Ik heb de Panasonic DMC FZ15 nu een dag in mijn bezit en sloeg werkelijk achterover van z'n prestaties.
Over de lichtgevoeligheid
De Panasonic is met vlag en wimpel superieur aan de andere camera’s die ik heb getest: Nikon Coolpix 995, een Sony DSC-F55E, een Sony P200 en een Canon powershot A75 en een Konica Minolta Z3. De Nikon is gewoon lichtONgevoelig. De Canon is niet veel gevoeliger. De KM-Z3 is iets lichtgevoeliger, maar ruist daarentegen storend veel. De oude Sony F55E was erg lichtgevoelig, maar helaas gestolen. De Sony P200 is waardeloos als vervanger, ik heb nog nooit zo’n lichtongevoelige camera gehad, maar wat wil je met 7megapixel. De Panasonic kan zonder flits zelfs een donker hoekje relatief goed belicht fotograferen terwijl je de camera expres wat beweegt (zie onder). De Panasonic is op twee punten zeer goed:
• Zeer lichtgevoelig over het algemeen.
• Een lens die bij zoom lichtgevoelig blijft (f2,8)
Over de optische beeldstabilisator
Ik wil nooit meer zonder beeldstabilisator, het scheelt enorm veel. Twee voorbeelden:
• Weinig licht: met weinig licht zonder flits uit de losse hand fotograferen: kan. Met 1/4s sluitertijd heb je onbewogen foto’s.
• Vanaf het dakterras schoot ik met 12x zoom op een kruispunt dat 200m verderop ligt. De wegbewijzering voor fietsers (die kleinere met rode letters) was leesbaar! Dan heb je optisch 12x zoom en digitaal 16 keer zoom. Samen 192x zoom. Je hebt praktisch een gestabiliseerde verrekijker!
Over de flitser
Nee, geen flitsvoetje. Wel een sterkere flitsen dan de Z3 (tot 7 meter) en instelbaar. De FZ20 heeft wel een flitsvoetje.
Over de behuizing
De camera doet erg professioneel aan, in gevoel en uiterlijk. Hij is iets groter en zwaarder dan de Z3, maar de voordelen wegen daar makkelijk tegen op. De Z3 voelt goedkoop, kraakt aan alle kanten, en heeft een kleinere display.
Over de bediening
De camera bediend heel logisch en het menu werkt snel. Handig: naast de afdrukknop zit een klein “burst” knopje, die schakelt tussen drie standen: high speed continuous, low speed continuous, low speed continuous tot de kaart vol is en gewoon.
Over de foto’s
De auto-functie werkt uitstekend. De foto’s zijn scherp en goed belicht. Ook belangrijk: zelfs op ISO400 valt de ruis wel mee, althans, in vergelijking met de KM-Z3.
Veelzijdigheid
Ik ontdek steeds weer nieuwe handigheidjes en alles lijkt wel instelbaar. Ik heb ‘m nu zo ingesteld dat na de foto direct 3 seconden het resultaat in beeld komt, waarbij de overbelichtte delen knipperen en na 1,5 seconden het midden even wordt uitvergroot.
Nadelen
Er zijn drie nadelen:
• De lensdop is los, dus goed opbergen òf zelf een touwtje er op tapen

• De batterijlader is in groot contrast tot de camera een gammel knudde-ding. En er gaan geen penlites in, zodat een reserverbatterij 50 euro kost.
• Als je via de handmatige stand de ISO-waarde veranderd (die staat standaard op 100, de auto-modus is daar grijs en niet kiesbaar), dan staat de iso in de autostand niet langer op auto. Een vage softwarefout dus.
Deze nadelen wegen uiteraard niet op tegen alle voordelen.
Al met al een zeer goede camera die helaas zeer slecht verkrijgbaar is in Nederland. Ik heb ‘m bij Progress automatisering gehaald. (150km rijden vanuit Amsterdam). Het was bijna de laatste en is onbestelbaar.
Wel heeft de camera een beter verkrijgbare grote broer, de FZ20. Verschillen: de FZ20:
-heeft 5 megapixel ipv 4.
-ietsie minder lichtgevoelig, maar nog altijd veel beter dan de meeste andere camera’s
-kan geluid opnemen
-heeft een flitseraansluiting
-stukkie duurder
Plaatje
Klik hier voor een 360 graden QuickTime VR Tour
Test door Steve
Test door Imaging-Resource
Test door Dpreview
Weinig populair topic bij GOT
[
Voor 5% gewijzigd door
pmeter op 28-04-2005 15:51