Panasonic DMC-FZ5 VS Konica Minolta Dimage Z5

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik ga een nieuwe camera kopen, en ben aan het twijfelen tussen deze 2.
Waarom twijfel ik nog.

Hoe zit het met snelheid? Sommige reviews zeggen dat de FZ5 sneller is, andere dat de Z5 sneller is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Handling? Ik heb in een winkel de Z5 vast kunnen houden, en die lag erg goed in de hand, de FZ5 heb ik helaas nog nergens kunnen vinden. Heeft iemand hier al ervaring mee, in het speciaal de nieuwe plaats van de shutter release. (ik heb namelijk de FZ20 vastgehouden, maar daar zit de shutter op een hele vreemde plek vind ik, verder is die camera ook een stuk groter).
Ligt de camera verder ook stabiel in de hand?

Heeft iemand de FZ5 al een winkel in rotterdam gezien?

En ik hoorde dat de FZ5 nog al veel herrie maakt bij bijvoorbeeld het zoomen, kan iemand dat bevestingen, en hoe erg is het?

[ Voor 9% gewijzigd door Mad_Cow op 16-04-2005 16:26 ]

• Mad_Cow
[kick]
Is er uberhaupt al iamand in het bezit van de Panasonic dmc fz5 of is ie nog niet beschikbaar in nederland?

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik zit er sterk over na te denken om de Z5 aan te schaffen, maar zit nog met 1 ding: fotos in het donker hebben ontiechelijk veel noise. Ik ben op dit moment dan ook aan het kijken naar betaalbare alternatieven.

XPENG G9 Performance 2024

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De FZ5 heeft een lens met maximale diagrafmawaardes van F2.8 - F3.3
De Z5 F2.8 - F4.5.

De FZ5 heeft dus een snellere lens, dat is in ieder geval 1 van de snelheids aspecten. Je zegt niet echt precies over welke snelheid je het hebt, maar deze kon ik iig snel vinden :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

De FZ5 heeft als minimale sluitertijd 8 seconde tegen 4 seconde van de Z5 en een maximale sluitertijd van 1/2000 tegenover 1/1000 van de Z5. Qua sluitertijd heb je dus meer variatie bij de FZ5.

Daarnaast word voor de Z5 een "recommended" gegeven en voor de FZ5 een "highly recommended".

Verder kan ik over de herrie niks terugvinden.

• Mad_Cow
Met betrekking tot de snelheid, ik ben op zoek naar een camera die snel is als je de shutterknop in 1keer helemaal indrukt, ik heb gelezen dat beide zowiezo heel snel zijn bij een half-press, dus nadat de shutter al half ingedrukt is, maar de meningen verschillen nogal als het gaat over een 'full press'.

Verder werd verteld dat de Z5 slechter presteert in het donker, moet ik hierbij denken aan echt nacht fotografie, of is bijvoorbeeld een kerk al te donker?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah, de focussnelheid dus. Ik zou niet teveel kijken naar de tijd die het kost om een foto te maken als je de knop in 1x indrukt. Dit is namelijk nogal onzinnig om te doen. Je ziet zo helemaal niet op welke punten je camera scherpstelt, en of dat wel goed gebeurd. Tijdens het maken van de compositie heb je zat tijd om je camera te laten focussen.

Ik zie vaak mensen 5 seconden op het lcd schermpje kijken om een compositie te maken, waarna ze met veel geweld de knop in 1x indrukken zodat de camera vrij veel beweegt en je niet weet of de camera wel goed gefocust heeft.
Dan denk ik echt: waarom in godsnaam.... :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik zou gewoon voor de camera kiezen die de beste foto's maakt, en dat is duidelijk de FZ5 met z'n Leica objectief. Op dcresource.com staan foto's van de Minolta en de Panasonic recht tegenover elkaar, en het verschil is heel erg duidelijk te zien. De foto's van de Panasonics zijn duidelijk scherper, en dat is zelfs zonder de camera's softwarematige, inwendige scherpstelling aan te passen (zoals je dat bij de Z5 zou moeten doen). En uiteindelijke gaat het toch om de foto's toch?

En het grote voordeel van die beeldstabilisatie is natuurlijk dat je met langere sluitertijden kan werken, dus ook in donkere kerken. Wel heb ik gelezen dat de beeldstabilisatie van de FZ5 gewoon beter werkt dan de CCD stabilisatie van Minolta.

En dat de Panasonics meer ruis hebben was al bekend. Dat zag je bij de FZ20, maar bijvoorbeeld ook bij de FX serie. Daar heeft Panasonic met al zijn verstand zelf voor gekozen => Meer ruis met behoud van detail, dan meer ruis reductie en verlies van detail. Dat komt ook door die Leica lens: je hebt dan immers een lens die erg veel detail opvangt, en dat doe je dan teniet door een hogere mate van ruisreductie. Meer ruisreductie zou dus zonde van de lens zijn.

Ruis kun je namelijk altijd nog veel beter wegwerken met een ruisreductie programma als NeatImage, en verloren detail kan je immers nooit meer terughalen. Zo'n programma zorgt trouwens toch altijd voor betere resultaten dan de ruisreductie in een camera zelf. Logisch ook, want het 'postprocessen' in de camera zelf gebeurt al in tiendes van een seconde, het 'processen' van een 5 megapixel foto met Neatimage gebeurt in enkele secondes.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 18-04-2005 16:43 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zo'n programma zorgt trouwens toch altijd voor betere resultaten dan de ruisreductie in een camera zelf. Logisch ook, want het 'postprocessen' in de camera zelf gebeurt al in tiendes van een seconde, het 'processen' van een 5 megapixel foto met Neatimage gebeurt in enkele secondes.
Crap, dat dat "altijd" beter is. Niets gaat boven een goeie interne dark frame subtractie bij lange sluitertijden.

Alors.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Stereotomy schreef op maandag 18 april 2005 @ 16:55:
[...]

Crap, dat dat "altijd" beter is. Niets gaat boven een goeie interne dark frame subtractie bij lange sluitertijden.
Kleine toelichting:
Ik had over de ruis die onstaat (bij deze 2 camera's!) bij iso waardes >200 bij sluitertijden < 1 seconde. Dus ik liet hot pixels die ontstaan bij langere sluitertijden buiten beschouwing.

En zelfs een goede ingebouwde dark frame subtraction werkt trouwens niet perfect. Waarom anders zijn er tutorials op het web te vinden om dark frame subtraction met bijv. PSP 5 (!!) of een ander dergelijk bewerkingsprogramma al heel goed na te bootsen? Zie ook bijvoorbeeld een artikel op AG4 publications over de voortgang van een 'entropy-based-dark-frame-subtraction' programma. Dit software systeem ziet er veelbelovend uit en filtert ruis uit zelfs heel erg gecorrumpeerde bestanden. (meer info = https://domino.mpi-sb.mpg...FILE/Goesele_2001_EBD.pdf )

Het punt is dus: Als de camera de foto nog post-processt, dan is er op de moderne computer altijd nog geavanceerdere software beschikbaar om hetzelfde of een beter resultaat te verkrijgen. Ikzelf kies liever voor het zelfstandig nabewerken op mijn computer, zodat ik meer invloed heb over het resultaat van de foto.

[ Voor 22% gewijzigd door guillaumemay op 18-04-2005 17:46 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:22
De FZ5 heeft ook dark frame subtractie!

Ik heb zelf de FZ20. Je kan daarbij de noise reduction instellen in 3 standen, dan kan je zelf een keuze maken tussen detail en ruis.

Ik heb de noise reduction op "low"staan. Dark frame subtraction doet íe sowieso.
Ik vind het ruis-probleem echt niet zo groot, voor die paar keer dat ik er echt iets aan wil doen gebruik ik noise ninja.
Dat kan je heel erg nauwkeurig instellen per foto, zodat je het beste compromis krijgt.
Stereotomy schreef op maandag 18 april 2005 @ 16:55:
[...]

• Mad_Cow
MMM ik denk toch ik dan maar voor de FZ5 ga, als ie niet te duur wordt en ik ben nog op zoek naar een winkel in rotterdam (en omstreken) die er een heeft staan, ik wil m toch eerst even in de hand voelen. Heeft iemand m al gespot?

Heeft iemand m zowiezo al? en waar heb je m dan bestelt?

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 19:45

smallboy

N/A

Zelf zit ik met exact hetzelfde probleem. Mijn vader wordt over een maandje 50, en we wilden hem een digicam geven. Eerst keek ik naar de Canon S1 IS, maar die valt af, 3 megapixel vind ik nu te weinig. De prijs ervan is te hoog in verhouding met de (F)Z5.
Als ik foto's vergelijk, maakt het bij daglicht weinig uit of je de Z5 of FZ5 hebt. Bij weinig licht echter wordt het een ander verhaal, dan is de Panasonic gewoon beter.

Even wat verschillen die ik gevonden heb (met o.a. vergelijkingsding op dpreview):
  • Z5: f2,8 - f4,5, FZ5: f2,8 - f3,3
  • Z5 heeft manual focus, FZ5 niet
  • Z5 macro vanaf 1 cm, FZ5 vanaf 5 cm
  • FZ5 kan ook TIFF opslaan, Z5 alleen JPEG (al zal mijn vader dat nooit gebruiken)
  • Z5 gebruikt gewoon AA batterijen, lekker goedkoop en ook over een aantal jaar hoogstwaarschijnlijk nog goed verkrijgbaar, FZ5 gebruikt een Li Ion accu, als die nog eens aan z'n eind is, is het niet zeker of je makkelijk een nieuwe kunt krijgen. Voordeel is wel dat je bij de FZ5 de accu erbij krijgt, en je voor de Z5 zelf batterijen en een lader moet kopen (in mijn geval heb ik beide al).
  • Z5 is ongeveer 100 gram zwaarder dan de FZ5, qua formaat ontlopen ze elkaar niet bijzonder veel.
  • FZ5 heeft een oriëntatie sensor, kan makkelijker zijn met het bekijken van je foto's, scheelt weer een keertje klikken :)
  • Z5 sluitertijd: 1/1000 - 4s, FZ5 1/2000 - 8s
Zelf ben ik geneigd toch voor de Z5 te kiezen, mede omdat deze ook bij een normale winkel in de buurt vrij goedkoop te krijgen is, de FZ5 is nu eigenlijk alleen bij internet shops te krijgen voor een aardige prijs. Ook zal mijn vader veel meer foto's buiten dan binnen nemen.

Maar misschien mis ik iets belangrijks. Heeft iemand hier uberhaupt 1 van deze camera's en zo ja hoe bevalt deze?

[ Voor 3% gewijzigd door smallboy op 19-04-2005 09:50 ]

Verwijderd

Tja ik heb even met beide gespeeld in de hoop een vervanger te vinden voor mijn v1, echter wat mij opviel van de panasonic is dat de je viewfinder, of hoe je dat ding ook moet noemen waar je doorheen kijkt bij hoge zoomstanden flink afwijkt van het origineel dat je in werkelijkheid fotografeerd. Afhankelijk van je doeleinden kan dat een groot punt zijn om in je overweging mee te nemen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Barrycade

Through the...

Ik weet niet hoe het Nederlandse gebruikers afgaat in de praktijk met de KM Dimage Z5, maar ik ben via de reviews op d-preview en steves-digicams afgeketst op de KM dimage Z5.

Hij stond hoog op mijn lijstje maar als je de review-fotos bekijkt valt de ruis bij >200 ISO sterk tegen, het zijn eigenlijk gewoon lelijke foto's (zie de binnen foto van de kerk en die van de trap bij dpreview.com). Ook de paarse randen vallen in sommige foto's erg op.

Het was anders "de" camera geweest. Na veel wikken en wegen ben ik voor een Nikon Coolpix gegaan. Helemaal niet vergelijkbaar met de Minolta weet ik, maar in mijn keuze hebben andere afwegingen (verkrijgbaarheid in Nederlandse winkel, formaat, prijs, accu ipv AA's) uiteindelijk toch de doorslag gegeven.

Kan me voorstellen dat als je gecharmeerd bent van de optische zoom je beter naar de Panasonic kan gaan.

* littlejoannes haat keuzes maken :/

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:41
littlejoannes schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:54:
Ik weet niet hoe het Nederlandse gebruikers afgaat in de praktijk met de KM Dimage Z5, maar ik ben via de reviews op d-preview en steves-digicams afgeketst op de KM dimage Z5.

Hij stond hoog op mijn lijstje maar als je de review-fotos bekijkt valt de ruis bij >200 ISO sterk tegen, het zijn eigenlijk gewoon lelijke foto's (zie de binnen foto van de kerk en die van de trap bij dpreview.com). Ook de paarse randen vallen in sommige foto's erg op.

Het was anders "de" camera geweest. Na veel wikken en wegen ben ik voor een Nikon Coolpix gegaan. Helemaal niet vergelijkbaar met de Minolta weet ik, maar in mijn keuze hebben andere afwegingen (verkrijgbaarheid in Nederlandse winkel, formaat, prijs, accu ipv AA's) uiteindelijk toch de doorslag gegeven.

Kan me voorstellen dat als je gecharmeerd bent van de optische zoom je beter naar de Panasonic kan gaan.

* littlejoannes haat keuzes maken :/
Inderdaad de ruis is vrij aanwezig, en daarom heb ik voor de Finpix S5500 gekozen.

Omdat deze ook een vrij hoge zoom (10x) heeft en op RAW kan schieten.
ook de lichtgevoeligheid is goed en loopt van F2.8 tot F3.1

Heeft wel als nadeel de XD kaarten maar ach... de camera is niet echt duur.

[ Voor 6% gewijzigd door tspawn op 19-04-2005 13:27 ]

• Mad_Cow
Na navraag bij panasonic blijkt dat deze camera helemaal niet in nederland wordt geintroduceert. Echter leveren webwinkels hem wel, kan iemand mij vertellen hoe het zit met garantie en reparaties? zal dat een groot probleem worden vanuit nederland?

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 19:45

smallboy

N/A

Om antwoord op die vraag te krijgen kun je misschien beter contact opnemen met een winkel die ze in Nederland verkoopt.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Winkels die de camera verkopen in Nederland zijn gewoon verplicht garantie te leveren, of de camera nou officieel in Nederland te koop is of niet.

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
goedemorgen,

ik heb sinds kort de Panasonic DMC FZ5 en ben er zeer tevreden over.
Het is mijn eerste digitale camera.

Maakt erg mooie foto's en de superzoom is echt een geweldige functie....

echt een aanrader

Verwijderd

Ik heb net de FZ5 kunnen proberen. Wat een enorm verschil in grootte met de FZ20! Echt veel compacter!
Als ik geweten had dat de FZ5 eraan zat te komen had ik deze gekocht.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-01 11:38

pmeter

Poes!

Nadat ik moest kiezen tussen de KM-Z3 en de Panasonic FZ15 heb ik voor de laatste gekozen. Ik heb daar geen spijt van, zie mij laatste post bij dit topic .
In mijn ervaring maakt de Z3 technisch goede foto's (scherp en onbewogen, ook met weinig licht, vanwege de stabilisator) alleen ze zien er subjectief lelijk uit: er lijkt een lelijke witte waas over te zitten, de kleuren zijn niet mooi (weinig kleur).

Daarnaast, de KM-Z3 heeft echt MEER ruis dan de Pan.FZ15.
Mad_Cow schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:44:
Na navraag bij panasonic blijkt dat deze camera helemaal niet in nederland wordt geintroduceert. Echter leveren webwinkels hem wel, kan iemand mij vertellen hoe het zit met garantie en reparaties? zal dat een groot probleem worden vanuit nederland?
De winkel die mij de FZ15 leverde heeft 'm gewoon bij de normale nederlandse leverancier besteld en Panasonic Nederland biedt garantie op het model dat officieel hier niet was geïntroduceerd. Vaag, maar dat zei de winkel toch echt.

[ Voor 36% gewijzigd door pmeter op 28-04-2005 17:59 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:12
de Panasonic DMC-FZ5 is besteld, conclusie en / of zelfgemaakte foto's volgen!

Verwijderd

Ik heb gisteren de Panasonic DMC FZ5 in Utrecht bij Foto Patent gekocht. Ze hadden 1 exemplaar op voorraad maar kregen ze weer binnen. Het toestel is voorzien van alle standaard accessoires inclusief een Nederlandse handleiding.

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Weet iemand wat het verschil is tussen de FZ5-K en de FZ5-S? Ik kwam het net tegen op www.progress.nl en bij naderonderzoek op de site www.panasonic.com zie ik de verschillen niet.

Ik dacht eerst aan de kleur, maar bij Progress bestel je een K in de kleur zwart en grijs...

Je kan hier beter niets zetten....

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:19
hallo ,

ook ik zit met het zelfde dillema , alleen gaat het mij om de KM Z3 versus de panasonic dmc fz4 de kleine broertjes van dus ,
Iets wat ik wel nog wil benadrukken , stond in de C'T special over fotografie is dat de beide toestellen een optische beeldstabilisator hebben en dat de KM Z serie 50 % goede foto's leverd die niet verwiebelt zijn en bij panasonic ligt dit bij 95 % en ook dat de panasonic (FZ20 is het geteste model) de leica lenzen nogal wat beter grafisch resultaat leveren , alleen kan ik ook nergens in de buurt een dealer vinden waar ik hem eens kan proberen ...

ik zoek dus verder

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

Misterpc schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:23:
hallo ,
... , alleen kan ik ook nergens in de buurt een dealer vinden waar ik hem eens kan proberen ...

ik zoek dus verder
Vorige week heb ik de FZ4 in mijn handen gehad bij de Mediamarkt en BCC in Breda. Ik weet niet in welke regio je woont, maar ik zou het bij deze 2 eens proberen.

[ Voor 75% gewijzigd door FunFactory op 15-05-2005 21:38 ]

Je kan hier beter niets zetten....

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:19
daar zeg je het nu net ,

BCC is misschien nog wel in de buurt te vinden maar media markt zeker niet ,
wel heb ik een ander adres gevonden in beuningen , digital street genaamd en die hebben ook een showroom , ik zelf ben woonachtig in de achterhoek , 40 km ten oosten van arnhem en daar is met goed fatsoen geen grote winkel te vinden ....

nou das lekker , de dichtsbijzijnde BCC is in arnhem 40 km , en de dichtsbijzijnde Mediamarkt is in enschede en das toch wel 45 km verderop ,

heeft iemand een idee hoe goedkoop een van deze twee winkels is tov de internet winkels ?
anders ga ik namelijk net zo graag wel even iets verder naar digital street , daar kost een
Panasonic DMC-fz4 maar 394 € ,
en voor ik het vergeet , ik zie alleen een engelse handleiding , is er ook een nederlandse beschikbaar , ik dacht dit ergens gelezen te hebben ?? , ik weet het alleen niet meer zeker

[ Voor 47% gewijzigd door Misterpc op 16-05-2005 11:14 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 16:13
Ik heb laatst een FZ5 gekocht bij EG-electronics in duitsland. Camera bevalt zeer goed.
Er zat een nederlandse handleiding bij (de handleiding is voor de FZ4 en de FZ5).

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:21

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb de knoop doorgehakt en heb me nu een Minolta Z5 gekocht. ik post de resultaten van mijn bevindingen als ik em heb.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1