Nee.. je leest niet goed, of ik leg het onduidelijk uit. Het mimetype wat de server opgeeft is niets meer dan een bewering over het type van het bestand. Analoog met de ober die zegt 'dit is cola' of 'dit is koffie' of 'dit is erwtensoep'. Volgens jullie zegt de ober er nog bij 'en dit moet je met een vork eten'. Dat is niet waar.
Wat de ontvangende browser doet is kijken naar wat de ober zegt. Die zegt 'het zijn erwten', dus pakt de browser een vork. Het verschil is dat dat een beslissing van de browser zelf is, niet van de webserver of ober.
Feit blijft nog steeds dat onafhankelijk van hoe die browser z'n erwtensoep gaat opeten, en wat voor uitspraken de server er ook over gedaan heeft, het nog steeds erwtensoep is. En geen erwten, zoals jullie beweren. Volgens jullie redenatie is erwtensoep getransformeerd naar erwten omdat de ober er abuisievelijk bij zei dat het erwten waren. Dat is onzin.
Je eerste bewering klopt dus niet aangezien je 2e wel klopt.
Beide beweringen kloppen precies. Is gewoon Nederlands hoor. Je moet in dit geval 'vertellen' zien als gebiedende wijs. Laat ik het anders zeggen: het mime type verplicht de browser niet tot het gebruiken van een bepaalde parser. Het is de koppeling tussen mime types en parsers die de browser ZELF maakt (en dus niet de server die het mime type opgeeft) die dit bepaald.
De grote vraag hier is: kan dat 1e bestand dan stiekum toch XHTML zijn? Mijn antwoord: nee; het wordt gezien als HTML, is (dankzij SGML NET features) compatible met HTML en heeft daardoor ook alle karakteristieken van HTML. Er zit alleen een verkeerd labeltje op (DTD), maar de verpakking zegt dat het HTML is, en dat is waar de browser naar kijkt.
En hierover worden we het nooit eens. Wat jij zegt is namelijk gewoon onzin in mijn ogen. Als ik in de supermarkt een blik erwtensoep koop, het etiket er afweek en er het etiket van appelmoes opplak, zit er volgens jou vanaf dat moment appelmoes in dat blik. Immers dat is wat er op staat en dat is dus ook wat de klant ziet als hij het koopt.
Dit is echter niet waar. Er zit nog steeds erwtensoep in het blik, ondanks het feit dat het verkeerd gelabeled is.
Laat ik het zo uitleggen.. volgens jullie ziet een mime type er zo uit:
.xml -->msxml
en volgens mij gewoon zo:
.xml
De browser heeft in mijn voorbeeld zelf een tabelletje, waar in staat:
.xml ->msxml
Ik hoop dat je nu het nuanceverschil ziet, en ook ziet waarom de vergelijking die jullie maken domweg niet klopt. De webserver
bepaald niet welke parser de browser moet gebruiken. Het mime type
bepaald niet welke parser de browser moet gebruiken. Het enige wat dit bepaald is de koppeltabel tussen parsers en mime types, en dat is volledig te bepalen door de browser.
De ober zegt dus helemaal niet 'gebruik een vork'. De ober zegt alleen maar 'dit zijn erwten'. Mijn cola voorbeeld is domweg 100% correct.
[
Voor 28% gewijzigd door
Verwijderd op 15-04-2005 16:33
]