Nikon D70 - RAW op ISO 800 ~ 1600 veel meer ruis dan JPEG?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
In [rml][ testcase] Circus Renz 17-04-2005[/rml] zei ik het volgende:
Wat me wel opviel is dat ik, toen ik even een aantal jpegs schoot vanwege tijdelijk ruimtegebrek op de CF, die er veel 'schoner' uitzagen dan de RAW nefs! Hier zal ik binnenkort een apart topic over openen :)
Ziedaar, dit topic :)

Wat is er aan de hand?

De D70 schiet zonder incam Long Exposure NR aan 'sneller' ongeacht de sluitertijd. De foto's gaan niet meer langs de NR-shop in de D70 en worden dus sneller naar de CF geschopt. Om die reden heb ik die functie in het menu bijna altijd uitstaan. Daarnaast schiet ik nagenoeg altijd RAW, vooral vanwege witbalans-controle en meer detail in de foto's. Echter schoot ik tijdens de voorstelling van Circus Renz een aantal keren met JPEG (fine, full size) vanwege tijdelijk ruimtegebrek. Gedurende de pauze een zooi donkere/scheve/onscherpe foto's gedelete en toen weer over op RAW.

Later viel me op mijn pc op toen ik de foto's bekeek, dat de JPEGs veel schoner waren dan de RAW foto's. Op die JPEGs werd natuurlijk de noise reduction wèl toegepast omdat de D70 die pics 'afmaakt' qua witbalans, formaat en dus ook NR vergeleken bij de RAW nefs. Het leek wel alsof de JPEGs op ISO 400 waren geschoten, met behoud van detail! :o

Ik heb hier nu even geen voorbeelden bij de hand, maar mijn vraag is: is het iemand anders ook al opgevallen met de D70, dat de JPEGs (vanaf ISO 800) die uit de cam komen, veel schoner zijn qua ruis dan de RAW files? Zelfs met noise ninja goed ingesteld kom ik niet in de buurt van het stoere noisereduction-algoritme dat wordt toegepast op de JPEGs. En als ik de in-cam long exposure NR wèl aanzet, wordt die pas toegepast op shots van 1/10e voor zover ik weet: en zo langzaam heb ik niet geschoten, de shots waren allemaal 1/20e ~ 1/100e.

Als iemand de mogelijkheid heeft om dit te testen met contrastrijke shots, dan ben ik benieuwd. Ik zal hier vanavond foto's posten om bovenstaand geval te illustreren :)

LinkedIn
Instagram

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:19

YellowCube

Wait...what?

heeft het niet iets te maken met de interpolatie die toegepast wordt bij JPG compressie?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Dacht toch echt dat je ook voor je JPEG de keuze had om NR aan of uit te zetten. By default is het dus zo dat er geen NR wordt toegepast tenzij je dit in het menu aanzet....toch?

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Remy, een aantal dingetjes:

Waarmee converteer je de RAW files?
Waar staat je "Optimize Image" (in camera optie) op?

Als ik in Adobe Camera Raw gebruik, met de volgende settings:

Settings: Camera Default
Detail: Sharpness 0
Color Noise Reduction 0

en de camera vervolgens instel op JPG fine/large en Optimize Image op Normal

zie ik op wat Moiré na in de NEF geen enkel verschil in af- of toename van ruis.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 12:23 ]

Verwijderd

*schop*

Al wat pics te bewonderen van het effect Remy? :)

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik was er gister niet aan toegekomen helaas, Crusher :X Gelukkig gaat dat vanavond wel lukken :) Ik zal zorgen dat ik een paar nette 100% crops maak van de NEFs, en ook van de JPEGs en een beetje vergelijkbare lichtsituaties uitzoek, dan is er goed vergelijkingsmateriaal.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:22:
Remy, een aantal dingetjes:

Waarmee converteer je de RAW files?
Met Photoshop: ik preview ze in Picasa zonder bewerking, daarna openen in PS, de WB eventueel instellen etc.
Waar staat je "Optimize Image" (in camera optie) op?
Deze staat op Vivid, maar vergeet niet: die wordt alleen toegepast op JPEGs hè ;)
Als ik in Adobe Camera Raw gebruik, met de volgende settings:

Settings: Camera Default
Detail: Sharpness 0
Color Noise Reduction 0

en de camera vervolgens instel op JPG fine/large en Optimize Image op Normal

zie ik op wat Moiré na in de NEF geen enkel verschil in af- of toename van ruis.
Okej, ik zal vanavond de voorbeelden online gooien :)

[ Voor 59% gewijzigd door Remy op 20-04-2005 13:56 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ah, mooi, ben erg benieuwt namelijk. Tot nu toe heb ik het effect zelf nog niet gezien. (maar goed, ik schijn toch al uniek te zijn aangezien ik ook al geen paarse gloeipuntjes zie van cigaretten :+)
Remy schreef op woensdag 20 april 2005 @ 13:54:
...
Deze staat op Vivid, maar vergeet niet: die wordt alleen toegepast op JPEGs hè ;)
[...]
...
Niet helemaal waar; de instellingen worden ook meegenomen in de NEF. Het is alleen aan de gebruiker om die instelling toe te passen of niet.
If you are processing your images using Nikon Capture, your RAW file will retain all the original data + all the in-camera settings and will be applied as you save your file as part of post processing. You will also have the option to override any of those in-camera settings as part of post processing.

Different image edit softwares work differently. Some will read part of the in-camera settings and some of the RAW converters will read nothing. But Nikon Capture will read and apply all unless you specifically override them as part of post processing.
Wel software afhankelijk kennelijk.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 14:03 ]

• Remy

Remy

Topicstarter
Ok, hier zijn 2 voorbeelden. Expres 2 shots uitgezocht die allebei op ISO 800 zijn geschoten.

De 1e is een JPEG, 100% crop van 6MP, geen bewerking, photoshop save @ quality 10:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/DSC_9219_jpgiso800.jpg

En dit is een RAW > JPEG (met PS), ook 100% crop, op quality 10:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/DSC_9522_rawiso800.jpg

De eerste lijkt vele malen schoner op 1 of andere manier. De incam NR die toegepast wordt op JPEGs moet dus best wel goed zijn: met Noise Ninja kom ik daar niet aan :?

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Dat zijn wel twee verschillend belichte scene's..

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/nef_ruis.jpg
De NEF op 100% crop. ISO 800

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/jpg_ruis.jpg
De JPG op 100% crop. ISO 800

Zoals je ziet komt de jpg versie er erg modderig uit, de NEF behoud meer detail.

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/nef_ruis2.jpg
De NEF op 100% crop. ISO 1600

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/jpg_ruis2.jpg
De JPG op 100% crop. ISO 1600

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 22:32 ]

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hmm interessant, wat me opviel bij mijn fotos (en ook die van Krusher) toen ik er ff doorkeek, bij raw is de ruis mooier dan bij jpg.

Even snel OT vraagje aan Krusher (of iemand anders die het weet), hoe crop je met PS 2 fotos precies hetzelfde gebied?

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Verwijderd

SteAlthmAn schreef op woensdag 20 april 2005 @ 23:47:
...

Even snel OT vraagje aan Krusher (of iemand anders die het weet), hoe crop je met PS 2 fotos precies hetzelfde gebied?
Met de hand eigenlijk :X Grof croppen en dan vensters over elkaar leggen en uitlijnen & croppen todat je tevreden bent. Zal ongetwijfeld sneller kunnen (zoja, wil ik het graag weten O-) )

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Daar was ik al bang voor :P
Kan er nix over vinden, bij Jasc PSP kan het heel makkelijk, maar bij PS kan ik het nergens vinden.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Verwijderd

Croppen doe je toch alleen wanneer je lens niet tele of macro genoeg is? Met een bereik van 18 tot 300 mm lijkt me dat geen issue... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 00:25:
Croppen doe je toch alleen wanneer je lens niet tele of macro genoeg is? Met een bereik van 18 tot 300 mm lijkt me dat geen issue... :)
Dit is ander soort croppen, je wilt niet dat ik de orginele 3008x2000 jpg hier neerplant (en ik heb geen zin in billenkoek van een modje ;) )

• Remy

Remy

Topicstarter
Mehe :P

Krusher: bedankt voor jouw voorbeeldpica's, het verschil tussen nef en jpeg is wel duidelijk op die shots, maar toch weer anders dan bij mij. Rare boel :) Blijkbaar heb ik een of andere rare D70, daar leek het ook al op in dit topic 8)7

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op donderdag 21 april 2005 @ 10:51:
Mehe :P

Krusher: bedankt voor jouw voorbeeldpica's, het verschil tussen nef en jpeg is wel duidelijk op die shots, maar toch weer anders dan bij mij. Rare boel :) Blijkbaar heb ik een of andere rare D70, daar leek het ook al op in dit topic 8)7
Heb je soms een CMOS sensor :? :P

Het zou natuurlijk kunnen dat wij allebij een andere hardware revisie hebben en dat daar het verschil zit. Opmerkelijk is het wel.
M'n firmware is overigens 1.01 & 1.02, en ja, er is een update aanwezig, maar ik ben niet zo updaterig. Don't try to fix what's not broken enzo

Oh en op zich is het logisch dat de NEF er beter uitziet, immers, als je in JPG schiet dan krijg je een dubbele JPG compressie mee. Schieten in jpg -> openen in bewerkingsprogramma -> weer saven als JPG.. kan nooit goed zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 11:05 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ruis is random data. Pure random data is niet te comprimeren. Afhankelijk van je instellingen, zou je zeggen dat het JPEG-algoritme als eerste de ruis laat vallen.

Maar dat verklaart nog niet waarom de RAW --> JPEG plaatjes op dit forum ook ruis bevatten.
Zullen wel de verschillende JPEG instellingen zijn van de cam en Photoshop. Denk ik :?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1