fx5900 ultra beste instellingen in bios?

Pagina: 1
Acties:

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
hallo ik heb laatst een fx5900 ultra 256Mb gekocht..
systeem zie specs:
AMD Athlon 2400XP Thoroughbred
512DDRPC2100
Asus V9950 Ultra
Enermax 431Watt PSU

AGP aperture size staat op 64Mb
AGP fastwrites aan
AGP rate Auto (8x)

3dmark03 5500
3d mark05 1300

redelijk normale scores,niet overgeclocked!
Nu is mijn vraag als ik doom3 installeer loopt hij slechter als met me oude gf4ti4200
moet ik nog iets in de bios anders instellen?
In de search kom ik niet verder dat je voor sommige kaarten de fastwrites uit moet zetten en weer bij andere aan.hetzelfde met de aperture size...
suggesties?
thanx

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

wooley schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:12:
hallo ik heb laatst een fx5900 ultra 256Mb gekocht..
systeem zie specs:
AMD Athlon 2400XP Thoroughbred
512DDRPC2100
Asus V9950 Ultra
Enermax 431Watt PSU

AGP aperture size staat op 64Mb
AGP fastwrites aan
AGP rate Auto (8x)

3dmark03 5500
3d mark05 1300

redelijk normale scores,niet overgeclocked!
Nu is mijn vraag als ik doom3 installeer loopt hij slechter als met me oude gf4ti4200
moet ik nog iets in de bios anders instellen?
In de search kom ik niet verder dat je voor sommige kaarten de fastwrites uit moet zetten en weer bij andere aan.hetzelfde met de aperture size...
suggesties?
thanx
Nieuwste drivers heb je die al ?
en idd de fastwrites en de agp aperutre gewoon op 256 zetten.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
welke instellingen gebruik je bij doom 3? als je te laag zet leunt het spel te veel op je processor en dat is bij zo'n videokaart niet handig natuurlijk :)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

wooley schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:12:
Grmbl ....... :| =>

DIT IS HARTSTIKKE LOGISCH !!!

Je GF4 is een DirectX 8.1 kaart en dan laadt Doom 3 alle DirectX 9.0 dingen niet en tja dan loopt het sneller ja ... bij je FX worden al die dingen WEL geladen en JA dan loopt het slomer he logisch !!!

* nero355 wordt een beetje moe van gamers die maar vloeken op nieuwe betere kaarten terwijl ze niet nadenken :/ NOFI

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wooley
ik heb nu dus de agp aperture size op 256Mb gezet...
heb de 71,84whql van asus erop Xp pro sp2 met dx9c en alle drivers uptodate
fastwrites aan,agp rate auto (8x)
maar ik merk niks in performance verschil
aquamark03 33.000
3dmark03 5500
3dmark05 1300
ik zal vanavond doom3 eens opnieuw installeren misschien dat dat helpt
thanx

[ Voor 20% gewijzigd door wooley op 22-04-2005 19:00 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
isschien zijn er nog wat restanten van je Geforce4 drivers achtergebleven. Een verse windows installatie biedt misschien de oplossing.

Je scores zijn idd normaal tot goed voor zo'n kaart (in 3dmark05 haalt de FX serie namelijk niet hoog en in 03 klopt je score gewoon).
Je zou Doom3 echter wel op high detail moeten kunnen spelen. En wat Nero355 zegt is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb (ok, dit geldt wel voor langzame dx9 kaarten, zoals de fx5200 en 9600SE, maar zeker niet voor jouw kaart. Bovendien is Doom3 geen dx9 spel, maar een openGL spel. Hierin zijn de nVidia kaarten toch wel weer veel beter in dan ATI. Zoek maar ff in Google naar "Tom's Hardware VGA charts" en je zult zien dat je kaart Doom3 goed moet kunnen trekken op high detail.

Heb je wel je chipsetdrivers en directx up-to-date? Anders denk ik dat er toch niks anders op zit dan windows opnieuw te installeren.

Ow, ik zie net dat je Aquamark score niet verschrikkelijk hoog is (dit hoort toch wel 38.000 te zijn). Toch maar ff windows opnieuw installeren...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:20

Thandor

SilverStreak

Kijk eens wat Nero355 zegt :
Een GeForce 4 Ti hoeft met Doom III veel minder te doen dan een GeForce FX.
De GeForce 4 Ti heeft het dus een stuk makkelijker en kan ondanks dat 'ie trager is voorblijven op een nieuwere kaart.

Daarnaast is de GeForce FX juist een trage kaart als het aankomt op DirectX 9 functies.
De kaart ondersteunt het wel maar het werkt eigenlijk te traag. Dit geldt voor de hele GeForce FX serie, ook de snelste modellen.

De GeForce 6 series hebben dit niet en presteren wel naar behoren :)
De ATi Radeon 9500 of hoger presteren ook naar behoren qua DirectX 9. Dat is o.a. een reden waarom de ATi Radeon zo populair is. De kaart is simpelweg een stuk beter dan de GeForce FX.
Ook al kan de GeForce FX met benchmarks (á la 3DMark03) goed meekomen, in de praktijk met échte DirectX 9 spellen valt de GeForce FX vies tegen.

Vergelijk jouw 3DMark05 scores maar eens met ATi Radeon kaarten, je zult zien dat de GeForce FX vrij slecht presteert met 3DMark05. Dat komt omdat 3DMark05 een echte DirectX 9 benchmark is.
3DMark03 is niet volledig DirectX 9.

Ondanks de slechte DirectX 9 functies moet jouw kaart Doom III wel kunnen trekken. Mijn FX5600 trekt Doom III ook vrij goed. Volgens mij is Doom III ook OpenGL :)
Ik kan me vaag herinneren dat ik het begin van Doom III op 1024x768 @ medium detail gespeeld heb. Het kan ook zijn dat ik hier en daar nog wat dingen had uitgezet.

Vermeldt dus even op welke instellingen je wil draaien en waar je eerder op draaide.
(Wat anton121 dus zegt, het is OpenGL en in principe moet jouw GeForce FX het wel trekken.)

Ik heb zelf ook een GeForce FX. Als 3DMark03 écht DirectX 9 was (á la 3DMark05) dan had ik (samen met een boel anderen) geen GeForce FX gekocht. :/

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 22-04-2005 20:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 09:19

SpeedBart

Futurama 0wnage

anton121 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 20:48:
isschien zijn er nog wat restanten van je Geforce4 drivers achtergebleven. Een verse windows installatie biedt misschien de oplossing.

Je scores zijn idd normaal tot goed voor zo'n kaart (in 3dmark05 haalt de FX serie namelijk niet hoog en in 03 klopt je score gewoon).
Je zou Doom3 echter wel op high detail moeten kunnen spelen. En wat Nero355 zegt is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb (ok, dit geldt wel voor langzame dx9 kaarten, zoals de fx5200 en 9600SE, maar zeker niet voor jouw kaart. Bovendien is Doom3 geen dx9 spel, maar een openGL spel. Hierin zijn de nVidia kaarten toch wel weer veel beter in dan ATI. Zoek maar ff in Google naar "Tom's Hardware VGA charts" en je zult zien dat je kaart Doom3 goed moet kunnen trekken op high detail.

Heb je wel je chipsetdrivers en directx up-to-date? Anders denk ik dat er toch niks anders op zit dan windows opnieuw te installeren.

Ow, ik zie net dat je Aquamark score niet verschrikkelijk hoog is (dit hoort toch wel 38.000 te zijn). Toch maar ff windows opnieuw installeren...
Ik ben het met nero355 eens, ik heb een Geforce fx5900 non ultra agp 8x en een amd xp 3000+ niet overgeclocked en doom3 loopt gewoon soepeler op een gef4ti juist vanwege het feit dat ie dx 8.1 path gebruikt en Gef fx het dx9.0 path....Daarom is voor Bijv Halflife 2 een apart render path voor de fx serie (dx8.1) gemaakt zodat ie toch nog redelijk zou presteren. Je had beter een Ati 9800 kunnen kopen, die gaan beter met DX9.0 om....

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• AntonH
@Thandor:
Lees in vervolg eerst ff de vorige reply, voordat je reageert...

Doom3 is OPENGL :Y). Hier zijn de GeforceFX kaartjes wel goed in (behalve de FX5200 en FX5500 natuurlijk 8)). Kijk eerst maar ff op Toms Hardware guide, en dan de VGA charts. Dan zul je zien dat de FX5900 Doom3 prima kan draaien. Verder moet je mn vorige reply maar ff doornemen...

EDIT:
Toms hardwareguide VGA Charts IV:
Dit is op een P4 3,2GHz met 1024MB ram
Afbeeldingslocatie: http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/images/image013.gif

[ Voor 22% gewijzigd door AntonH op 22-04-2005 21:07 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:20

Thandor

SilverStreak

anton121 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 21:00:
@Thandor:
Lees in vervolg eerst ff de vorige reply, voordat je reageert...

Doom3 is OPENGL :Y). Hier zijn de GeforceFX kaartjes wel goed in (behalve de FX5200 en FX5500 natuurlijk 8)). Kijk eerst maar ff op Toms Hardware guide, en dan de VGA charts. Dan zul je zien dat de FX5900 Doom3 prima kan draaien. Verder moet je mn vorige reply maar ff doornemen...

EDIT:
Toms hardwareguide VGA Charts IV:
Dit is op een P4 3,2GHz met 1024MB ram
[afbeelding]
Toen ik begon met typen stond jouw reactie er nog niet :z
Overigens mag je niet hotlinken van THG, directe link naar het artikel kan wel ;).

Doom III moet wel kunnen draaien op een GeForce FX. Zoals in mijn reactie staat heb ik een GeForce FX 5600 en kon ik Doom III wel draaien. Uiteraard niet op de hoogste instellingen maar toch is Doom III 1 van de weinige spellen die goed op een GeForce FX draaien.
Dat komt, zoals gezegd door OpenGL :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• AntonH
Dat van Tom's Hardware kom ik ook net achter na het legen van mn cache :P, kwou het dan ook net ff veranderen.

Maar goed, Doom3 is een van de weinige spellen die het nog goed doet met de effecten ingeschakeld die de kaart echt ondersteund. Van bijv. Farcry hoef je niet veel te verwachten, wat ook in deze VGA Charts staat.

Link: VGA charts IV

[ Voor 12% gewijzigd door AntonH op 22-04-2005 21:32 ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 08-05 16:42
Ik kreeg nogal performance increase met mijn FX5900 toen in Doom 3 de shadows uitzette. advanced display ofzo...

U vraagt, wij antwoorden.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

MeMoRy schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 16:20:
Ik kreeg nogal performance increase met mijn FX5900 toen in Doom 3 de shadows uitzette. advanced display ofzo...
ja 40% van het werk dat je videokaart doet is de schaduwen in doom 3, maar als je die uit zet is wel het hele effect weg.

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

zelf met mijn cheap-ass creative fx5200 (nu) 64mb haal ik op 800x600@high nog 25.1fps en op 1024x786@high nog 19.9 fps in timedemo1 (dit was wel na het uitpakken van de pk4 bestanden en de Doomconfig.cfg aanpassingen (kost trouwens wel je multiplayer))

SPECS:
AMD Athlon XP 2200+ @ 1999mhz
PQI 512DDR400 @ 148mhz 2-3-2-6
Asus A7V600-x
Creative 3d blaster5 FX5200 64mb @ gpu=310mhz mem=533mhz
Soundblaster Live! Player 5.1 Digital

Hier de Guide voor het uitpakken van je .pk4 en de aanpassingen in je doomconfig.cfg:

After installation, the Doom III Folder consists only of the doom3.exe and some .PK4 files. Those PK4 files includes the entire game (sounds, videos, textures etc.) compressed. They are normally uncompressed in mid game, which is very hard on your CPU. We can unpack them and thus take the strain of your CPU.

1. Make a copy of ALL the files in C:\Program Files\Doom 3\base. This is some big filage, but if you want to revert to MP without reinstalling you need to do it.
2. Unrar the following .pk4 files (just pretend they are .rar's and open them with winrar) into the C:\Program Files\Doom 3\base folder (each one should unrar a single folder such as textures or models):
pak000.pk4
pak001.pk4
pak002.pk4
pak003.pk4
pak004.pk4 (This one has many files, put them all in \Base and overright any that apply.
3. Now delete the files above (pak000-004) or move them to another folder for storage so you can revert to multiplayer.
When you want to revert to multiplayer, restore everything you had before and get rid of the new stuff. I'm not sure if the folder maps is the same or not, so make sure you back that up.
When in the original Doom3 /base folder (that is, before the unpacking), you would have thse folders and files "maps" "savegames" "config.spec" "doomConfig.cfg" "doomkey" game00.pk4" and "gamex86.dll", nothing else.

ALSO DO THIS! If you open DoomConfig.cfg (C:\programfiles\doom3\base) in notepad and change (make sure to save a backup copy) seta image_cacheMegs "32" to a higher number, such as 128 or 265 (depends on RAM, use 256 for a gig, 128 for 512mb) you will see a big increase too. You also have to change the seta image_useCache to "1" and seta image_cacheMinK to approx "20480" (or higher)
There you have it, since the CPU wont have to unpack the textures, sounds, etc...there is a MASSIVE performance increase at the expense of no MP and requiring more HD space.

bron: http://www.megagames.com
http://www.megagames.com/...e=pc&database=579&page=1&

• wooley
Dankjewel voor jullie tips,ik heb gewoon doom 3 opnieuw geinstalleerd,en hij werkt nu wel op high..
toch valt mij op dat bijv.nero zegt dat me oude graka er nog in zit...dus vanavond drivercleaner eroverheen en dan nog eens checken.btw.ik heb fastwrites nu weer aan.

• wooley
hehe,eindelijk alles ok.....
ik heb in safe mode me drivers verwijderd en cab cleaner en drivercleaner gerund....
daarna drivers installed (71,84whql asus) en hij gaat als de bliksem...
bedankt voor jullie adviezen

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 16:55
eigenlijk ook niet echt verwonderlijk.

doom3 is geoptimaliseerd voor de nvidia kaarten en al helemaal voor de FX serie.

bepaalde wensen die de ontwerpers van de doom3 engine hadden werden zelfs geimplementeerd in de FX kaarten waardoor de FX kaarter lekker snel zijn in doom3 (zoals genoemd zelfs de slome 5600 is erg snel)

Verwijderd

Fastwrites aan geeft meestal een peformance boost maar hindert de overclock. Aangezien je niet wil overklokken laat je dit best aan.
nero355 schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 18:43:
[...]

Grmbl ....... :| =>

DIT IS HARTSTIKKE LOGISCH !!!

Je GF4 is een DirectX 8.1 kaart en dan laadt Doom 3 alle DirectX 9.0 dingen niet en tja dan loopt het sneller ja ... bij je FX worden al die dingen WEL geladen en JA dan loopt het slomer he logisch !!!

* nero355 wordt een beetje moe van gamers die maar vloeken op nieuwe betere kaarten terwijl ze niet nadenken :/ NOFI
offtopic:
Haha, dit is hilarisch. Ik wil deze post nomineren voor post van de week. Niets wat erin gezegd wordt is waar (D3 is opengl dus daar sta je dan met je dx redenering) en de poster himself gaat even klagen over mensen die niet nadenken. Schitterend!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2005 22:40 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2005 @ 22:39:
offtopic:
Haha, dit is hilarisch. Ik wil deze post nomineren voor post van de week. Niets wat erin gezegd wordt is waar (D3 is opengl dus daar sta je dan met je dx redenering) en de poster himself gaat even klagen over mensen die niet nadenken. Schitterend!
Ha ha ... :O

Bij OpenGL heb je dit ook hoor, bovendien moet je is in Windows je DirectX eruit slopen en dan kiijken of je OpenGL spelletje nog draait ... leuk he geen geluid hebben B)

En FastWrites maakt echt niet veel uit slimpie...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
nero355 schreef op maandag 25 april 2005 @ 14:35:
[...]

Ha ha ... :O

Bij OpenGL heb je dit ook hoor, bovendien moet je is in Windows je DirectX eruit slopen en dan kiijken of je OpenGL spelletje nog draait ... leuk he geen geluid hebben B)

En FastWrites maakt echt niet veel uit slimpie...
Toevallig weet hij meer van de zaken als dat jij tot nu toe doet. En de de enige dx9 functie die doom3 heeft is 'heat haze' en dit werkt prima op een fx kaart. En als je directX eruit sloopt neem je ook geluid etc mee, dus logisch dat ie doom3 niet meer opstart en flink over de zeik gaat :z
De grafische engine in doom3 draait gewoon op openGL period.

[ Voor 6% gewijzigd door sjekneck op 25-04-2005 16:43 ]

Pagina: 1