Toon posts:

beamer/dvdspeler snijdt aantal pixels weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wil een animatie/leader projecteren dmv een beamer in een kleine bios. De beamer zou wel PAL aan moeten kunnen. De beamer waarop ik het getest heb is een 'sharp notevision' De helpdesk van 'sharp' vertelde me dat het een lcd beamer was en daarom altijd NTSC zou projecteren. Deze zou dus pal automatisch omzetten naar NTSC

Een 2e beamer waarop ik getest heb is de 'PANASONIC SXGA+ 7000'
Deze laat iets meer zien dan de sharp, maar ook hier mis ik belangrijke letters aan de rand van de animatie. Op de beamer heb ik alle opties al geraadpleegd. Dus in de opties het formaat op pal zetten etc. maar dat werkte niet

De leader die getoond moet worden heb ik al op verschillende manieren op dvd gezet.. In Pal 720 * 576 en in PAL 768 * 576 (dit heeft alleen met het soort pixels te maken) (square of niet)
Ook heb ik een NTSC versie gemaakt, maar zelfde probleem. (dit laatste misschien door pal dvd speler)

Ik heb geen rekening gehouden met safety kaders omdat het digitaal geprojecteerd wordt. Naar mijn mening zorgt alleen de tv voor beperkte weergave. digitale weergave via PALdvdspeler en beamer niet.

- moet ik bij een beamer ook een safety kader gebruiken van 5 procent?
- Hoe kan het dat ik een stuk van mijn beeld kwijt ben op het witte doek.
- Elke normale dvd past in iedere dvd speler en wordt overal goed vertoond. Waarom heb ik dan zoveel problemen om dit goed te krijgen.
- Heeft iemand een oplossing voor mij?

BVD!!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
Als je dezelfde dvd op een pc afspeelt (op een monitor), krijg je dan hetzelfde of is het dan wel goed?

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
dan is het wel goed.. dus op computer via bijvoorbeeld power dvd wel goed

als ik het via een dvd speler hier op mijn stage doe en dan op een monitor (die gebruikt wordt bij camera werk(aangelsoten op camera normaal)) dan is die ook goed.

ik heb al veel geprobeerd maar kom er neit uit

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Er vallen altijd pixels weg op de TV. Dat is heel normaal. Idd het saftykader waar je over spreekt. Dat een beamer dat ook heeft vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd...

En deze vind ik helemaal geniaal:
De beamer waarop ik het getest heb is een 'sharp notevision' De helpdesk van 'sharp' vertelde me dat het een lcd beamer was en daarom altijd NTSC zou projecteren
Alsof LCD wat met NTSC te maken heeft :X NTSC conversie kan overigens ook een oorzaak van het afsnijden zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Alsof LCD wat met NTSC te maken heeft NTSC conversie kan overigens ook een oorzaak van het afsnijden zijn.

dat is dus precies wat ik bedoel.. de helpdesk zuigt. en heb ik dus niks aan. maar dat is dus precies wat ze zeggen daar.

verder is dat dus precies wat ik vraag:

hoe zit dat met die conversie. In welk formaat moet ik mijn leader maken?
Naar mijn mening is een beamer digitaal net als computer (monitor) en zou dus alles af moeten beelden.. De dvd speler is PAL. dus ik ben er vanuit gegaan om mijn leader te maken in pal formaat.

Omdat dit niet werkte heb ik hem ook gemaakt in NTSC formaat. Maar niks helpt.

heeft iemand hier meer informatie over?

(ps. de leader komt ook nog op 35mm, maar daar heb ik het probleem dus niet. offtopic dus)

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee?? misschien alleen een adres/tel/mail van persoon/bedrijf die mij kan helpen..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 16:16 ]

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

ik vraag me af wat er precies gebeurd bij jou tijdens het afspelen van je leader. Gebeurt het dat je tekst verdwijnt alleen bij fullscreen, of ook bij 720x of 768x (breedte). Want dan weet je in iedergeval dat het tijdens het exporteren al fout is gegaan. Toevallig is mij dit laatst ook overkomen, en ik heb het simpel opgelost door m'n compositie te verkleinen naar 87%. Daarbij had ik wel nog zwarte kaders rondom het filmpje, maar op de televisie was dit niet meer te zien (ook niet op beamers die op fullscreen stonden). Wat je volgende keer sowieso moet doen is met safekaders te werken. dan heb je nooit problemen.

ps.. ntsc is iets totaaaal verschillends dan pal. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Erikie op 15-04-2005 16:18 ]

traktor scratch!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kun je niet via de vga als ingang gebruiken ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Verwijderd

Topicstarter
ik maak gebruik van de beamers die in het filmhuis in deventer staan. Dit is een kleine bios voor cultfilms. Zij willen een leader van 14 seconden die voor elke film gedraaid wordt. Deze komt op 35mm (geheel andere resolutie) daar zal die gewoon het volledige scherm benutten. Geen probleem dus.

Maar ze vertonen ook materiaal vanaf dvd. Dan moet de leader vanaf ook vanaf dvd vertoond worden. Dit gaat dmv een dvd speler verbonden met een beamer/projector.

De leader is af. Ik heb hem in eerste instantie gemaakt voor 35mm. Die werkt, maar voor de dvd speler moest ik een 2e versie maken in PAL formaat. Die doet het goed als je hem bekijkt via de computer. De leader is gemaakt in AfterEffects. Ik maag gebruik van het volledige scherm. Mijn keuze om geen gebruik te maken van safety kaders is omdat ik ervan uitga dat het digitaal geprojecteerd wordt. (dus niet zoals op de tv, waar de tv een stuk van het beeld weglaat). Als ik met safety kader ga werken, bestaat de kans dat de leader kleiner wordt geprojecteerd dan de beelden die ervoor/erna komen. Dit is dus niet mijn eerste keuze.
De dvdspeler geeft het volledige signaal door (in PALformaat) aan de beamer. Daar gaat het mis. De beamer projecteerd niet het volledige beeld. De beamer zou dus het PAL signaal omzetten naar NTSC. De beamer heeft wel opties PAL te vertonen. Geprobeerd, maar werkt ook niet. Ligt hier het probleem?

Het verschil tussen PAL en NTSC is mij geheel duidelijk. Ik doe een opleiding Toegepaste Kunst & Techniek met als afstudeer richting video. Ik loop nu stage bij een videobedrijf in deventer. Kennis heb ik dus al. Maar mijn probleem zit alleen in het vertonen van de leader via de beamer.
Daar kan ik geen oplossing voor vinden.. daarom dus een bericht op tweakers.

wie o wie kan mij verder helpen??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 12:41 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
Is het niet uit te proberen in het filmhuis zelf? Daar zal het tenslotte ook vertoond worden.
Ik weet alleen niet hoe die projector daar staat ingesteld, het zal geen vaste instelling zijn. Maar ook bij DVD's moet je soms iets groter projecteren om het beeld tot de kaderrand te laten komen, ook bij 1.85:1 films loopt het beeld niet altijd precies tot de rand zoals bij jouw leader wel.

Met een safety kader moet je natuurlijk niet je beeld kleiner maken, dat blijft gewoon tot de randen doorlopen, alleen belangrijke informatie moet je binnen het kader houden. Er wordt dan ook niet kleiner/groter geprojecteerd.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ik zou dan idd het ontwerp van de leader niet kleiner maken. maar alles wat vertoond wordt is belangrijk. Het gaat om het logo van het filmhuis. Dat zou ik dan aan moeten passen en dan gaat de ontwerper die over de huistijl gaat moeilijk doen.

Als het niet anders kan zal ik toch het ontwerp aan moeten passen.

Ik test in het filmhuis zelf, op de bovengenoemde beamers.

- denk dat er weinig anders opzit dan om de tafel te gaan zitten met de ontwerper van het logo.
Pagina: 1