - Never Here Alone