Nut van DDR2 533 en sneller

Pagina: 1
Acties:

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Topicstarter
ik heb door een aanbieding een 3.4 prescott (800MHz fsb) met 2x512mb ddr2 400 mhz, nu vraag ik me af, wat is het nut van het snellere DDR2 533MHz ram als 400mhz in dual-channel al de hele fsb van mijn processor dekt? en zal ik er veel op vooruit gaan als ik er 2 latjes ddr2 533mhz in stop?

verder systeem bestaad uit een 6800GT(o) en 160 gig seagate barracuda 7200.7 schijf
Hacku schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:21:
Als je niet gaat overclocken, heeft het totaal geen nut.
kan ik niet :X dell met intel OEM mobo maar dat wist k al van tevoren ;)
maar dan als nog, als je 533 mhz ram dan overklockt, dan is je winst toch nogsteeds vrij klein...?

want ik kan me voorstellen dat 2x een reepje ram op bijv. 333MHz een enorme duikeling in je prestaties geeft, maar dat 400mhz => 533mhz geeft dus luttele %tjes winst
terwijl dual channel 400Mhz ddr2 je fsb helemaal dekt en strakkere timings heeft (over het algemeen)

@ balusC dat had ik ook al gelezen ;) maar vroeg me toch af, wat is het voordeel van ddr2 533 tegenover de ddr2 400mhz?

[ Voor 52% gewijzigd door GoldenSample op 14-04-2005 20:35 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als je niet gaat overclocken, heeft het totaal geen nut.

March of the Eagles

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:19:
kan ik niet :X dell met intel OEM mobo maar dat wist k al van tevoren ;)
maar dan als nog, als je 533 mhz ram dan overklockt, dan is je winst toch nogsteeds vrij klein...?
Dat is toch wel een noemenswaardige winst hoor, 33% overclock.
maar vroeg me toch af, wat is het voordeel van ddr2 533 tegenover de ddr2 400mhz?
Als je niet wil of kan overklokken is er dus geen winst voor jou. Tenzij die modules dan op een strakkere timing @ 400 kunnen draaien dan je huidige modules, maar of dat een aankoop rechtvaardigt betwijfel ik ten zeerste.

{signature}

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Topicstarter
Voutloos schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:45:
[...]
Dat is toch wel een noemenswaardige winst hoor, 33% overclock.

[...]
Als je niet wil of kan overklokken is er dus geen winst voor jou. Tenzij die modules dan op een strakkere timing @ 400 kunnen draaien dan je huidige modules, maar of dat een aankoop rechtvaardigt betwijfel ik ten zeerste.
bedenk me nu dus eigelijk dat ddr2 geheugen alleen voordeel heeft bij de 1066 fsbers van intel, is het eigelijk ook vreemd dat er voor de 'gewone' consument meer soorten ddr2 533 modules te koop zijn als ddr2 400 (maarja, ddr2 400 is opzich ook 2 nadelen in 1 wereld verenigt, de hooge latency's van ddr2 en de 'lage' snelheden van ddr1)

en bedoel niet overklock, maar wat je er aan het einde aan preformance me op schiet ;)

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 14-04-2005 20:49 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Zeer offtopic, maar Goldensample, waarom reply je in hemelsnaam op anderen door telkens je startpost te editen? Je hebt toch gewoon een reply knopje by react? Ik vind het echt super irritant lezen. Ik weet niet hoe jij leest, maar ik lees van boven naar onderen. Het leest dan een beetje vervelend als ik eerst de reply op de reply lees en dan ergens eronder pas de originele reply.

Verwijderd

Ik zou het lekker bij je 400 Laten. Die 533 kan misschien een fractie sneller zijn door strakkere timings maar dan alleen in benchmarks.
Mijn ervaring is dat je van de snelheids winst niets merkt. Je zou het dan alleen merken als je zeer intensief van het geheugen gebruik maakt met hele grote bestanden.
Dus het is puur thoeretisch en zeker niet iets om geld aan te spenderen.

Als je echt beteren performance wilt kan beter gaan overklokken of gaan upgraden naar een 1066 bus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

GoldenSample schreef op donderdag 14 april 2005 @ 20:19:
@ balusC dat had ik ook al gelezen ;) maar vroeg me toch af, wat is het voordeel van ddr2 533 tegenover de ddr2 400mhz?
De bandbreedte dus. Maar dan moet je het geheugen wel synchroon aan de CPU draaien, zoals in het FSB-gedeelte van de FAQ staat uitgelegd ;) Of liever, zoals in dit geval, de CPU synchroon aan het geheugen laten draaien B)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 14-04-2005 21:16 ]

Pagina: 1