Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lichtschakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marco Mahieu
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06-2020
Hoi,

Wat ik al een tijdje wil en nu ook echt uit wil gaan voeren is licht in mijn computer. Maar niet zomaar licht. Het licht moet ook aan en uit kunnen, oke schakelaartje ertussen.

Het licht moet ook aan en uit kunnen door op mijn computer iets aan te klikken. Hoe wou ik dit gaan doen:

Van mijn voeding maak ik een wisselschakeling tussen een relais en een schakelaartje, deze gaat door naar het lampje. Ik neem een relais dat bij een singaaltje omgaat, dus niet dat als ik me computer uit zet het licht ineens uit gaat (gaat het toch wel omdat de voeding dan uit valt, maar ik wil deze schakeling als het goed draait ook op de hooftverlichting in mijn kamer maken).

Tussen de spoel contackten van het relais moet er iets naar de printerpoort (serieel, ik haal ze nog wel eens door elkaar dus ik zeg gewoon printerpoort).

Nou mijn vraag aan jullie, hoe ga ik het aansluiten tussen het relais en de printerport. Als dat eenmaal zit dan kan ik vervolgens in Vicual Basic een programmatje bij maken :)

Alvast heel erg bedankt, als het werkt zullen foto's volgen 8)

Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik weet niets van schakelingen enz, maar een goed ezelsbruggetje:

paralel = printerpoort, het begind beide met een p ;)

• Marco Mahieu
dus paralel = printerpoort, 25 pins, pins moeten in de aansluiting, en serieel dan, is dat die 10 pins paar de pins op uitsteken?

Nog belangrijker, welke ga ik voor mijn schakeling nodig hebben?

Moederbord: Asus K8V SE DeLuxe Socket 754, Processor: AMD Athlon 64 3400+, Geheugen: TwinMos DDR400 1024MB CL2.5 Dual channel kit, Harddisk: Western Digital Caviar 200GB 2000JD SATA 7200/100 8mb.

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 16:47

Jelte,89

Woodworking

HKS-Skyline schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:00:
ik weet niets van schakelingen enz, maar een goed ezelsbruggetje:

paralel = printerpoort, het begind beide met een p ;)
Meer van High performance hé

Printerpoort is idd 25 pins...
Ik weet niet wat je eraan hebt maar Pin 1t/m9 is plus...

Revive the guild!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
neen, pin1 t/m 9 is geen plus, maar zijn logische uitgangen, wat betekend dat je ze hoog of laag kunt maken, dit vertaalt zich in 0 (laag, logische 0) of 5 volt (hoog, logische 1) op de betreffende pin.

kijk voor meer info even in de parallele poort faq

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55

Abort, Retry, Quake ???

• Marco Mahieu
Bedankt voor de info,

Ik vond dit:

Hoe sluit ik een relais aan?

Je kunt beter niet je parallelle poort direct op het relais aansluiten,
een transistor ertussen werkt veel beter.
Zie het volgende schema (met dank aan euss):

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif

De transistor staat niet zómaar ná het relais, denk hier dus ook aan.
De diode (1N4002) word gebruikt als een zogeheten vrijloop diode, hij beschermt
in dit geval je parallelle poort. Ik gebruik als transistor de BC547C. De weerstand dient ervoor om de stroom te beperken.

En ik vond dit:

Afbeeldingslocatie: http://hardwarebook.net/images/conn/dsub25f.gif

En ik snap er wel het een en ander van, maar niet HOE dat gaat werken. Kan iemand mij dit uitleggen?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

chromeeh

the Gnome

Marco Mahieu schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:52:
Bedankt voor de info,

Ik vond dit:

Hoe sluit ik een relais aan?

Je kunt beter niet je parallelle poort direct op het relais aansluiten,
een transistor ertussen werkt veel beter.
Zie het volgende schema (met dank aan euss):

[afbeelding]

De transistor staat niet zómaar ná het relais, denk hier dus ook aan.
De diode (1N4002) word gebruikt als een zogeheten vrijloop diode, hij beschermt
in dit geval je parallelle poort. Ik gebruik als transistor de BC547C. De weerstand dient ervoor om de stroom te beperken.

En ik vond dit:

[afbeelding]

En ik snap er wel het een en ander van, maar niet HOE dat gaat werken. Kan iemand mij dit uitleggen?
Optocoupler is beter als een transistor :)
Dan heb je een galvanische scheiding die best fijn is als je 230V wilt gaan schakelen, want mocht er iets mis gaan dan krijg je par. poort geen opflikker van 230V ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

chromeeh schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:03:
[...]

Optocoupler is beter als een transistor :)
Dan heb je een galvanische scheiding die best fijn is als je 230V wilt gaan schakelen, want mocht er iets mis gaan dan krijg je par. poort geen opflikker van 230V ;)
Met een relais ook niet baas.
Je zit wel met een schakeltijd bij een relais. Opto's zijn sneller.

• Marco Mahieu
Schakeltijd maakt mij niet uit, van een relais weet ik hoe het werkt. maar wat bedoellen jullie nou precies?

(ik wil trouwens geen 230 volt gaan schakelen, mischien later, maar nu gaat het om 5 of 12 volt.)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Je relais gaat schakelen, dus die is al geschijden van je parallelle poort. Je kan dus een relais nemen dat 230 kan schakkellen, die kunnen uiteraard ook 5V~12v schakkelen.

Je kan dus ook gewoon die transistor schakkeling gebruiken. De basis van de transsistror hangt aan pin 9. dit is zoals al eerder verteld is een data pin, deze pin kun je met software hoog en laag maken. De transistor zal dan schakelen die op zijn beurd weer het relais zal schakkelen. Het relais kan dan weer je lamp ventielator ccfl what ever schakkelen.

Wanneer je nu van af je lamp een hotel schakeling maakt met een schakelaar en het relais kun je mooi en met je pc en met de schakelaar je lamp ding what ever schakelen.

• Marco Mahieu
Oke, ik pak de tekening er nog eens bij:

pin 9 kan ik dus met software besturen.
Waarom niet gelijk het relais op pin 9?
wat is dat dingetje dat over het relais geschakeld staat? (volgens mij een diode, maar waar dient die voor?)
dan gaat er nog iets naar pin 25, en tegelijk naar de aarde die al niet eens makkelijk te berijken valt volgens mij?

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Pin 9 kun je inderdaad met software besturen.
Je kunt het relais niet gelijk aan pin 9 hangen aangezien je maar een paar mA uit je paralle poort kunt halen, trekt je relais meer dan brand je poort door. In deze schakeling gebruik je dus een aparte voeding voor je 5 volt. Bv. rechtstreeks uit je computervoeding.
De diode over het relais is een vrijloopdiode zoals ook al in de faq staat. Deze is nodig zodat er geen stroom kan lopen richting je parallele poort op het moment dat je je relais niet meer bekrachtigd.
Pin 25 is de GND. deze knoop je samen aan de gnd van je externe voeding. Je GND is in dit geval de draad waar geen 5 volt op staat. (in je computer voeding de zwarte draden...)

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk...

[ Voor 1% gewijzigd door El_kingo op 19-04-2005 15:19 . Reden: typo's ]

• Marco Mahieu
Zeker duidelijk, erg bedankt ik ga het proberen :*)

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 22:33

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

waarom gebruikt je niet een 8 poorts led meter zoeken naar vu meter en dan zijn er al verschillende programmas

erik.isliev.nl onder software staat er 1 :)

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• Marco Mahieu
Nou is het de bedoeling dat er als het eenmaal draait nog een 2de schakeling bij komt, hoe ga ik dat dan doen want dan is pin 9 dus al bezet :)

• kippy
Marco Mahieu schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:33:
Nou is het de bedoeling dat er als het eenmaal draait nog een 2de schakeling bij komt, hoe ga ik dat dan doen want dan is pin 9 dus al bezet :)
Een parallelle poort is 8 bit. dus 8 datapinnen, dus je kan 8 lampen er op aan hangen. En als je het geheel multiplext kun je der meer dan 64 aan hangen. Lijkt me opzich wel genoeg ;)

• Marco Mahieu
kippy schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:38:
[...]

Een parallelle poort is 8 bit. dus 8 datapinnen, dus je kan 8 lampen er op aan hangen. En als je het geheel multiplext kun je der meer dan 64 aan hangen. Lijkt me opzich wel genoeg ;)
Maar hoe werkt dat dan? Ik zie het al, pin 9 is de laatste datapin, je kan pin 2 t/m 9 gebruiken als datapin, zoals op het schema nu 9 is genomen, klopt dat?

LPT, waar is dat de afkoring voor?

[ Voor 17% gewijzigd door Marco Mahieu op 19-04-2005 17:48 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

• kippy
Marco Mahieu schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:46:
[...]

Maar hoe werkt dat dan? Ik zie het al, pin 9 is de laatste datapin, je kan pin 2 t/m 9 gebruiken als datapin, zoals op het schema nu 9 is genomen, klopt dat?

LPT, waar is dat de afkoring voor?
Als je nu eens de linkjes zou doorlezen die je gegeven waren was je een heel stuk weizer geworden ;)

Heb je trouwens al ooit geprogrameerd, anders zou ik der niet aan beginnen ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Als je meer dan 8 uitgangen wil gebruiken, kan je eens zoeken naar schuifregisters (daar kan je '1'tjes en '0'len in schuiven, waardoor je met 2 draden veel uitgangen kan sturen, dan kan je aan het schuifregister voor elke pin weer hetzelfde schema gebruiken. Maar je kan best idd je even verdiepen in wat informatie, als je over electronische componenten iets wil weten (bijvoorbeeld die transistor, BC547) zoek je best een datasheet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Marco Mahieu
Ik hoef in princiepe maar 2 schakelingen.

Verwijderd

zo'n programmatje daar wil ik je anders wel mee helpen, k heb er zo al wel een reeks staan.
maak de layout desnoods in paint en wat er moet gebeuren met welke handeling.

steek het nu maar gewoon ineen t is echt niet moeilijk en maak het direct voor enkele uitgangen meer, je zult er rap meer aanhangen... ;)

succes, let wel dat je relais op 12V te bekrachtigen zijn en dat ze het aantal amperes aankunnen van wat je wilt schalen.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
naftebakje schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 20:24:
Als je meer dan 8 uitgangen wil gebruiken, kan je eens zoeken naar schuifregisters (daar kan je '1'tjes en '0'len in schuiven, waardoor je met 2 draden veel uitgangen kan sturen, dan kan je aan het schuifregister voor elke pin weer hetzelfde schema gebruiken. Maar je kan best idd je even verdiepen in wat informatie, als je over electronische componenten iets wil weten (bijvoorbeeld die transistor, BC547) zoek je best een datasheet.
je hebt toch ook nog 4 clocklijnen?

met 4 74374 ic's kun je dan maximaal 32 relais aansturen (4clocklijne*8datalijnen)

kijk anders eens op http://www.discolitez.com (en dan het deluxe 32 circuit), ik heb dit schema nagebouwd en het werkt perfect, ik werk met leds, maar door er een simpele tor achter te hangen, kun je zo je relais aansturen :)

• Marco Mahieu
Ik ga vandaag achter een deel van de spullen aan. maargoed, even de conclusie die ik dus heb getrokken:

Ik gebruik dit schema:

Voor de pin 9 op het schema kan ik deze pinnen gebruiken:

2 data0 Address, Data or RLE Data Bit 0
3 data1 Address, Data or RLE Data Bit 1
4 data2 Address, Data or RLE Data Bit 2
5 data3 Address, Data or RLE Data Bit 3
6 data4 Address, Data or RLE Data Bit 4
7 data5 Address, Data or RLE Data Bit 5
8 data6 Address, Data or RLE Data Bit 6
9 data7 Address, Data or RLE Data Bit 7

Op deze connector:

Afbeeldingslocatie: http://hardwarebook.net/images/conn/dsub25f.gif

De Printerpoort.

Ik ga het hopelijk zo snel mogelijk werkend krijgen.

EDIT: Dan moet ik ook waarschijnlijk als ik pin 2 als pin 9 gebruik pin 18 voor pin 25?

[ Voor 7% gewijzigd door Marco Mahieu op 20-04-2005 11:01 ]

• kippy
Marco Mahieu schreef op woensdag 20 april 2005 @ 10:57:
Ik ga vandaag achter een deel van de spullen aan. maargoed, even de conclusie die ik dus heb getrokken:

Ik gebruik dit schema:

[afbeelding]

Voor de pin 9 op het schema kan ik deze pinnen gebruiken:

2 data0 Address, Data or RLE Data Bit 0
3 data1 Address, Data or RLE Data Bit 1
4 data2 Address, Data or RLE Data Bit 2
5 data3 Address, Data or RLE Data Bit 3
6 data4 Address, Data or RLE Data Bit 4
7 data5 Address, Data or RLE Data Bit 5
8 data6 Address, Data or RLE Data Bit 6
9 data7 Address, Data or RLE Data Bit 7

Op deze connector:

[afbeelding]

De Printerpoort.

Ik ga het hopelijk zo snel mogelijk werkend krijgen.

EDIT: Dan moet ik ook waarschijnlijk als ik pin 2 als pin 9 gebruik pin 18 voor pin 25?
Wat al meerdere keren gezecht is...... "LEER LEZEN" http://hardwarebook.net/connector/parallel/parallelecp.html

De signal ground's kun je gewoon aan elkaar hangen. dus.........

ps. meschien is een cursis "How to use gooogle" geen slecht idee.

• Marco Mahieu
.

[ Voor 93% gewijzigd door Marco Mahieu op 20-04-2005 22:42 ]

• Marco Mahieu
Oke, vandaag de spullen gekocht en begonnen met het solderen op de printplaat. Ik heb toch ook nog even een electroniese vraag. Ja ik google ook maar ik wil het graag 100% zeker weten dus vraag ik het hier ook.

De transistor heeft 3 poojtjes, hoe weet ik welke welke is?
De diode heb ik doorgementen, welke kand moet hij doorlaten en welke niet?

Verwijderd

Je moet anders is zoeken op Project tuinberegening, dat heb ik gemaakt, en jij zou dat identiek kunnen gebruiken alleen dan wel lamen ipv kranen :d

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

gluur ook eens op mijn site, daar staat ook eea over de lpt poort en aansturing daarvan :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

uw 25 is uw GND en die blijft daar dus als je dat schematje voor meerdere relais bouwt dan maak je gewoon hetzelfde maar (daar waar de 9 staat) hang je telkens op een andere pin 2,3,4,5,6,7,8,of 9 en de GND's hang je gewoon allemaal aan elkaar
bouw nu maar gewoon dat schematje, gemakkelijker kan je toch niet hebben t is maar overnemen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 23:07 ]

• Marco Mahieu
@ pcmodders, gekeken, maar de 2 vragen die ik had kon ik niet vinden, kan ik mischien niet goed gekeken hebben? Verder wel een leuk project :*)

@Tinus, wat is jou site dan?

@Reindert, ik ben dus begonnen met het schematje te bouwen maar ik zat dus met deze 2 vragen:

De transistor heeft 3 pootjes, hoe weet ik welke welke is?
De diode heb ik doorgementen in welke richting die doorlaat alleen welke kant moet hij volgens het schema doorlaten en welke niet?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een diode laat door in de richting van het pijltje --|>|--

De transistor heeft als het goed is een vlak kantje, die komt geloof ik ook overeen met de tekening.
Niet naar het scema kijken, das ergesn vandaag geript, maar rechts staat de layout van een npn transistor (De BC547)
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetjq.com/moto.gif

• kippy
CyberJ schreef op donderdag 21 april 2005 @ 16:09:
Een diode laat door in de richting van het pijltje --|>|--

De transistor heeft als het goed is een vlak kantje, die komt geloof ik ook overeen met de tekening.
Niet naar het scema kijken, das ergesn vandaag geript, maar rechts staat de layout van een npn transistor (De BC547)
[afbeelding]
Uuuuuh je mag zo NOOIT definieeren welk pootje wat is. Voor elk typpe tranzistor kan het nammelijk anders zijn. De enige goede oplossing is op zoek gaan naar aan datasheet. Dus google naar "BC547 datasheet" en dan moet je ff een *.pdf nemen. Hierin kun je vinden hoe je je transistor aan kan sluiten.

Verwijderd

de transistor:
basis (B ) is t middelste pootje uit het symbool
Emitter (E ) is t pootje met het pijltje
en Collector (C ) is t 3e pootje

de diode: kathode (-) --|<---- anode (+) en het streepje op de behuizing komt overeen met de kathode

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
naftebakje schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 20:24:
... als je over electronische componenten iets wil weten (bijvoorbeeld die transistor, BC547) zoek je best een datasheet.
Is dat echt zo moeilijk, een post lezen over zoeken. Probeer het maar eens, als je minder dan 1000 hits hebt op google, ligt je internet plat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Acid_Schnitzel
  • Laatst online: 16:55
Ik zit even dit topic te volgen, en als elektro-noob heb ik nog even een vraag over de precieze werking van relais en van transistoren (ik denk dat ik door krijg hoe ze werken)

op dit schema:

staat voor de transistor een weerstand, nu vraag ik me af waarom deze nodig is.

verder:

klopt het dat als pin 9 hoog gezet word, de transistor een stroom doorlaat van de +5 naar de GND, waardoor de relais "open" springt en dus de rode lijn (input/output) met elkaar verbonden worden?

En wat doet de diode dan eraan dat de spanning niet pin9 invliegt, want daar zorgt dan de transistor toch voor dat de stroom niet meer terug kan? en kan je dan ook een diode tussen de weerstand en de transistor plaatsen? dan kan er immers ook geen spanning teruggaan.

en staat er dan ook een spanning (5 volt?) op de input en output?

alvast bedankt :)

sorry als ik noobig overkom, iedereen moet een keer beginnen :)

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

Verwijderd

weerstandje is om de stroom te beperken (zou anders kortsluiting zijn op je printerpoort, en dat heeft ie niet graag, in t beste geval valt je pc uit in t slechtste geval kan je je poort en zelfs je muis nietmeer gebruiken)

De diode, dat is omdat volgens "de wet van lenz" die zegt dat een spoeltje de staat waarin het zich bevindt wil behouden, en als er spanning over je spoel staat, en die valt weg, gaat die spoel die willen behouden en kan een inverse spanning van een mooi aantal keren hoger opwekken. deze sluiten we kort door een invers gepolariserde diode te zetten.
ongeveer is die uitleg correct denk ik.... :)

die diode kan je idd ook tussen de weerstand en de transistor zetten, maar daar staat hij nietveel te doen denk ik. en meer componenten zijn meer kosten dus dat doen we niet.

en die in en output daar doe je mee wat je wil, je schakelt gewoon een schakelaartje (dat relais)

van mij mag je dat vragen, geeft een goed gevoel eens iets kunnen uitleggen wat ik wel weet ;)

• kippy
*mierenneuk mode

stoom loopt van min naar plus

• Marco Mahieu
Morgen verder proberen :*)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

kippy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:32:
*mierenneuk mode

Extreme miereneuk mode:

de ionenstroom loopt van min naar plus. B)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

kippy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 16:31:
[...]

Uuuuuh je mag zo NOOIT definieeren welk pootje wat is. Voor elk typpe tranzistor kan het nammelijk anders zijn. De enige goede oplossing is op zoek gaan naar aan datasheet. Dus google naar "BC547 datasheet" en dan moet je ff een *.pdf nemen. Hierin kun je vinden hoe je je transistor aan kan sluiten.
zucht: Dit beter?? Afbeeldingslocatie: http://www.semiconductors.philips.com/products/blockdiagrams/MAM182.gif
kippy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 21:32:
*mierenneuk mode

Extreme miereneukmode:
de ionenstroom loopt van min naar plus. B)

• kippy
perfect, kijk daar kunnen mensen iets mee. Niet dat "IK" het nodig heb maar toch. en om het nu 2 keer te posten.....

Nu hopen dat topicsarter der uit komt en alles werkend krijgt.

• Marco Mahieu
Nou dat hoop ik nou ook :*).

Het zit in elkaar, zodra ik een programmatje heb dat pin 9 kan bekrachtigen en onbekrachtigen kan ik de schakeling testen, en als het werkt dan kan ik hetgeen dat het moet schakelen, het lampje dus, erop aansluiten.

• Acid_Schnitzel
  • Laatst online: 16:55
bedankt voor het antwoord op mijn vraag in dit topic! ik snap alleen de diode nogsteeds niet helemaal, maar ik ga het nog eens opzoeken/nalezen

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• kippy
josvg schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 14:56:
bedankt voor het antwoord op mijn vraag in dit topic! ik snap alleen de diode nogsteeds niet helemaal, maar ik ga het nog eens opzoeken/nalezen
Ik zal het eens zo simpel mogelijk uitleggen.

Wanneer op een spoel (het ding wat in de ralais zit om hem te schakkelen) spanning komt te staan, gaat er even een grote stroom lopen. Deze stroom wekt een spanning op die in de tegengestelde richting van de voeding gaat lopen. Door nu een diode in tegengestelde richting over het relais te zetten, gaat de spanning van het relais door de diode lopen en weer terug door het relais. Nu wordt alleen het relais belast door een iets te grote spanning, en zo blijft de rest van de schakeling bevijligd.

Wanneer je deze diode niet gebruikt is de kans dat je transistor met daarbij eventuweel je parrallelle poort opblaast vrij groot.

Ook de weerstand voor de transisitor is zeer belangrijk, deze mag niet te klein en niet te groot zijn. Deze weerstand zorcht der voor de de transistor maar een beperkt aantal stroom uit de parallelle poort kan trekken. wanneer dit te veel is gaat je parallelle poort dood, wanneer dit te weinig is schakeld je transisitor niet.

Het lijkt me voor jou een goed idee om eens een keer met "multisim" te gaan spelen. dit een gratis simulatie programma waarmee je de werking van schakelingen kan testen.

Ik hoop dat het allemaal nu wat duidelijker voor je is.

• Marco Mahieu
kippy schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 15:44:
[...]Het lijkt me voor jou een goed idee om eens een keer met "multisim" te gaan spelen. dit een gratis simulatie programma waarmee je de werking van schakelingen kan testen.
Ik heb ook even gekeken, dit is geen gratis programma volgens mij hoor.

Verwijderd

[rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml]

ipv stappenmotor relais aansturen en klaar

• kippy
Marco Mahieu schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 17:22:
[...]

Ik heb ook even gekeken, dit is geen gratis programma volgens mij hoor.
Gratis sudente verzie tot 200 componenten of zo

Teminste dat was et eerst. zal nog eens kijken of dat bij de nieuwe verzie ook zo is.

• Marco Mahieu
Schakeling zit aangesloten nu, muis werkt nog dus dat is er nog niet uitgeblazen :P

programma wil echter wat minder lukken, wil iemand hier mee helpen?

• kippy
Marco Mahieu schreef op maandag 25 april 2005 @ 15:54:
Schakeling zit aangesloten nu, muis werkt nog dus dat is er nog niet uitgeblazen :P

programma wil echter wat minder lukken, wil iemand hier mee helpen?
Dit is een kreet waar niemand iets aan heeft. Om te beginnen, wat heb je al geprobeerd, wilde taal heb je hiervoor gebruikt en wat is al wel of niet gelukt.

Der is hier iemand die je al aangeboden had om je te helpen. dus....

Zelf zou ik asembly, C++, C#, VB, Dhelpy gebruiken. En het makkelijkste is als je dan een component der bij download.

• Marco Mahieu
Schakeling werkt, ik heb hem kunnen testen met het programma parmon. Deze leest je lpt poort uit, maar kan ook pinnen schakelen. Het relais werkt, nu alles netjes in me computer proppen, het licht erop aan sluiten enz.

Als dat allemaal netjes zit het definitife programma schrijven.

In iedergeval iederen tot zo ver als ik nu ben bedankt voor de hulp. Ik hou jullie op de hoogte 8).

Verwijderd

Ik heb laatst ook zitten denken zoiets te maken, net ff gegoogled, en ja hoor,.. meerdere mensen hebben dit al geprobeerd.

Zie: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34

Met leds die aangeven of ie aanstaat, en zelfs software drbij :)

Hiermee kan je alleen 9-12 volt spul mee aansturen, dus voor mijn neon perfect :)

Edit: En moet je dan op dat streepje onderaan in het schema op 1 van je voedingstekkertjes aansluiten ? (/me = electronoob :)

Edit2: Dit programmatje kan je ook heel mooi gebruiken : http://www.circuitsonline.net/download/view/1

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 22:01 ]

Verwijderd

Een maat van me, vond dit ook wel een interessant project en wil een programma gaan schrijven in VB.
Op die pagina die ik daarnet gaf staat precies welke hexadecimale adressen je moet gebruiken dus een looplicht of nightwalker moet idd niet moeilijk zijn.
Tegen de tijd dat het af is zal ik het wel melden.

• Marco Mahieu
Schakelink werkt perfect, met wisselschakeling en al. Nu nog aan de voorkand van me comp (in een cd-slot klepje, of hoe het ook mag heten) een gaatje maken voor me schakelaartje.

Verder vind ik het een erg leuk systeem, als ik alles netje afgewerkt af en erin heb zitten gelijk een 2de maken voor op me hooftverlichting :P

Verwijderd

Werkt ook perfect hier, alleen als ik echt een looplicht ofzo wil maken zijn die klikjes van de relais wel irritant

• Marco Mahieu
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:54:
Werkt ook perfect hier, alleen als ik echt een looplicht ofzo wil maken zijn die klikjes van de relais wel irritant
Dan moet je een ander relais gebruiken, je hebt ook stille volgens mij, zijn wel duurder.

• kippy
Marco Mahieu schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 21:31:
[...]

Dan moet je een ander relais gebruiken, je hebt ook stille volgens mij, zijn wel duurder.
Als je 230V wil schakelen en je wil het schakkelen niet horen zul je solid state relais moeten gebruiken of triax. En als je een lagere spanning wil schakken kun je dat ook met een FET doen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Ik heb tijden geleden ook zoiets gedaan. Ik heb toen een simpel programmaatje geschreven in Visual Basic waarin je alle 8 datapins aan en uit kunt zetten. Ik heb ze even voor je gezipt:
http://home.hetnet.nl/~erik9287nl/par.zip

Channel control: daarmee kun je datapin 1 t/m 4 aan en uitzetten door de bovenste rij vinkjes. En datapin 5 t/m 8 door de onderste rij vinkjes. Onderste checkbox wordt enabled als de bovenste aangevinkt wordt. Dit was bedoeld voor het aan en uitzetten van 4 fans door middel van de bovenste rij checkboxes, en het switchen van 5 volt naar 12 volt en andersom door de onderste rij checkboxes.
Inclusief sourcecode :)

PortControl: daarmee kun je door middel van checkboxes gewoon de datapins aan en uitzetten. Simpel as that :P Source ben ik kwijt, maar is niet zo moeilijk.

Paralelle poort: een map met een allegaartje aan sources en andere bestanden. Alles staat door elkaar, maar hier en daar zit wel wat bruikbare code tussen.

Succes :)

Oh, damn... er was nog een pagina :D Anyway... misschien dat je er toch nog iets aan hebt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 29-04-2005 23:37 ]

Verwijderd

Zeer leuk spul :D, alleen bij die ledflitser hoor ik mn relais hard tekeer gaan en loopt mn pc vast :S zal wel aan mn voeding liggen, dat ding is niet al te sterk (300)
Pagina: 1