Toon posts:

DHCP maar toch vaste gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een laptop die ik een tijdje mag lenen, nu als ik daar een utp kabel insteek van men router, krijgt hij automatisch ip adres enzo, maar gateway blijft 10.0.0.138.

Ook als ik naar de settings ga, TCP/IP settings, staat daar alles op automatisch, dus automatisch ip enzo krijgen, dus alle vakkjes zijn grijs, maar gateway is toch ongevuld. Als ik dat dan zelf wil wijzigen kan ik dat natuurlijk veranderen, maar hoe zet ik dat dan terug op DHCP EN vaste gateway als ik hem moet teruggeven?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:46

r0b

Ik snap het probleem niet echt :?

Hij heeft een gateway vast ingesteld staan :?
Probeer eens een ipconfig /release en kijk of hij er dan nog steeds staat.

DHCP geeft ook een gateway adres mee (natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan natuurlijk de gateway wel wijzigen, maar dan staat hij niet meer op DHCP. En zo staat hij nu, alles automatisch verkrijgen maar gateway staat vast.

Als ik gateway nu wil wijzigen moet ik alles op handmatig zetten. Maar als ik hem dan moet teruggeven, staat dat dus best niet alles op handmatig en gateway op 10.0.0.138 maar op DHCP (automatisch dus) maar toch als gateway 10.0.0.138 vast.

• r0b

r0b

TCP/IP settings -> Advanced -> Default gateways -> Hier kan je een default gateway opgeven.

offtopic:
Lees je eigen post even door voordat je post ajb, aangezien ik er nu geen soep van kan koken

[ Voor 41% gewijzigd door r0b op 22-04-2005 18:20 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:57
Waarom zou je de gateway anders willen hebben dan degene die je DHCP server uitdeelt?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

waarom wilde je je gateway ook al weer veranderen zei je? en in je dhcp server kan je de gateway ook instellen hoor

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 09:10

Memendo

V4-power/Team BSD

En nu kan je geen verbinding met internet oid krijgen? Want daar heb je het niet over, wat is het probleem?

Meestal moet je bij routers (iig de meetste van draytek) met DHCP wel handmatig een gateway aangeven en de rest op automatisch laten staan. Meestal is dat het IP van je router.

En als je straks weer ergens anders ben kun de de gateway op de zelfde manier weer aanpassen

Tevens meer info want dit is wel heel sumier, Welke router, welke range gebruik je, modem? of is dat tevens je router, kun je wel iets pingen (netwerk of inet), ENZ
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:16:

Als ik gateway nu wil wijzigen moet ik alles op handmatig zetten.
Welk OS is dat dan?

[ Voor 38% gewijzigd door Memendo op 22-04-2005 18:26 ]

• r0b

r0b

djluc schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:22:
Waarom zou je de gateway anders willen hebben dan degene die je DHCP server uitdeelt?
TS heeft een laptop te leen welk een default gateway ingesteld heeft staan.
Voorzover ik TS begrepen heb, heeft hij dital overridden, maar als hij de laptop terug moet geven moet die default gateway natuurlijk wel weer ingesteld staan.
DataGhost schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:22:
waarom wilde je je gateway ook al weer veranderen zei je? en in je dhcp server kan je de gateway ook instellen hoor
Zie boven. ;)
memendo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:23:
En nu kan je geen verbinding met internet oid krijgen? Want daar heb je het niet over, wat is het probleem?

Meestal moet je bij routers met DHCP wel handmatig een gateway aangeven en de rest op automatisch laten staan. Meestal is dat het IP van je router.

En als je straks weer ergens anders ben kun de de gateway op de zelfde manier weer aanpassen
Of hij geen verbinding met internet kan krijgen is me ook niet geheel duidelijk.
DHCP geeft bijna altijd wel een gateway mee (of je moet het specifiek instellen dat hij dit niet doet), dus wat dat betreft denk ik dat het een bedrijfs laptop is die TS even thuis wil gebruiken, maar als hij weer op het bedrijf moet gaan werken moet er natuurlijk wel weer een default gateway ingesteld staan (wat op mijn manier in principe zou moeten lukken).

*Als* ik de TS natuurlijk goed begrepen heb ... :+

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, inderdaad moeilijk uit te leggen...

Hier even een situatie schets:

Ik heb een laptop gekregen van iemand, mag die voor een tijdje lenen, maar wil hem dan zo goed mogelijk terug geven.

Nu steek ik daar een UTP kabel in van mijn router, en die router is DHCP en geeft dus alle settings aan die netwerkkaart, alleen de gateway geeft hij niet, dus ik ga naar TCP/IP settings gaan kijken:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/koenpje/tweak.JPG

Dus die gateway staat blijkbaar VAST ookal staat de functie automatisch aan. Ik kan dit dus veranderen door handmatig alles in te stellen.

Maar wat als ik hem dan teruggeef, dan zet ik dat weer op automatisch, maar hoe vul ik dan VASTE gateway 10.0.0.138 weer in aangezien hij op autmatisch staat en je dat dan dus niet kan veranderen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

• r0b

r0b

Kijk onder het knopje 'Advanced'. ;)

Lees volgende keer ook even alle replies voordat je zelf weer antwoord. :)

offtopic:
En maak ajb even een thumbnail van die screenshot :o

[ Voor 32% gewijzigd door r0b op 22-04-2005 18:29 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
een of ander vaag third-party software ding heeft dit misschien gedaan? al op gechecked?

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

r0b schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:28:
Kijk onder het knopje 'Advanced'. ;)
[/quote]

idd even op advanced drukken en daar bij gateway op add drukken en daar een gateway naar jou keuze invullen.

[ Voor 23% gewijzigd door Memendo op 22-04-2005 18:31 ]

• r0b

r0b

bigfoot1942 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:29:
een of ander vaag third-party software ding heeft dit misschien gedaan? al op gechecked?
Ik heb het nog even gechecked, en als ik onder 'Advanced' -> Default gateway een gateway invul, dan gebeurt hier hetzelfde als bij de TS.

Dit gebeurt dus niet door een 3rd party app.
Dus TS .. kijk dat nu even na alvorens weer te reply'en.

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 22-04-2005 18:32 ]

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

En mag ik toch even opmerken dat dit eigenlijk wel HEEL erg basic is.

Plus welke router gebruik je nu?

[ Voor 21% gewijzigd door Memendo op 22-04-2005 18:33 ]

• r0b

r0b

memendo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:33:
En mag ik toch even opmerken dat dit eigenlijk wel HEEL erg basic is.

Plus welke router gebruik je nu
Mwoh, niet veel mensen weten van het bestaan van het 'Advanced' knopje af.
En deze situatie komt ook niet bepaald voor, dus nee, erg basic vindt ik het niet.
(Alhoewel je met enig zoeken het makkelijk zelf had gevonden.)

[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 22-04-2005 18:35 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je kan in je Alcatel 510 (gok ik) gewoon je DHCP zodanig instellen dat je de juiste Gateway hebt hoor :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

r0b schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:34:
[...]

Mwoh, niet veel mensen weten van het bestaan van het 'Advanced' knopje af.
En deze situatie komt ook niet bepaald voor, dus nee, erg basic vindt ik het niet.
(Alhoewel je met enig zoeken het makkelijk zelf had gevonden.)
Omdat ik vaak met draytek netwerken bij mensen thuis heb aangelgd heb ik dit persoonlijk al vaak gezien. Dus dan is het misschien toch persoonlijk

@ nero

Volgens mij moet je dan de gateway onder advanced wel weghalen omdat je hem anders niet op de juiste manier krijgt toegewezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Memendo op 22-04-2005 18:40 ]

• r0b

r0b

nero355 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:38:
Je kan in je Alcatel 510 (gok ik) gewoon je DHCP zodanig instellen dat je de juiste Gateway hebt hoor :)
Dat is het probleem helemaal niet. :X
memendo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:39:
[...]

Omdat ik vaak met draytek netwerken bij mensen thuis heb aangelgd heb ik dit persoonlijk al vaak gezien. Dus dan is het misschien toch persoonlijk
Gok het wel ja, ik ben het namelijk nog niet zo vaak tegen gekomen op GoT. :)

[ Voor 41% gewijzigd door r0b op 22-04-2005 18:40 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

r0b schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:39:
Dat is het probleem helemaal niet. :X
Wat dan wel :? Nou snap ik het helemaal niet meer ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• r0b

r0b

nero355 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:48:
[...]

Wat dan wel :? Nou snap ik het helemaal niet meer ...
TS heeft een laptop te leen gekregen van een vriend.
Deze laptop heeft een gateway static ingevuld staan
TS vraagt zich nu af hoe dit weg te halen, en hoe dit weer toe te passen als hij de laptop weer terug brengt.

Echter, de standaard IP-instellingen zijn grijs, deze zijn dus niet ingesteld.
In principe zou hij alles dus per DHCP op moeten halen, máár!

Dit gaat om de optie 'Default gateway' onder het knopje 'Advanced' van je TCP/IP instellingen, deze settings hier overriden wat je per DHCP van je router toegewezen krijgt. :)

offtopic:
Je zou overigens wél gelijk hebben als je zou zeggen dat 10.0.0.138 helemaal niet als default gateway ingesteld hoeft te staan in een standaard setup met een SpeedTouch 510, maar misschien staat deze laptop bij desbetreffende vriend wel achter 2 routers

[ Voor 34% gewijzigd door r0b op 22-04-2005 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad very basic, ben al 1000x in dat advanced menu geweest maar had nog nooit met gateway's zo gewerkt, met DNS en WINS daarentegen wel, daarmee dat ik er totaal ni aan dacht.

Even verwijdert die static gateway, en dan volgende week weer mijn gateway verwijderen en weer zijn static gateway toevoegen :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

1. je steld het statisch in en je3 gebruikt dat menu dat hierboven al 100x is genoemd.
of
2. je stelt de gatway in de dhcp server. (wat was de dhcp server ook al weer voor smaak?)

what is the problem?/edit: lamaar, ik kan ook niet lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 22-04-2005 20:20 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

memendo schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:39:
offtopic:
Zeer offtopic:
Als je handmatig op een client een gateway IP moet invoeren als je met een draytek router werkt doe je iets grandioos verkeerd aangezien het zo'n beetje bloody obvious is als je dat ding moet instellen met een ander IP dat je ook de DHCP scope (ja daar rechts ja) moet aanpassen.
Maar goed, niet iedereen leest TFM bij het installeren van zo''n ding, daar hou jij in dit geval weer een leuke inkomstenbron van over.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

BackSlash32 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 21:11:
[...]

offtopic:
Zeer offtopic:
Als je handmatig op een client een gateway IP moet invoeren als je met een draytek router werkt doe je iets grandioos verkeerd aangezien het zo'n beetje bloody obvious is als je dat ding moet instellen met een ander IP dat je ook de DHCP scope (ja daar rechts ja) moet aanpassen.
Maar goed, niet iedereen leest TFM bij het installeren van zo''n ding, daar hou jij in dit geval weer een leuke inkomstenbron van over.
Heb het toch echt uit de manual dat je zelf de gate op de client moet instellen. Gaat trouwnes wel over oudere modellen en het is al een paar jaar gelden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Anders schrijf je de info op een papiertje, leg het ergens neer waar je het niet kwijtraakt en anderen het ook niet kwijt maken. Wanneer je de laptop weer wegbrengt vul je de info weer in. Wat je ook kan doen is een system restorepoint maken en die terugzetten als je 'm teruggeeft :Y)

Een firmware update zou toch zoiets als een missende gateway-scopeoptie in een dhcpserver wel moeten fixen? Lijkt me niet dat dat er by design in zit...

[ Voor 22% gewijzigd door sanfranjake op 23-04-2005 00:17 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sanfranjake schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 00:16:
Een firmware update zou toch zoiets als een missende gateway-scopeoptie in een dhcpserver wel moeten fixen? Lijkt me niet dat dat er by design in zit...
Gateway optie zit er gewoon in hoor.
Al vanaf de 2200 met firmware 2.1. (en das echt oud, 2000 ofzo).

Je kan zelfs een /16 opgeven als LAN range, en aangezien je gateway niet noodzakelijk dezelfde router hoeft te zijn als de draytek mag je dat zoals bij elke DHCP server lekker zelf opgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 23-04-2005 16:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

BackSlash32 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 16:28:
[...]

Gateway optie zit er gewoon in hoor.
Al vanaf de 2200 met firmware 2.1. (en das echt oud, 2000 ofzo).

Je kan zelfs een /16 opgeven als LAN range, en aangezien je gateway niet noodzakelijk dezelfde router hoeft te zijn als de draytek mag je dat zoals bij elke DHCP server lekker zelf opgeven.
Moet ik de maual ff voor je inscannen ofzo voordat je me geloofd? Het zal best dat het normaal gesproken niet hoeft, maar de manual staat toch echt omschreven dat het wel moet. Ondertussen gaan we lekker offtopic

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het oorspronkelijke probleem van TS is inmiddels opgelost overigens ;)

Ik weet ook wel dat het enigzins offtopic is maar dat je een DHCP server config zelf mag invullen (incl. router/gateway adres, dns en ip scope) is redelijk basiskennis.

Het ding geeft niks mee als je niks invult, das ook logisch ;)

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 23-04-2005 16:59 ]

Pagina: 1