Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

SMS prijs in de theorie...

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rex
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 14:11

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Hoi,

Ik ben met een vergelijkend warenonderzoek bezig (voor school) en ik vroeg me af of iemand wist hoeveel een SMS nou eigenlijk kost (kostprijs).
Dus hoeveel betalen de providers nou echt voor een SMS (in het binnenland én buitenland!)

Als iemand meer info heeft of een linkje, dan zou dat heel prettig zijn.

- Rex

[ Voor 5% gewijzigd door Rex op 18-04-2005 21:46 . Reden: Verduidelijking ]

Rex

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:47
SMS kost NIKS!
ik weet niet hoe oud jij bent... maar misschien kun je je herinneren dat SMSen in het begin gratis was!
Pas toen bleek dat het populair werd, gingen de providers er geld voor vragen...

pfff... dat mensen dit zoooooooo snel vergeten...
Zo zie je maar hoe ontzettend belangrijk geschiedenis is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 18-04-2005 21:01 ]

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
niks lijkt me stug.. tis tog data die word verstuurd?
maar denk wel dat het heel erg weinig is..

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Al gekeken op:
www.kpnmobile.nl
www.hi.nl
www.vodafone.nl
www.orange.nl
www.telfort.nl
www.t-mobile.nl
;)?

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 18-04-2005 21:04 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Onderling betalen de providers elkaar gewoon niks voor zover ik weet. Intern ook niet. Het enige wat dus geld kost is de apparatuur eigenlijk.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-11 16:17
Leuke links, maar daarop staat écht niet wat het voor een provider kost om een SMS te laten versturen van klant A naar B hoor..

De TS wil weten wat het de providers nou eigenlijk kost, en niet hoeveel wij betalen.

Miss. als je alles meerekent: 2 cent ofzo? Investering in masten / netwerk etc moet ook terugverdient worden he.. reclame etc. Maar elke dag een miljoen smsjes ofzo? Tikt aardig aan dan, dat geldbedrag :)

[ Voor 1% gewijzigd door KhaZ op 18-04-2005 21:08 . Reden: d=t ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jazco2nd schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:00:
SMS kost NIKS!
ik weet niet hoe oud jij bent... maar misschien kun je je herinneren dat SMSen in het begin gratis was!
Pas toen bleek dat het populair werd, gingen de providers er geld voor vragen...

KLOPT!!! En SMSverkeer tussen 2 verschillende Providers kost dan iets van 1 a 2 cent ofzo, omdat ze van elkaar geld willen :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• densoN
als je goed leest wat hij vraagt is de prijs die providers voor een sms betalen, niet de klanten..

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-11 13:41

Salandur

Software Engineer

een keer van iemand uit die bussines gehoord dat een sms-je versturen van een willekeurig systeem naar een mobiel nr ongeveer 2 à 3 cnt kost, onafhankelijk van de provider. Het ging hierbij wel om inkoop van 10.000 sms'jes per keer.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:40
offtopic:
[quote]Salandur schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:12:
een keer van iemand uit die bussines gehoord dat een sms-je versturen van een willekeurig systeem naar een mobiel nr ongeveer 2 à 3 cnt kost, onafhankelijk van de provider. Het ging hierbij wel om inkoop van 10.000 sms'jes per keer.[/quote]

Het lijkt me stug dat providers als KPN, Vodafone en T-Mobile "slechts" 10.000 sms-jes per keer inkopen, gezien de miljoenen sms-jes die per dag verstuurd worden. Waarschijnlijk kosten ze volgens jouw redenatie dus nog veel minder. :Y)

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Waarom noem je het prijs in theorie? Het is gewoon de kostprijs in de praktijk dunk me?

Verwijderd

Smsverkeer is gewoon een laag boven op het GSM netwerk. Het enige wat toegevoegd is zijn de SMSC (Short Message Service Centrale). Het gaat voor de rest volledige over het GSM netwerk.

Dus buiten die Centrales om is er voor de rest geen extra investering in hardware B)

* werkzaam bij vodafone *

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 21:29 ]

• densoN
Miglow schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:20:
offtopic:
[quote]Salandur schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:12:
een keer van iemand uit die bussines gehoord dat een sms-je versturen van een willekeurig systeem naar een mobiel nr ongeveer 2 à 3 cnt kost, onafhankelijk van de provider. Het ging hierbij wel om inkoop van 10.000 sms'jes per keer.[/quote]

Het lijkt me stug dat providers als KPN, Vodafone en T-Mobile "slechts" 10.000 sms-jes per keer inkopen, gezien de miljoenen sms-jes die per dag verstuurd worden. Waarschijnlijk kosten ze volgens jouw redenatie dus nog veel minder. :Y)
die man uit de bussines heeft het dan denk ik over websites die smspakketjes aanbieden.. zoiets als hotsms, want ik denk niet dat providers smsjes kopen..

Verwijderd

pelican schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:23:
Waarom noem je het prijs in theorie? Het is gewoon de kostprijs in de praktijk dunk me?
Hij bedoelt gewoon de kostprijs.

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Gezien de data gaat het hier niet over 1 á 2 cent per sms voor de provider maar duizendsten hiervan. Iets in mij zegt dat providers grof geld verdienen aan sms...

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
G F0rce 1 schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:36:
Gezien de data gaat het hier niet over 1 á 2 cent per sms voor de provider maar duizendsten hiervan. Iets in mij zegt dat providers grof geld verdienen aan sms...
Tuurlijk verdienen providers grof geld hier aan. Providers verdienen aan alles grof geld.
Ik heb zelf 2 prepaid sim's, bij 2 verschillende providers. Als ik in de piekuren met de ene gsm naar de andere zou bellen zou me dat 75 cent per minuut kosten. ja daaag :X :P

Verwijderd

G F0rce 1 schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:36:
Dat doen we ook :D

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Ja lol ik bedoelde de kostprijs....

Anyway, ik heb niks aan speculaties. Dus eh, ongeveer 2/3 cent ik niks aan.
Ik moet zeker weten hoeveel ze nou betalen voor 1 sms. En als dat niet kan, hoeveel is het dan voor elke 1000 sms'jes?

Btw: Don't go offtopic, iedereen weet al dat providers hier grof geld aan verdienen. Maar daar zijn andere topics voor.

Rex

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
SMS kost NIKS!

Alles kost wat. Er wordt gebruik gemaakt van een netwerk. Het netwerk heeft onderhoudskosten en andere kosten die ervoor zorgen dat SMS geld kosten.

Rex

Verwijderd

ReflexWolf schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:46:
Ja lol ik bedoelde de kostprijs....

Anyway, ik heb niks aan speculaties. Dus eh, ongeveer 2/3 cent ik niks aan.
Ik moet zeker weten hoeveel ze nou betalen voor 1 sms. En als dat niet kan, hoeveel is het dan voor elke 1000 sms'jes?

Btw: Don't go offtopic, iedereen weet al dat providers hier grof geld aan verdienen. Maar daar zijn andere topics voor.
Die prijs is niet zo makkelijk te bepalen. ik zal is kijken morgen of ik erachter kan komen wat de kosten precies zijn voor Vodafone :X

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:25:
Smsverkeer is gewoon een laag boven op het GSM netwerk. Het enige wat toegevoegd is zijn de SMSC (Short Message Service Centrale). Het gaat voor de rest volledige over het GSM netwerk.

Dus buiten die Centrales om is er voor de rest geen extra investering in hardware B)

Dus on-net (in het netwerk van Vodafone) zou het versturen van sms'jes voor Vodafone zelf gratis moeten zijn?
Pas als ze naar het netwerk van KPN, etc, zouden versturen, dan zouden ze moeten betalen?

Right?

Dit is ook eigenlijk wat ik al dacht. Ik vraag me af (als dit klopt), wat de providers dan onderling aan elkaar betalen per sms.

[ Voor 12% gewijzigd door Rex op 18-04-2005 21:57 ]

Rex

Verwijderd

De variabele kosten zullen inderdaag verwaarloosbaar zijn. Daar in tegen zijn er wel weer vaste kosten. Opzich kost een sms'je niks maar afhankelijk van de kostprijsberekening (intergraal variabel etc.) en de afschrijving, onderhoud etc. kom je toch op een x bedrag uit. Komt er eigenlijk op neer dat je niet kunt zeggen wat de prijs is, aangezien je niet weet hoe deze bedrijven de kostprijs berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 21:51 ]

Verwijderd

ReflexWolf schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:49:
[...]

Dus innet (in het netwerk van Vodafone) zou het versturen van sms'jes voor Vodafone zelf gratis moeten zijn?
Pas als ze naar het netwerk van KPN, etc, zouden versturen, dan zouden ze moeten betalen?

Right?

Dit is ook eigenlijk wat ik al dacht. Ik vraag me af (als dit klopt), wat de providers dan onderling aan elkaar betalen per sms.
Ja, je kan sms verkeer ook onderlig in het netwerk houden. De kosten van de centrales zijn er al dubbel en dwars uit en qua innovatie valt er ook weinig te beleven op sms gebied, dus het is alleen maar verdienen. De kosten worden gemaakt naar en van andere providers. Ansich is dus onderling sms'n van dezelfde provider gratis

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
Wow, toch raar dat ze dan voor een SMSje nog steeds zo'n 25 cent durven te vragen bij een abbo.
Zelfs een SMS in het buitenland kost nog zo'n 45 cent, (wat eigenlijk ook min of meer gratis zou moeten kunnen zijn!)

[ Voor 4% gewijzigd door Rex op 18-04-2005 22:00 ]

Rex

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 14:13
Dan weten we waar de bonussen en de salarissen van de topmanagers bij grote providers aan te wijten zijn...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Als je in zo'n SMSje ook apparatuur, afschrijving en andere investeringen zou doorrekenen kosten die SMS'jes nog wel iets, niet veel, maar wel iets. Als je kijkt naar de directe prijs kosten ze bijna niets

|>

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Simon schreef op maandag 18 april 2005 @ 22:09:
Als je in zo'n SMSje ook apparatuur, afschrijving en andere investeringen zou doorrekenen kosten die SMS'jes nog wel iets, niet veel, maar wel iets. Als je kijkt naar de directe prijs kosten ze bijna niets
Als je het zo bekijkt kost een (additionele) belminuut ook niets.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• densoN
offtopic:
nagaan wat TMF aan hun onzin sms verdient, er werd een keer door iemand uitgerekent wat ze eraan verdienen per dag werd er door die mods gezegt dat ze honderdenduizendeneuro's uit moesten geven aan apparatuur en mensen die hele dag daar mee zitten te chatte..

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Leuk topic. Ik boycot SMS al zolang het bestaat. Voor het versturen van 144 bytes zou ik nog niet € 0.01 willen betalen. Het gaat om het equivalent van 0.2 s spraak of zoiets. De melk }:O van de eeuw dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 19-04-2005 00:06 ]

• n00bs
  • Laatst online: 04-11 15:43

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:25:

ohw ik was anders werkzaam bij KPN Mobile en daar was dus wel degelijk extra hardware, software, personeel en afdelingen voor SMS. Dus toch wel zeeeeer vreemd dat Vodafone zonder dit al kan.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:48

Tjark

DON'T PANIC

idd, 1 sec spraak is 9600 (gsm gaat op 9600bps dacht ik). Dus een SMS met 160 tekens is minder dan 0.2s spraak en 't is ook nog eens een keer geen priority verkeer, dus alleen als er bandbreedte over is!

Maar ja, de meiden vinden het zo leuk als ze een smsje krijgen.....

*insert signature here

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46

Elektronicanet

Leds do it!

Professor bij ons op school heeft het uitgerekend :)
Zie http://www.es.ele.tue.nl/education/Computation/comp03.pdf pagina 5.
Volgens hem vragen ze voor data via gsm's (dus ook sms) 10.000 euro per mb :X

Nederlander in België

• Johnny
  • Laatst online: 17-11 15:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor het verwerken van SMS berichten is inderdaad en extra stuk hardware nodig.

De grap daarvan is dat dit ding ook enkel een virtuele limiet heeft. De provider koopt zo'n ding en dat mag dan zoveel duizen SMS berichten verwerken in zoveel tijd, dat apparaat kan er echter miljoenen (of iets in die richting van heel erg veel) verwerken, als de provider dan meer SMS berichten wil laten versturen kunnen ze voor veel geld extra capaciteit kopen, de fabrikant van het apparaat stelt het zo in dat de capaciteit omhoog gaat en that's it.

De kosten die de provider al maakt zijn dus aan de hardware van die "SMS-doos", waaraan de fabrikant weer geld verdient door enkel een hoger getalletje in te stellen.

Het versturen van die paar bytes over hun eigen netwerk kost providers niets, de zendmasten staan er al en houden toch constant een verbinding met de telefoon, daar vliegen dus ook genoeg bytes heen en weer als de telefoon enkel stand-by staat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Jazco2nd
Nou daar heb je je antwoord.
Het kost ze dus niks extra's. Zoals anderen ook al eerder hadden uitgelegd.
En vraag eens aan mensen die langer dan 5 jaar ofzo een mobiel hebben hoe het *vroeger* was, toen koste SMSen echt NIKS!

Als Tele2 een smsbundel wil maken, moeten zij natuurlijk een prijs per 1000 ofzo betalen... maar dat is een heel ander verhaal.. het kost de netwerkproviders zelf geen cent... dat ze er wel centen voor rekenen is wat anders... en wat ze dan berekenen verschilt natuurlijk... ook voor hun klanten... daarvoor worden deals gesloten...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:44

Stewie!

Keen must die!

n00bs schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 00:09:
[...]

ohw ik was anders werkzaam bij KPN Mobile en daar was dus wel degelijk extra hardware, software, personeel en afdelingen voor SMS. Dus toch wel zeeeeer vreemd dat Vodafone zonder dit al kan.
Hij bedoelt dat het GSM netwerk gewoon geschikt is voor SMS, alleen die SMS centrales waren extra nodig. Dat er ook support op SMS wordt gegeven en persooneel in dienst is logisch, net als software.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Jazco2nd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 00:26:
Nou daar heb je je antwoord.
Het kost ze dus niks extra's. Zoals anderen ook al eerder hadden uitgelegd.
En vraag eens aan mensen die langer dan 5 jaar ofzo een mobiel hebben hoe het *vroeger* was, toen koste SMSen echt NIKS!
dat was een extraatje. Voicemail kostte ook niks voor de klant, betekend niet dat KPN opeens een container met voicemail servers op het parkeerterrein vond vol met gratis apparatuur :+

• n00bs
  • Laatst online: 04-11 15:43

n00bs

Het is weer Zomer!

Mensen doen alsof hardware vanzelf blijft draaien, misschien eens tijd voor sommigen om eens bij een bedrijf te werken ;)
Je hebt bv basics als stroomkosten, personeelskosten, beheerkosten, onderhoud, softwareontwikkeling, innovatie etc etc etc. Dit kost allemaal geld ook al staat die apparatuur er al en ook hardware raakt defect

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 16-11 11:06

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Elektronicanet schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 00:19:
Wat een fantast die Professor van jou. |:( :z

als je even mee rekend dan kom je dus op zo'n 160 cent per smsje (bij het versturen van 160 bytes) wat dus ver boven de vraagprijs is van een sms (tussen de 9 en 30 cent)

Die 10 000 euro is zo uit zijn duim gezogen denk ik. Vooral als je ook kijkt wat gsm aanbieders bv. wappen vragen of als je het gewoon bellen in bytes uit drukt.

Hecht dus vooral niet teveel waarden aan die getallen in dat zogenaamde onderzoek van die professor B)

Ik denk dat de werkelijke kostprijs voor sms verkeer ergens in de tiende of honderste van een cent liggen.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Een normale GSM heeft constant contact met een GSM antenne in de buurt, en met dit netwerkverkeer reizen de SMS'jes mee. Dus volgens mij ben je geen speciale of extra hardware nodig maar zou speciale software dit gewoon kunnen regelen omdat de benodigde hardware er al is voor het bellen.

Dat er nu ietsje meer netwerkverkeer is zou ietsje meer stroom en afschrijving kunnen kosten, maar die kosten liggen echt heel laag.

[ Voor 20% gewijzigd door André op 19-04-2005 01:04 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak-Freak schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 00:51:
[...]

Wat een fantast die Professor van jou. |:( :z
Omdat hij Comic Sans gebruikt (the horror, in een dictaat!)?
Dit is gewoon verouderde informatie. Zoals je zegt, de prijs per SMS is volgens die info EUR 1,60. Als je uit gaat van 15 cent per SMS dan kom je op 980 euro per MB, wat danig kan zakken omdat er ook SMS bundels van 5 cent per SMS zijn.
Daarbij kost GPRS per MB tegenwoordig EUR 1,50 en dat staat er nog niet meer in.

Ik denk dat je eerder de hedendaagse TU student kunt aanspreken dat ze dit zonder eigen controle voor waar aannemen 8)7

Signatures zijn voor boomers.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:10

Bob Popcorn

Plop!

nero355 schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:08:
[...]

KLOPT!!! En SMSverkeer tussen 2 verschillende Providers kost dan iets van 1 a 2 cent ofzo, omdat ze van elkaar geld willen :D
Dus iemand met vodafone stuurt een SMS naar iemand met orange, vodafone betaalt 2 cent, diegene stuurt een sms terug, en orange betaalt 2 cent. Oftewel ze staan weer quite? :/

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

SMS kost NIKS!

Totale onzin. Ook binnen het eigen netwerk kost dataverkeer gewoon geld. Daarnaast heb je natuurlijk nog het onderhoud / aanschaf van de sms diensten etc.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bob Popcorn schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:48:
[...]

Dus iemand met vodafone stuurt een SMS naar iemand met orange, vodafone betaalt 2 cent, diegene stuurt een sms terug, en orange betaalt 2 cent. Oftewel ze staan weer quite? :/
Yep, en Orange en Vodafone staan langs de zijlijn als :+ en wachten totdat persoon 1 dat smsje weer antwoord of wellicht zelfs wel gaat bellen 8)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Jazco2nd
als je eens even uitrekent hoeveel 10 000 smsjes kosten... uitgedrukt in bijvoorbeeld "aantal gespreksminuten", kom je er denk ik achter dat smssen zo weinig kost dat het in het niet valt bij bellen en internetten... als bijvoorbeeld vanaf vandaag 1 maand lang smssen niet meer mogelijk is, zou dat niet minder kosten betekenen voor de providers...

als ik non stop constant films download met 110 KB/s en daarnaast op de achtergrond ook af en toe 1 byte verzend... en daarbij ook nog eens een downloadlimiet heb van 1000 MB, haal ik die limiet praktisch evensnel als ik niet steeds die ene byte stuur...

ik denk dat je in elk geval kan stellen dat de prijs die nu gevraagd wordt voor smssen NIET bedoeld is om de smskosten te dekken...

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Topicstarter
ok, even weer terugkomen op mijn onderzoek...

Ik wilde graag weten hoeveel één SMS voor een provider kost, zo te zien is dat bedrag dus onder de 1 eurocent.
Het zou dus voor een provider mogelijk moeten zijn om SMS aan te kunnen bieden voor 1 cent.
Dus alle providers zitten ons eigenlijk te naaien, right? Of is 8 cent (telfort prepaid) een redelijke SMS prijs?

Rex

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ReflexWolf schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:16:

Ik wilde graag weten hoeveel één SMS voor een provider kost, zo te zien is dat bedrag dus onder de 1 eurocent.
Het zou dus voor een provider mogelijk moeten zijn om SMS aan te kunnen bieden voor 1 cent.
Dus alle providers zitten ons eigenlijk te naaien, right? Of is 8 cent (telfort prepaid) een redelijke SMS prijs?
Waarom zou een provider produkten voor de kostprijs moeten aanbieden?
Het principe van commerciële bedrijven is dat ze winst willen maken. Zolang mensen maar al te bereid zijn om een bepaald bedrag voor een produkt/dienst te betalen, is het imo gewoon slim om dat bedrag te berekenen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

De Opta heeft hier ook wel info over. Tijdje terug las ik er nog over, weet alleen niet meer waar. Misschien dat er op de website van de Opta iets staat?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb jaren terug ooit eens met een directeur van CMG gebabbeld, en ik begreep dat CMG een klein deel van een cent per SMSje krijgt/kreeg, licentiekosten dus. Tenminste, dat is dus wat ik me herinner. ;) Maar goed, zo'n SMSje wordt dus niet echt duurder van die kosten (laat het 0,1 of 0,01 cent zijn per bericht, maar goed, met heel wat berichten op een dag is dat toch een geinige ROI ;)).

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

ReflexWolf schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:16:

Jij denkt dat al die antennes waar jij gebruik van maakt om je sms te kunnen versturen daar gratis neergezet worden? En dat de providers die gratis op kunnen halen bij Nokia, Ericsson, Alcatel etc.?
De werkelijke kostprijs zal erg laag zijn, maar een (telecom)bedrijf heeft ook kosten hoor... Die 8 cent is redelijk maar met een abonnement kan je bij Telfort al voor 5 cent en bij Orange en Hi voor 6 cent sms'en. Bij Hi kan dat tijdens de Happy Hours zelfs voor maar 3 cent.

• Jazco2nd
Hillie schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:38:
Ik heb jaren terug ooit eens met een directeur van CMG gebabbeld, en ik begreep dat CMG een klein deel van een cent per SMSje krijgt/kreeg, licentiekosten dus. Tenminste, dat is dus wat ik me herinner. ;) Maar goed, zo'n SMSje wordt dus niet echt duurder van die kosten (laat het 0,1 of 0,01 cent zijn per bericht, maar goed, met heel wat berichten op een dag is dat toch een geinige ROI ;)).
dat lijkt mij wel errug sterk... maandelijks worden miljarden smsjes verstuurd... dan is CMG algauw het rijkste bedrijf ter wereld...

Verwijderd

Het lijkt me onmogelijk om de kostprijs ook maar te gokken binnen een redelijke foutmarge. Over het algemeen is dit soort info gewoon niet verkrijgbaar voor buitenstaanders en niet eens voor mensen binnen een bedrijf. Je kunt gokken (wat kost een mast, hoeveel personeel hebben ze, hoeveel daarvan werken er mee aan de SMS dienst, wat verdient zo'n werknemer gemiddeld, hoe hoog is de uitval, ondersteuning, licenties, servers/hardware, verzekering, promotie, marktonderzoek, goodwill, energie, etc, etc) maar het enige wat je volgens mij kan zeggen is dat een SMS tussen de 0 en 5 cent kost (0 en 5 uitgesloten) omdat het (1) niet gratis is en (2) omdat ze niet tegen kostprijs zullen verkopen.

• Jazco2nd
Als de netwerken daadwerkelijk aparte apparatuur en medewerkers zouden hebben voor SMS verkeer, waarom was SMSen in het verleden dan gratis?
Elektronicanet schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 00:19:
nee er staat 1miljoen per MB...

ik denk dat mensen hier toch een verkeerd beeld hebben over geld hoor...
offtopic...
Versatel betaalde fors voor voetballicenties, maar doordat ze goede licenties binnenhaalde stegen de aandelen de volgende dag zo snel dat ze zoveel verdienden dat ze, met de kosten voor de licenties afgetrokken, zelfs 40 miljoen winst maakten.
Die licentiekosten hadden ze dus al ruim terugverdiend.

als ik nu alle apparatuur aanschaf en installeer die nodig is voor mobiel dataverkeer geloof ik best dat ik miljoenen kwijt ben ja...
om dat terug te verdienen heb ik geld nodig...
als ik die startkosten terugverdiend heb gaat het alleen nog maar om onderhoud (incl vervanging/vernieuwing). Deze kosten verdien ik echter terug met 90% van het dataverkeer... en dat is nou juist SPRAAK...

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 21-04-2005 01:39 ]

Verwijderd

Dus on-net (in het netwerk van Vodafone) zou het versturen van sms'jes voor Vodafone zelf gratis moeten zijn?
Nee natuurlijk niet, gratis bestaat niet. Onderhoud, afschrijving, bandbreedte etc. Maar verwaarloosbaar is het wel. Het versturen van een smsje neemt ongeveer 2 sec gsm-bandbreedte in beslag. Je weet wat een telefoontje per minuut kost. Reken dat om naar seconde, doe dat keer 4 (2 * 2 seconde) en je hebt globaal de prijs.

Internetwerkverkeer (KPN - T-Mobile etc) is wel *erg* duur, ik meen zelfs 5 cent, maar dit wordt grotendeels tegenelkaar weg gestreept, als je ervan uit gaat dat er evenveel mensen van KPN naar t-mobile smsen als van T-Mobile naar KPN, deze regeling is opgezet om providers uit Afrika te weren van het netwerk.

[...]
Een smsje is 160 bytes.
In een megabyte gaan 1024*1024 = 1048576 bytes
1048576 / 160 = 6553 smsjes per megabyte.
6553 * 0,25 cent = € 1638 (inclusief btw, tegen een hele hoge prijs / sms)

Maar van iemand die het volgende oreert hoef je ook niet veel te verwachten:
100Gigabyte = 100.000.000.000

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 01:56 ]

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 16-11 11:06

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Jazco2nd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 01:37:
Als de netwerken daadwerkelijk aparte apparatuur en medewerkers zouden hebben voor SMS verkeer, waarom was SMSen in het verleden dan gratis?

[...]

nee er staat 1miljoen per MB...

ik denk dat mensen hier toch een verkeerd beeld hebben over geld hoor...
Er staat 1 miljoen cent per MB en laat dat nou precies 10 000 euro zijn.
Kijk dus eens even goed voordat je dit soort commentaar geeft. Het haalt natuurlijk niet weg dat die 10 000 euro per MB ook grote onzin blijft. Ik kan me niet herrineren dat een smsje ooit 1.60 euro heeft gekost ik wil dan al helemaal niet weten wat dan de belkosten per minut zouden zijn.

• Jazco2nd
je hebt helemaal gelijk erg stom van mij!
maar het ging inderdaad meer om het punt...

• djeejdjeej
  • Laatst online: 30-09 14:32
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:47:
[...]

Die prijs is niet zo makkelijk te bepalen. ik zal is kijken morgen of ik erachter kan komen wat de kosten precies zijn voor Vodafone :X
Ik denk dat je baas het dan erg leuk gaat vinden als je het hier gaat posten...

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Jazco2nd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 01:37:
Waarom was voicemail gratis. Waarom was de helpdesk gratis. Waarom .....
Dat noemen ze service voor de klant :)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

djeejdjeej schreef op donderdag 21 april 2005 @ 09:06:
[...]

Ik denk dat je baas het dan erg leuk gaat vinden als je het hier gaat posten...
Ach, wellicht is Ikedea op zoek naar een nieuwe uitdaging.... })

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Eastman
  • Niet online
een aantal jaar geleden, kreeg ik een gratis sms bundel van 150 sms-jes per maand bij een telfort abo..

Sms'en mag niet zoveel kosten als het nu kost, maar MMS is helemaal duur :-(

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

• Rac-On
  • Niet online
@Jazco2nd en anderen die zeggen "vroeg was het gratis, dus de kostprijs is 0", zoals al eerder uitgelegd kan je een dienst best een tijdje onder de kostprijs aanbieden, dat zegt niets over de daadwerkelijk kostprijs..

@Ts, de variabele kosten voor een sms (net als van telefonieverkeer trouwens) zijn in het beginsel 0. Eigenlijk zijn de variabele kosten van iedere "virtueel" produkt (zoals bijv ook televisie, internet e.d.) 0. De investering zit hem daarbij in de mogelijkheid creeeren de dienst aan te bieden. Denk hierbij aan je service desk (een callcenter medewerker kost ongeveer een euro per minuut), je infrastructuur (masten, bekabeling), je billing (databases voor het bijhouden van smsjes, systemen voor het maken en verwerken van fakturen en betalingen) en natuurlijk personeel om het geheel te laten draaien. Dit zijn echter kosten die niet direct beinvloed worden door de hoeveelheid van het produkt die wordt afgenomen.

Ergo: de variabele kostprijs van een sms is 0, de vaste kosten zijn nagenoeg niet te achterhalen, zelfs niet voor insiders.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens vroeger ging SMS verkeer ook wel over het oude X25 netwerk. Had een klant toen een probleem mee. Klant stuurt vanaf een of andere private SMS centrale een SMSje zie ik hem eerst in hex langskomen en dan 2 seconden later op mijn telefoon. Was best vaag.
Kostprijs is inderdaad laag erg laag. Het zijn niet de datakosten zoals al een paarkeer gezegd is maar het odnerhoud aan de systemen ed.

ben trouwens wel benieuwd naar de kostprijs van een flesje heineken. Schrik je denk ik ook wel van

Verwijderd

Dit berichtje heb ik een tijdje terug op de FP gepost (http://www.tweakers.net/r...=Posting&ParentID=1272732)
SMSsen kost jouw provider geen eens geld.
Dat is niet waar. Vroeger was het al niet waar en tegenwoordig al helemaal niet meer...

SMS'jes worden verstuurd over het signaleringsnetwerk, tussen de GSM en de mast is dat een tijdslot (1 van de 8 ) , op het achterliggende (bedraadde) netwerk is het signaleringsnetwerk een apart netwerk.

Signalering houdt in dat verschillende onderdelen van het telecom-netwerk elkaar berichten kunnen sturen, bijvoorbeeld, de ene MSC (GSM-centrale) naar de andere MSC: "Er komt een gesprek aan, van 06xyz naar 06abc, op trunk 5, tijdslot 21" of een MSC naar een HLR (Home Location Register, Centrale database van het netwerk): "Hey, weet jij waar 06xxx uithangt?". Over het algemeen wordt hiervoor het SS7 protocol gebruikt.

Het SS7-netwerk had te maken met een grote overcapaciteit, o.a. doordat het overal redundant uitgevoerd wordt (valt het SS7-netwerk uit, is er niks meer mogelijk op het GSM-netwerk). De operators waren dus maar wat blij met een dienst die dit netwerk wat rendabeler maakte. Echter, het succes is veel groter geworden dan wie dan ook verwacht had, en het gevolg is dus dat sommige operators tegen het maximum van hun netwerk aan dreigen te lopen en dus hun SS7 netwerk moeten uitbreiden, alleen maar om de SMS-jes af te kunnen handelen, deze uitbreidingen kunnen aardig in de papieren lopen.

Daarnaast hadden de operators altijd al extra apparatuur nodig (SMS-Centers, of SMSC's) om de berichten af te handelen. Volledig gratis is het dus niet en nooit geweest ook. Wel is en blijft het een lekkere melkkoe voor de operators, want verlies maken ze in ieder geval niet op die 9 cent.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 14:01

beany

Meeheheheheh

TrailBlazer schreef op donderdag 21 april 2005 @ 11:10:
ben trouwens wel benieuwd naar de kostprijs van een flesje heineken. Schrik je denk ik ook wel van
probeer eens sigaretten... dan schrik je nog veel harder denk ik...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

ik vond dit onderwerp, en aangezien ik nu op school ook de opdracht heb gekregen om uit te zoeken hoe een prijs tot stand komt, wil ik ook uitzoeken hoe de prijs tot een smsje tot stand komt...

is de situatie die hierboven staat hetzelfde gebleven of is het veranderd?

dan had ik nog een paar specifieke dingen die ik mij afvroeg over de kosten van een sms....

hoe kan het dat een pre-paid smsje (met sms bundel) veel goedkoper is (0.09) dan een smsje in een abbonoment 150 smsjes voor over de 20 euro... (vodafone)...

hoe kan een smsje in een bundel (0.09), 160% goedkoper zijn dan een smsje niet in een bundel (0.22)...

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Hoe kan een sms-je van 161 tekens nu zo-veel moeten kosten tov een minuut spraak.

Spraak is veel meer data per minuut dan het versturen van een 161 tekens sms-je. Opzet in het spel? Bewust hoge prijzen?

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Rac-On
  • Niet online
@bjck: zoals al eerder gezegd gaat de data van een smsje op een heel andere manier over het netwerk dan die van spraak, je kan die 2 dan ook niet zomaar vergelijken.

@prijzen: in het geval van sms-jes kan ik me niet aan de indruk ontdekken dat het een 100% marktgebasseerde prijs is. Oftewel: de operator bepaald zijn prijs aan de hand van "wat het bij de concurrent kost, maar dan een cent minder".
De redenen dat sms op de prepaid markt goedkoper is, zijn denk ik:
- prepaid is nog minder klantvast dan abo, dus moet de providers meer moeite doen zijn klanten te behouden wat resulteerd in lagere prijzen
- prepaid wordt door een heel andere slag gebruikers gebruikt dan abo. Prepaid gebruikers zijn denk ik gebruikers die over het algemeen meer sms-en en minder bellen dan abo's (ak: sms lager tarief, bellen hoger tarief).

ook in dit geval heeft de consumentenprijs dus niks te maken met de kostprijs.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

ok, bedankt, maar zijn er mensen die 'officiele' bronnen misschien voor me hebben?

dan denk ik aan site's, boeken, etc.

zijn er verder nog andere mensen die antwoorden hebben op deze vragen:
is de situatie die hierboven staat hetzelfde gebleven of is het veranderd?

dan had ik nog een paar specifieke dingen die ik mij afvroeg over de kosten van een sms....

hoe kan het dat een pre-paid smsje (met sms bundel) veel goedkoper is (0.09) dan een smsje in een abbonoment 150 smsjes voor over de 20 euro... (vodafone)...

hoe kan een smsje in een bundel (0.09), 160% goedkoper zijn dan een smsje niet in een bundel (0.22)...

• djeejdjeej
Vodafone heeft inmiddels nieuwe abonnementen waarbij je al vanaf 5 of 6 cent kunt SMS'en. Dat Prepaid goedkoper is, gaat nu dus niet meer op.

Verder is bellen binnen de bundel ook vaak goedkoper als daarbuiten. Zaak is dan om een geschikte bundel te nemen. Je begrijpt denk ik zelf wel dat niet alleen de klant hierbij gebaat is

edit: 2,7 cent?

[ Voor 46% gewijzigd door djeejdjeej op 24-05-2005 12:21 ]

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 12:38
2.7 cent als ik het goed heb...

Verwijderd

Misschien is het wel helemaal niet dat de prijs zo hoog is omdat er aan verdient moet worden,

Stel:

een smsje kost €0,01 dan gaat iedereen sms-en

Maar wie belt er dan nog?

dus worden de smsjes duurder omdat er geen inkomsten meer zijn.

TOCH?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:08:
Misschien is het wel helemaal niet dat de prijs zo hoog is omdat er aan verdient moet worden,

Stel:

TOCH?
Er zijn genoeg mensen ( ik ook) die amper smse en vooral bellen omdat dat gewoon makkelijker is en in mijn belbundel zit _/-\o_

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Bij een te-lage prijs zal er ook zo'n enorme toename zijn in gebruik dat de apparatuur nodig voor de SMS dienst niet snel genoeg uitgebreid kan worden wellicht.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 22:19

ReLight

echo("What Now ? !")

"There ain't such a thing as a free lunch"
Bekend mee?

De markt prijs en operationele kosten van data verkeer (incl sms) staan geheel los van elkaar. We hebben het hier echt over 'wind-handel'. dagprijzen, en vraag en aanbod. mbt sms is het ingedeelt in z.g. Tiers. Een Tier-One is bv KPN, Vodaphone, ect. deze maken de operationele kosten voor netwerk en leveren eigenlijk de achtergrond dienst. Dan heb je marketing gezien Tier-2, Tier-3 en Tier-4's. De verdeling ervan gaat uiteindelijk op afname volume en afname GARANTIES. Hoe hoger in de boom, hoe meer comitment er gemaakt moet worden. Al deze activiteiten en de gerelateerde mensen moeten betaald worden van de RUC kosten, de marges. Deze moet er op elke laag dus weer uit.
Op Tier-4 zitten de meeste SMS diensen via het web bijvoorbeeld. Die kopen in per 10.000 tegen inkoop van +- 11c/sms. Wordt er dan altijd wins gemaakt? Nee, want ook SMS kent verschillende kosten opbouw vormen. Een klant die via jouw een sms verstuurd, deze betaald jouw direct. Een sms naar de klant suren, waarna jij door de provider betaald wordt (kickback) is veel duurder, aangezezien de provider voor deze dienst +- 35 ct vraagt. Vandaar dat die diensten zoals JAMBA AAN etc 55ct/sms is.
Het normale sms bij een (kleinere) gsm provider werkt ongeveer op de zelfde inkoop lagen manier.
En zoals hier eerder opgemerkt, de prijzen daarvan zijn allemaal erg geheim, want het mag simpel weg niet echt uitlekken dat prov-A voor 4ct inkoopt terwijl prov-B bij dezelfde dat voor 4,05 ct doet. want B was toch trouwer dan A? Het is allemaal heel erg commercieel.

En er zijn nog vele commercieele prijs trucks en combi's die nog gaan komen, want technisch is het allemaal al mogelijk. (zoals overgang van de vaste net opzet naar gsm opzet)

sucses ermee.

*doe ook wat in telecom ;) *

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Ok, dat het een kwestie is van vraag en aanbod is mij nu ongeveer wel duidelijk.

Toch denk ik dat een sms [b]buiten de bundel [/b] nog steeds veel te duur is. Kan iemand mij uitleggen waarom die smsjes van te voren moeten worden ingekocht? Dit lijkt mij namelijk pure afzetterij voor degene die weinig smst of nog nooit van een bundel heeft gehoord. de kosten van een smsje waren namelijk 22 cent t.o.v. 9 cent in een bundel. Degene die dus nooit van een bundel heeft gehoord(ik was er zo een voor maanden lang, en ik smsde vrij veel :S) wordt dus ontzettend afgezet. (160% meer betalen :S)

verder was er een Frans onderzoek waarin bleek dat wij hier in Nederland weer eens het duurste uit waren ...
http://www.quechoisir.org...D0687E607C1256F0100348EA5

heeft verder iemand nog mij de geschiedenis van een smsje? (een link bijv.?)

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Zoek eens op "text messaging", dan vind je genoeg, de ascii pager was een directe voorloper.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 13:08:

Stel:

TOCH?
Wees maar niet bang. Erg veel mensen zullen het echt niet interresant vinden om een paar euro per maand te besparen door een half uur per zinnetje bezig te zijn, tijd kost ook geld! SMS is nu zo goedkoop dat het ook niet veel meer uit maakt of het nu 2 of 4 cent kost, ik denk dat niet veel mensen zich nu nog laten beperken door de prijs.

🌞🍃

• djeejdjeej
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 11:45:
Ok, dat het een kwestie is van vraag en aanbod is mij nu ongeveer wel duidelijk.

Toch denk ik dat een sms [b]buiten de bundel [/b] nog steeds veel te duur is. Kan iemand mij uitleggen waarom die smsjes van te voren moeten worden ingekocht? Dit lijkt mij namelijk pure afzetterij voor degene die weinig smst of nog nooit van een bundel heeft gehoord. de kosten van een smsje waren namelijk 22 cent t.o.v. 9 cent in een bundel. Degene die dus nooit van een bundel heeft gehoord(ik was er zo een voor maanden lang, en ik smsde vrij veel :S) wordt dus ontzettend afgezet. (160% meer betalen :S)
Als je lid bent van de ANWB is de wegenwacht ook opeens een stuk goedkoper. Als je een abonnement neemt op een tijdschrift of krant, wordt die opeens ook goedkoper. Als je naar een groothandel gaat en je sluit een deal dat je iedere maand een vaste afname garandeert, krijg je producten ook veel goedkoper dan dat je af en toe eens langskomt.

Met een SMS bundel heeft de provider een vaste afname per maand en daarom krijg je korting. Dat SMS dan (veel) goedkoper is met zo'n bundel of dat het erg duur is zonder bundel, is maar net hoe je het bekijkt.

Heb je de nieuwe tarieven van Vodafone gezien? Daarin is men een beetje afgestapt van de SMS bundels, er is wel nog een SMS voordeel dat je kunt aan laten sluiten voor 2 euro per maand waarna de SMSjes nog maar de helft kosten. Als je veel SMS't ideaal, als je niet veel SMS't dan bespaar je 2 euro per maand...

Verwijderd

ik doelde een beetje meer op de pre-paid (dat gebruik ik zelf) over abbo weet ik niet zo heeeel veel.

maar dat het duurder is begrijp ik best. maar het blijven toch jouw klanten of ze het nou veel of weinig gebruiken. bij de ANWB bijv. zijn de mensen die geen lid zijn geen klanten van je, dus die hoef je ook niet tevreden te houden. daarom vind ik een verschil van 160% wel vrij veel.

weet iemand trouwens hoe de ascii pager de ontwikkeling van SMS heeft beinvloed?

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

http://in.mobile.yahoo.com/smshistory.html
Mooi artikel : http://www.telenor.com/te...f/3.2004/Page_187-194.pdf
http://blog.ipipi.com/blog/_archives/2005/2/17/329057.html

Onze vriend google is weer genereus, maar deze info had je ook zelf kunnen vinden.

• M@rijn
  • Laatst online: 23:15
In principe kan je de kostprijs van een SMS vinden in een artikel over Jabber via de mobiel in het 2de nummer van linux magazine, de prijs van een SMS kan in principe 0,01 of nog minder kosten.

Verwijderd

djeejdjeej schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 12:17:
Vodafone heeft inmiddels nieuwe abonnementen waarbij je al vanaf 5 of 6 cent kunt SMS'en. Dat Prepaid goedkoper is, gaat nu dus niet meer op.
Met een Vodafone UMTS 100 bundel heb je voor 100 euro 1500 min of 3000 sms

dat is 3 cent per sms! Komt toch aardig in de buurt van die 2,7 cent

en bij een idiote bundel van 150 euro heb je 2500 min of 5000 sms...
damn .. je zou maar 5000 smsjes sturen met een gewoon toestelletje ben je je duim kwijt na een maand

Verwijderd

toch ontzettend bedankt, had wel wat gevonden maar deze artikelen nog niet...
Pagina: 1