Toon posts:

P5P800 + P4 530 bevriest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie middag,

Ik heb flink op internet lopen zoeken of er een oplossing is voor mijn probleem, maar ik heb zelf niks kunnen vinden.

Mijn probleem is dat mijn pc soms bevriest. Ik kan dan niks anders meer doen dan op de reset knop te drukken of op de uit knop. Mijn status lamp voor mijn harddisk blijft ook continue branden heb het idee dat hij dan in een loop blijft hangen ofzo. Weet hier iemand wat het kan zijn?

Ik zit zelf te denken dat de moederbord gaar is. Ik heb vorige week een nieuwe hardeschijf in mijn pc laten zetten dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb alles up to date kwa drivers. Dus daar kan het niet aan liggen. het gebeurt op de raarste momenten dus het kan niet aan de voeding liggen. want daar moet een patroon in zitten als hij overbelast raakt. Geheugen testen, harddisk test, processor testen uitgevoerd ligt het ook niet aan die doen het allemaal goed.

Mijn pc bestaat uit het volgende:

Asus p5p800 moederbord
intel pentium 530
Aopen miditower 350Watt voeding
videokaart Club-3d Geforce 6800 128mb
1 gig geheugen van kingston
maxtor 10 diamond 200 gb SATA
sweex Draadloosnetwerkkaart zit er in en 2 dvd spelers

Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen ik wordt langzaam gek omdat ik het probleem niet kan vinden en bang ben dat het hardware matig is.

Alvast bedankt Marcel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Inkoppertje: even onderclocken en zien hoe de PC zich houdt? Zie voor achtergrondinfo de troubleshooter.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Het kan toch aan de voeding liggen, probeer voor de gein eens onder te klokken (zoals BalusC zegt).
Een Pentium 4 530 (J ?) verbruikt best veel energie. Je hebt er ook nog een vrij zware videokaart in hangen dus is het best mogelijk dat jouw voeding het niet meer trekt.

Controleer overigens ook de temperaturen en probeer het systeem met een andere videokaart :)

Trek ook alle overbodige hardware eruit, denk daarbij aan 1 DIMMetje,die netwerkkaart, DVD speler etc..

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor de reacties ik zal vanavond ff proberen met minder spullen in mijn pc al heb ik al een geluidskaart eruit gehaald ik dacht namelijk eerst ook aan te veel kaarten erin.
Ik kom trouwens de volgende 2 foutmelding tegen in mijn logboek

Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D gebeurtenis 11
Het apparaat \Device\Ide\IdePort2 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd. gebeurtenis 9

en daarnaast zie ik heel veel gele uitroep tekens van gebeurtenis 51 in mijn logboek

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Pas ook op met wat je zegt over je harde schijf, het is een Maxtor SATA en die hebben compitabiliteitsproblemen met de ICH5R southbridge in je 865PE chipset... Je kan ook eens proberen SP2 te deinstalleren, dat helpt vaak ook. :)

Je kan je Diamondmax 10 flashen met deze firmware om dat probleem te verhelpen. Zie ook de OM FAQ.

[ Voor 25% gewijzigd door Tim_R op 17-04-2005 14:46 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voordat je van alles gaat flashen zou ik je videokaart even verwisselen voor wat anders en kijken of het dan nog voorkomt.

Ik heb al twee keer hetzelfde probleem gehad zoals hierboven, en beide pc's waren uitgerust met een club 3d 6600GT. Jij hebt dan wel een 6800, maar wie weet.. Test even een oude videokaart van jezelf of leen deze van een vriend of kennis.

Suc6!

Mijn V&A

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:43:
Pas ook op met wat je zegt over je harde schijf, het is een Maxtor SATA en die hebben compitabiliteitsproblemen met de ICH5R southbridge in je 865PE chipset... Je kan ook eens proberen SP2 te deinstalleren, dat helpt vaak ook. :)
Heb je misschien een link waar dit officieel staat dat maxtor compitabiliteitsproblemen heeft met ICH5? En het flashen van harddisken enzo doe ik liever niet aangezien ik nog garantie heb.

to Audi-Addict: ik zal eens kijken of ik een videokaart kan lenen. en anders moet die winkel waar ik het gekocht heb maar uitproberen met een andere videokaart. Ik heb garantie op de hardware dus vind dit daar toch er onder vallen.

Ik had trouwens gisteravond weer nergens last van heb ik gewoon een 3d spel kunnen spelen. terwijl smiddags mijn computer vastliep toen ik datzelfde spel wilde spelen. Ik begrijp er echt niks van maar zulk soort dingen gebeuren geloof ik altijd als iets incompatible is. dan gebeurt het soms wel soms niet. 8)7

• Tim_R
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:50:
[...]

Heb je misschien een link waar dit officieel staat dat maxtor compitabiliteitsproblemen heeft met ICH5? En het flashen van harddisken enzo doe ik liever niet aangezien ik nog garantie heb.

to Audi-Addict: ik zal eens kijken of ik een videokaart kan lenen. en anders moet die winkel waar ik het gekocht heb maar uitproberen met een andere videokaart. Ik heb garantie op de hardware dus vind dit daar toch er onder vallen.

Ik had trouwens gisteravond weer nergens last van heb ik gewoon een 3d spel kunnen spelen. terwijl smiddags mijn computer vastliep toen ik datzelfde spel wilde spelen. Ik begrijp er echt niks van maar zulk soort dingen gebeuren geloof ik altijd als iets incompatible is. dan gebeurt het soms wel soms niet. 8)7
Ja, de OM FAQ. Dat vind ik al behoorlijk officieel :P

Zie:

Compatibiliteit

Alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline, etc) hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge. Er zijn geen andere oplossingen dan een HDD van een ander merk nemen of het moederbord te vervangen door een bord met een ander chipset. De ICH6(R) heeft hier geen last van.
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB). Het schijnt dat de schijven die vanaf januari 2005 zijn geproduceerd reeds zijn voorzien van deze firmware.
Let op: sluit voor het flashen uitsluitend Maxtor DM10 schijven aan in je PC en verwijder de overige typen Maxtor schijven (zoals DMP9), anders wordt de Firmware van de andere Maxtor schijven ook overgeschreven.
Ook hebben alle Maxtor ATA133 schijven compatibiliteitsproblemen met SATA-PATA controllers danwel converters die zijn voorzien van een Marvell bridge (SiL3112 controllers, Asus converters, etc). Je moet het boeltje op UDMA5 (ATA100) forceren in plaats van UDMA6 (ATA133) om het werkend te krijgen. Zie ook o.a. dit topic: Incompatibiliteit Silicon Image 3112A + Maxtor 120GB ATA133.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Dit klinkt zeker als een geval voeding vervangen door minimaal een 420 of hoger van een goed merk. Trek tevens die netwerk kaart er eens uit om te kijken of dat het probleem oplost.

Mogelijk heb je nog een ander merk disk in de buurt om daarmee te testen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Timmyboy_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 16:17:
Alle Maxtor SATA schijven (DMP9, DM10, Maxline, etc) hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge.
Is ook ergens te vinden hoe deze problematiek zich precies uit? Ik vind dat wel interessant om te zien, aangezien ik tientallen DMP9 + ICH5 combo's met succes heb geassembleerd + geinstalleerd. Nog geeneen systeem teruggezien, maar ik ben er graag op voorbereid als er problemen aan zitten te komen.
LeNNy schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:07:
Dit klinkt zeker als een geval voeding vervangen door minimaal een 420 of hoger van een goed merk.
Als er al een AOpen in die kast zit (en dat zal waarschijnlijk het geval zijn, tenzij je een QF50C behuizing hebt), dan lijkt mij de kans dat die voeding niet voldoende zwaar of instabiel is, zeer klein. Ik heb _erg_ weinig problemen met AOpen voedingen (ik gebruik ze standaard). AOpen maakt overigens de voedingen niet zelf, maar gebruikt gerelablede Fortron voedingen. In el-cheapo kastjes (zoals de QF50C) gebruiken ze echter nog wel eens een PowerMan voeding. Die zou ik er wel meteen uitmikken, want die voedingen zijn bij lange na niet zo robuust en betrouwbaar als de Fortron/AOpen voedingen.

[ Voor 45% gewijzigd door koraks op 18-04-2005 19:49 ]

• Tim_R
koraks schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:46:
[...]

Is ook ergens te vinden hoe deze problematiek zich precies uit? Ik vind dat wel interessant om te zien, aangezien ik tientallen DMP9 + ICH5 combo's met succes heb geassembleerd + geinstalleerd. Nog geeneen systeem teruggezien, maar ik ben er graag op voorbereid als er problemen aan zitten te komen.
Nou, zelf heb ik er ook last van gehad; onvoorspelbare freezes van een seconde of 5-8, soms bootte ik en had ie het om de 17 minuten, soms kon ik uren werken zonder dat er iets was... Probleem is dat je zoiets nooit als eerste bij de harde schijf zou zoeken, maar eerst voeding, mobo, geheugen enz...
koraks schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:46:
[...]

Als er al een AOpen in die kast zit (en dat zal waarschijnlijk het geval zijn, tenzij je een QF50C behuizing hebt), dan lijkt mij de kans dat die voeding niet voldoende zwaar of instabiel is, zeer klein. Ik heb _erg_ weinig problemen met AOpen voedingen (ik gebruik ze standaard). AOpen maakt overigens de voedingen niet zelf, maar gebruikt gerelablede Fortron voedingen. In el-cheapo kastjes (zoals de QF50C) gebruiken ze echter nog wel eens een PowerMan voeding. Die zou ik er wel meteen uitmikken, want die voedingen zijn bij lange na niet zo robuust en betrouwbaar als de Fortron/AOpen voedingen.
Agreed. Ik heb zelf een AOpen 350W met 12cm fan en die hoor je absoluut niet! Prachtige en stabiele voeding. :)

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op maandag 18 april 2005 @ 21:20:
[...]
Nou, zelf heb ik er ook last van gehad; onvoorspelbare freezes van een seconde of 5-8, soms bootte ik en had ie het om de 17 minuten, soms kon ik uren werken zonder dat er iets was... Probleem is dat je zoiets nooit als eerste bij de harde schijf zou zoeken, maar eerst voeding, mobo, geheugen enz..
Wat heb jij als oplossing gedaan om dit probleem te verhelpen? heb je ander merk hardware geinstalleerd of heb je dezelfde hardware verwisselt?

ik heb trouwen een Aopen H600B Miditower 350W Zwart behuizing dus ik mag aannemen als ik dit zo hoor van Koraks dat dit goed en voldoende is.
Ik zal vanavond eens mijn wifi kaart eruit halen kijken of dit helpt.

Verwijderd

Hier ook problemen met de combinatie tussen dat Asus moederbord en die Maxtor HD.
Ik heb er een WD ingezet en problemen opgelost.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 09:54:
[...]

ik heb trouwen een Aopen H600B Miditower 350W Zwart behuizing dus ik mag aannemen als ik dit zo hoor van Koraks dat dit goed en voldoende is.
Ik heb welgeteld één keer een defecte 350W AOpen voeding uit een H600B moeten halen. De symptomen waren echter totaal verschillend van de waarnemingen van TS. Niettemin loont het IMO zeker om eens te testen met een andere voeding. Dat er weinig problemen zijn met deze voedingen, betekent uiteraard nog niet dat ze allemaal perfect zijn. Maar qua vermogen zit je zeer zeker goed, 350W is bij AOpen ook écht 350W en ruim voldoende voor de configuratie van TS.

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 15:03

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Vervang voor de zekerheid ook even je datakabeltje naar je HDD. Wat mij betreft ruikt het daarnaar ;)

Luchtkoeling zuigt...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb lang niet meer gepost dit komt omdat 3 weken mijn pc weg was om nagekeken te worden. Uit die drie weken zegt de winkel waar ik het heb gekocht dat het aan de bios lag.
Ze hebben de bios geupdate van versie 06 naar 07.
Ik vraag me af of dat de oplossing is omdat in versie 07 alleen maar nieuwe cpu's wordt ondersteund en die van mij al lang werd ondersteund voor deze versie.

het enige wat ze ook zeggen is dat het kan zijn dat de bios niet goed was en door de nieuwe update nu wel.

Ik heb hem nu pas 1 avond terug en tot dus ver geen probleem. Ik wil nog niet te vroeg juigen eerst kijken of hij het weekend overleefd.
Ik hou jullie op de hoogte of hij het weekend heeft doorstaan anders kan dit als oplossing voortaan gegeven worden aan mensen met hetzelfde probleem

ciao
Pagina: 1